سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

جات الله ابراهیمیان با اعلام این خبر گفت: صبح امروز استعفای خود را از سمت سخنگویی شورای نگهبان ارائه کردم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی شورای نگهبان استعفا داد: دلیل استعفایم را الان نمی گویم / آیت الله جنتی نپذیرفت

نجات‌الله ابراهیمیان از سمت سخنگویی شورای نگهبان استعفا داد.
به گزارش «انتخاب»، نجات الله ابراهیمیان با اعلام این خبر گفت: صبح امروز استعفای خود را از سمت سخنگویی شورای نگهبان ارائه کردم.
وی از بیان دلیل استعفای خود امتناع کرد و افزود: در حال حاضر وقت مناسبی نیست که دلیل استعفای خود را بیان کنم.
در حال حاضر مشخص نیست که چه کسی برای سمت سخنگویی شورای نگهبان تعیین می‌شود.

تکمیلی/

 آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با استعفای نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی این شورا موافقت نکرد.
آخرین اخبار از اجرای برجام؛
قرار است همزمان با گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اجرای تعهدات هسته‌ای ایران، امروز محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی اجرای برجام را به صورت رسمی اعلام کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری وارد وین شد / نیویورک تایمز: تلویزیون ایران به جای برجام، در مورد دندان پزشکی بحث می کند

قرار است همزمان با گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اجرای تعهدات هسته‌ای ایران، امروز محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی اجرای برجام را به صورت رسمی اعلام کنند.

به گزارش «انتخاب»، درحالی موگرینی و ظریف بیانیه آغاز رسمی اجرای برجام را صادر می کنند که شش ماه پیش آنها توافق نهایی را اعلام کردند.

آخرین اخبار از اجرای برجام در زیر می آید:

17:15: نشست وزرای خارجه ایران و امریکا پایان یافت.

16:15: نشست جان کری و ظریف آغاز شد.

16:00: نشریه هیل که اخبار کنگره آمریکا را پوشش می دهد، همزمان با روز احتمالی اجرای برجام، می گوید جمهوریخواهان کنگره از تلاش برای طرح شکایت حقوقی از دولت باراک اوباما بر سر توافق اتمی با ایران، منصرف شدند.

15:45:جان کری وزیر خارجه آمریکا برای دیدرا با ظریف وارد وین شد.

15:00: توماس اردبرینک، خبرنگار نیویورک تایمز در ایران در صفحه ی توییتر خود نوشت: تلویزیون ایران در ساعات اخیر تنها یکبار به ماجرای اجرای برجام اشاره کرد و در ادامه تنها به بحث دندان پزشکی پرداخت.

12:10: ظریف گفت: امروز تحریم ها لغو می شود.

11:49: وزیر خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین با یکدیگر دیدار کردند.
ظریف:
وزیر خارجه کشورمان گفت: معتقدیم برجام انجام می شود و پیش می‌رود و از فرصت‌های اقتصادی و دیپلماسی آن استفاده خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امروز روز خوبی برای مردم ایران است؛ تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد

وزیر خارجه کشورمان گفت: معتقدیم برجام انجام می شود و پیش می‌رود و از فرصت‌های اقتصادی و دیپلماسی آن استفاده خواهد شد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، محمد جواد ظریف صبح روز شنبه در بدو ورود به وین در پاسخ به این پرسش که برداشته شدن تحریم‌ها چقدر بعد از روز اجرا تضمین شده است گفت: کسانی هستند که همیشه صلح را تهدید موجودیت‌شان می دانند و اینها همیشه مخالف بوده و به این مخالفتشان ادامه خواهند داد

وزیر خارجه کشورمان گفت: امروز روز خوبی برای مردم ایران است و تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد.

وی افزود: همچنین امروز روز خوبی برای منطقه است. منطقه ما از سایه یک درگیری بی مورد که می توانست نگرانی ایجاد کند با برجام رها شده و می تواند بدون غبارهای خطرناک که به دلیل تبلیغات منفی علیه برنامه هسته ای شکل گرفته حرکت صلح طلبانه ایجاد کند.

وزیر خارجه گفت: امروز یک روز خوب برای دنیاست چراکه ثابت شده مشکلات مهم را می توانیم از طریق دیپلماسی حل کنیم نه تهدید و فشار و قطعا از این جهت امروز روز مهمی است.

وزیر امور خارجه گفت: امروز علاوه بر اعلام اجرای برجام گفت و گو هایی هم با آمانو ،کری و موگرینی خواهم داشت.

وزیر امور خارجه گفت: امروز با ارائه گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام اجرایی خواهد شد و پس از آن یک بیانیه مشترکی برای اعلام شروع برجام منتشر می شود. گزارش مدیر کل برجام را اجرایی خواهد کرد اما برای اعلام اهمیت این واقعه بیانیه ای هم خوانده خواهد شد.

وی درباره برنامه های امروز خود گفت: دیدار با مدیر کل آژانس را دارم اعلام اجرای برجام و دیدار های دو جانبه با خانم موگرینی و احتمالا با سایر وزرای خارجه از جمله آقای کری دیدار خواهیم داشت.

ظریف گفت: این ملاقاتها برای اطمینان از اجرای صحیح برجام است مخصوصا با توجه به اقدامات وسیعی که آمریکا‌یی‌ها اعلام کردند انجام داده اند.

وی در پاسخ به این که بعد از اجرای برجام جمهوری اسلامی ایران چه اهداف و اقداماتی را در منطقه دنبال می‌کند گفت: بعد از اجرای برجام زمینه خوبی ایجاد می شود برای همکاری گسترده تر در منطقه برای خطر عمده ای که منطقه ما را تهدید می‌کند و آن هم خطر تروریست و افراط گرایی است. ما این آمادگی را داریم و امیدواریم که سایر همسایگان ما در منطقه و جامعه بین الملل برای مبارزه با این معضل همکاری را داشته باشند .
وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید برجام تا پایان زمان خود با موفقیت اجرا شود؟ گقت: تاکید داریم منفعت همه در این است برجام کاملا اجرایی شود و همه به آن متعهد باشند البته روش ما بر احراز و رصد کردن نحوه پایبندی سایر کشورها است اما عقل حکم می کند کشورهایی که مدت زیادی را صرف این سند کردند با اقدامات نسنجیده باعث نشوند نتیجه مذاکرات به هدر رود.
آسوشیتدپرس اعلام کرد به عنوان نشانه دیگری که اجرای برجام نزدیک است، باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه حکمی را صادر کرد که بر مبنای آن جان کری وزیر خارجه او اختیار لازم برای تایید اجرای برجام را خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آسوشیتدپرس نوشت: در آستانه انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته‌ای ایران در توافق جامع اتمی، باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده، جان کری وزیر خارجه خود را با مجوز لغو تحریم‌های ایران راهی وین می کند.
به گزارش «انتخاب»، آسوشیتدپرس اعلام کرد به عنوان نشانه دیگری که اجرای برجام نزدیک است، باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه حکمی را صادر کرد که بر مبنای آن جان کری وزیر خارجه او اختیار لازم برای تایید اجرای برجام را خواهد داشت.
این به معنای آن است که روند لغو تحریم‌های بانکی، مالی و انرژی بلافاصله آغاز خواهد شد. این اقدام بعد از آن است که تهران با جامعه بین المللی برای اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای اش همکاری کرد.
قرار است امروز جان کری در وین، با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیدار کند. ظریف صبح شنبه به وقت تهران راهی وین شد.
اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید تحقیقات نشان می‌دهد که تفنگداران نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس به دلیل «اشتباه ناوبری» وارد آب‌های ایران شدند.
رویترز نوشت: اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید تحقیقات نشان می‌دهد که تفنگداران نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس به دلیل «اشتباه ناوبری» وارد آب‌های ایران شدند.به گزارش «انتخاب»، اشتون کارتر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «یونی ویژن» در میامی آمریکا گفت: «بر پایه اطلاعاتی که این تفنگداران و همچنین از طریق فرمانده‌هان‌شان به ما داده‌اند، آن‌ها به علت اشتباه ناوبری به طور تصادفی وارد آب‌های ایران شدند و به نظر می‌رسد همین، علت اصلی آن بوده است».دو شناور حامل ۱۰ تفنگدار نیروی دریایی آمریکا، شامل ۹ مرد و یک زن، عصر سه‌شنبه ۲۲ دی در حوالی جزیره فارسی در خلیج فارس توقیف و سرنشینان آن از سوی نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شدند.اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا پس از آزادی این تفنگداران با انتشار بیانیه‌ای از این اقدام ایران استقبال کرده و از جان کری هم به خاطر «تعاملات دیپلماتیکی» که با همتای ایرانی خود برای آزادی این عده داشت، قدرانی کرده بود.وی همچنین گفته بود درباره اینکه چه عاملی باعث ورود این دو شناور به آب‌های ایران شد، تحقیق می‌کنند.
آقای کارتر روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود گفت: تفنگداران نیروی دریایی آمریکا که سوار برآن دو شناور بودند «اشتباه ناوبری خود را در زمان وقوع (به فرمانده‌هان‌شان) گزارش نداده بودند. شاید به این دلیل که می‌کوشیدند خودشان در همان موقع آن را تصحیح کنند که با قایق‌های ایرانی مواجه شدند و دریافتند که وارد آب‌های سرزمینی ایران شده‌اند».وزیر دفاع آمریکا همچنین این موضوع را که این تفنگداران به قصد انجام ماموریتی محرمانه‌ وارد آب‌های ایران شده بودند، تکذیب کرد و گفت که این افراد «فقط داشتند از یک نقطه به نقطه دیگری می‌رفتند».

آمریکایی‌ها متواضعانه به اقتدار ما اقرار کردند و ما نیز به دلیل اینکه تشخیص دادیم این ملوانان غیر عمد وارد آب‌های ایران شده بودند آن‌ها را آزاد کردیم و حتی سلاح‌هایشان را هم به آن‌ها بازگرداندیم.
سردار حسین سلامی شامگاه پنج‌شنبه در مراسم گرامیداشت حماسه و ایثار مردم شهرستان خوانسار که در حسینه ارسور این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: انقلاب اسلامی و قیام حضرت امام خمینی (ره) از برپایی عدل و عدالت و محبت و دشمنی با کفر و ظلم و استکبار بنیان گرفته است.

به گزارش «انتخاب»، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: امام خمینی (ره) ابر مردی بود که کشور را از معرکه‌ها تنگه‌ها و فتنه‌هایی همچون هشت سال جنگ تحمیلی به سلامت گذر داد و مقام معظم رهبری نیز چراغی درخشان از نسل پیامبر هستند؛ ایشان مدیر و مدبر، حکیم، رئوف با مؤمنان و سرسخت و مستحکم در برابر دشمنان هستند.

وی با درود بر همه شهیدان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و بیش از سیصد شهید شهرستان خوانسار، این شهر را همچون کوه‌هایش مستحکم و مقاوم دانست و خاطر نشان کرد: اگر ملت ایران در مقابل دشمنان قد علم می‌کند به برکت خون همین شهداست.

به نوشته فارس، سردار سلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در اول راه است، تاکید کرد: دشمنان تمام سعی خود را برای نابودی این انقلاب انجام می‌دهند و قصد دارند فرهنگ ما را با اندیشه‌های مبتذل و تصاویر مستهجن به ابتذال بکشانند و این همان جنگ نرمی است که غرب علیه ایران به راه انداخت و توسط مقام معظم رهبری کشف شد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره وضع تحریم‌ها علیه ایران بیان داشت: جوانان مؤمن و انقلابی به میدان آمدند و به برنامه‌های دشمن پشت پا زدند؛ این حصر اقتصادی و تحریم‌ها که اگر بر هر کشوری وضع شود چند ماهی بیشتر دوام نمی‌آورد؛ آنان می‌خواستند جمهوری اسلامی را در دنیا منزوی کنند؛ هر روز از گزینه‌های روز میز حرف می‌زدند و تهدید می‌کردند اما هر چه زمان گذشت چهره شهرهای ما آبادتر شد و نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، جاده‌ها راه‌آهن‌ها و ... توسط جوانان ما ساخته شد.

وی با بیان اینکه دشمنان فکر می‌کردند روزی ما را آن‌ها می‌دهند، تصریح کرد: ما توسط همین جوانان توانستیم به فضا برویم و رادار و پهپادهایی ساختیم که کیلومترها بدون سرنشین پرواز می‌کنند و این‌ها اثر خون شهداست.

سردار سلامی با اشاره به دستگیری تفنگداران آمریکایی در خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری در جهان نتوانسته بود یک نظامی آمریکایی را دستگیر کند اما وقتی این نظامیان وارد آب‌های ما شدند شناورهای کوچک ایرانی با تعداد نیروی کمتر مانند عقاب آن‌ها را محاصره و دستگیر کردند و این ده تفنگدار در مقابل 5-6 جوان پاسدار سر تسلیم فرود آوردند.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: آمریکایی‌ها در ناو هواپیمابرشان که دارای 60 هواپیمای جنگی و پنج هزار هزار نفر خدمه است دچار دستپاچگی شده و هول کرده بودند و پی‌درپی هواپیماهای خود را به پرواز در می‌آوردند و ما صدای لرزان این ابرقدرت را می‌شنیدیم.
وی افزود: در ادامه واحدهای شناور ما بلافاصله جزیره فارسی را پوشش دادند و تهدید کردند که اگر حرکت کوچکی از شما سربند پاسخ کوبنده‌ای از ایران دریافت خواهید کرد.
سردار سلامی ادامه داد: بعد از آن صدای عجز و التماس مقامات سیاسی‌شان شنیده شد که طی تماس‌هایی تقاضای آزادی این تفنگداران را می‌کردند؛ ما نیز طی بررسی‌هایی که انجام شد فهمیدیم این ملوانان بدون قصد وارد آب‌های ایران شده‌اند.جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: این ملوانان پس از دستگیری گریه می‌کردند اما مهربانی پاسداران ما باعث احساس آرامش آنان شد.وی با اشاره به عذرخواهی مقامات آمریکایی تصریح کرد: آمریکایی‌ها متواضعانه به اقتدار ما اقرار کردند و ما نیز به دلیل اینکه تشخیص دادیم این ملوانان غیر عمد وارد آب‌های ایران شده بودند آن‌ها را آزاد کردیم و حتی سلاح‌هایشان را هم به آن‌ها بازگرداندیم.
السفیر:
اسرائیل از اعلام برنامه گسترده ایران برای بازسازی ارتش خود با جنگ افزارهای نوین با اتکا به سلاح های ساخت روسیه بلافاصله پس از لغو تحریم های بین المللی، عمیقا اظهار نگرانی کرد. دیروز روزنامه "یدیعوت احارنوت" در صفحه نخست خود خبر "سلاح روسی در راه ایران.. هدیه ای نگران کننده برای اسرائیل " را تیتر زد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اف 15 روسی در راه ایران / فرانسوی ها به دنبال فروش جنگنده «رافال» به تهران

السفیر نوشت: اسرائیل از اعلام برنامه گسترده ایران برای بازسازی ارتش خود با جنگ افزارهای نوین با اتکا به سلاح های ساخت روسیه بلافاصله پس از لغو تحریم های بین المللی، عمیقا اظهار نگرانی کرد. دیروز روزنامه "یدیعوت احارنوت" در صفحه نخست خود خبر "سلاح روسی در راه ایران.. هدیه ای نگران کننده برای اسرائیل " را تیتر زد. در روزنامه اشاره شده است شدیدترین مسئله ای که در این رابطه اسرائیل را نگران می کند نوسازی نیروی هوایی ایران و دستیابی این کشور به هواپیماهای مدرن از نوع "سوخوی ٣٠" است.

به گزارش «انتخاب»، الکس فیشمان، خبرنگار روزنامه "یدیعوت احارنوت" اشاره کرد تحریم های ایران هنوز لغو نشده است اما مسابقه تسلیحاتی برای نوسازی ارتش ایران به اوج رسیده است. به گفته مسئولانی در وزارت امور خارجه آمریکا لغو تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران در نیمه ماه جاری یعنی پس فردا جمعه آغاز خواهد شد. لغو تحریم ها عملا پایان نظام تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران از سال ٢٠٠٧ است. این تحریم ها به علت برنامه هسته ای ایران از طریق مجموعه دستوراتی اعمال شد که دو رئیس جمهور آمریکا، جرج بوش پسر و باراک اوباما اتخاذ کردند و این دستورات با مصوبه های کنگره و اتحادیه اروپا و نیز قطعنامه های شورای امنیت همراه بود.

وزارت امور خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا، آماده سازی افکار عمومی برای یک گام بنیادین دیپلماتیک را آغاز کردند: به این ترتیب که وزیر امور خارجه جان کری و همتای اروپایی وی فدریکا موگرینی در روزهای اخیر اعلام کردند لغو تحریم ها چند روز بیشتر طول نخواهد کشید. تصمیم درباره لغو تحریم ها به گزارش بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تکیه دارد که ماه گذشته به قدرت های بزرگ ارایه شد و تاکید کرد ایران عملا به تعهدات خود برای برچیدن بخشی از توانمندی های هسته ای خود پایبند بوده است.

به موازات اعلام لغو قریب الوقوع تحریم ها دولت ایران از قصد خود برای صرف ٢١ میلیارد دلار برای بازسازی ارتش این کشور خبر دارد که شدیدا نیازمند نوسازی سازوبرگ جنگی است. در این راستا، نخستین کشوری که در صف فروشندگان می ایستد روس ها هستند. مشخصا در این روزها هیئتی امنیتی از روسیه به مذاکرات با دولت ایران برای فروش هواپیماهای جنگی از نوع "سوخوی ٣٠" و از سرگیری خط تولید تانک های "تی ٧٢" پایان می دهند. در گذشته روس ها خطر تولید این نوع تانک ها را در ایران راه اندازی کرده بودند. علاوه بر این امکان فروش تانک های پیشرفته "تی ٩٠" بررسی می شود که نیروهای روسیه اکنون در سوریه از آن استفاده می کنند. افزون بر این، قرارداد تسلیحاتی منعقد شده که همچنین دربردارنده فروش موشک های پیشرفته زمین به دریا از نوع "یاخنوت" و ابزارهای جنگی دیگر است.

به نوشته "یدیعوت" مذاکرات روسیه و ایران درباره فروش هواپیماها در ماه مارس آغاز شده بود هنگامی که افسر بلند پایه ایرانی از قصد کشورش برای خرید هواپیمای رهگیری و بمب افکن "سوخوی ٣٠" هم طراز "اف ١٥" آمریکا خبر داد. در ماه آینده قرار است همچنین محموله نخست موشک های سامانه دفاع هوایی پیشرفته "اس ٣٠٠" به ایران برسد. در پایان سال گذشته روسیه به ایران سامانه های پشتیبانی کننده و در راس آن ها رادار سامانه دفاع هوایی را منتقل کرد. ایرانی ها چهار سامانه موشکی "اس ٣٠٠" از رده خارج روسیه را خریداری کردند. فرانسوی ها نیز در صف ایستاده اند و نمایندگان آنان برای فروش جنگنده هایی از نوع "رافال" با ایرانی ها مذاکره می کنند.

به اعتقاد "یدیعوت" اتحادیه اروپا و امریکا برای لغو تحریم های ایران به علت انتخابات این کشور در ماه آینده شتاب به خرج می دهند.

محافل بلند پایه در اسرائیل، دولت آمریکا را به نادیده گرفتن عمدی و آگاهانه جنبه های نظامی تحریم ها متهم می کنند و این که آنان هیچ گونه فشاری را بر ایرانی ها در مورد تولید سلاح راهبردی وارد نمی آورند مانند تولید و مجهز شدن به موشک های بالستیک دور برد که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارد. و آشکار می شود ایرانی ها دو آزمایش موشک بالستیک را با برد ١٨٠٠ کیلومتر انجام دادند و سیلوهای زیر زمینی این نوع از موشک های خود را به نمایش گذاشتند.

اسرائیل آزمایش های علنی این موشک ها در ماه های اخیر از سوی ایران را، اقدامی با هدف ارزیابی واکنش بین المللی به صورت کلی و به ویژه آمریکا می داند. تصمیم رئیس جمهور اوباما مبنی بر خودداری از اعمال فشار بر ایرانی ها در این مورد آنان را به ادامه نقض توافق های بین المللی درباره منع گسترش سلاح های اتمی تشویق می کند.

به طور کلی مشخص نیست این مسئله چه اندازه کمک خواهد کرد چنانچه این موضوع به میز شورای امنیت کشیده شود زیرا روس ها اعلام کردند اگر قطعنامه ای درباره موشک های بالستیک ایران صادر شود آنان از حق وتو استفاده خواهند کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد