سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

یک گروه کرد مسئولیت انفجار آنکارا را بر عهده گرفت

تهران- ایرنا - یک گروه مسلح کردی که زمانی وابسته به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بود، روز جمعه مسئولیت انفجار انتحاری اخیر در پایتخت ترکیه را بر عهده گرفت.

به گزارش ایرنا، یک رسانه آمریکایی نوشت: گروه موسوم به 'بازهای آزادی کردستان' (TAK) در بیانیه ای که بر روی وبسایت خود منتشر کرده، اعلام کرده که انفجار چهارشنبه در واکنش به سیاست های رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه صورت گرفت.
این منبع خبری افزود: یک خودروی بمب گذاری شده چهارشنبه شب در نزدیکی چند دستگاه اتوبوس نظامی در قلب منطقه اداری آنکارا منفجر شد و در اثر آن 28 نفر جان خود را از دست داده و ده ها نفر هم زخمی شدند.
ستاد مشترک ارتش ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد کاروان نظامیان در هنگام ایست در پشت چراغ راهنمای تقاطع بلوار 'اینونو' مورد این انفجار قرار گرفتند.
بر اساس این گزارش ، انفجار در نزدیکی خانه های سازمانی ارتش، پارلمان و برخی دیگر از ساختمان های دولتی ترکیه روی داد.
دولت ترکیه از ابتدا انگشت اتهام را به سوی کردهای سوریه نشانه رفت؛ اتهامی که آنها رد کردند.
رادیو صدای آمریکا در پایان یادآور شد: گروه بازهای آزادی ترکیه، پیشتر در ماه دسامبر (اوایل دی ماه) مسئولیت یک حمله دیگر در فرودگاه دوم شهر استانبول، به نام صبیحه گوکجن، را به عهده گرفته بود.

عملیات موصل زیر سایه دخالت های آمریکا

اربیل – ایرنا- ستون های بزرگ نیروهای ارتش عراق هفته گذشته در دو نوبت، برای مشارکت در عملیات آزادسازی نینوا و مرکز آن موصل، وارد حوالی این استان شدند؛ این نیروها که مجهز به سلاح های سنگین هستند، از سوی نیروهای پیشمرگه و اهالی منطقه مخمور در جنوب اربیل مورد استقبال قرار گرفتند.

فرماندهان نیروهای پیشمرگه در خصوص ورود این نیروها به رسانه ها گفتند که ورود این نیروها با هماهنگی با اقلیم کردستان عراق بوده است؛ سخنان این مقامات ناظر بر کمیته مشترکی است که در قالب اتاق عملیات مشترک بین اقلیم و دولت مرکزی تشکیل شده است تا عملیات مختلف در استان نینوا با هماهنگی دو طرف صورت گیرد.
همزمان با ورود این نیروها نزدیک به 4 هزار نفر از نیروهای اهل سنت از تشکیلات الحشد الشعبی نیز به اتاق عملیات آزادسازی موصل پیوستند تا نشان دهند آنها هم چشم انتظار آغاز عملیات آزادسازی موصل هستند.
آنچه در بعد داخلی قابل توجه است، هماهنگی هایی است که انجام شده و ورود و استقرار نیروهای عراقی نشان داد که در این حوزه دولت عراق با مشکل جدی روبرو نیست، اما آنچه در بغداد به نگرانی ها دامن می زند، به نظر می رسد، دخالت های ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکاست؛ کما اینکه منابع غربی به شبکه خبری المیادین گفتند که حیدر العبادی نخست وزیر عراق به اوباما، جو بایدن و کشورهای اروپایی اطلاع داده است که وی از مواضع بی تفاوت آنها در برابر حضور ترکیه در عراق در تنگناه قرار گرفته است؛ البته فشار آمریکا و حامیان منطقه ای اش برای جلوگیری از حضور نیروهای الحشد الشعبی در عملیات آتی را نیز نباید در ادامه کارشکنی ها، نادیده گرفت.
این منابع تاکید کردند که العبادی به اوباما اطلاع داده که به دلیل ترس از اینکه موصل به سرنوشت قبرس دچار شود، از روسیه کمک خواهد گرفت؛ نگرانی که بسیار جدی است و احتمال گرایش بغداد را به سمت مسکو افزایش داده است.
هنوز شورای امنیت و آمریکایی ها موضع جدی در قبال حضور نیروهای ارتش ترکیه در بعشیقه در حوالی موصل نداشته اند؛ اگر چه ارتش ترکیه اقدام به جابجایی برخی نیروهای خود از بعشیقه به بامرنی در استان دهوک کرده، اما تاکنون هیچ کدام از این رفتارها باعث رفع نگرانی های بغداد نشده است.
این در حالی است که بغداد بشدت تحت فشار افکار عمومی عراق برای بیرون راندن نظامیان ترکیه از خاک عراق قرار دارد که برخلاف تمام کنوانسیون های بین المللی، حریم حاکمیتی این کشور را نقض کرده است.
بغداد، به شدت نگران تحرکات نیروهای ارتش ترکیه است و طی هفته های اخیر مقامات و سران این کشور بطور مستمر نسبت به ادامه این وضعیت خشم خود را بروز داده اند.
عراقی ها به این موضوع اشاره دارند که ارتش ترکیه برای مشارکت در عملیات آزادسازی موصل، وارد خاک عراق نشده است، کما اینکه سعدی احمد پیره عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق در همان روزهای اول به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: نیروهای ارتش ترکیه نه به اندازه ای زیاد هستند که به درد مشارکت در عملیات آزادسازی موصل بخورند و نه به اندازه ای کم هستند که تنها برای آموزش آمده باشند.
بنابراین، بغداد از این بیم دارد که نیروهای ارتش ترکیه، پس از آزادسازی موصل برای حمایت از یک طیف خاص در عراق عمل کرده و تنش های سیاسی و نظامی در عراق ایجاد کنند. دلیل این نگرانی هم حمایت ترکیه در این مدت از افراد وابسته به اثیل النجیفی استاندار سابق موصل است که تحت حمایت ترکیه در تلاش برای حذف حاکمیت سیاسی دولت مرکزی در نینوا بوده است، هرچند این طرح از سوی پارلمان عراق با برکناری اثیل النجیفی از قدرت با شکست روبرو شد، اما ترکیه از مسلح کردن افراد نزدیک به وی خودداری نکرد و با حضور خود در بعشیقه، نشان داد که اهداف بزرگتری را دنبال می کند.
دخالت ترکیه همچنین واکنش های زیادی را در میان کردها به دنبال داشته و اکثریت گروه های کردی این حضور را محکوم و تاکید کردند که ترکیه درصدد اشغال خاک عراق است.
در همین زمان اندک هم شهر اربیل شاهد تجمع برخی از شخصیت های اهل سنت عراق به منظور بررسی راهکارهای حضور اهل سنت در آینده عراق بود، اقدامی که به دلیل ناهماهنگی با بغداد، حرکتی خارج از زمین بازی تلقی می شود و با توجه به مشارکت عشایر بزرگ اهل سنت در قالب نیروهای الحشد الوطنی، بیشتر شبیه یک طرح علیه این مشارکت بود تا بررسی روند حضور اهل سنت در آینده سیاسی عراق.
تحلیل گران عراقی معتقدند که جریان سیاسی اهل سنت براساس پایگاه اجتماعی و میزان رای، هم اکنون سهم بیشتری در قدرت دارد و از گروه های مخالف دولت که در اربیل و قطر و اردن جمع می شوند، تحرکاتشان ضد یک عراق متحد است، بویژه بیشتر شخصیت های این جریان، در اربیل و زیر سایه مسعود بارزانی حضور دارند که بطور مستمر عراق را به تجزیه تهدید می کند
از سوی دیگر سخنان مقامات آمریکایی در کنگره این کشور مبنی بر توافق سیاسی برای آغاز عملیات آزادسازی موصل نشان می دهد که ائتلاف تحت رهبری آمریکا ضمن سکوت در مقابل طرح های تفرقه افکنانه و نقض حاکمیت سیاسی عراق از سوی دولت های منطقه، در تلاش برای تحمیل دیدگاه های سیاسی خود و همفکرانش یعنی ترکیه و عربستان بر عراق می باشد. امری که جنگ علیه تروریسم را گروگان بده و بستان های سیاسی کرده است و بشدت توسط دولت مرکزی عراق محکوم است.
از این رو می بینیم که فارغ از شکست های بزرگ داعش در عراق توسط نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق و نیز پیشمرگان کرد و انسجام خوب نیروها برای آغاز عملیات موصل، اما سیاست های مداخله جویانه آمریکا سبب شده که بغداد بطور جدی در فکر بازبینی همکاری های خود با آمریکا بیفتد، بخصوص هنگامی که دولت عراق به پیروزی های اخیر همسایه خود یعنی سوریه در مبارزه با تروریست ها نظر می افکند، جدی تر از همیشه به نه بزرگ به آمریکا فکر می کند؛ چرا که به اعتقاد کارشناسان سیاسی، افکار عمومی عراق به هیچ وجه حاضر نیست به ایجاد یک قبرس جدید در این کشور با دخالت ترکیه و عربستان و همراهی آمریکا، تن دهد.
خاورم*2*351*1770*1275

در واکنش به تصمیم سعود ها/ نخست وزیر لبنان: متاسفم

بیروت – ایرنا - « تمام سلام » نخست وزیر لبنان در واکنش به تصمیم سعودی ها برای قطع به اصطلاح کمک های مالی برای مسلح کردن ارتش لبنان به منظور مبارزه با تروریست ها، با صدور بیانیه ای گفت:متاسفانه تصمیم ناگهانی سعودی برای توقف کمک های ویژه برای مسلح و مجهز کردن ارتش و نیروهای امنیت داخلی لبنان را دریافت کردیم.

به گزارش ایرنا، تمام سلام در این بیانیه آورده است« سعودی ها این تصمیم حاکمیتی را مطابق آنچه برای خود مناسب دیده اند، اتخاذ کرده اند اما با این وجود ما نمی خواستیم که امور به این جا کشیده شود که مخالف روابط تاریخی بین لبنان و سعودی است و ما همواره بر روابط بردارانه و دوستانه دو کشور برای تامین منافع مشترک اصرار داریم.
وی در این بیانیه از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی خواسته است در تصمیم توقف کمک ها به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان تجدید نظر کند.
نخست وزیر لبنان در گفت وگو با تلویزیون لبنانی ال بی سی گفته بود که اطمینان دارد ارتش و نیروهای امنیتی لبنان کمک های تسلیحاتی سعودی شامل دو هبه ادعائی سه و یک میلیاردلاری را دریافت می کنند.

** درخواست استعفای دولت
مروان حماده از نمایندگان پارلمان لبنان از دولت این کشور خواست دولت لبنان فورا استعفا کند تا جلوی جبران باسیل وزیر خارجه لبنان که مواضعی همسوی با سعودی ها اتخاذ نمی کند ، گرفته شود.
حماده گفته است که باسیل به هشدارها ی همکارانش در دولت لبنان و همچنین برخی گروه سیاسی لبنان برای همراهی و همبستگی با سعودی ها توجهی نمی کند.
وی همچنین مبارزه و نبرد رزمندگان حزب الله با گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره در سوریه برای حمایت از ملت و سرزمین لبنان را اهانت مستمر به روابط برخی لبنانی ها با برخی کشورهای عربی دانسته است.
سمیر جعجع رئیس حزب « نیروهای لبنانی» هم در ادعائی ، حزب الله را مسئول قطع به اصطلاح کمک های تسلیحاتی سعودی ها به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان دانسته است.
وی خواستار تشکیل یک هیات رسمی به ریاست تمام سلام نخست وزیر لبنان و اعزام آن به ریاض شده تا سعودی ها را از این تصمیم خود منصرف کنند.

** درخواست تشکیل نشست ویژه دولت
درهمین حال، « نهاد المشنوق » وزیر کشور لبنان هم با بیان این که « این تصمیم سعودی ها گام اول است و گام های بعدی و بزرگتر هم در راه است»، از نخست وزیر درخواست کرده تا دولت لبنان در نشستی ویژه موضوع سیاست خارجی لبنان از جمله در دو عرصه عربی و اسلامی را بررسی کند.
المشنوق با صدور بیانیه ای سئوال کرده است: آیا هدف اصرار مخالفت با اجماع عربی ، منزوی کردن لبنان از محیط عربی آن و قرار دادن لبنان در لبه پرتگاهی است که خروج از آن سخت خواهد بود؟
وی افزوده است، خبر بدتر این که پادشاهی سعودی تصمیم گرفته تا به طور همه جانبه در روابطش با لبنان بازنگری کند و امارات و بحرین و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم با آن اعلام همبستگی کرده اند.

** بیانیه حزب الله
بعداز اعلام تصمیم رژیم سعودی برای قطع کمک های مالی ادعائی برای مسلح کردن ارتش و نیروهای امنیت داخلی(پلیس) لبنان، حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای تاکید کرد که این تصمیم فریبکارانه بودن ادعاهای پوچ سعودی ها در مبارزه با تروریسم و حمایت از ارتش لبنان را فاش و اثبات کرد.
در بیانیه حزب الله لبنان آمده است: تصمیم سعودی برای توقف کمک های مالی به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان احدی را شگفت زده و غافلگیر نکرد.
در این بیانیه خاطرنشان شده است که « مقامات مرتبط در دولت و وزارتخانه های مرتبط و موسسات نظامی و نیروهای امنیتی به طور کامل از این تصمیم سعودی ها که مدتی طولانی اتخاذ کرده بودند، به ویژه در دوره کنونی در سعودی اطلاع داشتند و این موضوع در سطحی وسیع مطرح بود و بارها در بیشتر رسانه های محلی و جهانی منعکس شده بود».
همه جهان و به ویژه لبنانی ها و موسسات مالی منطقه ای و جهانی یقین داشتند که سعودی از بحران مالی نفس گیر ناشی از حجم گسترده هزینه های تجاوز جنایتکارانه علیه کشور برادر یمن و توطئه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی که خود سعودی ها پشت سر آن قرار دارند، رنج می برد.
بحرانی مالی ، سعودی را وادار کرده است تا به طور بی سابقه به ریاضت اقتصادی داخلی روی آورد و تعهدات مالی به بسیاری از شرکت های سعودی و جهانی و همچنین تعدادی از معاملات و توافق ها از جمله تامین مالی معامله های احتمالی برای کمک به ارتش لبنان را متوقف کند.
تحمیل مسئولیت این تصمیم سعودی بر حزب الله به دلیل مواضع سیاسی و رسانه ای آن در حمایت از کشور برادر یمن و ملت مظلوم بحرین و دیگر ملت ها که در آتش تروریسم سعودی می سوزند و همچنین وزارت خارجه لبنان، تلاشی شکست خورده در محتوا، شکل و زمان است که احدی را فریب نمی دهد و اشخاص عاقل ، حکیم و مسئولیت پذیر را گمراه نمی کند.
گروه کاذبان و منافقان محلی که به سرعت اتهام زنی های باطل و چاپلوسی های بی ارزش را شروع کردند، نمی توانند با این نقش آفرینی بر روی حقیقتی که همه لبنانی ها می دانند، سرپوش بگذارند و مواضع سیاسی ثابت حزب الله در خصوص تحولات و رخدادهای در منطقه را تغییر دهند.
این تصیمم سعودی بار دیگر دروغین و ساختگی بودن ادعاهای بالطل آن در مبارزه با تروریسم و حمایت از ارتش لبنان را فاش کرد و تاکیدی بر موضع واقعی آن در حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریسم ، ایجاد فتنه ها و مشکلات در همه مناطق جهان عرب واسلام است.
خاورم ** 1324

مقام روس: امیدوارم شاهد درگیری تمام عیار با ترکیه نباشیم

نماینده روسیه در سازمان ملل در ادامه تنش‌ها بین مسکو و آنکارا ابراز امیدواری کرد که تنش‌ها بین دو کشور به درگیری تمام عیار منجر نشود.
به گزارش فارس، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل درباره تحولات سوریه و عراق و همچنین تنش‌های مسکو با ترکیه اظهارنظر کرد.
به گزارش خبرگزاری اینترفکس،‌ مقام ارشد روس درباره تنش‌ها بین مسکو و آنکارا ابراز امیدواری کرد که این خصومت‌ها به درگیری تمام عیار منجر نشود.
اظهارنظر مقام روس در حالی مطرح شده که به دنبال ساقط کردن سوخو ۲۴ روسیه توسط ترکیه،‌ روابط دو کشور به شدت متشنج شده و این تشنج با توجه به حمایت‌های مسکو از دمشق بیش از پیش افزایش یافته است.
«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل امروز پنجشنبه گفت که امیدوار است که درگیری تمام عیاری بین روسیه و ترکیه ایجاد نشود.
وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد یک کشور مستقل کُردی هم تاکید کرد که روسیه بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق تاکید دارد.
وزیر خارجه عربستان سعودی: برای جنگ با داعش وارد سوریه می شویم
وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد که ماموریت نیروهای ویژه سعودی در صورت اعزامشان به سوریه در چارچوب ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا "در مبارزه با داعش خلاصه خواهد شد." به گزارش ایسنا،‌ عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: ریاض آمادگی خود را برای اعزام نیروهای ویژه در چارچوب ائتلاف بین‌المللی به سوریه برای "از بین بردن داعش" اعلام کرده، این ماموریت و مسئولیت ما است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ماموریت احتمالا به تلاش برای سرنگونی نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کشیده می‌شود، یا خیر، گفت: فعالیت این نیروها در صورتی که در چارچوب ائتلاف بین المللی وارد سوریه شوند، مبارزه با داعش خواهد بود و عملیات انفرادی وجود نخواهد داشت. الجبیر تصریح کرد: من نمی‌توانم پیشگویی کنم، این مساله بر عهده ائتلاف بین المللی خواهد بود که در مورد آن تصمیم‌گیری کند. تا کنون هدف تعیین شده برای هرگونه نیروی زمینی یا نیروی ویژه که به سوریه اعزام می‌شوند، مبارزه با داعش در میدان نبرد بوده است. وی در ادامه مواضع خصمانه و مداخله جویانه کشورش با بیان این که ریاض هرگونه نقشی برای اسد در آینده سوریه را نمی‌پذیرد، مدعی شد: اسد باعث کشته شدن بیش از 300 هزار تن از مردم خود و آواره شدن بیش از 12 میلیون تن از مردمش شده است و باعث تخریب کشورش گشته است، وی جایی در کشور ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد