سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار و تحلیل سیاسی روز

بازگشایی سفارت عربستان در عراق پس از 25 سال
عربستان سفارت خود را در عراق پس از 25 سال بازگشایی کرد.
به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی روز سه شنبه پس از بیست و پنج سال قطع روابط با عراق، سفارت خود را در این کشور بازگشایی کرد. ریاض 25 سال قبل روابط خود را با رژیم صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق قطع کرد.
یک مقام وزارت امور خارجه عراق که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: "کارکنان سفارت عربستان روز سه شنبه وارد بغداد شدند . " وی شمار آنها را 35 نفر اعلام کرد.
به گفته این منبع، سفیر عربستان روز پنجشنبه به بغداد سفر می کند تا در مراسم رسمی بازگشایی سفارتخانه حضور داشته باشد.
عربستان سعودی همچنین قصد دارد کنسولگری خود را در اربیل، مرکز منطقه خود مختار کردستان عراق بازگشایی کند. عربستان سعودی سال 1990 ، زمانی که نیروهای عراقی به کویت حمله کردند سفارت خود را در عراق تعطیل کرد.در همین حال نمایندگی های عربستان سال 2004 بعد از سقوط دیکتاتور عراق و رژیم او در این کشور مستقر شدند. ریاض از سال ها قبل بغداد را به نزدیکی به ایران و فراهم کردن زمینه برای تبعیض علیه سنی ها، به ویژه در دوره نور مالکی، نخستین وزیر پیشین عراق متهم می کند. روابط دو کشور بعد از انتخاب حیدر عبادی به عنوان نخست وزیر دولتی متشکل از همه گروه های عراقی، آغاز شد. 
عراقچی: آغاز عملیات در اراک و انتقال اورانیوم به روسیه در چند روز آینده/ مولفه‌های مثبت مدنظر ایران در قطعنامه لحاظ شد

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه مولفه‌های مثبت مدنظر ایران در قطعنامه ۱+۵ به شورای حکام لحاظ شد، گفت که ظرف چند روز آینده انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه و همچنین انجام عملیات در راکتور اراک آغاز خواهد شد.

خبرگزاری فارس: عراقچی: آغاز عملیات در اراک و انتقال اورانیوم به روسیه در چند روز آینده/ مولفه‌های مثبت مدنظر ایران در قطعنامه لحاظ شد                

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره PMD که امروز در شورای حکام آژانس با اجماع به تصویب رسید پرداخت و گفت: به اعتقاد من نمی‌شود نکته منفی ویژه‌ای را برای این قطعنامه در نظر گرفت. کلیت قطعنامه و مولفه‌های اصلی که مدنظر ما بوده همه مثبت است

عراقچی با بیان اینکه قطعنامه از هیچ عبارت منفی استفاده نکرده، عنوان کرد: هیچ جایی از هیچ چیزی ابراز نگرانی نکرده و همه جا ادبیات مثبت و سازنده به کار برده شده است.

به گفته معاون وزیر خارجه ساختار کاملا مثبت و ادبیات کاملا مثبتی دارد.

عراقچی افزود: تمام مواردی که مربوط به بسته شدن پرونده است را کاملا آورده است و اذعان می‌کند که در موضوع پی ام دی چیزی باقی نمانده است.

وی گفت: از این به بعد آمانو نگاهش به آینده است و بر اجرای برجام نظارت می‌کند. در پاراگراف 9 اجرایی صریح و روشن از خاتمه بررسی استفاده کرده و صراحتا پرونده را می‌بندد.

معاون وزیر خارجه افزود: تمام مولفه‌های مثبت که انتظار داشتیم در قطعنامه است. البته به آژانس می‌گوید بر اجرای برجام نظارت کند.

وی گفت: قطعنامه بسیار محکم و با اقتداری است که پرونده را می‌بندد و فصل نوینی در همکاری‌های ایران و آژانس برای آینده ایجاد می‌کند.

معاون وزیر خارجه در خصوص زمان اجرای برجام گفت: ممکن است آمانو برای راستی آزمایی و ارزیابی اقدامات ایران چند روزی را نیاز داشته باشد. تصور من این است سه هفته الی یک ماه آینده به روزی برسیم که اعلام کنیم این روز اجرایی شدن است که در روز اجرایی شدن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای به صورت عملی برداشته خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین گزارش اخیر آمانو درباره پی‌ام‌دی را تأکیدی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برشمرد.

وی در خصوص اهمیت پی‌ام‌دی گفت: تمام اتهاماتی که به ما زده و فشارهایی که وارد شد و تحریم‌های اعمال شده به بهانه و با استناد به پی‌ام‌دی بود. ساختن یک نظر منفی جهانی نسبت به ایران و امنیتی سازی موضوع ایران و معرفی ایران به عنوان تهدید علیه صلح جهانی با استناد به پی‌ام‌دی بود. پی‌ام‌دی بنای کاذبی بود که بر روی برخی اشتباهات و بی تجربه‌گی‌ها و اینکه باید مواردی اطلاع داده می‌شد و به موقع اطلاع داده نشده بود و برخی کارهای دومنظوره و مجموعه‌ای از این عوامل جمع شده بود که با جعل سند یک بنای کاذب ساختند و ایران را تهدیدی برشمردند که به دنبال بمب هسته‌ای است.

* چند روز آینده بیانیه‌ای را در خصوص ادعای آژانس ارائه می‌کنیم

وی با بیان اینکه سر و صدای صهیونیست‌ها و نخست‌وزیر کذای آنها فروپاشید، گفت: علت اینکه اصرار می‌کردیم پی‌ام‌دی بسته شود تا برجام را اجرا کنیم برای این بود که اذعان کنند این پرونده ساختگی بوده و بنای دروغ و اتهام فروبپاشد. اصراری که داشتیم به حق بوده است و مقام معظم رهبری در نامه معروفشان در تایید برجام این شرط را خیلی روشن گذاشته بودند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: تمام سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی جهان غرب به کار گرفته شد که ثابت کند ایران یک برنامه نظامی هسته‌ای و غیرقانونی داشته است. هر تلاشی را صورت دادند و نتیجه آن ۱۲ پرونده‌ای شد که آمانو به عنوان مجموعه موضوعات پی‌ام‌دی ارائه داد.

وی با اشاره به ادعا و اتهام مطرح شده در گزارش آمانو مبنی بر اینکه ایران قبل از سال ۲۰۰۳ مطالعاتی را انجام داده، گفت: چند روز آینده بیانیه‌ای را در خصوص این ادعا به آژانس ارائه می‌دهیم.

معاون وزیر خارجه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همواره در طول یک دهه گذشته می‌گفتیم تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران ظالمانه و غیرقانونی است، اظهار داشت: در طول ماه‌های آینده و پس از اجرای برجام فرصت کاملا بازی در اختیار داریم و حقوقدانان ما باید بررسی کنند که چگونه می‌شود مسئولیت حقوقی کسانی که تحریم‌های ناعادلانه علیه ملت ایران اعمال کردند را پیگیری کرد.

وی درباره موضوعات خاکستری که آمانو به آن اشاره کرده گفت: اگر آژانس بخواهد ماهیت فنی و حرفه‌ای خود را حفظ کند و درباره موضوعی که اتفاق افتاده قضاوت کند و بخواهد گزارش بی طرفانه و حرفه‌ای بدهد چاره‌ای ندارد که از احتمالات استفاده کند چون مدارک قطعی ندارد.

*خاکستری بودن گزارش آمانو

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای یادآور شد: خاکستری بودن گزارش آمانو حاکی از فنی و حرفه‌ای بودن گزارش است. مهم این است که شورای حکام به عنوان نهاد تصمیم گیر تصمیم می‌گیرد و پرونده را می‌بندد.

وی گفت: در قطعنامه ۱+۵ به شورای حکام نشانه‌ای از اینکه پنجره‌ای از پی‌ام‌دی باز مانده باشد، وجود ندارد.

به گزارش فارس، رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: هدف ما در قطعنامه این بود که پرونده پی‌ام‌دی بسته شود و موضوع مهم این است که به مدیرکل آژانس می‌گوید نقشه راه کامل شده و از ایران انتظار همکاری در هیچ موضوعی را ندارد و موضوع پی‌ام‌دی را بسته و از دستورکار خود خارج و دستورکار جدیدی ایجاد کرده است.

به گفته عراقچی شورای حکام آنچه مدنظر ایران بود را به طور کامل انجام داد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در خصوص اجرای برجام نیز اظهار داشت: احتمال دارد زمان اجرای برجام در اواسط ژانویه باشد، بعد از آن تحریم‌ها لغو و یا متوقف می‌شود.

وی درباره تعداد سانتریفیوژ‌هایی که در نطنز و فردو جمع‌آوری شده‌اند، گفت: اینکه چند تعداد برداشته شده اطلاع دقیق ندارم، دوستان در سازمان پاسخگو خواهند بود. کار تبادل مواد غنی شده و کیک زرد موکول به پی‌ام‌دی بود. مواد کیک زرد به ایران منتقل شده و الان که پی‌ام‌دی بسته شد، فکر می‌کنم ظرف چند روز آینده با توجه به اینکه کشتی مربوطه باید وارد شود و بسته بندی انجام گیرد و موارد ایمنی رعایت شود، اورانیوم غنی شده به روسیه منتقل شود.

عراقچی درباره راکتور اراک نیز گفت: درباره اراک سند رسمی بین ایران و ۱+۵ به امضای وزرای خارجه ایران و ۱+۵ و خانم موگرینی رسید و کارهای مقدماتی انجام شده و در خصوص قراردادهای مربوطه مذاکراتی صورت گرفته که ظرف چند روز آینده عملیات آن آغاز شود و بین دو تا سه هفته طول خواهد کشید. در اراک تا الان دست به هیچ کاری نزدیم و مذاکرات صورت گرفته و گفت‌وگوها با آمریکایی‌ها و چینی‌ها انجام شده است.

وی گفت: تا الان سه سند درباره اراک توافق و منتشر شده است. سند اول بیانیه‌ای بین ایران، چین و آمریکا که سه کشور اراده خود را برای مدرن سازی اعلام کردند بعد یک یادداشت تفاهم بین شش کشور (۱+۵) امضا شد که یک گروه کاری ایجاد کردند که با ایران در بازسازی همکاری می‌کند و سومین سند که بین ایران و ۱+۵ و موگرینی امضا شده که سند بسیار مهمی است و ۱+۵ تعهد قوی خود را برای اتمام مدرن سازی اراک طبق مهلت پنج ساله اعلام کرده و اذعان کردند که مدیر اجرایی پروژه و مالک آن ایران است و تجهیزات لازم را در اختیار ایران قرار می‌دهند و گواهینامه‌های بین‌المللی طراحی و ساخت را صادر می‌کنند.

عباسی: ایران، ترکیه و مکزیک قدرت برتر در سال 2050 می‌شوند
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و دکترین امنیت بدون مرز گفت: سازمان ملل جز منافع 5 کشور، به سایر کشورها توئجهی ندارد و اکنون بخش عمده‌ای از بی‌ثباتی جهان به مسائل مربوط به سازمان ملل برمی‌گردد.

به گزارش مشرق، حسن عباسی ئیس اندیشکده یقین که به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان به سنندج سفر کرده بود، شامگاه سه‌شنبه در تالار مولوی دانشگاه کردستان و در جمع دانشجویان، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی جهان نسبت به سال گذشته شیوع بیشتری پیدا کرده است و آینده مناسبات جهان خیلی آینده شفاف و روشنی نیست.

به گفته این مسئول، مشکلات اقتصادی در سطح مردم تبعات اجتماعی و در سطح حکومت‌ها تبعات سیاسی دارد و باید گفت که بیشتر مشکلات سیاسی متأثر از مشکلات اقتصادی است.

عباسی در ادامه گفت: طبق نظریه «ریچارد واتسون» در سال 2050 سیزده مشکل اصلی گریبانگیر کشورهای دنیا می‌شود که کشور ما متأثر از آن خواهد بود.

وی، این مشکلات را شامل کمبود آب آشامیدنی، کمبود غذا و انرژی برشمرد و اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در سال‌های آینده گریبانگیر کشورهای دنیا خواهد شد، بدهی‌هاست که ابتدا گریبانگیر غرب شده و سپس سایر کشورها را نیز فرامی‌گیرد.

ایران، ترکیه و مکزیک قدرت برتر در سال 2050 می‌شوند

این پژوهشگر مسائل دکترین امنیت بدون مرز تأکید کرد: طبق این نظریه، در سال 2050 با فاجعه بزرگ شلوغی شهرها و شهرنشینی مواجه می‌شویم و اضطراب و مشکلات روحی، روانی و همچنین تغییر قدرت از غرب به شرق از دیگر مسائلی است که گریبان‌گیر آینده در سال 2050 خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر امروز اراده‌ای برای تغییر این 13 مشکل در آینده نداشته باشیم این مسائل در آینده گریبان‌ کشور ما را نیز خواهد گرفت.

عباسی خاطرنشان کرد: البته براساس این نظریه تا سال 2050 میلادی کشورهای ایران، ترکیه و مکزیک در سه قاره امریکا، اروپا و آسیا قدرت را در دست می‌گیرند.

وی تبیین کرد: مکزیک به دلیل رشد جمعیت، ترکیه به دلایل مختلفی و ایران به دلیل تولید جنبش نرم‌افزاری به قدرت‌های برتر تبدیل می‌شوند، در صورتی که در سال 2035 لیبرالیسم دیگر ناکارآمده بوده و جز تکنولوژی، چیزی از فرهنگ سیاسی و اجتماعی آن باقی نمی‌ماند.

 رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و دکترین امنیت بدون مرز با عنوان این مطلب که بخش عمده‌ای از بی‌ثباتی جهان به مسائل سازمان ملل برمی‌گردد، گفت خوشبینی مفرطی به سازمان ملل در بین جامعه دانشگاهی و نخبگان ما وجود دارد که باید این خوشبینی را به چالش بکشیم.

وی تشریح کرد: سازمان ملل به بحث سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، افغانستان و یمن بی‌توجه بوده است، در صورتی که این کشورها عضو سازمان ملل هستند و حق عضویت پرداخت می‌کنند.

یک طرح استراتژیک برای تخریب چهره اسلام وجود دارد

به گفته این پژوهشگر مسائل سیاسی، «ریچارد هاس»، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا افق تحولات 30 ساله‌ای را برای کشورها پیش‌بینی می‌کند؛ اینکه به کدام سمت و سو بروند.

وی افزود: «هاس» مقاله‌ای را با عنوان جنگ مذهبی 30 ساله جدید منتشر کرد که چند روز پس از انتشار آن، اقدامات وحشیانه گروهک تروریستی داعش در منطقه آغاز شد.

عباسی تصریح کرد: رفتارهایی از قبیل بُریدن سر انسان‌های بی‌گناه، تیرباران دسته‌جمعی مردم، برده‌فروشی زنان و ویران کردن مقبره انبیاء و بمب‌گذاری‌های آنان، توسط گروهک تروریستی داعش صورت می‌گیرد که ساختارسوزی، فرهنگ‌سوزی و با بشریت ضدیت علنی دارد.

به گفته وی، آنها برای تأثیر بیشتر بر مخاطب و خدشه به چهره اسلام چنین روش‌هایی را به کار می‌برند و باید دانست که پیروزی با رعب و وحشت به دست نمی‌آید، بلکه امروز کسی موفق و پیروز است که بتواند ذهن‌ها را تسخیر کند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و دکترین امنیت بدون مرز یادآور شد: توهین گروه‌های تندرو شیعه به مقدسات اهل سنت و یا توهین تکفیری‌های اهل سنت به مقدسات تشیع آغاز جنگ 30 ساله مذهبی است که «ریچارد هاس» آن را پیش‌بینی کرده است.

وی همچنین گفت: 280 هزار کشته در سوریه، 7 میلیون نفر آواره و برگشت 70 ساله سوریه به عقب از عواقب جنگی است که در قالب جنگ مذهبی در این کشور اتفاق افتاده است و این مسئله در کشورهای عراق، لیبی و افغانستان هم اتفاق افتاده است.

عباسی متذکر شد: در صورتی که این وضعیت به مدت 30 سال ادامه داشته باشد، نسلی که بعد از این مدت بیایند و ببینند که به نام دین پدر آنها کشته شده و مادر و خواهرانشان با عنوان برده جنسی فروخته شده‌اند، از اسلام رویگردان می‌شوند و این همان چیزی است که غرب به دنبال آن است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و دکترین امنیت بدون مرز اضافه کرد: یک طرح استراتژیک برای تخریب چهره اسلام وجود دارد که بازیگران آن خود مسلمانان هستند و موجب می‌شود پدیده اسلام‌ستیزی هم در دل مسلمانان به وجود بیاید.

وی در ادامه امنیت کشور را موهبتی الهی دانست که خداوند به این ملت لطف کرده است و ادامه داد: نیروهای امنیتی با جان و خون خود این امنیت را رقم می‌زنند که ما باید این امنیت را به عنوان یک نعمت قدر بدانیم.

تمامی نابسامانی‌ها در جهان مربوط به سازمان ملل است

رئیس اندیشکده یقین در ادامه با اشاره به اینکه تمامی نابسامانی‌ها در جهان مربوط به سازمان ملل است، عنوان کرد: با این وجود هم، برخی مسئولان کشور سازمان ملل را وحی مُنزَل می‌دانند و حتی برخی نخبگان و دانشگاهیان هم خیال می‌کنند که سازمان ملل یک سازمان پاک و بی‌عیب و نقص است.

وی توضیح داد: خوشبینی عجیبی به سازمان ملل وجود دارد اما این سازمان در طول 13، 14 سال گذشته جز اینکه ملت ما را زجر دهند، هیچ خیری برای کشور ما نداشته است اما هر زمانی که برای کارهایی به ایران آمده‌اند، مسئولان ما هرچه خواسته‌اند در اختیار آنها گذاشته‌اند.

عباسی تصریح کرد: برخی مسئولان حتی اطلاعات دانشمندان هسته‌ای کشورمان را هم به آنها دادند و آنها با اطلاعات لازم دانشمندان ما چون شهید شهریاری و احمدی‌روشن را ترور کردند. 

وی افزود: گاهی در کلاس‌های علوم انسانی ما اساتید به برخی مسئولان گیر می‌دهند اما سراغی از سازمان ملل نمی‌گیرند که 5 کشور از طریق این سازمان خود را به ما تحمیل می‌کنند و از طریق نهادهای زیرمجموعه از جمله حقوق بشر ما را زیرسئوال می‌برند.

نسل جوان خوشبینی مفرط به سازمان ملل را به چالش بکشد

وی با عنوان این مطلب که بخش عمده‌ای از بی‌ثباتی جهان به مسائل سازمان ملل برمی‌گردد، گفت: خوشبینی مفرطی به سازمان ملل وجود در بین جامعه دانشگاهی و نخبگان ما وجود دارد که نسل جوان کنونی ما این خوشبینی را به چالش بکشد.

عباسی اضافه کرد: در صورتی که نسل کنونی دانشجوی ما نتواند برای آینده خود تأثیرگذاری داشته باشد، منفعل خواهد بود و دیگران برای آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: غرب به دنبال تجزیه کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله عراق، عربستان، ایران و چند کشور دیگر هستند که در این طرح ایران را به 7 کشور، عربستان به 5 کشور و عراق را به 3 کشور تجزیه کرده‌اند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و دکترین امنیت بدون مرز افزود: در صورتی که نسل جوان امروزی غفلت کند، تجزیه این کشورها به نتیجه می‌رسد و ما معتقدیم در یک حکومت مردمی، باید مردم را برای تصمیم‌سازی در 20 سال آینده آماده کرد.

منبع: فارس
کری: بر سر تعیین گروه های مخالف دولت سوریه به توافق رسیدیم
وزرای خارجه روسیه و آمریکا پس از دیدار و مذاکره با یکدیگر کنفرانس خبری مشترکی برگزار کردند.
به گزارش مشرق، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در این کنفرانس تاکید کرد: مذاکرات با روسیه بر آنچه می توان فورا درمورد بشار اسد رئیس جمهور سوریه انجام داد متمرکز نبود بلکه بر روند انتقال سیاسی در سوریه متمرکز بود. وزیر خارجه آمریکا همچنین ابراز امیدواری کرد: سازمان ملل متحد قطعنامه ای را درباره گام های بعدی مذاکرات سوریه تصویب کند. کری همچنین گفت روسیه و آمریکا درباره تبادل اطلاعات درمورد محل عملیات ضد تروریستی در سوریه گفتگو کردند. وزیر خارجه آمریکا همچنین در بخش پایانی صحبت هایش تاکید کرد: روسیه و آمریکا درمورد اینکه کدام گروه های مخالف دولت سوریه باید در مذاکرات صلح سوریه شرکت کنند به تفاهم دست یافته اند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در این نشست خبری اظهار داشت: ما از این فرصت که برای ادامه تعامل ما درباره برخی مسائل بین المللی به وجود آمد،تقدیر می کنیم.رئیس جمهور روسیه و آمریکا در چند ماه گذشته چندین بار درباره مسائل مربوط به افزایش مبارزه علیه تروریسم گفتگو کرده اند.ما نیاز است امروز درباره برخی از این مسائل در قالب تلاش های مداوم گروه بین المللی حمایت از سوریه صحبت کنیم. حل مسئله سوریه نباید بدون توجه به وظایف و توافقاتی باشد که در دو نشست این گروه در وین حاصل شد.

وی افزود: البته مسئله تروریسم فقط به سوریه مربوط نمی شود. یک نشست بین المللی نیز درباره افزایش نفوذ داعش در لیبی برگزار شد. داعش همچنین در عراق فعال است و اقدامات تروریستی در یمن و افغانستان نیز گزارش شده است.من امیدوارم ما بتوانیم درباره این مسائل صحبت کنیم.
سرگئی لاوروف گفت: ما همچنین تمایل داریم درباره مسئله فلسطین -اسرائیل رایزنی کنیم. ما می خواهیم به گفتگوهایی که روسای جمهوری روسیه و آمریکا درباره امکان کمک آمریکا به حل بحران اوکراین ،شروع کرده اند،ادامه دهیم. با توجه به نفوذ واشنگتن بر کیف ،این کمک مفیدی مانند تلاش ها در نورماندی خواهد بود.
وی گفت: من مایلم با شما درباره همه مسائل مربوط به روابط دوجانبه که می خواهید،صحبت کنم. ما پس از آن نتایج این گفتگوها را به اطلاع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواهیم رساند. من امیدوارم سفر شما سازنده باشد.منبع: خبرآنلاین
گزارش مشرق؛
در آستانه لغو تحریم‌های ایران که دلیل همیشگی پاکستان برای عدم انجام تعهداتش بوده است، خبر آغاز عملیات خط لوله تاپی مانند پتک بر سر طرح خط لوله صلح فرود آمد. پروژه تاپی که سابقه‌ای به درازای عمر خط لوله صلح دارد، همواره مورد نظر آمریکا بوده و از پاکستان برای مشارکت در آن دعوت می‌کرده است.
گروه بین‌الملل مشرق- خبری که چند روز پیش در صفحه خبرگزاری‌ها مخابره شد، یک شوک بزرگ برای خط لوله صلح بود: سران کشورهای همسایه ایران در ترکمنستان گرد هم آمدند تا در حاشیه همایش گرامیداشت سیاست بیطرفی در عشق آباد، کلنگ عملیات احداث خط لوله گاز میان چهار کشور هند، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان را با هزینه حدود 10 میلیارد دلار و طول 1735 کیلومتر، بر زمین بکوبند. هیچ بعید نیست که چین نیز به زودی به این خط ملحق شود.

خط لوله تاپی، پایانی بر 20 سال مذاکرات خط لوله صلح؟

طرح خط لوله صلح به رنگ قرمز و خط لوله تاپی به رنگ سبز به نمایش درآمده است

پس خط لوله صلح به کجا رسید؟

اولین بار در سال 1995 بود که مذاکرات رسمی میان دو کشور ایران و پاکستان و پس از چندی هند برای احداث خط لوله مشترک انجام شد. قرار شد خط لوله صلح به خط HVJ در هند متصل شود و احتمالاً از آنجا به چین برود. واشنگتن بلافاصله به میدان آمد و شرکت‌های سرمایه‌گذار در صنعت نفت و گاز ایران را به تحریم تهدید کرد چرا که احداث این خط، یک گام بزرگ برای کشورهای سه‌گانه در جهت استقلال از آمریکا در حوزه صادرات انرژی بود. طول طرح خط لوله ایران به هند، حدود 2700 کیلومتر بود و پیش‌بینی شده بود. 1100 کیلومتر از این خط لوله در ایران، 780 کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر در هند احداث شود تا حداکثر 90 میلیون متر مکعب گاز را به صورت روزانه در اختیار صنایع و مردم هند قرار دهد.
سال 2009 میلادی شوک بزرگ دیگری به طرح خط لوله صلح وارد شد:‌ هند با اعلام عدم توافق با ایران بر سر گاز صادراتی و همچنین نگرانی از ثبات پاکستان در عبوردادن گاز به هند، خروج خود را از این طرح اعلام کرد. گفته می‌شود این اقدام پس از توافق هسته‌ای میان دهلی و واشنگتن رخ داد. هند عملاً برگ برنده‌ای برای حل مشکل فشارهای آمریکا بعد از احداث خط لوله نداشت. چندی بعد، حزب بهاراتا جاناتا که رویکرد مثبت نسبت به بلوک غرب دارد،‌ بر سر کار آمد به این امید که به جای ضررهای غرب،‌ از مزایای رابطه با غرب بهره گیرد. با خروج هند از پروژه، خط لوله صلح به آی‌پی (Iran- Pakistan) تغییر نام داد و پیشنهادهایی برای احداث خط لوله مجزا از بندر جاسک و از مسیر دریا به هند مطرح شد.

خط لوله تاپی، پایانی بر 20 سال مذاکرات خط لوله صلح؟

مجادلات هند و پاکستان یکی از موانع تکمیل خط لوله صلح بود. قدرت‌‌های خارجی آن‌قدر وسط این دعوا نرخ تعیین کردند تا بتوانند سهم خود را از این صلح بردارند
اما در مورد پاکستان چطور؟ ایگور پانتراتنکو تحلیل‌گر روس در این مورد می‌‌نویسد: «واشنگتن ابتدا حجم صادرات نظامی را به پاکستان محدود کرد و سپس صداهایی که اسلام آباد به حمایت از تروریسم بین‌المللی متهم می‌کردند، بلندتر شدند. سرانجام، دولت پاکستان و شرکت‌هایی که با طرح خط لوله ارتباط داشتند، نتوانستند برای ساخت قسمت خط لوله خود منابع مالی تامین کنند یا از به اصطلاح سازمان‌های مالی بین‌المللی وام دریافت کنند».
ایران و پاکستان بعد از خروج هند، توافق کردند تا دسامبر 2014 میلادی اولین جریان گاز میان دو کشور با حجم روزانه 30 میلیون متر مکعب برقرار شود و از آن پس به صورت روزانه جریمه‌ای برای کشور خاطی در نظر گرفته شود. دلیل قاطعیت پاکستان در امضای آن توافق‌نامه شاید به اطمینان مقامات این کشور به نیاز واشنگتن به همکاری دهلی‌نو در افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی از این کشور بود. اما حالا که مناقشات هند و پاکستان از جلوی پای خط لوله صلح برداشته شده بود، نه تنها نیروهای آمریکایی از افغانستان نرفتند بلکه تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پیش آمد. در نتیجه اواخر دولت دهم، ایران پیشنهاد وام 500 میلیون دلاری برای تکمیل خط لوله در پاکستان را ارائه داد اما پاکستان خواهان همه هزینه آن یعنی 2 میلیارد دلار شد.
با روی کارآمدن دولت یازدهم،‌ بیژن نامدار زنگنه در آبان 1392 اعلام کرد که نه تنها کمک مالی در این زمینه در کار نخواهد بود بلکه انتقال فعلی گاز به پاکستان نیز احتمالاً‌ لغو خواهد شد اما این هشدارها در آستانه زمستان هم راه به جایی نبرد. هندی‌ها برای اینکه عزم پاکستانی‌ها را سست‌تر کنند، اعلام کردند احتمال انتقال گاز از هند به پاکستان وجود دارد تا زمینه‌ای برای بهبود روابط سیاسی و نظامی شود. مرداد 1393 بود که وزیر نفت پاکستان به صراحت با خبرنگاران در مورد عدم تکمیل پروژه تا ضرب‌الاجل دی (دسامبر 2014) سخن گفت و بار دیگر دلیل آن را تحریم‌های آمریکا عنوان کرد. وی از جریمه 9 میلیارد دلاری بانک فرانسوی به عنوان شاهد، یاد کرد. اما به نظر می‌رسد عوامل دیگری نیز در این زمینه دخیل بوده است مانند کمک‌های بلاعوض عربستان به این کشور.
خط لوله تاپی، پایانی بر 20 سال مذاکرات خط لوله صلح؟

رؤیای 20 ساله انتقال گاز به پاکستان و هند هنوز عملیاتی نشده است
با این حال ظاهراً ملاقات‌های سالانه دوجانبه میان آمریکا و چین به نتایج جدیدی برای خط لوله آی‌پی منجر شد. شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به اسلام آباد رفت و در 51 موافقت‌نامه بر ایجاد دالان اقتصادی چین-پاکستان ملقب به CPEC یا China - Pakistan Economic Corridor توافق کردند. از جمله این توافقات، احداث بخش پاکستانیِ خط لوله آی‌پی بوده است. در صورت تکمیل این پروژه، روزانه حدود 21 میلیون متر مکعب گاز به پاکستان صادر می‌شود. پاکستان قرار است بخشی از این گاز را برای تولید برق به کار گیرد تا با جایگزینی گاز به جای نفت، حدود 30% در هزینه‌ تولید برق صرفه‌جویی کند.

چین هم از احداث این خط لوله سود سرشاری خواهد برد زیرا تداوم آن تا کاشغر در استان سین‌کیانگ، مسیر حدود 12000 کیلومتری از طریق خلیج فارس و اقیانوس هند را به حدود 2400 کیلومتر کاهش می‌دهد.
آخرین خبرها فعلاً حاکی از تصمیم برای اتمام پروژه تا پایان سال 2017 میلادی (یعنی به مدت دو سال) است. تا آن زمان اما طرف ایرانی دست روی دست نگذاشته و از خط احداث‌شده به عنوان فرصتی برای صادرات گاز به عمان استفاده می‌کند. این را اوایل ماه جاری حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت اعلام کرده است. قرار است در صورت موافقت نهایی میان دو کشور، بخشی از این خط لوله از بندر جاسک در دریا ساخته شود. همچنین جدا از پروژه خط لوله صلح، مشتریان جدیدی در راهند. از بهار سال آینده، روزانه 7 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر خواهد شد که به مرور قابل افزایش است.

اما آیا با وجود خط لوله تاپی، خط لوله آی‌پی اجرایی خواهد شد؟


خط لوله تاپی از کجا سر درآورد؟

در آستانه لغو تحریم‌های ایران که دلیل همیشگی پاکستان برای عدم انجام تعهداتش بوده است، خبر آغاز عملیات خط لوله تاپی مانند پتک بر سر طرح خط لوله صلح فرود آمد. تاپی (TAPI) هم مخفف حروف ابتدای نام چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند است و هم نام رودخانه معروف 700 کیلومتری در مرکز هند. پروژه تاپی همواره مورد نظر آمریکا بوده و از پاکستان برای مشارکت در آن دعوت می‌کرده است. مسیر خط لوله تاپی البته از نقاط ناامن به ویژه در افغانستان عبور می‌کند و در نتیجه از ثبات کمتری نسبت به خط لوله صلح برخوردار است. دقیقاً به همین دلیل است که با وجود امضای توافق‌نامه آن در نیمه دهه 1990 میلادی و با وجود تشدید بحران کمبود انرژی در پاکستان، مقامات این کشور اراده لازم را برای انجام آن نشان ندادند. کمبود انرژی به یکی از مسائل اصلی در مبارزات انتخاباتی تبدیل شده بود. اما از نگاهی دیگر، از آنجا که یکی از اهداف ایران از احداث خط لوله صلح، ایجاد امنیت و اشتغال بیشتر در مرزهای شرقی بود، شاید افغانستان نیز به همین حربه برای افزایش امنیت خود استفاده کرده است. به هر حال اگر کشور پاکستان (که پناه‌گاه بسیاری از نیروهای افراطی و گروه‌های فکری مرتبط با القاعده و طالبان است) گازی را که بدان احتیاج مبرم دارد از مسیر افغانستان دریافت کند، به ناچار سیاست‌‌های داخلی و خارجی خود را در راستای تأمین امنیت افغانستان تغییر خواهد داد، مسأله‌ای که در همایش اخیر قلب آسیا از سوی نواز شریف وعده داده شد.
خط لوله تاپی، پایانی بر 20 سال مذاکرات خط لوله صلح؟

انعقاد توافق نهایی تاپی در عشق‌آباد- 2010 میلادی

خط لوله تاپی سابقه‌ای به درازای عمر خط لوله صلح دارد. ابتدا یک شرکت آرژانتینی به نام Bridas با پیگیری‌های خود موفق به ایجاد توافق میان عشق‌آباد و اسلام‌آباد در این زمینه شد اما خیلی زود، شرکت آمریکایی Unocal و شرکت عربستانی Delta جای آن را گرفتند. سال 1996 میلادی، «کنسرسیوم خط لوله آسیای مرکزی» در عشق‌آباد به امضا رسید. اما افزایش قدرت طالبان در افغانستان و سپس انفجار سفارت آمریکا در نایروبی توسط طالبان، موجب شد طرف‌ها یکی پس از دیگری از کنسرسیوم کنار بشکند،‌ چون عملاً ناامنی افغانستان اجازه اجرای نمی‌داد. یکی از تئوری‌های معتقد به ساختگی‌بودنِ حوادث 11 سپتامبر به انگیزه شرکت‌های آمریکایی برای انجام این پروژه‌‌ سودآور و موارد مشابه اشاره می‌کند.
پس از اشغال افغانستان بار دیگر مذاکراتی میان کشورهای درگیر صورت گرفت، اما به نتیجه نرسید. تا اینکه سه کشور افغانستان،‌ پاکستان و هند در سال 2008 میلادی کارگروهی را برای خرید گاز از ترکمنستان تشکیل دادند. نتیجه این کارگروه، امضای توافق‌نامه در سال 2010 میلادی در عشق‌آباد بود اما پاکستان و هند تا دو سال نتوانستند در مورد سهم خود در تأمین امنیت خط لوله در افغانستان کنار بیایند. پس از آن بود که طرح یادشده در مجلس افغانستان و کابینه هند تصویب شد و فقط مانده بود اراده سیاسی پاکستان برای اجرای آن که آغاز عملیات را تا هفته اخیر به درازا کشاند.
نواز شریف در مراسم آغاز عملیات احداث خط لوله تاپی، آن را نه فقط عبور گاز به آسیای جنوبی بلکه «یک پروژه پیشرو در بازکردن درهای همکاری و یکپارچگی اقتصادی در منطقه» خواند. رئیس‌جمهور ترکمنستان بردی محمداف نیز وعده داد پروژه با ظرفیت انتقال حدود 33 میلیارد متر مکعب گاز در سال تا پایان 2019 میلادی تکمیل شود. ترکمنستان هم‌اکنون سالانه 30 تا 35 میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر می‌‌کند.
خط لوله تاپی، پایانی بر 20 سال مذاکرات خط لوله صلح؟

افتتاح عملیات احداث خط لوله صلح در حاشیه همایش گرامیداشت سیاست بیطرفی در عشق‌آباد - 2015 میلادی
مبین صولت مدیر شرکت پاکستانی Interstate Gas Systems Private Ltd که مسئولیت انتقال گاز از افغانستان به پاکستان را برعهده دارد در این مراسم اعلام کرد پاکستان و هند بیش از 1.3 میلیارد فوت مکعب و همچنین افغانستان حدود نیم میلیارد فوت مکعب گاز را به صورت روزانه دریافت خواهند کرد. پاکستان مسئول تأمین هزینه انتقال گاز به افغانستان در حدود 200 تا 250 میلیون دلار است در حالی که در همین حدود نیز توسط هند به پاکستان داده خواهد شد تا کمک‌هزینه انتقال گاز به آن کشور باشد. گفته می‌شود یک شرکت اماراتی بخشی از کمبود بودجه پروژه را جبران کرده است.
آیا تأخیر پاکستان در نهایی‌کردن موضوع، ارتباط مستقیمی به پروژه خط لوله آی‌پی و مشارکت چین در ساخت آن تا استان سیان‌کیانگ در این کشور دارد؟ در صورتی که پاسخ ما به این پرسش مثبت باشد، هنوز هم بعد از اجرای عملیات پروژه تاپی می‌توان به آی‌پی امید داشت.
واکنش‌ها به تصویب قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره PMD
مقامات کشورهای مختلف و همچنین رژیم صهیونیستی بعد از تصویب قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5 درباره پرونده ادعایی موسوم به «ابعاد نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش مشرق، مقامات کشورهای مختلف و همچنین رژیم صهیونیستی بعد از تصویب قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5 درباره پرونده ادعایی موسوم به «ابعاد نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران به آن واکنش نشان دادند. 

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه به اتفاق آراء قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5 درباره پرونده ادعایی موسوم به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای را تصویب کرد. 

گروه 1+5 هفته گذشته پیش نویس قطعنامه‌ای را منتشر کرد که ضمن مختومه کردن پرونده ابعاد احتمالی، دستور کار آژانس را از این پرونده به نظارت بر حسن اجرای توافق هسته‌ای تغییر می‌دهد. این پیش‌نویس را آلمان به نمایندگی از 1+5 به شورای حکام ارائه کرد.

مختومه شدن پرونده «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران به معنی آن است که این پرونده از دستور کار آژانس خارج می‌شود و این نهاد نظارتی سازمان ملل از این پس نظارت بر حسن اجرای «برجام» را در دستور کار خواهد داشت.

«یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

واکنش‌ها به تصویب قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره PMD

 

«یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، پس از پایان نشست شورای حکام در یک کنفرانس خبری، گفت علی‌رغم تصویب این قطعنامه هنوز نقاط خاکستری با ایران وجود دارد. 

مدیر کل آژانس، در ادامه تصریح کرد ایران با سرعت و جدیت در حال انجام گام‌های مقدماتی برای رسیدن به روز اجرای برجام است، اما گفت رسیدن به این مرحله تنها به سرعت اقدامات ایران وابسته نیست و آژانس هم برای راستی‌آزمایی از اقدامات ایران، نیازمند زمان است.

وی تخمین زد راستی‌آزمایی از اقدامات ایران، نه نیازمند چند روز خواهد بود و نه چند ماه، بلکه تحقق این امر به چند هفته زمان نیاز خواهد داشت. 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران


محمد جواد ظریف از صدور قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با خاتمه دادن به بررسی موضوعات باقیمانده گذشته (موسوم به پی ام دی)، فصل نوینی را در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران و همکاری‌های کشورمان با آژانس می‌گشاید، استقبال کرد.

وی اظهار داشت: «سرانجام شورای حکام پس از 12 سال، با اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس، بسته شدن پرونده موسوم به پی ام دی را با استفاده از عبارت صریح close consideration در بند 9 قطعنامه خود اعلام کرد.»

ظریف افزود: «این قطعنامه بسیار فراتر از بستن موضوع موسوم به پی ام دی رفته و رسماً 12 قطعنامه پیشین شورای حکام در خصوص برنامه هسته‌ای ایران که حاوی اتهامات و محدودیت‌های جدی برای برنامه هسته‌ای کشور بود را لغو کرده است. همچنین شورا دستور کار ناظر به اقدامات گذشته را رسماً خاتمه داده و دستور کار جدیدی تحت عنوان «اجرای برجام» که نگاه به آینده دارد، برای مدت مشخصی ایجاد کرده است.»
وزیر امور خارجه تاکید کرد: «بر اساس این قطعنامه می‌توان به صراحت گفت موضوع جعلی ابعاد به اصطلاح نظامی برنامه هسته‌ای ایران، موسوم به پی ام دی، به تاریخ پیوسته است. اکنون بر اساس نص صریح گزارش اخیر آقای آمانو، با همه نقاط ضعف آن، عدم انحراف مواد هسته‌ای به سوی فعالیت‌های غیر صلح آمیز رسماً تأیید و در نتیجه نداشتن هرگونه تخلف ایران در هیچ بازه زمانی از معاهده اشاعه (ان پی تی) احراز شده و ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران یک بار دیگر به اثبات رسیده است. جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد بر سیاست همیشگی خود در زمینه حرمت سلاح‌های کشتار جمعی و پایبندی به مفاد معاهده عدم اشاعه (ان پی تی) برای اجرای کامل و با حسن نیت تعهدات خود در برجام، به شرط پایبندی کامل طرف‌های 1+5 به تعهدات متقابل خود، اعلام آمادگی می‌کند.»

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس 

واکنش‌ها به تصویب قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره PMD

 

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس تصویب این قطعنامه را «روزی مهم» در تعامل با ایران دانست و تصریح کرد آژانس از این پس می‌تواند تمرکزش را معطوف نظارت بر اجرای برجام کند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس، پایبندی ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای، و اجرای بازرسی‌های را مهم‌ترین ضمانت برای منحرف نشدن برنامه هسته‌ای ایران به سمت مقاصد ادعایی نظامی دانست. 

وی در این بیانیه همچنین تأکید کرده است: « ما منتظریم ایران فعالیت‌های باقی‌مانده قبل از فرا رسیدن روز اجرا و برداشته شدن تحریم‌ها  را انجام دهد.»

جان کری، وزیر خارجه آمریکا

واکنش‌ها به تصویب قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره PMD

 

«جان کری» در بیانیه‌ای، تصریح کرد قطعنامه جدید مانعی برای ادامه تحقیقات آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران نخواهد بود. 

کری در این بیانیه نوشته است: «بستن پرونده PMD به هیچ وجه مانعی در برابر این نخواهد بود که آژانس، درباره وجود ادله‌هایی مبنی بر اینکه که آیا ایران، همانند گذشته، در حال انجام فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای است تحقیقات نکند.»

وی می‌افزاید: «در واقع، برجام، با ایجاد زمینه‌های اجرای پروتکل الحاقی و افزایش سایر اقدامات شفاف‌ساز، آژانس را در موقعیتی به مراتب بهتر برای پیگیری نگرانی‌هایی که در آینده احتمالاً مطرح می‌شوند قرار خواهد داد.» 

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا علی‌رغم این در بیانیه خود توشته که از تصویب این قطعنامه به اتفاق آراء «استقبال می‌کند.»

کری هم همانند همتایش در انگلیس خاطرنشان کرده که قطعنامه جدید به شورای حکام اجازه می‌دهد تمرکزش را به سمت اجرای کامل و راستی‌آزمایی برجام «تغییر دهد.»

وزیر خارجه آمریکا با انتخاب این عبارات، این موضوع را بیان کرده است: «این قطعنامه به شورای اجازه می‌دهد اکنون تمرکزش را معطوف اجرای کامل و راستی‌آزمایی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کند که از سرگیری این نوع از فعالیت‌های مرتبط با سلاخ‌های هسته‌ای را ممنوع کرده و ابزارهای جامعی برای کشف و جلوگیری از هر گونه فعالیت تسلیحات هسته‌ای جدید در اختیار قرار می‌دهد.»

جان کری همچنین با اشاره به گزارش چند هفته پیش آمانو، ایران را به انجام فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای در گذشته متهم کرده است. وی می‌نویسد: «گزارش روز دوم دسامبر مدیر کل، با آنچه آمریکا از دیرباز درباره فعالیت هسته‌ای گذشته ایران ارزیابی کرده بود، و همچنین با ارزیابی‌های خود آژانس که در گزارش 11 نوامبر 2011 منعکس شده بود، همراستا است.

شایان ذکر است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش نوامبر سال 2011 ایران را به انجام فعالیت‌هایی در زمینه ساخت سلاح‌های هسته‌ای متهم کرده بود. 

 

اد رویس، نماینده ارشد کنگره آمریکا

واکنش‌ها به تصویب قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره PMD

 

«اد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که از سرسخت‌ترین منتقدان دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بود، با بیانیه‌ای تند به استقبال قطعنامه شورای حکام رفت.

وی ایران را به «دروغ و کارشکنی» در برنامه هسته‌ایش متهم و ادعا کرد تصویب این قطعنامه در شورای حکام به منزله «رشوه» به این کشور بوده است. 

رویس در بیانیه روز سه‌شنبه‌اش که ساعاتی بعد از تصویب قطعنامه یاد شده صادر شده آورده است: «چنین تسلیم شدنی این امکان را به ایران می‌دهد تا تحقیقات، مواد و فن‌آوری هسته‌ای حیاتی را دور از چشم بازرسان بین‌المللی نگه دارد و در عین حال به ده‌ها میلیارد دلار حاصل از رفع تحریم‌ها نزدیک‌تر شود.»

نماینده ارشد کنگره نوشته با این تحول جدید، توافق هسته‌ای «ضعیف» با ایران، حتی از گذشته هم ضعیف‌تر شده است. 

یوال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی

واکنش‌ها به تصویب قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره PMD

 

«اشتاینیز»، اقدام روز سه‌شنبه شورای حکام را «سیاسی» و به دلیل فشارهای اعمال شده از طرف کشورهای طرف معامله در توافق «برجام» توصیف کرد. 

وی گفت: «تصمیمی که امروز گرفته شد سیاسی بود، نه عملی و به همین دلیل پیغامی نادرست به ایرانی‌ها می‌فرستد مبنی بر اینکه جامعه بین‌الملل مایل است به طریقی دیگر (مسئله را ) ببیند.»

 لابی صهیونیستی آیپک هم که در تلاش برای ابطال برجام در کنگره آمریکا ناکام مانده بود در بیانیه‌ای تصویب این قطعنامه را «قابل سرزنش» توصیف کرد. 

آیپک در بیانیه‌ای نوشته جامعه بین‌الملل علی‌رغم گزارش آژانس درباره وجود جنبه‌های مشکوک در برنامه هسته‌ای ایران، تصمیم به بستن پرونده PMD ایران گرفته است.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران 

واکنش‌ها به تصویب قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره PMD

 

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: «به اعتقاد من نمی‌شود نکته منفی ویژه‌ای را برای این قطعنامه در نظر گرفت. کلیت قطعنامه و مولفه‌های اصلی که مدنظر ما بوده همه مثبت است.»

وی اضافه کرد در هیچ قسمتی از قطعنامه از عبارت‌های منفی استفاده نشده و در همه‌ جای آن از ادبیات مثبت و سازنده استفاده شده است. 

عراقچی افزود: «تمام مواردی که مربوط به بسته شدن پرونده است را کاملا آورده است و اذعان می‌کند که در موضوع پی ام دی چیزی باقی نمانده است.»

معاون وزیر خارجه در خصوص زمان اجرای برجام گفت: «ممکن است آمانو برای راستی آزمایی و ارزیابی اقدامات ایران چند روزی را نیاز داشته باشد. تصور من این است سه هفته الی یک ماه آینده به روزی برسیم که اعلام کنیم این روز اجرایی شدن است که در روز اجرایی شدن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای به صورت عملی برداشته خواهد شد.»

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین گزارش اخیر آمانو درباره پی‌ام‌دی را تأکیدی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برشمرد.

وی در خصوص اهمیت پی‌ام‌دی گفت: «تمام اتهاماتی که به ما زده و فشارهایی که وارد شد و تحریم‌های اعمال شده به بهانه و با استناد به پی‌ام‌دی بود. ساختن یک نظر منفی جهانی نسبت به ایران و امنیتی سازی موضوع ایران و معرفی ایران به عنوان تهدید علیه صلح جهانی با استناد به پی‌ام‌دی بود. پی‌ام‌دی بنای کاذبی بود که بر روی برخی اشتباهات و بی تجربه‌گی‌ها و اینکه باید مواردی اطلاع داده می‌شد و به موقع اطلاع داده نشده بود و برخی کارهای دومنظوره و مجموعه‌ای از این عوامل جمع شده بود که با جعل سند یک بنای کاذب ساختند و ایران را تهدیدی برشمردند که به دنبال بمب هسته‌ای است.»

وی درباره موضوعات خاکستری که آمانو به آن اشاره کرده گفت: «اگر آژانس بخواهد ماهیت فنی و حرفه‌ای خود را حفظ کند و درباره موضوعی که اتفاق افتاده قضاوت کند و بخواهد گزارش بی طرفانه و حرفه‌ای بدهد چاره‌ای ندارد که از احتمالات استفاده کند چون مدارک قطعی ندارد.»

منبع: فارس
آل‌سعود در فکر اعزام نیروی زمینی به سوریه
عربستان سعودی و این 3 کشور در حال بحث و بررسی اعزام نیروهای ویژه زمینی به سوریه با هدف مقابله با داعش و در چارچوب ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا هستند.
به گزارش مشرق، عربستان سعودی در حال بررسی اعزام نیروی زمینی به سوریه است.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانی در پاریس گفت که کشورش به همراه چند کشور دیگر جنوب خلیج فارس در حال بررسی اعزام نیروهای ویژه زمینی به سوریه هستند.
او این کشورها را امارات، قطر و بحرین دانست.

به گزارش رویترز، الجبیر، ادامه داد: عربستان سعودی و این 3 کشور در حال بحث و بررسی اعزام نیروهای ویژه زمینی به سوریه با هدف مقابله با داعش و در چارچوب ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا هستند.

وی تاکید کرد: اعزام نیرو به سوریه بعید نیست.

او افزود: گفتگوها در این باره با هدف مشخص شدن نیازها و اهداف در چنین عملیات هایی است. پیش بینی می شود در چند هفته آینده، تصویر شفاف تر شود.

الجبیر توضیح داد: وضعیت بشار اسد، غیرقابل دفاع است. او نمی تواند در جنگ پیروز شود.

به احتمال زیاد، عربستان سعودی قصد دارد به بهانه مبارزه با داعش، ضمن استقرار نظامیان خود در خاک سوریه، حمایت از مخالفان مسلح بشار اسد را تقویت کند.

عربستان سعودی روز سه شنبه نیز از تشکیل ائتلافی با حضور 34 کشور عربی - اسلامی با عنوان ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم خبر داد.

رهبری این ائتلاف به دست عربستان سعودی و مرکز هماهنگی آن در ریاض پایتخت این کشور است.

وزیر دفاع سعودی هم گفته بود که این ائتلاف به دنبال مبارزه با تروریسم در عراق، سوریه، لیبی، مصر و افغانستان است.

هم اکنون آمریکا نیروهای ویژه زمینی به سوریه اعزام کرده است تا به مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مبارزه با داعش کمک کنند.

عربستان سعودی و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس یعنی قطر ، بحرین و امارات عضو ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا هستند  اما جنگنده های این کشورها در این عملیات ها مشارکت بسیار ضعیفی دارند.

بیشترین حجم فعالیت عربستان سعودی به سمت حمایت تسلیحاتی و مالی از مخالفان مسلح و سیاسی دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است.

در حال حاضر جنگنده و هواپیماهای نظامی از کشورهای غربی از جمله فرانسه، آمریکا، آلمان و بریتانیا به همراه استرالیا در ائتلاف ضدداعش در آسمان سوریه هستند.

علاوه بر این روسیه نیز شماری جنگنده و هواپیمای نظامی به همراه تعدادی نیروهای نظامی به سوریه اعزام کرده است.

منبع: عصرایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد