سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

در حالی که وزیر خارجه عربستان علیه ایران سخن گفته و طبیعتاً انتظار داشته است همتای ایرانی اش پاسخ او را بدهد، وزارت خارجه کشورمان در اقدامی که در عرف دیپلماتیک، سخیف شمردن طرف مقابل است، پاسخ وزیر سعودی را به یک کارشناس خود، آن هم بدون ذکر نامش محول کرد و بدین ترتیب یک کارشناس در وزارت خارجه ایران به سخنان اخیر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی درباره تهران واکنش نشان داد.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری های ایرانی، این کارشناس مسائل منطقه در وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سخنان وزیر خارجه عربستان گفت: ظاهرا عادل جبیرکه بیش‌تر عمرش را در آمریکا گذرانده و به ادبیات آمریکایی‌ها عادت کرده، فراموش کرده از جانب کشوری صحبت می‌کند که 7 ماه است با تمام توان نظامی‌اش و با تعدادی از متحدانش وارد جنگ وحشیانه‌ای علیه کشور همسایه مسلمان خود شده و مردم بی‌دفاع یمن را به خاک و خون کشیده و از هیچ جنایتی فروگذار نکرده ولی نتوانسته هیچ پیروزی به دست آورد.او با ذکر این که سخنان تکراری و سخیف وزیر سعودی فاقد ارزش پاسخگویی هم سطح سیاسی و یا واکنش رسمی وزارت خارجه ایران است، اضافه کرد: بهتر است مقامات عالی سعودی قبل از این که این وزیر خارجه عصبی، ناشی و بی‌تجربه، کاری به‌دست‌شان بدهد به او نصیحت کنند که به اندازه وزن خود و سنجیده سخن بگوید و حد بردباری مردم بزرگ ایران را نیازماید.

سخنان ضدایرانی وزیر خارجه سعودی

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی به تازگی در سخنانی ایران را به "اشغال خاک سوریه و سرزمین های کشورهای عربی" متهم کرده و گفته بود: آمادگی داریم با تمام قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی از سرزمین و ملت خود با تحرکات ایران مقابله کنیم.

ادعای کاهش حمایت ایران از حماس و جهاد اسلامی به دلیل سوریه و جنگ یمن
براساس ادعای این سایت خبری، به دلیل خودداری گروه فلسطینی "جهاد اسلامی" از محکومیت حمله نظامی ائتلاف سعودی به یمن، ایران نیز حمایت های خود را از این گروه متوقف کرده است.
به گزارش عصرایران، "علی برکه" نماینده گروه فلسطینی "حماس" در لبنان گفت: دولت ایران از سال 2012 تاکنون به دلیل اختلاف سیاسی بر سر موضع گیری در برابر  بحران سوریه، حمایت مالی از حماس را متوقف کرده است.برکه در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن ادعا کرد: حمایت ایران قبل از سال 2012 شامل حمایت تسلیحاتی و مالی بود. ایران بخشی از بودجه دولت حماس در منطقه غزه را تامین می کرد و بخشی از تسلیحات را از طریق تونل های زیرزمینی به غزه منتقل کرده بود.
همزمان سایت خبری "الخلیج الجدید" هم مدعی شد: ایران از سال 2011 تاکنون از حماس حمایت نکرده است. تهران علاوه بر این حمایت از گروه فلسطینی "جنبش جهاد اسلامی" را نیز به دلیل اختلاف بر  سر جنگ یمن متوقف کرده است.براساس ادعای این سایت خبری، به دلیل خودداری گروه فلسطینی "جهاد اسلامی" از محکومیت حمله نظامی ائتلاف سعودی به یمن، ایران نیز حمایت های خود را از این گروه متوقف کرده است.منابع خبری همچنین می گویند سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به عربستان سعودی و دیدار او با پادشاه این کشور، باعث دور شدن حماس از ایران شده است.
این در حالی است که خالد مشعل  از سال 2011 یعنی از زمان آغاز بحران در سوریه تاکنون به تهران سفری نداشته است. منابع خبری می گویند ایران با این سفر مخالف است.خالد مشعل تا قبل از بحران سوریه، در دمشق مستقر بود و سوریه میزبان دفتر حماس بود اما بعد از بحران در سوریه در سال 2011، خالد مشعل به قطر منتقل و همه دفاتر حماس در سوریه نیز تعطیل شدند. رابطه دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و حماس نیز به طور کامل قطع شد.
حماس در بحران سوریه، از دولت بشار اسد حمایت نکرد بلکه به طور ضمنی از مخالفانش  و یکی از مهمترین آنها یعنی اخوان المسلمین سوریه حمایت کرده است.
تکذیب خبر شهادت 15 ایرانی در سوریه
سخنگوی سپاه خبرهای منتشر شده درباره شهادت 15 ایرانی در روز پنجشنبه در سوریه را تکذیب کرد.قبل از این منابع غیررسمی از شهادت 15 ایرانی در سوریه در روز گذشته خبرداده بودند.ایران قبل از این حضور شماری از نظامیان خود را به عنوان مشاور نظامی در سوریه تایید کرده بود.علاوه بر این شماری از ایرانیان نیز به عنوان نیروهای داوطلب برای حفاظت از حرم حضرت زینب در جنوب دمشق پایتخت سوریه فعالیت می کنند.

خبر تکمیلی 
مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: 5 تا 6 نفر از افراد در استان‌های خوزستان ، قم و خراسان رضوی و شهر اسلامشهر است که با دو نفر از نیروهای سپاه انصار مجموعا 8 نفر می‌شوند که در سوریه به شهادت رسیدند.سردار سرتیپ دوم  "رمضان شریف" مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفت و گو با خبرنگار   باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره شهادت 15 ایرانی در سوریه اظهار داشت: دو نفر از بچه های سپاه انصار امروز به شهادت رسیدند و 15 نفر عدد صحیحی نیست. 
وی ادامه داد: ظاهرا تا آنجایی که من در جریانم 5 تا 6  نفر از افراد در  استان‌های خوزستان و قم، شهر اسلامشهر و استان خراسان رضوی است که با دو نفر از نیروهای سپاه انصار مجموعا 8 نفر می‌شوند که به شهادت رسیدند.  همچنین یک منبع آگاه در تیپ فاطمیون در گفت‌وگو با خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در باره شهادت 15 ایرانی که امروز اخبار آن در فضای مجازی منتشر شده اظهار داشت: 5 ایرانی 3 روز پیش در استان ادلب سوریه به شهادت رسیدند.
وی درباره 15 ایرانی شهید شده که امروز اخبار آن در فضای مجازی منتشر شده اظهار بی‌اطلاعی کرد.
سخنگوی سپاه: افزایش نیروهای مستشاری سپاه در سوریه
مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران از شهادت 2 تن از پاسداران سپاه انصار به نام‌های شهیدان باقری و کریمی در سوریه خبر داد.  
سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفت و گو با خبرگزاری فارس، ضمن تکذیب برخی شایعات مبنی بر شهادت 15 نفر از نیروهای سپاه پاسداران در سوریه گفت: پنجشنبه و جمعه، 2 تن از پاسداران سپاه انصار به نام های شهیدان عبدالله باقری و امین کریمی در ماموریتی که در سوریه داشتند به شهادت رسیدند. وی همچنین ضمن تسلیت به خانواده شهدای اخیر سپاه، از افزایش نیروهای مستشاری ایران در سوریه در پی دور جدید تحولات میدانی در مقابله با گروههای تروریستی تکفیری در این کشور خبر داد.
فرماندهی سعودی ائتلاف متجاوز به یمن، با نیروهای کلمبیایی متشکل از تعدادی افسر و نظامی برای شرکت در تجاوز به یمن و جنگ با ارتش این کشور و انصارالله قرارداد بست. به گزارش العالم، سرتیپ بازنشسته به نام خامی روث به رادیو محلی کلمبیا گفت: کهنه نظامیان ارتش کلمبیا برای جنگ در صفوف ائتلاف حمله به یمن به فرماندهی عربستان، عازم یمن می شوند.  به نوشته رأی الیوم، این سرتیپ بازنشسته فاش کرد؛ این اولین باری نیست که تفنگداران قدیمی ارتش کلمبیا رهسپار جنگ در مناطق درگیری می شوند، بلکه صدها تن از آنها در حال حاضر در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول فعالیت هستند.  
روزنامه های کلمبیایی نیز از حرکت اولین دسته از این سربازان متشکل از 92 نفر به عدن با لباس نظامی عربستان برای حمله به ارتش یمن خبر دادند و تاکید کردند که بقیه نیز به آنها ملحق خواهند شد.  به نوشته روزنامه تیمبو، نظامیان کلمبیایی در کنار تفنگداران ائتلاف عربی از ملیتهای دیگر در حمله به صنعا شرکت خواهند کرد. این روزنامه افزود: این نظامیان بر اساس تجربه هایی که در جنگ های خیابانی و شهری به دست آورده اند، انتخاب شده اند.  
گفتنی است ائتلاف عربی با وجود گذشت هفت ماه از اعلام جنگ به یمن و کشته و مجروح شدن بیش از 21 هزار یمنی و آواره شدن دهها هزار نفر نتوانسته اند تاکنون این جنگ را آنگونه که می خواهند به پایان برسانند.   کلمبیا در شمالی ترین نقطۀ آمریکای جنوبی، یکی از دورترین نقاط جغرافیایی ممکن برای انتقال نیرو و تفنگدار به یمن و عربستان به شمار می آید.
جان کری: حضور ایران در مذاکرات جدید درباره سوریه بعید نیست

وزیر امور خارجه آمریکا مشارکت ایران را در مذاکرات جدید درباره سوریه بعید ندانست.به گزارش  شبکه تلویزیونی المیادین، جان کری که وارد اردن شده است، گفت: پیش‌بینی می‌کند این هفته مذاکرات جدیدی درباره سوریه آغاز شود.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما جان کری تأکید کرد: در نشست وین درباره رایزنی با همه طرف‌ها و تلاش برای برگزاری نشست جدید گسترده‌تر به منظور پی بردن به این مسئله که آیا توافق کافی برای آغاز روند سیاسی جدی وجود دارد، توافق به دست آمد. روز گذشته مذاکرات چهارجانبه‌ای درباره حل بحران سوریه با حضور وزرای خارجه آمریکا، عربستان، روسیه و ترکیه در وین برگزار شد.

وزارت خارجه آمریکا: صدور دستورالعمل لغو برخی تحریم های ایران
 یک رسانه آمریکایی نوشت: با استناد به توافق جامع اتمی ایران با جامعه جهانی، وزارت امور خارجه آمریکا به شکل مشروط مقررات برداشته شدن تحریم هایی که علیه شهروندان غیر آمریکایی که در شرکت های غیر آمریکایی وارد معامله در فعالیت های خاص با ایران می شوند، صادر کرد.
به گزارش ایرنا، این رسانه جمعه شب افزود: این مقررات از زمان اجرای توافق یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرا خواهد شد.
این دستور العمل وزارت خارجه آمریکا شامل شرکت ها و صنایع فعال در بخش انرژی، کشتیرانی و کشتی سازی، بنادر، امور مالی و بانکی، خودروسازی و نرم افزار می شود. بیست و ششم مهر ماه، ایران و جامعه جهانی اجرای برجام را پس از حدود دو سال گفت وگوی فشرده پذیرفتند.
به نوشته این رسانه غربی، برپایه برجام، تحریم های اعمال شده علیه تهران پس از اجرای تعهدات ایران و در صورت تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابتدا کاهش می یابد و در نهایت برداشته می شوند.تهران امیدوار است که توافق جامع اتمی برجام پیش از پایان سال جاری میلادی به اجرا گذاشته شود

دعوا و پرتاب بطری بین سفیر عربستان و مدیر روزنامه الاهرام مصر

سفیر عربستان و مدیر عامل موسسه الاهرام مصر در خانه سفیر الجزایر در قاهره با هم مشاجره لفظی کردند و کار به پرتاب بطری‌های آب کشیده شدبه گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه‌ مصری الفجر فاش کرد که «احمد القطان» سفیر عربستان در مصر چند روز پیش با «احمد السید نجار» مدیر عامل موسسه الاهرام دعوا کرده است.روزنامه «الفجر» مصر افزود، این مشاجره در خانه سفیر الجزایر در قاهره روی داده و پس از مشاجره‌ لفظی آن دو، با پرتاب بطری‌های آب کار به زد و خورد بدنی نزدیک شده بود.بر اساس این خبر گروهی از اصحاب رسانه‌های مصری و شخصیت‌های سیاسی از جمله سفیر عربستان در مهمانی شامی که به افتخار «الاخضر الابراهیمی» فرستاده پیشین سازمان ملل در بحران سوریه در خانه سفیر الجزایر در قاهره برگزار شده بوده حضور پیدا کرده بودند.روزنامه الفجر در ادامه گزارش خود از این حادثه اعلام کرد که سفیر عربستان مهمانی را نیمه تمام رها و همان شب قاهره را ترک کرد.نکته جالب توجه این است که «محمد حسینین هیکل» نویسنده و روزنامه نگار سرشناس مصری که در این مهمانی حضور داشت از رئیس موسسه الاهرام خواست نزد «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر  از سفیر  عربستان شکایت کند.این درگیری در پی انتقادهای سفیر عربستان از مطالبی که در روزنامه الاهرام علیه عربستان چاپ می‌شود و خودداری مدیر عامل این موسسه از پاسخگویی به اظهارات سفیر عربستان ایجاد شده است.با وجود اینکه وزرات خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای وجود هرگونه اختلاف نظر با عربستان را رد کرده اما روزنامه‌های مصری به صورت گسترده اقدام به انتشار مطالب انتقادی از عربستان و سیاست‌های این کشور می‌کنند.

انتشار طرح 5 ماده ای پوتین برای حل بحران سوریه

طرح پنج ماده ای «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه برای حل و فصل بحران سوریه مبتنی بر مبارزه قاطع با تروریسم، مذاکرات بین المللی، جلب همکاری گسترده سوری ها، تقویت نهادهای ملی و همچنین نقشه راه بازسازی این کشور انتشار یافت.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری روسیه پس از مذاکرات دوشنبه گذشته خود با رییس جمهوری سوریه در کاخ کرملین و کسب دیدگاه های «بشار اسد»، مسیر اقدامات لازم را برای حل و فصل مسایل سوریه و پایان دادن به مناقشه در این کشور را ارائه کرده است.
براساس متن کامل طرح پوتین که رسانه های روسی امروز (شنبه) آن را منتشر کرده اند، مذاکرات و اقدامات طرف های سوری شامل دولت و نیروهای معارض سیاسی این کشور با حمایت سیاسی جامعه بین المللی و قطع مداخله خارجی شاخص اصلی روند حل و فصل مسایل سوریه، به شمار می رود.بخش نخست این طرح دربرگیرنده اتحاد تمام تشکیلات و گروه های نظامی سوریه اعم از ارتش، نیروهای مردمی و داوطلبان کرد و معارضان برای مقابله با گروه های تروریستی و مزدوران خارجی است.در ماده دوم، تقویت نهادها و سازمان های دولتی در مناطق مناقشه و ایجاد شرایط برای آغاز روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه پیش بینی شده است.جذب مشارکت روحانیون مسلمان و رهبران اسلامی و در روند حل و فصل بحران سوریه از طریق مذاکرات، بخش دیگر طرح پنج ماده ای رییس جمهوری روسیه است.پوتین در چهارمین بخش طرح خود بر لزوم تنظیم نقشه راه بازسازی اقتصادی و اجتماعی سوریه و ایجاد تاسیسات زیربنایی مانند مدرسه و بیمارستان در مناطق درگیری ها و کمک به احداث ساختمان های مسکونی تاکید کرده است.رییس جمهوری روسیه همچنین در بخش پایانی لزوم اعطای کمک های مالی بین المللی به سوریه با جذب کشورها و سازمان های مالی بین المللی برای فعالیت در این بخش را برای پایان هر چه زودتر پیامدهای بحران در این کشور مهم خوانده است.روسیه از آغاز بحران سوریه بر لزوم قطع مداخله خارجی در سوریه و قطع حمایت از تروریست ها تاکید و اعلام کرده که خطر تروریسم محدود به این کشور نخواهد بودو منطقه را فرا می گیرد.آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ترکیه، قطر و عربستان کشورهای عضو اردوگاه ضد سوری هستند که پنج سال پیش با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد، برنامه جذب تروریست های افراطی از سراسر جهان، سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش را آغاز و به کشور سوریه گسیل کردند که براساس گزارش ها شهروندانی از 83 کشور را در برمی گیرد که در صفوف تروریست ها در عراق و سوریه می جنگند.روسیه در چارچوب قراردادهای همکاری نظامی خود با سوریه، حدود 50 فروند جنگنده سوخو، چندین بالگرد جنگی می 24 و مجموعه ای از رزمناوها، یک ناو تجسسی و همچنین پهپادها را در خاک این کشور برای مبارزه علیه تروریست ها به کار گرفته است.روسیه اعلام کرده است که این همکاری ها در چارچوب مقررات بین المللی و در اجرای قراردارد همکاری با دولت قانونی سوریه انجام و ادامه خواهد یافت.
حمایت اتحادیه اروپا از حضور ایران در نشست سوریه
 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست چهارجانبه آمریکا، عربستان، روسیه و ترکیه درباره سوریه ابراز امیدواری کرد، ایران بخشی از راه حل در پایان دادن جنگ در این کشور باشد.  به گزارش خبرگزاری فارس، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه بعد از نشست چهارجانبه وین درباره تحولات سوریه گفت ایران می‌تواند بخشی از راه حل در سوریه باشد. نشست چهارجانبه با محوریت بررسی بحران سوریه روز شنبه با حضور «جان کری»، «عادل‌الجبیر»، «سرگئی لاوروف» و «فریدون سینرلی اوغلو» وزرای خارجه آمریکا، عربستان، روسیه و ترکیه  امروز در وین، پایتخت اتریش برگزار شد و کشورها درباره امکان یافتن راهکاری برای حل بحران این کشور را بررسی کردند. 
 موگرینی، روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با جان کری و سرگئی لاوروف درباره سوریه گفت‌وگو کرده گفت: «همه ما تلاش کرده‌ایم در جهتی یکسان کار و همکاری کنیم، و آن رسیدن به نوعی فرایند سیاسی و نوعی انتقال سیاسی در سوریه است که بتواند اجازه استفاده از یک فرایند جامع و با رهبری سوریه را بدهد و به درگیری‌ها در این کشور پایان دهد.» موگرینی در پاسخ به سوالی درباره حضور احتمالی ایران در نشست بعدی گفت: «شما موضع اتحادیه اروپا را می‌دانید... که تمامی بازیگران مربوط، اعم از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی باید مشارکت داده شوند. این تعهد ما و رویکرد ما است.»  
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «من، به ویژه بعد از توافقی که با ایران، در اینجا در وین داشتیم شخصاً با هیئت‌های بلندپایه ایرانی مذاکراتی طولانی در این باره داشته‌ام. کانال باز ما با ایران چیزی است که این روزها فعالانه از آن استفاده می‌کنیم.  امیدوارم ایران بتواند بخشی از این هدف مشترک باشد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد