سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

شان نام اهواز،تا حد "فلافل" پایین آمده است

کارون پرس- فلافل فروش ها هم می توانند خودشان را فلافل فروش کلان شهر بنامند.
  

سرویس شهری، یک میهمان و زائر حسینی(علیه السلام) که برای عبور و تردد به کشور عراق به شهر اهواز مراجعه کرده است مشاهدات خود را با آن چیزی که راجع به شهر اهواز شنیده بود غیر از شنیده های خود تصور کرده است و به همین جهت به کارون پرس گفت: مطالبی که راجع به شهر اهواز و بزرگی این شهر به قول خودتان کلان شهر بودن شنیده بودم چیزی نبود که  در این سفر از آن مشاهده کردم.

این مسافر کربلا افزود: پیش از هر چیزی که در شهر اهواز مشاهده کردم حضور انبوه دکه های فروش فلافل در نقطه نقطه شهر اهواز بود که این می تواند نکات مهمی برای برداشت های متفاوت فرهنگی و اجتماعی نه تنها برای میهمانان این شهر باشد بلکه می تواند مورد یک بازیابی جدی در تفکرات مردم شهر و به ویژه فرهیختگان و همچنین چهره های فرهنگی شهر اهواز باشد .

وی گفت: شاید چیزی که در نگاه اول به چشم یک میهمان به شهر اهواز جلوه کند وجود پل های متعدد،روگذر و زیرگذرها و بازارهای زیبا و پیاده روهای شکیل و هم سطح و یا سبک معماری و فرهنگسراها ، سینماها و سالن های تئاتر این شهر باشد ولی بدون تعارف وجود انبوه دکه های فلافل فروشی و یا آشپزخانه های پخت غذای بیرون بر و یا دکه های فروش و سرو قهوه سرپایی که مثل قارچ در شهر اهواز به وجود آمده اند یک نمایی از این شهر به وجود آورده است که به کلی تصورات بزرگ بودن این شهر را زیر سئوال برده است.

این شهروند گفت: شاید در نگاه اول وجود دکه های فلافل فروشی در شهری مثل اهواز که تقریبا زادگاه فلافل و سمبوسه در ایران است ،به خوبی و لطافت جلوه گری نماید ولی از لحاظ روان شناختی می تواند برای این شهر و مردمان آن ابعاد فرهنگی جدیدتری را متصور نماید.

وی گفت: هر چند که وجود این انبوه فلافل فروش و آشپزخانه های متعدد بیرون بر غذا و یا ذکه های قهوه فروشی انبوه بیکاری را در شهر اهواز نشان بدهد ولی حضور دکه ها و چاه های متعدد نفت در وسط شهر اهواز نمی تواند قابل تجمیع و تصور با این تعداد بیکار در یک کلان شهری مثل اهواز باشد.

وی گفت:وجود چاه های متعدد نفت و گاز که باعث بارش های باران های اسیدی و ایجاد بیماری های مختلف برای شهروندان اهواز و خوزستان شده در کنار این دکه ها نمی تواند انس مطلوبی در دیدگان نه تنها میهمانان این شهر بلکه شهروندان خوزستانی ایجاد نماید.

این میهمان کربلایی در ادامه افزود: شاید در تصور ابتدایی در خصوص انبوه این تعداد آشپزخانه فرض شود که خرید غذا از این آشپزخانه ها نسبت به پخت آن در منزل ارزان تمام شود ولی در ادامه ی این شیوه دسترسی راحت و آسان به غذا و تهیه ی بی دردسر آن توسط آقایان خانواده ها در ادامه بی رونقی مطبخ ها و آشپزخانه های منازل شهروندان را در پی خواهد داشت .

وی گفت: قرار است زنان مادر هنگام پخت غذا،مهرو محبت های مادرانه و لطافت های زنانه را چاشنی غذای خود برای بالابردن انس خانوادگی کنند ولی متاسفانه این همه آسانی در دسترسی به غذا ،همه این معادلات را به هم می ریزد.

این شهروند میهمان افزود:ما عادت کرده ایم بعد از اتفاقات و طلاق و پر شدن زندان ها ،میزگرد و سینما برگزار کنیم ولی حالا که این اندازه می توان نسبت به آینده شهری همچون اهواز نگران بود،دست روی دست می گذاریم تا شهر را ویرانه ای به آیندگان تحویل دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد