سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

برترین تصاویر علمی در سال ۲۰۱۵

شاید به‌یادماندنی‌ترین تصویر علمی سال ۲۰۱۵ برای عموم مردم، نمای سطح پلوتو و قلب سفیدش باشد؛ اما تصاویر حیرت‌انگیز دیگری نیز طی ۱۲ ماه گذشته ثبت شده. مانند موج ضربه‌ای حاصل از شکسته‌شدن دیوار صوتی، نبرد حیوانات و نماهای نزدیک از اجسام ریزی که جزئیات تازه‌ای را آشکار کرده‌اند. «Nature»، معتبرترین نشریه‌ی علمی جهان در آخرین شماره‌ی خود ۱۸ عکس را به‌عنوان برترین تصاویر علمی سال انتخاب کرده که از آن میان،۱۴ تصویر را برای شما گلچین کرده‌ایم.

نبرد خزندگان - بزرگ‌ترین مارمولک روی زمین، اژدهای کومودو است که بر سر قلمرو خود تا سر حد جان مبارزه می‌کند. تصویری که می‌بینید یکی از فینالیست‌های رقابت عکاسی حیات‌وحش امسال بود.

 

حباب فضایی - سحابی سیاره‌نمای جغد از نگاه تلسکوپ های وی ال تی متعلق به رصدخانه‌ی جنوبی اروپا در شیلی. این سحابی یکی از مراحل پایانی مرگ ستارگان خورشیدمانند است و شاید خورشید ما هفت میلیارد سال دیگر به این شکل پدیدار شود.

 

ساختار ویروسی - برای تهیه‌ی این ساختار سه‌بعدی صدها تصویر دوبعدی از ویروسی بزرگ گرفته شد. تحقیقات نشان داده که با استفاده از لیزرهای پرتوی ایکس الکترون آزاد می‌توان تک‌تک ذرات سلول‌های بزرگ را بازسازی کرد و این درحالی است که ویروس‌ها قابلیت بلوری‌شدن ندارند.

 

دیوار صوتی- پژوهشگران ناسا با تکنیک عکاسی شلیِرِن از موج ضربه‌ای حاصل از شکسته شدن دیوار صوتی عکس گرفتند. برای این کار، هواپیمای اف-۵ در مقابل خورشید از سرعت صوت گذشت و هواپیمایی دیگر عکس گرفت. با مقایسه‌ی تغییرات شکست نور در هوا، پژوهشگران توانستند تنوع چگالی هوا را در نواحی مختلف و درنهایت الگوی موج ضربه‌ای را آشکار کنند.

 

بازی با صاعقه - اغلب مردم از رعد و برق و صاعقه هراس دارند؛ اما پژوهشگران مرکز بین‌المللی تحقیقات و آزمایش رعد و برق در فلوریدا (ایالات‌متحده) روی پدیده‌هایی تحقیق می‌کنند که به دنبال شلیک موشک به ابرهای توفان‌زا حاصل می‌شود. این تصویر با نوردهی بلندمدت یکی از همین پدیده‌ها را نشان می‌دهد.

 

جادوی ماژلان - تلسکوپ فضایی پلانک نمایی جادویی از ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک (به ترتیب، نقاط تیره‌ی مرکز و پایین-چپ تصویر) در طول‌موج‌های ریزموج و زیرمیلی‌متر ثبت کرده است. ابرهای ماژلانی دو کهکشان کوتوله‌ی بسیار نزدیک به راه‌شیری هستند و در آسمان نیم‌کره‌ی جنوبی به‌وضوح دیده می‌شوند.

 

رفتگران طبیعت - در این نمای کرکس‌کَم، بخشی از زندگی روزمره‌ی کرکس‌های آفریقایی را می‌بینید. هرچند ممکن است این تصویر مشمئزکننده به نظر برسد، اما همین رفتار لاشه‌خوری کرکس‌هاست که سلامت اکوسیستم را حفظ می‌کند.

 

سر شپش - نمای نزدیک و پر از جزئیات سر« شپش سرخُرطومی» (Anthonomusgrandis) یکی از برندگان امسال جایزه‌ی عکس وِلکام بود. سر این حشره فقط چند میلی‌متر طول دارد و با استفاده از میکروسکوپ الکترونی پویشی به تصویر کشیده شده است.

 

جویبارهای مریخ - تصویر که با منطبق کردن تصاویر ارسالی دوربین HiRISE مداگرد ناسا روی مدل سه‌بعدی دهانه‌ی گارنی تهیه شده، رد جویبارهای آب‌شور فصلی را در دامنه‌ی آن نشان می‌دهد. دانشمندان پیش‌ازاین می‌دانستند در سطح مریخ آب به شکل‌های مختلف وجود دارد، اما این تصویر قوی‌ترین نشانه بر‌وجود آب مایع در سطح مریخ در فصل‌های گرم است.

 

برش شبح‌وار - اجسام شبح‌واری که در این شبکه می‌بینید، بخشی حیاتی از گیاه پاپیروس (Cyperus papyrus) هستند که ۲۰۰ برابر بزرگ‌تر شده و مقطع آوندهای گیاه را نشان می‌دهد که مایعات را در سراسر بافت توزیع می‌کنند.

 

چمن‌زار ابریشمی - در منطقه‌ی «Balatonfökajár» واقع در مجارستان، عنکبوت‌ها با تنیدن شبکه‌ای عظیم از تورهای ابریشمی، این چشم‌انداز باورنکردنی را خلق کرده‌اند. این تصویر جزو فینالیست‌های رقابت عکاسی حیات‌وحش سال بود.

 

توکان در دام - امسال پرتره‌های هیجان‌انگیزی از پرندگان منتشر شده، ازجمله تصاویر «کرکس‌کم» یا «حمله‌ی پنگوئن» ؛ اما تصویر «توکان به دام افتاده» که در کتاب «تصاویر پرنده‌شناسی» اثر تاد فورسگرن منتشر شده، نظر داوران «نیچر» را بیش از دیگر تصاویر جلب کرد.

 

بزرگ‌ترین اندام بدن - این نقشه‌ی رنگارنگ از بدن انسان، توزیع مواد شیمیایی و میکروب‌ها را در بزرگ‌ترین اندام بدن یعنی پوست نشان می‌دهد. برای تهیه‌ی این نقشه، داوطلبان به مدت سه روز حمام نکردند و پس ‌از آن، از نقاط مختلف پوست بدن آن‌ها نمونه‌برداری شد.

 

سلام کوتوله - فضاپیمای نیوهورایزنز (افق‌های نو) تابستان امسال انبوهی از تصاویر و اطلاعات علمی را ارسال کرد. هلال زیبای پلوتو که جو یخ‌زده‌ی اطراف آن را آشکار کرده و دقایقی پس از نزدیک‌ترین ملاقات نیوهورایزنز با پلوتو گرفته شده، زیباترین تصویر ارسالی نیوهورایزنز تاکنون است.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد