سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ارسال ۹ تن اورانیوم غنی شده ایران به روسیه

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت: تاکنون ۱۳۷ تن کیک زرد از روسیه وارد کرده ایم و ظرف چند روز آینده حدود ۹ تن اورانیوم غنی شده ما به روسیه صادر خواهد شد.به گزارش مهر، علی اکبر صالحی در حاشیه دومین مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که با بسته شدن پرونده PMD اجرای برجام در چه مرحله ای است؟ اظهار داشت: کارها خوب پیش می رود و یکسری اقدامات علی‌الارض باید در این راستا انجام گیرد. مثل برچیدن سانتریفیوژ که این کار بر طبق روالی که اندیشیده شده پیش می رود. ما باید به گونه ای سانتریفیوژها را برداریم که حداقل صدمات را ببینند.وی در خصوص موضوع اراک افزود: باید مخزن مورد نظر را خارج کنیم که اکنون مقدمات این کار فراهم شده ولی منتظر هستیم که در روز دوشنبه سند دیگری به عنوان سند نهایی در وین به امضاء برسد. این سند، سند چهارم در ارتباط با اراک است که ضمانت کافی برای اینکه ما مطمئن باشیم آنها ملتزم به تعهداتشان هستند، دارد.صالحی ادامه داد: البته ما با اواخر دسامبر که تعطیلات غربی ها است، روبرو شده ایم، اما تلاش می کنیم با این محدودیت زمانی بر طبق روال پیش برویم و تا هفته سوم دی ماه شاهد رفع تحریم ها باشیم.رئیس سازمان انرژی هسته ای در خصوص تبادل سوخت اظهار کرد: این موضوع نیز خوب پیش رفته و تاکنون ۱۳۷ تن کیک زرد از روسیه وارد کرده ایم و ظرف چند روز آینده حدود ۹ تن اورانیوم غنی شده ما به روسیه صادر خواهد شد.صالحی در مورد رادیوداروها گفت: تعداد رادیوداروهای تولید شده در کشور نسبتا مناسب است و در طول هر زمان با همکاری معاونت علمی به تعداد آنها افزوده می شود.منبع: مهر
داعش فقط 17 درصد مناطق عراق را تحت تصرف دارد
وزیر دفاع عراق در سخنانی تصریح کرد که گروه تروریستی داعش در حال حاضر 17 درصد مناطق در عراق را تحت تصرف خود دارد.
ایسنا:   خالد عبیدی، وزیر دفاع عراق در سخنانی تصریح کرد: داعش در حال حاضر 17 درصد مناطق در عراق را تحت تصرف خود دارد. این در حالی است که در گذشته 40 درصد مناطق عراق تحت تصرف داعش بود.وی همچنین گفت: نیروهای مسلح عراق در آستانه آزادسازی رمادی، مرکز استان الانبار از سیطره داعش هستند.از سوی دیگر، وزیر دفاع عراق تاکید کرد که در حملات اشتباه نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا 9 سرباز عراقی کشته شدند.
پیام رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ملت ایران
آنان که این واژه (شورا) را به‌کار می‌برند، کسانی هستند که امامت فتنه‌گران در نماز جمعه، شیرین جلوه کرد و جمعی از اهالی فتنه به‌صورت مختلط و با کفش در صفوف نماز جمعه به آنان اقتدا کردند...
خبرگزاری دفاع مقدس وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح ایران نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به برخی شبهات ایجادشده پیرامون ولایت فقیه و شورایی‌شدن رهبری واکنش نشان داد. 
به گزارش عصرایران، سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در پیامی خطاب به ملت ایران که در خبرگزاری دفاع مقدس منتشر شد مطالبی را مطرح کرده است که مهمترین بخش های آن به این شرح است:

- امروز که شمشیر فتنه کند شده است، حیله جدیدی به نام «شورا» به کار گرفته می‌شود تا راهکار قانون اساسی برای شرایط اضطرار با طرح شورا در  مجمع خبرگان، ولایت فقیه زنده، پویا و برقرار در کشور را بشکنند.

- مردم به گوش باشید که کلید شکستن استحکام داخلی اقتدار ایران اسلامی، امروز واژه «شورا» است.

-  آنان که این واژه را به‌کار می‌برند، کسانی هستند که امامت فتنه‌گران در نماز جمعه، شیرین جلوه کرد و جمعی از اهالی فتنه به‌صورت مختلط و با کفش پس از شعار علیه مقدسات مردم در صفوف نماز جمعه به آنان اقتدا کردند و سخنی نگفتند و علیه تندروان ساختارشکن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سکوت کردند.

- در تاریخ هیچ‌گاه امامت شورایی و فرماندهی کل قوایی شورایی را شاهد نبوده‌ایم.

- بر فرض محال چنانچه شورا به جای مقام ولایت مطلقه فقیه که در قانون اساسی آمده است، بنشیند، در کشور چندزبانی پیش خواهد آمد.

- هوشیاری و بیداری همگانی لازم است تا آسیبی به کشور وارد نشده راه نفوذ دشمنان برای تجزیه کشور و انقلاب خدای ناکرده گشوده نشود.

متن کامل پیام سرلشکر فیروزآبادی
خبرگزاری "دفاع مقدس" نوشت: سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به ملت شریف ایران، با اشاره به ثبت‌نام کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری بر اصل وظیفه آنان تاکید کرد.
 
متن کامل این پیام به‌شرح زیر است:
 
هدف و قصد مطرح‌کنندگان شورا در این روزها در مطلع انتخابات خبرگان چیست؟  
حضرت امام خمینی(ره) اصل ولایت فقیه را بر مبنای عقلی بودن آن در حاکمیت دینی مطرح فرمودند و نیز تأکید کردند «پشتیبان ولایت فقیه باشید که آسیبی به مملکت نرسد.»
هشدار سرلشکر فیروزآبادی درباره مطرح شدن
 
اصل ولایت فقیه در دوران امام بزرگوار، اصالت و استحکام خود را در اداره نظام اسلامی و دفاع از حقوق مسلمانان و مستضعفان به روشنی نشان داد و موجب استمرار آن در دوران رهبری پربرکت این اصل مترقی اسلام در وجود امام خامنه‌ای عزیز گردید.  
تلاش‌های ناموفق مخالفان ولایت فقیه در حذف آن به سنگ خورد و سپس در پوشش‌های گوناگون در مقاطع مختلف اقدامات سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای توسط دشمنان خارجی انقلاب و تداوم شعارهای آنان توسط نفوذی‌ها و یا نخبگان وابسته به آنان و تسلیم و استحاله‌شدگان انقلابی در چهره فتنه ناکام 18 تیر 78 و حوادث غم‌انگیز و تأسف‌بار فتنه آمریکایی ـ صهیونیستی 88 خود را نشان داد.  
امروز که شمشیر فتنه کند شده است، حیله جدیدی به نام «شورا» به کار گرفته می‌شود تا راهکار قانون اساسی برای شرایط اضطرار با طرح شورا در  مجمع خبرگان، ولایت فقیه زنده، پویا و برقرار در کشور را بشکنند.  
مردم به گوش باشید که کلید شکستن استحکام داخلی اقتدار ایران اسلامی، امروز واژه «شورا» است. آنان که این واژه را به‌کار می‌برند، کسانی هستند که امامت فتنه‌گران در نماز جمعه، شیرین جلوه کرد و جمعی از اهالی فتنه به‌صورت مختلط و با کفش پس از شعار علیه مقدسات مردم در صفوف نماز جمعه به آنان اقتدا کردند و سخنی نگفتند و علیه تندروان ساختارشکن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سکوت کردند.  
درست است که در کتاب مقدس قرآن کریم «و امرهم شورا بینهم» آمده است، لکن مشورت، برای پیدا کردن راه بهتر است و هیچ‌گاه شورا نیابت ولایت امر و مسئولیت اجرای حکم ولایت فقیه را نمی‌تواند برعهده بگیرد.  
در تاریخ هیچ‌گاه امامت شورایی و فرماندهی کل قوایی شورایی را شاهد نبوده‌ایم و بر فرض محال چنانچه شورا به جای مقام ولایت مطلقه فقیه که در قانون اساسی آمده است، بنشیند، در کشور چندزبانی پیش خواهد آمد و استحکام وحدت در برابر آمریکا و صهیونیست و دشمنان استکباری و مرتجع، شکسته خواهد شد. هوشیاری و بیداری همگانی لازم است تا آسیبی به کشور وارد نشده راه نفوذ دشمنان برای تجزیه کشور و انقلاب خدای ناکرده گشوده نشود.
کنترل استراتژیک "تنگه هرمز" و "خلیج فارس" در دست نیروی دریایی سپاه پاسداران
ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا به عنوان یک بازیگر مخرب ایفای نقش می‌کند و این موضوع در دو دهه اخیر خود را به خوبی نشان داده است.
سرویس بین الملل فردا: باشگاه خبرنگاران نوشت: از سال 2001 میلادی که ایالات متحده آمریکا به افغانستان و پس از آن در سال 2003 به عراق حمله کرد، منطقه غرب آسیا را با آشوب‌ مواجه و این موضوع یکی از نقاط تاریک سیاست‌های دفاعی و امنیتی ایالت متحده آمریکا در دوران نئو محافظه کاران بود.
آمریکا در ده سال اخیر سعی کرده حضور نظامی در خلیج فارس را تقویت کند و البته در این زمینه با ایفای نقش نیروهای موثر منطقه‌ای همچون ایران؛ با چالش های جدی در این زمینه مواجه شده است.

پایان

پایان

دوران یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیا و خصوصا خلیج فارس به پایان رسیده و قدرت های نوظهور همچون ایران با داشتن نیروهای مسلح کارآمد در برابر یکه تازی امپریالیسم ایستادگی کردند. دلایلی همچون ضعف نیروهای آمریکایی در برابر نیروهای مسلح ایران و موفقیت جمهوری اسلامی (نیروی دریایی سپاه به عنوان نیروی عمل کننده در تنگه هرمز و خلیج فارس) در تامین امنیت منطقه از جمله دلایل  در آستانه پایان یافتن یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیاست .
در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) ارتش با اخطار یکی از پرسنل آجا ناو آمریکایی که وارد منطقه رزمایش شده بود محل رزمایش را ترک کرد و در رزمایش پیامبر اعظم انهدام ماکت ناو "یواس اس جان نیمیتز" نمونه‌ای از آن بود که قدرت آمریکا تحقیر شد و این ها همه نشانه زوال اقتدار آمریکا در منطقه غرب آسیاست.

**هافینگتون پست:  اگر چین در مسیر رابطه با ایران گام بردارد آمریکا دیگر حرفی در غرب آسیا برای گفتن نخواهد داشت

هافینگتون پست در مقاله‌ای به قلم "دیوید اولالو" به انتقاد قدرت‌های غربی درمورد دخالت نظامی روسیه در بحران سوریه اشاره کرد و نوشت: درحالیکه مقامات آمریکایی مراتب اعتراض و نارضایتی خود را از حضور روسیه در سوریه ابراز می‌کنند، همه از تحکیم روابط چین با ایران غافل شده‌اند.  
هافینگتون پست تصریح کرد: اگر چین در مسیر تحکیم روابط سیاسی، نظامی و تجاری با ایران قدم بردارد و در این راه برنامه‌ریزی کند؛ بدون شک سیاست‌ خارجه واشنگتن حرفی برای گفتن نخواهد داشت و بدون شک نقش راهبردی خود در غرب آسیا را از دست می‌دهد. 
ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس با یک سد جدی به نام نیروی دریایی سپاه مواجه شده که هرگونه تحرک ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس را رصد می‌کند و  موشک‌های ضدکشتی و قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در مواقع لزوم به تهدیدات احتمالی نیروی دریایی ارتش آمریکا پاسخ می‌دهند.

**دریادار تنگسیری: کل ساحل را مسلح کرده ایم

دریادار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به توانمندی نداسا در تامین امنیت خلیج فارس گفت: در بحث تجهیزات می‌دانیم که تجهیزات ما بومی است و این تجهیزات در تحریم کامل تولید می‌شود؛ از جمله شناورها، موشک‌ها، راکت‌اندازها و سلاح‌های جدید.
دریادار تنگسیری تاکید کرد: ما بایستی از لحاظ کمیت این تجهیزات را روز به روز بیشتر و کل ساحل را مسلح کنیم که تقریبا این کار را کرده‌ایم. وی اظهار داشت:‌ ما الان به گونه‌ای عمل می‌کنیم که همه جا هستیم و هیچ جا نیستیم یعنی در کل ساحل حضور داریم اما دشمن نمی‌داند که ما کجا هستیم. دریادار تنگسیری همچنین تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که شناورهایمان روی زمین هم باید متحرک باشند یعنی هر شناور یک کِشنده دارد که می‌تواند روی جاده با سرعت 60 کیلومتر جابجا شود.وی در ادامه این اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که بایستی تجهیزات‌مان را به زیر زمین ببریم و این کار را کرده‌ایم. تونل‌هایی که ما ایجاد کرده‌ایم در کل جنوب و بسیار زیاد است که دشمن نمی‌تواند آن را تصور کند.
جانشین نیروی دریایی سپاه گفت: این تونل‌ها می‌تواند هم موشک‌ها هم سلاح‌هایی مثل راکت‌اندازهای متحرک و هم شناورها را در خود جای دهد و دشمن هم می‌داند و به همین خاطر ترس و واهمه دارد؛ لذا ما اعتقاد داریم که رعب و وحشت را اینگونه در دشمن ایجاد کنیم.
جانشین نیروی دریایی سپاه گفت: ما اعتقاد داریم که دشمن توانمندی این را دارد که پایگاه‌های ثابت را بزند لذا در کل خلیج فارس و دریای عمان گستردگی خود را ایجاد کردیم.

پایان

پایان
ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس دیگر از آن هیمنه دهه 70 و 80 برخوردار نیست و در یک دهه اخیر نیروی دریایی سپاه پاسداران کنترل استراتژیک "تنگه هرمز" و "خلیج فارس" را به دست گرفته و یکی از دلایلی که نشان می‌دهد دوران یکه تازی آمریکا در منطقه غرب آسیا به پایان رسیده ، حضور نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان شاهراه اقتصادی مهم دنیاست.
فقر و بی عدالتی اجتماعی جاده صاف کن تکفیری‌ها!
سایت میدل است آی از لندن گزارشی درباره علل این پدیده منتشر کرده است. همچنین بسیاری از سازمان های غیردولتی نیز به دنبال پیدا کردن علت این ماجرا هستند. حال نتایج تحقیقات نشان داده است که "ناکامی"، "انزوا" و "گوشه گیری" در مقیاس بالایی بین جوانان تونسی رواج دارد.
سرویس بین الملل فردا: تونس از کشورهایی است که بیشترین آمار را از جذب جوانانش به سمت داعش را دارد.

سایت میدل است آی از لندن گزارشی درباره علل این پدیده منتشر کرده است. همچنین بسیاری از سازمان های غیردولتی نیز به دنبال پیدا کردن علت این ماجرا هستند. حال نتایج تحقیقات نشان داده است که "ناکامی"، "انزوا" و "گوشه گیری" در مقیاس بالایی بین جوانان تونسی رواج دارد.
در این گزارش به نتایج یک نظرسنجی که موسسه "هشدار بین الملل" در سال 2015 در میان 800 جوان تونسی انجام داده، اشاره می کند که نشان می دهد "این افراد شدیدا احساس بی عدالتی و غربت دارند و 95 درصدشان گفته اند که به ادارات دولتی و پلیس اعتمادی ندارند. بنا بر اطلاعات منتشره از این نظرسنجی، "احساس عدم اعتماد" ریشه در فساد رو به رشد حتی بعد از انقلاب اخیر تونس دارد، مخصوصا این که مسئولین محلی در اداره امور دیده نمی شوند.
این گزارش به نقل از یکی از کارشناسانی که در تهیه این نظرسنجی شرکت کرده است می آورد: برای مطالعه مورد تونس باید چهار سال پس از انقلاب را مورد بررسی قرار داد. بسیاری از جوانان همچنان از حقوق اساسی اجتماعی به عنوان شهروندان این کشور مانند بهداشت، رفاه اجتماعی، و زیرساخت ها محروم هستند و مراکز فرهنگی و تفریحی ندارند.
این کارشناس می افزاید: با این وجود فقط محرومیت اجتماعی و ناامنی اقتصادی عواملی نیستند که جوانان را به افراط گرایی سوق می دهد، مثلا در یکی از مناطق شمالی تونس که طبقه بالای اجتماعی نیز ساکن هستند بازهم شاهدیم که جوانان داوطلب به سوریه می روند.
این سایت به نقل از "مروان" که به کار لوله کشی اشتغال دارد می نویسد: سه نفر از میان ما کشته شده اند، یکی از آنها یک جوان خجالتی و غیراجتماعی بود که گروه های نظامی این موضوع را درک کرده و او را جذب کردند. فردی دیگری به نام استاد محمد می گوید: 6 جوان از یک خانواده به سوریه رفته اند، این درحالی است که آنها از خانواده طبقه متوسطی بودند، چطور این موضوع ممکن است؟ علتش این است که آنها در کشوری رشد کردند که ارزش آنها شناخته نمی شد، در نظام و حکومت سابق یک کارمند دون پایه به پدرخانواده درمقابل چشمان فرزندانش به او توهین می کرد و او نمی توانست هیچ واکنشی نشان بدهد. در این شرایط مردمی رشد کردند که احترام قانون را بخاطر فساد نمی دیدند و داعش نیز از این موضوع بهره گرفته است.
عامل دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است سهولت فرار و گذر از مرزهای کشور است که از سال 2011 به وجود آمده است و هزاران جوان را برای فرار مشتاق کرده است. آنهایی که از کشور فرار می کنند هم به اروپا، سوریه و لیبی می روند، بر اساس آمار سازمان ملل متحد تونسی ها بیشترین عضو پیوسته به داعش را به نسبت عدد و همچنین جمعیت این کشور دارند. این آمار نشان می دهد که 5500 تونسی که به داعش پیوسته و در سوریه و لیبی هستند. همچنین مطالعات و آمار سی ان ان نشان می دهد که حدود 8800 جوان تونسی هم در مرزها بازداشت شده اند.
نویسنده گزارش میدل است ای به نقل از پدر یک جوان 21 ساله که مانع جذب فرزندش به گروه های تکفیری شده است می نویسد که ثبت نام پسرس در مدرسه خصوصی هزینه بالایی داشت و اکثر مردم توان مالی این کار را ندارند.
در ادامه گزارش آمده است: اما دربرابر این موج جدایی جوانان از جامعه، دولت هیچ فکری نکرده است، عدم سیاست کم کردن فاصله های اجتماعیی، جوانان را به ترک کشورشان تشویق کرده است. کشوری که نیمی از آنرا جمعیت زیر 35 سال تشکیل می دهند هیچ اقدامی برای جلب اعتماد مردمش نکرده است. سیاست روشنی برای جوانان دیده نشده است، مراکز جوانان خالی و بیکاری رو به رشد است، هیچ برنامه ای برای اصلاح اقتصاد فاسد وجود ندارد و بنا بر اعلام بانک جهانی 25 درصد از ثروت تونس در دست گروه خاصی قرار دارد و بخش هایی بسیاری مانند حمل و نقل، بیمه ، املاک نتوانسته اند موجب اشتغال بیش از یک درصد مردم شوند.
در این گزارش آمده است که عامل اصلی البته خشونت پلیس علیه جوانان در جنوب تونس است که به طور مستمر ادامه دارد، این جوانان حس می کنند که در خانه های خود زندانی شده اند و از سویی بین پلیس و از سوی دیگر گروه های مسلح قرار گرفته و از هر دو سو گرفتار شده اند.
نویسنده می افزاید: فقدان اصلاحات در امنیت تونس عامل بحران اعتماد شده است و این همان چیزی است که نشان می دهد چرا خانواده ها از گفت و گو درباره فرزندانشان که به سوریه فرار کرده اند اجتناب می کنند. خشونت پلیس در این کشور اثر معکوس گذاشته است و مردم را از گفت و گو درباره اطلاعات مهم بازداشته و با این وجود برنامه ای هم برای حمایت از شاهدین نیست.
برخی از مردم از این که گفته شود آنها با پلیس همکاری می کنند از تروریست ها می ترسند و احساس تنهایی و وحشت می کنند.عادل بن قفصه پژوهشگر اجتماعی می گوید: تونسی ها مردمی هستند که حاضر به صحبت کردن نیستند و ما باید برنامه های مشاوره اجرا کنیم.
در ادامه به گزارش دیگری اشاره شده است که نشان می دهد یکی از مهم ترین علل شکست دولت در این کشور فقدان احترام و فعالیت روزانه پلیس است که به شهروندان در آن توجهی نمی شود و این همکاری مردم و پلیس را به پائین درجه خود می کشاند در حالی که برای مقابله با تروریست به آن نیاز است.
میدل ایست آی در ادامه به مناطق دورافتاده که در آن افرطی ها زندگی می کنند و مردم معمولا از آنها آسیب می بینند اشاره می کند، "به عنوان مثال اخیرا دو چوپان بخاطر این که حاضر نشده بودند گوسفندان خود را به گروه مسلحی بدهند کشته شدند، گروه مسلحی که مدعی شده بوند این چوپان ها با حکومت ارتباط دارند اما وزارت کشور تونس هر نوع ارتباط با این قربانیان را رد کرده است."
نویسنده می افزاید: به حاشیه رفتن مناطق مرکزی هم همچنان در این کشور رو به رشد است که پیچیدگی موضوع را بیشتر کرده است. همانطور که پلیس تظاهرکنندگانی که خواستار توجه بیشتر و توسعه محل زندگی خود شده بودند را سرکوب می کند جوانان با درگیری با پلیس آشنا می شوند و از شروع انقلاب تاکنون چندین ایستگاه پلیس به آتش کشیده شده است.
این گزارش می افزاید: از سال 2012 تاکنون استان قصرین شاهد درگیری هایی میان گروه های مسلح و پلیس بوده است این درحالی است که این منطقه کوهستانی و و نزدیک الجزایر است که زمینه رشد تروریست است. این استان از فقیرترین مناطق تونس است و بالاترین نرخ بیکاری را دارد و تنها 3درصد جمیعت دانشجویی دارد و و حدود 10 درصد موفق به پایان دوره دبیرستان می شوند و 60 درصد نیز بیمه درمانی ندارند.
با این که در این مناطق حس وطن دوستی وجود دارد اما حس به حاشیه رانده شدن آنها همچنان ادامه دارد و ساکنانش از سیاست دوری می کنند و معتقدند که دولت فقط گروه خاصی را حمایت می کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد