سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

عراقچی: اگر مصوبه کنگره آمریکا خلاف مفاد برجام باشد با آن برخورد می‌کنیم/ پرونده PMD به تاریخ می‌پیوندد

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه مصوبه کنگره آمریکا درباره ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر اتباع ایرانی به آمریکا در حال بررسی حقوقی است، گفت: اگر مصوبه کنگره آمریکا خلاف مفاد برجام باشد، با آن برخورد می‌کنیم.

خبرگزاری فارس: عراقچی: اگر مصوبه کنگره آمریکا خلاف مفاد برجام باشد با آن برخورد می‌کنیم/ پرونده PMD به تاریخ می‌پیوندد                

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز در حاشیه بیست و ششمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو در جمع خبرنگاران در ارزیابی‌اش از قطعنامه پیشنهادی 1+5 به شورای حکام گفت: ما قبلا ارزیابی خود را از پیش نویسی که توسط 1+5 با مشورت ایران تهیه شده بود اعلام کرده و به اطلاع هموطنان رسانده‌ایم.

وی افزود: ارزیابی ما این است که پیش نویس این قطعنامه،‌ تمام مولفه‌های لازم برای بستن پرونده موسوم به PMD و مسائل مربوط به گذشته را دارد و انشاالله به همین شکل که پیش نویس آماده شده است در 24 آذر تصویب شود.

 عراقچی گفت: با اطمینان می‌توانیم بگوییم که با تصویب آن دستور کار آژانس در مورد ایران عوض و همچنین تمام قطعنامه‌ها لغو و نقشه راه بین ایران و آژانس نیز تکمیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب این قطعنامه با قاطعیت می‌توان گفت که پرونده PMD به تاریخ خواهد پیوست.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه در توضیح وقایع پس از بسته شدن PMD اظهار داشت: با بسته شدن PMD پرونده‌هایی که برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده‌اند و همچنین ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران در گذشته، مقاصدی را دنبال می‌کرده، لغو خواهد شد.

عراقچی افزود: ما 12 سال است که تحت شدیدترین فشارها و تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم و تمام پرونده ایران نیز بر مبنای همین قطعنامه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آقای آمانو گزارش جامعی در این زمینه تهیه کرده است که با ارائه و تصویب این گزارش و ‌قطعنامه شورای حکام، پرونده ایران برای همیشه بسته خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به گزارش آمانو گفت: در گزارش آقای آمانو آمده است که ایران برنامه نظامی هسته‌ای نداشته و هیچ مورد خلاف یا انحرافی در مواد هسته‌ای ایران مشاهده نشده که این گزارش در واقع تمام ادعاهای گذشته را باطل کرده است .

عراقچی به بخشی از گزارش آقای آمانو در خصوص مطالعات ایران تا قبل از سال 2003 اشاره کرد و اظهار داشت: در این گزارش آمده که ایران تا قبل از 2003 مطالعاتی در مورد مباحث نظامی انجام داده است که ما نه تنها این موضوع را قبول نداشته و مواضع خود را اعلام کرده‌ایم بلکه در آینده نیز باز هم به صورت دقیق‌تر و جزیی‌تر مواضع خود را به آژانس اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع هم خلاف NPT نیست و بر فرض اینکه صحت نیز داشته باشد، در حقیقت باطل کننده تمام ادعاهایی است که در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام شده است.

معاون وزیر امور خارجه به قطعنامه شورای حکام نیز اشاره کرد و افزود: شورای حکام نیز در قطعنامه پیش بینی شده بر گزارش آقای آمانو صحه می‌گذارد و پرونده PMD را بر اساس آن می‌بندد.

عراقچی افزود: در این قطعنامه هیچ ابراز نگرانی از فعالیت هسته‌ای ایران اعلام نشده و شورای حکام همه ادعاهای گذشته خود را کنار گذاشته است.

وی اظهار داشت: با بسته شدن این پرونده ، ‌ادعاهای غربی‌ها علیه جمهور‌ی اسلامی ایران بسته می‌شود و ما در اجرای برجام به آینده نگاه خواهیم کرد.

معاون ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام اخیر دولت آرژانتین مبنی بر لغو توافق صورت گرفته بین ایران و آرژانتین برای اجرای تحقیقات مشترک در زمینه پرونده آمیا گفت: بخش معاونت آمریکای وزارت امور خارجه در حال پیگیری این موضوع است و با توجه به اینکه این بحث،‌ داستانی طولانی دارد باید بگویم تحولاتی که صورت گرفته جدید نیست و توافقی که بین ایران و آرژانتین صورت گرفته بود به مرحله اجرایی شدن نرسیده است و ما نیز مدت‌هاست که آن را کنار گذاشته‌ایم و در حال حاضر از نظر حقوقی در حال جمع بندی موضوع هستیم.

عراقچی در خصوص مصوبه اخیر کنگره آمریکا در زمینه ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر اتباع برخی کشورها از جمله ایران به آمریکا نیز اظهار داشت: مصوبه کنگره آمریکا ابعاد حقوقی مختلفی دارد که در حال بررسی است و اگر این مصوبه خلاف مفاد برجام باشد با آن برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این مصوبه هنوز در آمریکا نهایی نشده است، گفت: در حال مشورت با اعضای 1+5 و به خصوص هماهنگ کننده اتحادیه اروپا هستیم تا عکس العمل لازم را در این زمینه نشان دهیم.

فارس گزارش می‌دهد
شبح تحریم‌های غیرهسته‌ای بر سر برجام/ آیا تحریم‌ها از در می‌روند و از پنجره باز می‌آیند

قانون جدید تصویب‌شده در کنگره آمریکا به هیچ وجه تحریم نیست اما یک مانع‌تراشی آشکار بر سر راه رفع تحریم‌های ضدایرانی است و نکته جالب آن در این است که این مانع‌تراشی متوجه شهروندان آمریکایی نیست.

خبرگزاری فارس: شبح تحریم‌های غیرهسته‌ای بر سر برجام/ آیا تحریم‌ها از در می‌روند و از پنجره باز می‌آیند                

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس – تاکید بر لزوم حفظ بدبینی نسبت به واشنگتن و سیاست‌های آن از تاکیدات مکرری بوده که طی ماه‌های اخیر از ناحیه بزرگان نظام جمهوری اسلامی ایران و بالاخص رهبر معظم انقلاب اسلامی، گوشزد گردیده است؛ اگرچه ظاهرا از سوی برخی دولت‌مردان و صاحب‌منصبان آن‌طور که باید جدی گرفته نشده است.

در این بین، ظاهرا در «بی‌اعتمادی» نسبت به‌طرف مقابل، آمریکایی‌ها و بالاخص کنگره جمهوری‌خواه این کشور گوی سبقت را از بسیاری در ایران ربوده است. همان جلسات استماع مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای کسانی که بخواهند به جو حاکم بر آمریکا در خصوص ایران پی ببرند کافی بود و آنهایی که نمی‌خواهند پی ببرند، طبعا و قطعا پی نخواهند برد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه گذشته با 407 رای موافق در برابر تنها 19 رای مخالف، به بهانه مقابله با تهدید تروریسم، طرحی را تصویب کرد که در صورت تبدیل به قانون، سفر افرادی را که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته‌اند به آمریکا، محدود می‌کند. بر اساس این طرح، شهروندان 38 کشور «دوست آمریکا» که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز می‌توانستند وارد خاک آمریکا می‌شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، بایستی مورد بررسی قرار گیرند. قوانین جدید آمریکا در زمینه ویزا، همچنین از تمامی این 38 کشور می‌خواهد اطلاعات مربوط به مسافران به خاک آمریکا را در اختیار کاخ سفید قرار دهند. کشورهایی که در همکاری در این زمینه قصور به خرج دهند، از برنامه سفر بدون روادید به آمریکا خارج خواهند شد.

توجه به این نکته - که اگرچه موضوع این وجیزه نیست اما جالب است – نیز ضروری است که موضوع و محور مصوبه فوق، مقابله با تروریسم است اما هیچ نامی از «عربستان سعودی» در میان چهار کشور فوق نیست؛ یعنی از کشوری که شهروندانش تقریبا در هر حادثه تروریستی در هر جای جهان نقشی کوچک یا بزرگ دارند، نامی نبرده است. چرا؟ چون متحد و دوست قدیمی آمریکاست. اما ایران و عراق که شهروندانشان به اندازه یک‌صدم شهروندان رژیم تکفیری عربستان در عملیات تروریستی مشارکت نداشته‌اند، مشمول محدودیت می‌شوند. در این طرح حتی به این نکته نیز توجه نشده که سابقه ایران در تقابل با داعش هم از ائتلاف نمایشی آمریکا و متحدانش بیشتر است و هم از حملات کارساز روس‌ها بر ضد داعش.

اما دست‌مایه اصلی این گزارش، به یادداشتی بازمی‌گردد که روز شنبه در وبگاه خبری – تحلیلی المانیتور منتشر شد. در این یادداشت، یک کارشناس حقوق بین‌الملل به صراحت اذعان کرده بود که آنچه آمریکایی‌ها در مجلس نمایندگان تصویب کرده و به دنبال تصویب آن در سنا هستند، ناقض توافق 23 تیرماه ایران و 1+5 موسوم به برجام است.

پایگاه خبری المانیتور، ماهیت طرح مجلس نمایندگان را «سیاسی» خوانده و نوشته: منتقدان می‌گویند قانونگذاران آمریکا به نادرست انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفته‌اند، چرا که ایران در حال حاضر در حال جنگ با داعش است و این گروه تروریستی هیچ حضور فیزیکی در آن ندارد.

همان‌طور که پیش‌تر نیز در این مرقومه مورد اشاره قرار گرفت، منتقدان، به نوشته کارشناس المانیتور، از سیاست مماشات نمایندگان کنگره در برابر عربستان سعودی، قطر و پاکستان - کشورهایی که حملات تروریستی به خاک آمریکا از آنجا طراحی و تأمین مالی می‌شوند- نیز انتقاد می‌کنند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل در ادامه می‌نویسد: «علاوه بر این انتقاد معتبر، طرح جدید کنگره، دست‌کم دو نگرانی را از منظر تعهدات آمریکا در عرصه بین‌المللی مطرح می‌کند: یکی تعهدات ذیل قوانین سازمان تجارت جهانی و دیگر تعهدات ذیل توافق هسته‌ای ایران و 1+5.»

وی در خصوص نقض تعهدات آمریکا ذیل قوانین سازمان تجارت جهانی توضیحاتی داده و سپس به مساله برجام پرداخته و نوشته است: «ایالات متحده در پایان مذاکرات هسته‌‌ای با ایران، ضمانت‌های مورد درخواست درباره تجارت با ایران، بدون این مانع‌تراشی‌ها، تا زمان اجرای مناسب برجام را داده است.»

اشاره او به بند 29 برجام است. در این بند آمده است: «اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو و همچنین ایالت متحده، منطبق با قوانین خود، از هر گونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.»

وی می‌نویسد: «در همین راستا، سوال کلیدی که باید از دولت اوباما و اعضای دموکرات کنگره پرسید این است: چه هدفی، غیر از سیاست کوته‌بینانه، حمایت از طرحی را توجیه می‌کند که موجب اخلال در اجرای توافقی تأیید شده در شورای امنیت و حائز «منافع فوق‌العاده» [اشاره به صحبت‌های شخص اوباما] برای آمریکا تا همین دو ماه پیش می‌شود؟»

به این ترتیب، دست‌کم، هستند حقوق‌دان‌هایی که معتقد باشند اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب قانون فوق‌الذکر، مخالف با برجام است. کسانی که همان جلسات استماع را به‌خاطر می‌آورند حتما به یاد دارند که بارها تاکید شد، هیچ منعی برای آمریکا در تصویب تحریم‌های غیرهسته‌ای بر ضد ایران وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر، آمریکایی‌ها می‌توانند تدریجا تحریم‌ها را با اشکال دیگر و با ترفندهایی تازه بازگردانند.

قانون جدید تصویب شده در کنگره آمریکا به هیچ وجه تحریم نیست اما یک مانع‌تراشی  آشکار بر سر راه رفع تحریم‌های ضدایرانی است. نکته جالب این است که این مانع‌تراشی متوجه شهروندان آمریکایی نیست چون بر اساس برجام، «تحریم‌های اولیه» بر سر جای خود می‌مانند؛ آنچه قرار است برداشته شود – یا به عبارت بهتر اجرای آن متوقف شود – تحریم‌های ثانویه است یعنی تحریم‌هایی که شهروندان غیر آمریکایی تعامل‌کننده با ایران را هدف گرفته بود. بر این اساس، این قانون در اساس شبحی از همان موانعی است که تحریم‌های ثانویه ایجاد می‌کردند البته فعلا در سطحی بسیار پایین‌تر؛ اما آیا این نمی‌تواند آغاز یک راه بی‌پایان باشد؟

آن تاجر اروپایی که می‌خواهد با ایران تجارت داشته باشد حتما تمایل هم دارد با خیال راحت به آمریکا سفر کند نه اینکه برای سفرش نیاز به استعلام و دردسرهای از پی آن باشد.آیا این تاجر در چنین شرایطی با خیال راحت در ایران سرمایه‌گذاری می کند یا می تواند با ایران تعامل اقتصادی داشته باشد؟

گزارش اختصاصی فارس از وضعیت شمال حلب سوریه
آیا محاصره «نبل و الزهرا» شکسته می‌شود؟ عملیات‌ در حلب به کدام سمت است؟

نیروهای ارتش سوریه پس از شکست حصر فرودگاه نظامی «کویرس» در استان «حلب»‌ این بار قصد دارند، با کنترل روستای «باشکوی» در ۷ کیلومتری شهرک‌های «نبل» و «الزهرا» بتوانند، محاصره این ۲ شهرک شیعه‌نشین توسط عناصر تروریستی را در هم شکنند.

خبرگزاری فارس: آیا محاصره «نبل و الزهرا» شکسته می‌شود؟ عملیات‌ در حلب به کدام سمت است؟                

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس ؛ «دولت ترکیه از پشت به ما خنجر زد»؛ جمله‌ای بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پس از ساقط شدن هواپیمای بمب‌افکن سوخو-24 این کشور در خاک سوریه توسط ترکیه آن را مطرح کرد.

روسیه در گام نخست پاسخ حمله جنگنده‌های اف 16 ترکیه را با تحریم اقتصادی داد و اکنون نیز در عرصه نظامی حمایت خود را از نیروهای کُرد در شمال غرب استان حلب اعلام کرده که البته می‌توان گفت آخرین پاسخ مسکو به آنکارا هم نیست.

نیروهای کُرد در شمال غرب استان حلب با پشتیبانی‌های اخیر روسیه موفق شده‌اند چند شهرک و روستا را از وجود عناصر تروریستی پاکسازی کنند و خود را به شهر «اعزاز» نزدیک کنند که پایگاه راهبردی تروریست‌ها به شمار می آید.

برای مشاهده این عکس در اندازه بزرگتر     کلیک کنید

دشوار شدن مسیر امدادرسانی تروریست‌ها از شمال حلب به جنوب حلب

با عملیات‌های نیروهای کُرد در این منطقه، راه امدادرسانی به تروریست‌ها از مرز ترکیه در شمال حلب به جنوب این استان تنگ تر شده و عناصر تروریستی در تلاشند با پشتیبانی لجستیکی ترکیه از قطع ارتباط این مسیر مهم و راهبردی جلوگیری کنند.

از سوی دیگر ارتش سوریه نیز می‌تواند با استفاده از این فرصت و تجربه موفق شکست حصر فرودگاه نظامی «کویرس» در شرق استان حلب، عملیاتی را برای شکست محاصره دو شهرک شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» انجام دهد.

آزادسازی نبل و الزهراء؛ چه زمانی؟

در حال حاضر نزدیک‌ترین مکان آزاد شده به دو شهرک نبل و الزهراء روستای «باشکوی» در شمال غرب شهر حلب است که فاصله آن با این دو شهرک نزدیک به 7 کیلومتر است (نقشه بالا).

برخی منابع خبری از اعزام نیروهای تازه نفس و ارسال تجهیزات نظامی به این روستا برای آغاز قریب الوقوع این عملیات خبر می‌دهند و در صورت پاکسازی مسیر میانی روستای باشکوی و شهرک های الزهراء و نبل و شکسته شدن محاصره این دو شهرک، راه ارتباطی تروریست‌های «جبهة النصره»، «احرارالشام» و «جبهة الاسلامیة» از شمال استان حلب به جنوب این استان بطور کامل قطع خواهد شد.

اگر نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت بتوانند این عملیات مهم را انجام دهند نتایج این موفقیت در جنوب و جنوب غرب استان حلب نیز قابل لمس خواهد بود؛ زیرا با پاکسازی این مسیر، کمک‌رسانی تروریست‌ها به مناطق تحت نفوذ خود در مناطق جنوبی استان حلب با مشکل جدی روبه رو خواهد شد.

نیروهای ارتش سوریه و مقاومت البته باید پیشروی‌های گروه تروریستی داعش در شمال حلب را نیز مدنظر قرار دهند؛ چرا که ادامه این روند فقط به سقوط مواضع دیگر گروه‌های تروریستی منجر نخواهد شد و در آینده می‌تواند پیروزهای دولت سوریه را تحت تاثیر قرار دهد.

زارعی در گفت‌وگو با فارس:
آمریکایی‌ها نا امن‌ نشان‌دادن ایران را کلید زده‌اند/ اثرگذاری در انتخابات آتی ایران هدف آمریکا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه، طرح نمایندگان مجلس آمریکا اهداف نهایی تحرکات ضد جبهه مقاومت در منطقه را برملا کرده است، گفت: آمریکایی‌ها ناامن‌ نشان دادن ایران را کلید زده‌اند.

خبرگزاری فارس: آمریکایی‌ها نا امن‌ نشان‌دادن ایران را کلید زده‌اند/ اثرگذاری در انتخابات آتی ایران هدف آمریکا                

سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به حمایت مجلس نمایندگان آمریکا از طرح محدود کردن افرادی که اخیرا به ایران، عراق، سوریه یا سودان سفر کرده‌اند برای سفر به آمریکا، گفت: این طرح نمایندگان مجلس آمریکا بیانگر آن است که آمریکایی‌ها برای ناامن کردن و ناامن نشان دادن ایران برنامه‌هایی در دستور کار دارند.

وی افزود: تجاوز به حریم عراق به عنوان متحد جمهوری اسلامی ایران در منطقه توسط یک همسایه مشترک لایه دیگری از مقدمه‌چینی غرب برای ناامن کردن ایران به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این طرح نمایندگان مجلس آمریکا اهداف نهایی تحرکات ضد جبهه مقاومت در منطقه را برملا کرده است تصریح کرد: همچنین ابراز نگرانی اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل از آزمایش موشک‌های جدید ایران و اعلام اینکه این اقدام ایران از سوی آمریکا در دست بررسی است مقدمه‌ای برای دامن زدن به تهدیدآمیز بودن ایران و سپس اقدامات علیه ایران به حساب می‌آید.

زارعی بیان کرد: بر همین اساس مسئولان کشورمان باید این طرح مجلس نمایندگان آمریکا را فراتر از یک موضوع ساده و عادی تلقی کنند و نسبت به سیر حرکت آمریکایی‌ها در حوزه امنیتی حساس باشند.

وی افزود: از سوی دیگر نیز اقدامات تهدیدآمیز علیه ایران از سوی آمریکا در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بیانگر آن است که آمریکا اثرگذاری بر انتخابات ایران را کلید زده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه مسئولان باید در حوزه امنیتی و انتظامی مراقبت‌های لازم را نسبت به اقدامات آمریکایی‌ها داشته باشند، گفت: مسئولان امر باید در فضای داخل این نکته را در نظر بگیرند که آمریکایی‌ها به وسیله سرنخ‌های داخلی تلاش می‌کنند که در محیط سیاسی ایران نفوذ کنند.

فارس گزارش می‌دهد
قرارداد بازگشت پژو به بازار ایران در آستانه امضا/ خبری از پرداخت خسارت نیست

قرارداد بازگشت پژو به بازار خودرو ایران در حالی در آستانه امضا قرار گرفته است که هیچ خبری از پرداخت خسارت این شرکت بابت ترک یک‌ شبه ایران نیست، این در حالیست که ابهامات آتش گرفتن پژو ۴۰۵ هنوز در اذهان عمومی برطرف نشده است.

خبرگزاری فارس: قرارداد بازگشت پژو به بازار ایران در آستانه امضا/ خبری از پرداخت خسارت نیست                

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها بحث امضای قرارداد جدید ایران خودرو با شرکت پژو برای سپردن دوباره بازار پرعطش خودرو ایران به فرانسوی‌ها در حالی داغ شده که هیچ خبری در مورد جبران خسارت وارد شده به ایران از محل ترک یک شبه مسئولان پژو در ایران، به گوش نمی‌رسد و ظاهراً قرار است بازار پرسود خودرو کشورمان باز هم به راحتی در اختیار فرانسوی‌ها قرار گیرد.

قرارداد جدید ایران خودرو و پژو قرار بود در جریان سفر روحانی رئیس جمهور به فرانسه به امضا برسد که این سفر در پی حملات تروریستی در فرانسه لغو شد. در نهایت، انعقاد قرارداد جدید دو خودروساز ایرانی و فرانسوی با اقدام داعش به نتیجه نرسید و مدیرعامل ایران خودرو که زودتر از روحانی خود را به فرانسه رسانده بود، دست خالی به ایران بازگشت.

حال دوباره بحث امضای این قرارداد مطرح شده و گفته می‌شود در جریان سفر آینده روحانی به فرانسه منعقد خواهد شد. هرچند برخی نیز از احتمال امضای این قرارداد در آینده‌ای نزدیک حتی بدون حضور رئیس جمهور سخن می‌گویند.

این در حالی است که با وجود برآورد خسارت حداقل 800 میلیون یورویی معادل 3.2 تریلیون تومان وارد شده به ایران در پی خروج ناگهانی پژو از کشورمان، هیچ خبری از تعهد فرانسوی‌ها به جبران این خسارت نیست و علاوه بر این، بحث‌های مطرح شده در مورد تولید دوباره محصولات پژو در ایران از قدیمی بودن خودروهای مورد بحث، حکایت دارد.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو پیشتر در مورد مفاد نهایی شده با طرف فرانسوی برای بازگشت پژو به ایران گفته بود: صادرات 30 درصدی از تولیدات مشترک ایران و فرانسه و سرمایه‌گذاری 50 درصدی فرانسوی‌ها در ایران از جمله موارد نهایی شده با شرکت پژو است.

این در حالی است که چنین مواردی از سوی مدیران شرکت پژو عنوان نشده و حتی مدیران این شرکت، انعقاد قرارداد با ایران را به نهایی شدن موضوع مذاکرات 1+5 موکول کرده بودند.

 پشت پای پژو به مشتریان ایرانی پس از 23 سال سودجویی

پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران و تحریم صنعت خودرو، کارشناسان شرکت پژو بدون توجه به قرارداد این شرکت با ایران خودرو و بدون کوچکترین پایبندی به آن، یک شبه ایران را ترک کردند و به همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تأمین نیاز بازار خودرو ایران پشت پا زدند.

به این ترتیب، در شرایطی که ایران سرمایه‌گذاری بالایی برای برند پژو انجام داده بود، پس از 23 سال همکاری، طی فراخوانی تنها در عرض یک هفته 30 کارشناس شرکت پژو از ایران خارج شدند.

پس از این اقدام، شرکت پژو هیچ پاسخی به تماس‌های ایران خودرو نداد و رابطه پژو و ایران خودرو برای مدتی قطع شد. چنین برخوردی با یک شرکت پس از 23 سال همکاری مشترک، در تاریخ صنعت خودرو جهان بی‌سابقه بود.

هزینه‌ تولید محصول پژو در ایران، دو برابر طراحی و تولید یک خودرو داخلی

مدیران خودروساز ایرانی در حالی به حضور دوباره شرکت‌های خارجی مانند پژو در ایران روی خوش نشان می‌دهند که هزینه‌ صرف شده برای تولید محصولات این شرکت‌ها در ایران دو برابر هزینه لازم برای طراحی و تولید یک خودروی داخلی است.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، اگر سرمایه‌گذاری که برای تولید پژو 206 صندوق‌دار صورت گرفت، برای طراحی و تولید محصولی مانند رانا انجام می‌شد، دو محصول جدید داخلی در کشور تولید می‌ شد.

برای تولید 206 صندوق‌دار 130 میلیارد تومان هزینه شد که اگر این سرمایه‌گذاری برای توسعه برند ملی صورت می‌گرفت، علاوه بر تولید خودروی داخلی، به جای یک خودرو، 2 یا 3 محصول در کشور تولید می‌شد.

علاوه بر این، شرکت پژو در مورد داخلی‌سازی موتور و همچنین قطعات حساس محصولاتش در ایران سنگ‌اندازی می‌کرد و نمی‌گذاشت در این بخش‌ها خودکفایی صورت گیرد.

بی توجهی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس

موضوع زیان ایران در اثر خروج یک شبه پژو از کشورمان در حالی در مذاکرات جدید ایران خودرو و پژو مورد بی‌توجهی قرار گرفته که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت‌های خودروساز نیز بر این ضرر و زیان و لزوم جبران آن تأکید شده بود.

در متن گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز بر ایجاد زیان برای ایران در همکاری مشترک ایران خودرو و پژو تأکید شده و آمده بود: طبق قراردادی که در سال 2003 بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد، شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، با وجود آنکه این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت، مسئولان این شرکت فرانسوی ها حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند، اما آنها در تحریم ها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد، کشورمان را ترک کردند.

در ادامه این گزارش آمده بود: شرکت پژو از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن، شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارتهای سنگینی شد و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید.

تهیه کنندگان گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان تأکید کردند: پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارت های وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت پژو فرانسه از مطالبات جدی هیأت تحقیق و تفحص است. لازم به ذکر است که مدیر عامل وقت شرکت ایران خودرو اعلام کرده که این خسارت ممکن است از طریق امتیازاتی که ما از پژو خواهیم گرفت، خود به خود جبران شود!

به این ترتیب در تفاهم جدید با پژو موضوع مورد تأکید هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مورد توجه واقع نشده و به نظر می رسد قرارداد زیانبار دیگری بین دو شرکت خودروساز ایرانی و فرانسوی در حال انعقاد است.

در چنین شرایطی این سوال مطرح است که چرا باید بعد از اینکه نمایندگان پژو، ایران را ترک کردند بدون طلب خسارت، دوباره سراغ آنها برویم، برایشان فرش قرمز پهن کنیم و از آنها بخواهیم که برگردند؟

از طرفی عدم اجرای تعهداتی مانند صادرات محصولات تولیدی مشترک با پژو، عدم داخلی سازی در تولیدات مشترک و همچنین تحویل پَک قطعات پژو با قیمت بالا و حتی گرانتر از خودروی صادر شده از ایران نیز مواردی برای وارد شدن زیان مالی به کشورمان است.

در وضعیتی که مسائلی مانند خسارت مالی وارد شده به ایران از طرف شرکت پژو، فروش پَک قطعات محصولات پژو با قیمت بسیار بالا به طرف ایرانی و سنگ اندازی در ایجاد خودکفایی در تولید محصولات پژو در کشور هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند، شاهد تلاش فراوان برخی مدیران خودروساز ایرانی و فرانسوی برای امضای سریع قرارداد جدید بین خودروسازان دو کشور هستیم که این مسئله، نظارت دقیق مسئولان دولت و مجلس را ضروری می‌سازد تا شاهد تکرار تجربیات تلخ گذشته و تاراج اموال ملی نباشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد