سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ایندیپندنت:

جدی شدن احتمال پیوستن ایران به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش

در پی وقوع حملات تروریستی جمعه شب پاریس و ادامه تهدیدات امنیتی در سرتاسر اروپا، توجه بین المللی بیش از هر زمان دیگری متوجه تهدید برآمده از تروریسم شده است. در این میان، اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه سبب شده، برخی منابع از احتمال متمایل شدن کشورهای غربی به ائتلاف با ایران برای مبارزه با داعش سخن بگویند.

کد خبر: ۵۴۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶ - 18 November 2015
جدی شدن احتمال پیوستن ایران به ائتلاف بین‌المللی ضد داعشدر پی وقوع حملات تروریستی جمعه شب پاریس و ادامه تهدیدات امنیتی در سرتاسر اروپا، توجه بین المللی بیش از هر زمان دیگری متوجه تهدید برآمده از تروریسم شده است. در این میان، اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه سبب شده، برخی منابع از احتمال متمایل شدن کشورهای غربی به ائتلاف با ایران برای مبارزه با داعش سخن بگویند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «ایندیپندنت» به نقل از منابع دیپلماتیک می نویسد، این احتمال وجود دارد که در پی وقوع حملات تروریستی اخیر در پاریس، ایران به عضویت ائتلاف بین المللی ضد داعش درآید. به نوشته این روزنامه، تمایل همیشگی ایران به مشارکت در مبارزه بین المللی با داعش، در کنار بهبود روابط دیپلماتیک این کشور با غرب، می تواند سبب شود ایران نیز بخشی از پروسه ای باشد که در حال حاضر، روسیه و غرب در حال تدوین آن برای مبارزه با تروریسم بین المللی هستند.

در ادامه این مطلب اشاره شده که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه که در پی وقوع حملات تروریستی پاریس، اعلام کرد که داعش در حال جنگ با کشورش است، تمایل دارد جبهه بین المللی ضد داعش را گسترش دهد. صبح امروز، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با اولاند گفت و گو و بر اهمیت حیاتی مبارزه با تروریسم و داعش با تمام قوا تأکید کرد.

هرچند روابط ایران و فرانسه طی سال های اخیر مساعد نبوده، روحانی، فرانسه و همچنین ایتالیا را نخستین مقاصد سفر رئیس جمهور ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی یک دهه اخیر انتخاب کرده است. البته این سفر که قرار بود در آن قراردادهای اقتصادی مهمی نیز به امضا برسد، به دلیل حملات تروریستی پاریس لغو شد. با این حال، یک مقام فرانسوی گفته در نخستین فرصت ممکن، این سفر انجام خواهد شد.

در پی حصول موفقیت آمیز توافق هسته ای ایران، مقامات غربی درباره زمینه های مشترک میان ایران و غرب برای مبارزه با تروریسم سخن گفتند. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس، تأکید کرد، لندن و تهران درباره ضرورت مبارزه با تهدید تروریسم، دارای زمینه های مشترک هستند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، همواره تأکید داشت که حضور ایران به عنوان بخشی از ائتلاف ضد داعش، مناسب نیست؛ اما از آن زمان تاکنون، ایران در مذاکرات صلح سوریه در وین نیز شرکت کرده است؛ امری که تا پیش از این مورد مخالفت واشنگتن قرار داشت. در این میان، زمزمه هایی نیز از هماهنگی اقدامات ایران و آمریکا علیه داعش در عراق به گوش می رسد.

اظهارات اخیر اولاند مبنی بر «اتحاد با هر که می تواند در قالب یک ائتلاف واحد با این ارتش تروریستی (داعش) مقابله کند»، احتمال مشارکت ایران در مبارزه علیه تروریسم را افزایش داده است. اولاند از روسیه و آمریکا خواسته منابع خود را در این راستا تجمیع کنند و همچنین قرار است در این زمینه با باراک اوباما و ولادیمیر پوتین دیدار و گفت و گو کند.

یک مقام دیپلماتیک غربی می گوید: «روسیه علناً اعلام کرده که درباره سوریه، به همکاری اطلاعاتی با ایران و عراق می پردازد. ایالات متحده نیز اطلاعات خود را با عراق به اشتراک می گذارد و ما می دانیم که عراق، بسیاری از این اطلاعات را به ایران می دهد».

این مقام غربی می افزاید: «ما شاهد بودیم که رئیس جمهور اولاند خواستار یک پاسخ بین المللی به این حمله وحشیانه به کشورش شد و ایرانی ها مایل به کمک در این زمینه هستند. این احساس وجود دارد که به آن ها باید اجازه این کار داده شود». وی همچنین می گوید هرچند فرانسه در جریان مذاکرات هسته ای، سخت ترین مواضع را در قبال ایران داشت، اما «اکنون اوضاع تغییر کرده است».

این مقام دیپلماتیک در ادامه اظهارات خود می گوید: «قرار است توافقات تجاری فراوانی میان ایران و اروپا منعقد شود که این، یکی از راه های همگرا شدن مجدد ایران با جامعه بین المللی است. برخی می گویند، وارد کردن این کشور به ائئلاف علیه بزرگترین تهدید تروریستی که تاکنون با آن مواجه بوده ایم، گامی دیگر در این مسیر است».

البته برخی دولت های عرب منطقه خاورمیانه که عضو ائتلاف آمریکایی ضد داعش هستند، مخالف همکاری با ایران می باشند. در این میان، به ویژه عربستان سعودی به شدت با چنین اقدامی مخالف است. با این حال، عربستان به ندرت در حملات علیه داعش شرکت داشته و در عوض، تمرکز خود را بر یمن و مبارزه با حوثی ها قرار داده است». با وجود این، مقامات غربی می گویند در این زمینه و در بحث همکاری با ایران، اشتراک نظری با عربستان ندارند.

هدفی که اردوغان نتوانست در اجلاس «جی 20» به آن دست یابد

اجلاس دو روزه گروه 20 در حالی در آنتالیای ترکیه برگزار شد که وقایع تروریستی اخیر پاریس، به شدت بر این اجلاس و مباحثات مطرح در جریان آن سایه انداخته بود؛ اما در میان همه گزارش ها و تحلیل ها پیرامون این اجلاس، پایگاه تحلیلی المانیتور از تأثیر وقایع پاریس بر ناکامی دولت ترکیه در طرح دستور کار مدنظر خود در این اجلاس سخن گفته است.

کد خبر: ۵۴۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴ - 17 November 2015
هدفی که اردوغان نتوانست در اجلاس «جی 20» به آن دست یابداجلاس دو روزه گروه 20 در حالی در آنتالیای ترکیه برگزار شد که وقایع تروریستی اخیر پاریس، به شدت بر این اجلاس و مباحثات مطرح در جریان آن سایه انداخته بود؛ اما در میان همه گزارش ها و تحلیل ها پیرامون این اجلاس، پایگاه تحلیلی المانیتور از تأثیر وقایع پاریس بر ناکامی دولت ترکیه در طرح دستور کار مدنظر خود در این اجلاس سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، پایگاه تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به موضوع برگزاری اجلاس اخیر گروه 20 (جی 20) در ترکیه پرداخته و می نویسد اگر در آستانه این اجلاس، وقایع تروریستی پاریس اتفاق نیفتاده بود، دولت عدالت و توسعه به جای تمرکز بر مبارزه با داعش، از آن به عنوان یک لابی علیه حزب کردی سوریه، یعنی حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) استفاده می کرد.

اکنون هرچند حملات داعش در پاریس، طرح مورد نظر ترکیه را ناکام گذاشت، آنکارا باز هم تلاش های خود علیه این حزب و همچنین شاخه نظامی آن، یعنی یگان های مدافع خلق (YPG) را متوقف نخواهد کرد و دست به اقدامات متعددی در این زمینه خواهد زد. بیانیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بلافاصله پس از وقایع پاریس، به خوبی بیانگر این تمایل در میان دولتمردان ترکیه بود. وی در این بیانیه گفت: «ما باید این منطق را که تروریست من خوب است و تروریست تو بد است را کنار بگذاریم».

حزب عدالت و توسعه که در انتخابات اول نوامبر به پیروزی دست یافت که حتی خودش هم انتظارش را نداشت، فشارها را بر مخالفین خود، به ویژه جنبش کردی افزایش داده و اکنون در تلاش برای بر عهده گرفتن نقشی تعیین کننده در سوریه است. اردوغان و حزبش با طرح این ادعا که خودمختاری کردها در سوریه، برای ترکیه خطرناک است، تلاش دارند حمایت ایالات متحده و ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا را به دست بیاورند.

اردوغان حتی پیش از آغاز اجلاس جی 20 گفته بود، در این اجلاس از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواهد خواست در روابط کشورش با کردها تجدیدنظر کند. در این میان، رسانه های طرفدار حزب عدالت و توسعه، اجلاس جی 20 را فرصتی برای سر و سامان دادن به روابط ترکیه با غرب و روسیه معرفی کردند.

ابراهیم قره گل، سردبیر روزنامه «ینی شفق» که از رسانه های طرفدار دولت است، انتخابات اول نوامبر را پیروزی بر «متجاوزان داخلی» خواند؛ اما افزود تا زمانی که ترکیه تکلیف خود را حامیان این متجاوزان در محیط پیرامونی خود روشن نکند، آن ها به تجاوزگری خود ادامه خواهند داد. بنابراین، اجلاس جی 20 فرصتی مناسب برای پیگیری این موضوع در سطحی جهانی است.

منظور این روزنامه نگار از متجاوزان داخلی، جنبش کردهاست که ضمن زیر سؤال بردن اهداف اردوغان مبنی بر تشکیل یک نظام مبتنی بر اقتدار ریاست جمهوری، خواستار ایجاد یک دولت غیرمتمرکز است. عدالت و توسعه مدعی است تا زمانی که PYD از اعتبار بین المللی برخوردار باشد، عملیات ترکیه ضد گروه های مسلح کرد به نتایجی پایدار نخواهد رسید و خودمختاری کردهای سوریه، می تواند به عاملی برای احیای جنبش کردی در ترکیه تبدیل شود.

به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، دولت ترکیه در شرایط کنونی تمرکز خود را بر متقاعد کردن جامعه بین المللی به عدم حمایت از کردهای سوریه قرار داده که بخشی از این تلاش، به جلوگیری از ارسال تسلیحات توسط آمریکا برای کردها در سوریه توجه دارد. بنابراین، آنکارا همچنان به برنامه خود مبنی بر استفاده از گردهمایی های بین المللی همچون اجلاس جی 20 برای پیشبرد دستور کار مدنظر خود، ادامه خواهد داد.

سردار جعفری در مراسم چهلمین روز شهید همدانی:

امنیت سوریه اثر مستقیم در امنیت ایران دارد

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:امنیت سوریه اثر مستقیم در امنیت ایران دارد.

کد خبر: ۵۴۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱ - 17 November 2015
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:امنیت سوریه اثر مستقیم در امنیت ایران دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم چهلمین روز شهادت سردار شهید همدانی در جمع خبرنگاران، گفت: از ویژگی‌های برجسته شهید همدانی اخلاق، مهربانی، مردم‌داری و صداقت بود که این ویژگی‌ها وی را نسبت به دیگر سرداران شهید ما برجسته کرده بود و بدرقه باشکوه مردم همدان از این شهید بزرگوار بیانگر همین موضوع است.

وی ادامه داد:نقش سردار شهید همدانی در مقاومت برجسته بود زیرا اولین فرمانده‌ای بود که با شکل‌گیری مقاومت سوریه نقش تعیین‌کننده‌ای داشت، بدون تردید می‌توان گفت اگر شهید همدانی نبود در ماجرای دو سه سال پیش، دمشق سقوط کرده بود و معلوم نبود جبهه مقاومت با چه مشکلی مواجه می‌شد.

فرمانده سپاه پاسداران تصریح کرد: همه شهیدان چه ایرانی و چه غیر ایرانی که در حال کار مستشاری بودند نقش تعیین‌کننده‌ای در این موضوع داشتند.

وی در خصوص نقش سردار همدانی در امنیت داخلی گفت: بدون تردید یک اثر غیر مستقیمی که می گذارد این است  که در کشوری مثل سوریه با این بافت جمعیتی و قومی وقتی کارشان پیش نمی رود اثر مستقیم روی امنیت ما خواهد گذاشت. امنیت سوریه ارتباط تنگاتنگی با امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

آیا دست داعش به نیویورک و شهرهای دیگر هم خواهد رسید؟

بعد از حملات خونبار داعش به فرانسه و کشته و مجروح شدن صدها نفر در پاریس، فهرست جدیدی از اهداف احتمالی آتی گروه های تروریستی مطرح شده و محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران نیز حملات در بیروت و پاریس را هشداری جدی برای نهادهای اطلاعاتی ایران دانسته است. آیا دست داعش به شهرهای مهم دیگر دنیا نیز خواهد رسید؟

کد خبر: ۵۴۷۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ - 17 November 2015
بعد از حملات خونبار داعش به فرانسه و کشته و مجروح شدن صدها نفر در پاریس، فهرست جدیدی از اهداف احتمالی آتی گروه های تروریستی مطرح شده و محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران نیز حملات در بیروت و پاریس را هشداری جدی برای نهادهای اطلاعاتی ایران دانسته است. آیا دست داعش به شهرهای مهم دیگر دنیا نیز خواهد رسید؟

به گزارش «تابناک»، در حالی که منابع مختلف کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، روسیه، ایتالیا، انگلیس، آلمان و ایران را در فهرست اهداف احتمالی آینده داعش قرار داده اند، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی درباره حملات اخیر داعش در پاریس، به بررسی این موضوع پرداخته است که چرا نهادهای اطلاعاتی فرانسه نتوانسته اند از این حملات تروریستی جلوگیری کنند و ِآیا داعش توانایی انجام اقدامات مشابه در ایالات متحده را خواهد داشت یا خیر؟

به عقیده تحلیلگر این روزنامه، آمریکایی ها با وجود تجربه تلخ حوادث یازده سپتامبر، نسبت به وقوع حوادث تروریستی بزرگ جدید، نگرانی کمتری دارند.

موفقیت کشتار وسیع صورت گرفته توسط داعش در پاریس به چهار عامل وابسته است: دسترسی آسان به پاریس، شهروندانی اروپایی که آماده انجام چنین اقدامات و کشتار هموطنان خود باشند، زیرساخت های جهادی اروپایی که سلاح و اطلاعات لازم برای این اقدامات تروریستی را فراهم آورده است و نهایت اینکه نهادهای اطلاعاتی اروپا فاقد منابع کافی برای تعقیب و مراقبت از مظنونان به تروریسم هستند.

اما ایالات متحده این مشکلات را ندارد و یا اینکه حداقل مشکلاتش در این حوزه ها به مراتب کمتر از اروپاست. آمریکایی ها از گذشته تاکنون به کنترل های مرزی در اروپا بدبین بوده اند. هرچند مقررات مربوط به ویزای شنگن به شهروندان اروپایی امکان داده که به آسانی از مرزهای بین کشورهای اروپایی عبور کنند، از سوی دیگر کار را برای مجرمان و تروریست ها نیز تسهیل کرده است.

نکته نگران کننده در این میان، سهولت خروج یک تروریست از سوریه، عبور وی از ترکیه و رسیدن وی به یونان و دیگر کشورهای اروپایی است؛ موضوعی که حداقل در مورد یکی از عوامل حوادث اخیر در پاریس صادق است. در حوزه مقابله با تروریسم، باید به موضوع تک تک افراد پرداخته شود و سیل مهاجرینی که از خاورمیانه به اروپا آمده اند، کار را بسیار سخت کرده است. تنها در ماه گذشته میلادی، 218 هزار پناهجو وارد اروپا شده اند.

ایالات متحده با این مشکل مواجه نیست. تقریبا هر که از خاورمیانه و یا دیگر مناطقه جنگ زده وارد ایالات متحده می شود، باید سوار بر هواپیما وارد امریکا شود و از سال 2001 و بعد از حملات یازده سپتامبر این مسیر بسیار سخت شده است.

از سوی دیگر، دو کشور هم مرز با آمریکا یعنی کانادا و مکزیک همکاری تنگاتنگ امنیتی با آمریکا دارند و اجازه نمی دهند که تروریست ها به آسانی از مرزهای آنها وارد امریکا شود.

حمله تروریستی در داخل آمریکا با یک چالش مهم داخلی دیگر هم روبه روست. عوامل حملات در پاریس از مسلمانان اهل فرانسه و بلژیک و نیز افراد خارجی تشکیل می شوند. در مقابل به جز چند استثنا، گرایش مسلمانان آمریکایی به گروه هایی مانند داعش بسیار محدودتر بوده است. به طور کلی، مسلمانان آمریکا با جامعه این کشور بیشتر جوش خورده اند و از نظر اقتصادی و تحصیلات تفاوت چندانی با بقیه جامعه ندارند، در حالی که در کشورهای اروپایی تبعیض و جدایی مسلمانان از بقیه جامعه زیاد و فقر در میان آنها گسترده است.

ضعف دیگر کشورهای اروپایی در مقابله با اقدامات تروریستی این است که بر خلاف آمریکا، در این کشورها تاکنون سلاح های جنگی چندانی وجود نداشته و آنها تجریه کافی در مهار آن ندارند و داعش بر خلاف القاعده که مشتاق استفاده از بمب در حملات خود بود، روش استفاده از سلاح های جنگی را بیشتر مورد استفاده قرار می دهد.

آمریکا یک برتری دیگر نیز بر اروپا دارد. در فضای بعد از یازده سپتامبر، نه تنها دریافت ویزای آمریکا بسیار سخت تر شده، بلکه همکاری اطلاعاتی با دیگر کشورها درباره دریافت اطلاعات مربوط به مسافران به آمریکا افزایش یافته و هزینه های سنگینی به کارهای اطلاعات و امنیت اختصاص یافته است.

در واقع در دوره بعد از یازده سپتامبر 2001 تاکنون، ایالات متحده بیش از 650 میلیارد دلار و به عبارت دیگر، سالانه حدود 47 میلیارد دلار را صرف امنیت داخلی خود کرده است. در مقابل بعد از حمله به مجله شارلی ابدو، فرانسوی ها یک برنامه چند ساله مقابله با تروریسم را اعلام کردند که بودجه آنها تنها 786 میلیون دلار است. کل بودجه سالانه سرویس اطلاعاتی آلمان 660 میلیون یورو است: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، همانند حادثه شارلی ابدو، این بار هم فرانسوی ها به دلیل ضعف امکانات، نتوانسته اند مانع حملات شوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد