سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

*سید حمزه صالحی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران یک واقع بینی مبتنی بر دیدگاهی بلند مدت بر سیاست خارجی ایران حاکم شد ، آنچنان که دکتر محمدجواد ظریف در همان ابتدای پذیرش مسئولیت وزارت خارجه با مورد توجه قرار دادن شرایط فعلی نظام بین الملل که در مرحله گذار قرار دارد از تلاش دولت و دستگاه سیاست خارجی ایران برای مدیریت و بهره برداری از این شرایط حساس با نقش آفرینی و تاثیرگذاری مثبت در تحولات منقطه ای و بین المللی خبر داد  تا بدینوسیله در آینده یک جایگاه تثبیت شده و برتر در عرصه روابط بین الملل برای کشور به دست آید.

در همین راستا بود که تلاش های جدی و بی وقفه ای برای پایان دادن به مناقشه غیر ضروری برنامه ای هسته ای که به عنوان مهمترین مانع پیش رو برای  دستیابی به اهداف ترسیم شده مطرح بود آغاز شد و در نهایت هم منجر به یک توافق موفقیت آمیز شد.

سیاست های تعاملی دولت یازدهم گرچه با انجام توافق هسته ای وارد مرحله جدیدی با دولت های غربی مخصوصا دول اروپایی شده است اما در سطح منطقه ای همچنان با موانعی همچون بحران سوریه ، بحران عراق و جنگ یمن روبرو است که روابط تیره دو کشور ایران و عربستان بر پیچیدگی مسائل افزوده است .

افزایش روز افزون تیرگی روابط ایران و عربستان را می توان در این نکته جستجو کرد که جایگاه ممتاز ایران در بعد از مرحله گذار بین الملل که از هم اکنون نشانه های آن آشکار است مورد رشک بی حد و حصر نظام سعودی قرار گرفته است و این دولت سعی می کند به هر طریق ممکن در مسیر ایران به سمت جایگاه متعالی خود در عرصه جهانی و منطقه ای سنگ اندازی کند ، بنابراین جنگ های فرقه ای ، کمک به تروریست های داعشی و یا حوادثی مانند تعرض به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده و فاجعه منا را رقم می زند. این اتفاقات، تلاشی برای این مساله است که با عصبانی کردن افکار عمومی داخلی در ایران مقامات کشور مجبور به انجام اقدامات متقابل شوند تا با بهره برداری از این مسائل ، ایران در دستیابی به اهداف خودش ناکام بماند زیرا مشروعیت روز افزون بین المللی که ایران بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و مخصوصا بعد از انجام توافق هسته ای کسب کرده است ، سخت آرزوهای دولت سعودی که در تلاش بود خود را ژاندارم منطقه معرفی کند تحت الشعاع قرار داده است.

در این میان خوشبختانه همانطور که انتظار می رفت دولت ایران با موقعیت سنجی مناسب به درستی سیاست های بلند مدت خود را به پیش برده است و تحت تاثیر اقدامات خصمانه دولت سعودی وارد دام هایی که این کشور با قصد شکست برنامه های ایران به شکل مذبوحانه ای طراحی و اجرا می کند نشده است و در عین حال تاثیرگذاری خود در معادلات منطقه ای را به اثبات رسانده است. به طوری که برای اولین بار از آغاز بحران سوریه کشورهای غربی و عربی به ناچار مجبور به دعوت از ایران برای شرکت در مذاکرات مربوط به بحران سوریه شدند و بر همگان آشکار است که این یک شکست برای دشمن سرسخت این روزهای ایران یعنی عربستان بود .

هوشیاری دستگاه دیپلماسی و تصمیم گیری ایران در مقابل اقدامات عربستان باعث شد تا خشمی که سعودی ها تلاش می کردند به درون جامعه و در بین مقامات ایرانی تزریق کنند گریبانگیر مقامات این کشور شود آنچنان که اظهارات و مواضع اخیر مقامات این کشور مخصوصا سخنان وزیر امور خارجه جدید عربستان علاوه بر اینکه برای آینده منطقه و تحولات آن به شدت ناامید کننده و دردناک است در عین حال مبین عصبانیت و عدم درک دیپلماتیک آنها از بعضی مسائل هم هست ، اما قدرت تاثیرگذاری ایران و جدیت نسبی قدرت های جهانی برای مبارزه با داعش ، عربستان را ناگزیر به کنار آمدن با واقعیت خواهد کرد .

در مجموع می توان گفت به رغم انتقاداتی که ممکن است نسبت به مواضع و اقدامات نه چندان قاطعانه ایران در قبال بعضی مسائل وارد باشد اما باید پذیرفت مواضع سنجیده و صبر حکیمانه دولت ایران در قبال بعضی اقدامات و سخنان تند کشورهای همسایه لازمه یک سیاست دوراندیشانه است که موفق بودن این استراتژی در عصبانیت مقامات کشورهای همسایه و مخصوصا عربستان دیده می شود و این خود حاکی از موفقیت دستگاه دیپلماسی ایران در اجرای سیاست خارجی است که ادامه این روش خردمندانه می تواند رقیب سرسخت و متعصب منطقه ای ما را ناگزیر از تلاش برای کاهش تنش وگفتگوی دو جانیه برای حل بحران های منطقه کند .
*کارشناس ارشد روابط بین الملل
نیویورک تایمز:
داعش سیاه، داعش سفید. اولی، شاهرگ می زند، دست ها را قطع می کند، انسان ها را می کشد، میرات فرهنگی را نابود و اثار باستانی را تخریب می کند، دومی تر و تمیز لباس می پوشد اما همان کارها را می کند. داعش همان عربستان سعودی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داعش یک پدر دارد و آن «عربستان سعودی» است / سعودی ها تر و تمیز لباس می پوشند اما درست مثل داعش رفتار می کنند
نیویورک تایمز نوشت: داعش سیاه، داعش سفید. اولی، شاهرگ می زند، دست ها را قطع می کند، انسان ها را می کشد، میرات فرهنگی را نابود و اثار باستانی را تخریب می کند، دومی تر و تمیز لباس می پوشد اما همان کارها را می کند. داعش همان عربستان سعودی است.
به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی آورده است: غرب در جنگ علیه تروریسم، تنها علیه یکی از آنها وارد جنگ شده اما با دیگری دست می دهد. این یک نوع انکار است و مکانیزم انکار قیمت و ارزش معین خود را دارد: حفظ اتحاد استراتژیک با عربستان به قیمت فراموشی عامدانه اینکه این کشور مبتنی بر روحانیتی تندرو است که وهابیت را قانونی جلوه داده و از آن دفاع می کند. وهابیت نوعی تحریف شده است از اسلام است که داعش آن تغزیه می کند.
وهابیت رادیکالزیمی دیوانه وار است که در قرن هجدهم ایجاد شده و امیدوار است که خلافت ایجاد کند. این مکتب با قتل عام و خون متولد شده و قوانین خشنی وضعی کرده است.نیویورک تایمز در بخش دیگری نوشته است: در حقیقت، عربستان یک داعش است که «دولت اسلامی» را بوجود آمده است. اینکه غرب ارتباط سعودی و داعش را انکار می کند جای تعجب دارد. خواندن روزنامه های وهابیون در این روزها توصیه می شود. غرب در این روزنامه ها بعنوان سرزمین کفار به نمایش کشیده می شود و حملات پاریس، اتفاقی در جهت انتقام از اروپایی ها.
با این حال، متاسفانه عربستان سعودی در بسیاری از بازی های شطرح در خاورمیانه متحد غرب باقی می ماند. داعش یک مادر دارد و آن، حمله به عراق است اما یک پدر دارد که آن عربستان سعودی و تفکرات وهابیون است. ما ممکن است در نبرها علیه داعش پیروز شویم، اما جنگ را باخته ایم، چراکه جهادیون کشته می شوند اما افرادی به جای آن ها با همان تفکر در آینده متولد خواهند شد.

مفتی مصر اعلام کرد:
مسلمانان، متمدن هستند و این چیزی است که از الازهر شریف آموختیم و برگرفته از سنت پیامبر اکرم (ص) است. بنابراین اسلام پیرامون سه محور می چرخد، سازندگی، آبادانی و تمدن.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شوقی علام مفتی مصر گفت: گروه تروریستی داعش تفسیری اشتباه از پنجاه آیه قرآن کریم ارائه و از آن استفاده کرده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، شوقی علام مفتی مصر گفت: «پیام اسلام، رحمت و مهربانی برای جهانیان است اما اکنون با این ویرانی ها و خرابکاریها و ترس و وحشت ناشی از عملیات تروریستی در همه جهان که به اسلام نسبت داده می شود و رنج و محنت مسلمانان از تبعات این عملیات، دیگر خبری از رحمت و مهربانی نیست».به نوشته این پایگاه وی افزود: تشکیلات (تکفیری صهیونیستی) داعش پنجاه آیه از قرآن کریم را اشتباه تفسیر و از آن استفاده کرده است.
بر پایه این گزارش، روزنامه «المصری الیوم» سخنان مفتی مصر را که در میزگردی فرهنگی تحت عنوان «شیوه و رویکرد الازهر در تصحیح مفاهیم اشتباه» مطرح شده، نقل کرد و نوشت: شوقی علام گفت: الازهر راه را برای مردم روشن و پیام اسلام را ابلاغ می کند» . وی افزود: هیچ فارع التحصیلی از الازهر وجود ندارد که تروریست باشد.
علام گفت: «پیگیری کننده افکار تندروها در می یابد که توجیهات آنها (تندروها) با رویکرد الازهر شریف و شریعت اسلام هیچ مطابقتی ندارد برای اینکه رویکرد الازهر به منظور تحقق منافع مردم در زمان حال و آینده و در دنیا و آخرت تبیین شده است». وی تصریح کرد: الازهر در هدف و غایت خود به منزله پیام اسلام در جهان است و ابزاری است از ابزارها که این رویکرد علمی را به جهان منتقل می کند».
مفتی مصر در ادامه گفت: آمارهایی را مرکز صدور فتوا صادر کرده که بر اساس آن، گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش تفسیری اشتباه از پنجاه آیه قران کریم ارائه و از آن استفاده کرده داده است که غیر از تفسیر ارائه شده از سوی الازهر شریف است. وی افزود: مسلمانان، متمدن هستند و این چیزی است که از الازهر شریف آموختیم و برگرفته از سنت پیامبر اکرم (ص) است. بنابراین اسلام پیرامون سه محور می چرخد، سازندگی، آبادانی و تمدن.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد