سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معارف اسلامی

چه گناهانی دعای شما را بی اثر می کند!

  

کارون پرس- بسیاری از ما خواسته یا ناخواسته گناهانی را مرتکب می شویم که برایمان عادی شده است غافل از آنکه این گناه پیامدهایی دارد که پوچى و بی ‏خاصیت شدن کارهاى نیک از جمله آن است.

 سرویس فرهنگی به نقل از قدس آنلاین، نباید از نظر دور داشت که مکافات عمل، هم در این دنیا وجود دارد و هم در آخرت گریبانگیر ما خواهد شد. هر گناهی که انسان انجام می‌دهد آثار مربوط به خود را دارد . مطابق آیات و روایات اسلامی گناهان نه تنها آثار فردی دارند و ذلت انسان را باعث می شوند؛ بلکه در اجتماع هم آثاری سوء از خود بجا می گذارند. امام باقرعلیه السلام فرموده اند: «وقتی بنده ای از خدا حاجتى مى‏خواهد، اقتضا دارد که زود یا دیر برآورده شود، ولی آن بنده گناهى انجام مى‏دهد و خداوند به فرشته مى‏فرماید: حاجت او را روا مکن و او را محروم ساز زیرا در معرض خشم من درآمد و سزاوار محرومیت شد».(1)

یکی از آثار گناهان آن است که مانع اجابت دعا می شود و آدمی را از رحمت پروردگار محروم می سازد. همچنانکه بعضی کارها باعث زود برآورده شدن حاجات و اجابت دعا می شوند برخی گناهان هم هستند که بطور خاص برآورده شدن حاجت و قبولی دعا را به تأخیر می اندازند. در این زمینه روایتی از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که به این قرار است:  « روی عن علی بن الحسین علیهما السلام (أعوذ بک من الذنوب التی ترد الدعاء)، وعنه (ع): الذنوب التی ترد الدعاء هی :أولاً : سوء النیة . ثانیاً : خبث السریرة . ثالثاً : النفاق مع الأخوان . رابعاً : ترک التصدیق بالإجابة . خامساً : تأخیر الصلوات المفروضة حتى تذهب أوقاتها . یعنی؛ از امام سجاد علیه السلام روایت شده که فرمود: خداوندا از گناهانی که مانع اجابت دعا می شوند به تو پناه می برم. آن حضرت می فرماید: گناهانی که موجب برگشتن دعا می‏ شوند عبارتند از: نیت بد داشتن، در باطن پلید بودن ، با برادران دینی دو رویی و نفاق نمودن، برادران دینی را با ترک اجابت تصدیق نکردن و نمازهای واجب را به تاخیر انداختن تا وقتشان بگذرد.(2)

در همین زمینه در روایت آمده است که اگر بنده خداوند را با نیت درست و خلوص قلبی بخواند دعایش حتما اجابت می شود.

پانوشت:کافی، ج 2، ص271- عدة الداعی ص154

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد