سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خوزستان، تولیدکننده بیشترین فاضلاب صنعتی در کشور

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: استان خوزستان، تولیدکننده بیشترین فاضلاب صنعتی میان استان‌های کشور است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان،، سید لطف‌الله هاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: استان خوزستان با 426 میلیون مترمکعب بیشترین مقدار تولید فاضلاب صنعتی را در بین استان‌های کشور داشته و 86،1 درصد این مقدار، مربوط به صنایع «تولید فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت خام» بوده است.

وی افزود: در استان خوزستان 4،5 درصد از فاضلاب صنعتی، بازیافت شده و این استان از لحاظ این شاخص میان استان‌های کشور در رتبه 25 قرار دارد.

هاشمی ادامه داد: استان اصفهان با 77 درصد بازیافت فاضلاب صنعتی، در مقام اول بین استان‌های کشور بوده است. در استان خوزستان، بیشترین نسبت بازیافت به فاضلاب مربوط به فعالیت‌های «تولید فلزات اساسی»، «تولید مواد و محصولات شیمیایی» و «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی» به ترتیب با 24،1 درصد، 21،3 درصد و 16،1درصد بوده است.

خوزستان، بیشترین مصرف‌کننده آب پس از استان بوشهر

 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اعلام کرد: استان خوزستان با 771 میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف آب را پس از استان بوشهر در بین استان‌های کشور داشته است.

وی یادآور شد:: بیشترین مقدار مصرف آب  در استان خوزستان در «صنایع تولید فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت خام» و «کارگاه‌های صنعتی با فعالیت» تولید مواد و محصولات شیمیایی «به ترتیب با 491،2 میلیون مترمکعب (63،8 درصد)  و 224.5 میلیون مترمکعب (29،1 درصد) بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: کارگاه‌های صنعتی از یک طرف تولیدکننده کالاهای نهایی موردنیاز مردم و کالاهای واسطه‌ای برای سایر فعالیت‌های اقتصادی و از طرف دیگر از منابع مهم اشتغال هستند. هاشمی ادامه داد: فعالیت معدن تامین‌کننده مواد اولیه برای فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه  صنعت و ساختمان و نیز فاضلاب و پسماند‌های صنعتی و معدنی ناشی از فناوری‌های نوین، تهدیدکننده محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها است.وی خاطرنشان کرد: در سال 1392 طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری و طرح آمارگیری از ویژگی‌های محیط‌زیستی کارگاه‌های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر به اجرا درآمد.

خوزستان با 90 معدن و رتبه پنجم کشوری، فاقد سیستم تصفیه فاضلاب

 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان افزود: نتایج حاصل از اطلاعات محیط زیستی طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری سال 1392 نشان می‌دهد که از تعداد 152 معدن در حال بهره‌برداری استان خوزستان، تعداد 90 معدن معادل 59،2 درصد دارای فاضلاب بوده که هیچ‌کدام سیستم تصفیه فاضلاب نداشته‌اند.

هاشمی بیان کرد: استان خوزستان از نظر تعداد معادن در حال بهره‌برداری دارای فاضلاب در بین استان‌های کشور در رتبه 5 بین استان‌های کشور قرار دارد و مقدار فاضلاب این معادن، 151572 مترمکعب بوده است که محل دفع فاضلاب 30 معدن، رودخانه و 56 معدن زمین‌های غیر کشاورزی بوده است.

وی بیان کرد: در استان خوزستان 22،5 درصد از کارگاه‌های صنعتی دارای 10 نفر کارکن و بیشتر دارای حداقل یکی از گواهی‌نامه‌های محیط زیستی معتبر بوده و استان خوزستان از این نظر در رتبه 16 بین استان‌های کشور قرار دارد. استان هرمزگان با 87،7 درصد در رتبه اول بین استان‌های کشور قرار داشته است.

هاشمی ادامه داد: از تعداد 362 کارگاه صنعتی فعال دارای 10 نفر کارکن و بیشتر استان، 192 کارگاه (52،9 درصد) دارای فاضلاب صنعتی بوده و استان خوزستان از نظر این نسبت در رتبه 5 بین استان‌های کشور قرار داشته است. از  تعداد 192 کارگاه دارای فاضلاب صنعتی استان، تعداد 22 کارگاه (11،5 درصد) دارای بازیافت فاضلاب صنعتی بوده و استان خوزستان از نظر این نسبت در رتبه 26 بین استان‌های کشور قرار داشته است.

خوزستان، دومین استان در تولید پسماند صنعتی مایع، جامد و نیمه جامد

هاشمی بیان کرد: بیشترین مقدار تولید پسماند صنعتی جامد و نیمه جامد در بین استان‌های کشور پس از استان اصفهان متعلق به کارگاه‌های استان با 1676 هزار تن (19 درصد رقم کل کشور) بوده است. 51،1 درصد پسماند صنعتی جامد در استان متعلق به «تولید فلزات اساسی»، 51،9 درصد پسماند صنعتی نیمه جامد در استان متعلق به «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی» و 44،9 درصد آن متعلق به «تولید مواد و محصولات شیمیایی» بوده است.

وی ادامه داد: 57،7 درصد از  پسماند صنعتی جامد ویژه کشور متعلق به کارگاه‌های صنعتی استان بوده و استان خوزستان از نظر این شاخص، بیشترین درصد را در بین استان‌ها داشته است؛ پسماند ویژه پسماندهایی است که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمّیت، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه نیاز دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان عنوان کرد: بیشترین مقدار تولید پسماند صنعتی مایع در بین استان‌های کشور  پس از استان اصفهان با مقدار 769 هزار مترمکعب (24،5 درصد رقم مشابه کل کشور) مربوط به خوزستان بوده است. 95،1 درصد پسماند صنعتی مایع در استان خوزستان، متعلق به صنایع «تولید فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت خام» بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از تعداد 362 کارگاه صنعتی فعال دارای 10 نفر کارکن و بیشتر استان، 38 کارگاه (10.6 درصد) دارای تجهیزات کنترل آلودگی هوا بوده و استان خوزستان از نظر این نسبت در رتبه 13 بین استان‌های کشور قرار داشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد