به گزارش گروه وبگردی هورنیوز؛ ایران مدتی پیش، چند گروهک تروریستی وابسته به داعش را متلاشی کرد. گروه تروریستی داعش می کوشد با ایجاد پایگاهی در ایران، حملات تروریستی انجام دهد. از آنجایی که این گروه تروریستی تمایل دارد خود را به عنوان تنها نماینده حقیقی اسلام سنی نشاد دهد، نمی خواهد رقیبی چون ایران – با بیشترین جمعیت شیعه – در جهان اسلام داشته باشد. نفرت بیمارگونه تروریست های داعش از شیعیان به اندازه ای است که این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۴ (۹۳)، حدود ۱۷۰۰ دانشجوی شیعه از دانشکده نیروی هوایی پایگاه نظامی “اسپایکر”  را به شهادت رساند.

نگارنده گزارش می افزاید: گروه تروریستی داعش خواهان تجزیه و ایجاد بی ثباتی در استان خوزستان ایران است که دارای بیشترین جمعیت عرب زبان است. چرا که داعش در صورت یافتن پایگاهی در خوزستان، می تواند در سایر نقاط این کشور به حملات تروریستی دست بزند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بسیاری از اقلیت های ایرانی نظیر آذری زبان ها، کردها و عرب ها در نوار مرزی این کشور سکونت دارند. تجزیه طلبی از جمله موضوعاتی است که ایرانی ها نسبت به آن حساسیت ویژه ای دارند. ایرانی ها در گذشته شاهد حوادث تاریخی بوده اند که حکایت از تلاش ها برای جدایی آذربایجان و کردستان از این کشور دارد. نمونه بارز آن را می توان پس از جنگ جهانی دوم دید. اتحاد جماهیر شوروی — به رهبری ژوزف استالین — با حمایت مالی از جدایی طلبانِ کرد و آذری زبان کوشید این دو منطقه را از ایران جدا کرد. صدام  – دیکتاتور سابق عراق – نیز در زمان جنگ تحمیلی ۸ ساله علیه ایران کوشید خوزستان را از این کشور جدا کند.
نگارنده گزارش مدعی است: گروه تروریستی داعش در ایجاد فتنه و اختلافات فرقه ای آن هم در مناطقی که قصد اشغال آنها را دارد بسیار حساب شده و زیرکانه عمل می کند. برای مثال، این گروه تروریستی از تنش های سیاسی و نارضایتی بخش های سنی نشین عراق استفاده و اهداف شوم خود را عملی کرد. صدام  نیز در سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹) کوشید از اختلافات فرقه ای قبایل خوزستانی بهره برداری کند و انقلاب سال ۵۷ مردم ایران را به مخاطره اندازد.
در ادامه گزارش به وقایعی اشاره شده است که در آن گروه های تروریستی با بهره برداری از اختلافات فرقه ای کشورها می کوشند قلمرو خود را گسترش دهند. برای مثال، در مالی یک گروه تروریستی وابسته به القاعده با توسل به اختلافات قومیِ مغرب اسلامی کوشید این منطقه را تصرف کند.
نگارنده گزارش اینطور نتیجه گیری می کند: گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده برای پیشبرد اهداف سلطه جویانه خود از شکاف سیاسی و اختلافات قبیله ای کشورها بهره برداری می کنند. این موضوع می تواند زنگ خطر برای مناطقی باشد که دچار اختلافات فرقه ای هستند.