سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

تحلیلگر آمریکایی: ریاض باید به افتضاح یمن خاتمه بدهد و با ایران همکاری کند 

   

مقام ارشد سابق کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در یادداشتی نوشت: واشنگتن باید به سعودی‌ها تفهیم نماید به افتضاح یمن خاتمه داده و با ایران همکاری کنند در غیر این صورت در آینده درگیر نبرد و فاجعه اقتصادی می‌شوند.به گزارش مشرق، «جان کریکو»  تحلیلگر ارشد اندیشکده مطالعات سیاسی آمریکا ،از افسران ارشد ضد تروریسم سیا  و محقق ارشد سابق کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اخیر در گزارشی که در وبگاه «رییدرز نیوز» منتشر شد، با انتقاد از سیاست‌های ریاض و واشنگتن نوشت: ریاض با اعدام 47 نفر در دوم ژانویه  بزرگترین اعدام های این کشور را در 35 سال گذاشته به اجرا گذاشت و موجب شد تعادل در منطقه با شیعیان شکننده تر شود و البته اعدام شیخ النمر روحانی منتقد شیعه نیز بیشتر بر آتش تنش‌ها افزود.
افسر سابق سیا نوشت: روابط عربستان سعودی با ایران نیز بد است.  در تهران به دنبال اعدام شیخ نمر سفارتخانه این کشور را تخریب کردند و سعودی‌ها نیز در واکنش روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کردند و در این مسیر کویت، بحرین، سودان نیز ریاض را دنبال کردند. امارات متحده عربی نیز روابط دیپلماتیک با ایران را کاهش داد. اما تنش در روابط ایران و عربستان تنها به خاطراعدام‌ها نبوده است. سعودی‌ها به‌شدت و آشکارا اعلام کرده بودند مخالف توافق هسته‌ای ایران بوده و نیز با حمایت مالی از گروه‌های سنی  در سوریه به نبرد با حکومت این کشور که ایران حامی‌اش است، پرداختند.
در ادامه این گزارش نویسنده با انتقاد از سیاست‌های سعودی نوشت: این اقدام‌ها در حالی رخ دادند که وزارت خارجه آمریکا در قبال سیاست‌های سعودی‌ها نه تنها سکوت اختیار کرده بلکه به خاطر انتخاب این کشور به عنوان رییس کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد تبریک می‌گوید. این کار موقعی اتفاق افتاد که عربستان سعودی یک جوان 17 ساله را به جرم مشارکت در اعتراض‌های ضد دولتی  محکوم کرد و یا یک وبلاگ نویس سعودی نیز به 10 سال حبس و 1000 ضربه شلاق محکوم شد.
نویسنده ادامه داد: دولت اوباما سیاست خارجی منحصر به فرد موفقی را در خاورمیانه در7 سال گذشته نداشته است. هنوز فرصت باقی است تا دولت سعودی مشکلات خود را سر و سامان دهد. اما تنها راه ثبات در خاورمیانه این است که واشنگتن خط و خطوط  خود را ترسیم کرده و ضرورت دارد با تعامل با متحدانش در خاورمیانه به سعودی‌ها تفهیم نماید به افتضاح یمن خاتمه داده و به حقوق شهروندانش احترام گذاشته و با ایران همکاری کند در غیر این صورت آینده درگیر نبرد و فاجعه اقتصادی می‌شود.
در انتهای این یادداشت آمده است: اگر سعودی‌ها نمی‌خواهند با مردم خود و همسایگان رفتار بهتری داشته باشند، واشنگتن بهتر است که در روابطش با این کشور بازنگری کند. باید گفته شود که در حقیقت عربستان سعودی دوست قابل اعتمادی نیست و هنوز سئوال‌هایی درباره مداخله آن‌ها در ماجرای 11 سپتامبر وجود دارد. سعودی‌ها مخالف صلح با ایران هستند و بهای نفت به خاطر خواست آن‌ها پایین است. هنگامی که جایگزین‌های انرژی به بهره برداری در آمریکا برسند شاید زمان آن باشد که به سعودی‌ها گفته شود نفتشان را خود بنوشند.
منبع: فارس

واکنش به مانور ولایت 94؛
رسانه های منطقه از تصمیم عربستان سعودی مبنی بر برگزاری مانورهای نظامی با مشارکت چندین کشور عربی و اسلامی و با حضور 100هزار نیروی نظامی اعم از نیروی زمینی و هوایی، تحت عنوان «رعد شمال» به فاصله ای اندک از پایان مانور دریایی ایران خبر می دهند.
پیام های مانورهای نظامی «رعد شمال» عربستان و طرف های مورد خطاب
گروه بین‌الملل مشرق - قرار است، عربستان سعودی طی روزهای آینده برگزار کننده مانورهای نظامی مشترکی تحت عنوان «رعد شمال» با مشارکت شماری از کشورهای عربی و اسلامی از جمله مصر باشد.

عربستان سعودی مدعی شده است که هدف مانورهای نظامی رعد شمال مقابله با خطرهایی است که منطقه را تهدید می‌ کند و با برگزاری آن ریاض تلاش می کند، امنیت ملی و منافع مشترک عربی را تامین کند.
ریاض در ادامه ادعاهای خود با بیان اینکه مانورهای نظامی رعد شمال را باید نماد همبستگی و همکاری و کار مشترک عربی شمرد، افزوده است: از آنجا که منطقه شاهد تغییرات بزرگ و تهدیدات مستقیم و غیر مستقیم بی شماری است، بنابراین نیاز به همکاری مشترک بین تمام کشورهای عربی و اسلامی جهت تثبیت امنیت و ثبات در منطقه کاملا احساس می شود.
این مانورها قرار است، در 3 منطقه داخل عربستان برگزار شود و به غیر از مصر، نیروهای ویژه و هوایی، زمینی و دریایی کشورهای شرکت کننده در ائتلاف عربستان سعودی در یمن و اردن و پاکستان نیز مشارکت دارند، البته چند کشور نیز به عنوان ناظر هم در این مانورها مشارکت خواهند داشت.

رعد شمال چه پیام‌ هایی برای چه طرف هایی دارد

ناظران و کارشناسان امور منطقه ای اتفاق نظر دارند که مهمترین طرف مورد خطاب در این مانور با توجه به کشورهای شرکت کننده در آن و زمان برگزاری آن «جمهوری اسلامی ایران» است که در هفته های اخیر درپی آتش زدن سفارت عربستان سعودی در تهران در اعتراض به اعدام آیت الله شیخ «نمر باقر النمر»، روحانی مبارز شیعی عربستانی توسط حکومت سعودی، موجب ایجاد تنش در روابط تهران و ریاض و سرانجام اقدام سعودی ها به قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور و تلاش برای همراه کردن دیگر کشورهای عربی با خود در این اقدام بود.

رعد شمال در واکنش به مانور ولایت 94    

آنچه سعودی ها را به برگزاری این مانورهای نظامی واداشته، مانوری است که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به مدت 5 روز در هفته های اخیر تحت عنوان «مانور ولایت 94» با هدف ارزیابی توانمندی و قدرت نیروی دریایی و توان آن در برقراری و حفظ امنیت آب های منطقه ای برگزار کننده آن بود.

مانوری که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان برگزار کرد، اولین مانور از زمان اجرای برجام و توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 شمرده می شد و به نوعی دارای اهمیت بسیار بود، چون غرب و آمریکا مدعی شده بود، قدرت هسته ای و نظامی جمهوری اسلامی ایران را محدود کرده و به کنترل درآورده است.
همزمانی رعد شمال با ژنو 3 و اجرای برجام 

از سوی دیگر، زمان برگزاری مانورهای رعد شمال که با برگزاری کنفرانس ژنو 3 میان نظام سوریه و معارضان این کشور و رفع تحریم ها و مجازات‌های اقتصادی جمهوری اسلامی هم زمان شده، نشان دهنده نگرانی ها و دغدغه های خاطر ریاض از تحولات کنونی جاری در منطقه و مهمتر از آن تحولات آتی منطقه ای است که سعودی ها تمام آنها را تهدید کننده جایگاه و تضعیف کننده موقعیت منطقه ای خود ارزیابی می کنند. در این راستا سعودی ها تاکید می کنند، کاخ سفید تغییراتی در مواضع سابق خود در قبال دو پرونده هسته ای ایران و بحران سوریه انجام داده و به جای تشدید و تثبیت مواضع خود در این دو پرونده، با روی گردانی از ریاض به تهران و دمشق سوق یافته است.

آمریکا و غرب دومین مخاطب رعد شمال

بنابراین پیام های رعد شمال تنها برای ایران نیست و فقط تهران را شامل نمی شود، بلکه آمریکا و غرب را نیز دربرمی گیرد که برای ورود به بازارها و عرصه اقتصادی ایران تلاش دارند، بر یکدیگر سبقت بگیرند. عربستان سعودی با برگزاری مانورهای رعد شمال تلاش دارد، این پیام را به آمریکا و غرب برساند که اگر متحدان سابق پس از توافق هسته ای، از ریاض روی گردان شده و به سمت تهران سوق یافته اند، عربستان بدون حمایت و پشتیبانی آنها نیز از این قدرت برخوردار است که ائتلاف های منطقه ای جدیدی تشکیل دهد و مانورهایی نظامی با مشارکت متحدان جدید عربی و اسلامی خود در منطقه برگزار کند.

تلاش برای قدرتمند و تاثیرگذار جلوه دادن ریاض

از سوی دیگر، عربستان سعودی با برگزاری این مانور نظامی تلاش می کند، با به تصویر کشیدن قدرت نظامی خود، اینگونه القا کند که توان و قدرت حفظ جایگاه و موقعیت سابق منطقه ای خود را دارد و آل سعود همچنان در ترسیم نقشه سیاسی ائتلاف ها و پیمان های منطقه ای و تاثیرگذاری بر روند تحولات جاری در منطقه و معادلات و موازنه های حاکم بر آن نقش موثر و تعیین کننده ای را ایفا می کند. شاید بتوان گفت این یکی از مهمترین پیام های رعد شمال است، چون سعودی ها با وجود بهره گرفتن از هم پیمانان خود، در حالی وارد دهمین ماه تجاوز نظامی علیه مردم یمن شده اند که هنوز موفق به محقق کردن هدف اعلام شده از این تجاوز یعنی بازگرداندن مجدد حکومت وابسته به ریاض در صنعا و شکست دادن و کنار زدن نیروهای مردمی و انقلابی یمن نشده اند و این شکستی بسیار تلخ برای حکومت وهابی سعودی است و تاکیدی بر ناتوانی ریاض در تحمیل خواسته های خود دستکم بر کشوری است که یکی از فقیرترین کشورهای منطقه شمرده می شود و مردم آن جزو محروم ترین مردمان جهان اسلام و عرب تلقی می شوند.
در چنین شرایطی سعودی ها چگونه خواهند توانست معادلات و موازنه های سیاسی و نظامی و امنیتی مورد نظر خود را در منطقه به کشورهای قدرتمندی مانند ایران تحمیل کنند.
رعد شمال نماد خط مشی سیاسی جدید عربستان

افزون بر آن، مانورهای نظامی رعد شمال را می توان نماد خط مشی سیاسی جدید عربستان سعودی پس از کاهش قیمت نفت، کسر بودجه، استقراض خارجی و تبدیل شدن هزینه های نظامی دخالت مستقیم و غیر مستقیم در دیگر کشورهای منطقه به باری کمر شکن بر دوش خاندان سعودی ملاحظه کرد. 
مانورهای رعد شمال نشان می دهد که سعودی ها تلاش دارند، هزینه های نظامی و امنیتی حفظ امنیت و استقرار منطقه را بین اعضای شرکت کننده در ائتلاف هایشان تقسیم کنند.
در عین حال این مانورهای نظامی ترسیم کننده چارچوب های عمومی و کلی سیاست خارجی عربستان سعودی نیز شمرده می شود که مهمترین ویژگی آن کم رنگ شدن نقش و جایگاه آمریکایی ها در مقابل افزایش و پر رنگ شدن ملموس و قابل ملاحظه نقش رژیم صهیونیستی در سیاست خارجی ریاض است، به گونه ای که در این اواخر بارها شاهد تصریحاتی از سوی مسئولان سعودی بودیم که در آنها بی پروا از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و نام بردن از این رژیم یه عنوان یک متحد سخن گفته اند.

تشدید و تعمیق صف بندی های طایفه ای و مذهبی

اما پیام دیگر، رعد شمال را باید در تشدید صف بندی‌های طایفه‌ای و مذهبی میان کشورهای منطقه ملاحظه کرد. عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از کشورهای اهل سنت در قبال جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن محور مقاومت که اغلب اعضای آن شیعی هستند، منطقه را به نوعی تقسیم بندی طایفه ای – مذهبی در قالب شیعی – سنی سوق داده و با ادامه گفتمان تحریک آمیز و فتنه انگیزانه خود ضمن تعمیق اختلافات موجود بین آنها، سعی کرده، موجبات صف آرایی این دو گروه از کشورها در برابر یکدیگر را متشکل تر کند و در این راستا دو اقدام اعدام شیخ نمر و قطع رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای واداشتن دیگر کشورهای عربی به اتخاذ موضع قطع رابطه با تهران این صف بندی را تشدید و تعمیق کرده است.

مناطق برگزاری مانورهای رعد شمال

پیام دیگر مانورهای نظامی رعد شمال در مناطق برگزاری آن قابل ملاحظه است که براساس اعلام سعوی ها در سه منطقه «جازان، حفر الباطن و الجبیل» را در برمی گیرد.
کارشناسان امور منطقه به خوبی می دانند که این مناطق، از مدت ها پیش مناطقی به شمار می آمدند که سعودی ها خریدهای تسلیحاتی و نظامی خود را در آنجا ذخیره و نگهداری می کنند، بنابراین سعودی ها با انتخاب این مناطق درصدد نمایش قدرت نظامی و تسلیحاتی خویش به رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی خود هستند.  
فراموش نکنیم که پیش از اعلام برگزاری مانورهای رعد شمال شاهد سفر رئیس جمهوری چین به ریاض و همچنین «محمد بن سلمان»، جانشین ولی عهد عربستان به پاکستان بودیم و اینکه هریک از این دو کشور از جمله قدرت های هسته ای در عرصه بین الملل به شمار می آیند، لذا دور از انتظار نیست که عربستان برخی خریدها و نیازهای تسلیحاتی خود را که آمریکایی ها مایل به تامین و فروش آنها به ریاض نبودند، مانند موشک های قاره پیما و موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای از این دو کشور خریداری و تهیه کرده باشند.
اگر سعودی ها چنین خریدهایی از اسلام آباد و پکن کرده باشند، تردید نیست، از آنها در مانورهای رعد شمال به خدمت خواهند گرفت و از این سلاح ها برای نمایش قدرت نظامی هجومی و دفاعی خود پرده برداری خواهند کرد.
در صورت دست زدن سعودی ها به چنین اقدامی باید گفت که خطری بسیار جدی و بزرگ امنیت منطقه را تهدید خواهد کرد، چراکه سعودی ها بارها جنون و دیوانگی خود در سوق دادن منطقه به لبه پرتگاه سقوط با اتخاذ تصمیمات نادرست و عجولانه و بدون تامل در بازتاب ها و پیامدهای آن از جمله در تجاوز نظامی به یمن اثبات کرده اند.
خطر در اختیار داشتن این تسلیحات و تجهیزات توسط عربستان زمانی دو چندان خواهد شد که توجه داشته باشیم، ریاض خود را در تمام پرونده های منطقه ای از پرونده هسته ای ایران گرفته تا پرونده سوریه و جنگ در یمن و بحران امنیتی عراق و همچنین لبنان شکست خورده و ناکام می بیند و این می تواند، میزان ریسک پذیری ریاض با وجود شاهزادگان جوان و سبک سری که در حال حاضر اداره امور این کشور را در دست گرفته اند، افزایش دهد.
در این ارتباط گزارش های موثقی وجود دارد که تاکید می کند، ریاض موشک های بالستیک میان بُرد چینی «دانگ فنگ 3» از پکن خریداری کرده است و اقدام سعودی ها به برگزاری مانورهای نظامی رعد شمال به محض پایان مانور ولایت 94 نیروی دریایی ایران چیزی جز عرض اندام عربستان در برابر ایران ارزیابی نمی شود.
تلاش جهت همراه کردن مصر با خود

از جهتی عربستان با مشارکت دادن گسترده مصر در مانورهای رعد شمال تلاش دارد، بر نزدیکی دو کشور قدرتمند جهان عرب و اشتراک منافع و همسویی مواضع ریاض و قاهره تاکید کند و در این مانور آن را به تصویر بکشد و در این راه سعی می کند، از روابط محدود تهران – قاهره به سود خود بهره برداری کند
، چون سعودی ها که یکی از مهمترین حامیان حکومت «عبد الفتاح السیسی» شمرده می شوند و از جمله عاملان سرنگونی حکومت اخوان المسلمین به رهبری «محمد مرسی» در مصر بودند.
لذا ریاض با نمایش این هم پیمانی درصدد ایجاد اطمینان خاطری برای خود در مقابله با خطرهایی است که ممکن است، در آینده در منطقه با آن مواجه شود و نشان دهند، کشورهای عربی در برابر خطرهای مشترکی که موجودیت آنها را به خطر بیاندازد، منسجم و متحد عمل خواهند کرد.

داعش طرف دیگر مورد خطاب رعد شمال

صرف نظر از جمهوری اسلامی ایران و آمریکا و غرب، این مانورها پیامی برای گروه تروریستی تکفیری «داعش» نیز می باشد که عربستان سعودی از جمله اهداف این گروه تکفیری اعلام شده و بارها ریاض را به انجام عملیات تروریستی داخل خاک این کشور تهدید کرده است.

خلاصه سخن

به اعتقاد کارشناسان مانوری که عربستان سعودی درصدد برگزاری آن است، منطقه ملتهب و حساس خاورمیانه را متشنج تر و ملتهب تر خواهد کرد و در این راستا به ریاض توصیه می کنند، اگر درصدد برقراری آرامش و تامین امنیت و ثبات و استقرار منطقه است، در اولین گام به تجاوز نظامی خود و هم پیمانانش علیه یمن و در گام بعدی که اقدامی بسیار مهم و سرنوشت ساز نه تنها برای آینده منطقه که سراسر جهان تلقی می شود، حمایت های گسترده، بی وقفه و همه جانبه خود به گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق و یمن و لبنان را پایان دهد. در غیر این صورت ادامه سیاست های گذشته عربستان سعودی با وجود شاهزادگان جوان و بی تجربه و مغرورش تنها منطقه را جهنمی بزرگ مبدل خواهد کرد.
اما و اگرهای مذاکرات صلح سوریه
در فرایند آماده سازی مقدمات برگزاری مذاکرات ژنو، برخی کشورهایی که به دنبال سرنگونی دولت بشار اسد هستند، همه تلاش خود را برای متحدکردن مخالفان سوریه انجام دادند که نشست ریاض در ماه دسامبر نیز در این راستا قابل ارزیابی است
سرویس بین الملل فردا: مذاکرات صلح سوریه زیر نظر سازمان ملل، در حالی از جمعه گذشته در سوئیس آغاز شد که نمی توان نتیجه خارق العاده ای برای آن پیش بینی کرد. نشستی که به دلیل اختلافات عربستان، ترکیه و روسیه درباره ترکیب گروه های شرکت کننده در مذاکرات با چند روز تاخیر آغاز شد.
در فرایند آماده سازی مقدمات برگزاری مذاکرات ژنو، برخی کشورهایی که به دنبال سرنگونی دولت بشار اسد هستند، همه تلاش خود را برای متحدکردن مخالفان سوریه انجام دادند که نشست ریاض در ماه دسامبر نیز در این راستا قابل ارزیابی است؛ مذاکراتی که در آن شرکت کنندگانی همانند سیاستمداران تبعیدی، شورشیان مسلح، اسلام گراهای تندرو و جداشدگان ارتش سوریه حضور داشتند.در رابطه با مذاکرات ماه دسامبر ریاض، این نکته را باید یادآور شد که با وجود غیبت شماری از گروه های معارض، آن مذاکرات پرشمارترین و بزرگترین نشست مخالفین دولت بود که در نهایت نیز در آن نشست «ریاض حجاب»، نخست وزیر سابق سوریه به عنوان ریاست کمیته عالی مذاکرات انتخاب شد تا بر فرایند مذاکرات و نشست های آتی نظارت کند.
در تاریخ 20 ژانویه، کمیته عالی مذاکرات، جرج صبرا (یک مخالف مارکسیست مسیحی)، اسعد الزعبی (یک ژنرال پناهنده از یک خانواده عرب سنی) و محمد علوش (از اعضای گروه تروریستی جیش الاسلام) را به عنوان اعضای اصلی گفتگوکننده برای ژنو معرفی کرد و همچنین افرادی مانند: هیثم المالح، محمد صبرا، احمد حریری،  فواد الیکو، سرهنگ عبدالباسط طویل، سرهنگ دوم محمد عبود و... به عنوان اعضای هیئت مرکزی انتخاب شدند.
با این حال، این کمیته به زودی با اعتراضات شدید روسیه همراه شد، زیرا در این کمیته برای کردها جایی نبود و روسیه تأکید داشت مذاکرات ژنو باید با توازن کامل برگزار شود.
از سوی دیگر برخی از گروه های عضو شورای دموکراتیک سوریه، بنا بر اظهارات مقامات سیاسی ترکیه با اعضای مخالف دولت ترکیه (پ ک ک) ارتباط دارند، ترکیه تحت هیچ شرایطی حاضر به حضور این معارضان در مذاکرات صلح ژنو نیست.موضوع آنجا پیچیده می شود که فارغ از مخالفت های ترکیه با حضور شورای دموکراتیک سوریه در مذاکرات همچنین کمیته عالی مذاکرات ریاض نیز با شرکت این شورای دموکراتیک و حضور آنها در فرایند مذاکرات مخالف است و آنها را به نوعی نایب و همتراز دولت فعلی می بیند.
موضوع دیگر بحث روسیه است. واقعیت آن است که با ورود مستقیم روسیه به جنگ و درگیری ها، نقش روسیه در سوریه بسیار پررنگ شده و در این میان، روسیه نیز تلاش دارد تا آن دسته از مخالفان را در جریان مذاکرات قرار دهد که با منافع این کشور هم راستا هستند و با توجه به اینکه روسیه تا حدود زیادی متحد بشار اسد و دولت حاکم است، این موضوع مورد خشم و اعتراض بسیاری از گروه های معارض از جمله کمیته عالی مذاکرات شده است.
در این میان، مهم ترین نقش ریاض و عربستان سعودی در مذاکرات را باید در کمیته عالی مذاکرات یا HNC  که در ماه دسامبر در ریاض عربستان شکل گرفت، جست و جو کرد. در این نشست، جمع کثیری از مخالفان دولت و متحدان عربستان سعودی، قطر و ترکیه حاضر بودند و در حال حاضر آنها پیش شرط هایی از جمله توقف حملات نظامی روسیه و ارتش دولت سوریه به مخالفان را برای حضور در مذاکرات مطرح می کنند.

مذاکرات ژنو3 سوریه

قرار است این دور از مذاکرات حداقل یک هفته به طول بینجامد، البته خبرهای رسیده حاکی از آن است که هیچ مذاکره مستقیمی قرار نیست در این دور از گفتگوها رخ دهد. در واقع این دور از مذاکرات قرار است به صورت غیر مستقیم انجام شود. به این ترتیب که نمایندگان بشار اسد و مخالفان در اتاق‌های جداگانه و از طریق نمایندگان سازمان ملل گفت‌وگو خواهند کرد.برقراری آتش بس، ارسال کمک‌های بشردوستانه و مقابله با تهدیدات داعش از جمله اولویت‌های فوری در این مذاکرات است؛ اما هدف نهایی شامل ایجاد دوره ای انتقالی و برگزاری انتخابات در راستای برقراری صلح در سوریه است.
مذاکرات صلح ژنو در حالی آغاز شده که نیروهای دولتی توانسته اند به پیروزهای مهمی در عرصه میدانی سوریه دست پیدا کنند و این عامل موجب شده تا نظام سوریه دست بالاتر را در مذاکرات داشته باشد.البته ناگفته پیداست که مهم تر از نظرات گروه های مخالف و دولتی سوریه در فرایند صلح، رسیدن دولت های مهم منطقه ای و بین المللی به یک توافق و تفاهم پایدار می تواند کلید حل بحران سوریه باشد؛ اتفاقی که با توجه به اختلافات و شکاف های مهمی که بین طرفین وجود دارد به نظر نمی رسد در آینده ای کوتاه مدت قابل حصول باشد.
نکته دیگر این است که برخی گروه‌ها در بحران سوریه در این گفت‌وگو حضور نخواهند داشت. به عنوان مثال گروه های کرد سوری با مخالف شدید ترکیه و عربستان از مذاکرات کنار گذاشته شده‌اند. البته روسیه و آمریکا از حضور کردها در گفت‌وگوها به عنوان نیرویی که نقش مهمی در مبارزه علیه داعش داشته اند حمایت کرده اند. در مقابل کردها پس از کنار گذاشته شدن از مذاکرات عنوان کرده اند که عدم حضور آنها نشانه‌ای روشن از شکست گفت‌وگوهای پیش‌رو خواهد بود. گفتنی است که حتی حزب اتحاد دموکراتیک که کنترل مناطق کردنشین سوریه را در دست دارد و به عنوان گروهی که در حال نبرد با داعش است نقش مهمی ایفا می‌کند، به مذاکرات دعوت نشده است.
نشست ژنو ۳ سوریه با محوریت نظام سوریه و معارضان در حالی برگزار می‌شود که رفتارهای غیر‌سازنده غرب و سعودی به نتیجه رسیدن مذاکرات را در ابهام برده است. 
پس از چند روز رفتارهای غیر‌اصولی در نهایت هیئت عالی مذاکره‌کنندگان مخالف در ریاض بالاخره بعد از دستیابی به تضمین‌های آمریکایی و بین‌المللی اعلام کردند که در نشست ژنو ۳ شرکت می‌کنند.لازم به ذکر است در ادامه رفتارهای ظاهری غرب برای نمایش ادعای مبارزه با تروریسم کری وزیر امور خارجه روز سه شنبه در نشست رم با حضور کشورهایی که در مقابله با داعش مشارکت دارند، حضور خواهد یافت. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: جان کری وزیر خارجه آمریکا قصد دارد روز سه‌شنبه در نشست کشورهای مقابله‌کننده با گروه تروریستی داعش در رم ایتالیا شرکت کند و روز چهارشنبه نیز به لندن خواهد رفت تا در کنفرانس کمک به سوریه حضور یابد.
به نظر می رسد مذاکرات ژنو حتی اگر به دستاوردهای شاخص و مهمی نرسد، همین که بتواند در سراسر سرزمین سوریه یک آتش بس ایجاد کند، برای دی میستورا و سایر فعالین یک موفقیت خواهد بود، چون می تواند در ادامه مکانیسم مدیریت تعارضات را فراهم کند و قسمتی از درد و رنج مردمی را در کشور سوریه کاهش دهد. 
مجوز ساخت هواپیماهای ایتالیایی در یزد صادر شد 
  
حسینی‌نسب با بیان اینکه این رویداد برای اولین بار در خاورمیانه اتفاق افتاده است گفت: انعقاد این قرارداد در سفر اخیر رئیس جمهور به ایتالیا و در حضور تیم ریاست جمعوری بوده که بر اساس آن می ‌توانیم هواپیما های دو تا ۱۲ نفره را از صفر تا ۱۰۰ در استان یزد تولید کنیم.نخبه یزدی و رئیس شرکت توسعه پرواز یزد از انعقاد قرارداد انتقال دانش فنی ساخت هواپیما از ایتالیا به یزد خبر داد.
به گزارش مهر، سید عبدالرضا حسینی‌نسب امشب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر یزدی با استاندار گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به ایتالیا قرارداد انتقال دانش فنی ساخت و تولید هواپیماهای آموزشی با استان یزد منعقد شد.
وی با اشاره به پیشینه فعالیت‌های خود و شرکت توسعه پرواز ادامه داد: در حال حاضر توانسته ایم مجوز ساخت و تولید هواپیما در یزد را از وزارت صنعت و معدن و تجارت استان دریافت کنیم.این نخبه یزدی اضافه کرد: شرکت توسعه پرواز یزد از سال ۹۱ فعالیت خود را در زمینه آموزش خلبان و مهارت های هوایی آغاز کرد و با توجه به تحریم‌هایی که شدیم به سمت تولید قطعات هواپیما رفتیم و توانستیم برخی از قطعات را بومی سازی کنیم.وی اظهار داشت: در روند مذاکرات با کشورهای غربی و نتیجه رسیدن برجام، مکاتباتی با شرکت tecnam  به عنوان سازنده هواپیما داشتیم و موفق به عقد قرارداد ۶۰ میلیون یورویی در زمینه انتقال دانش فنی ساخت هواپیمای سبک و فوق سبک شدیم.
وی با بیان اینکه این رویداد برای اولین بار در خاورمیانه اتفاق افتاده است گفت: انعقاد این قرارداد در سفر اخیر رئیس جمهور به ایتالیا و در حضور تیم ریاست جمعوری بوده که بر اساس آن می ‌توانیم هواپیما های دو تا ۱۲ نفره را از صفر تا ۱۰۰ در استان یزد تولید کنیم.
حسینی‌نسب با اشاره به اینکه این قرارداد در دوفار انعقاد خواهد شد بیان داشت: فاز نخست این قرار داد با مبلغ ۳۰ میلیون یورو با حضور رئیس جمهور به امضا رسید که ظرف مدت ۲۴ ماه منجر به تولید هواپیمای تک موتوره و دو موتوره خواهد شد.وی افزود: بر اساس این قرارداد تعداد ۱۰ نفر از متخصصان را برای کسب آموزش‌ های اولیه به اروپا اعزام می‌ کنیم  تا بر اساس قرارداد بتوانند دانش ساخت قطعات هواپیمایی را فرا بگیرند.
این نخبه یزدی از اخد مجوز صادارت و فروش هواپیماهای تولیدی در منطقه خاور میانه خبر داد و تصریح کرد: شرکت tecnam در قرار داد خود با ما اجازه تمام و کمال سهم فروش در خاورمیانه را به شرکت توسعه پرواز یزد داده است.
وی همچنین از اختصاص زمین برای اجرای این طرح در استان خبر داد و گفت: سازمان صنعت و معدن مجوزی برای تولید هواپیما در استان یزد صادر کرده و زمینی را برای واگذاری در اختیار ما گذاشته است که تا پایان هفته مراحل نهایی را پشت سر خواهد گذاشت.
منبع: مهر
وزارت دفاع عربستان سعودی: مشارکت کارشناسان آمریکایی و انگلیسی در جنگ یمن
سرهنگ احمد عسیری به خبرنگاران در ریاض افزود: کارشناسان نظامی آمریکا و انگلیس نصیحت هایی را به نیروهای ائتلاف درباره چگونگی بهبود عملیات بمباران هوایی و کاهش تلفات در میان غیرنظامیان ارائه می کنند.وزارت دفاع عربستان سعودی اعلام کرد مشاورانی از آمریکا و انگلیس در جنگ یمن کمک می کنند.
به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی گفت که مشاورانی از آمریکا و انگلیس به بهبود عملیات نظامی در جنگ یمن کمک می کنند.
سرهنگ احمد عسیری به خبرنگاران در ریاض افزود: کارشناسان نظامی آمریکا و انگلیس نصیحت هایی را به نیروهای ائتلاف درباره چگونگی بهبود عملیات بمباران هوایی و کاهش تلفات در میان غیرنظامیان ارائه می کنند.
وزارت دفاع عربستان سعودی: مشارکت کارشناسان آمریکایی و انگلیسی در جنگ یمن
او که سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن است ادامه داد افزود: کارشناسانی از آمریکا و بریتانیا گزارش های مشروحی را تهیه و برای بهبود ابرازهای عملیاتی تلاش می کنند. مشاوران، کارگاهی را در روزهای اخیر در مقر ائتلاف راه اندازی کرده اند.
حدود 10 کشور عربی با تشکیل ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از ابتدای سال جاری عملیات نظامی گسترده زمینی، دریایی و هوایی را در یمن آغاز کرده اند. تاکنون شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در بمباران هوایی کشته شدند.سازمان های مدافع حقوق بشر بارها از کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی ائتلاف نظامی سعودی انتقاد کرده اند.
انتشار نوار صوتی مکالمه رهبر حماس: ایران از سال 2009 به ما کمک نکرده است
آنها حیله گرند و با کلمات بازی می کنند و در رفتار دیپلماتیک خود بسیار محتاط هستند.
منابع خبری عربی و اسراییلی مدعی شدند انتشار یک نوار صوتی از مکالمه تلفنی یکی از رهبران حماس از انتقادات این رهبر حماس از سیاست ایران در قبال این گروه خبر می دهد.
به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه یدیوت آحرنوت اسراییل محتوای این نوار صوتی که روز یکشنبه  منتشر شده است، حاوی مکالمه تلفنی "موسی ابومرزوق" از رهبران حماس است که می گوید ایران از سال 2009 هیچ کمکی به این گروه فلسطینی (حماس) نکرده است و هر چه این کشور درباره حمایت از حماس بگوید دروغ است.
یدیوت آحرنوت نوشت : ضبط این مکالمه تلفنی تنها می تواند کار سازمان جاسوسی اسراییل (موساد) باشد. متن این نوار صوتی در بسیاری از رسانه های عربی از جمله روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن منتشر شده و فایل صوتی آن در شبکه یوتیوب انتشار یافته است.
ابومرزوق در این نوار صوتی می گوید: آنها (ایران) حیله گرند و با کلمات بازی می کنند و در رفتار دیپلماتیک خود بسیار محتاط هستند. ما از سال 2009 هیچ چیزی از آنها دریافت نکرده ایم. هر چه آنها در این زمینه بگویند دروغ است.
او همچنین در این مکالمه تلفنی مدعی شده است: آنها از سال 2011 هر قایقی (حامل سلاح) توقیف شده خود را نوار غزه احاله می دهند ، برای نمونه قایقی را که دولت نیجریه کشف و ضبط کرد را هم گفتند به سمت غزه می آمده است. این جالب است که هر قایقی که آنها برای ما می فرستادند توقیف شده؛ ما حتی یک قایق هم ندیدیم.
ابومرزوق در این نوار صوتی ایران را به حیله گری متهم کرده و گفته است: آنها اکنون در حال همکاری با روس ها (در سوریه) هستند. آنها حیله گرند و ما قربانی.
انتشار این گزارش در حالی صورت می گیرد که برخی گزارش ها در روزهای گذشته حاکی بود حزب الله لبنان در تلاش است بین ایران و گروه حماس میانجیگری کند و در این راستا قرار است یک هیات ایرانی با هیات حماس به رهبری موسی ابومرزوق در شهر بیروت دیدار داشته باشد.
گفتنی است هنوز از سرنخ اصلی انتشار این نوار و اصالت آن اطمینان حاصل نشده است، اما همان طور که روزنامه یدیوت آحرنوت در گزارش خود به آن اشاره کرده ضبط مکالمه تلفنی رهبران حماس به احتمال فراوان امکاناتی می طلبد که تنها در اختیار سازمان جاسوسی اسراییل است.
منابعی در حماس در واکنش به انتشار این نوار صوتی بدون تایید یا تکذیب آن گفته اند ضبط چنین مکالماتی تنها می تواند کار سازمان جاسوسی اسراییل باشد.
یکی از اهداف رژیم اسراییل اختلاف افکنی بین ایران و گروه های مقاومت فلسطینی و لبنانی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد