سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش فارس از حاشیه بازدید «نوبخت» از اراضی غرب کرخه

2 طرح بزرگ در تعارض با هم/ آیا طرح انتقال آب، طرح 550 هزار هکتاری را کنار می‌زند؟

معاون اول رئیس جمهور معتقد است که روند تسطیح اراضی در منطقه غرب کرخه با روند خوبی در حال انجام بوده و این در حالی‌ست که عملکرد جهاد نصر در این منطقه با انتقاداتی رو به رو شده است.

خبرگزاری فارس: 2 طرح بزرگ در تعارض با هم/ آیا طرح انتقال آب، طرح 550 هزار هکتاری را کنار می‌زند؟                

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید میدانی از طرح تسطیح اراضی در غرب کرخه در گفت‌وگو با خبرگار فارس در شوش، با بیان اینکه بیش از 158 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتار رهبری، مورد بهره‌برداری قرار گرفته از آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای بخش بعدی این طرح خبر داد.

وی این طرح را بزرگترین طرح آبی و خاکی تاریخ کشور توصیف کرد و گفت: تسطیح و بهره برداری از حدود 8 هزار هکتار در هر ماه سرعت بالایی به شمار می‌رود و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در دوره زمانی پیش‌بینی شده این طرح به انجام برسد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تأمین منابع مالی این طرح اضافه کرد: همه منابع مالی درخواست شده این طرح که بالغ بر 1.5 میلیارد دلار بوده در دسترس است و بنابراین برای انجام کار مشکل منابع مالی وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به مزایای این طرح بزرگ اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر حدود 10 هزار نفر شاغل در این طرح وجود دارند و بیش از 70 شرکت نیز فعالیت عمرانی می‌کنند و براساس گزارش‌ها، انتظار می‌رود سالانه بیش از 9.5 میلیون تن محصول، و یک‌هزار و 100 میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

 

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در آن شرایط بیش از 300 هزار نفر هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این طرح فعال خواهند بود.

*روند کند اجرای طرح تسطیح اراضی در غرب کرخه

اما به نظر می‌رسد اجرای این طرح آنچنان هم که معاون اول رئیس جمهور تصور می‌کند، سریع و خوب پیش نمی‌رود.

رئیس شورای مرکز دهستان چنانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش با بیان اینکه جهاد نصر ضربه مهلکی به کشاورزی و دامداری منطقه زده است، اظهار کرد: با توجه به تفاهم منعقده بین کشاورز و شرکت جهاد نصر مقرر شده بود که زمین زراعی بعد از شش ماه پس از تجهیز و نوسازی، در اختیار کشاورز قرار بگیرد، این در حالی‌ست که کم لطفی دوستان در جهاد نصر باعث شد این زمین بعد از سه سال زراعی به صورت ناقص در اختیار کشاورز قرار بگیرد و بدین ترتیب ضربه مهلکی به کشاورزی و دامداری منطقه وارد شود.

صالح چنانی‌راد افزود: اجرای این طرح بسیار کند پیش می‌رود و پیمانکار مربوطه سیاست اشتباه ورود به تمام زمین‌های زراعی و نیمه تمام رها کردن آن را در پیش گرفته که این امر باعث شده در این دهستان قریب به 3 هزار هکتار از اراضی بدون کشت باقی بماند و با توجه به خشکسالی‌های اخیر، اهالی قریب به چند هزار راس از دام‌های خود را فروخته و مهاجرت کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیمانکار اجرای طرح، مطابق اسناد پیمان چنانچه زمین مورد تصرف خود را نتواند ظرف شش ماه پس از تجهیز و نوسازی تحویل کشاورز دهد باید هزینه کشت سبز برای تامین معیشت کشاورز به صاحب ملک پرداخت کند که این آیتم به سه سال طول کشیده و هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود.

*بی‌تعهدی یا کوتاهی جهاد نصر

رئیس شورای دهستان چنانه با بیان اینکه جاده ارتباطی دهستان چنانه به دلیل تردد با بار بیش از حد مجاز کامیون‌ها و تریلی‌های شرکت‌های جهاد نصر تخریب شده است گفت: این جاده کاربری خود را از دست داده و شرکت جهاد نصر از اجرای روکش آسفالت آن خودداری می‌کند و همین تعلل باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای مردم منطقه شده است.

چنانی‌راد ادامه داد: پس از ناتوانی از اجرای تعهد، زمین را بدون داشتن تسطیح مناسب به کشاورز تحویل می‌دهند و وی به اجبار برای تأمین امرار معاش خود مجبور به تحویل زمین خواهد شد.

وی ادامه داد: در آن مقدار از زمین‌هایی که کار تجهیز و نوسازی به اتمام رسیده، سازمان آب و برق به دلیل عدم تأمین اعتبارات مالی لازم برای پیمانکار، کار خود را در کانال‌های آبرسان به صورت نیمه تمام رها کرده و کشاورزان این قشر زحمتکش را در بلاتکلیفی قرار داده است.

*مشکل آب چطور حل می‌شود؟

گفته‌ها حاکی از آن است که سازمان آب و برق استان توانایی تأمین آب اراضی این طرح در غرب کرخه را ندارد و این در حالی‌ست که در منطقه صرخه نیز جهاد نصر از تعهد 13 هزار هکتاری خود، تنها یک‌هزار هکتار را تسطیح می‌کند، برخی‌ها دلیل آن را ناتوانی سازمان آب و برق در تأمین آب می‌دانند.

اما وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که مشکل آب در این اراضی چگونه حل می‌شود گفت: در این ارتباط طبق نظری که معاون اول ریاست جمهوری داشت جلسه هماهنگی با وزارت نیرو در آینده نزدیک تشکیل می‌شود.

محمود حجتی ادامه داد:  با توجه به حسن نظر وزارت نیرو و اهمیت اجرای هر چه سریع‌تر این طرح، امیدواریم در جلسه‌ای که با معاون اول ریاست جمهوری تشکیل می‌شود، توافق فاز دو را داشته باشیم.

حجتی افزود: با مساعدت وزارت نیرو، توانستیم که با این دوستان در 320 هزار هکتار به تفاهم برسیم و این تفاهمنامه را صورتجلسه کردیم که همه آنها در پیمان موجود است.

وی با بیان اینکه 150 هزار هکتار تحویل بهره‌برداران شده است، افزود: کار در 150 هزار هکتار بعدی با روند و سرعت  خوبی در حال انجام است و در 220 هزار هکتار باقی مانده، بررسی‌هایی لازم بود که دوستان ما در وزارت نیرو داشته باشند که مطالعات ابتدایی را انجام دادند و با نظر مثبت پیگیری این عزیزان، در جریان است.

این در حالی‌ست که کارشناسان معتقدند، طرح انتقال آب‌های جاری خوزستان به استان‌های دیگر، چالشی بزرگ در تأمین آب اراضی طرح 550 هزار هکتاری را به‌وجود آورده است، طرحی در تعارض با طرح بزرگ 550 هزار هکتاری که تنها سرمایه‌های طبیعی و مالی کشور را نیست و نابود می‌کند.

حال این امکان وجود داشت تا با مطالعاتی دقیق از این انتقال جلوگیری می‌شد و بدین ترتیب در تأمین منابع آبی این طرح بزرگ در خوزستان دچار مشکل نشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد