سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

تایمز اسرائیل خبر داد؛
منابع رسانه‌ای از مطلع بودن جامعه یهودیان فرانسه درباره وقوع حمله تروریستیِ شب گذشته در پاریس خبر می‌دهند.
 به گزارش مشرق، منابع خبری متفاوتی از مطلع بودن پیشاپیش جامعه یهودیان فرانسه درباره وقوع حملات تروریستی جمعه‌شب در پاریس حکایت دارند.
به گفته «جاناتان سیمون سلِم» یکی از روزنامه‌نگاران فرانسوی مقیم در اراضی اشغالی، فلسطین، صبح روز جمعه به برخی از مقامات امنیتی جامعه یهودیان فرانسه، درخصوص وقوع حملات تروریستی در شهر پاریس اطلاع داده شده بود.به نوشته وبگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، بدنبال وقوع چند حمله کوچک در فرانسه در ماه جاری، جامعه یهودیان این کشور، پیشاپیش اطلاعاتی را درمورد یک حمله بزرگ تروریستی دریافت کرده بود.آن چه از ظواهر امر پیداست، نشان از تحرکی دیگر از سوی رسانه‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی است که همچون حادثه «شارلی ابدو» در 7 ژانویه 2015، درمورد حادثه اخیر پاریس نیز بدنبال استفاده و بهره‌برداری از آن در راستای مقاصد و اهداف خود هستند.
اولین گام از خط رسانه‌ای اشغالگران صهیونیست پس از حمله تروریستی شب گذشته در پاریس، امروز از سوی یکی از شبکه‌های فرانسوی به نام «بی‌اف‌ام تی‌وی» رقم خورده است.این شبکه در مصاحبه با «دومینیک ریزت» از تحلیل‌گران مسائل نظامی، به مقایسه‌ی وضع کنونی فرانسه با اوضاع در اراضی اشغالی فلسطین پرداخته است. ریزت در این باره گفته است: «آنچه اکنون در فرانسه اتفاق می‌افتد، همان چیزی است که طی 20 سال گذشته در اسرائیل وجود داشته.»
نکته دیگری که در رسانه‌های غربی و عبری به چشم می‌خورد، اشاره کردن آنها به مالکیت یهودی «سالن تئاتر باتاکلان»، بعنوان یکی از مکان‌های وقوع حمله تروریستی پاریس است. جاناتان سلِم در مصاحبه خود با وبگاه صهیونیستی تایمزآواسرائیل، این مکان را یکی از تأمین کنند‌گان مالی نیروهای نظامی اشغالگران صهیونیست (IDF) خوانده است.در سلسله حملات تروریستی شامگاه جمعه در پاریس، شماری از مردم این کشور کشته و زخمی شدند. در این حادثه، که در مناطق یکم، دهم و یازدهم شهر پاریس در ساعت ۲۱:۱۶ به وقت اروپای مرکزی و در نزدیکی ورزشگاه «استاد دو فرانس» در شمال پاریس رخ داد، همچنین ده‌ها نفر در سالن تئاتر باتاکلان به گروگان گرفته شده بودند.منبع: فارس
افزایش نفت ذخیره شده روی آب و کار سخت ایران
در حالی که قیمت نفت همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد آمارهای جدید نشان می‌دهد که زمان بیشتری برای بازگشت تعادل به عرضه و تقاضا در بازار جهانی انرژی لازم خواهد بود.
نویسنده : وحید حاجی‌پور 
در حالی که قیمت نفت همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد آمارهای جدید نشان می‌دهد که زمان بیشتری برای بازگشت تعادل به عرضه و تقاضا در بازار جهانی انرژی لازم خواهد بود.
به گزارش «جوان» عرضه جهانی نفت در شرایط کنونی آنقدر بالاست که نمی‌توان نسبت به افزایش قیمت‌ها در شرایط کنونی امیدوار بود. تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی روزنامه فایننشال تایمز نیز نشان می‌دهد بیش از 100 میلیون بشکه نفت در نفتکش‌های شناور ذخیره شده است. به نظر می‌رسد حتی در صورت کاهش عرضه جهانی نفت، زمان زیادی طول خواهد کشید تا نفت ذخیره شده در نفتکش‌های شناور در آب‌های بین‌المللی به بازار عرضه شود. این در حالی است که ایران هم اکنون بیش از 50 میلیون بشکه از میعانات گازی و نفتی خود را روی نفتکش‌ها ذخیره کرده است و درصدد است پس از لغو تحریم‌ها این محموله‌ها را وارد بازار کند.
میزان نفت ذخیره شده در نفتکش‌های شناور اکنون به دو برابر سطح اوایل سال 2015 میلادی رسیده است. برخی تحلیلگران انرژی بر این باورند که سطح 100 میلیون بشکه ذخایر نفت در نفتکش‌ها از نظر تاریخی یک رکورد جهانی به شمار می‌رود. در حالی که افت شدید قیمت نفت موجب تأخیر یا لغو بسیاری از پروژه‌های بزرگ انرژی در سطح جهان شده است، افزایش ذخایر نفتی روی نفتکش‌های شناور نیز خبر مأیوس کننده‌ای خواهد بود.
هزینه نگهداری نفت در نفتکش‌های غول پیکر شناور در آب‌های بین‌المللی روزانه به 60 هزار دلار رسیده است. این رقم پیش از این در 8 اکتبر به بیش از 111 هزار دلار رسیده بود.
وضعیت کنتانگو در بازارهای جهانی نفت رو به افزایش است ولی هنوز توجیه لازم برای انبار کردن نفت در نفتکش‌های غول پیکر در دریاها فراهم نشده است. کنتانگو به وضعیتی گفته می‌شود که قیمت قراردادهای نفتی فعلی کمتر از ارزش قراردادهای نفت تحویلی در آینده شود.
اختلاف قیمت نفت در شرایط کنونی و نفت تحویلی در شش ماه آینده هم اکنون به 50/4 دلار رسیده ولی برآوردهای فایننشال تایمز نشان می‌دهد که این رقم باید به شش دلار برسد تا ذخیره کردن نفت روی نفتکش‌های شناور منطقی باشد.
در شرایط کنونی تجار و بازرگانان بازار نفت در حال مدیریت ذخایر نفتی انبار شده روی نفتکش‌های غول پیکر هستند. هم اکنون ده‌ها نفتکش غول پیکر در بنادر چین، مالزی، اندونزی و سنگاپور هستند. ذخایر نفتی نفتکش‌های غول پیکر در خلیج مکزیک در امریکا نیز رو به افزایش است.
در امریکا، ذخایر نفت خام در اوایل نوامبر به بیش از 487 میلیون بشکه رسیده بود که این رقم نزدیک به بالاترین رکورد یعنی 490 میلیون بشکه در اوایل سال جاری بوده است. اوپک نیز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که میزان ذخایر نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری به بیش از 210 میلیون بشکه رسیده که این رقم فراتر از میانگین پنج سال گذشته بوده است.
سطح ذخایر نفتی کشورهای عضو این سازمان اکنون به بالاترین سطح در 10 سال اخیر رسیده است. افزایش عرضه و رشد فزاینده ذخایر انرژی کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که روند نزولی قیمت نفت به این زودی متوقف نخواهد شد.
بلومبرگ نیز اعلام کرده است که حداقل 10 نفتکش عراقی در ماه نوامبر به سواحل امریکا خواهد رسید و 19 تا 20 میلیون بشکه نفت را به امریکا تحویل خواهد داد. این بزرگ‌ترین محموله نفتی عراق به امریکا از ژوئن 2012 میلادی به شمار می‌رود. صادرات نفت عراق به امریکا نسبت به اکتبر با رشد 40 درصدی روبه‌رو خواهد شد. افزایش صادرات نفت عراق فشار بیشتری را بر تولید‌کنندگان امریکایی وارد خواهد کرد. تولید‌کنندگان شیل نفت در امریکا با کاهش شدید قیمت انرژی روبه‌رو هستند و این در حالی است که عربستان سعودی قصد دارد با ادامه روند صعودی عرضه انرژی و کاهش قیمت، تولید‌کنندگان شیل نفت را از بازار خارج کند. تولید نفت عراق نیز طی یک سال گذشته به طور چشمگیری افزایش داشته است. در حالی که تولید نفت امریکا از ماه آوریل تاکنون 500 هزار بشکه در روز کاهش داشته ولی تولید نفت عراق در این مدت 600 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.
تولید نفت عراق هم اکنون به بیش از 4 میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم سال گذشته به 2/3 میلیون بشکه در روز رسیده بود.
در این شرایط ایران کار سختی برای حضور مجدد در بازار نفت دارد زیرا سهمیه این کشور توسط کشورهای دیگر به ویژه عراق، عربستان و روسیه غصب شده است. وزیر نفت ایران می‌گوید: قصد دارد محموله‌های ایران را بدون توجه به وضعیت قیمت نفت وارد بازار کند که این گفته احتمال سقوط قیمت‌ها را محتمل کرده است. منبع : روزنامه جوان
امنیت ایران و خون بازی داعش در پاریس
ایران از لحاظ جغرافیایی در دسترس گروهای تروریستی است. بحران های عراق، افغانستان، سوریه و پاکستان می‌توانستند ایران را به کشوری ناامن تبدیل کنند ...

عصر ایران؛ مصطفی داننده - پاریس این روزها حالت جنگی به خود گرفته است و پاریس پایتخت فرانسه خونین ترین روزهای خود بعد از جنگ جهانی دوم را تجربه می‌کند. اروپایی‌ها همیشه به خاطر داشتن امنیت به خود می‌بالیدند اما این روزها یک گروهک تروریستی قاره سبز را تبدیل به سرزمینی ناامن کرده است. نکته قابل توجه‌ای که نمی‌شود به این سادگی‌ها از آن گذشت، امنیت ایران است. انفجارهای پاریس و بحران ایجاد شده در اروپا بیش از بیش آدمی را به فکر وا می‌دارد که نیروهای امنیتی ایران چگونه توانسته‌اند، شهرهای کشورمان را با وجود حضور در مرکز بحران داعش امن نگه دارند و ایرانیان در بهترین شرایط از نظر امنیتی زندگی کنند.کمتر کسی تصور می‌کرد که داعش بتواند در کشورهای اروپایی عملیات تروریستی انجام دهد اما ما مشاهده می‌کنیم که این گروه تروریستی توانسته در قلب اروپا، آتشی روشن کند که تمام جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد. این گروه با داشتن چنین نیروهایی هنوز نتوانسته‌اند، نیروهای خود را برای عملیات تروریستی وارد ایران کنند.


خواندن سخنان وزیر اطلاعات در مورد نحوه عملکرد این وزارتخانه در مسیر مقابله با داعش به خوبی بیانگر اقتدار ایران در زمینه امنیت ملی است. وزیر اطلاعات می‌گوید:« امکانات و اطلاعات آنان ضبط شد، نفراتشان زیر ضربه قرار گرفتند و با وجود تمام مساعدت و حمایت‌های صورت گرفته از داعش توسط سرویس‌های جاسوسی هنوز نتوانسته‌اند گوشه‌ای از جمهوری اسلامی ایران را به ناامنی بکشند و موفقیتی کسب نکردند که این یک امر تصادفی نیست.» ایران از لحاظ جغرافیایی در دسترس گروهای تروریستی است. بحران های عراق، افغانستان، سوریه و پاکستان می‌توانستند ایران را به کشوری ناامن تبدیل کنند اما حضور پرقدرت اطلاعاتی، امنیتی ایران در منطقه به ویژه در برخورد با داعش باعث شده است که امروز ایران با ثبات ترین و امن ترین کشور منطقه باشد. باید به این نکته توجه کرد که در ایدئولوژی داعش، ایران و شیعه مهم ترین دشمن است و این یعنی که اولین و مهم ترین هدف آنها نابودی و ناامن کردن ایران است اما وجود دژ مستحکم اطلاعاتی ایران باعث شده است تا این گروه تروریستی موفق به انجام هیچ گونه عملیاتی در کشور نشود. قدرت ایران در مقابله با این گروه نه تنها در داخل بلکه در خارج از مرزهای ایران نیز قابل مشاهده است. برگزاری باشکوه مراسم اربعین در سال گذشته با امنیت کامل و حفظ امنیت شهرهای کربلا، نجف و سامرا و حفظ حکومت اسد در سوریه اوج قدرت ایران در برابر این گروهک تروریستی و هم پیمانان آنها نمونه‌های بارز قدرت ایران در منطقه است.تمام گروه‌های سیاسی در ایران حتی مخالفین نظام جمهوری اسلامی بر روی این امنیت متفق القول هستند و نیروهای امنیتی ایران را بهترین در جهان می‌دانند. آتش‌های داعشی پاریس باعث شده است تا امنیت تهران و ایران بیش از بیش برایمان دلچسب باشد. ایران امروز در طوفان متلاطم خاورمیانه، جزیره ثبات است که می‌تواند این ثبات را به دیگر کشورهای منطقه و جهان منتقل کند. قطعا در روزهای آینده شاهد این معنا خواهیم بود که دست کمک کشورهای اروپایی برای مقابله با داعش به سمت ایران دراز خواهد شد تا از تجربه‌های جمهوری اسلامی به ویژه با مدیریت قاسم سلیمانی در زمینه مقابله با داعش استفاده کنند

نگاه تحلیلگران غربی به قتل عام در قلب اروپا
آنتونی کردزمن تحلیلگر آمریکایی مسایل خاورمیانه: آمریکا از این پس قصد ندارد با بمباران شدید داعش همه چیز را از بین برده و به دوران عصر حجر بازگرداند.
حمله تروریستی داعش به پاریس به احتمال زیاد باراک اوباما رییس جمهور آمریکا را وادار به تغییر رویکرد و سیاست هایش در مقابله با داعش خواهد کرد اما بعید است این تغییر به شکل تشکیل ائتلافی جهانی برای اعزام و گسیل نیروی زمینی برای مبارزه با داعش و یا حتی تشدید حملات هوایی به مواضع این گروه تروریستی در عراق و سوریه باشد.
به گزارش عصر ایران خبرگزاری آسوشیتدپرس با ذکر این مقدمه نوشت: بسیاری از ناظران و تحلیلگران دفاعی بر این باورند که حملات پاریس می تواند به طور تدریجی درگیری آمریکا در جنگ با داعش را عمیق تر کند ، برای مثال از این پس مشاوران نظامی آمریکایی ممکن است نزدیک تر به خطوط مقدم نبرد در عراق و سوریه به نیروهای عراقی و یا مخالفان مسلح حکومت سوریه برای جنگ با داعش مشاوره و کمک کنند، اما این تغییر بعید است به نتایجی سریع در تغییر میدان نبرد علیه داعش در عراق و سوریه منجر شود.آنتونی کردزمن تحلیلگر آمریکایی مسایل خاورمیانه در این زمینه گفت ایالات متحده آمریکا از این پس قصد ندارد با بمباران شدید داعش همه چیز را از بین برده و به دوران عصر حجر بازگرداند.
او معتقد است با شرایط کنونی جهان و منطقه تحمل حملات تروریستی چون حمله پاریس تقریبا اجتناب ناپذیر شده است چون هیچ راه حل سریعی برای حل این بحران وجود ندارد.استفان بیدل استاد روابط بین الملل در دانشگاه جورج واشنگتن نیز همچون کوردزمن معتقد است که حملات تروریستی داعش به پاریس ممکن است به تشدید مقابله با این گروه تروریستی از سوی آمریکا و متحدان ناتویی و غربی این کشور بینحامد، اما به باور او نیز استقرار نیروهای زمینی آمریکا برای جنگ با داعش اشتباهی بزرگ خواهد بود.
او معتقد است:"برای شکست دادن داعش به استقرار صدها هزار نیروی زمینی کشورهای غربی نیاز است اما هیچ کشور غربی میزان تهدید داعش (علیه منافع غرب) را به آن اندازه نمی داند که چنین نیرویی به منطقه بفرستد و در واقع نیز داعش تهدیدی به این بزرگی نیست."
این استاد دانشگاه آمریکایی بر این باور است که هیچ گزینه نظامی برای تشدید عملیات علیه داعش و نتیجه گیری سریع وجود ندارد و این بحران راه حلی کوتاه مدت و با فرمول نظامی ندارد. او معتقد است:" مقامات منتخب سیاسی احساس می کنند باید در قبال خبرهای بدی همچون حمله تروریستی داعش به پاریس کاری بکنند، بنابراین آنها لحن و حملات  خود علیه داعش را کمی تشدید می کنند اما این میزان به اندازه ای نیست که این گروه را شکست دهد. این "تشدید"، معضل و بحران را حل نمی کندو بنابراین این چرخه دوباره به چرخش خود ادامه می دهد و چند وقت دیگر بار دیگر شاهد اتفاقات بدی مثل پاریس خواهیم بود. این بحرانی ادامه دار خواهد بود. به گمان من حملات تروریستی اخیر پاریس هم از این الگو پیروی می کند.
ریچارد فونتن مشاور سیاست خارجی سابق جان مک کین (سناتور جمهوریخواه و رقیب انتخاباتی اوباما) و رییس کنونی اندیشکده " امنیت آمریکای نوین" در واشنگتن بر این باور است که حملات تروریستی به پاریس احتمالا دولت اوباما را به تحرک بیشتر برای مبارزه با داعش و یافتن راه های بیشتر برای تشدید مقابله نظامی با این گروه تروریستی مجاب خواهد کرد.
او معتقد است احتمال دارد دو تغییر عمده در استراتژی نظامی کنونی آمریکا در عراق برای مبارزه با داعش ایجاد شود؛ تغییراتی که به گفته فونتن اوباما تا کنون در برابر انجام آنها مقاومت کرده است: 1- استقرار مشاورانی نظامی از آمریکا در خطوط مقدم نبرد علیه داعش و کمک رساندن به نیروهای عراقی برای مبارزه با این گروه و 2- استقرار واحدهای کنترل هوایی به منظور موثرتر کردن و بهبود نتیجه گیری از حملات هوایی آمریکا به مواضع گروه داعش.
این تحلیلگر آمریکایی شانس بسیار اندکی برای استقرار نیروهای زمینی آمریکا در سوریه قائل است و معتقد است:" من چنین سناریویی را واقع گرایانه نمی دانم."
پاپ: حملات پاریس مقدمه جنگ جهانی سوم است
رهبر کاتولیک‌های جهان حملات تروریستی پاریس را گامی به سوی جنگ جهانی سوم دانست.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، العالم اعلام کرد: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان امروز (شنبه) ضمن محکوم کردن حملات تروریستی پاریس، این رویداد را گامی در مسیر جنگ جهانی سوم توصیف کرد.وی در گفت و گوی تلفنی با شبکه تلویزیونی"تی وی ۲۰۰۰" ضمن ابراز تاسف از قربانی شدن شماری از شهروندان فرانسوی، تاکید کرد که این اقدامات هیچ توجیه انسانی یا دینی ندارند.بر اساس آمار اعلام شده، در پی حملات تروریستی شب گذشته در فرانسه در شش تیراندازی و دو انفجار انتحاری در هفت منطقه پاریس، تاکنون دست کم ۱۵۳ نفر کشته و ۲۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.گروه تروریستی داعش، مسئولیت این حملات را به عهده گرفته و آن را "غزوه پاریس" نامیده است.منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد