سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سرپرست اداره اوقاف دزفول

:

شایعه جابه جایی پول در بقاع و موقوفات دزفول امری محال است

سرپرست اداره اوقاف شهرستان دزفول: شایعه جابه جایی پول در بقاع و موقوفات دزفول و انتقال بخشی از درآمد آنها برای صرف در مرکز استان امری محال است

به گزارش جنوب پرس, حجت الاسلام فائز فائزی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ما باید اثرات و فواید وقف در زندگی اجتماعی و فردی مردم را در جهت افزایش آگاهی، معرفت و رغبت آنها به سمت انجام وقف بیان کنیم، اظهار کرد: ما در بحث وقف دو بخش موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی داریم.

وی با اشاره به اینکه موقوفات متصرفی توسط اداره اوقاف به صورت مستقیم اداره می شوند، گفت: اداره اوقاف موظف است این دسته از موقوفه هارا مطابق با نیت های وقف کنندگان که در وقف نامه ذکر شده جاری و عملی کنند. به عنوان مثال ما در دزفول موقوفاتی داریم که مربوط به مجالس روضه خوانی هستند بنابراین ما درآمد و هزینه این موقوفه هارا موظف هستیم در مراسم های روضه خوانی به ویژه در ایام محرم و صفر هزینه کنیم.

وجود ۳۳ موقوفه متصرفی و ۲۸ غیر متصرفی در دزفول

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول افزود: برخی دیگر از این موقوفات برای کمک به مستمندان است که درآمد آنها را پس از حضور فقرا به اداره و دریافت مدارکشان به صورت مستقیم به این افراد پرداخت می کنیم که در شهرستان دزفول ۳۳ موقوفه متصرفی وجود دارد.

فائزی تصریح کرد: اما در موقوفات غیر متصرفی وقف کننده برای موقوفه متولی تعیین می کند که ما در شهرستان دزفول ۲۸ موقوفه غیر متصرفی داریم که ازاین میزان تعداد ۱۲ موقوفه درآمد زا هستند و درآمد آنها توسط متولی و نظارت اداره اوقاف در جهت نیات وقف کنندگان هزینه می شود.

وجود ۵۷ بقعه در دزفول

وی در ادامه با بیان اینکه در شهرستان دزفول ۵۷ بقعه وجود دارد و اساس فعالیت های فرهنگی اوقاف بر پایه بقعه پروری قرار گرفته، عنوان کرد: تمام فعالیت های فرهنگی اداره اوقاف دزفول شامل برنامه های دائمی همچون دعای کمیل و ندبه و یا برنامه های مناسبتی همچون دهه فاطمیه، کرامت، ایام صفر، محرم و حتی نوروز در این بقاع انجام می گیرد.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه دزفول گفت: در ایام نوروز خیمه های معرفت را در بقاع شهرستان برپا و مبلغان دزفولی ساکن قم را برای حضور دراین خیمه ها دعوت می کنیم تا در موضوعات کودک، نوجوان، مشاوره خانواده و سایر مسائل پاسخگوی مردم و به ویژه مسافران نوروزی باشند که این طرح همیشه با استقبال روبه رو بوده است.

ظرفیت بقعه های دزفول در بحث گردشگری مذهبی

حجت الاسلام فائزی با بیان اینکه مطابق با بررسی ها سه بقعه در دزفول ظرفیت زیادی در جهت فعالیت در بحث گردشگری مذهبی دارند، افزود: یکی ازاین ۳ بقعه حرم سبزقبا است که درحال حاضر عملیات سنگ فرش صحن اصلی حرم سبزقبا با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان درهفته وقف افتتاح شد. ضمن اینکه ۵۰ درصد پروژه سنگ فرش شبستان این حرم نیز انجام پذیرفته که درصورت تامین اعتبار تلاش می کنیم تاپایان سال سنگ فرش شبستان نیز به پایان برسد.

وی با بیان اینکه عملیات کاشی کاری گنبد سبزقبا با استفاده از کاشی های طلا کاری شده نیز آغاز شده، اضافه کرد: سنگ فرش رواق های حرم سبزقبا نیز در دستور کار است، با پیمانکار این پروژه صحبت کرده ایم که تاپایان سال بتوانیم طرح را به اتمام برسانیم.

ایجاد بقعه باغ دین و زندگی در حرم محمد بن جعفر طیار

سرپرست اداره اوقاف شهرستان دزفول در ادامه با بیان اینکه بقعه محمدبن جعفر طیار در طی سالیان گذشته ازسوی مسئولان شهری و استانی مورد غفلت قرار گرفته، عنوان کرد: مطابق با بررسی ها حدود ۷ هکتار زمین محصور شده در این حرم وجود دارد که ما تلاش داریم در این زمین ها بقعه باغ دین و زندگی را احداث کنیم.

حجت الاسلام فائزی تصریح کرد: درصورت بقعه باغ کردن حرم محمدبن جعفر طیار، این مکان مذهبی می تواند به محل مناسبی برای اردوهای دانش آموزی خوزستان و محیطی شاد و دینی تبدیل شود، بنابراین ما سعی می کنیم در این طرح المان های دینی و مسائل و موضوعات اعتقادی و فقهی رابه صورت غیرمستقیم دراین بقعه جای گذاری کنیم تا دانش آموزان به صورت غیرمستقیم با مسائل شرعی و دینی آشنا شوند.

وی گفت: به صورت جدی پیگیر اجرای هرچه سریعتر این طرح هستیم ضمن اینکه طرح مذکور برای اولین بار است که در بقعه ای درکشور انجام می شود.

ساخت شبستان در حرم محمدبن جعفر طیار

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه دزفول بیان کرد: مقرر شده تا ساخت شبستان حرم محمدبن جعفر طیار بازیربنای ۲ هزار متر با کمک خیرین انجام شود تا محیط مناسبی برای خانواده ها و مردم شود.

ایجاد اصلاحات در باغ بقعه علی شلگهی

حجت الاسلام فائزی در ادامه با اشاره به اینکه بقعه علی شلگهی (علی اصغر) با وجود برخورداری از باغ زیبا به درستی مورد توجه قرار نگرفته، افزود: قصد داریم با تامین اعتبار ۵۰ میلیونی اصلاحاتی را در باغ این بقعه انجام دهیم تا در ایام تعطیلات به محل مناسبی برای اوقات فراغت مردم تبدیل شود.

وی همچنین معماری و بنای سنتی بقعه شاه رکن الدین را در استان بی نظیر دانست و گفت: در بحث گردشگری مذهبی شهرستان می توان به این بقعه به عنوان یک مجموعه مذهبی و سنتی توجه زیادی داشت که البته باتوجه به خساراتی که به دیوارهای این بقعه وارد شده امیدوار هستیم میراث فرهنگی شهرستان دراین خصوص تعاملات خوبی داشته باشد که البته دراین زمینه به نتایج مثبتی رسیده ایم.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول بابیان اینکه معرفی بقاع شهرستان برای گردشگران به ویژه در ایام نوروز از برنامه های مهم ما است، افزود: قرارداد ساخت سقف بقعه احمد فداله نیز امضا شده و تایک ماه آینده این سقف ساخته می شود، ضمن اینکه اعتبار ساخت جاده سخت گذر این بقعه نیزازسوی فرمانداری تامین شده و اگر این جاده ساخته شود ما نیز میتوانیم مسیر را برای زائران مهیا کنیم.

تعیین هیئت امنای تمام مساجد تا پایان سال

حجت الاسلام فائزی عنوان کرد: بسیاری از مساجد شهرستان به صورت هیئت امنایی اداره می شوند که ما ازطریق مسئول پیگیری امورات مساجد باجدیت پیگیر هستیم که تا پایان سال جاری با تشکیل کمیسیون و انجام تعیین صلاحیت ها بتوانیم هیئت امنای اکثر مساجد را مشخص کنیم که در حال حاضر مشغول ارائه احکام آنها هستیم.

حرم سبزقبا دارای هیئت امنا خواهد شد/ سبزقبا اعتبار دولتی ندارد

وی همچنین از تشکیل هیئت امنا برای حرم متبرک سبزقبا خبرداد و گفت: درحال حاضر پیگیر تشکیل این هیئت امنا هستیم تا احکام آنها را صادر کنیم ضمن اینکه درنظر داریم از شخصیت های طراز اول دزفولی ساکن در استان های دیگر برای حضور در جلسات این هیئت امنا دعوت کنیم.

سرپرست اداره اوقاف وامور خیریه دزفول با انتقاد از عدم همکاری مسئولان دزفولی در جهت تامین اعتبار برای احیای شاخص ترین بقعه دزفول یعنی حرم سبزقبا، عنوان کرد: امسال همانند سال های گذشته متاسفانه هیچ اعتباری برای حرم سبزقبا تخصیص داده نشده و ما تنها توانسته ایم برای ۳ بقعه محمدبن جعفر طیار، علی شلگهی و احمد فداله تامین اعتبار ناچیزی داشته باشیم.

توقف عملیات های عمرانی حرم سبزقبا

حجت الاسلام فائزی افزود: در حالی که برخی از پروژه های عمرانی حرم سبزقبا به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است ما بشدت پیگیر تامین اعتبار برای این بقعه درسال آینده هستیم تا بسیاری از مشکلات حرم سبزقبا از جمله ساخت مناره های حرم که با گذشت بیش از ۲۰ سال هنوز بسته نشده اند را برطرف کنیم.

وی حقوق خدام بقعه هارا یکی از مشکلات اساسی اداره اوقاف دزفول برشمرد و گفت: تعداد زیاد خدام و درآمد پایین مدیریت که جوابگوی این هزینه ها نیست سبب شده تا هنگام بازنشستگی این خدام برای پرداخت هزینه پایان سنوات آنها دچار مشکلات عدیده ای شویم که درحال پیگیری برای دریافت مجوزی هستیم که بتوانیم از منابع تسهیم همان بقعه این هزینه و حقوق هارا پرداخت کنیم.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول همچنین در خصوص شایعه انتقال بخشی از درآمد بقاع و موقوفات دزفول به سازمان اوقاف استان اظهار کرد: از چهار سال پیش سامانه اطلاعات جامع سازمان اوقاف راه اندازی شده که دراین سامانه تمام جزئیات یک بقعه و موقوفه درآن درج می شود.

حجت الاسلام فائزی افزود: بخشی ازاین سامانه مربوط به امور مالی است که تمام درآمد های موقوفه ها و بقاع با شناسه های مشخص درآن تعریف می شود تا درآمد هربقعه صرفا برای همان بقعه هزینه شود. اداره تحقیقات استان نیز با نظارت و کنترل شدید در صورت برخورد با هرگونه تخلف، اسناد را باطل و بشدت با خاطیان برخورد خواهد کرد.

وی یادآور شد : بنابراین باید گفت شایعه جابه جایی پول در بقاع و موقوفات دزفول امری محال است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد