سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

کشت نیشکر در خوزستان اقتصادی نبوده است

کارون پرس- یک کارشناس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه کشت نیشکر در خوزستان اقتصادی نبوده است، گفت: این محصول را به دلیل مضرات اجتماعی و اقتصادی از جمله شور شدن آب‌ها و نابودی اراضی درجه یک کشاورزی، نمی توان اقتصادی تلقی کرد.
  

 سرویس اقتصادی به نقل از ایسنا، محمد جواد بهتاش اظهارکرد: کشت نیشکر در خوزستان از ابتدای فعالیت، طرح پر ماجرایی بود زیرا مطالعات اولیه و مسایل اجتماعی در منطقه در زمینه این کشت نادیده گرفته شد.

 وی افزود: توسعه نیشکر و صنایع جانبی طرح بسیار خوب کشاورزی است اما می‌توانست بهتر از وضع موجود پیاده سازی و نتایج بهتری از آن حاصل شود؛ اگر مطالعات اولیه طرح انجام می‌شد یا آمادگی تولیدکنندگان خوزستانی برای تولید این محصول بررسی می‌شد، امروز دیدگاه عامه به نیشکر این گونه نبود.

 این کارشناس تصریح کرد: متاسفانه در جریان کشت نیشکر محصولات پر تولیدی مثل چغندر قندر حذف و محصول چغندر به طور کلی نادیده گرفته شد؛ کم آبی و کاهش بارندگی در چند سال اخیر و رقابت نیشکر با محصولات دیگر برای آب نیز مضاف بر مشکلات اولیه شده است و همه این مسایل، صنعت تولید نیشکر را با مشکلاتی مواجه کرد و امروز لبه تیز انتقادات به سمت این صنعت کشیده شده است.

 وی بیان کرد: کشت نیشکر از نظر تولید خیلی خوب است و در خوزستان خیلی بهتر از مناطق دیگر پاسخ می‌دهد اما اگر به همه عوامل تاثیرگذار توجه می‌شد، مضرات کمتری را برای استان می‌توانست به دنبال داشته باشد.

 بهتاش گفت: تغییر مستمر مدیران و رویکردهای مختلف مدیران در مقاطع مختلف، نگرش‌های متفاوتی نسبت به این صنعت به وجود آورد؛ به طور کلی در دوره‌های مختلف یکی تولید این محصول را حمایت می‌کرد و دیگری با آن مخالف بود.

 کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: در 4 سال اخیر وقوع خشکسالی، کم آبی، شور شدن اراضی کشاوزی، آلوده شدن آب‌ها و کمبود آب شرب به ویژه در مناطق پایین دست موجب شد که نیشکر وجهه‌ای منفی در میان مردم پیدا کند.

وی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان کشاورزی از ابتدای اجرای طرح نیشکر، تذکرات لازم را داده بودند اما متاسفانه دست اندرکاران طرح توجهی به گفته‌های این کارشناسان نکردند.

 بهتاش افزود: متاسفانه به طور کلی در سطح کشوری نیز به مساله تولید محصولات خاص توجهی نمی‌شود و وقتی دروازه اقتصادی واردات شکر به کشور باز است و انبارهای خوزستان از شکر پر شده است، خسارت اقتصادی بزرگی به صنایع نیشکر وارد می‌شود.

 وی عنوان کرد: محصولی که با هزینه‌های فراوان و تبعات زیادی تولید می‌شود اما به دلیل واردات در انبارها کپک می‌زند؛ هیچ انتظاری نمی‌توان داشت که اقتصادی شود و ارزش افزوده‌ای از آن حاصل کرد؛ مجموعه این عوامل موجب شده تا به این نتیجه برسیم که نمی‌توان گفت کشت نیشکر در خوزستان موفقیت آمیز بوده است.

   
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد