سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

کنگره آمریکا شمشیرش را برای ایران از رو بست

قانونگذاران آمریکایی در اقدامی ناقض اصل تفکیک قوا، با امضای طرحی در روز چهارشنبه از دیوان عالی آمریکا خواسته‌اند حکم به برداشت 1.75 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی ایران دهد.

به گزارش مشرق، قانونگذاران کنگره آمریکا و دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود در حال فشار بر دیوان عالی آمریکا جهت صدور رأی برای برداشت پول از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی ایران هستند. 

جمعی از قانونگذاران آمریکا، با تهیه طرحی موسوم به «دادگاه‌یار»، (Amicus curiae)، در حال انجام اقداماتی برای برداشت 1.75 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی ایران و پرداخت آن به عنوان غرامت به کسانی شده‌اند که «قربانیان تروریسم ایران» خوانده شده‌اند. 

«گروه مشورت حقوقی فراحزبی» در مجلس نمایندگان آمریکا، که هیئتی شامل رئیس این مجلس و رهبران حزب اکثریت و اقلیت آن است، روز چهارشنبه 23 دسامبر (دوم دی‌ماه) طرح «دادگاه‌یار» را ارائه کرده و آن را به امضای 226 قانونگذار کنگره، از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی رسانده‌اند. 

هدف از تهیه طرح‌های دادگاه‌یار در نظام حقوقی آمریکا کمک به دادگاه در فرایند رسیدگی به یک پرونده حقوقی با ارائه اطلاعات تخصصی است. 

226 قانونگذار آمریکایی با امضای این سند اصطلاحاً مشورتی، از دیوان عالی آمریکا خواسته‌اند فرجام‌خواهی بانک مرکزی ایران در پرونده برداشت 1.75 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده این بانک را رد کرده و به پرداخت این مبلغ به «قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 بیروت» و «بمب‌گذاری برج‌های خبر، در سال 1996 در عربستان» حکم دهد. 

 ایران هر گونه دخالت در انفجار سال 1983 در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت که به مرگ 241 سرباز آمریکایی منجر شد را رد کرده است. 

اتهام‌پراکنی درباره نقش ایران در بمب‌گذاری برج‌های خبر هم در حالی مطرح شده که «ویلیام پری»، وزیر دفاع آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون»، در سال 2007 اعلام کرد به این نتیجه رسیده‌اند که بمب‌گذاری کار القاعده بوده و نه ایران. 

بانک مرکزی ایران پیشتر اقدامات مشابه نمایندگان کنگره برای ورود به این پرونده را ناقض اصل تفکیک قوا دانسته است. کنگره آمریکا، در مقابل مدعی است با ایفای نقش‌های مشورتی در پرونده‌هایی از این دست از محدوده‌های اختیاراتش به موجب قانون اساسی آمریکا فراتر نرفته است.

«پاول رایان»، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای که روی وب‌سایتش قرار گرفته از دیوان عالی آمریکا خواست طرف 1300 آمریکایی که به ادعای او «قربانیان تروریسم ایران» هستند را بگیرد. وی همچنین از 226 عضو کنگره که طرح مورد نظر را امضا کرده‌اند، تشکر کرد.

شبکه خبری «بلومبرگ» نیز روز چهارشنبه در گزارشی، این پرونده را یکی از حوزه‌های مورد توافق میان کاخ سفید و کنگره آمریکا درباره ایران دانسته است.  

«باراک اوباما» مرداد ماه سال جاری، در پاسخ به «دیوان عالی آمریکا» که خواستار اظهار نظر دولت واشنگتن درباره این پرونده شده بود از این دادگاه خواسته بود درخواست تجدید نظر بانک مرکزی ایران را رد کرده و مبلغ 1.75 میلیارد دلار را از حساب این بانک برداشت کند. 

منبع: فارس
دلیل سانحه هواپیمای ایرانی اعلام شد
معاون شرکت هواپیمایی ماهان گفت: صبح امروز ایرباس ۳۱۰ ماهان که در پارکینگ فرودگاه استانبول توسط خلبان در حالت پارکینگ‌بریک (ترمز هواپیما) قرار گرفته بود که به علت نقص فنی، سیستم مذکور عمل نکرد و هواپیما به حرکت درآمد و منجر به برخورد آن با گاردریل اپرون شد.

‌به گزارش مشرق و به نقل از‌ پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی‌، فرامرز سروی درباره‌ برخورد هواپیمای ماهان به گاردریل اپرون (پارکینگ) فرودگاه استانبول بیان کرد: صبح امروز سوم دی‌ماه یک فروند هواپیمای ایرباس 310 به شماره پرواز 112، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را به مقصد فرودگاه استانبول ترک کرد که با موفقیت و بدون هیچ سانحه‌ای در این فرودگاه به زمین نشست.

معاون تعمیرات و مهندسی هواپیمایی ماهان افزود: بعد از فرود هواپیما در فرودگاه استانبول، این هواپیما در اپرون فرودگاه توقف کرد و خلبان، ایرباس 310 را در حالت پارکینگ‌بریک (ترمز هواپیما) قرار داد‌ اما متأسفانه پارکینگ‌بریک این هواپیما عمل نکرد و هواپیما به حرکت درآمد که منجر به برخورد آن با گاردریل اپرون شد.

وی درباره دلیل عمل نکردن پارکینگ‌بریک هواپیما‌ اظهار کرد: این موضوع که چرا پس از قرار دادن هواپیما در حالت پارکینگ‌بریک، ایرباس 310 حرکت کرد، توسط سازمان هواپیمایی ترکیه در حال بررسی است زیرا طبق پروتکل بین‌المللی، بررسی هر اتفاق در فرودگاه هر کشور بر عهده سازمان هواپیمایی همان کشور است.سروی ادامه داد:‌ هیچ آسیبی به مسافران و‌ کادر پرواز این هواپیما وارد نشد و مسافران بدون هیچ مشکلی هواپیما را ترک کردند.

معاون شرکت هواپیمایی ماهان با بیان اینکه در اثر این برخورد خسارت جزئی به هواپیما وارد شده است، تأکید کرد: علت عمل نکردن پارکینگ‌بریک هواپیما با بررسی جعبه سیاه توسط سازمان هواپیمایی ترکیه بررسی می‌شود.

مسکو: اردوغان علی‌رغم اثبات قضیه قاچاق نفت داعش از سمت خود کناره‌گیری نکرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز امیدواری برای حل بحران یمن تصریح کرد که مسکو از توافقاتی که در نشست اخیر یمن در ۱۸ دسامبر حاصل شد، استقبال می‌کند.

خبرگزاری فارس: مسکو: اردوغان علی‌رغم اثبات قضیه قاچاق نفت داعش از سمت خود کناره‌گیری نکرد                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری روزانه خود به وضعیت «دونباس» اشاره کرد و گفت که به واسطه اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین، آتش‌بس در شرق اوکراین بسیار سست و آسیب پذیر شده است.

وی با اینحال ادامه داد که مسکو امیدوار است که آتش‌بس دونباس، بیش از تعطیلات سال نو میلادی، دوام داشته باشد.

زاخارووا همچنین تصریح کرد که وزرای خارجه روسیه و قطر روز 25 دسامبر (4 دی ماه) درباره همکاری‌های دوجانبه بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تأکید بر حمایت مسکو از قطعنامه سازمان ملل درباره لیبی گفت: ما از احیای زیرساخت و اتحاد لیبی حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: «ما به طور مداوم اعلام کردیم که ما می‌توانیم مشکل لیبی را از طریق دادن اجازه به مردم این کشور برای تصمیم‌گیری درباره آینده‌اشان، حل کنیم. داعش می‌خواهد در لیبی وارد عمل شود. ما باید از این سناریو جلوگیری کنیم».

زاخارووا سپس به بحران یمن و مذاکراتی که اخیراً در شهر «بی‌ین» سوئیس بین هیأت‌های یمنی برگزار شد، گفت که مسکو از حصول توافقاتی در نشست 18 دسامبر بین هیأت‌های یمنی استقبال می‌کند.

وی به گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی روسیه در سوریه گفت: مسکو به طور مداوم تمامی این اتهامات را رد می‌کند. سازمان عفو بین‌الملل هیچ شواهدی در اختیار ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: بعلاوه، اقدامات آمریکا در خاورمیانه به بحران بزرگ آوارگان در اروپا منجر شده است.

وی در اینباره گفت: «ما شاهد تحولاتی هستیم که با ورود پناهندگان خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا مرتبط است و درباره آن نگرانی داریم. این یک فاجعه انسانی است و ما به ارزیابی این مسئله ادامه می‌دهیم. این فاجعه انسانی، پیامد مداخله غیرمسئولانه و کوته بینانه در امور داخلی یک کشور مستقل است و هدف آن بی‌ثبات کردن آن کشور و تغییر دولت‌های معترض در منطقه است. ما باید ورود تروریست‌ها به اروپا تحت پوشش پناهجویان جلوگیری کنیم».

وی در بحث بعدی به قاچاق نفت داعش به ترکیه گفت که برخی منابع، در واقع اطلاعات روسیه درباره قاچاق نفت ربوده شده توسط داعش از عراق و سوریه به ترکیه را تأیید می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد که روزنامه دانمارکی «کلاسنکامپن» گزارشی را با رایزنی با شرکت انرژی «ریستاد» درباره مشارکت ترکیه در قاچاق نفت تهیه کرد.

زاخارووا به برخی از این گزارشات اشاره کرد و گفت که اخیراً گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد که بخش زیادی از نفتی را که داعش از عراق و مکان‌های دیگر استخراج می‌کند، به ترکیه منتقل می‌ شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اینباره گفت: «می‌خواهم در مورد گزارشی که در رسانه‌های دانمارکی در مورد فروش نفت داعش به ترکیه صحبت کنم. بخش‌هایی از این گزارش که به سفارش وزارت خارجه نروژ توسط شرکت مشاوره‌ انرژی ریستاد تهیه شده، نشان می‌دهد که بخش اعظم نفت که توسط داعش در عراق و سوریه استخراج می‌شود، توسط ستون‌های متعدد تانکرهای نفتی به ترکیه منتقل می‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد که در این گزارش که در ماه جولای تهیه شده آمده است که سالهاست که به واسطه فساد مقامات ترکیه، بازار سیاه نفت در ترکیه شکل گرفته است.

زاخارووا همچنین به اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اشاره کرد که مدعی شده بود که اگر روسیه اثبات کند که ترکیه در قاچاق نفت داعش دخیل است، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

وی در اینباره گفت: «اردوغان پیشتر گفته بود که اگر قاچاق نفت داعش تأیید شود، استعفا می‌دهد اما روسیه شواهدی را درباره مشارکت ترکیه در قاچاق نفت ارائه کرد و اردوغان استعفا نکرد.»

وی در اینباره گفت: «ادعای روسیه مبنی بر اینکه ترکیه در حال تجارت نفت با داعش است و این مبلغ برای تأمین مالی اقدامات محرمانه این گروه هزینه می‌شود، توسط منابع دیگر هم تأیید شد. اخیرا اردوغان گفت که اگر ادعای خرید نفت از داعش اثبات شود، از سمت خود کنار می‌رود و صندلی اش را ترک می‌کند. او این را در حاشیه نشست آب و هوایی در پاریس گفت. سوال این است که تکلیف کنار رفتن اردوغان از صندلی و سمتش چه شد؟»

زاخارووا ادامه داد که روسیه تمامی اقدامات را برای مهار قاچاق نفت توسط سازمانهای تروریستی همچون داعش به کار می‌گیرد و امیدوار است که کشورهای دیگر نیز در این راستا به مسکو بپیوندند.وی تصریح کرد: «همانطور که می‌دانیم و ما نیز به طور مداوم گفتیم، روسیه اقداماتی را برای متوقف کردن و بستن مسیر حمل و نقل و رفت و آمد تروریست‌ها اجرا کرده است و ما به همکاری واقعی و فعالانه کشورهای دیگر در این زمینه نیاز داریم».

زاخارووا همچنین به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه اشاره کرد و گفت: «مسکو در واقع گسترش تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را تلاش برای لطمه وارد کردن به منافع روسیه می‌داند».وی به خبرنگاران درباره این تحریم‌ها گفت: «روسیه، پاسخ ویژه‌ای به گسترش تحریم‌ها دارد».

زاخارووا درباره گزارش دیده‌بان حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل  تصریح کرد که گزارش سازمان عفو بین‌الملل مبنی بر اینکه بمباران روسیه در سوریه احتمالاً یک جرایم جنگی بوده است، در واقع «سیاسی و دروغین بوده است».

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل:
تمرکز گروهک تروریستی داعش بر روی مسئله انرژی است/جلوگیری از خام‌فروشی نفت از مباحث مهم پدافند غیرعامل است

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل گفت: جلوگیری از خام‌فروشی نفت یکی از مباحث بسیار مهم در زمینه پدافند غیرعامل است، در همین راستا باید پتروشیمی‌ها را افزایش دهیم تا در صورت تحریم‌های احتمالی در آینده در این خصوص متضرر نشویم.

خبرگزاری فارس: تمرکز گروهک تروریستی داعش بر روی مسئله انرژی است/جلوگیری از خام‌فروشی نفت از مباحث مهم پدافند غیرعامل است                

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سردار محمدعلی مطیعی پیش از ظهر امروز در جمع مدیران پدافند کل کشور در اهواز اظهار کرد: برگزاری این همایش فرصت خوبی برای ترویج مباحث مهم در پدافند غیرعامل محسوب می‌شود و به طور حتم در صورتی که بخواهیم بحث پدافند غیر عامل با موضوع انرژی را تقسیم‌بندی کنیم نتایج بسیار خوبی در این زمینه حاصل می‌شود.

وی افزود: در همین زمینه و در سطح راهبردی موضوع پسابرجام مطرح می‌شود؛ بعد از برجام تحولات بسیار مهمی قرار است اتفاق بیفتد و این تحولات می‌تواند معادلات انرژی و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تغییر دهد و به طور کلی رویکرد‌های این بخش را هم تغییر خواهد داد. 
معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در کشور پاریس در خصوص حذف گازهای گلخانه‌ای، بیان کرد: در همین راستا استفاده از سوخت‌هایی چون نفت و گاز کاهش خواهد یافت؛ البته این نکته نیز قابل ذکر است که تحقق این مسئله صرفاً برای حفاظت از محیط زیست نیست، چراکه برای این منظور نیازمند جایگزینی سوخت نیست. 
وی اظهار کرد: یکی دیگر از مباحثی که باید در این برهه خاص زمانی به آن توجه کرد، بحث حرکات تروریستی است؛ این بحث کاملاً پیچیده امروز در قالب گروهک تروریستی داعش که مورد حمایت استکبار جهانی و جاهلیت منطقه است، شکل گرفته است. 
معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه تمرکز گروهک تروریستی داعش امروزه بر روی مسئله انرژی است، تشریح کرد: این مسئله قیمت نفت را در کل جهان دچار نوسان شدید می‌کند. 
 
مطیعی با اشاره به دوازدهمین سالگرد پدافند غیرعامل گفت: سیاست‌های این سازمان که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص می‌شد به صورت مهندسی بود، اما اخیراً پس از ارائه حکم مقام معظم رهبری در زمینه تغییر سیاست و اولویت قرار دادن صیانت از انرژی‌های مورد نیاز در کشور، این روند تغییر کرد. 
وی با اشاره به لزوم استفاده از میادین مشترک نفتی، تشریح کرد: در این زمان باید به بهترین صورت ممکن از آن‌ها استفاده کرد؛ در همین زمینه پدافند از این میادین به عنوان منافع ملی صیانت می‌کند. 
معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل  عنوان کرد: در این زمان خوزستان 20 درصد برق کشور را تأمین می‌کند و ظرفیت بسیاری برای صادرات این نوع انرژی در این استان وجود دارد. 
این مسئول با بیان اینکه رودخانه‌های مرزی نیز به عنوان منافع ملی باید مورد توجه قرار بگیرند، توضیح داد: جلوگیری از خام‌فروشی نفت یکی از مباحث بسیار مهم در زمینه پدافند غیرعامل محسوب می‌شود، در همین راستا باید پتروشیمی‌های خود را افزایش دهیم تا در صورت تحریم‌های احتمالی در آینده در این خصوص متضرر نشویم؛ در اقتصاد مقاومتی هم به این مسئله توجه ویژه‌ای شده است. 
مطیعی در پایان افزود: آستانه تحمل مردم، تهدیدات دنیایی و پیامد‌های سلسله‌دار، تغییرات اقلیمی مشهود از جمله مسائل مهمی است که در بحث پدافندی باید به آ‌نها توجه جدی شود.

عملیات موفق کُردها در شرق «حلب» علیه داعش/ کمتر از 5km تا آزادی سد «تشرین»+نقشه

نیروهای کرد سوریه که از دو روز گذشته عملیات جدیدی در شرق استان حلب آغاز کرده‌اند با آزادسازی حداقل چهار روستا، به 5 کیلومتری سد تشرین رسیده‌اند.

خبرگزاری فارس: عملیات موفق کُردها در شرق «حلب» علیه داعش/ کمتر از 5km تا آزادی سد «تشرین»+نقشه                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چهار روز پیش (یکشنبه) نیروهای مردمی مستقر در ریف شرقی استان حلب عملیات جدید علیه مواضع تروریست‌های داعش را آغاز کردند (جزئیات بیشتر).

از آغاز عملیات پاکسازی «سد تشرین» در جنوب «صرین» در حومه شرقی استان حلب (شمال غرب سوریه)، نیروهای مردمی کرد با پشتیبانی جنگده‌های ائتلاف غربی موفق شدند پیشروی قابل ملاحظه‌ای کرده‌ و موفق به نزدیک شدن به سد تشرین شده‌اند.

مشاهده اندازه بزرگ‌تر در اینجا    

نیمه شب چهارشنبه و بامداد امروز پنجشنبه نیروهای کُرد موفق شدند چهار روستا را در جنوب صرین و در شمال شرق سد تشرین به طور کامل از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی کنند.

در این عملیات ده‌ها تن از عناصر تروریستی داعش کشته و زخمی شدند و تروریست‌های داعش مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود به سمت سد شدند. نیروهای کرد موفق شدند اجساد تعداد زیادی از تروریست‌های داعش را در اختیار خود بگیرند.

مشاهده اندازه بزرگ‌تر نقشه در اینجا    

 

درگیری‌ها به صورت شدید بین نیروهای کرد با تروریست‌های داعش در شمال شرق سد تشرین ادامه دارد و نیروهای کرد در حال پیشروی به سمت سد هستند.

به گزارش فارس، در حال حاضر نیروهای کرد در فاصله‌ای کمتر از پنج کلومتری سد تشرین قرار دارند و از سمت شمال شرق در حال نزدیک شدن به سد هستند.

ساعتی قبل نیز نیروهای کرد موفق شدند روستای «صهاریج» در جنوب صرین را از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی کنند.

سد تشرین در شرق شهر تشرین و در شهرستان منبج واقع شده و از سدهای اساسی در تهیه آب و برق مورد نیاز استان حلب بخصوص  مناطق شمالی استان است.

اندازه بزرگتر در اینجا    

 

در صورت تصرف این سد توسط نیروهای کرد، کمک‌های تروریست‌های داعش از مناطق غربی استان الرقه با مناطق شرقی استان حلب با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

به نظر می‌رسد نیروهای کُرد قصد دارند از طریق تصرف این سد و از این همین مسیر مناطق بیشتری را در حومه شرقی استان حلب (شهرستان منبج) را از وجود تروریست‌های داعش پاکسازی کنند.

در صورت تحقق این عملیات‌ها راه ارسال کمک‌های نفتی داعش به کشور ترکیه از طریق خاک استان حلب با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

در نشست فوق العاده اتحادیه عرب مطرح شد
جعفری: عراق توان دفاع از خود را دارد/لزوم خروج بدون قید و شرط نیروهای ترکیه

نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بررسی استقرار نیروهای نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق و اعتراض بغداد به این مسأله آغاز شد.

خبرگزاری فارس: جعفری: عراق توان دفاع از خود را دارد/لزوم خروج بدون قید و شرط نیروهای ترکیه                

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بررسی ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال عراق برگزار شده است.

شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد که این نشست بنا بر درخواست دولت عراق و در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه برگزار شده است.

در سخنرانی افتتاحیه این نشست «انور محمد قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه که ریاست این نشست را برعهده دارد به جای پرداختن به درخواست عراق برای بررسی تجاوز ترکیه به خاک این کشور، اقدام به اتهام زنی به ایران کرده و مدعی شده که ایران و ترکیه در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می‌کنند.

از سوی دیگر «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب حضور نظامی ترکیه در خاک عراق را تجاوز به تمامیت ارضی این کشور توصیف کرد و خواستار ادامه گفت‌وگوهای سیاسی عراق و ترکیه برای حل این مسأله شد.

دبیر کل اتحادیه عرب با اشاره به موضوعات دیگر از جمله قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران سوریه از دولت این کشور خواست به این قطعنامه پایبند باشد و از راهکار سیاسی در یمن بر اساس قطعنامه 2216 سازمان ملل حمایت کرد.

«ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق در سخنرانی خود گفت که تا کنون مردم عراق با سه جنگ دست و پنجه نرم کرده است و افزود در صورت تجاوز به خاک عراق از کشورمان حمایت خواهیم کرد.

وی تأکید کرد از زمان آغاز تجاوز نیروهای ارتش ترکیه به عمق خاک عراق تلاش کرده‌ایم این مسأله را از راه دیپلماتیک حل کنیم و آنکارا اعلام کرده که تعداد نیروهای خود را در خاک عراق افزایش نخواهیم داد اما عراق نمی‌تواند این مسأله را بپذیرد و خواستار خروج همه نیروهای ارتش ترکیه از خاک عراق هستیم.

جعفری گفت عراق در خط مقدم مقابله با تروریسم است و برخی کشورها نتوانسته‌اند شهروندان خود را کنترل کنند به همین دلیل آنها به عراق آمده و به داعش می‌پیوندند.

وی خطاب به اعضای اتحادیه عرب گفت عراق به نیابت از شما و همه جهان در حال مبارزه با تروریسم است و هیچگاه از شما نخواسته که به جای مردم این کشور با دشمن بجنگید، جوانان عراقی از خاک خود دفاع می‌کنند و نیاز نداریم که جوانان شما به خاک ما بیایند و در کشور ما کشته شوند.

جعفری گفت در حالی که در حال مبارزه با داعش هستیم نیاز نداریم که با دخالت نظامی ترکیه در خاک کشورمان نیز درگیر شویم و از کشورهای عضو اتحادیه عرب می‌خواهیم که از ما حمایت کنند.

وی ادامه داد که از اتحادیه عرب می‌خواهد واکنش قاطعی به اقدام ترکیه داده شود و افزود که بیانیه اتحادیه عرب باید خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای ارتش ترکیه از خاک عراق شود.

از سوی دیگر «سامح شکری» وزیر خارجه مصر نیز اقدام ترکیه را محکوم کرده و گفت این اقدام با قوانین بین المللی در تضاد است و ترکیه به دنبال افزایش نفوذ و قدرت خود در شمال عراق است.

          
نخستین تصاویر از هواپیمای ایرباس متعلق به شرکت مسافربری ماهان ایر در فرودگاه آتاترک استانبول پس از برخورد با محافظ کنار باند فرود منتشر شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد