سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

از سابقه ممتد دانشگاه "جندی‌شاپور" تا نامگذاری به نام "شهید چمران"

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سابقه ممتد و طولانی دانشگاه جندی‌شاپور به بیان گوشه‌هایی از حضور شهید چمران در خوزستان و این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه افتخار آن را پیدا کرد که نام شهید چمران بر آن نهاده شود و شهید چمران نیز این افتخار را یافت که این دانشگاه به نام او نام‌گذاری شود.

به گزارش خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، مهدی چمران در آیین بزرگداشت شصتمین سالگرد تأسیس این دانشگاه که امروز 26 بهمن در مجموعه ورزشی دانشکده تربیت‌بدنی این دانشگاه برگزار شد، با تبریک این رویداد فرهنگی، اظهار کرد: این دانشگاه همان‌طور که بارها تأکید شد، بر  اساس اسناد موجود قدیمی‌ترین دانشگاهی است که می‌توان در ایران باستان به آن اشاره کرد و در این زمینه نیز سابقه ممتد و طولانی داشته و نام بزرگی چون جندی‌شاپور بر آن نهاده شده بود.

وی افزود: این دانشگاه پس از جنگ تحمیلی در سال‌های دفاع مقدس، بعد از شهادت شهید دکتر مصطفی چمران به پیشنهاد برخی مسئولان و با موافقت هیأت‌دولت وقت به نام این شهید نام‌گذاری شد، خاطرنشان کرد: هم دانشگاه جندی‌شاپور یک دانشگاه بزرگ بوده و هست و هم دکتر چمران یک شخصیت والا و بالای علمی بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که شهید چمران یکی از نخبه‌ها و نمونه‌های دانش کشور و بلکه از معدود دانشمندان برجسته زمان خود در دنیا بود، تصریح کرد: دکتر چمران در رشته الکترونیک گرایش فیزیک پلاسما از دانشگاه برکلی در کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد و سپس به منطقه خاورمیانه، مصر و لبنان آمد و سال‌ها در مقابل اسرائیل و فالانژهای لبنان ایستاد و مقاومت اسلامی را در لبنان پایه‌گذاری کرد.

چمران افزود: او پس از پیروزی انقلاب درست در چنین روزهایی به وطن بازگشت و در خدمت انقلاب اسلامی قرار گرفت؛ شهید چمران با آغاز جنگ تحمیلی به خوزستان آمد و در کنار مقام معظم رهبری ستاد جنگ‌های نامنظم را تشکیل داد و فرماندهی آن را بر عهده گرفت. شهید چمران فقط یک دانشمند فیزیک نبود بلکه او یک فرمانده شجاع و توانمند، یک عارف وارسته و بزرگ، یک سیاستمدار کامل، یک مدیر دقیق و یک هنرمند بزرگ بود.

وی با نقل خاطره مجروح‌شدن شهید چمران در جریان فتح سوسنگرد و عمل جراحی وی در بیمارستان جندی‌شاپور، اظهار داشت: شهید چمران یک‌شب بیشتر در این بیمارستان بستری نبود و علت آن هم دو دلیل عمده بود. نخست به دلیل نزدیکی جبهه امکان هدف قرار گرفتن بیمارستان با خمپاره وجود داشت و از سوی دیگر جاسوسان دشمن نیز فراوان بودند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: به همین دلیل همان یک‌شب نیز نگران بودیم و تا صبح با بعضی از دوستان در ستاد جنگ‌های نامنظم اتاقی را که شهید چمران در آن بستری شده بود، نگهبانی می‌کردیم؛ نیمه‌شب نیز با لطایف‌الحیل او را از بیمارستان خارج و به استانداری قدیم که مقر ستاد جنگ‌های نامنظم بود منتقل کردیم.

چمران تصریح کرد: صبح آن روز یک خانم پرستار از بیمارستان تلفن کرد و درحالی‌که می‌گریست گفت اتاقی که دکتر چمران در آن بستری بود، با دو خمپاره هدف قرار گرفت و اکنون نمی‌دانیم چه اتفاقی برای دکتر چمران افتاده است که به او گفتم خوشبختانه دکتر چمران را شبانه خارج کردیم؛ در آن حادثه نیز به کسی آسیبی نرسید.

رییس شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: درهرحال او تا زمان شهادت خود یعنی 31 خردادماه سال 1360 در خوزستان ماند و با آن‌که نماینده مجلس شورای  اسلامی و نماینده امام در شورای عالی دفاع بود می‌گفت که به تهران بازنمی‌گردم، گل نمی‌گویم و لبخند نمی‌زنم تا وقتی‌که یک سرباز دشمن در خاک خوزستان و ایران اسلامی است.

چمران بابیان این‌که زندگی ظاهری او بالاخره در یک ظهر خونین سال 1360 در دهلاویه در مصاف رویاروی با دشمن و درحالی‌که روی خاک‌ریز ایستاده بود، غروب کرد و روح او به ملکوت اعلی پیوست، افزود: در هرحال هم دانشگاه این افتخار را پیدا کرد که نام شهید چمران بر آن نهاده شود و هم شهید چمران این افتخار را یافت که این دانشگاه را به نام او نام‌گذاری کنند.

وی همچنین با بازخوانی گوشه‌ای از دست‌نگاشته‌ها و نیایش‌های عرفانی شهید چمران تصریح کرد: توکل شهدا و امیدشان به خدای بزرگ و نیروی داخلی خودشان بود،آن‌ها به جایی یا چیزی چشم ندوخته بودند و من این دست‌نگاشته را به همه شهدای دانشگاه شهید چمران، شهر اهواز و استان خوزستان و دانشگاهیان این دانشگاه و مسئولان استان تقدیم می‌کنم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این نیایش شهید چمران که "خدایا تو این چنین کردی تا غیر از تو محبوبی نگیریم و به‌غیراز تو آرزویی نداشته باشم و جز تو به کسی و یا چیزی امید نبندم و جز در سایه توکل به تو آرامش و امنیت احساس نکنم؛ خدایا تو را بر همه این نعمت‌ها شکر می‌کنم"، خاطرنشان کرد: ما نیز خداوند را بر همه نعمت‌هایی که بر ما عطا کرده است؛ از نعمت اسلام، ایران اسلامی، رهبری بزرگوار، مسئولان دلسوز، نعمت‌های روی زمینی و مواهب زیرزمینی و مهم‌تر از آن جوانان و دانشمندان برومند کشور شکرگزار هستیم.


خبرنگار: 17032
انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد