سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وقتی اردوغان پای ایران را نیز به دعوای قاچاق نفت داعش می کشد

اردوغان پارسال نیز در اظهاراتی کم سابقه به شدت از جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و چند روز پس از آن اظهارات در قالب سفری رسمی به ایران آمد.
عصر ایران - چند روز پیش بود که معاون وزیر دفاع روسیه در یک جلسه برای خبرنگاران در وزارت دفاع این کشور اسناد و مدارکی مبنی بر قاچاق نفت گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را به خبرنگاران نشان داد و پس از آن دولت مسکو اعلام کرد اسناد و شواهد را در اختیار شورای امنیت ملل متحد می گذارد.

آناتولی آنتونوف معاون وزیر دفاع روسیه که متولی جلسه بود در سخنانی اعلام کرد: یک تیم متحد از جنایتکاران و مقامات دولتی ترکیه در کار دزدی نفت از کشورهای همسایه دست دارند. این نفت از طریق خط لوله هایی متشکل از هزاران تانکر عرضه سوخت به ترکیه منتقل می شود.

تصویر ماهواره ای ارایه شده از سوی روسیه که مسیر انتقال نفت داعش به ترکیه را نشان می دهد

وقتی اردوغان پای ایران را نیز به دعوای قاچاق نفت داعش می کشد
این روایتی است که دولت روسیه پس از سقوط جنگنده سوخوی 24 خود به دست ترکیه به شدت پیگیر آن است و مقامات مسکو می گویند رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را بابت حمایت ها از داعش و نقض قطعنامه شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت کمک به انتقال و فروش نقت گروه داعش، رسوا خواهند کرد.

روی دیگر روایت را دولت ترکیه ارایه می کند. اردوغان در روزهای گذشته بارها با رد اتهام دست داشتن در قاچاق نفت داعش مدعی شده است بزرگ ترین خریدار نفت داعش یک شهروند سوری- روسی به نام " جورج هشراوی" است. به ادعای اردوغان نام این فرد در گزارش وزارت خزانه داری آمریکا درباره فروش نفت داعش به عنوان بزرگ ترین خریدار آمده است.

اختلافات بین ترکیه و روسیه بالا گرفته است و در این جنگ لفظی و سیاسی و رسانه ای، دو طرف اتهامات سنگینی علیه یکدیگر اقامه می کنند و با اظهار نظرهای صریح برخی مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران به نظر می رسد ، ایران نیز در این نزاع جانب روسیه را دارد.

دیروز محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهاراتی اعلام کرد مستشاران ایرانی در سوریه اسناد و مدارکی از مسیرهای انتقال نفت داعش به ترکیه دارند و اگر مقامات آنکارا مایل باشند ایران این اسناد را در اختیار آنها قرار می دهد.

با وجودی که تا کنون دستگاه رسمی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اظهارنظرها و موضع گیری ها کوشیده است جانب احتیاط را نگه داشته و از موضعگیری صریح علیه همسایه غربی اجتناب کند، اما سخنان غیر دوستانه اخیر اردوغان درباره " هشدار به روحانی و اینکه رسانه های دولتی در ایران رعایت جانب اخلاق و انصاف را ندارند و به دروغ و افترا و تهمت متوسل شده و پای خانواده اردوغان را نیز به موضوع کشیده اند" ترکش های صریحی بود که در جنگ شخصی اردوغان و پوتین به دامن حسن روحانی رییس جمهوری ایران رسید و پای رییس جمهور ایران را نیز به میانه این دعوا باز کرد.

این نخستین بار نیست که اردوغان در اظهاراتی غیر قابل پیش بینی سخنانی صریح و توهین آمیز درباره ایران بیان می کند او سال گذشته نیز تنها چند روز پیش از سفر رسمی به ایران در اظهاراتی کم سابقه از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه به ویژه در یمن به شدت انتقاد کرد و سپس عازم تهران شد و در تهران مورد استقبال رسمی قرار گرفت و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران این سخنان او را به رویش نیاوردند و تهران و آنکارا ترجیح دادند از کنار سخنان انتقادی و هیجانی اردوغان درباره ایران بگذرند.وقتی اردوغان پای ایران را نیز به دعوای قاچاق نفت داعش می کشد

حالا اما این تنها روسیه و یا حتی ایران نیست که اردوغان را متهم به همدستی یا دستکم اغماض در برابر داعش می دانند ، در داخل ترکیه نیز طیف های زیادی از رسانه ها و فعالان سیاسی و اجتماعی اردوغان را همدست داعش می بینند و به شدت از سیاست های او در قبال داعش تبری می جویند.

هم اکنون دو روزنامه نگار روزنامه جمهوریت ترکیه به اتهام انتشار اسنادی از ارسال سلاح از سوی سازمان امنیت ترکیه به گروه داعش در سوریه ، در زندان هستند.

با وجودی که اردوغان اعلام کرده است اگر اسناد حمایت دولت او از داعش و خرید نفت این گروه تروریستی از سوی ترکیه رو شود او از منصب خود کناره خواهد گرفت اما جدای از طبیعت رجزخوان اردوغان، تردیدی در این واقعیت نیست که ترکیه یکی از مهم ترین دالان ها و معابر عبور نفت داعش به جهان خارج می تواند باشد. وقتی سازمان های اطلاعاتی کشورهای همسایه ترکیه از جمله روسیه توانسته اند شواهدی از خطوط انتقال نفت داعش به خاک ترکیه را رصد کرده و اسناد آن را  ارایه کنند، به طور طبیعی دستگاه های اطلاعاتی و دولت ترکیه می بایست از این اطلاعات باخبربوده باشند چه آنکه اگر بی خبر باشند، نشان دهنده ضعف و سستی آنها در مواجهه با گروهی تروریستی چون داعش می تواند باشد.
با گذر زمان و حساس تر شدن جامعه جهانی و کشورهای مختلف نسبت به تهدیداتی که می تواند از سوی داعش متوحه صلح و ثبات منطقه و جهان شود، اردوغان و دولت ترکیه بیش از گذشته زیر فشار افکار عمومی داخلی و جهانی برای مبارزه جدی با داعش خواهد بود.

اکسپرس گزارش داد
دستور پوتین برای آماده سازی هواپیمای استراتژیک «روزقیامت»/ روسیه برای هرجنگی با ترکیه آماده می‌شود

پایگاه خبری اکسپرس از دستور پوتین برای آماده سازی فوری «مجتمع فرماندهی هوایی پیشرفته» موسوم به روز قیامت طی دو هفته آینده خبر داد.

خبرگزاری فارس: دستور پوتین برای آماده سازی هواپیمای استراتژیک «روزقیامت»/ روسیه برای هرجنگی با ترکیه آماده می‌شود                

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری اکسپرس مدعی شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور آماده سازی هواپیمای غول پیکر موسوم به «روزقیامت» که نامرئی است و برای جنگ هسته ای طراحی شده است را صادر کرده است.

اکسپرس افزود: علیرغم اینکه متحصصان نظامی روسیه گفته اند که این هواپیما تا پایان سال 2015 عملیاتی نخواهد شد اما به دنبال افزایش تنشها با ترکیه پوتین دستور داده است که طی دو هفته آینده آن را آماده استفاده در صورت لزوم کنند.

این هواپیمای پیشرفته میتواند مقامات عالی حکومتی و نظامی روسیه را در صورتی که پایگاههای فرماندهی آنها در روی زمین دچار تهدید است درجای خود جای دهد و یک پایگاه فرماندهی پیشرفته سیال است.

پیش از این شبکه راشا تودی گزارش داده بود، در حالی که نیروی هوایی روسیه به عملیات خود علیه مواضع تروریست ها در سوریه ادامه می دهد، آزمایش‌های دولتی "مجتمع هوایی نسل دوم فرماندهی استراتژیک روسیه" که براساس هواپیمای ایلیوشین 80 ساخته شده، با موفقیت خاتمه یافت و این هواپیما تا آخر سال جاری میلادی تحویل وزارت دفاع روسیه داده خواهد شد.

به جز روسیه، فقط آمریکا دارای چنین مجتمع هوایی است. شرکت متحده ابزارسازی روسیه روز سه شنبه گزارش کرد که مجتمع هوایی فرماندهی استراتژیک برای استفاده در شرایط استقرار ضربتی نیروهای مسلح، نبودن تاسیسات فرماندهی در زمین و همچنین در صورت از کار افتادن مقرهای فرماندهی و مراکز و خطوط ارتباطی در زمین طراحی و ساخته شده است.

تقلای ریاض برای مقابله با ظهور قدرت‌ ایران 

   

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در مطلبی با اشاره به اختلافات داخلی و چالش‌های بین‌المللی خاندان آل‌سعود، وضعیت کنونی آنها را شرایطی بحرانی دانست که زنگ خطر را برای این پادشاهی به صدا درآورده است.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در مطلبی با اشاره به اختلافات داخلی و چالش‌های بین‌المللی خاندان آل‌سعود، وضعیت کنونی آنها را شرایطی بحرانی دانست که زنگ خطر را برای این پادشاهی به صدا درآورده است.

در این گزارش آمده است: دربار بزرگ سلطنت سعودی پس از گذشت ده ماه از تصاحب تاج و تخت توسط سلمان‌بن‌عبدالعزیز 79 ساله، درگیر چالش‌های بزرگی بخصوص در بخش اقتصاد شده است. کاهش بی‌سابقه بهای نفت دردسرهایی را برای سعودی‌ ایجاد کرده است. به گفته یکی از مقامات سعودی، اتکای بیش از حد بر درآمد نفت مدتهاست که عامل اجرای سیاست‌های نادرست در دولت شده و سقوط بهای نفت (اکنون) یک زنگ هشدار برای ریاض به شمار می‌آید.

ریاض برای احیای نقش رهبری خود علیه تشیع ایران، در مارس 2015 عملیاتی نظامی علیه حوثی‌های یمنی را آغاز نمود. گرچه عربستان در مقایسه با آشفتگی‌های عراق، سوریه و یمن کشوری باثبات محسوب می‌شود اما طی ماه‌های اخیر نفوذ داعش به این کشور نیز محسوس‌تر شده است. عربستان ادعا می‌کند که قربانی داعش است اما بسیاری از جنگجویان خارجی این گروه تروریستی وابستگی مالی و تسلیحاتی به علمای سعودی داشته و برای گسترش «وهابیت» در سراسر جهان عزم خود را جزم کرده‌‌اند.

یکی از تجار عربستانی اینگونه می‌گوید: «وضعیت دشواری است: مدتهاست قیمت نفت سقوط کرده، آشفتگی سراسر منطقه را فراگرفته و ما شاهد وضعیتی امنیتی در داخل کشور هستیم. گزینه‌های اندکی پیش روی ریاض قرار دارد و وضعیت وخیمی برای آینده کشور پیش‌بینی می‌شود.

* نسل آینده

محمد بن سلمان، فرزند 30 ساله پادشاه علاوه بر ریاست شورای امنیت و رهبری تجاوز به یمن در وزارت دفاع، مسئولیت بازسازی اقتصاد عربستان را نیز بر عهده گرفته است. وی در سال جاری دو بار با پوتین و یک‌بار با اوباما دیدار داشته، مسئول نظارت بر دادگاه سلطنتی بوده و مدیریت آرامکو (شرکت دواتی نفت عربستان) و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی کشور با 5.3میلیارد دلار سرمایه را نیز بر عهده دارد.

در واقع این شاهزاده جوان خود را بر تصدی پادشاهی در سال‌های آتی آماده می‌کند. این در حالی است که جهش در پادشاهی آل‌سعود از بن‌عبدالعزیز به بن‌سلمان گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی در این سلطنت را افزایش داده است. نزدیکان آل‌سعود معتقدند اختلافات داخلی در سلطنت واقعی است اما مخالفان (فعلا) تصمیمی برای اقدام تهدیدکننده علیه سلطنت ندارند.

* فتنه در پادشاهی

محمد بن سلمان در پی تحکیم موقعیت خود است و معیار این تحکیم نیز موفقیت یا شکست در طرح‌های اقتصادی و همچنین جنگ یمن می‌باشد. شکست در این موارد می‌تواند اینگونه تفسیر شود که وی هنوز برای تصدی پست‌های مهم در سلطنت خیلی جوان و بی‌تجربه است.

خاندان سلطنت با کمک نهاد روحانیون (وهابی) چندین دهه است که اشتغال و رفاه عمومی زندگی را برای شهروندانی تامین کرده‌اند که به پادشاهی وفادار هستند؛ رویکردی کاملا استبدادی در حکومت. در اوج ناآرامی‌های دنیای عرب، ریاض حقوق و خدمات اجتماعی را برای وفاداران خود ارتقا داده و در مقابل مخالفان را شدیدا سرکوب نمود. پنج سال بعد این تهدید داخلی به تهدیدی منطقه‌ای برای تغییر توازن قدرت در خاورمیانه بدل شده است.

به گفته گروه‌های حقوق بشری ریاض همچنان سیستم قضایی را بعنوان ابزاری برای سرکوب شیعیان مخالف و دربند و همچنین فعالان ضددولت و حامی دموکراسی استفاده می‌کند. تعداد اعدام‌های این حکومت در سال جاری به بالاترین سطح خود در دو دهه گذشته رسیده است.

* شبحی بنام «ایران»

در نخستین ماه‌های آغاز رژیم جدید در ریاض، ملک سلمان بازوهای نظامی خود را با تجاوز به یمن مورد آزمایش قرار داد. این تجاوز هدف دیگری نیز داشت: مقابله با طرح‌های توسعه‌طلبانه ایران در جهان عرب. برخی پایتخت‌های غربی (متحد با ریاض) درباره حمایت تهران از حوثی‌های یمنی تردید داشته اما عربستان آنها را متقاعد ( به پذیرش این ادعا) کرد که ایران از حوثی‌ها بعنوان نیروهای نیابتی خود در مرزهای عربستان استفاده می‌کند. بعلاوه اینکه توافق هسته‌ای ایران و تردید در سیاست‌های آمریکا در منطقه ریاض را بیش از پیش به اقدامات نظامی و خصمانه در خاورمیانه ترغیب کرد.

تلفات بالایی که کمپین نظامی سعودی در میان غیرنظامیان یمنی ایجاد کرده موجب نگرانی فزاینده غربی‌ها در مورد اثربخشی این جنگ فرسایشی و تداوم حمایت‌ها از آن شده است. در حالی برخی محتاطانه پیشنهاد برقراری آتش‌بس را مطرح می‌کنند واقعیت این است که باید بین تقبل هزینه بازسازی همسایه فقیر _و اکنون جنگ‌زده_ خود و اختصاص میلیاردها دلار برای ادامه جنگ و تخریب در این کشور یکی را انتخاب کند.

حتی اگر جنگ یمن همچنان ادامه یابد، رقابت قدرت با ایران در سایر عرصه‌ها بخصوص سوریه پابرجا خواهد بود. به گفته یکی از کارشناسان سعودی، مساله ایران یک موضوع امنیتی برای آل‌سعود محسوب می‌شود. بعلاوه اینکه افشای فساد و هزینه‌تراشی‌های مقامات رده‌بالای سعودی هجمه‌های انتقادی علیه پادشاهی را در داخل عربستان فراگیر کرده است. در خوشبینانه‌ترین حالت، تداوم سلطنت آل‌سعود به اجرای فوری تعداد زیادی از اصلاحات اساسی نیاز دارد، با این باز هم آینده روشنی برای ریاض نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

منبع: فارس

ولایتی در برنامه متن، حاشیه:
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با اشاره به سفر سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به روسیه، این سفرها را طبیعی عنوان کرد و افزود: ابعاد قضیه بسیار گسترده است.
به گزارش مشرق، علی‌‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل امشب با حضور در برنامه تلویزیونی «متن و حاشیه»، در رابطه با دلیل سفر اخیر خود به سوریه و لبنان گفت: ایران محور اصلی مقاومت در منطقه و ایستادگی در برابر استعمار جهانی است که متحدین ما عراق، سوریه و لبنان هستند که روسیه هم اخیراً به آن پیوسته است.

وی افزود: این رفت و آمدهای مکرر و تبادل‌نظر بین مسئولان دو کشور ایران و سوریه طبیعی است. به‌خصوص بعد از سفر آقای پوتین به تهران،‌ لازم بود که آقای اسد و سیدحسن نصرالله در جریان آخرین تحولات سیاسی قرار بگیرند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه برخی حضور نظامی روسیه در سوریه را نتیجه گفتگوهای سردار سلیمانی با مقامات روسی می‌دانند، تصریح کرد: رفت و آمد سردار سلیمانی و هماهنگی با مقامات روسی در وضعیتی که اتحاد ایران و روسیه در مبارزه با گروههای تروریستی رو به گسترش بوده کاملاً طبیعی است.

ولایتی اضافه کرد: حتی قبل از سفر آقای پوتین به تهران نیز یکی از مقامات روس اعلام کرد که ایران و روسیه به سمت روابط استراتژیک پیش می‌روند و البته ایران هم معتقد است روابط دو کشور باید همه‌جانبه باشد.

وی با بیان اینکه سفر سردار سلیمانی به روسیه قابل انتظار است، تأکید کرد: تنش به‌وجود آمده در منطقه بسیار گسترده بوده و امکان دارد بیش از پیش گسترش یابد که پیش‌بینی می‌کنیم این تنش‌ها در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت به وضعیت قبلی خودش برنگردد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که آیا روسیه به محور مقاومت پیوسته است یا خیر، اظهار داشت: اگر این خطر «گروه‌های تکفیری»‌ را از ریشه از بین نبریم، تهدیدی برای همه کشورها خواهد بود. همان‌طور که اطلاع دارید آثار وجود این گروه‌ها رو به گسترش بوده، بنابراین همکاری همه‌جانبه در مبارزه با آنها را می‌طلبد.

ولایتی ادامه داد: همان‌طور که اگر ایران به درخواست دولت سوریه و عراق، کمک‌ها و مشاوره‌های مستشاری در مقابله با گروه‌های تروریستی انجام ندهد، فردا روزی باید در داخل کشور با آنها روبه‌رو شویم، بنابراین حضور روسیه نیز در مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی در سوریه به دعوت دولت این کشور (سوریه) بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اگر کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به دولت سوریه نبود، دولت بشار اسد ساقط می‌شد، ایران با پایمردی ایستاد که در نتیجه شاهد پیوستن سایر کشورها به این محور ایستادگی و مقاومت بودیم که از جمله آن می‌توان به روسیه اشاره داشت.

ولایتی افزود: البته پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور برخی کشورهای دیگر که حتی شاید در سطح قدرت‌های جهانی باشند، به جبهه مقاومت بپیوندند.

وی ادامه داد: البته من از کشوری نام نمی برم ولی به هر حال کشوری مثل چین مسلمانهای زیادی دارد.

وی با اشاره به برخی کشورهای اروپایی نظیر آلمان و انگلیس تصریح کرد: این کشورهای جهانی نیز بعد از حضور روسیه در مقابله با گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش، شاهد بر هم خوردن موازنه به نفع محور مقاومت بودند که همین مسئله باعث تغییر رفتار آنان شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در رابطه با هماهنگی ایران و روسیه در مقابله با داعش گفت: بنای روسها در این اقدامات علیه گروه‌های تروریستی بر هماهنگی با ایران است، البته روس‌ها در برخی موارد مواضع مختلفی داشتند که هنگامی که با ایران مشورت و گفت‌وگو کردند، به مواضع مشترک رسیدیم.

ولایتی تأکید کرد: همکاری راهبردی سیاسی،‌ نظامی،‌ امنیتی ایران و روسیه امر بدیهی است و البته هماهنگی کامل بین این دو کشور در این امور راهبردی زمان‌بر است.

وی در رابطه با حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها در سوریه، گفت: دولت بشار اسد هیچ دعوتی از حضور این نیروهای خارجی برای مقابله با گروههای تروریستی نداشته درحالی که همکاری روسیه و ایران به دعوت دولت سوریه بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکایی‌ها علی‌رغم تکذیب‌های مکرر، به عراق نیرو فرستادند، افزود: آمریکا حافظ منافع داعش در عراق و سوریه است و اطلاع داریم زمانی اقدام به بمباران می‌کند که گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش از خط قرمز آمریکایی‌ها عبور کند.

ولایتی با بیان اینکه ما با یک دیپلماسی غیرشرافت‌مندانه روبرو هستیم، اضافه کرد: سوریه به هیچ عنوان از انگلیس و آمریکا و... برای مقابله با گروه‌های تکفیری تروریستی دعوتی نکرده،‌ بنابراین حضور این کشورها هیچ مبنای قانونی و بین‌المللی ندارد.

وی در رابطه با مذاکراتش با بشار اسد گفت: رئیس‌جمهور سوریه در این مذاکرات از اینکه نیروهای ارتش و مردمی سوریه توانسته‌اند پیروزی‌های خوبی را در مناطق مختلف این کشور به‌دست بیاورند، ابراز خوشنودی کرد و بر پیروزی نهایی امیدوار بود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، در رابطه با افزایش تنش میان ترکیه و روسیه در چند هفته اخیر، گفت: به مصلحت منطقه است که تنش بین دو کشور افزایش نیابد.

ولایتی اضافه کرد: ترکیه و روسیه همسایگان ایران هستند، البته بیان این مطلب به این معنا نیست که روسیه با حضور مشروعش، حق مبارزه با گروه‌های تروریستی را نداشته باشد و یا اینکه ترکیه از تروریست‌ها حمایت کند، منظور آن است که افزایش تنش به نفع دو کشور و منطقه نیست.

وی افزود: ما به هیچ وجه طرف هیچ‌کس را نمی‌گیریم، ‌بلکه وظیفه داریم تنش‌ها را کاهش دهیم، البته برخی محافل ترکیه‌ای حد و حدود خود را نگه نمی‌دارند و برخی مطالب را بیان می‌کنند که به مصلحت آنها نخواهد بود، زیرا آنچه که باقی خواهد ماند، توصیه‌های مدبرانه یا نامدبرانه است. مقامات دو کشور موضع‌گیری دورنگرانه داشته باشند و بیش از این بر این آتش که بیش‌تر خوشحال‌کننده صهیونیست‌ها و آمریکا است، بنزین نریزند.

ولایتی در واکنش به اظهارات اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر هشدار به رئیس‌جمهور ایران گفت: هر کسی باید در حد و اندازه خودش حرف بزند.

وی ادامه داد: ایران کشوری مقتدر و با تاریخ چند هزار ساله است و با این اقتدار در منطقه و تأثیرگذاری در صحنه بین‌الملل با این سخنان که خارج از محاسبات دقیق بیان می‌شود، مواضعش را تغییر نمی‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: بیان این سخنان باعث ایجاد تنش خواهد شد.

ولایتی در رابطه با برخی اسناد منتشرشده از سوی روس‌ها پیرامون فروش نفت توسط داعش به ترکیه، تصریح کرد: روس‌ها از همان ابتدا عکس‌ها و اسنادی از صف‌های طولانی نفت‌کش‌ها در شمال عراق را که به سمت ترکیه درحال حرکت بودند‌، منتشر کردند که انتشار همین عکس‌ها بیانگر تمامی مطالب بود و نیاز به سندی بیش از این نیست.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که آیا ایران بر سر سوریه با آمریکا کنار خواهد آمد یا خیر، اظهار داشت: ما قرار نیست بر سر سوریه با آمریکایی‌ها کنار بیاییم.

ولایتی افزود: علت حضور ایران در مذاکرات وین نیز به خاطر نقش مهم کشورمان در منطقه است و ایران باید در صحنه سیاسی حضور داشته باشد که این حضور به معنای کنار آمدن نیست.

وی خاطرنشان کرد: مردم سوریه باید در نهایت بر سر سرنوشت و آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند و هیچ کشور خارجی حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با نقش برخی کشورهای منطقه در حمایت از تروریسم، گفت: سه کشور ترکیه،‌ قطر و عربستان در گذشته از جمله نزدیک‌ترین کشورها به سوریه بوده‌اند و در پی این حضور و پررنگ کردن نقش خود، قصد خروج بشار اسد از محور مقاومت را داشتند تا بتوانند با این اقدام جلوی محور مقاومت را بگیرند، اما وقتی به این هدف خود نرسیدند، همه آنها علیه بشار اسد عمل می‌کنند و مشاهده می‌کنیم که بیش‌ترین کمک‌ها هم به تروریست‌ها صورت می‌گیرد.

ولایتی تأکید کرد: ایران بنا ندارد چه در میدان جنگ یا سیاست پشت بشار اسد را خالی کند.

وی در پاسخ به این سؤال که خط قرمز ایران در سوریه چیست، اظهار داشت: بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، به‌دلیل اینکه بشار اسد توسط مردم سوریه انتخاب شده است و مردم سوریه باید در نهایت پیرامون سرنوشت کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هیچ کشور خارجی نمی‌تواند برای آینده سوریه تصمیم‌گیری کند.
منبع: فارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد