سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گردنبندها، دستبندها و... پیش از میلاد را در موزه شوش ببینید

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش گفت: مستندنگاری، پاکسازی و کامل کردن مهره‌های تزیینی به صورت گردنبند، دستبند و... در کارگاه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی پایگاه میراث جهانی شوش انجام گرفت.

محمدحسین ارسطوزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار داشت: این مهره‌ها بر پایه داده‌های لایه‌نگاری متعلق به دوره شوش 2 (هزاره چهارم پیش از میلاد) هستند.

وی ادامه داد: طی برنامه ساماندهی انبارهای شوش توسط هیات دکتر علی‌زاده با مهره‌های تزئینی مواجه شدیم که به صورت توده‌ای از دانه‌های جدا از هم بودند.

ارسطو‌زاده بیان کرد: بیشتر این مهره‌های تزیینی از کاوش‌های لایه‌نگاری تپه آکروپل بین سال‌های 1971 و 1972 توسط هیات باستان‌شناسی فرانسه در ایران به سرپرستی "ژان پرو" به دست آمده‌اند که متعلق به دوره شوش 2 (هزاره چهارم پیش از میلاد) هستند.

همچنین اکرم زنگنه، کارشناس مرمت آثار تاریخی پایگاه میراث جهانی شوش، در این خصوص به خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: ابتدا مهره‌ها جهت انجام عملیات حفاظت و مرمت به آزمایشگاه منتقل شدند. سپس از کلیه آن‌ها قبل از پاکسازی عکس و مستند‌نگاری دقیق تهیه شد. بعد از آن بر حسب برنامه مرمتی مجددا به صورت گردنبند، دستبند و... درآمدند تا به زودی در موزه به نمایش گذاشته شوند.

زنگنه خاطرنشان کرد: با توجه به نادر بودن این مهره‌ها و نبود طرحی برای بازسازی آنها از طرح نمونه گردنبند‌های هم دوره در بین‌النهرین به دلیل تاثیرپذیری در فرهنگ ایران و بین‌النهرین استفاده شده است که این نمونه‌ها  توسط دکتر علی‌زاده و جست‌وجو در منابع باستان‌شناختی تهیه شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد