سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وزیر خارجه عراق: اطلاعاتی درباره حملات تروریستی در ایران، آمریکا و فرانسه داریم
کد مطلب : 94620
گروه بین‌الملل: وزیر خارجه عراق اعلام کرد که کشورش اطلاعاتی درباره حملات تروریستی در برخی کشورها از جمله فرانسه، ایران و آمریکا به دست آورده و این اطلاعات را به کشورهای مذکور اعلام کرده است.
وزیر خارجه عراق: اطلاعاتی درباره حملات تروریستی در ایران، آمریکا و فرانسه داریم
ابراهیم الجعفری، در حاشیه نشست دوم وین درباره بحران سوریه گفت: دستگاه امنیتی عراق اخیرا اطلاعاتی درباره تصمیم داعش برای اجرای عملیات‌های تروریستی در برخی کشورها از جمله فرانسه به دست آورده و به این کشورها اعلام کرد. الجعفری اظهار داشت: منابعی در دستگاه اطلاعاتی عراق، گزارشاتی را ارائه کردند که نشان می‌دهد برخی کشورها به ویژه فرانسه، آمریکا و ایران هدف حملات تروریستی قرار خواهند گرفت و البته این اطلاعات به کشورهای مذکور اعلام شد.وزیر امور خارجه عراق نشست وین را در راستای نشست قبلی وین درباره بحران سوریه دانست و به زودی نشستی دیگر برگزار خواهد شد. وی با هشدار نسبت به بروز مشکلات جدید در درک متقابل منطقه‌ای و بین المللی از پرونده سوریه تاکید کرد استمرار گفت‌وگوها باعث افزایش دامنه توافق می‌شود. این مقام وزارت خارجه عراق خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی سوریه نیازمند راه حلی سیاسی است و باید این راه حل برعهده مردم این کشور گذاشته شود اما جنبه امنیتی این بحران متوجه همه است؛ چرا که داعش خطری مشترک برای تمامی کشورهای جهان است.
وی ادامه داد: داعش از سوریه به عراق گسترش یافت در حالی که ما پیش از این نسبت به گسترش این گروه تروریستی به دیگر کشورها هشدار داده بودیم و از همه خواسته بودیم به این هشدار توجه کنند. الجعفری افزود: اعضای داعش در عراق حدود یک سال پیش از 82 کشور به عراق می‌آمدند اما اکنون این تعداد به بیش از 100کشور افزایش یافته است این بدان معنی است که وضعیت بین المللی هنوز در مورد این مساله از جدیت مورد نظر برخوردار نیست پس کمک‌های انسانی و حمایت از مهاجران و آوارگان چه شد؟
وی تاکید کرد: تروریسم خطری بر همه کشورهاست و هیچ فرصتی برای تردید در این زمینه نیست. پس مساله نابودی داعش سوریه نه فقط یک مشکل سوری بلکه مربوط به تمامی کشورهای جهان است و حوادث اخیر مصر، عراق، لبنان، فرانسه، بزرگترین شاهد بر آن است که داعش یک تهدید جهانی است. وزیر خارجه عراق درباره مدت ابقای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت نیز گفت: مدت زمان تایید شده، یک سال و شش ماه است و ما بر این باوریم که این اصل به داعش فرصت می‌دهد اراضی جدیدی را اشغال کند و این طرح به نفع داعش است.
وی تاکید کرد: "راهی جز آتش‌بس و نابودی داعش و در نهایت سپردن سرنوشت دولت دمشق به مردم این کشور نیست." این مقام وزارت خارجه عراق درباره گروه مخالفان سوری که در روند سیاسی سوریه شرکت می‌کنند گفت: این مخالفان باید از جمله شهروندان مخالفی باشند که در عملیات تروریستی شرکت نکرده باشند چه این گروه در داخل مرزهای سوریه باشند چه مقیم خارج از این کشور باشند. همچنین این گروه مخالف باید مشارکتی فعال داشته باشند و کشورها نیز نباید بر فعالیت‌های مخالفان سوری تسلط داشته باشند بلکه این روند باید توسط اراده ملی سوریه تعیین شود.وی درباره مدت زمانی که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه مشخص کرده گفت: وی نهایتا تا ماه پنجم سال آتی میلادی در راستای اتحاد مخالفان فعالیت می‌کند و ما نیز با آنان برای حصول این امر همکاری می‌کنیم؛ چرا که دی میستورا نماینده سازمان ملل است که مسیری دشوار پیشروی خود دارد و با موانع متعددی مواجه است.

انفجار مهیب و تیراندازی در پایتخت بلژیک

منابع خبری از شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب و تیراندازی در محل اجرای عملیات ضربتی پلیس بلژیک در بروکسل گزارش دادند.به گزارش خبرگزاری میزان؛خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد: صدای دو انفجار مهیب از یکی از مناطق بروکسل که نیروهای امنیتی بلژیک در حال اجرای عملیات ضربتی علیه تروریسم هستند، شنیده شده است.شبکه المیادین نیز از شنیده شدن تیراندازی در پایتخت بلژیک خبر داد.در همین حال دادستانی بلژیک 5 تن از مظنونان ارتباط با حملات تروریستی پاریس را آزاد کرد.پیشتر پلیس بلژیک 7 نفر را به اتهام دست داشتن در حملات اخیر پاریس دستگیر کرده بود.برادر یکی از عاملان انتحاری نیز آزاد شده است.خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: پلیس بلژیک "صلاح عبدالسلام"، مظنون در حملات تروریستی پاریس را آزاد کرده است.این در حالی است که ساعاتی پیش برخی منابع گزارش دادند: پلیس بلژیک پس از انجام سلسله اقدامات تعقیبی توانست "صلاح عبدالسلام" هشتمین عامل تروریستی حادثه پاریس را دستگیر کند.
رادیو آر تی ال فرانسه نیز ضمن اعلام این خبر، افزود: بلژیک "صلاح عبدالسلام" فرد تحت تعقیب و از مظنونان حملات پاریس را دستگیر کرد.در همین حال رسانه های بلژیکی اعلام کردند که پلیس این کشور هنوز "صلاح عبدالسلام" را دستگیر نکرده است.پیشتر پلیس فرانسه و بلژیک حکم بازداشت بین المللی "صلاح عبدالسلام" فردی را که احتمال می رود در حمله تروریستی جمعه شب گذشته در هفت نقطه پاریس نقش داشته باشد، صادر کردند.
حمله ای که بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات فرانسه 132 قربانی بر جا گذاشته است.
گروه 20 چیست؟
اعضای گروه 20، 65 درصد جمعیت جهان را پوشش می دهند؛ دو سوم تجارت جهان و بیش از 90 درصد از تولید موادخام جهان را در دست دارند.هم اکنون در شهر آنتالیای ترکیه نشست سران گروه 20 در حال برگزاری است. در این نشست، سران کشورهایی حضور دارند که اقتصاد کشورشان، 20 اقتصاد بزرگ جهان را شکل می دهند.

به گزارش عصرایران، البته در این مجموعه، 19 کشور به علاوه یک سازمان بین المللی یعنی اتحادیه اروپا حضور دارند و گروه 20 را تشکیل می دهند.
گروه 20 شامل 19 کشور کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه، بریتانیا، آمریکا، چین، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک به علاوه اتحادیه اروپا به عنوان بیستمین عضو این گروه است.
این کشورها شامل دو بخش 8 کشور صنعتی (دارنده 8 اقتصاد بزرگ جهان) و 11 کشور دارنده اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه هستند.
گروه 8، نیمی از اقتصاد جهان را در دست دارند. گروه 8 پس از اخراج روسیه به دلیل بحران اوکراین، به گروه 7 تبدیل شده است.

نشست گروه 20 در شهر آنتالیای ترکیه

گروه 20 چیست؟

8 کشور دارای اقصاد بزرگ جهان  
- کانادا
- فرانسه
- آلمان
- ایتالیا
- ژاپن 
- روسیه
- بریتانیا 
- آمریکا


11 کشور دارای اقتصاد نوظهور و در حال توسعه

- چین   
- عربستان سعودی 
- اندونزی     
- استرالیا 
- ترکیه    
- برزیل 
- آرژانتین     
- هند
- کره جنوبی 
- آفریقای جنوبی    
- مکزیک

گروه 20 (G20 ) در سال 1999 میلادی و در واکنش به بحران های مالی دهه 90 شکل گرفت. هدف از تشکیل گروه 20  نیز  مشارکت دادن قدرت های اقتصادی نوظهور در مباحثات مربوط به اقتصاد جهانی" اعلام شده است. اعضای گروه 20 می گویند که تلاش می کنند از طریق این مجموعه هماهنگی بین المللی را افزایش دهند.

گروه 20 چیست؟

گروه 20، یک سازمان بین المللی نیست، دبیرخانه و دبیر ندارد بلکه می توان از آن به عنوان یک مجموعه ای بین المللی یاد کرد که با گروه 8 یا گروه 7 شباهت دارد.
اعضای گروه 20، 65 درصد جمعیت جهان را پوشش می دهند و دو سوم تجارت جهان و بیش از 90 درصد از تولید موادخام جهان را در دست دارند.
این مجموعه تا سال 2008 تنها در سطح وزیران اقتصاد نشست برگزار می کرد اما از این سال به بعد به صورت دوره ای نشست هایی در سطح سران نیز برگزار می کند.
"تقویت ثبات مالی بین المللی، ایجاد فرصت های گفتگو میان کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور و بحث و بررسی مسائلی که نتوان در نشست های وزیران دارایی گروه 7 آنها را حل کند" از دیگر اهداف گروه 20 است.
تنها نماینده حاضر در این نشست که کشور نیست اتحادیه اروپاست. نماینده اتحادیه اروپا در گروه 20 نیز رئیس پارلمان اروپا و بانک مرکزی اروپا هستند.
در نشست های گروه 20 معمولا سران و مسؤولان سازمان های بین المللی اقتصادی جهانی و بین المللی از جمله رئیس صندوق بی المللی پول و رئیس بانک جهانی حضور دارند.
اعضای گروه 20 به تفکیک قاره ای نیز به این شرح هستند:

- قاره آسیا (چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی )
- آفریقا ( آفریقای جنوبی)
- آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل)
- اروپا (ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان)
- روسیه
- آمریکای شمالی ( آمیرکا، کانادا، مکزیک)
- استرالیا
متن بیانیه نشست امروز وین
توافق بر سر انتقال قدرت در سوریه
کد مطلب : 93260
گروه بین‌الملل: وزیران خارجه آمریکا، روسیه و آلمان می‌گویند کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین بر سر آینده سوریه و زمانبندی انتخابات برای دولت جدید در این کشور به توافق رسیده‌اند.
توافق بر سر انتقال قدرت در سوریه
به گزارش بی بی سی، نقش بشار اسد در آینده سوریه همچنان مورد اختلاف است. البته جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت برخی کشورهای شرکت‌کننده می‌گویند بشار اسد برای حضور در مذاکرات جدی اعلام آمادگی کرده است. جان کری گفت: بنا است تا ۶ ماه آینده دولتی موقت در سوریه تشکیل شود و ۱۸ ماه بعد هم انتخاباتی برای تشکیل دولت جدید برگزار شود.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان هم علاوه بر اعلام توافق روی زمانبندی گردش قدرت در سوریه، اظهار امیدواری کرد که تا ۱ ژانویه (یک ماه و نیم دیگر) در سوریه آتش‌بس برقرار شود. همزمان سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه گفت فرستاده ویژه سازمان ملل مسئول تصمیم‌گیری در این باره شده است که کدام گروه‌های مخالف سوری در مذاکرات نماینده داشته باشند.

امروز، شنبه ۱۴ نوامبر، وزرای خارجه و دیپلمات‌های ارشد ارشد قدرت‌های جهان به همراه کشورهای خاورمیانه و نهادهای بین‌المللی پس از دو هفته مجددا در وین، پایتخت اتریش، گرد آمدند تا درباره آینده سوریه مذاکره کنند. دولت سوریه و یا گروه‌های مخالف سوری در این نشست حضور نداشتند.

از طرف ایران، که پیش از این به نشست‌های مشابه دعوت نمی‌شد، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، به وین رفت. ایران، به عنوان مهمترین حامی منطقه‌ای بشار اسد، می‌گوید کشورهای دیگر نمی‌توانند تصمیم بگیرند که بشار اسد چه نقشی در آینده سوریه داشته باشد و این امر باید به انتخاب مردم سوریه واگذار شود.

نشست وین زیر سایه حملات پاریس
نشست وین در سایه حملات مرگبار جمعه شب در پاریس برگزار شد. پیش از آغاز نشست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که حملات پاریس "معنای دیگری" به نشست وین داده است. وزیر خارجه فرانسه گفت برای افزایش همکاری‌های بین‌المللی در نبرد علیه داعش تلاش می‌کند فابیوس، گفت حملات پاریس نشانگر ضرورت همکاری بین‌المللی برای مقابله با تروریسم و گروه موسوم به \'دولت اسلامی\' (داعش) است. فابیوس گفت حملات پاریس باعث نمی‌شود که فرانسه در حضور نظامی خود در سوریه تجدید نظر کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه سرگی لاوروف و جان کری، وزرای خارجه روسیه و آمریکا هم در مواضع مشابهی گفتند که این حملات به کم شدن حملات آنها در سوریه منجر نخواهد شد. از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

متن بیانیه نشست امروز وین به شرح زیر است:
اعضای «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» متشکل از اتحادیه عرب، چین، مصر،‌ اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایران، عراق، ایتالیا، اردن، لبنان، عمان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلستان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا روز 14 نوامبر 2015 برای بحث در مورد نحوه تسریع پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه، در وین دیدار کردند. شرکت‌کنندگان نشست را با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان حملات تروریستی فجیع 13 نوامبر پاریس و حملات اخیر در بیروت، عراق، آنکارا و مصر آغاز کردند. اعضا به اتفاق و با قوی ترین لحن این حملات وحشیانه علیه غیرنظامیان بی‌گناه را محکوم کرده و در کنار مردم فرانسه می‌ایستند.

پس از آن، اعضا گفت‌وگویی سازنده داشتند تا به پیشرفتی که در نشست 30 اکتبر صورت گرفت، ادامه دهند. اعضای گروه حمایت بین‌المللی از سوریه به اتفاق بر فوریت نیاز به پایان دادن به آلام مردم سوریه، تخریب فیزیکی سوریه، ثبات زدایی از منطقه و افزایش شمار تروریست‌هایی که برای نبرد به سوریه می‌روند، تأکید کردند.گروه حمایت بین‌المللی از سوریه بر ارتباط نزدیک میان آتش بس و روند سیاسی موازی منطبق با بیانیه 2012 ژنو و لزوم پیشبرد این دو ابتکار در اسرع وقت، اذعان کردند. آن‌ها تعهد خود بر کسب اطمینان از یک انتقال سیاسی تحت رهبری سوری‌ها و تحت مالکیت سوری‌ها بر اساس کلیت بیانیه ژنو، را ابراز داشتند. گروه بر سر برخی موضوعات کلیدی به تفاهم مشترک رسید.گروه بر حمایت و تلاش برای اجرای یک آتش‌بس ملی در سوریه که به محض آغاز گام‌های ابتدایی در راستای انتقال (سیاسی) تحت نظارت سازمان ملل و بر مبنای بیانیه ژنو، اجرایی می‌شود، توافق کردند. 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متعهد شدند که از قطعنامه‌‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای تقویت یک هیئت نظارت بر آتش‌بس مورد تائید سازمان ملل که در نقاطی از کشور مستقر می‌شوند که در معرض تهدید حملات تروریست‌ها قرار نداشته باشند، و همچنین از یک روند انتقال سیاسی بر اساس بیانیه ژنو، حمایت کنند. تمام اعضای گروه حمایت بین‌المللی از سوریه همچنین متعهد شدند که به عنوان کشورهای مجزا و به عنوان حامیان طرف‌های مختلف درگیر، تمام گام‌های ممکن را بردارند که گروه‌ها یا افرادی را که از آن‌ها حمایت و پشتیبانی کرده یا بر آن‌ها نفوذ دارند، بر آتش‌بس پایبند کنند. آتش‌بس شامل حمله یا دفاع در برابر اقدامات داعش، جبهه النصره یا هر گروه دیگری که گروه بین‌المللی حمایت از سوریه آن‌ها را تروریست خوانده،‌ نخواهد شد.

شرکت‌کنندگان از بیانیه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل که دستور داد سازمان ملل برنامه‌ریزی برای حمایت از اجرای آتش‌بس سرتاسری را تسریع کند، استقبال کردند. گروه توافق کرد که سازمان ملل باید این تلاش را با مشورت با طرف‌های ذی‌نفع و برای مشخص کردن ملزومات و چارچوب‌های آتش‌بس، رهبری کند.
گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» اراده خود برای برداشتن گام‌های فوری برای تشویق تمهیدات اعتمادساز که به ممکن شدن فرآیند سیاسی کمک کرده و راه را برای برقراری آتش‌بس سرتاسری هموار می‌کند، را ابراز کرد. در این چارچوب و منطبق با بند 5 بیانیه وین، گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در مورد لزوم برداشتن گام‌هایی برای اطمینان از دسترسی انسانی فوری در سرتاسر اراضی سوریه بر اساس قطعنامه 2165 شورای امنیت سازمان ملل بحث کرده و خواستار موافقت با درخواست سازمان ملل برای انتقال کمک‌های بشردوستانه، شد. گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» نگرانی خود را از وضعیت پناهجویان و بی‌خانمان‌های داخل سوریه و همچنین لزوم فراهم کردن شرایط بازگشت امن آن‌ها بر اساس عرف قوانین انسانی بین‌المللی و در نظر گرفتن منافع کشورهای میزبان، ابراز کردند. حل و فصل مسئله پناهجویان برای حل نهایی درگیری‌های سوریه حائز اهمیت است. گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» همچنین آثار مخرب استفاده از تسلیحات غیردقیق در مناطق مسکونی و دسترسی‌های انسانی، آنطور که در قطعنامه 2139 شورای امنیت سازمان ملل آمده، را تکرار کردند. گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» توافق کردند که به طرف‌ها برای توقف فوری استفاده از چنین تسلیحاتی غیردقیقی، فشار آورند.
گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» بر اهمیت پایبندی بر تمام قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2199 مربوط به توقف تجارت غیرقانونی نفت، عتیقه جات و گروگان‌ها، که موجب سودرسانی به تروریست‌ها می‌شود، تأکید کرد.
مطنبق با بیانیه 2012 ژنو و عطف به بیانیه 30 اکتبر وین و قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل، گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» بر لزوم برگزاری مذاکرات رسمی میان دولت سوریه و نمایندگان معارضین تحت نظارت سازمان ملل و در سریع‌ترین زمان ممکن، با تاریخ هدف 1 ژانویه، تأکید کردند. گروه از تلاش‌های استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل استقبال کرده و با وی برای گردهم آوردن فراگیرترین گروه ممکن از طیف‌های مختلف معارضین که از سوی سوری‌ها که در مورد نمایندگانشان در مذاکرات تصمیم‌گیری کرده و موضعشان در مذاکرات را تعیین می‌کنند، انتخاب شده‌اند، همکاری می‌کند تا بتوان امکان آغاز فرآیند سیاسی را ایجاد کرد. تمام گروه‌ها در فرآیند سیاسی باید بر مبانی راهنما که در نشست 30 اکتر مشخص شد، از جمله تعهد بر اتحاد، استقلال، تمامیت ارضی، نداشتن شاخصه قومیتی، اطمینان از دست نخورده ماندن نهادهای دولتی و حفاظت از حقوق تمام سوری‌ها، فارغ از قومیت یا مذهب آن‌ها، پایبند باشند. گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» توافق کردند که این‌ها اصول بنیادین هستند.

اعضای گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» بر حمایت خود از روند انتقالی مصرح در بیانیه 2012 ژنو، تأکید کردند. در این راستا، آن‌ها بر حمایت خود از آتش‌بس به صورت فوق الذکر و همچنین روند تحت رهبری سوری‌ها که در یک دوره هدف 6 ماهه، حاکمیتی معتبر، فراگیر و غیرقومیتی ایجاد کرده و زمانبندی‌ و روندی برای نگارش یک قانون اساسی جدید را ایجاد می‌کند، تاکید کردند. ظرف 18 ماه، انتخابات‌هایی آزاد و عادلانه بر اساس قانون اساسی جدید، برگزار می‌شود. این انتخابات‌ها باید تحت نظارت سازمان ملل بر اساس رضایت حاکمیت و بر اساس بالاترین استانداردهای بین‌المللی شفافیت و پاسخگویی برگزار شود و تمام سوری‌ها از جمله آن‌هایی که خارج از کشور هستند، امکان شرکت در آن را داشته باشند.
در ارتباط با مبارزه با تروریسم و بر اساس بند 6 از بیانیه وین، گروه «بین‌المللی حمایت از سوریه» تأکید کرد که داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که توسط شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند و (لیست آن‌ها) مورد توافق شرکت‌کنندگان است و از سوی شورای امنیت نیز تائید شده، باید شکست داده شوند. پادشاهی هاشمی اردن موافقت کرد که کمک کند نمایندگان جامعه اطلاعاتی و نظامی تفاهمی مشترک از گروه‌ها و افرادی که احتمالا باید به عنوان تروریست معرفی شوند، تهیه کنند و به این منظور تاریخ هدف برای تکمیل آن زمان آغاز فرآیند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل، مقرر شد. انتظار می‌رود که شرکت‌کنندگان ظرف حدود یک ماه دیگر برای بررسی پیشرفت در راستای اجرای آتش‌بس و آغاز فرآیند سیاسی، بار دیگر دیدار کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد