سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

از خلع ید پیمانکار مترو تا تجربه تلخ پیمانکاران بومی برای شهرداری

سرویس شهری، سیدخلف موسوی دوشنبه در یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز، با اشاره به برخی قراردادهای مشکل ساز شهرداری گفت:قرارداد قطارشهری اهواز در سال های گذشته در شورای اسلامی شهر اهواز تصویب شده که اکنون درگیر آن هستیم و هنوز نتوانسته ایم پیمانکار را خلع ید کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست های فراوان با استاندار خوزستان، معاون وزیرکشور و معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این زمینه، اظهار کرد: برای فسخ این قرارداد مشاور حقوقی به کار گرفته شده و موضوع نیز در حال بررسی است.

موسوی تصریح کرد:این قرارداد 700 صفحه ای با شرکت چینی کیسون است و بر اساس آن طراحی، اجرا و فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) برعهده چینی ها و اتاق داوری در فرانسه است، البته تاکنون از فاینانس خبری نبوده و اعتبارات را دولت تامین کرده است.

وی همچنین از لغو قرارداد با پیمانکار پسماند شهرداری اهواز خبر داد و گفت:بیشترین نشست هایی که با رئیس دادگستری و اداره کل بازرسی خوزستان برگزار شده در رابطه با این موضوع بوده است.

پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنجساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 27 درصد پیشرفت دارد.

بر اساس آخرین وعده مسئولان، مرحله نخست متروی اهواز قرار بود آبان ماه امسال به بهره برداری برسد. پیش از آن وعده افتتاح مرحله اول در فروردین 1393 داده شده بود.

اختلاف پیمانکار قطارشهری اهواز با کارفرمای طرح (سازمان قطارشهری و استانداری) از پارسال تاکنون ادامه دارد و این اختلاف بر نحوه هزینه کرد اعتبار و تعداد کارگران و پیشرفت طرح است به طوری که مسئولان استانی، از شهریور امسال پیمانکار را تهدید به خلع ید کرده اند.

علاوه بر مشکلات همیشگی با کارگران، پیمانکار اخیرا 300 کارگر را نیز به صورت غیرقانونی اخراج کرده است.

حضور پیمانکاران بخش خدمات شهری در صحن شورا

در این جلسه همچنین حدود 30 نفر از پیمانکاران بخش خدمات شهری و فضای سبز شهرداری نیز با حضور در صحن علنی شورای شهر، پرداخت مطالبات معوق خود را خواستار شدند.

نوشهری یکی از پیمانکاران خدمات شهری شهرداری اهواز در این جلسه گفت:به دلیل تاخیر چند ماهه در پرداخت مطالبات، حقوق 11 ماه کارگران را از جیب پرداخت کرده ایم و به همین دلیل فشار زیادی را متحمل می شویم که با نزدیک شدن به پایان سال و انتظار کارگران برای دریافت عیدی و سنوات این فشار دوچندان شده و پاسخی برای کارگران نداریم.

وی افزود:پیمانکاران حدود سه هزار تا چهار هزار از نیروهای شهرداری را تامین می کنند.

طاهری یکی دیگر از پیمانکاران فضای سبز شهرداری نیز، پرداخت تعدیل به پیمانکاران فضای سبز همانند پیمانکاران خدمات را خواستار شد و گفت:باید به کارگران حق اولاد و حق مشاغل سخت و زیان آور پرداخت شود که شهرداری در قبال این پرداختی ها چیزی به ما نمی دهد.

حجت مظفری عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این جلسه با انتقاد از پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران گفت: بر اساس قرارداد شهرداری، پرداخت فقط دو ماه حقوق کارگران بر عهده پیمانکار است.

وی اظهار کرد:اگر شهرداری حق پیمانکاران را ندهد، آنها را به سمت تخلف و کاهش کیفیت کار سوق می دهد.

مظفری تصریح کرد:اعضای شورا که از حق پیمانکاران دفاع می کنند به ارتباط با آنها و سهم داشتن در قراردادها متهم می شوند، که ما می خواهیم دستگاه های نظارتی در این زمینه بررسی کنند و ببینند واقعا چه کسانی با پیمانکاران ارتباط دارند.

شهردار اهواز همچنین در پاسخ به مطالبات پیمانکاران گفت: نگذارید تجربه پیمانکاران بومی برای شهرداری تلخ شود.

موسوی افزود:این یک تهدید نیست اما هر کدام از پیمانکاران که نمی تواند با ما کار کند و از قرارداد با شهرداری متضرر شده می تواند به کار خود پایان دهد و ما بر اساس ماده 48 (شرایط عمومی پیمان که شامل خاتمه پیمان است) به این مساله رسیدگی می کنیم.

وی اظهار کرد:در این دوره سعی کردیم از پیمانکاران بومی استفاده کرده و آنها را تقویت کنیم و بیشترین پرداختی های شهرداری به پیمانکاران خدمات و فضای سبز بوده است و اگر حقی باشد آن را می دهیم.

شهردار اهواز با بیان اینکه مطالبه پیمانکاران نباید خارج از عرف و قانون باشد، تاکید کرد:ایرادات زیادی به کار پیمانکاران وارد است و بسیاری از شاخص ها از سوی آنان رعایت نمی شود.

وی همچنین درباره نیروهای مازاد و تحمیلی به پیمانکاران گفت:پیمانکاران حقوق این نیروها را از آنهایی که سفارش استخدام داده اند طلب کنند، نه از شهرداری.

موسوی اضافه کرد: پرداخت تعدیل به پیمانکاران بر اساس نرخ تورم است اما بانک مرکزی در پایان هر سال نرخ تورم را اعلام می کند، به همین دلیل با اداره کل بازرسی برای تعیین تکلیف مکاتبه کردیم که هنوز پاسخی دریافت نشده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد