سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مصاحبه فرماندار اهواز

فرماندار اهواز: اجازه نمی‌دهیم هیات اجرایی از بی‌طرفی خارج شود/ عوامل اتفاقات 16 آذر تاحدودی شناسایی شدند

فرماندار اهواز با بیان اینکه باید محیطی فراهم کنیم تا مشارکت حداکثری در انتخابات صورت بگیرد، گفت: فضای کشور، فضای چهار سال گذشته نیست و شورای نگهبان فضای کشور را درک می‌کند؛ دولت متعلق به یک جناح نیست و قطعا افرادی که با دولت تفاوت نظر دارند به مجلس آینده راه خواهند یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اسماعیل ارزانی بیرگانی در نشست خبری که امروز، 25 آذرماه در سالن اجتماعات فرمانداری اهواز برگزار شد، اظهارکرد: ما به دنبال آن نیستیم که مجلسی هماهنگ با دولت تشکیل دهیم، مردم تصمیم می‌گیرند که چه کسانی به مجلس بروند؛ اعتقاد ما این است که در این دوره مجلس خوبی خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که در انتخابات حساسیت‌هایی به وجود می‌آید، افزود: در این خصوص کمیته‌های مختلفی تشکیل و برای این امر برنامه‌ریزی شده است. مردم حساسیت‌ها را درک می‌کنند. باید تلاش شود که فضا، فضای انتخاباتی باشد و تلاش ما نیز در این راستا است. امکانات، انحصاری نخواهد بود بلکه برای همه برابر است. برخورد ناعادلانه می‌تواند موجب تنش در انتخابات شود.

ارزانی با اشاره به تقویم انتخاباتی عنوان کرد: امروز 25 آذرماه آخرین روز تشکیل هیات اجرایی انتخابات مجلس خبرگان است و از فردا 26 آذرماه به مدت 7 روز ثبت‌نام داوطلبان ورود به مجلس خبرگان آغاز خواهد شد. داوطلبان می‌توانند با مراجعه خود یا نماینده خود به فرمانداری مرکز استان و وزارت کشور نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. همچنین ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز 28 آذرماه در فرمانداری‌های سراسر شهرستان‌ها آغاز خواهد شد.

فرماندار اهواز با بیان این‌که هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان در استان تشکیل شده است، گفت: هیات‌های اجرایی در شهرستان‌ها نیز تشکیل شده است و پس از ثبت‌نام داوطلبان، مدارک آن‌ها به وزارت کشور ارسال می‌شود.

ارزانی عنوان کرد: هیات‌های اجرایی مجلس شورای اسلامی نیز در حال تشکیل است. شرایط اهواز با تمام شهرهای دیگر مختلف است زیرا دارای گروه‌ها و جناح‌های متفاوتی است و هر گروه انتظاراتی دارند که طبیعی است. هیات‌های اجرایی، هیات‌های بی‌طرفی خواهد بود. لیستی که ارائه دادیم یک لیست معتدلی بود و از تمام گروه‌ها در آن حضور دارند اما باید این را بدانیم که فرمانداری به تنهایی در این خصوص تصمیم نمی‌گیرد. افراد معرفی‌شده بسیاری جهت حضور در هیات اجرایی رد شده‌اند و دلیل آن را به ما هم نگفتند. قطعا با این افرادی که رد شده‌اند تعادل به هم می‌خورد.

اجازه نمی‌دهیم کسی در هیات اجرایی از بی‌طرفی خارج شود

وی اضافه کرد: ما اجازه نمی‌دهیم کسی در هیات اجرایی از بی‌طرفی خارج شود. همچنین اعتقاد داریم که اگر کسی که به عنوان هیات اجرایی معرفی شده اما رد شده است، دفاع خواهیم کرد. هنوز در خصوص هیات اجرایی به توافق نرسیده‌ایم و اختلاف‌هایی وجود دارد.

فرماندار اهواز با تأکید بر بی‌طرفی در انتخابات گفت: قول می‌دهم که فرمانداری در امر انتخابات هیچ دخالتی نخواهد کرد و تاکنون نیز دخالتی نکرده‌ایم. ما انتخابات را اجرا می‌کنیم، اما طرفداری نمی‌کنیم. خط سیاسی ما از سالیان گذشته مشخص است و تغییری نکرده است. ما انتخابات را به عنوان یک امانت و دخالت در آن خیانت می‌دانیم و قطعا اجازه نمی‌دهیم که کار حرامی در انتخابات از سوی فرمانداری صورت بگیرد.

الکترونیکی بودن صندوق‌های سیار انتخابات

وی با بیان این‌که در این دوره انتخابات در تمام شعب انتخابی اهواز به‌صورت الکترونیک برگزار می‌شود، گفت: انتخاب الکترونیک حتی در روستاها نیز به‌صورت الکترونیک برگزار خواهد شد و صندوق‌های سیار نیز الکترونیک خواهد بود. الکترونیک بودن انتخابات سرعت و دقت را افزایش می‌دهد. همچنین فضایی ایجاد می‌کند که تخلفات کاهش یابد.

فرماندار اهواز با بیان این‌که تخلفات در هر انتخاباتی انجام می‌شود، اظهار کرد: تلاش این است که از تخلفاتی که بر اساس قانون انتخابات مشخص شده جلوگیری شود. در این خصوص نیز اقداماتی انجام شده است. تاکنون نمی‌توان به کسی که رسماً اعلام ورود در انتخابات را نکرده، برخورد کنیم اما اگر به‌صورت همایشی تحت عنوان انتخابات برگزار شود، قطعا برخورد خواهد شد. همچنین گروه‌های مختلف مجازی نیز رصد می‌شوند و با افرادی که اکنون خود را به عنوان کاندیدا معرفی می‌کنند، برخورد خواهد شد.

پیش‌بینی ثبت‌نام 400 نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارزانی عنوان کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان اهواز پیش‌بینی می‌شود 400 نفر ثبت‌نام کنند. همچنین نزدیک به 500 صندوق برای انتخابات در شهرستان در نظر گرفته شده است. 7 هزار نفر نیروی مستقیم در اجرای انتخابات در شهرستان مسئولیت اجرای انتخابات در شهرستان را دارند و در کل عوامل امنیت انتخابات و ستاد انتخابات و دیگر مسائل نزدیک به 15 هزار نفر خواهد بود.

برخورد با عوامل حوادث 16 آذر

ارزانی با اشاره به حوادث روز 16 آذر در اهواز عنوان کرد: ما بر اساس قانون رفتار می‌کنیم. در دانشگاه قانون به برگزاری سخنرانی در 16 آذرماه مجوز داده بود و هیات نظارت دانشگاه که متشکل از رئیس دانشگاه، نماینده وزیر علوم و نماینده ولی فقیه است، تصمیم می‌گیرد که در دانشگاه چه برنامه‌ای برگزار شود و ما حق دخالت در دانشگاه را نداریم.

وی ادامه‌داد: اما زمانی که مجوز داده شود امنیت افراد از فرودگاه تا دانشگاه بر عهده ماست و ما هم همین کار را کردیم. امنیت افراد دعوت شده از فرودگاه تا دانشگاه تأمین شد و آن‌ها را به مسئولان دانشگاه تحویل دادیم و در هنگام برگشت نیز همین کار را نیز انجام دادیم.

فرماندار اهواز تصریح کرد: فضای دانشگاهی همواره فضای انتقاد و اعتراض بوده است. دانشگاه همیشه این‌طور بوده که گروهی مخالف و گروهی موافق داشت و اختلاف‌نظرها وجود داشت اما در دانشگاه‌ها خشونت نداشتیم که به نظر می‌رسد این فرهنگ در دانشگاه‌ها در حال گسترش است.

ارزانی عنوان‌کرد: در خصوص حادثه 16 آذر در دانشگاه شهید چمران، حراست دانشگاه موظف است افرادی که در برگزاری همایش اختلال ایجاد کرده‌اند را شناسایی و اگر دانشجو بودند با آن‌ها برخورد کند و اگر دانشجو نباشند باید آن‌ها را تحویل شورای تأمین داد و قطعا با آن‌ها برخورد می‌شود و فرقی ندارد که از کدام جناح باشند.

وظیفه قانونی ما تأمین امنیت است

وی با بیان این‌که وظیفه قانونی ما تأمین امنیت است، گفت: تاکنون هیج ممانعت و جلوگیری از هیچ سخنرانی نشده است از تمام تفکرات و جناح‌ها، برنامه‌ها برگزار و افراد سخنرانی کرده‌اند. هر کس که حکم قانونی مبنی بر ممنوعیت ندارد، وظیفه قانونی ما تأمین امنیت آن است. اگر نظام اجازه دهد که فردی سخنرانی کند ما هم امنیت آن را تأمین می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی سرخود رفتار کند.

فرماندار اهواز ادامه‌داد: برخی در روز 16 آذر در فرودگاه اهواز خواستند همان کاری که با آقای مطهری در شیراز انجام شد را انجام بدهند اما ما اجازه ندادیم و هیچ‌وقت در شهر اجازه چنین کاری را نخواهیم داشت. نیروی انتظامی حق ورود به دانشگاه را ندارد اما امنیت را در شهر برقرار خواهیم کرد.

ارزانی گفت: به دانشگاه اعلام کردیم که افرادی که در داخل دانشگاه موجب جرم کیفری مانند آسیب رساندن به جان انسان‌ها و اموال شده‌اند را معرفی کند تا با آن‌ها برخورد شود. همچنین عوامل حوادث فرودگاه تا حدودی شناسایی شده‌اند و برخورد قضایی با آن‌ها انجام خواهد شد. در دانشگاه خواستار آن شدیم تا افرادی که غیر دانشجو بودند را به ما معرفی کنند و فیلم‌ها نیز بازنگری خواهد شد تا دیگر عوامل ایجاد تنش شناسایی شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد