سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

محوطه‌سازی‌های غیراستاندارد در سایت‌های تاریخی ایذه

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه با اشاره به تلاش‌ها برای ثبت جهانی ایذه گفت: مقدمات کار انجام شده و مطالعات ابتدایی صورت گرفته است.

فرامرز خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ گفت: پرونده ایذه در سال ۲۰۰۷ در یونسکو قرار گرفت و ممکن است به عنوان منظر طبیعی ـ فرهنگی ثبت شود.

وی تصریح کرد: اما اداره میراث در کول فرح و اشکفت سلمان محوطه‌سازی‌های غلط انجام می‌دهد که دخالت در فضای طبیعی منطقه است. این‌ها در محوطه‌سازی‌های خود به جای استفاده از چوب و ابزار قابل حمل از سنگ و ملات سیمان استفاده کرده‌اند.

خوشاب افزود: در کول فرح دور نقش برجسته شماره سه را به صورت زننده‌ای محصور کرده‌اند که هم از لحاظ فنی و هم از نظر هنر مفهومی و بصری ناخواسته زندان ایجاد شده است. این محوطه‌سازی‌ها کاملا غیراستاندارد هستند.

این دوستدار میراث فرهنگی همچنین خاطرنشان کرد: حق بود پرونده ثبت جهانی ایذه قبل از شوش کلید بخورد که به دلیل وضعیت بد آثار انجام نشد. رییس اداره میراث فرهنگی ایذه بارها طی مکالمات با بنده بیان کرد که انگیزه ادامه کار ندارد چون طی بازدیدی که از طاق طویله داشتیم متوجه تجاوز به حریم بنا و خاک‌برداری شدیم. تجمع معتادان در اشکفت سلمان، نابودی تدریجی شیرهای سنگی شهسوار، تعرض به حریم تپه‌های سبزعلی و زبرجد و ساخت وساز‌های غیرمجاز در اطراف تپه‌ها نمونه‌هایی از وضعیت بد آثار ایذه است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه در عین حال بیان کرد: با این همه، در مسیر ثبت جهانی مسوولان شهر از جمله فرماندار و همچنین مردم آمادگی کامل دارند. اطلاع‌رسانی به شهروندان که از موارد اصلی ثبت جهانی است انجام می‌شود. البته این موضوع به همت اداره میراث فرهنگی شهرستان و اداره کل میراث خوزستان برمی‌گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد