سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی

نگاهی به وعده‌های کاندیدای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا
نامزدهای انتخابات سعی می‌کنند وعده‌های زیادی ندهند؛ اما دونالد ترامپ، نامزد پیش‌رو حزب جمهوری‌خواه آمریکا این گونه نیست. در ادامه ۳۱ نمونه از وعده‌های ترامپ بعد از ریاست جمهوری خود و یا پیش‌بینی‌های او بعد از ریاست جمهوری‌اش می‌خوانید.
31 وعده‌ی عجیب دونالد ترامپ/ از بنا کردن دیواری عظیم تر از دیوار چین تا دادگاهی کردن کیلینتون/ ترامپ برای ایران چه برنامه‌ای دارد؟
سرویس بین الملل فردا: واشنگتن پست در گزارشی نوشت: نامزدهای انتخابات سعی می‌کنند وعده‌های زیادی ندهند؛ اما دونالد ترامپ، نامزد پیش‌رو حزب جمهوری‌خواه آمریکا این گونه نیست. در ادامه ۳۱ نمونه از وعده‌های ترامپ بعد از ریاست جمهوری خود و یا پیش‌بینی‌های او بعد از ریاست جمهوری‌اش می‌خوانید. 

۱- او قول داد دیواری بلند‌تر از دیوار چین در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک بنا کند. دیواری هنری و زیبا که از بتن و استیل ساخته شده و عظیم‌ترین دیواری خواهد بود که تا به حال در آمریکا وجود نداشته باشد؛ به حدی عظیم که شاید ملت آمریکا روزی آن را دیوار بزرگ ترامپ بنامند.

۲- او می خواهد مکزیک را مجبور کند تا هزینه ساخت این دیوار را بدهد و اگر مخالفت کرد، درآمد مهاجران غیرقانونی را تصاحب و کمک خارجی را قطع و تعرفه گمرکی وضع کند، همچنین روادید دیپلمات‌ها و رهبران تجاری مکزیک را لغو کرده و هزینه روادید را بالاتر برد. 

۳- او گفته سرفصل های درسی را حذف خواهد کرد زیرا آن‌ها یک فاجعه هستند. او می‌گوید باید اختیار بیشتری به مدارس محلی داد و شاید وزارت آموزش را حذف کند. 

۴- او احتمالا آژانس حفاظت از محیط زیست را نیز حذف خواهد کرد.

۵- ترامپ سیستم سلامت اوباما را حذف و آن را با برنامه‌ای شگفت‌انگیز که خیلی بهتر خواهد بود جایگزین خواهد کرد.

۶- دیوار قوانین بیمه‌ای بین ایالت‌ها را حذف کرده و در سطح ملی یکسان‌سازی خواهد کرد.

۷- وی مایل است زیرساخت‌های فرسوده آمریکا را باید دوباره بسازد؛ به ویژه پل‌ها و فرودگاه‌هایی که گویا متعلق به کشورهای جهان سوم هستند. زیرا یک سوم هزینه‌های آمریکا برای این گونه پروژه‌هاست.

۸- کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موقتا ورود تمام مسلمانان خارجی به آمریکا را ممنوع اعلام خواهد کرد تا زمانی که نمایندگان کشور وضعیت را بررسی کنند. او در مورد برخی که خود را ثابت کرده‌اند مانند ورزشکاران و تجار استثنا قائل خواهد شد.

۹- او گفته مانع ورود مهاجرین سوری به کشور شده و مهاجرین فعلی را از کشور بیرون خواهد کرد. او مدعی است کشورهای ثروتمند خلیج فارس مانند عربستان سعودی باید منطقه امنی در سوریه بنا کنند.

۱۰- او می خواهد مساجد آمریکا را تحت نظر بگیرد و از بستن برخی مساجد نیز استقبال می‌کند.

۱۱- ترامپ می خواهد  پایگاه داده‌ای از پناهجویان سوری بسازد.

۱۲- او وعده داده در زمان ریاست جمهوری هرگز به تعطیلات نرود.

۱۳- وی هیلاری کلینتون را به دلیل استفاده از سرور خصوصی ایمیل در زمان وزیر خارجه بودن دادگاهی خواهد کرد.

۱۴- دیگر پولی صرف سیاحت در فضا نخواهد کرد تا آمریکا مشکلات خود را حل کند. به جای آن شرکت‌های خصوصی را به فعالیت در فضا تشویق می کند.

۱۵- ترامپ قائل به تقویت قدری ارتش است که بسیار بزرگ و بسیار قوی باشد تا هیچ کشوری جرات درافتادن با آمریکا را نداشته باشد.

۱۶- او می‌گوید: هیچ کشوری نمی‌تواند به ما ضرری برساند، زیرا من غیر قابل پیش‌بینی خواهم بود.

۱۷- ترامپ می‌خواهد چاه‌های نفتی تحت کنترل داعش را بمباران کرده و نفت را تصرف کند و سود عایده را خرج کسانی کند که در راه مبارزه با داعش زخمی شده‌اند.

۱۸- او گفته بستگان تروریست‌ها را هدف گرفته و خواهد کشت.

۱۹- برخی از قسمت‌های اینترنت را فیلتر خواهد کرد تا تروریست‌های داعش نتوانند از آن برای استخدام کودکان آمریکایی استفاده کند. 

۲۰- ترامپ می‌خواهد القای حس غرق شدن را که یکی از انواع شکنجه است، احیا کند. او حتی گفته از روش‌های دیگری نیز استفاده خواهد کرد.

۲۱- سربازهای امریکا را در افغانستان نگه خواهد داشت و حضور نظامی آمریکا در شرق آسیا را افزایش می‌دهد.

۲۲- ایرادی در توافق با ایران پیدا خواهد کرد و از با ایران توافق جدیدی صورت می دهد.

23- ژنرال‌های سرسختی پیدا کرده و هرگز به آن‌ها اجازه نمی دهد در تلویزیون حاضر شوند. 

24- دانشجویان دانشگاه وافورد در کارولاینای جنوبی که محل تحصیل ترامپ بوده، بعد از فارغ التحصیلی شغل تضمین شده دارند.

25- تجارت آزاد را با تجارت منصفانه جایگزین خواهد کرد. او می‌گوید برای هر کشوری رابطه تبادل جدیدی وضع خواهد کرد.

26- تنها با مذاکره، ۲۰٪ بودجه را کاهش خواهد داد.

27- ترامپ معتقد است آمریکایی‌ها حتما قدرت اقتصادی بازی گلف را خواهند داشت.

28- وی می گوید: در روز اول ریاست جمهوری خود، مناطق بدون سلاح در پادگان‌های نظامی و مدارس را حذف خواهد کرد.

29- او می خواهدهر کسی را که به جرم قتل افسر پلیس محکوم شود اعدام کند.

30- ترامپ می‌خواهد ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی را در روز اول ریاست جمهوری خود از آمریکا اخراج کند.
این یک هشدار جدی است
چین نامی آشنا برای بازارهای ایران است.حداقل در چند سال اخیر از جنس چینی زیاد گفته و شنیده شده و همه جا صحبت از این است که چشم بادامی های مشهور، اقتصاد ایران را قبضه کرده اند.چشم بادامی هایی که از بازار پوشاک و...
هشدار جدی:جولان چشم بادامی ها در بازارهای اقتصادی ایران پس ازلغو تحریم ها/ دولت دهم چینی تر است یا دولت یازدهم؟!( برای پنجشنبه/آقای شاطری ببینند)
 
سرویس اقتصادی فردا: چین نامی آشنا برای بازارهای ایران است.حداقل در چند سال اخیر از جنس چینی زیاد گفته و شنیده شده و همه جا صحبت از این است که چشم بادامی های مشهور، اقتصاد ایران را قبضه کرده اند.چشم بادامی هایی که از بازار پوشاک و کیف و  کفش گرفته تا صنایع دستی و خودرو نفوذ کرده اند و همه جا ردپایی از خود به جا گذاشته اند .حتی مدتی ماجرای ورود کارگران چینی به ایران هم مطرح بود و در اواخر دولت دهم این ماجرا سر و صدای زیادی بر پا کرد.با آغاز به کار دولت یازدهم نیز انتقاد به اقتصاد چینی دولت دهم شدت بیشتری گرفت اما حالا با گذشت نزدیک به 3 سال از فعالیت حسن روحانی و آغاز اجرایی شدن برجام  و تحریم ها، رئیس جمهور چین به ایران می آید و قرار می شود، ایران و چین در 10 سال آینده سطح روابط‌شان را تا 600 میلیارد دلار افزایش دهند!
 
این در حالی است که نگاهی به آمارهای گمرک هم نشان می دهد در طی این نزدیک به 3 سال فعالیت دولت روحانی نیز، چینی ها کم سود نکرده اند.
 
از سوی دیگراز همان ابتدا  که خبر آزادی دلارهای بلوکه شده ایران امیدواری های مردم را برای بهبود بازارهای مسکن، خودرو و کالاهای اساسی بیشتر کرد و همچنین حالا که هر روز خبر لغو تحریمی به گوش می رسد، هنوز دولت یازدهم در شوک توافق به سر می برد و برنامه ریزی مدون اقتصادی، برای اقتصاد پس از تحریم ارائه نشده است.
 
در این میان از آنجایی که مصرف گرایی در میان مردم همه گیر شده است، کارشناسان اقتصادی از ابتدا بیم آن را داشتند که موج دوم مصرف گرایی در ایران  با لغو تحریم ها آغاز شود. مصرف گرایی که موج اول آن در دوران سازندگی و پس از جنگ تحمیلی 8 ساله ایجاد شد و تا به امروز به نوعی می توان گفت ماندگار شده است و حالا لغو تحریم ها می تواند بازار را برای تجار و واردکنندگان کالاهای مصرفی به خصوص از چین فراهم کند.با توجه به اتفاقات اخیر در خصوص قرارداد جدید اقتصادی با چین نیز به نظر می رسد دولت یازدهمی ها در این خصوص بی میل نیستند.
 
همه سخنان دولت یازدهمی ها در انتقاد به اقتصاد چینی
 
هنوز از یادها نرفته است که حسن روحانی حدود 10 ماه پیش در رقابتهای انتخاباتی اش به مردم و تولیدکنندگان وعده داد؛ورود کالاهای خارجی را مدیریت خواهد کرد.
 
بعد از آن اما در آذر ماه سال 92 ، حسن روحانی وقتی در قامت رئیس‌جمهور تازه کار در پیشگاه مردم ایران سخن گفت، صراحتا با انتقاد از چینی شدن اقتصاد اعلام کرد: «دولت قبل شغل ایجاد کرد، اما برای چینی‌ها. درسال‌های اخیر، شغل زیاد درست کردیم، منتها برای چینی‌ها و کره‌‌‌ای‌ها مرتب شغل اضافه کردیم.»
 
بعد از آن نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی ، کمتر از شش ماه بعد  از سخنان او  در مورد اشتغالزایی برای چینی‌ها، برگ دیگری از اقتصاد چینی را رو کرد.جهانگیری ۵ اردیبهشت ماه سال ۹۳، صحبت از اشتغالزایی ۷۰۰ میلیارد دلاری برای چینی‌ها با پول نفت ایران کرد.  
 
جهانگیری گفت: «در دو دوره گذشته، ۷۰۰ میلیارد دلار پول مملکت خرج واردات کالا به کشور شد، در دو دوره قبل پیش و پس از مصرف ۷۰۰ میلیارد دلار، تعداد شاغلین در کشور ۲۰ میلیون نفر بوده است و این به آن معناست که این میزان پول رفته و موجب اشتغال جوانان چینی و کشورهای دیگر شده است.»
 
بعد از آن نیز معاون اول دولت یازدهم روز شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، در سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، در اظهار نظری ضمن انتقاد از عدم توجه به تولید داخل در سال های گذشته سخنان خود را تکرار کرد و گفت: «طی چند سال گذشته ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت ملت ایران هزینه شد بدون آنکه میزان اشتغال و تولید در این کشور افزایش پیدا کند و تنها باعث گردید تا اشتغال در کشورهایی نظیر چین رونق پیدا کند. »
 
آمارها چه می گویند؟
 
در این میان اما نکته مهم اینجاست که طبق آمارهای رسمی صادرات چین به ایران در 6 ماه نخست فعالیت دولت حسن روحانی رشد قابل توجه 58 درصدی داشته و به 9.17 میلیارد دلار رسیده است.در دوره مشابه قبل از آن این رقم بالغ بر 5.8 میلیارد دلار گزارش شده است.
 
آمارهای منتشر شده از سوی گمرک چیننیز  نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 6 ماه نخست عمر دولت حسن روحانی رشد 27 درصدی داشته است.
 
بر اساس این آمار،کل مبادلات تجاری دو کشور در ماه های سپتامبر 2013 تا فوریه 2014 بالغ بر 23.17 میلیارد دلار بوده است. این رقم برای مدت مشابه سال قبل از آن یعنی سپتامبر 2012 تا فوریه 2013 حدود 18.2 میلیارد دلار اعلام شده است.
 
آمار سال 93 هم نشان می دهد، میزان واردات از چین در این سال به لحاظ وزنی معادل ۵ میلیارد و ۵۱۶ میلیون کیلوگرم بوده که همین میزان سبب شده تا ۱۲ میلیارد و ۷۳۲ میلیون و ۷۴۷ هزار دلار ارز از کشور خارج شود.
 
در این میان، شاید بیشترین آماری که تامل در آن، اقتصاد چینی‌تر شده ایران را در دو سال اخیر نمایان می‌کند، گزارش 8 ماهه منتهی به آبان سال ۹۴ است.
 
آنگونه که آمار واردات کالا در 8 ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری نشان می‌دهد، میزان واردات از چین در این مدت که هنوز ۴ ماه از سال باقی مانده است، ۳ میلیارد و ۲۲۵ میلیون کیلوگرم بوده که ارزبری ۶ میلیارد و ۷۸۲ میلیون و ۴۲۶ هزار دلاری داشته است. پس حداقل در سال جاری، دولت یازدهم حدود ۷ میلیارد دلار برای چشم بادامی‌ها اشتغالزایی کرده است و به این ترتیب به نظر می رسد  انتقادها در شروع کار دولت یازدهم تنها نمایشی احساسی برای جلب نظرافکار عمومی بوده و هرگز به مرحله اجرا و سندیت نرسیده اند.
 
هر چند بسیاری از اقتصادی ها معتقدند، مهم ترین دلیل افزایش حجم واردات از چین آزادشدن اولویت واردات کالاهای مصرفی و لوکس است و این امر به دلیل خریدار داشتن آنهاست و به این ترتیب نوک پیکان انتقاد نامحسوس به سمت مردم و فرهنگ مصرف گرایی بر می گردد اما با این حال این مساله از بی توجهی دولت یازدهمی ها قول و قرارهایشان برای افزایش تولید و اشتغال کم نمی کند و در واقع نگرانی از موج سرازیر شدن کالاهای چینی به کشور بعد از لغو کامل تحریم ها را افزایش می دهد.
هواپیماهایی را که طبق توافق اخیر قرار است ظرف 4 سال آینده به ایران بفروشد، منتشرکرده است.
خبرآنلاین: قرار است طبق توافق ایران و شرکت ایرباس انواع هواپیماهای سبک و سنگین ظرف 4 سال به ایران فروخته شود. شرکت ایرباس تصویر برخی از این هواپیماها را منتشر کرده است.

تصاویری از غول هوایی که ایرباس به ایران می فروشد

انواع هواپیماهای غول پیکر و سبک در قرارداد ایران با ایرباس وجود دارد که قرار است 3 فروند از هواپیماهای آ 380 غول پیکر با555 صندلی قبل از سال نو در اختیار ایران قراربگیرد. همه هواپیماهای تحویلی به ایران نو خواهد بود.



تصاویری از غول هوایی که ایرباس به ایران می فروشد
تصاویری از غول هوایی که ایرباس به ایران می فروشد
تصاویری از غول هوایی که ایرباس به ایران می فروشد
خودروهایی که با سفر روحانی از فرانسه می آید+تصاویر
همزمان با سفر «حسن روحانی» به فرانسه، خبرگزاری های این کشور از همکاری تازه پژو با شرکت «ایران خودرو» در مورد مدل های 208، 2008 و 301از نیمه دوم سال 2017 میلادی خبر دادند.
مشرق: شرکت خودروسازی «پژو ستروئن پ اس آ» با سرمایه گذاری 400 میلیون یورو در پنج سال، بازگشت خود به ایران را نهایی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خودروساز فرانسوی در بیانیه ای که همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به فرانسه منتشر شد، از همکاری تازه خود با شرکت «ایران خودرو» در مورد مدل های 208، 2008 و 301 پژو از نیمه دوم سال 2017 میلادی خبر داد.

پیشتر رسانه ها اعلام کرده بودند که قرار است امروز پنجشنبه تفاهم نامه ای بین ایران خودرو با پژو سیتروئن به امضاء برسد که طی آن این شرکت فرانسوی در ایران 200 هزار خودرو در سال تولید کند.

شرکت پژو در سال 2011 میلادی 450 هزار دستگاه خودرو معادل یک سوم تقاضای بازار به ایران فروخت. این شرکت با اعمال تحریم ها، ایران را در سال 2012 ترک کرد و همکاری 25 ساله اش را متوقف نمود.

در زیر تصاویر مدل های پژو 208، 2008 و 301 از نظرتان می گذرد:


خودروهایی که با سفر روحانی از فرانسه می آید +تصاویر


خودروهایی که با سفر روحانی از فرانسه می آید +تصاویر

بررسی وضعیت اقتصادی فرانسه و ایتالیا؛
قراردادهای جدید در شرایطی در صنعت خودرو و هواپیمایی منعقد شد که در کنار نیاز ناوگان هوایی و خودروی کشورمان به این 2 صنعت، اروپایی های بحران زده ای چون فرانسه و ایتالیا که کشور دوم جزو رکورداران رکود در میان دولت های قاره سبز به شمار می رود، آنها نیز با حضور در بازار ایران می توانند نیازهای اقتصادی و صنعتی خود را تا حدودی حل کرده و از این طریق خود را از بحران خارج کنند.
سرویس اقتصادی «فردا»- رئیس جمهوری کشورمان طی روزهای اخیر و در ایامی که از آن با عنوان پسابرجام یاد می شود، سفری دوره ای به برخی کشورهای اروپا داشت و طی آن قراردادهایی میان طرفین ایرانی و ایتالیایی و فرانسوی منعقد شد تا آغازی باشد بر ورود و سرمایه گذاری اروپایی ها در بازار ایران.

این قراردادهای جدید در شرایطی در صنعت خودرو و هواپیمایی ایجاد شد که در کنار نیاز ناوگان هوایی و صنعتی کشورمان به این 2 صنعت، اروپایی های بحران زده ای چون فرانسه و ایتالیا که کشور دوم جزو رکورداران رکود در میان دولت های قاره سبز به شمار می رود، آنها نیز با حضور در بازار ایران می توانند نیازهای اقتصادی و صنعتی خود را تا حدودی حل کرده و از این طریق خود را از بحران خارج کنند.

* جزئیات قرارداد، تولید 3 خودروی جدید از سال 96


گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پژوی فرانسه روز گذشته قراردادی را برای همکاری‌های جدید به امضا رساندند. همزمان با سفر حسن روحانی و هیئت همراه به فرانسه، قرارداد از سرگیری همکاری‌های گروه صنعتی ایران خودرو و پژو که پس از مذاکراتی طولانی، نهائی شده بود با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران ارشد صنعتی دو کشور به امضای مدیران عامل دو خودروساز رسید.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو دور جدید همکاری‌ها را کاملاً متفاوت با رویکرد گذشته توصیف کرده است.

این برای نخستین بار است که یکی از خودرو سازان برتر دنیا از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودروی ایران حضور پیدا می‌کند.

براساس این گزارش، ایجاد شرکت مشترک ایرانی فرانسوی با سهامداری 50درصدی هر یک از طرفین مهمترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی به‌روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید.

به گزارش تسنیم، در حالی هنوز خبری رسمی از جزئیات قرارداد هنوز اعلام نشده که خبرهای غیررسمی حاکی است، در این قرارداد سه نوع خودروی 208، 2008 و 301 قرار دارد که قرار است دو شرکت در ایران شرکتی با نام جدید را با سهم هرکدام پنجاه درصد تأسیس کنند و سی درصد محصولات را صادر کنند و بقیه در بازار ایران به فروش برسد.

تولید خودرو براساس این قرارداد از اردیبهشت 96 آغاز می‌شود که این شرکت جدید 200هزار خودرو در سال تولید و روانه بازار خواهد کرد.


جزئیات قرارداد 10.5 میلیارد دلاری خرید 118 ایرباس


قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس شب گذشته بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ایرباس فرانسه امضا شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت: در سال جاری میلادی 8 فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه می‌شود.

آخوندی افزود: با توافق طرف فرانسوی قرار شد تا سال 2024 یعنی 8 سال آینده 110 فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی هما افزوده شود.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح انواع هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس گفت: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، 4 مدل از انواع هواپیماهای ایرباس خریداری شده که با توجه به جدول زمان بندی تعیین شده به مرور به ناوگان ایران ایر اضافه می شوند.

آخوندی گفت: در مجموع 118 فروند هواپیما شامل 45 فروند ایرباس 320، 45 فروند ایرباس از سری 330 و 16 فروند ایرباس 350 و همچنین 12 فروند ایرباس 380 خریداری کردیم.

به گزارش تسنیم، گفته می‌شود خرید هواپیماها به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک است که کشورمان متعهد می‌شود در مدت ده سال پول هواپیماها را پرداخت کند.

جدول جزئیات انواع هواپیماهای خریداری شده ایران به شرح زیر است:


سهم سرمایه گذاری هر شرکت در این قرارداد 400 میلیون یورو مشخص و نهایی شده است.

گزارش اختصاصی «فردا» از برگه های جدیدی که برای تغییر معادله سوریه رو می شود؛
حرکة نور الدین الزنکی می خواهد با این سیاست، نیروهای خود را در داخل شهر حلب تجمیع کند و بعد از فشار خارجی برای دریافت کمک های مالی بیش تر، زمینه ای برای قبضه کردن شهر از سوی خود فراهم کند تا در مذاکرات سیاسی آینده، شهر حلب را "مرکز تمرکز ارتش آزاد" اعلام کنند!
سرویس بین الملل فردا – «حرکة نور الدین الزنکی»، بزرگ ترین گروه نظامی وابسته به ارتش آزاد سوریه در شهر حلب، در موضعی غافلگیرانه و بدون هیچ زمینه قبلی، اعلام کرد از اکثر پادگان ها، پایگاه ها و روستاهای تحت کنترل خود عقب نشینی می کند و آن ها را در اختیار دیگر گروه های معارض قرار می دهد! این خبر عجیب، درست در هفته منتهی به آغاز دور جدید مذاکرات در ژنو اعلام شده است.

اختصاصی فردانیوز - برگه های جدیدی که برای تغییر معادله سوریه رو می شود / عقب نشینی بزرگ ترین گروه مسلح معارض در حلب به بهانه مشکلات مالی!

در نگاه اول، این خبر بسیار غافلگیر کننده بود. حرکة نور الدین الزنکی بزرگ ترین گروه نظامی وابسته به ارتش آزاد سوریه در شهر حلب بود و هیچ گروهی نمی تواند جایگزین آن شود! به این ترتیب از نظر نظامی، با عقب نشینی آن دو حالت مقابل محتمل تر است؛ یا بخش تحت کنترل معارضین در حلب را به صورت تدریجی به گروه های تکفیری مسلح به خصوص جبهه النصره و احرار الشام تحویل خواهند داد؛ یا حقیقتا زمینه ای برای پیشروی ارتش سوریه و متحدان آن در شهر حلب ایجاد شده است!

برای درک این پدیده، بهتر است ابتدا ابعاد مختلف سازمان «حرکة نور الدین الزنکی» را با هم مرور کنیم.

«حرکة نور الدین الزنکی» صرفا یک گروه نظامی نیست. این سازمان علاوه بر واحدهای نظامی خود، دارای 4 زیرشاخه غیرنظامی و 3 شاخه نظامی نیز می باشد. واحد «مکتب التعلیمی»، در مناطق تحت کنترل ارتش آزاد و وابسته به این سازمان به پشتیبانی از مدارس محلی می پردازد و در یکی از گزارشات خود مدعی شد بیش از 80 مدرسه و مهدکودک را تحت پوشش قرار داده است.


اختصاصی فردانیوز - برگه های جدیدی که برای تغییر معادله سوریه رو می شود / عقب نشینی بزرگ ترین گروه مسلح معارض در حلب به بهانه مشکلات مالی!
عکس اول: یکی از سرویس های وابسته به حرکة نور الدین الزنکی
عکس دوم: برشی از یکی از فیلم های سرودهایی که در مدارس وابسته به این سازمان، از سوی دانش آموزان خوانده می شود.
حرکت نور الدین زنکی ادعا می کند بیش از 80 مدرسه و مهدکودک را در استان حلب تحت پوشش قرار داده است.
البته همین گروه برای تمایزگذاری میان خود و گروه های تکفیری و تروریستی حاضر در سوریه، همواره بر این نکته تأکید کرده است که هیچ سرباز زیر 17 سال را در صفوف خود نمی پذیرد و به آن ها آموزش نظامی نمی دهد.
با این حال، مشاهده سرودهای خوانده شده از سوی کودکان - که مضامین بسیار تندی علیه حکومت بشار اسد دارد - به خوبی نشان دهنده "تحریک کودکان برای جنگ" می باشد که خود یک عمل غیراخلاقی است.

واحد «مکتب الدعوی» به تبلیغات مذهبی با اندیشه سنی اصطلاحا میانه رو اختصاص دارد و به صورت ویژه 5 مکتبخانه را در غرب شهر حلب تأسیس کرده است. در این مکتبخانه ها، به صورت عمده قرآن، اندیشه های سیاسی سلفی (اصطلاحا میانه رو!) در کنار برخی آموزش های امدادی ارائه می شود. واحد «نحن امة» به اقدامات مدنی بشردوستانه و خیریه در سطح استان حلب اختصاص دارد و زیرشاخه های آن متشکل از آتش نشانی، کمک های اولیه پزشکی و بهسازی ساختمان های تخریب شده می باشد. این واحد، نقش محسوسی در کسب وجهه مردمی در میان معارضان سوری دارد.

چهارمین واحد زیرمجموعه این سازمان، «واحد تکفل» می باشد که به رسیدگی به خانواده های قربانیان جنگ اختصاص دارد. در ادبیات این سازمان، واحد تکفل به ترتیب خانواده های شهدا(!)، قربانیان  و یتیمان را تحت پوشش قرار می دهد که معادل خانواده های سربازان کشته شده وابسته به این تشکیلات، خانواده افراد کشته شده در خلال جنگ داخلی و بالاخره یتیمان استان حلب می باشد.علاوه بر 4 شاخه غیرنظامی وابسته به نورالدین الزنکی، این سازمان سه واحد نظامی دارد که به ترتیب واحدهای عملیاتی، نیروهای پلیس و شاخه امنیتی این سازمان هستند. واحدهای عملیاتی، همان بخش نظامی و جنگی حرکت نور الدین زنکی است که هم اکنون حدود 200 پایگاه نظامی را در 7 جبهه جنگی تشکیل می دهد.

واحد نیروهای پلیس، وظیف تأمین امنیت را در مناطق تحت کنترل خود بر عهده دارد و متخلفان را برابر قرارداد سازمان نور الدین الزنکی با دیگر گروه های معارض، به دادگاه های شرع تحویل می دهد. شاخه امنیتی این سازمان نیز به فعالیت های جاسوسی و ضدجاسوسی اختصاص دارد که مهم ترین عملیات آن در چند ماهه گذشته، شناسایی یک تیم 30 نفر وابسته به داعش در غرب استان حلب، و همچنین کشف و ضبط دو محموله بزرگ طلا و حشیش در حاشیه شهر حلب بود.
طبیعتا سازمانی با این وسعت و گستره تشکیلاتی و وظایف سازمانی، نمی تواند یک شبه دچار مشکلات مالی پیچیده ای شود. مهم تر از آن، وضعیت میدانی نبرد در استان حلب به صورتی است که معارضین در موضع ضعف قرار دارند و در این وضعیت منطقی نیست که بزرگ ترین گروه نظامی، دست از عملیات بکشد! فراتر از همه این نکات، "زمان" اعلام این خبر است که کم تر از یک هفته با مذاکرات ژنو 3 برای دست یابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه فاصله دارد. به این ترتیب، باید به تحلیل علت این عقب نشینی پرداخت.

شورش علیه النصره یا تلاش برای اخاذی از ترکیه؟/ عقب نشینی بزرگ ترین گروه مسلح معارض در حلب به بهانه مشکلات مالی!+ تصاویر
نور الدین الزنکی، سعی می کند همواره ژست میانه رو و معتدل اختیار کند تا بتواند حمایت های خارجی را بیش از پیش کسب کند؛ اما تصاویری وجود دارد که نشان می دهد این گروه شورشی نیز بسان بسیاری از گروه های تروریستی حاضر در سوریه، از ارتکاب جنایت جنگی ابایی ندارد.
7 اسیری که در این فیلم به شکل وحشیانه ای ترور می شوند، فرماندهان ارتش سوریه بودند که به دست حرکة نور الدین الزنکی اسیر شده بودند.
بعد از افتضاح انتشار این خبر، منابع نزدیک به نور الدین الزنکی مدعی شدند قربانیان این تصاویر، سران گردان «نور الاسلام» بودند که به صورت پنهانی با خلیفه خودخوانده داعش بیعت کرده اند! ضمن این که مدعی شدند این نحوه ترورشان تحت فشار "جیش المجاهدین" بوده است!
حتی در صورت پذیرش این ادعا - که قرائن اولیه با آن ناسازگار است - باز هم باید نور الدین زنکی را عامل این جناست ضدبشری خواند.

قبل از آغاز سخن در این زمینه، باید چند نکته زیر را در مورد این سازمان در نظر داشت:

1- حرکة نور الدین الزنکی در نوامبر 2011 تأسیس شد و از آن زمان تا کنون، بارها "ادغام" و "انشعاب" را تجربه کرده است؛ اما چهارچوب سازمانی داخل آن همواره دست نخورده باقی مانده است! آن ها در یک چهارچوب سیاسی و گفتمانی روشن، از ابتدا به ارتش آزاد سوریه پیوسته اند و خود را حافظ اصول گفتمانی اولیه آن می دانند؛ اما در ذیل آن بارها شاهد انشعاب و ادغام و ائتلاف بوده اند! به عنوان نمونه زمانی به عنوان یکی از 4 شاخه اصلی "جبهه الشامیه" در ارتش آزاد فعالیت کردند؛ اما از این ائتلاف (جبهه الشامیه) بیرون آمدند! زمان دیگری با «جیش المجاهدین» اعلام ائتلاف و کردند تا ذیل یک ستاد فرماندهی واحد فعالیت کنند؛ اما مدتی بعد از ذیل آن ها خارج شدند! در مقابل، برخی گردان های وابسته به ارتش آزاد مانند «احفاد الحمزه» وقتی به این گروه پیوستند؛ چنان در ساختار سازماین آن مستحیل شدند که هیچ گاه خبری از انشعاب و یا اختلافات داخلی آن ها منتشر نشد.

شورش علیه النصره یا تلاش برای اخاذی از ترکیه؟/ عقب نشینی بزرگ ترین گروه مسلح معارض در حلب به بهانه مشکلات مالی!+ تصاویر

شورش علیه النصره یا تلاش برای اخاذی از ترکیه؟/ عقب نشینی بزرگ ترین گروه مسلح معارض در حلب به بهانه مشکلات مالی!+ تصاویر
تصویر اول: دو گردان «لواء الحلب المدینة» و «حرکة ظاهر بیبرس» به صورت رسمی در تشکیلات حرکة نور الدین الزنکی ادغام شدند.
تصویر دوم: گردان «احفاد حمزه» که یکی از گردان های فعال جنگ شهری در داخل حلب بود و صدها سرباز آموزش دیده را در اختیار دارد، به صورت رسمی به حرکة نور الدین الزنکی پیوست.

واحد عملیاتی (جنگی) نور الدین الزنکی در سال 2015 یکی از رئوس اصلی تشکیل دهنده شورای فرماندهی جدید ارتش آزاد در استان حلب با عنوان «غرفة عملیة حلب» بود و هنوز هم در زمره فرماندهان اصلی این ستاد است. به این ترتیب حتی اگر تصمیم به عقب نشینی بگیرد، باید سنگرهای خود را به گروه های همپیمان حاضر در این ستاد تحویل دهد.

شورش علیه النصره یا تلاش برای اخاذی از ترکیه؟/ عقب نشینی بزرگ ترین گروه مسلح معارض در حلب به بهانه مشکلات مالی!+ تصاویر
شورای فرماندهی وابسته به ارتش آزاد در شهر حلب موسوم به «غرفة عملیة حلب»
حرکة نور الدین الزنکی یکی از مهم ترین گروه های داخل این شوراست و حالا با عقب نشینی، قرار است سنگرها و پایگاه های خود را در اختیار این شورا قرار دهد.

2- این سازمان همواره سعی کرده ژست میانه رو اختیار کند. متناسب با همین نکته، بارها با جبهه النصره درگیر شده است؛ ضمن این که یکی از اصلی ترین گروه های درگیر با داعش در سراسر سوریه می باشد. در مرامنامه این سازمان، حمایت از تمام طائفه های سوریه مورد تأکید قرار گرفته است؛ هرچند معلوم نیست این نکته صرفا یک ژست تبلیغاتی برای دریافت کمک های مالی خارجی بوده یا این که واقعا به تکثر در جامعه سوری اذعان دارند؟

شورش علیه النصره یا تلاش برای اخاذی از ترکیه؟/ عقب نشینی بزرگ ترین گروه مسلح معارض در حلب به بهانه مشکلات مالی!+ تصاویر
توفیق شهاب الدین، دبیرکل سازمان حرکة نور الدین الزنکی در مصاحبه مطبوعاتی در سپتامبر 2014 به صراحت اعلام کرد تشکیلات مطبوع وی این آمادگی را دارد که ضمن جنگ با داعش و ارتش اسد، علیه "هر گونه گروه های افراطی و تکفیری حاضر در سوریه، به ویژه شعب القاعده" بجنگد!
این موضع طی دو سال اخیر، بارها از سوی دبیر کل این سازمان بیان شده است؛ اما فرماندهان نظامی در صحبت های خود به تروریست های النصره و احرار الشام و اتاق عملیات "الویة الفرقان" (شورای فرماندهی گروه های تکفیری در شهر حلب) با عنوان «برادران ما» یاد می کنند!
تاکنون چند مورد درگیری بین نور الدین الزنکی و النصره پیش آمده که با وساطت گروه های زیرمجموعه ارتش آزاد، فورا فروکش کرده است.

3- حرکة نور الدین الزنکی را می توان مهم ترین گروه فعال مسلح علیه کردها در صفوف ارتش آزاد سوریه دانست! ضدیت این گروه با کردها به اندازه ای است که تا به حال دو بار آتش بس با کردها در محله کردنشین «شیخ مقصود» در حلب را نقض کرده اند! با توجه پیشروی های اخیر ائتلاف کردی-عربی موسوم به «السوریا الدیمقراطیه» در شمال سوریه، این رفتار سیاسی حرکة نور الدین الزنکی معنای خاص تری پیدا می کند.

4- گستره سازمانی و البته تنوع تسلیحاتی حرکة نور الدین الزنکی به اندازه ای است که حتی معارضین سوری نیز بارها آن را به وابستگی به خارج متهم کرده اند. برخی آن را وابسته به ترکیه خوانده و عده ای دیگر فراتر رفته و در مورد حمایت مالی غرب از این سازمان گمانه زنی می کنند. 

حالا با توجه به این نکات، باید به واکاوی رفتار اخیر این سازمان پرداخت. چه نکته ای پشت این سیاست وجود دارد که حرکة نور الدین الزنکی را به عقب نشینی واداشته است؟ این نکته زمانی مهم تر می شود که ببینیم در عملیات نیروهای جبهه مقاومت در استان حلب طی ماه های اخیر نیز این حرکت، عملیات پررنگ و مؤثری در مقایسه با دیگر معارضین نداشته است!

در این مورد، دو ایده مطرح تر است. ایده اول می گوید حرکة نور الدین الزنکی می خواهد با این سیاست، نیروهای خود را در داخل شهر حلب تجمیع کند و بعد از فشار خارجی برای دریافت کمک های مالی بیش تر، زمینه ای برای قبضه کردن شهر از سوی خود فراهم کند تا در مذاکرات سیاسی آینده، شهر حلب را "مرکز تمرکز ارتش آزاد" اعلام کنند! حالت ایده آل در این تحلیل، عقب راندن جبهه النصره از شهر است تا بتوانند در برابر کشورهای دیگر به صراحت از صلاحیت "بخش میانه روی ارتش آزاد" برای بیرون راندن تروریست های تکفیری صحبت کنند.

مهم ترین ادله ای که برای این تحلیل بیان می شود، رفتار اخیر جبهه النصره است. جبهه النصره اخیرا 2هزار نیرو در سطح شهر حلب مستقر کرده و با رژه های خیابانی و نصب ایستگاه های بازرسی در مناطق تحت کنترل معارضه، به نوعی نمایش قدرت کرده است.

دومین تحلیل، اما کاملا برعکس است! این تحلیل، حرکة نور الدین زنکی را بیش تر از ترکیه به غرب وابسته می داند و می گوید این یکی از ابزارهایی است که کشورهای غربی می خواهند معارضین مسلح داخلی و ترکیه و عربستان را تحت فشار قرار دهند تا در مذاکرات سیاسی، هیأت نمایندگی معارضان را وسیع تر کنند. 

شورش علیه النصره یا تلاش برای اخاذی از ترکیه؟/ عقب نشینی بزرگ ترین گروه مسلح معارض در حلب به بهانه مشکلات مالی!+ تصاویر
دیوارنویسی علیه جبهه النصره در مناطق تحت کنترل ارتش آزاد سوریه در شهر حلب

مهم ترین شاهد برای این موضوع، انتقاد برخی کشورهای غربی از ترکیب هیأت مذاکره کننده معارضین است که با حمایت ترکیه و عربستان در ریاض تشکیل شد.
احتمال دیگری که در این راستا مطرخ می شود، نمایش قدرت کشورهای غربی است که می خواهند به معارضین داخلی نشان دهند در صورت مقاومت معارضین مسلح، می توانند آنان را از نظر مالی تحت فشار قرار دهند. البته این احتمال، ضعیف ارزیابی می شود؛ زیرا اساسا در واقعی بودن این فشار مالی تردید جدی وجود دارد.

در پایان لازم است این نکته بیان شود که نور الدین زنکی در روزهای چهارم و پنجم ماه جاری (ژانویه) در دو عملیات جداگانه واحد امنیتی به ثورت های هنگفتی دست یافته بود. در عملیات نخست، یک تیم قاچاق حشیش شناسایی و بازداشت شد و در جریان این عملیات 10 کیلوگرم حشیش به مصادره این سازمان درآمد. در عملیات دوم و تنها به فاصله یک روز، یک انبار طلا وابسته به داعش در شرق حلب شناسایی و اموال آن ضبط شد که می تواند تا میلیون ها دلار درآمد نصیب این سازمان کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد