سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سیدحسن خمینی:اعتراض می کنم/ عدم احراز، جای تعجب دارد /هیچ رفتاری نباید این تلقی را ایجاد کند که رقابت در جمهوری اسلامی با سختی مواجه است

شرط اولیه تحقق بُعد مردمی نظام ، باز بودن امکان رقابت های غیر سازمان یافته است...
سیدحسن خمینی در واکنش به عدم تایید او از سوی شورای نگهبان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان و اعلام عدم ابراز صلاحیتش گفت که به این موضوع اعتراض می کند گرچه از عدم ابراز صلاحیت خود تعجب کرده است. 

سیدحسن خمینی نوه امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برای کاندیداتوری انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرد اما شورای نگهبان اعلام کرد که صلاحیت علمی وی را احراز نکرده است. 

به گزارش عصرایران، براساس متن منتشر شده در سایت خبری جماران،  سید حسن خمینی ظهر امروز در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاههای تهران و گروهی از روحانیون در حسینیه جماران در تهران هشدار داد که هیچ رفتاری نباید این تلقی را ایجاد کند که رقابت در جمهوری اسلامی با سختی مواجه است و نهادهای دموکراتیک این نظام از جمله مجلس خبرگان خدای نکرده با شائبه بسته بودن رقابت در درون خانواده انقلاب مواجه است.- حضور اینجانب در انتخابات خبرگان بر حسب وظیفه و بنا به دغدغه ای بود که نسبت به آینده انقلاب و نظام اسلامی وجود دارد.

مهمترین بخش های سخنان سید حسن خمینی به این شرح است:

-  گروهها، اقشار مختلف و شخصیت های بزرگ حوزه و نظام از اینجانب دعوت کردند و پس از مشورت های مختلف، اینجانب تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتم و در انتخابات ثبت نام کردم که این امر بر حسب گزارش های رسیده با اقبال بسیار شایسته و پر شور مردم عزیز ایران اسلامی رو به رو شد که بیش از هر چیز نشان از محبوبیت و مقبولیت امام عظیم الشأن دارد. 

- شورای نگهبان که مرجع احراز صلاحیت داوطلبان است، ابتدا به نوعی صاحبان دروس مطرح را دارای صلاحیت دانست و سپس تنها طریقه احراز را امتحان قرار دارد و پس از آن به گفته بزرگان آن شورا، پذیرفت که امتحان موضوعیت ندارد و امکان احراز از راههای دیگر هم ممکن است.

-در این میان، بزرگان و مراجع و اساتید عظیم الشأن نسبت به صلاحیت علمی این حقیر شهادت دادند و دهها ساعت نوارهای درس و چندین جلد کتاب نیز ضمیمه این پرونده شد که بر خلاف انتظار نتوانست احراز حضرات آقایان را باعث شود؛ احرازی که در سالها و دوره های قبل، از راههای به مراتب ساده تر برای دیگران حاصل شده بود و در همین دوره نیز برای برخی دیگر از عزیزان، از طریقه ای غیر از امتحان ممکن شده است.

- در روزهای گذشته شایعاتی مطرح شد که از اینجانب برای مصاحبه های علمی -جدای از امتحان معهود- دعوت شده است که لازم است به اطلاع عموم برسانم که این مطلب کاملا خلاف واقع است و هیچ گاه هیچ کس به هیچ نوع از اینجانب جهت مذاکره یا مصاحبه یا طریقه ای که به کشف علمیت بیانجامد دعوت نکرده است.

- اینکه بعضی از حضرات آقایان محترم فقهای شورای نگهبان نتوانستند از شهادت علمای اعلام که بر بسیاری از ایشان سمت استادی دارند و اساتید معظم که قوام حوزه علمیه به آنهاست و از نوشته ها و کتاب های اینجانب، صلاحیت علمی را احراز کنند حداقل برای من و بسیاری دیگر جای تعجب دارد.
(درباره اعتراض در مهلت قانون) : بر حسب قانون امکان اعتراض وجود دارد، ولی جداً معتقدم که در این میان نکته نامعلوم و مبهمی وجود ندارد و بنده هم فردی ناشناخته نیستم که اعضای محترم با بررسی مجدد بتوانند هویت و یا سندی را به دست آورند، لذا تلقی اینجانب آن نیست که شکایت مسیری جدید را بگشاید و لذا بر آن باورم که اگر آقایان نتوانستند از شهادت مراجع و علما و درس ها و نوشته ها به احراز برسند، بعید است بتوانند در آینده نیز به چنین مهمی دست یابند؛ اما تنها با توجه به درخواست عمومی مردم و برخی بزرگان حوزه و سیاست به این امر اقدام می کنم.
- هیچ رفتاری نباید این تلقی را ایجاد کند که رقابت در جمهوری اسلامی با سختی مواجه است و نهادهای دموکراتیک این نظام از جمله مجلس خبرگان خدای نکرده با شائبه بسته بودن رقابت در درون خانواده انقلاب مواجه است.-  بُعد مردمی بودن نظام همانند بُعد اسلامی بودن و دینی بودن آن از اهمیت ویژه برخوردار است و شرط اولیه تحقق آن، باز بودن امکان رقابت های غیر سازمان یافته است و امیدوارم این امر در انتخابات مجلس نیز خود را نشان دهد.
امیر عبداللهیان: ایران و روسیه به حمایت‌های خود از سوریه ادامه خواهند داد/ هنوز دعوتنامه‌ای برای حضور در نشست سوریه دریافت نکرده‌ایم
در رابطه با توافق بر سر فهرست گروه‌های تروریستی مشکلات بسیاری وجود دارد و هیچ توافقی در میان کشورها صورت نگرفته است.
 معاون وزیر خارجه کشورمان گفت که ایران به حمایت از سوریه برای غلبه بر تهدیدات پیش روی این کشور ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، حسین امیر عبداللهیان در کنفرانس خبری در مسکو اظهار کرد: ما حمایت‌های‌مان را در چندین بعد ادامه خواهیم داد. ایران و روسیه از سوریه در برابر تهدیدات پیش روی این کشور حمایت می‌کنند.

وی با بیان این‌که «ایران هنوز دعوتنامه‌ای برای حضور در نشست سوریه دریافت نکرده است» ادامه داد: ‌این نشست احتمالا در 11 فوریه برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که به گفت‌وگوهای سازش درون سوری‌ها خوشبین است خاطرنشان کرد که این گفت‌وگوها می‌تواند اقدامی رو به جلو برای راه‌حل صلح‌آمیز این جنگ شود.

معاون وزیر خارجه ایران گفت که هنوز هیچ توافقی در رابطه با فهرست گروه‌های تروریستی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در رابطه با توافق بر سر فهرست گروه‌های تروریستی مشکلات بسیاری وجود دارد و هیچ توافقی در میان کشورها صورت نگرفته است.

اسپوتنیک به نقل از دیپلمات‌های ایرانی نوشته است که تهران اصرار دارد؛ داعش، جبهه النصره ، جیش الاسلام، احرار الشام در فهرست تروریستی گنجانده شود در حالیک‌ه برخی کشورها فقط داعش و جبهه النصره را به عنوان سازمان تروریستی به حساب می‌آورند.

هم‌چنین رویترز نوشت: معاون وزیر خارجه ایران گفت: تروریست‌ها با نقاب جدید نباید بر سر میز مذاکرات همراه با نمایندگان مقامات سوری بنشینند.

امیرعبداللهیان از عربستان سعودی خواست تا اقداماتش که باعث افزایش تنش‌ها در خاورمیانه می‌شود را متوقف کند و گفت که ریاض سعی دارد تا با گنجاندن ترورسیت‌ها در فهرست مخالفان، نفوذ خود را در گفت‌وگوهای ژنو افزایش بخشد.

وی ادامه داد:‌ ما باور داریم که پافشاری عربستان سعودی در گنجاندن تروریست‌های مشخص در یک فهرست یا فهرست دیگر مطمئنا اقدامی سازنده به حساب نمی‌آید.
منبع: ایسنا
هواپیمای روسی در راه ایران (+عکس)
مقام روسی اعلام کرده است، ممکن است ایران از روسیه هواپیماهای مسافربری خریداری کند.
 
به گزارش عصرخبر، دنیس مانتوروف در مصاحبه با خبرگزاری تاس اعلام کرده: ایران و روسیه در حال گفت و گو درباره تولید قطعات هواپیمای مسافربری نسل جدید میانبرد "ام سی 21" روسیه در ایران هستند و همچنین ممکن است ایران هواپیماهای مسافربری از روسیه را خریداری کند.
منبع: عصرخبر
فاکس نیوز: ایران روی دریایی از ثروت منابع معدنی ایستاده است
ربکا کِلِر تحلیلگر ارشد موسسه استراتفور در تگزاس آمریکا معتقد است هنوز برای تخمین و ارزیابی ثروت دقیق معدنی ایران به زمان بیشتری نیاز است.
وب سایت شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا همزمان با سفر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به اروپا (ایتالیا و فرانسه) و ابراز تمایل شرکت های مختلف غربی برای همکاری با ایران پس از لغو تحریم ها، در گزارشی نوشت ؛ ثروت ایران تنها نفت و گاز نیست بلکه این کشور روی دریایی از منابع معدنی مختلف ایستاده است.

به گزارش عصر ایران فاکس نیوز در این زمینه با "ربکا کِلِر" تحلیلگر ارشد موسسه " استراتفور" در تگزاس مصاحبه کرده و به نقل از او نوشت:" آنها کشوری به غایت ثروتمند از نظر وجود منابع معدنی هستند.

فاکس نیوز نوشت: پس از سال ها تحریم و انزوای بین المللی، ایران با دارا بودن دستکم 700 میلیارد دلار ذخیره معدنی شناخته شده مس، سنگ آهن، روی و سرب یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان است.

کِلِر درباره کیفیت معادن موجود در ایران به فاکس نیوز گفت: معادن ایران از منظر کم هزینه بودن استخراج پتانسیل نسبتا بالایی دارد.

فاکس نیوز در ادامه در تشریح وضعیت موجود معادن ایران به نقل از وب سایت تخصصی "minning.com " نوشت ایران بیش از 3 هزار معدن شناخته شده دارد که بیشتر آنها دارای مالکان خصوصی هستند. بیشتر این معادن مس و سنگ آهن و عناصر سنگین خاکی کمیاب هستند.

ربکا کلر درباره گستردگی معادن در جغرافیای ایران گفت: معادن ایران تقریبا در همه نقاط این کشور یافت می شوند و از مناطق مرزی با افغانستان تا خطی به موازات مناطق مرکزی این کشور امتداد دارد.

او افزود: کارشناسان ایرانی همچنین به دنبال کشف معادن عناصر خاکی کمیاب در ایران هستند، اما در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی تحقیقات و اکتشافات قرار دارند.

این گزارش در ادامه به اظهارات مهدی کرباسیان معاون وزیر صنایع، معادن و تجارت ایران در زمینه  انعقاد قرار داد 5.4 میلیارد دلاری در زمینه سرمایه گذاری در معادن ایران همزمان با سفر روحانی به اروپا اشاره کرده است.

فاکس نیوز در ادامه نوشت در حالی که ثروت معدنی کشف شده ایران 700 میلیارد دلار تخمین زده می شود، اما کارشناسانی همچون خانم ربکا کلر معتقدند: هنوز برای تخمین و ارزیابی ثروت دقیق معدنی ایران به زمان بیشتری نیاز است.

او معتقد است: بر خلاف نفت که آنها قادرند سریعا ذخایر خود را به بازار جهانی سرازیر کنند ثروت معدنی زمان بیشتری برای اکتشاف و استخراج و عرضه به بازار جهانی می طلبد.

گفتنی است بر اساس آمارها ایران جزء بیست کشور نخست جهان به لحاظ ذخایر معدنی گوناگون است.
مشخصات بزرگترین هواپیمای مسافری جهان که ایران می خرد (+عکس)
ایرباس A380 توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است.
در سفر روحانی به فرانسه، قرارداد خرید حدود 100 فروند هواپیمای ایرباس میان طرف ایرانی و این غول هواپیماسازی نهایی شده است.

به گزارش عصر ایران، براساس اطلاعات منتشر شده، بخشی از این هواپیماها از نوع ایرباس A380 یعنی بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است.
شرکت هواپیماسازی ایرباس نیز متعهد شده در سریع ترین زمان هواپیما ایرباس A380 را در اختیار ایران قرار دهد. علاوه بر این ، دهها فروند هواپیمای مسافری کوچک و متوسط برای مسیرهای داخلی خریداری می شود.

قیمت هواپیمای  A380 حدود 414 میلیون دلار است.

خرید این هواپیماهای ایرباس از سوی ایران به صورت اجاره به شرط تملیک است و کشورمان متعهد می شود در مدت 10 سال پول هواپیماها را پرداخت کند. در این میان قرار است 3 فروند از هواپیماهای A380 غول پیکر با 555 صندلی در آینده ای کوتاه مدت در اختیار ایران قرار بگیرد. همه هواپیماهای تحویلی به ایران، نو خواهد بود.

A380 یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر، چهار موتوره و دوطبقه ساخته شرکت اروپایی ایرباس است. این هواپیما بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است.

 در سال ۲۰۰۷ نخستین پرواز آن برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد. این پرواز از سنگاپور به مقصد سیدنی استرالیا انجام شد.

معمولا از این هواپیما برای پروازهای طولانی مدت استفاده می شود.
در حال حاضر شرکت هواپیمایی امارات مستقر در دبی، بیشترین تعداد از این نوع هواپیما را در ناوگان خود دارد. هواپیمای امارات دارای ترمینال ویژه برای بزرگترین هواپیماهای جهان است.

هواپیمای ایرباس  A380

برپایه اطلاعات منتشر شده در ویکی پدیا، تعداد صندلی  ایرباس A380 در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری بالغ بر ۵۲۵ نفر است.

هواپیمای ایرباس  A380 بزرگ‌ترین هواپیما جهان در راه ایران (+ عکس)


قسمت ارابهٔ فرود هواپیما، مشتمل بر ۲۲ عدد چرخ است که نحوهٔ جاگذاری آنها‏، مشابه چرخ‏های بوئینگ۷۴۷ و ۷۷۷ است.

فرود هواپیمای A380 تنها در برخی از فرودگاه های جهان امکان پذیر است.

هواپیمای ایرباس  A380

مشخصات:

•    فاصله نوک دو بال: ۷۹٫۶۵ متر

•    طول: ۷۲٫۷۵ متر

•    ارتفاع: ۲۴٫۰۸ متر

•    ظرفیت مسافر: ۵۲۵ نفر در ۳ کلاس

•    بیشینه سرعت: ۰٫۸۹ ماخ (۱۰۶۱٫۹ کیلومتر بر ساعت)

•    بُرد پرواز: ۱۴٬۸۱۵ کیلومتر

•    میزان مصرف سوخت: ۳۱۰٬۰۰۰ لیتر

هواپیمای ایرباس  A380
 


خدمه: دو نفر: یک خلبان و یک کمک خلبان.

وزن: وزن خالی = ۲۷۷۰۰۰ کیلوگرم

سقف پرواز: ۱۳۱۰۰ متر معادل 13.1 کیلومتر

 
بوفه پذیرایی در هواپیمای ایرباس A380 -861 هواپیمایی امارات
بوفه پذیرایی در هواپیمای ایرباس A380 -861 هواپیمایی امارات
هواپیمای ایرباس A380 شرکت امارات (بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان) در نمایشگاه هوایی دبی

هواپیمای ایرباس A380 شرکت امارات (بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان) در نمایشگاه هوایی دبی
چیدمان صندلی‌ها در هر دو طبقه A380
 
چیدمان صندلی‌ها در هر دو طبقه A380
هواپیمای A380 شرکت لوفت هانزای آلمان
هواپیمای A380 شرکت لوفت هانزای آلمان
مراسم معرفی نخستین نمونه هواپیمای ایرباس A380

مراسم معرفی نخستین نمونه هواپیمای ایرباس A380
ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان

ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان
ترمینال ویژه هواپیماهای A380 در فرودگاه دبی
ترمینال ویژه هواپیماهای A380 در فرودگاه دبی
ریشه های مذهبی تنش عربستان و ایران؛ آیا درگیری می شود؟
آنها در طی همین مدت "تجمع علمای حجاز" را تشکیل دادند که بعدها نام آن به "حزب الله حجاز " تغییر یافت.
عصر ایران - آیا تنش بین ایران و عربستان احتمال بالا گرفتن دارد؟ ایا دو کشور به سمت یک رویارویی نظامی می روند؟ آیا اوضاع داخلی عربستان به سمت یک جنگ داخلی – فرقه ای بین شیعیان ناراضی از آل سعود و حکومت عربستان خواهد رفت؟

" احمد صالح هاشمی" دانشیار مطالعات استراتژیک در برنامه مطالعات نظامی در موسسه مطالعات بین المللی " راجاراتنام " در دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با انتشار تحلیلی در وب سایت " اوراسیا ریویو" به این پرسش ها پاسخ داده است.

از نظر این تحلیلگر ریشه های تنش کنونی بین ایران و عربستان حتی به پیش از تشکیل حکومت آل سعود در عربستان باز می گردد.

برای سال ها منطقه خاورمیانه متاثر از رقابت و جنگ گروه های شیعی مورد حمایت ایران و برخی گروه های سلفی- سنی مورد حمایت عربستان بوده است. شیعیان در همه نقاط خاورمیانه از جمله در شرق عربستان، بحرین، کویت، عراق، عمان و... حضور دارند.
ریشه های مذهبی تنش عربستان و ایران؛ آیا درگیری می شود؟

15 درصد از جمعیت 29 میلیون نفری عربستان را شیعیان تشکیل می دهند. بیشتر آنها در استان نفت خیز در شرق عربستان هستند. با وجود حضور آنها در استان نفت خیز اما شیعیان به دلیل سیاست های تبعیض آمیز از ثروت و قدرت سیاسی محروم مانده اند و در طی دهه های گذشته به حاشیه رانده شده اند.
 دلیل این حاشیه رفتن و تبعیض  در دیدگاه های خاص علمای دینی وهابی است که حکومت آل سعود را پایه گذاری کرده اند. آنها شیعیان را به انحراف از اسلام اصیل متهم می کنند. در طی قرون هجدهم و نوزدهم ، شیعیان عربستان به صورت مداوم مورد هجوم و قتل عام قرار گرفتند.

در دهه های 1950 و 1960 جوانان شیعه در عربستان و دیگر کشورهای منطقه (عراق، کویت،بحرین و..) برای نخستین بار تحت تاثیر جنبش هایی به حرکت در آمدند. نخست جوانان شیعه در استان های شرقی عربستان تحت تاثیر آموزه های پان عربیسم و کمونیسم قرار گرفتند و با این ایدئولوژی ها جنبشی شدند. رادیکالیسم سکولار این جنبش های شیعیان، زنگ خطر را برای دولت های عربی و روحانیون شیعه به صدا درآورد. روحانیون شیعه به دنبال فاصله گرفتن جوانان شیعه از ایدئولوژی های سکولار برآمدند.

در دهه 1970 شکاف بین شیعه و سنی در عربستان تشدید شد، یعنی هنگامی که علمای شیعه عربستانی مشغول تحصیل در حوزه علمیه نجف، تحت تاثیر اندیشه های روحانیون شیعه ای همچون محمد باقر صدر و آیت الله خمینی(ره) قرار گرفتند.

هر دو روحانی بلند پایه شیعی به روحانیون شیعه توصیه می کردند به طور مستقیم وارد حوزه سیاسی شوند و تنها به نظاره گر بودن و توصیه کردن به صاحبان قدرت اکتفا نکنند. آیت الله صدر در آوریل 1980 از سوی صدام حسین اعدام شد اما آیت الله خمینی در فوریه 1979  توانست انقلابی بزرگ در ایران پدید آورد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بسیاری از رحانیون شیعه عربستانی که پیشتر در نجف مشغول تحصیل بودند به شهر قم در ایران نقل مکان کردند. آنها در طی همین مدت "تجمع علمای حجاز" را تشکیل دادند که بعدها نام آن به "حزب الله حجاز " تغییر یافت. این گروه دارای شاخه نظامی هم بود.

تقریبا همزمان با اشغال مسجد بزرگ مکه توسط شورشیان سنی در سال 1979 که تحت رهبری " جهیمن العطیبی" بودند ، شیعیان مناطق شرقی عربستان نیز در همین سال با نیروهای امنیتی سعودی درگیر شدند. شیعیان نام جنبش خود را " سازمان انقلاب اسلامی در شبه جزیره عربستان " گذاشته بودند. رهبران و سران این جنبش بعدها توانستند به سلامت از عربستان خارج شده و به ایران پناه ببرند.

در سال 1987 نیروهای امنیتی سعودی در مراسم حج بیش از 400 تن از حجاج را قتل عام کردند که غالب آنها حاجیان ایرانی بودند. در پی این اقدام روابط عربستان و ایران تیره تر از گذشته شد.

ظهور شیخ نمر
نام شیخ نمر در جریان درگیری های بین زائران شیعه و سنی در سال 2009 در قبرستان بقیع در مدینه بر سر زبان ها افتاد. او در جریان این درگیری تبدیل به صدای شیعیان مخالف شد. شیخ نمر در خطبه های آتشین خود خواستار استقلال استان های شیعه نشین شرقی عربستان  تاسیس دولتی شیعی به سبک ایران در این مناطق شد. دولت عربستان این اقدام شیخ نمر را "فتنه " نامید و او پس از آن به صورت مخفیانه زندگی کرد.

در سال 2011 و در پی آغاز موج بهار عربی در بیشتر کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا ، شیعیان مناطق شرقی عربستان نیز هیجان زده از این تحولات دست به تظاهرات و اعتراض زدند. شهر عوامیه به عنوان دومین شهر بزرگ استان قطیف کانون این تظاهرات بود.

شیخ نمر که خود نیز اهل شهر عوامیه بود تبدیل به رهبر سیاسی این جریان شد و دولت سعودی بیم آن را پیدا کرد که شیخ نمر از یک رهبر معترض به یک رهبر انقلابی تبدیل شود. روحیه انقلابی شیخ نمر برای جوانان انقلابی بشتر مقبول بود و از همین رو او در نهایت توسط نیروهای امنیتی سعودی دستگیر و زندانی شد.

در سال 2015 دولت سعودی اعلام کرد قوانین جدیدی برای تشدید مجازات افرادی که تلاش دارند بین شیعیان و سنی ها نفرت پراکنی کنند ، وضع شده است. در همین سال چندین نفر به اتهام انتشار ویدئوهایی علیه شیعیان دستگیر و روانه زندان شدند.

در کنار این هویج دولت سعودی برای شیعیان ، آنها یک چماق بزرگ نیز داشتند. شیخ نمر در نهایت در اقدامی غیر منتظره در 2 ژانویه 2016  به همراه 44 متهم تروریستی  اعدام شد. هنوز پیامدهای این اقدام دولت سعودی روابط ایران و عربستان و متاثر کرده است، اما آیا این روند ممکن است به سمت جنگ برود؟

هم اکنون بسیاری از جنگ های داخلی در کشورهای منطقه خاورمیانه بین گروه های شیعه و گروه های سنی انجام می شود که در دو سوی آنها دو کشور بزرگ منطقه یعنی ایران و عربستان ایستاده اند. اما آیا ایران به طور مستقیم وارد مناطق شرقی عربستان و براندازی حکومت آل سعود خواهد شد؟و آیا عربستان سعودی جنگ خود علیه حوثی های یمن را به یک جنگ بزرگتر علیه منافع اقتصادی ایران در منطقه خلیج فارس توسعه خواهد داد؟

در حالی که ایران قابلیت مقابله نظامی با سعودی ها را دارد ، اما در شرایط کنونی به نظر نمی رسد این کشور قصد و تمایلی برای ورود به یک درگیری نظامی با ریاض را داشته باشد.

ایران مصمم به اجرای توافق هسته ای اخیر خود با جهان به نظر می رسد و اجازه نخواهد داد سعودی ها در روند اجرایی این توافق مهم خللی ایجاد کنند. تنها در صورت تشدید تنش بین ایران و عربستان ممکن است امنیت برخی استان های شرقی ایران تحت تاثیر قرار گیرد.

در صورت تشدید تخاصم در روابط عربستان و ایران یک سناریو و گزینه ممکن برای ایران می تواند احیا و تقویت القاعده در عربستان باشد؛ این کار می تواند حاکمان سعودی را به  دردسرهای بیشتری از آنچه که اکنون در مناطق ناآرام شیعه نشین این کشور می گذرد، بیندازد.

با این حال جنگ مستقیم و گرم ایران و سعودی چندان محتمل به نظر نمی رسد. نخست آنکه بعید است قدرت های بزرگ راضی به بروز چنین جنگی باشند. دوم اینکه حاکمان ایران و عربستان سعودی می دانند که جنگ ممکن است پیامدهای پیش بینی نشده و خطرناکی برای هر دو کشور داشته باشد. این عدم قطعیت از امکان وقوع جنگ می کاهد.

سعودی ها هم اینک در باتلاق جنگ خود در یمن فرو رفته اند. حاکمان ایران نیز نصیحت سال 1987 آیت الله خمینی را از یاد نبرده اند که گفته اند: مصلحت نظام از هر چیری از جمله دین و صدور انقلاب ارجح تر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد