سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز ایران و منطقه

رویترز: ایران، قوی‌ترین قدرت موشکی خاورمیانه است

یک خبرگزاری غربی در گزارشی ضمن اذعان به توان موشکی ایران در منطقه، خاطر نشان ساخت که جمهوری اسلامی می‌تواند منافع و زیر ساخت‌های دشمنانش را در منطقه با توان موشکی خود نابود سازد.به گزارش مشرق، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی نوشت: اسرائیل و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، موشک‌های ایران را تهدید علیه خود می‌دانند.
رویترز در گزارش خود ضمن اشاره به ضعف نیروی هوایی ایران در قیاس با رقبای حاشیه خلیج فارس ایران که میلیاردها دلار در خرید جنگنده‌های غربی هزینه کرده‌‌اند و البته مقداری هم ایران هراسی، نوشت: اما در زرادخانه موشکی ایران در مغایرت با این موضوع  قوی‌ترین نیروی موشکی در خاورمیانه است و حمله بالقوه موشک‌های ایران بر تاسیسات نفتی و مراکز پرجمعیت باعث نگرانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شده است.
بر این اساس، ارتقا دقت هدف گیری موشک‌ها که از جمله اهداف فعلی ایران است ، می‌‌تواند موجب بکارگیری بالقوه آن‌ها در ضربه به پایگاه‌های نظامی یا حمله به زیر ساخت‌های تاسیسات آب شرب ، فرودگاه‌ها و پایانه‌های صادرات نفت شود.یک مقام نظامی قطر در این زمینه گفت ، قابلیت موشکی ایران به عنوان بزرگترین تهدید متعارف علیه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و نیز پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه و مسیر‌های کشتیرانی بین‌المللی است.
این منبع خبری در خاتمه با اشاره به نگرانی‌های ریاض و تل‌آویو  از توان موشکی بالقوه ایران نوشت:  اسرائیل نیز حملات موشکی بالقوه را تهدید می‌داند به‌طوری‌که «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل هفته گذشته بدون اشاره مستقیم به ایران گفت، بر این باور  است که برجام نتوانسته تهدید‌های جنگ افزار هسته‌ای ایران را برطرف سازد.اسرائیل همچنین از شبه نظامیان حزب‌الله لبنان و موشک‌های دریافتی آن‌ها از ایران نیز احساس خطر می‌کند در حالی‌که عربستان سعودی نیز ایران را به آموزش مبارزان حوثی در یمن که مجهز به موشک‌های اسکاد هستند، متهم کرده است.منبع: فارس
انهدام بیش از 2000 موضع داعش در پی حملات روسیه 
    از آغاز حملات مبارزه با تروریسم روسیه در سوریه تاکنون بیش از 2000 موضع داعش ویران شده‌است.به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، ستاد کل ارتش روسیه سه‌شنبه اعلام کرد، نیروی هوایی این کشور از 30 سپتامبر و با آغاز فعالیت ضد تروریستی خود در سوریه با انجام 1631 حمله، 2084 موضع گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره را منهدم کرده است.داعش از زمان آغاز حملات روسیه خسارت‌های زیادی متحمل شده است، از جمله: انهدام 287 مرکز فرماندهی، 155 انبار مهمات و سوخت، 52 پایگاه آموزشی و 40 مرکز ساخت مین و موشک.منبع: باشگاه خبرنگاران
عراق هفته آینده 5 فروند «اف-16» تحویل می‌گیرد
یک نماینده پارلمان عراق از احتمال دریافت پنج فروند جنگنده اف-16 از آمریکا در هفته آتی خبر داد.به گزارش مشرق، «حاکم الزاملی» رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق امروز چهارشنبه اعلام کرد که هفته آتی، بغداد تعدادی دیگر از جنگنده‌های «اف-16» آمریکایی را تحویل خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، الزاملی گفت: انتظار داریم بعد از سری قبل که چهار فروند به بغداد تحویل شد، این بار پنج فروند دریافت کنیم.
بغداد در نیمه ماه ژوئیه گذشته چهار فروند جنگنده اف-16 که ساخت شرکت لاکهید مارتین است دریفات کرده بود.
قرار است طبق قرارداد آمریکا و عراق، بغداد 36 فروند از این جنگنده‌ها تحویل بگیرد. این قرارداد در سال 2011 امضا شده است و آمریکا در تحویل آن تاخیر دارد و بغداد از همین مسئله گله‌مند است.این قرارداد تسلیحاتی در چارچوب توافق راهبردی امنیتی است که در سال 2008 میان بغداد و واشنگتن امضا شده بود.
منبع: فارس
داعش: روش سرنگونی هواپیمای روس را فاش می‌کنیم 
   
گروه تروریستی داعش بار دیگر با مطرح کردن ادعای ساقط کردن هواپیمای مسافربری روسی در شمال سینا تاکید کرد که " در زمانی که خود بخواهد" سازوکار و ابزار سقوط این هوایپما را فاش خواهیم کرد.به گزارش مشرق، در پیام صوتی گروه تروریستی داعش که در حسابهای "عناصرجهادی" در شبکه ارتباط اجتماعی توییتر منتشر شد، آمده است که " ازخشمتان بمیرید... ما به فضل الهی این هواپیما را ساقط کردیم و مجبور نیستیم که سازوکار سقوط آن را برملا کنیم".
داعش افزود: "انشاءالله سازوکار و ابزارساقط کردن این هواپیما را در زمانی که خود می خواهیم و به گونه ای که خود می خواهیم، فاش خواهیم کرد".
ولایت سینا شاخه مصری گروه تروریستی داعش پیشتر مسئولیت سرنگون کردن هواپیمای روسی که پس از 23 دقیقه پرواز از فرودگاه شرم الشیخ، در هوا متلاشی شد، به عهده گرفت. بر اثر این حادثه 224 سرنشین هواپیما درمسیر پترزبورگ کشته شدند.
داعش این اقدام را واکنشی به دخالت نظامی روسیه در سوریه عنوان کرد.
از زمان سقوط هواپیما، محققان تلاش می کنند بدانند که علت آن تصادفی یا یک اقدام عمدی بوده است.
داعش تاکید کرد که عملیات ساقط کردن هواپیما در سالروز بیعت ولایت سینا با "خلیفه مسلمانان" صورت گرفت که این سخن اشاره به بیعت ولایت سینا با ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در چنین روزی در سال گذشته دارد.
این گروه تروریستی بار دیگر تهدید کرد که دست به حملاتی در داخل روسیه خواهد زد.منبع: العالم
انتقاد هاموند از پیش‌شرط ریاض برای نقش ایران در سوریه 
    وزیر خارجه انگلیس روز اذعان کرده است که موضع عربستان سعودی که بر پایان نقش ایران در سوریه تأکید دارد، واقع‌بینانه نیست.

به گزارش مشرق، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان در مصاحبه با پایگاه بلومبرگ موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان در قبال نقش ایران در عربستان را «غیر واقع بینانه» توصیف کرده است.

این هفته عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی گفته بود که پیش از آغاز هرگونه فرآیند سیاسی در سوریه، «نیروهای ایرانی» و نفرات حزب‌الله لبنان باید سوریه را ترک کنند.

هرچند که هاموند به رسم عادت کشورهای غربی مواضعی همخوان با سعودی‌ها دارد، این بار به غلط بودن این موضع اذعان کرده است.وی گفته است: «قطعا این امر در واقعیت قابل دسترس نیست، بنابراین اگر هرچیزی را به این مسئله مشروط کنیم، تاحدی موهوم خواهد بود.»

هاموند افزود: «هیچ کس نشست را ترک نکرد و این خودش یک دستاورد است. نه برای ایرانی‌ها و نه برای سعودی‌ها، انجام چنین بحث‌های مستقیمی ساده نیست.»

اشاره وزیر خارجه انگلیس به نشستی است که روز جمعه با شرکت ایران، عربستان و 15 کشور دیگر با موضوع سوریه در شهر وین اتریش برگزار شد. گفته می‌شود که در آن نشست جدال لفظی سختی بین وزرای خارجه تهران و ریاض درگرفته است.

وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از مصاحبه گفته است که موضع طرفین در مورد «موضوع کلیدی» آینده بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه همچنان «بسیار بسیار دور از هم» است.به گفته هاموند طرف ایرانی و روسی معتقدند که بشار اسد باید در انتخابات آتی در سوریه شرکت داشته باشد، اما کشورهای عربی و غربی با این مسئله مخالف هستند.

ناوهای هواپیما‌بر پاشنه آشیل نیروی دریایی آمریکا
مقامات ارشد دفاعی آمریکا نسبت به آسیب پذیری ناوهای هواپیمابر این کشور در آینده نزدیک و در مقابله با دشمنان ایالات متحده هشدار دادند.

به گزارش مشرق و به نقل از سی‌ان‌ان، افسر ارشد نیروی دریایی آمریکا در جلسه کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه ناوهای هواپیمابر آمریکا به پاشنه آشیل ارتش این کشور در عرصه نظامی تبدیل شده‌اند بر خطرات حفظ این تجهیزات برای آمریکا تاکید کرد.

با اینحال گزارش جدید درباره آینده ناوهای هواپیمابر به این مسئله اشاره می‌کند که مشکلات نیروی دریایی بیش از تعداد بالگردها و هواپیماهای قابل استقرار بر روی این فرودگاه‌های سیار است.

پنتاگون تمرکز خود را به ساخت هواپیماهای جدید معطوف کرده است درحالیکه رقبای آمریکا درحال ساخت فناوریهایی هستند که قابلیت غرق کردن ناوهای آمریکایی را داشته باشند و این تجهیزات گرانقیمت آمریکایی را در سالهای آتی بی‌تاثیر کنند.

طبق گزارش جری هندریکس، کارشناس نیروی دریایی ظهور قدرتهای جدید باعث حضور ناوهای آمریکایی در مناطق دور از سواحل آمریکا شده است.

طبق این گزارش تصمیمات اشتباه طی 20 سال گذشته در ساخت هواپیماهای کوتاه برد به جای هواپیماهایی که قابلیت پرواز و توانمندی حمله بیشتری دارند از یک سو و تولید فناوریهای موشکی ضد ناو توسط برخی دشمنان آمریکا باعث شده تا امنیت ناوهای آمریکایی که هر کدام دستکم 12 میلیارد دلار هزینه در بر داشته‌اند، بیش از پیش به خطر بیافتد.منبع: تسنیم

داعش؛ راز وحشی‌گری و فساد جنسی

دستگیری یک امیر سعودی با محموله بزرگ قرص‌های روانگردان کپتاگون در فرودگاه بیروت سرو صدای زیادی به راه انداخت از جمله اینکه برخی منابع آن را راز وحشی گری داعشی‌ها و فسادهای جنسی آنان توصیف کردند.

به گزارش مشرق، به نقل از رادیو مونته کارلو، دستگیری امیر سعودی که عامل قاچاق محموله بزرگ قرص های کپتاگون بود، بحث و جدل زیادی به راه انداخت  که در بخشی از آن از این قرص ها تحت عنوان «اکسیر وحشی گری داعشی ها و فساد جنسی» آنان یاد شده است.

بزرگترین محموله کپتاگون در صدر اخبار رسانه‌ها

عکس‌های امیر سعودی که با بزرگترین محموله کمی و کیفی قرص‌های روانگردان کپتاگون دستگیر شد، در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته است و برخی از این محموله به عنوان «مخدر جنگ سوریه» یاد کردند؛ زیرا گزارش‌هایی در این خصوص منتشر شد که نشان می‌دهد اعضای گروه‌های مسلح افراطی در سوریه به ویژه داعشی ها از این مواد استفاده می‌کنند.

داستان از 26 اکتبر گذشته (یک هفته پیش) و از آنجا شروع شد که کارمندان گمرک لبنان حدود دو تن قرص‌های مخدر کپتاگون را که در داخل بسته‌هایی جا سازی شده بود که روی آن نوشته شده بود: مخصوص امیر عبدالمحسن بن ولید بن عبدالعزیز آل سعود کشف و ضبط کردند.

قرار بود این بسته‌ها با هواپیمای اختصاصی این امیر سعودی از فرودگاه بین المللی بیروت به عربستان ارسال شود.

ارزش این محموله مصادره شده حدود یکصد و 10 میلیون دلار اعلام شد و این بزرگترین عملیات قاچاق است که در فرودگاه بین المللی بیروت خنثی شد؛ زیرا پیش از آن در آوریل سال 2014 ، 15 میلیون قرص کپتاگون در بندر بیروت کشف و ضبط شده بود.

یک هفته پس از این اتفاق دادستانی کل این امیر سعودی و چهار هموطن او را به اتهام قاچاق مواد مخدر و تجارت آن متهم کرد. این پرونده پنج متهم دیگر داشت که  سه نفر از آنان لبنانی و دو  نفر دیگر نیز سعودی هستند که به طور غیابی دادگاهی شدند.

جالب اینکه عربستان که بیشترعوامل قاچاق این قرص ها از اتباع این کشور بودند، یک سال پیش یک تبعه بلغاری به نام «بوریس کاروزف» ملقب به امیر کپتاگون را با همکاری مسئولان امنیتی لبنانی شناسایی کرد.این فرد از سوی عربستان، لبنان و بسیاری از کشورهای دنیا تحت تعقیب بود و در آن زمان مسئولان امنیتی لبنان توانستند او را شناسایی کنند.کاربوزوف در بازجویی‌ها اعتراف کرد که به درخواست دو شریک فلسطینی  و سوری به لبنان آمده است تا مهارت‌ها و تجربه خود درساخت این مواد مخدر در اردن را عرضه کرده و سپس آن را به عربستان و سایر کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس قاچاق کند.

مواد مخدر کپتاگون راز تروریست‌های داعش و میل جنسی آنان

پس از دستگیری این امیر سعودی خیلی زود صفحات روزنامه های بلغارستان به بحث و جدل بر سر مسائل مربوط به قرص های کپتاگون و تاثیر آن بر تروریست های داعش تبدیل شد.در این میان مجله «اینتر نشنال» اخیرا با انتشار این بحث و جدل ها به مهم ترین محورهای آن اشاره کرده و نوشت: این مواد از سال 1986 ممنوعه شده است و آن را «اکسیر وحشی گری و تمایلات و فساد جنسی» توصیف کرد.منبع: تسنیم

خرید لیزینگی 500 هواپیما تا 2016

وزیر راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفت: برای توسعه ناوگان ریلی به دنبال خرید دو هزار و ۸۰۰ واگن مسافری و پنج هزار واگن باری با همکاری سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.
به گزارش مشرق ، عباس آخوندی در نشست هم‌اندیشی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که سه شنبه شب (۱۲ آبان) در مرکز آموزش و مطالعات بین الملل وزارت امور خارجه و با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی سرحدی قائم‌مقام وی، مجید تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۱۷۰ کشور و همچنین با حضور محمود حجتی وزیر جهاد‌کشاورزی و سیدمحسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با ابراز خوشوقتی از حضور در جمع مدیران ارشد وزارت امور خارجه، سفرا، سرکنسولگران و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: می‌خواهم در این نشست درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی ایران و همچنین شرایط مناسبی که در دوران بعد از برجام فراهم شده توضیحاتی بدهم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شرایط جدید، توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه را در رأس کارهای وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌ایم، اظهار کرد: در نظر داریم تمام کریدورهای جاده‌ای و ریلی کشور را با بهره‌گیری از این سیاست که چگونه می‌توانیم به کریدورهای بین‌المللی متصل شویم، توسعه دهیم. ما الآن عضو شبکه آزادراه‌های آسیایی و همچنین عضو شبکه‌های راه‌آهن آسیایی، چارسیکا و شمال - جنوب هستیم که این ارتباطات و اتصالات در توسعه حمل و نقل کشور مهم هستند.

وی ادامه داد: با بازنگری‌ای که در طرح جامع حمل و نقل انجام داده‌ایم عمدتا اتصال به کریدورهای جاده‌ای رسمی بین‌المللی قابل سرمایه‌گذاری خارجی را در اولویت قرار داده‌ایم و اتصال به کریدورهای فرعی جاده‌ای نیز در اولویت بعدی ماست که در حال انجام و تکمیل این کریدورها هستیم.

ایجاد پنجره واحد با کشورهای همسایه

آخوندی با بیان اینکه در حال نوسازی تمام پایانه‌های مرزی کشور با لحاظ کردن همه بخش‌های مورد نیاز مانند گمرک هستیم، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در دست انجام وزارت راه و شهرسازی، ایجاد "پنجره واحد" با کشورهای همسایه در مرزهای جاده‌ای است؛ به این معنا که اگر کامیونی از کشور خارج می‌شود دیگر نیاز نباشد که یک بار در داخل ایران و این طرف مرز و یک بار هم در آن سوی مرز و از سوی مأموران کشورهای همسایه بازرسی شود؛ بلکه با حضور مأموران کشور همسایه در خاک ایران و فقط یک بار در داخل مرزها بازرسی صورت گیرد. همین موضوع نیز برای کامیون‌های خارجی رخ می‌دهد و کامیون‌هایی که می‌خواهند از مرزهای ایران عبور کنند، تنها یک بار و با حضور مأموران ایرانی در داخل مرزهای کشورهای همسایه بازرسی می‌شوند که در کاهش هزینه‌ها و زمان رانندگان بسیار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه در خصوص کریدورهای ریلی نیز اقداماتی مشابه اقدامات مذکور در‌حال انجام است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلاتمان با کشورهای همسایه برای اتصال به کریدورهای ریلی و جاده‌ای منطقه حل شده که از جمله آنها حل مشکلاتی است که در مرز ریلی با آذربایجانی‌ها داشتیم؛ بنابراین قطارهای باری ایرانی می‌توانند با یک بار بارگیری در تهران مستقیما به آذربایجان بروند و دیگر نیازی به تغییر قطار و تخلیه بار در مرز ایران و مجددا بارگیری در آن سوی مرز آذربایجان نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود در جمع سفرا، سرکنسولگران و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به موضوع جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه‌های زیرساخت و ناوگان حمل و نقل اشاره و بیان کرد: در حوزه زیرساخت نظر ما بر این است که اتکا به مفهوم FDI کاملا بی‌معناست. در حوزه زیرساخت آنچه عملی است سرمایه‌گذاری به دو روش BOT و BLT است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: در روش BOT سرمایه‌گذار، جاده‌ای در ایران می‌سازد و سپس از محل دریافت عوارض، اصل و سود پول خود را برمی‌دارد و با انقضای زمان قرارداد، جاده به ما منتقل می‌شود. البته در حوزه زیرساخت حمل و نقل ریلی نمی‌توانیم چنین کاری کنیم چون راه آهن یک سیستم بسته است و هر یک لوکوموتیوی هم که در خط آهن قرار می‌گیرد باید از سوی سیستم مرکزی کنترل شود و مانند جاده نیست که یک سیستم باز باشد و اپراتور خودرو، خودِ راننده باشد بلکه در سیستم حمل و نقل ریلی، اپراتور، "مدیریت متمرکز کنترل خطوط" است بنابراین نمی‌توانیم مدیریت مرکزی خطوط را به سرمایه‌گذار واگذار کنیم. در تمام کشورهای دنیا هم به همین شکل است که کنترل خطوط ریلی به صورت متمرکز و از سوی دولت‌ها انجام می‌شود.

وی سپس راه حل دیگری برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت راه آهن مطرح و اظهار کرد: ما در این حوزه سیستم BLT را پیشنهاد کرده‌ایم به این معنا که سرمایه‌گذار خطوط را بسازد ولی به جای آنکه خودش بهره‌بردار باشد، ما پس از اتمام ساخت و ساز بلافاصله کل پروژه را به صورت اجاره به شرط تملیک از او خریداری می‌کنیم؛ این روش در سیستم‌های بسته مانند راه آهن کاربرد دارد.

خبرهای خوب سال ۲۰۱۶

آخوندی پس از تشریح فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های زیرساخت حمل و نقل به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان اشاره کرد و گفت: در بحث ناوگان حمل و نقل دست ما کاملا باز است و از هر روشی که سرمایه‌گذار پیشنهاد کند می‌توانیم با او همکاری کنیم که شامل ایجاد شرکت‌های مشترک ایرانی خارجی، اجاره به شرط تملیک، فروش مستقیم و ... می‌شود.

براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توسعه ناوگان هوایی ایران اشاره کرد و افزود: سیستم ناوگان هوایی کشورمان جزء فرسوده‌ترین و مسن‌ترین ناوگان هوایی دنیاست و امسال که توانسته‌ایم عمر این ناوگان را یک سال کاهش دهیم، به میانگین ۲۰ سال رسیده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر بخواهیم به دنبال خرید هواپیما برویم این امکان برای کشورمان فراهم نیست چون برای توسعه ناوگان هوایی دور و متوسط برد، ۴۰۰ فروند و برای توسعه ناوگان هوایی کوتاه برد با هدف استفاده در فرودگاه‌های کوچک داخلی نیز حداقل ۱۰۰ فروند و در مجموع ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز است که با یک حساب سرانگشتی مجموعا ۵۰ میلیارد دلار برای تامین آن‌ها نیاز داریم؛ در حالی که این میزان پول اصلا در ایران وجود خارجی ندارد؛ بنابراین به سراغ روش اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) رفته‌ایم.

وی با بیان این‌که مذاکراتی در این خصوص با کشورهای سازنده هواپیما داشته‌ایم و آقای ظریف هم در جریان است، گفت: امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه در سال ۲۰۱۶ رخ دهد.

آخوندی افزود: در حوزه ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری خارجی راحت‌تر امکان‌پذیر است ما هم می‌توانیم به صورت لیزینگی ناوگان ریلی بخریم و هم امکان تشکیل شرکت‌های مشترک از سوی سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های ایرانی وجود دارد؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران می‌توانند در حوزه ناوگان ریلی به صورت BOT نیز ورود یا در ایران شرکت حمل و نقل ریلی تأسیس کنند.

وی در ادامه به بحث ناوگان جاده‌ای اشاره و اظهار کرد: این بخش عمدتا به حوزه صنایع مرتبط می‌شود که ارقام مالی این حوزه بسیار بالاست. ما ۱۲۷ هزار کامیون بین ۲۵ تا ۴۰ سال سن داریم در حالی که کامیون‌ها عمدتا بعد از ۱۰ سال فرسوده می‌شوند. این تعداد کامیون فرسوده کشورمان، مصرف سوخت بسیار بالایی هم دارند به طوری که در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند حال آنکه کامیون‌های زیر ۱۰ سال سن، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳۰ لیتر گازوئیل می‌سوزانند. به عبارت دیگر هزینه‌ای که دارندگان کامیون‌های فرسوده برای گازوئیل پرداخت می‌کنند در هر دو سال معادل قیمت خود کامیون است. البته برای جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز دستمان از نظر قانونی کاملا باز و هر روش و مدلی که سرمایه‌گذار پیشنهاد دهد، قابل بررسی و انجام است.

وزیر راه و شهرسازی سپس به تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل دریایی پرداخت و گفت: در چند ماه اخیر لاینرهای خارجی شروع به پهلوگیری مستقیم در بنادر ایران کرده‌اند در حالی که تا پیش از این، همگی به بنادر جنوب خلیج فارس می‌رفتند و از آنجا کالاها با کشتی‌های فیدری به بنادر ایران حمل می‌شد؛ اما در حال حاضر ۱۶ کشتی لاینری مستقیما به بنادر ایران می‌آیند که با این اقدام، هزینه‌های کشتی‌رانی و حمل و نقل دریایی ایران کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اما برای آنکه بتوانیم فضای رقابت کشتی‌ها و شرکت‌های کشتی‌رانی ایرانی را با لاینرهای خارجی با توجه به قدرت مالی طرف‌های خارجی فراهم کنیم به جای آنکه تسهیلات خاصی به ایرانی‌ها بدهیم به خارجی‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهند در بنادر ایران پهلو بگیرند، باید ۵۰ درصد کالاهای ایران و ۵۰ درصد کالاهای کشورهای دیگر را با خود حمل کنند تا از بنادر ایران به مقاصد کشورهای منطقه "ترانشیپ" یا "ترانزیت" شود تنها در این صورت است که از لاینرهای خارجی حمایت کرده و به آنها "ویندو" می‌دهیم.

آخوندی در ادامه با اشاره به وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مسکن و شهرسازی کشورمان، موضوع برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل مسکن و شهرسازی را در روزهای سوم و چهارم اکتبر (یک ماه قبل) را مطرح کرد و افزود: در این همایش ۱۲۱ پروژه به همراه پاسخ کامل پرسش‌هایی که ممکن است برای سرمایه‌گذار ایجاد شود اعم از سؤالات حقوقی، مالی، میزان جذابیت پروژه و ... را در قالب متن و لوح فشرده به سرمایه‌گذاران ارائه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: مجموع این پروژه‌ها به ۱۲۵ میلیارد یورو می‌رسد که در حوزه‌های مختلف حمل و نقل مسکن و شهرسازی است. در این کنفرانس بیش از ۱۰۰ شرکت خارجی به ایران آمدند و استقبال خیلی خوبی از پروژه‌ها شد که همچنان از سوی خارجی‌ها در حال پیگیری است و قصد داریم جزئیات این پروژه‌ها را به بخش بازرگانی سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها هم ارائه بدهیم.

تشریح چند پروژه مهم

وزیر راه و شهرسازی سپس چند پروژه مهم را به صورت خلاصه تشریح کرد و افزود: برای ساخت فرودگاه تهران با سرمایه‌گذار خارجی صحبت کرده‌ایم که به جاهای خوبی رسیده‌ایم. همچنین ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) که با بهره برداری از آن در سال آینده، سالانه ۵ میلیون مسافر به حجم مسافرتی آن افزوده می‌شود را در دست اقدام داریم. ضمن اینکه برای ساخت ترمینال دوم این فرودگاه با ظرفیت سالانه ۲۵ میلیون مسافر با فرانسوی‌ها به توافق رسیده‌ایم.

وی به موضوع ساخت فرودگاه بین المللی جدید مشهد اشاره کرد و گفت: برای ساخت این فرودگاه نیز با یک شرکت فرانسوی دیگر در حال رایزنی هستیم.

آخوندی پروژه‌های ریلی را یادآور شد و افزود: چند پروژه اصلی در بخش زیرساخت ریلی داریم که مهم‌ترین آن برقی‌کردن قطار تهران- مشهد است و ۲ میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد؛ با بهره‌برداری از این پروژه، سرعت قطارهای تهران مشهد به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. پروژه اولویت‌دار ریلی دیگر نیز برقی کردن قطار گرمسار -اینچه برون است که برای ساخت آن به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

وی ادامه داد: در بخش ناوگان ریلی به دنبال خرید دو هزار و ۸۰۰ واگن مسافری هستیم که اگر خرید هر واگن یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار هزینه داشته باشد در مجموع بیش از سه میلیارد دلار پول می‌خواهد. همچنین به دنبال خرید پنج هزار واگن باری هستیم.

در پایان این نشست تعدادی از رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور مطالبی مطرح کردند که آخوندی به آنها پاسخ گفت. از جمله این مطالب می‌توان به "ارائه پیشنهاد شرکت‌های بندرساز سنگاپوری برای ساخت بنادر جدید در ایران از سوی رئیس نمایندگی ایران در این کشور"، "ارائه پیشنهاد برقراری خط هوایی و دریایی مستقیم میان ایران و آفریقا برای بهره‌مندی کالاهای ایرانی از بازار این قاره و نیز واردات تکنولوژی ساخت بدنه ایرباس ۳۲۰ از تونس به عنوان یکی از سازندگان بدنه هواپیما از سوی رئیس نمایندگی ایران در تونس"، "درخواست رئیس نمایندگی ایران در جمهوری آذربایجان از آخوندی برای تسریع در ساخت خط آهن قزوین -رشت- آستارا با توجه به اتمام ساخت خط آهن باکو- آستارا از سوی طرف آذری"، "درخواست رئیس نمایندگی ایران در ارمنستان از وزیر راه و شهرسازی برای توسعه پایانه مرزی ایران و ارمنستان و جایگزینی آن با مرز جاده‌ای ایران و ترکیه با توجه به بروز مشکلاتی برای رانندگان ایرانی در ترکیه" اشاره کرد.

منبع: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد