سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر تاسف بار از میراث بهبهان

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان گفت: بین یگان حفاظت و قسمت اداری اداره میراث فرهنگی بهبهان هماهنگی وجود ندارد که این امر موجب خلق شایعاتی می‌شود.

دولتی مختاران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ توضیح داد: برای مثال به حریم تپه حسنک یکی از قدیمی‌ترین آثار که ثبت ملی نیز هست تجاوز شده و این اثر به زباله‌دان تبدیل شده و مورد بی‌لطفی قرار گرفته است. همچنین در دره هژیر در روستای شیرعلی نیز حفاری‌های غیرمجاز انجام می‌شود و در کنار قدیمی‌ترین چاه منطقه حفاری شده است. اما نظارت جدی نمی‌شود چون در روستای باستانی خاییز نیز دخل و تصرفاتی انجام شده است.

وی بیان کرد: یگان حفاظت میراث نسبت به این‌ها کم‌لطفی و کم‌توجهی می‌کند. قسمت اداری هم مشغول کار خود و ظاهر‌سازی و کارهای تشریفاتی است که لازم هستند اما نه بیش از حد.

مختاران افزود: در روستای خارستان آسیابی قدیمی وجود دارد که خودم قصد بازسازی آن را داشتم چو این مکان به محل زباله ها تبدیل شده است.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: حدود دو ماه پیش هیاتی به سرپرستی دکتر دارابی، در پی کار هیات سابق به سرپرستی دکتر عباس مقدم شروع به کار بر دو تپه منهاج و میلج در منطقه خارستان کردند و گویا به آثاری با قدمت بسیار دست یافتند. همین طور چند سال پیش هیاتی به سرپرستی دکتر کامران عبدی در روستای روش مهر (روشن مهر) آثاری یافتند که گویا قدمت‌شان به 10 هزار سال می‌رسید.

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان همچنین از تالیف کتاب خود به نام "بهبهان؛ سیمای فرهنگی و اجتماعی" خبر داد که ناشر آن نشر بصیرت است.

مختاران گفت: در این کتاب کلیه مسایل میراث فرهنگی بهبهان، فهرست آثار ثبت شده و در حال ثبت، تمامی نقاط گردشگری، صنایع دستی، جاذبه‌های تاریخی و حتی میراث و روابط اجتماعی شهر گنجانده شده است.

او افزود: مجموعه فرهنگی، آیین‌های ازدواج، بازی‌ها، نوع پوشش و ظاهر، مشاغل و وظایف، مکان‌ها، مساجد، شخصیت‌ها، روحانیون، شاعران و... از دیگر مواردی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته‌ام.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد