سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

                                                       واکنش واشنگتن به افزایش ذخایر اورانیوم ایران 

   

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، به گزارش فصلی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مدعی افزایش ذخایر اورانیوم ایران شده بود واکنش نشان داد.به گزارش مشرق، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه به انتشار گزارش فصلی یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.
بنا به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افزایش ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران در این گزارش مصداق نقض «برجام» محسوب نمی‌شود گفت: «دو نکته؛ اول اینکه من قصد ندارم درباره گزارش آژانس که هنوز علناً توسط این سازمان منتشر نشده اظهارنظر کنم. همان‌طور که می‌دانید این گزارش‌ها برای رصد پیشرفت ایران به سمت برآورده کردن تعهداتش در برجام مهم هستند.»
وی افزود: «و من قبلاً هم گفته‌ام که ما تا زمانی که آژانس تأیید نکند که ایران به تمامی تعهداتش که در متن توافق مشخص شده پایبند نبوده، وارد روز اجرا نخواهیم شد و بنابراین، من وارد جزئیات مربوط به این موضوع نخواهم شد.»
گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح می‌کند  میزان ذخائر اورانیوم کم‌غنای ایران از سه ماه قبل با افزایش 460.2 کیلوگرمی به 8305.6 کیلوگرم افزایش یافته است. ایران به موجب توافق برجام بایستی میزان ذخائر اورانیوم خود را به 300 کیلوگرم یا کمتر برساند.
یک منبع ارشد دیپلماتیک، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز در همین باره، نوساناتی تا این اندازه در میزان ذخایر اورانیوم را امری طبیعی توصیف کرده بود. «جان کربی»، در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل افزایش ذخایر اورانیوم ایران گفت: «من در جایگاهی نیستم که علناً درباره این گزارش خاص اظهارنظر کند. ایران می‌داند برای ورود به روز اجرا(ی برجام) ملزم به انجام چه کاری است. من درباره این گزارش اظهارنظر نمی‌کنم، اما ایران می داند برای ورود به روز اجرا، ملزم به انجام چه کاری است. منبع: فارس
اردوغان: خطر داعش ترکیه را تهدید می کند
رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد خطر داعش در داخل و بیرون از مرزها، این کشور را تهدید می کند.به گزارش مشرق به نقل از النشره، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه،اعلام کرد: داعش خطری است که کشور ما را تهدید می کند.
وی در ادامه افزود: اقدامات جدیدی علیه این گروه تروریستی و با همکاری ائتلاف ضد داعش با رهبری آمریکا، انجام خواهیم داد. اردوغان تصریح کرد: داعش تبدیل به یک عنصر خطرناک شده که در داخل، خارج و در مرزهای ترکیه، این کشور را تهدید می کند.
وی درخصوص بحران سوریه گفت: در این مورد بر سه محور مهم تمرکز کرده ایم؛ اول ایجاد منطقه پرواز ممنوع، دیگری ایجاد یک منطقه امن عاری از تروریسم و بعدی حمایت تسلیحاتی از مخالفان سوری و ارائه آموزش های نظامی به آنها.وی بر لزوم اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در مناطقی که در معرض حملات تروریستی داعش قرار می گیرند تاکید کرد.این اظهارات اردوغان در حالی بیان می شود که مقامات سوریه بارها بر حمایت ترکیه از تروریست ها تاکید کرده اند، گفتنی است مرزهای ترکیه از آغاز بحران سوریه، یکی از راه های اصلی ورود تروریست ها به سوریه به شمار می رود.منبع: مهر
ابوعمر الفرنسی یکی از اعضای مهم داعش در این نوار ویدئویی می گوید: حملات پاریس پاسخی به بمباران مسلمانان بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پیام داعش به فرانسه: ما را بمباران می کنید و انتظار دارید هیچ پاسخی ندهیم
داعش با انتشار نوار ویدئویی از جنگجویان خارجی عضو این گروه، از حملات اخیر در پاریس تمجید کرد.
به گزارش «انتخاب» به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ابوعمر الفرنسی یکی از اعضای مهم داعش در این نوار ویدئویی می گوید: حملات پاریس پاسخی به بمباران مسلمانان بود.وی که به زبان فرانسوی سخن می گفت، افزود: ما را بمباران می کنید و انتظار دارید هیچ پاسخی ندهیم. ما هر زمان که افراد بیگناه را در خانه ها و بازارها بمباران کنید، پاسخ خواهیم داد. پاسخ ما بدون شک به شما خواهد رسید.
روزگذشته، نیروی هوایی فرانسه برای سومین روز پیاپی به مواضع دولت اسلامی (داعش) در الرقه در شمال سوریه حمله کرد. ده جنگنده در این حمله حضور داشتند تا مرکز آموزش و همچنین انبار نفت این گروه را نابود کنند.
این حملات با همکاری ارتش روسیه و اعزام ناو هواپیمابر شار دو گل به منطقه تشدید خواهد شد. روز دوشنبه فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه وعده نابودی این جهادگرایان را داد.
واشنگتن پست:
عبدالحمید باعود 28 ساله مغز متفکر حملات اخیر پاریس در یورش امروز پلیس فرانسه در شمال پایتخت این کشور کشته شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مغر متفکر حملات پاریس امروز کشته شدواشنگتن پست به نقل از دو مقام اطلاعاتی نوشت: عبدالحمید باعود طراح حملات پاریس کشته شد.
به گزارش «انتخاب»، عبدالحمید باعود 28 ساله مغز متفکر حملات اخیر پاریس در یورش امروز پلیس فرانسه در شمال پایتخت این کشور کشته شد.
در طول این عملیات که در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه اغاز شد،  دو نفر کشته شدند، از جمله یک زن که خود را منفجر کرد.
دادستان کل پاریس گفت که عملیات با هدف بازداشت ابوعاد، تبعه بلژیکی که با داعش ارتباط داشت، انجام شده بود.براساس این گزارش، تا امروز صبح، همه تصور می کردند، ابوعا در رقه به سر می برد اما حقیقت چیز دیگری بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمید احمدی نژاد: منطقه خاورمیانه طی سال های اخیر شاهد منازعات شدید بوده است. در کنار عوامل متعدد و چند بُعدی بودن دلایل این منازعات، آن چه که بر تقویت و گسترش این درگیری ها دامن زده است حمایت مالی، معنوی و پشتیبانی های لجستیکی از این گروه ها بوده است.
در این میان حمایت بی چون و چرای عربستان به گونه های مختلف و عدم همراهی با کشورهای  تاثیرگذار منطقه ای و فرامنطقه ای برای حل بحران را به طور قطع می توان یکی از ستون های خیمه این افراطی گری ها دانست.
در واقع حمایت های عربستان از گسترش درگیری های مذهبی بسیار بدیهی تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد. سخنان ریچارد دیرلاو رئیس سازمان اطلاعات خارجی انگلیس(MI6) با شاهزاده بندر بن سلطان سفیر وقت عربستان در آمریکا در سال2001 که پس از 13 سال آن را رسانه ای کرده تاییدی بر این ایفای نقش عربستان است.  بن سلطان در این دیدار گفته بود:«به‌ زودی در خاورمیانه خدا باید به داد شیعیان برسد».
در کنار انگیزه های گوناگون، غالب مفسرین یکی از دلایل پایه ای این رویکرد عربستان در حمایت از این گروه های را، تقابل حوزه های نفوذ این کشور با جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می کنند. تقابلی که تا کنون موازنه آن به نفع ایران با حاصل جمع جبری صفر به زیان عربستان بوده است.
بر این اساس عربستان برای جبران این شکست ها طی ماه های اخیر به ویژه بعد از حادثه منا رویکردی به شدت تقابلی و تنش زا را با ایران در پیش گرفت. تقابلی که با هشدار جدی و قاطع رهبر معظم انقلاب تا حدودی تعدیل شد. ولی رهبران عربستان سعودی با اقدامات ناشیانه و از سر بی تجربه گی این هشدار را پس از مدت کوتاهی فراموش کردند و مجددا اقداماتی را در دستور کار قرار دادند که نوک پیکان آنها به سوی جمهوری اسلامی بود و به روشنی نشان می داد هدف اصلی از اتخاذ آنها تشدید تنش با ایران است.
سخنان تند و در برخی موارد همراه با توهین وزیر خارجه ناپخته عربستان و دخالت در امور داخلی ایران، متهم کردن ایران به ارسال سلاح در کشورهای عربی و حمایت از تروریسم و  نیز ایران را مصداق یک کشور اشغال گر دانستن؛ تنها بخشی از مواضع چند ماه گذشته دستگاه رسمی عربستان سعودی بوده، که علی رغم واکنش مقامات وزرات خارجه کشورمان باید گفت این واکنش ها همواره برای جلوگیری از تشدید اوضاع دوجانبه، با نوعی مماشات نیز همراه بوده است. اما تلاش عربستان برای کشاندن جنگ های نیابتی به مرزهای ایران و همچنین اعدام سه نفر از ایرانیان دستگیر شده در این کشور و نیز تایید حکم اعدام شیخ نمر و در جدیدترین مورد حمایت مالی از اقدامات تروریستی در داخل خاک کشورمان که نمونه آن را علی شمخانی حمایت این کشور و پرداخت حقوق به عاملان حادثه تروریستی دزفول ذکر کرد، نشانه هایی است مبنی بر آن که مقامات سعودی بیشتر از آن که از سر ناآگاهی دست به این نوع اقدامات بزنند کاملا آگاهانه و برنامه ریزی شده این رویکرد را در دستور کار قرار داده اند. رویکردی که به طور قطع فرجام آن برای این کشور اصلا خوشایند نخواهد بود. در واقع عربستان در حال اجرای تاکتیک هایی است که در صورت ادامه نتیجه آن، عملی شدن و به چشم دیدن ضرب شست های هشدارهای مکرر مقامات ایران خواهد بود. پس همان طور که امیر عبداللهیان هشدار داد بهتر است عربستان صبر ایران را نیازماید، آزمایشی که ممکن است این بار هشداری جدی تر و قاطع تر از سوی رهبر معظم انقلاب به دنبال داشته باشد، و آنگاه دیگر برعکس سخنان بندربن سلطان«فقط خدا باید به داد عربستان برسد».
*دانشجوی دکتری روابط بین الملل
داعش در مجله الکترونیکی خود عکسی را منتشر و ادعا کرد این عکس مربوط به بمبی دست ساز است که موجب سقوط هواپیمای روسی در شبه جزیره سینای مصر شد. در این عکس یک بطری در کنار وسیله ای که ظاهرا ابزار انفجاری است و یک کلید دیده می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داعش: هواپیمای روسیه را در مصر با این بطری منفجر کردیم

گروه تروریستی داعش اعلام کرد ابتدا برای سرنگون کردن هواپیمای غربی در منطقه سینا برنامه ریزی کرده بود ولی پس از آن که روسیه حملات خود را در سوریه آغاز کرد، هواپیمای روسی را هدف گرفت.به گزارش «انتخاب»، داعش در مجله الکترونیکی خود عکسی را منتشر و ادعا کرد این عکس مربوط به بمبی دست ساز است که موجب سقوط هواپیمای روسی در شبه جزیره سینای مصر شد. در این عکس یک بطری در کنار وسیله ای که ظاهرا ابزار انفجاری است و یک کلید دیده می شود.داعش همچنین عکسی از گذرنامه های شماری از مسافران روس را که در حادثه سقوط هواپیما جان باختند منتشر و اعلام کرد این گذرنامه ها را «مجاهدان» این گروه به دست آورده اند.داعش همچنین اعلام کرد پس از پیدا کردن خلأ امنیتی در فرودگاه شرم الشیخ مصر، بمب را به داخل هواپیمای روسی منتقل کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد