سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بازسازی شکستگی کاسه چشم برای نخستین بار در کشور در اهواز انجام شد

اهواز - ایرنا - برای نخستین بار در کشور، بازسازی شکستگی کاسه چشم با تکنولوژی پرینتر سه بعدی در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز انجام شد.

به گزارش شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهارکرد: با توجه به این که بیشتر شکستگی های کاسه چشم به صورت یک طرفه رخ می دهد، تیم جراحی تصمیم گرفت برای بازسازی این شکستگی ها، به تصویر سه بعدی کاسه چشم سالم که به صورت مهندسی معکوس و با تکنولوژی پرینتر سه بعدی و CT SCAN صورت بیمار بدست آمده بود، استناد و از آن برای ترمیم کاسه چشم شکسته شده استفاده کند.
دکتر شاهرخ رئیسیان با اشاره به اینکه این عمل برروی یک زن میانسال انجام شد افزود: طبق یک برنامه نرم افزاری، قالب حدقه چشم سالم بیمار ساخته و با چشم آسیب دیده مقایسه شد و سپس لوازم بازسازی موردنیاز با توجه به نوع شکستگی ساخته شدند.
وی ادامه داد: در این روش مش(توری) تیتانیوم با استفاده از کارآیی پرینتر سه بعدی ساخته شده و هنگام جراحی در ناحیه شکستگی قرار گرفت تا ضمن ترمیم ناحیه آسیب دیده، قرینگی را در دو طرف صورت ایجاد کند.
رئیسیان گفت: میزان ایجاد قرینگی با این روش بالاتر از روش های معمول بازسازی این نوع شکستگی ها بوده به طوری که جراحی بیمار دچار شکستگی کاسه چشم که توسط تیم جراحی فک و صورت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز انجام شد، نتایج موفقیت آمیزی را به دنبال داشته است.
این جراح فک و صورت اظهارکرد:استفاده از پرینتر سه بعدی در جراحی ها چندسالی است که وارد علم پزشکی شده و در رشته ایمپلنتولوژی نیز به صورت گسترده تری از این روش برای ساخت روکش های دندانی استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه در جراحی فک و صورت روش های مختلفی برای بازسازی شکستگی های صورت به صورت قرینه وجود دارد اضافه کرد: گاهی ممکن است در عمل ترمیم این شکستگی ها، تعداد لوازم مورد استفاده برای ثابت نگاه داشتن استخوان های آسیب دیده بالا باشد و پس از عمل نیز قرینگی برقرار نشود.
رئیسیان اظهار کرد: بنابراین شکستگی های صورت باید به گونه ای بازسازی شود که با سمت مقابل و سالم صورت قرینه باشد پس روش مورداستفاده باید علاوه بر ترمیم شکستگی، بهترین نتیجه را در برقراری قرینگی حاصل کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: با بررسی های انجام شده، امکان خطا و نداشتن معیار و مقیاس مناسب در جراحی به روش های قدیمی باعث شد این ایده برای کاهش خطا در بازسازی شکل بگیرد و برای عمل های جراحی آینده معیاری مناسبی ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: طرح و ایده انجام عمل جراحی ترمیم شکستگی اوربیت(بازسازی کاسه چشم) برای نخستین بار با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی در مهر پارسال توسط دکتر مهدی حیدری زاده رزیدنت جراحی فک و صورت این مرکز شکل گرفت و این پروژه پس از مشورت با تیم پزشکی، با همکاری دکتر فلاحی و تیم مهندسی به سرپرستی مهندس وحید سلطانی در آبان امسال کلید خورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد