سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نخست وزیر ترکیه:

احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه دیروز در بازگشت از باکو در گفتگو با خبرنگارانی که وی را در هواپیما همراهی می کردند ، گفت : موضع رئیس جمهور روسیه و رسانه های این کشور موجب تشدید ابعاد روانی بحران میان دو کشور شده و این موضوع، گفتگو درباره مسئله موجود را دشوارتر کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با طرحی سه مرحله‌ای با تحریم‌های روسیه مقابله می‌کنیم / مواضع پوتین موجب تشدید ابعاد روانی بحران پیش آمده شده است / به خاطر حفاظت از مرزهایمان از کسی عذرخواهی نمی کنیم
روزنامه زمان چاپ ترکیه نوشت: نخست وزیر ترکیه گفت : دولت ترکیه با طرحی سه مرحله ای با تحریم های روسیه مقابله خواهد کرد.
به گزارش «انتخاب»، احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه دیروز در بازگشت از باکو در گفتگو با خبرنگارانی که وی را در هواپیما همراهی می کردند ، گفت : موضع رئیس جمهور روسیه و رسانه های این کشور موجب تشدید ابعاد روانی بحران میان دو کشور شده و این موضوع، گفتگو درباره مسئله موجود را دشوارتر کرده است.

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه روسیه به رغم اینکه بارها به ما قول داده است از نقض حریم  هوایی ترکیه خودداری کند ، حداقل سه بار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است ، گفت : ما به خاطر اینکه از مرزهایمان محافظت می کنیم از هیچ کس عذرخواهی نخواهیم کرد.
داوداوغلو روسیه را به بمباران مناطق ترکمن نشین سوریه متهم کرد.وی همچنین گفت : تحریم های روسیه ترکیه را به زانو در نخواهد آورد .
داوداوغلو درباره دیدار اخیر وزیران امور خارجه ترکیه و روسیه گفت : اینکه با یک دیدار هر مسئله ای حل شود ، بسیار دشوار است.
وی با هشدار درباره تشدید ابعاد روانی بحران میان ترکیه و روسیه ، تاکید کرد ، باید هر چه زودتر از این فشار روانی و بن بست دور شویم.
نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه مسئله سوریه باید هر چه زودتر حل شود ، گفت : اوضاع سوریه به گونه ای است که هر لحظه امکان مواجه شدن با بحران هایی از این قبیل وجود دارد .وی گفت : شمار کشورهایی که در حریم هوایی سوریه عملیات انجام می دهند زیاد شده و احتمال اینکه این هواپیماها به یکدیگر آسیب وارد کنند ،‌افزایش یافته است.
وال استریت ژورنال:
در حالی که گروه ها و نیروهای خارجی مانند ایران، روسیه و ترکیه برای یک درگیری کوبنده آماده می شوند، جنگ چند جانبه در سوریه در استان حلب به مرحله حساس نزدیک می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه وال استریت ژورنال نوشت درگیری ها در استان حلب شدت گرفته است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی آورده است: در حالی که گروه ها و نیروهای خارجی مانند ایران، روسیه و ترکیه برای یک درگیری کوبنده آماده می شوند، جنگ چند جانبه در سوریه در استان حلب به مرحله حساس نزدیک می شود.

در هفته های اخیر، سوریه و ایران، متحد شیعه آن، با کمک حملات هوایی روسیه هزاران مبارز شیعه خارجی و محلی را برای بازپس گیری شهر حلب از دست شورشیان بسیج کرده اند.
پیش از جنگ، شهر حلب پرجمعیت ترین شهر و مرکز اقتصادی سوریه بود. اگر سوریه بتواند کنترل کامل این شهر را بار دیگر به دست بگیرد، تسلط دولت بر نیمه غربی کشور از جمله منطقه ساحلی و دمشق مستحکم خواهد شد.

به گفته نیروها و فعالان هر دو طرف، بیش از یک ماه است که ایران با هدف قطع خطوط تدارکاتی شورشیان و بازپس گیری مناطق اطراف حلب از دست مخالفان، عملیات در استان حلب را رهبری می کند. شماری از جنگجویان شورشی در جنوب حلب گفتند گروه های میانه رو وابسته به ارتش آزاد سوریه تحت حمایت غرب، اسلام خواهان و جبهه النصره در دو هفته گذشته با یکدیگر متحد شده اند تا با درگیری های تحت رهبری ایران و متحدانش به راه افتاده است، مقابله کنند.

با وجود افزایش فشار بر داعش، این گروه در هفته های اخیر پیروزی هایی به دست آورده است و بخش هایی را از شورشیان و سوریه گرفته است.

برای کردهای سوریه که در یک سال گذشته در جنگ با داعش مناطقی را تصرف کرده و قدرت گرفته است، حلب یک حلقه مفقوده است. زیرا مقر آنها در شمال شرقی و شمال غربی این کشور قرار دارد و حلب در میان این دو مقر گرفته است.

به علاوه، نیروهای محلی و منطقه ای که برای کنترل آینده سوریه با یکدیگر رقابت می کنند، بیش از هر مکان دیگری در سوریه، در حلب منافعی دارند. اما جنگ بر سر حلب همچنین نشان دهنده چالشی است که آمریکا و متحدانش و همچنین حامیان اصلی این حکومت یعنی ایران و روسیه به شدت درگیر آن شده اند.
تحلیلگران حلب را نمونه ای از باتلاقی توصیف می کنند که آمریکا از آغاز این درگیری ها از چهار سال پیش تا کنون به شدت از آن پرهیز کرده است.

فواز جرجس ( Fawaz Gerges)، استاد روابط بین المللی در دانشکده اقتصاد لندن گفت حلب یک میدان مین است.
سوریه و ایران ماه گذشته محاصره دو ساله داعش را بر یکی از پایگاه های هوایی در شرق حلب شکستند. اما این بزرگترین اقدامات نظامی این حکومت و متحدانش بر ضد داعش نیست. این گروه تندرو سنی بخش هایی از شرق و شمال استان حلب را تحت کنترل دارد. اما ایران و روسیه به جای آن، قدرت آتش خود را بر بخش جنوبی این استان و بر ضد گروه های شورشی تحت حمایت قطر، عربستان، ترکیه و جبهه النصره متمرکز کرده اند.
بسیاری از مخالفان اسد می گویند ایران به قدری در این جنگ درگیر شده است که قاسم سلیمانی، یکی از بلند پایه ترین فرماندهان نظامی این کشور، آن را رهبری می کند.
المیادین:
روسیه تجهیزات نظامی بیشتری برای حمایت از حملات هوایی خود در سوریه ارسال کرده است. پس از این که روسیه سامانه موشکی اس400 را در سوریه مستقر و شمار بیشتری از جنگنده های تهاجمی سوخو را به این کشور ارسال کرد، سامانه راداری مورمانسک نیز برای ارسال پارازیت به امواج مخابراتی در سوریه ارسال شده است. هدف روسیه بستن تدریجی حریم هوایی سوریه در برابر هر گونه عملیاتی است که با دمشق هماهنگی نداشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پوتین قواعد جنگ را تغییر داد / حریم هوایی سوریه بسته شد / عملیات هوایی ترک ها متوقف شد / استقرار  پیشرفته ترین سامانه راداری جنگ الکترونیک در دمشق از سوی روس ها
المیادین گزارش داد: شمار بیشتری از تجهیزات نظامی روسیه در سوریه مستقر شده است.

به گزارش «انتخاب»، روسیه تجهیزات نظامی بیشتری برای حمایت از حملات هوایی خود در سوریه ارسال کرده است. پس از این که روسیه سامانه موشکی اس400 را در سوریه مستقر و شمار بیشتری از جنگنده های تهاجمی سوخو را به این کشور ارسال کرد، سامانه راداری مورمانسک نیز برای ارسال پارازیت به امواج مخابراتی در سوریه ارسال شده است. هدف روسیه بستن تدریجی حریم هوایی سوریه در برابر هر گونه عملیاتی است که با دمشق هماهنگی نداشته باشد.سامانه موشکی اس400 روسیه به عنوان قوی ترین سامانه پدافند هوایی این کشور در پایگاه نظامی حمیمیم سوریه مستقر شده است. این سامانه موشکی اهداف مورد نظر را در فاصله ششصد کیلومتری زیر نظر دارد. موشک های روسی موجود در این سامانه قادر است هر هواپیمایی را تا فاصله چهارصد کیلومتری هدف قرار دهند. همچنین ناو جنگی روسی مستقر در سواحل لاذقیه به موشک های اس300 مجهز است و برد این موشک ها به دویست و پنجاه کیلومتر می رسد.

ثابت محمد کارشناس امور نظامی سوریه گفت: سامانه های موشکی روسیه که در سوریه مستقر شده است یک سپر موشکی تلقی می شود. این سامانه های موشکی قادر است همه اهداف هوایی را هدف قرار دهد. همچنین می تواند با موشک های بالستیک مقابله کند.
همچنین روسیه سامانه ارسال پارازیت موسوم به مورمانسک را در سوریه مستقر کرده است. تا کنون تصویری از این سامانه در سوریه منتشر نشده است. روس ها پیشرفته ترین سامانه راداری جنگ الکترونیک خود را در سوریه مستقر کرده اند تا ارتباطات میان هواپیمای متخاصم در حریم هوایی سوریه قطع شود. این سامانه قادر است در شبکه های ارتباطی پایگاه های نظامی آمریکا و ترکیه در منطقه اخلال ایجاد کند.

بسته شدن حریم هوایی سوریه از سواحل این کشور به صورت تدریجی به دیگر نقاط سوریه کشیده می شود. عملیات هوایی جنگنده های ترکیه در مرزهای سوریه متوقف شده است و هیچ فعالیت هوایی در غرب سوریه مشاهده نمی شود و تنها جنگنده های روسی و سوریه در این منطقه فعال هستند. هر جنگنده متخاصی که در تیررس موشک های روسیه قرار گیرد هدف قرار گرفته خواهد شد.
پس از اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده بمب افکن سوخوی روسیه،شمال این کشور به میدان مسابقه برای سیطره بر حریم هوایی تبدیل شده است. روس ها پس از استقرار تجهیزات مختلف نظامی خود در پایگاه هوایی حمیمیم، شمار بیشتری از تجهیزات نظامی خود را در پایگاه نظامی شعیرات در استان حمص مستقر کردند. در این دو پایگاه هواپیماهای جنگنده سوخوی24 و جنگنده های هجومی 34 نیز مستقر شده اند. این وضع نشان می دهد قواعد جنگ و درگیری در سوریه تغییر کرده است.
عونی الحمصی کارشناس سیاسی روس گفت:قواعد درگیری باید تغییر کند. زمانی که کشورهای حامی تروریست ها در سوریه برای به دست آوردن امتیازات سیاسی حمایت های خود را از تروریست ها افزایش می دهند، متحدان دولت سوریه نیز حمایت نظامی خود را از این کشور شدت می بخشند.
براساس گزارش المیادین، آمریکایی ها نیز وارد میدان شدند تا بتوانند با روس ها در سوریه به توازن نظامی برسند. شمار زیادی از جنگنده های آمریکا در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر شده اند. انگلیس نیز مشارکت نظامی خود را با استفاده از پایگاه هوایی در قبرس آغاز کرده است. به نظر می رسد که داعش تنها هدف مسابقه تسلیحاتی در حریم هوایی سوریه نباشد.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که صبح امروز به عیادت عده‌ای از مجروحان جبهه سوریه رفته بود، گفت: «کشورهای درگیر تروریسم باید با خونسردی از چالش با یکدیگر بکاهند وتوان خود را برای انهدام داعش بکار گیرند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به‌زودی اخبار مهمی از انهدام تکفیری‌ها و داعش به گوش مردم خواهد رسید.
به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که صبح امروز  به عیادت عده‌ای از مجروحان جبهه سوریه رفته بود، با بیان این خبر افزود: «کشورهای درگیر تروریسم باید با خونسردی از چالش با یکدیگر بکاهند وتوان خود را برای انهدام داعش بکار گیرند».
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در حاشیه این عیادت در پاسخ به این موضوع که چرا مسئولان ترکیه هرگونه خرید نفت از داعش را تکذیب می‌کنند، گفت: اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم.
رضایی تصریح کرد: مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکس‌برداری و فیلم‌برداری کرده‌اند و این اسناد قابل ‌ارائه و انتشار است.
خبرگزاری فرانسه:
منابع نظامی سوری اعلام کردند روسیه درحال استقرار یک پایگاه هوایی نظامی در مرکز سوریه است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روس ها در مرکز سوریه پایگاه هوایی احداث می کنند
خبرگزاری فرانسه نوشت: منابع نظامی سوری اعلام کردند روسیه درحال استقرار یک پایگاه هوایی نظامی در مرکز سوریه است .
به گزارش «انتخاب»، این پایگاه هوایی دومین پایگاه روس ها پس از پایگاه لاذقیه در شمال غربی سوریه محسوب می شود.

یک منبع سوری که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد:« عملیات آماده سازی پایگاه سوری الشیراط به زودی پایان خواهد یافت . این پایگاه یک پایگاه روسی خواهد شد.»
فرودگاه الشیراط واقع در 40 کیلومتری جنوب شرقی حمص ، مرکز استانی با همین نام ،‌صحنه درگیری های بین نیروهای طرفدار حکومت و تروریست های داعش است .
به گفته این منبع ،‌تروریست های داعشی در برابر پیشروی ارتش سوریه با حمایت هواپیماهای روس ،‌مجبور شدند از این بخش عقب نشینی کنند.

این منبع نظامی افزود:« مستشاران روس از چند هفته پیش وارد فرودگاه الشیراط شده اند.»
وی تصریح کرد این پایگاه پیش از پایان دسامبر عملیاتی خواهد شد.
رامی عبدالرحمان مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه ،‌آماده سازی این پایگاه را تایید کرد.
وی گفت :«‌روس ها در حال آماده سازی باندهای جدید فرود و تامین امنیت اطراف ( فرودگاه ) برای استفاده از آن در آینده ای نزدیک برای عملیات خود در شرق حمص و در مناطق دیگر از جمله شرق قلمون ،‌در نزدیکی مرز لبنان که در آن داعش حضور دارد،‌هستند.»

از اوایل حملات هوایی روسیه در سی ام سپتامبر، ‌روسیه از پایگاه نظامی حمیمیم در لاذقیه در غرب سوریه استفاده می کند.
بنابراعلام دیده بان حقوق بشر سوریه ، روسیه همچنین از فرودگاه التیاس در شرق حمص به عنوان پایگاه برای بالگردهای خود با هدف حملات هوایی سنگین علیه مواضع داعش در اطراف مرکز باستانی تدمر که اکنون در اختیار داعش قرار دارد استفاده می کند.
نیروهای حکومت سوریه همچنین به پیشروی خود در شرق و جنوب شرقی حمص به ویژه در اطراف تدمر و روستای قریتین که در کنترل داعش قرار دارد ادامه دادند.بنابراعلام عبدالرحمان، « نیروهای حکومت سوریه اکنون در سه کیلومتری تدمر هستند و تحت پوشش هوایی روس ها به سمت جبهه جنوبی و غربی سوریه به پیش می روند.»وی افزود:« درگیری های شدیدی اطراف این شهر ادامه دارد.»
منبع نظامی سوری اعلام کرد نیروهای حکومت سوریه پس از پیشروی سریع در طول 72 ساعت گذشته همچنین اکنون به نزدیکی دروازه های قریتین رسیده اند .این منبع به درگیری های شدید و انجام شدن بیش از 40 مورد حمله هوایی روسیه و سوریه در داخل و اطراف این روستا اشاره کرد.
روسیه مین هایی دریایی در اختیار دارد که می تواند دو تنگه بسفر و داردانل را به طور کلی مسدود کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احتمال بستن تنگه بسفر و داردانل به روی کشتی های روس / خبرگزاری اسپوتنیک: اردوغان از مین های دریایی روسیه غافل است
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: رسانه های آمریکا در روزهای گذشته احتمال اقدام ترکیه را به بستن دو تنگه بسفر و داردانل به روی کشتی های جنگی روسیه بررسی کردند.
به گزارش «انتخاب»، چنین معروف است که ترکیه بر اساس موافقتنامه « مونترو » در سال 1936 در صورت درگیر شدن در جنگ حق دارد از عبور کشتی ها از این تنگه جلوگیری کند.
این رسانه های آمریکایی افزودند رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه شاید تلاش کند اقداماتش را توجیه و با این بهانه تنگه بسفر را ببندد که ترکیه در معرض تهدید نظامی روسیه قرار دارد و تصمیم منطقی ، بستن این تنگه به روی همه کشتی های روسی مستقر در دریایی سیاه است که با اهداف نظامی به سوریه می روند.
ولی آن چه که رسانه های آمریکایی نمی دانند این است که روسیه نیز کلید تنگه بسفر و داردانل را در اختیار دارد و از قدرت زیاد و کافی برای محروم کردن آنکارا از این دو تنگه برای همیشه برخوردار است.
روزنامه روسی « نیزاویسیمایا گازتا » اعلام کرد ، روسیه به تنهایی می تواند تنگه بسفر را ببندد و اردوغان و نزدیکانش نمی دانند که روسیه مین هایی دریایی در اختیار دارد که می تواند دو تنگه بسفر و داردانل را به طور کلی مسدود کند.

نگاهی اجمالی به مین های دریایی و قدرت آن:

ناوگان آمریکا اکتبر سال 1950 عازم بندری در کره شمالی برای محاصره کردن ارتش این کشور شد. کره شمالی در آن زمان کشتی جنگی یا جنگنده نداشت و اتحاد جماهیر شوروی و چین نیز وارد این تنش نشدند. ولی حادثه غافلگیر کننده ای رخ داد که آمریکایی ها آن را پیش بینی نکرده بودند. نیروی دریایی این کشور برتری دریایی خود در آب های کره شمالی را از دست داد زمانی که مین های این کشور ناوچه ها و کشتی های جنگی آمریکا را شکار کردند.این یک نمونه از قدرت و موفقیت مین های دریایی است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالیکه قانونگذاران آلمانی آغاز عملیات پشتیبانی از حملات علیه مواضع داعش را تصویب کردند، رییس جمهور فرانسه از عرشه ناوهواپیمابر شارل دوگل در نزدیکی آبهای سوریه گفت این ناو در روزهای آتی به سوی خلیج فارس حرکت می‌کند.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند پس از اعلام جنگ علیه داعش دستور داد که این ناو به شرق دریای مدیترانه عازم شود.
 
هم چنین رییس جمهور فرانسه اعلام کرد که این ناو طی روزهای آتی از شرق مدیترانه به سمت خلیج فارس می‌رود تا به ناو‌های آمریکا که در این آبها مستقر هستند، کمک کند.  
اولاند پس از ورود به ناو هواپیمابر شارل دوگل توسط هلی کوپتر گفت، در روزهای آتی این ناو بر اساس مسوولیتهای مشترک فرانسه با دیگر اعضای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش وارد منطقه جدیدی می‌شود. 
 وی خطاب به نیروهای نظامی این کشور که در خط مقدم مبارزه با داعش در عراق و سوریه قرار گرفته‌اند، ادامه داد: شما از راه دیگری جنگ خود را علیه داعش ادامه خواهید داد که تا بدین شکل به تعهدات خود علیه تروریسم عمل کنید.  
هم چنین فرانسه روز جمعه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور پروازهای رهگیری خود را بر روی کشور لیبی به خصوص برای نظارت بر مواضع داعش در شهر سرت انجام می‌دهند.  
به گزارش ایسنا، حملات 13 نوامبر پاریس که طی آن 130 نفر به دست افراط‌گرایان داعش کشته شدند تشدید فعالیت‌های پاریس در خاورمیانه را در پی داشته است. منبع: ایسنا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رهبر مخالفان دولت رژیم صهیونیستی ضمن تاکید بر اینکه تهدیدات در خاورمیانه فرصتی تاریخی برای این رژیم است خواهان تشکیل ائتلاف با کشورهای عربی علیه ایران و تروریسم شد.

به نوشته روزنامه الاخبار لبنان زمانی که اسحاق هرتزوگ، رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی درباره این مساله صحبت می‌کند که تحولات منطقه‌ای و تهدیداتی که اسرائیل از سوی ایران، مقاومت و داعش در معرض آن قرار دارد فرصت تاریخی برای اسرائیل است وی در واقع اعتقادات خود را می‌گوید. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واقع همین سخن را تکرار می‌کند در نتیجه می‌بینیم که جریان‌های سیاسی اسرائیل در واقع همه این دیدگاه را دارند اما درباره مساله فلسطین بحث فرق می‌کند.

با این حال اتفاق نظر میان بیشتر گروه‌های اسرائیلی خود برای ممانعت از رسیدن به توافق نهایی و فراگیر با تشکیلات خودگردان فلسطین کافی است. درگیری بر سر قدرت میان احزاب و رهبران اسرائیل وجود دارد و آن‌ها در خصوص این مساله که چه کسی باید رهبر اسرائیل باشد، اختلافاتی دارند.

در همین راستا رئیس "اردوگاه صهیونیستی" و رئیس مخالفان اسرائیل خواهان تشکیل پیمانی مثل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) میان اسرائیل و کشورهای عربی شد که موضعی میانه در برخورد با سیاست‌های اسرائیل دارند.

هرتزوگ در سخنرانی خود در مجمع عمومی اتحادیه‌های یهودیان در واشنگتن گفت: تهدیدات در خاورمیانه فرصتی تاریخی برای اسرائیل است.

منظور هرتزوگ این است که می‌توان از این اوضاع برای ائتلاف با کشورهای عربی استفاده کرد؛ کشورهایی که می‌توانند با تهدیداتی مقابله کنند که اسرائیل با آن مواجه است مثل محور مقاومت و گروه‌های تروریستی.

وی تاکید کرد: دشمنی این طرف‌ها و منافع مشترک به اسرائیل این امکان را می‌دهد که با مصر، اردن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دیگر کشورها برای کاهش گسترش نفوذ ایران، از بین بردن داعش، تسهیل تبادل اطلاعات و نشاندن فلسطینی‌ها و اسرائیلی بر میز مذاکرات همکاری کند.

هرتزوگ درباره انتفاضه فلسطین گفت: "ما با یک موج تروریستی رو به رو هستیم؛ تروریسمی که با چاقو، پرتاب سنگ و زخمی کردن همراه است. ما باید به فراتر از این مساله بنگریم و اقداماتی اتخاذ کنیم که بتواند تاریخ منطقه را تغییر دهد".

وی گفت: اسرائیلی‌ها در نهایت به این نتیجه خواهند رسید که روش نتانیاهو یعنی زیستن تحت حکومت شمشیر به تنهایی چاره ساز نیست.

وی با این حال بعید ندانست که در صورت ارائه پیشنهادی برای ایجاد تغییر تاریخی در منطقه نتانیاهو از وی دفاع کند.

هرتزوگ متعهد شد که احداث شهرک‌ها در اراضی فلسطینی‌ها را متوقف کند.
وی همچنین گفت که در مقابل پارلمان فلسطین در رام الله صحبت خواهد کرد تا ثابت کند که دو طرف درد یکدیگر را می‌فهمند و باید دو طرف همدیگر را به رسمیت بشناسند و تدابیر امنیتی اتخاذ کنند که از جمله این تدابیر این است که اسرائیل غور اردن را به عنوان گذرگاه امنیتی برای خود نگهدارد. منبع: ایسنا
المیادین؛
گزارش های متعدد ثابت می کند نفت داعش به ترکیه منتقل می شود. برخی مقامات آمریکایی هم این مسئله را تایید کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تبدیل موصل به پایگاهی علیه ایران؛ هدف ترکیه از اعزام نیروی نظامی به عراق
شبکه المیادین گزارش داد: هدف ترکیه از اعزام نیروی نظامی به عراق، تبدیل کردن شهر موصل به پایگاهی علیه ایران است.

به گزارش «انتخاب»، ترکیه در باتلاق دوگانه ای گرفتار شده است. آنکارا از یک سو با روسیه روبروست و از سوی دیگر باید برای ترمیم وجهه خود در جهان که به عنوان حامی تروریسم خدشه دار شده است، تلاش کند. ترکیه علیه مسکو تاکنون به جنگ لفظی اکتفا کرده است. پس از آنکه روسیه تصاویر ماهواره ای را از تردد تانکرهای نفتی داعش از مرزهای سوریه و ترکیه منتشر کرد، تنش بین مسکو و آنکارا تشدید شد. دولت ترکیه به شیوه غیرقانونی نفت را از اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی با بغداد هم وارد می کند.

گزارش های متعدد ثابت می کند نفت داعش به ترکیه منتقل می شود. برخی مقامات آمریکایی هم این مسئله را تایید کرده اند. مثلث اقلیم کردستان، داعش و ترکیه همکاری سه جانبه ای با یکدیگر دارند. بعضی از تحلیلگران درباره جنگیدن پیشمرگه ها با داعش ابراز تردید می کنند. جنگیدن پیشمرگه ها با داعش شاید محدود به سنجار باشد. اقلیم کردستان از ترکیه در برابر اتهامات روسیه در مورد خرید نفت قاچاق از داعش حمایت کرد و اتهامات مسکو را بی اساس خواند. مقامات اقلیم کردستان با تامین منافع ترکیه در واقع به تحقق منافع داعش کمک می کنند.

ترکیه نبرد آزادسازی موصل را فرصتی می داند تا با انگیزه های مذهبی وارد عمل شود. دولت ترکیه معتقد است کمک به آزادسازی منطقه سنی نشین، ضربه ای به نیروهای شیعه بسیج مردمی عراق خواهد بود. فرماندهان بسیج ملی در استان نینوا از ترکیه خواستند تا نظامیانش را به این استان اعزام کند. طرح آمریکا در اعزام کارشناسان نظامی و نیروهای ویژه به عراق، گامی برای حمایت از رویکرد ترکیه است که می خواهد موصل را به پایگاهی علیه ایران تبدیل کند.

دولت عراق بر مخالفت با هر نوع دخالت نظامی خارجی بدون هماهنگی با بغداد تاکید دارد. ترکیه که احساس می کند پس از دخالت روسیه در سوریه، درهای این کشور بر روی آنکارا بسته شد، این بار به دنبال آن است که با دخالت در عراق وجهه خود را ترمیم کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد