سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سیاست خارجی

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، همه تحریم های اقتصادی مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد.اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، همه تحریم های اقتصادی مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو و اجرایی شدن لغو آنها را به زمان اعلام آژانس مبنی بر ایفای تعهدات ایران موکول کرد.به گزارش مهر، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، همه تحریم های اقتصادی مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد.
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: اجرایی شدن لغو تحریم ها همزمان با اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام تعهدات از سوی ایران خواهد بود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز درباره برجام بیانیه ای منتشر کرد.
 آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در هجدهم اکتبر ۲۰۱۵ به مدیرکل اژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده  که از روز اجرای توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران پروتکل الحاقی را بصورت موقت و تا زمانی که توسط مجلس ایران تصویب شود، اجرا خواهد کرد.
این بیانیه می‌افزاید: ایران به صورت کامل کد اصلاحی ۳.۱ ترتیبات فرعی قرارداد پادمان را از روز اجرای برجام  به اجرا در خواهد آورد.
طبق توافق هسته ای که ۲۳ تیر در وین، میان ایران و گروه ۱+۵ صورت گرفت، روز اعلام اجرایی شدن فرایند برجام، ۹۰ روز پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل متحد تعیین شده بود، و امروز، آن روز است.منبع: مهر

ورود برجام به مرحله اجرا
با این اقدام قرار است تحریم های مربوط به فعالیت هسته ای ایران از سوی دولت آمریکا لغو و تحریم های صادر شده از سوی کنگره آمریکا نیز تعلیق شوند.
اوباما و اتحادیه اروپا به صورت همزمان، در روز یکشنبه رفع تحریم های ایران را اعلام کردند.
به گزارش عصرایران، این اقدام 90 روز پس از اعلام دست یابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 (برجام) و در روزی که به عنوان "روز تصویب" تعیین شده صورت می گیرد.باراک اوباما رئیس ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه دستور داد اقدامات برای رفع تحریم های مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران آغاز شود.
با این اقدام قرار است تحریم های مربوط به فعالیت هسته ای ایران از سوی دولت آمریکا لغو و تحریم های صادر شده از سوی کنگره آمریکا نیز تعلیق شوند.
همزمان اتحادیه اروپا روز یکشنبه اقدامات حقوقی برای برداشتن تحریم ها از ایران را به صورت رسمی منتشر کرد.در این روند تحریم هایی از ایران برداشته می شوند که به دلیل فعالیت های هسته ای تهران اعمال شده بودند.
حکم رسمی رفع تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران صادر شده است اما این رفع تحریم ها در تاریخ دیگری و پس از عمل ایران به تعهداتش در برجام، عملی می شوند.همزمان ایران اعلام کرد که از امروز اجرای داوطلبانه پروتک الحاقی را در ارتباط با فعالیت های هسته ای اش آغاز می کند.
علاوه بر این در روز یکشنبه محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان نماینده گروه 1+5 با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام روز یکشنبه 26 مهر 1394 به عنوان روز تصویب برجام، براجرای تعهدات دو طرف تاکید کردند.

عربستان درخواست هاشمی رفسنجانی را رد کرد/ کم رنگ شدن اعتبار هاشمی در میان آل سعود

آقای هاشمی با اصرار برخی مسؤولان دولت و اطرافیانش از طریق مسؤولان باقی مانده از دوره ملک فهد و ملک عبدالله با مقامات عربستانی تماس گرفته بود اما سعودی ها با این درخواست هاشمی مخالفت کردند.


گروه سیاست جهان نیوز ـ در پی حادثه تلخ منا در حج امسال و کارشکنی های دولت عربستان برای پیگیری وضعیت کشته شدگان و مفقودان ایرانی در عربستان، آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از مقامات سعودی خواست تا شرایط را برای پیگیری و حضور مقامات کشورمان در عربستان تسهیل کنند.
پیگیری های خبرنگار جهان حکایت از آن دارد که آقای هاشمی با اصرار برخی مسؤولان دولت و اطرافیانش از طریق مسؤولان باقی مانده از دوره ملک فهد و ملک عبدالله با مقامات عربستانی تماس گرفته بود اما سعودی ها با این درخواست هاشمی مخالفت کردند.
بی اعتنایی مقامات سعودی به درخواست آقای هاشمی رفسنجانی در حالی است که امیر موسوی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل و از چهره های نزدیک به دولت پیشتر با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی ثابت کرده است که تسلط خوبی بر پرونده روابط ایران و عربستان دارد، گفته بود: در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی هم دو کشور پس از سال ها تیرگی در روابط توانستند آشتی موقتی برقرار کنند که این نشان دهنده آن است که آقای هاشمی کلید باز کردن قفل روابط ایران و عربستان را در اختیار دارد.در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا و تجمع بیش از ظرفیت حجاج در خیابان 204 منا به دلیل بسته شدن معابر اصلی و فرعی مرتبط با آن، فاجعه جانباختان هزاران نفر رخ داد.پس از این حادثه دولت ایران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مامور پیگیری این حادثه کرد اما دولت عربستان برای سفر جنتی به عربستان ویزا صادر نکرد.در روز حادثه تلخ منا که رهبر معظم انقلاب سه روز عزای عمومی اعلام کردند، حسن روحانی رئیس جمهور عازم نیویورک بود و بعد از گذشت ۵ روز از این حادثه به تهران بازگشت

پایگاه خمیس مشیط زیر بمباران ارتش یمن؛
طوفان موشکی یمن علیه بزرگترین پایگاه هوایی عربستان/ هلاکت ۶۶ افسر و ۲ فرمانده عالیرتبه
 ۶۶ افسر و ۲ فرمانده عالیرتبه براثر اصابت موشک بالستیک ارتش و کمیته های مردمی یمن به بزرگترین و مهم ترین پایگاه هوایی ارتش سعودی در استان عسیر عربستان کشته شدند و علاوه بر آن ۲۶ فروند جنگنده اف-۱۶ و بالگردهای آپاچی ساخت آمریکا نیز منهدم شدند.
به گزارش جهان، پایگاه اینترنتی خبری الاتحاد پرس یمن، برخی منابع با اعلام این خبر گفتند موشکی که ارتش یمن دیروز به پایگاه خمیس مشیط در استان عسیر عربستان شلیک کرد با دقت بسیار بالا به هدفش اصابت و به این پایگاه خسارات بسیار زیادی وارد کرده است و انفجارها به مدت هشت ساعت پس از اصابت موشک به پایگاه خالد بن عبد العزیز ادامه داشت و ستونهای آتش و دود به برخاسته بود.این منابع گفتند خسارات اولیه سعودی در این عملیات ارتش یمن نشان می دهد که به انهدام هفده فروند جنگنده اف ۱۶ و نه فروند بالگرد آپاچی و انهدام دو سکوی پرتاب موشک و یک انبار بسیار بزرگ تسلیحات شامل مهمات متنوع منجر شده است.
این منابع گفتند ۶۶ افسر با رتبه های مختلف کشته و ۲۹۹ افسر نیز زخمی شدند. ۸۳ نفر نیز که در این پایگاه کار می کردند کشته شدند. دو فرمانده ارشد نیز به هلاکت رسیدند که تا این لحظه درباره هویت آنان گزارشی منتشر نشده است.ارتش یمن بامداد دیروز موشک بالستیک از نوع اسکاد خود را شلیک کرد که ستاد تبلیغات جنگ ارتش و کمیته های مردمی یمن تصاویر آن را منتشر کرد.
جنگنده های ائتلاف عربی مواضع حوثی ها و نیروهای علی عبد الله صالح را در صنعاء بمباران کردند.شبکه تلویزیونی المسیره درخبری فوری به نقل از خبرنگار خود در صعده اعلام کرد، جنگنده های سعودی بخش حیدان این استان را با استفاده از بمب های ممنوعه بمباران کردند.

متجاوزان به یمن نتوانستند به اهداف خود برسند

سخنگوی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: متجاوزان سعودی نمی توانند به اهداف خود در یمن برسند.محمد عبدالسلام در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار درباره تحولات یمن گفت: نیروهای متجاوز به یمن که توانسته اند بخش هایی از جنوب این کشور را اشغال کنند نتوانستند به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود برسند.وی افزود: تا این لحظه کارمندان دولت یمن در عدن و دیگر شهرهای جنوبی این کشور حقوق خود را از صنعا دریافت می کنند.
عبدالسلام تاکید کرد: فعالیت تروریست های القاعده در یمن بر اساس هماهنگی با سازمان های اطلاعاتی خارجی به ویژه آمریکاست.
وی با اشاره به ادامه جنایات رژیم آل سعود در یمن بیان داشت: مقامات سعودی می خواهند یمن کشوری ضعیف و وابسته به ریاض باشد.
عبدالسلام با اشاره به این که شمار زیادی از شیوخ و قبایل یمن مخالفت دخالت های خارجی در این کشور هستند، افزود: ما نمی توانیم اشغالگری متجاوزان خارجی را در یمن بپذیریم و این نیروهای اشغالگر دیر یا زود از یمن خارج خواهند شد.وی تاکید کرد: امارات عربی متحده به نیروهای مزدور خود در یمن اعتماد ندارد و بی اعتمادی امارات به این مزدوران پس از حمله موشکی ارتش یمن به پایگاه نظامی صافر بیشتر شده است.
وی با اشاره به این که تنگه باب المندب برای نیروهای متجاوز امن نیست، گفت: بر اساس اطلاعاتی که دارم یکی از کشتی های جنگی متجاوز در آبهای این تنگه غرق شده است.یمن به مقاومت خود در برابر تجاوز سعودی ها ادامه خواهد دادملت یمن به مقاومت خود در برابر تجاوز سعودی ها ادامه خواهد داد.محمد عبدالسلام با اشاره به این که جنگ و محاصره تحمیلی علیه یمن همه مردم این کشور را هدف قرار داده است، گفت: ما تمایلی برای درگیری های مرزی با عربستان سعودی نداشتیم ولی این کشور بود که با حملات توپخانه ای خود اراضی یمن را هدف قرار داد.وی گفت: نیروهای یمنی قادرند به همه اهداف مورد نظر متجاوزان در داخل یمن و همچنین در اراضی عربستان سعودی نفوذ کنند.عبدالسلام با اشاره به این که امروز یمن به صورت سازمان یافته با حملات سعودی روبروست تا همه نهادهای این کشور ویران شود، بیان داشت: ملت یمن بهای تغییرات در ساختار رژیم عربستان سعودی را می پردازد.وی تاکید کرد: ارتش یمن تا این لحظه با وجود همه نوع حملات سعودی توانسته است توان موشکی خود را به خوبی حفظ کند و همچنین تسلیحاتی وجود دارد که هنوز ارتش یمن از آن استفاده نکرده است.وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی مانع از گفتگو میان گروه های یمنی می شود.عبدالسلام گفت: عملی شدن راه حل عادلانه در یمن نیازمند آن است که به نظرات جنبش انصارالله توجه شود.
وی با اشاره به این که تنها چیزی که عربستان در یمن به آن رسیده ویرانی این کشور است، افزود: این بحران در یمن است و باید گروه های سیاسی این کشور از طریق گفتگو به این بحران پایان بدهند.سخنگوی جنبش انصارالله یمن ادامه داد: ما مشکلی در گفتگو با مقامات سعودی برای برطرف کردن نگرانی های آنان نداریم.
وی افزود: آمریکا هر روز دویست میلیون دلار از تجاوز سعودی به یمن سود می کند چرا که عربستان سعودی برای ادامه حملات خود تسلیحات آمریکایی خریداری می کند.عبدالسلام بیان داشت: نبرد با متجاوزان برای ما مایه افتخار است و ملت یمن به خوبی می تواند در برابر متجاوزان مقاومت کند.وی گفت: محموله های تسلیحاتی ارسالی متجاوزان به شهر عدن در اختیار تروریست های القاعده قرار می گیرد.عبدالسلام افزود:توصیه ما به عربستان سعودی این است که به تجاوز خود علیه یمن پایان دهد در غیر این صورت باید انتظار هر مسئله ای را داشته باشد.
   
سوخوهای‌روسی‌ ائتلاف‌ غربی عربی را غافلگیر کردند+تصاویر
بنا بر اخبار منتشر شده در سطح رسانه های سوری طی روز گذشته، در جریان حملات جنگنده های روسی به مواضع تروریست ها در پنج شنبه، سامانه موشکی ضدهوائی اوسا که در اختیار تروریست ها بوده مورد هدف قرار گرفه و منهدم شده است.         
به گزارش جهان، با گذشت بیش از یک هفته از آغاز حملات هوایی روسیه علیه مواضع تروریست ها در سوریه، هر روز نشانه های از عقب نشینی و تضعیف گروه های تروریستی فعال در خاک سوریه به چشم می خورد.این در حالی است که ائتلاف غربی عربی به رهبری آمریکا از چندین ماه پیش حملات هوایی خود علیه داعش را در دو کشور عراق و سوریه آغاز کرده اما تاکنون هیچ دست آورد قابل ملاحظه ای در این زمینه نداشته است.
بنا بر اخبار منتشر شده در سطح رسانه های سوری طی روز گذشته، در جریان حملات جنگنده های روسی به مواضع تروریست ها در پنج شنبه، سامانه موشکی ضدهوائی اوسا که در اختیار تروریست ها بوده مورد هدف قرار گرفه و منهدم شده است.
ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز ضمن تایید این خبر گفت: جنگنده های سوخو-۳۴ روسی سامانه ضدهوائی اوسا که در جریان جنگ داخلی سوریه به دست تروریست ها افتاده بود را منهدم کرده اند.در اوایل سال ۹۲ یکی از مقامات نظامی ارتش آزاد سوریه خبر داد برخی تسلیحات از طریق مرز زمینی سوریه و ترکیه برای این گروه تروریستی ارسال شده که انتظار می رود این تسلیحات بتواند موازنه قوا را به نفع ارتش آزاد تغییر دهد.

سامانه ضدهوایی اوسا سامانه دفاع موشکی زمین به هوا با قابلیت جابه جایی آسان، کم ارتفاع و موشک های کوتاه برد است که در دهه ۱۹۶۰ توسط ارتش سرخ ساخته شد.این سامانه می تواند هواپیماهای مهاجم را توسط رادار اختصاصی خود یا دیگر سامانه‌های رادار تشخیص دهد و پرنده مهاجم را هدف قرار دهد.



موشک ۹M۳۳M۳ در سامانه اوسا

یکی از ویژگی‌های این سیستم آن است که سامانه موشکی و رادار آن تنها بر روی یک نفربر سوار می شود.
نمونه‌های اولیه این سامانه در سال ۱۹۸۰ در آلمان استفاده شد و بعدها توسعه یافت، این سامانه قابل شلیک همزمان دو موشک است و در پنج دقیقه می توان آن را مسلح کرد.تا این لحظه اخبار دقیقی از نحوه تسلط تروریست ها بر این سامانه وجود ندارد، و گمانه زنی های مختلفی در این زمینه مطرح است.

کشورهایی که اپراتورهای سابق (رنگ قرمز) و فعلی (رنگ آبی) سامانه موشکی اوسا در آنها فعال است

برخی از تحلیل گران معتقدند این سامانه توسط قطر و عربستان از کشورهای اروپایی خریداری شده و برای تروریست ها ارسال شده است در حالی که برخی دیگر بر نقش ترکیه در این زمینه تاکید می کنند.همچنین برخی دیگر از کارشناسان احتمال می دهند که این سامانه در اصل متعلق به ارتش سوریه بوده و در جریان درگیری های داخلی این کشور به دست تروریست ها افتاده است.منبع: میزان
لاریجانی: من در رسیدگی به پرونده هسته ای دخالتی ندارم؛ این پرونده، پرونده رهبری است 
  
طرح برجام در کلان کشور هماهنگ شده بود / همیشه طرح‌های هسته‌ای در کلان کشور هماهنگ می‌شد، ما چهار قانون در بحث هسته‌ای داشتیم که حتی یکی از آنها هم بدون هماهنگی با کلان کشور نبود رئیس مجلس شورای اسلامی طرح برجام را هماهنگ شده در کلان کشور دانست و گفت:من در رسیدگی به پرونده هسته ای دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده رهبر معظم انقلاب است.   
به گزارش عصرایران، علی لاریجانی روز یکشنبه پس از سخنرانی در همایش امر به معروف و نهی از منکر که در سالن برج میلاد برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به اعتراض یکی از شرکت کنندگان در همایش امر به معروف و نهی از منکر درباره نحوه رسیدگی مجلس به طرح اجرای برجام بیان کرد.
لاریجانی: من در رسیدگی به پرونده هسته ای دخالتی ندارم؛ این پرونده، پرونده رهبری است
به نوشته خبرگزاری ایرنا، لاریجانی افزود: این پرونده برای من نفع شخصی ندارد. البته بنده از مسائل هسته ای کم اطلاع نیستم و بر اساس وظایفی که دارم عمل کرده ام. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در موضوع هسته ای مجلس همه نکات را در نظر گرفت.

طرح برجام در کلان کشور هماهنگ شده بود

رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز گفت: طرح برجام در کلان کشور هماهنگ شده بود.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در همایش نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر گفت: طرح های هسته‌ای همیشه در کلان کشور هماهنگ می‌شد.

لاریجانی افزود: به عنوان رییس مجلس وظیفه‌ای داشتم که اختلافی در کشور در این باره ایجاد نشود و وفاقی حاصل شود که به وظیفه خود عمل کردم، اما برخی وظیفه‌ای داشتند و جور دیگری عمل کردند.

علی لاریجانی با بیان اینکه نفع شخصی در موضوع برجام ندارد گفت: من در این پرونده دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده من نیست؛ بلکه پرونده رهبری است.

پس از اتمام سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش که به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داشت، یکی از بانوان حاضر در این همایش سوالی انتقادی را از وی درباره‌ی نحوه تصویب طرح برجام در مجلس مطرح کرد و گفت که مجلس در این زمینه فرمایشی عمل کرده است.

علی لاریجانی در پاسخ به وی گفت:‌ البته اگر این واژه فرمایشی را آن هم در همایش امر به معروف و نهی از منکر نمی‌گفتید بهتر بود؛ زیرا در امر به معروف و نهی از منکر اگر تیز حرف نزنیم اثرش بیشتر است.

وی سپس به تشریح نحوه ‌بررسی، تدوین و تصویب طرح برجام در مجلس پرداخت و گفت: مذاکرات هسته‌ای حدود سه سال به طول انجامید و یک امر فوری و آنی نبوده است. یک سال آن در دولت گذشته و دو سال در دولت فعلی مذاکرات انجام شد و هر مرحله مباحث مربوط به مذاکرات مطرح و اشکالات گرفته می‌شد و دوباره بحث می‌شد؛ بنابراین مسیری برای رسیدن به برجام طی شده و شورای عالی امنیت ملی و شوراهای دیگر درگیر مذاکرات بودند. گاهی هم در مجلس از سوی وزیر خارجه و دبیرخانه‌ی شورا توضیحاتی داده می شد پس مسیری طی شده که به آخر کار رسیدیم و توافقی صورت گرفت.

وی ادامه داد: توافقی که صورت گرفت چارچوب‌هایی داشت و چند نظر در این باره مطرح بود یکی این که سندی که به دست آمده به ضرر کشور است و باید رد شود عده‌ای این نظر را داشتند اما به این سوال پاسخ نمی‌دادند که این چه تبعاتی می‌تواند برای کشور داشته باشد. عده‌ای هم می‌گفتند خیلی خوب است و باید تماما اجرا شود، اما عده‌ای دیگر هم می‌گفتند باید در چارچوب لوازم دیگری مهار شود و تکالیفی برای اجرای آن لحاظ شود. در واقع می‌گفتند آن را رد نمی‌کنیم که تبعات داشته باشد و از سویی نمی‌گوییم باید با قرائت آمریکایی‌ها اجرا شود؛ بلکه باید در چارچوبی آن را مهار کرد.

لاریجانی اضافه کرد: بحث‌های مختلفی در مجامع مختلف من جمله شورای عالی امنیت ملی مطرح شد؛ عده‌ای در این میان می‌گفتند تکلیف برجام کجا معلوم شود. برخی این نظر را داشتند که این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح باشد. نظر ما مجلس بود و این که باید ضوابطی برای آن بگذاریم لذا این موضوع را در شورا گفتم که این موضوع باید به مجلس بیاید. نهایتا هم رهبری به شکل علنی فرمودند که طرح باید به مجلس بیاید. پس مجلس باید در این باره تصمیم می‌گرفت.

وی ادامه داد: گزارش کمیسیون ویژه برجام تعیین تکلیف نبود و مصوبه محسوب نمی‌شد؛ لذا مجلس باید قانونی تدوین می‌کرد که برجام در آن چارچوب اجرایی شود. در همین زمان گزارش در کمیسیون ویژه برجام تدوین شد تا قرائت شود اما اگر همراه این گزارش قانونی تمهید نمی‌کردیم مجلس منفعل بود؛ از سویی 26 مهر زمان نهایی بود و کمیسیون برجام می‌توانست تا آن زمان گزارش را ارائه کند. لذا بعد از قرائت گزارش فرصتی برای تدوین قانون نبود و باید فکری برای آن از قبل می‌شد. این موضوع به سرنوشت کشور مربوط می‌شد و باید ساعت‌ها روی آن فکر می‌شد. آیا این قابل قبول است که طرحی راجع به سرنوشت کشور را یک کمیسیون بررسی کند؟

لاریجانی اضافه کرد: همیشه طرح‌های هسته‌ای در کلان کشور هماهنگ می‌شد، ما چهار قانون در بحث هسته‌ای داشتیم که حتی یکی از آنها هم بدون هماهنگی با کلان کشور نبود. مسائلی که به امنیت ملی بر می‌گردد باید در سطح کلی کشور هماهنگ شود. همچنان که کشورهای دیگر هم همین کار را می‌کنند. علتش این است که مسائل کلان و مهم باید از قبل تمهید شوند. لذا هماهنگی‌هایی در کلان کشور، شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه صورت گرفت و از طرفی در مجلس و بین فراکسیون‌های مختلف که آرای مختلفی دارند انجام شد. همیشه مسائل مهم خارج از صحن مجلس هماهنگ می‌شود و خاصیت فراکسیون‌ها برای همین است. بنابراین در کلان کشور هماهنگی شد و افراد موثر مجلس هم در جریان بودند؛ البته این دستور نبوده بلکه هماهنگی بوده و ما وظیفه‌ی هماهنگی داشتیم.

لاریجانی در ادامه خاطر نشان کرد: ‌ابتدا مقرر شد گزارش کمیسیون خوانده شود و بعد طرح برجام داده شود. ما پس از قرائت گزارش فوریت طرح را به رای گذاشتیم، اما دو فوریت رای نیاورد که اشتباه بود. زیرا این قرار از قبل بود. رهبری هم فرموده بودند در مساله‌ی هسته‌ای اختلاف نکنید. به هر حال دو فوریت رای نیاورد و طرح برای بررسی به کمیسیون رفت و پیشنهادات نیز بررسی شد.

رئیس مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح برجام بعد از چهار ساعت بحث مفصل در این باره اظهار کرد: این موضوع جای گله ندارد عده ای می‌گفتند این طرح را مسکوت بگذاریم و بعضی‌ها که پیش از آن می‌گفتند موضوع برجام حتما باید در مجلس مطرح شود نظرشان عوض شده بود و می‌گفتند چه لزومی دارد این موضوع در مجلس بررسی و تصویب شود. عده‌ای هم نظرشان این بود که باید قانونی بگذاریم که به برجام چارچوب بدهد نهایتا بعد از چهار ساعت بحث کلیات طرح مصوب شد. جلسات متعددی در دبیرخانه و شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد تا هماهنگی بین فراکسیون‌ها در مورد متن انجام شود. نتیجه جلسات این بود که سه چهار پیشنهاد مطرح شود تا کلیت نظام پشت این طرح قرار گیرد.

لاریجانی اضافه کرد: صبح سه شنبه گفتند چهار اصلاح می‌خواهیم در این طرح انجام دهیم که آنها در صحن علنی مجلس مطرح شد و رای آورد و همه باید به تعهدات آن عمل کنند. همه قوانین مهم و سرنوشت ساز این طور است. من هم به عنوان رئیس مجلس وظیفه داشتم که اختلاف در کشور نشود و وفاق صورت گیرد و به این وظیفه عمل کردم، اما عده‌ای وظیفه‌ای داشتند و جوری دیگر عمل کردند. این قانون نمی‌گوید برجام را تایید کرده‌ایم و عین آن را انجام می‌دهیم، بلکه می‌گوید در چارچوب تدابیر شورای عالی امنیت ملی اجرای برجام انجام شود. می‌دانیم که مصوبات این شورا نیز باید به تایید رهبری برسد. قطعنامه‌ی اخیر شورای امنیت هم که در 10 دقیقه تصویب شد این طور نبود که در همان مدت بررسی شده باشد؛ بلکه در زمان زیادی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا تصویب آن 10 دقیقه به طول انجامید.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به بندهایی از طرح برجام در مورد لغو تحریم‌ها و.... تصریح کرد: ما اکنون تست موشکی را انجام داده‌ایم و آنها هر چه حرف بی‌ربط بزنند استماع نمی‌کنیم. ما چفت و بست‌هایی را در طرح برجام به وجود آوردیم. مطمئن باشید من در این پرونده دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده من نیست، پرونده رهبری است و من نفع شخصی در آن ندارم؛ بلکه نگرانی برای جامعه و اقتصاد کشور و صیانت از موضوع هسته‌ای است

وی در پایان خاطر نشان کرد: البته من از مساله هسته‌ای کم اطلاع نیستم و می‌دانم کجا باید ایستادگی شود. ما بر اساس وظیفه عمل کردیم، اما برخی به تعهداتشان عمل نکردند و لابد بین خود و خدایشان توجیهی در این زمینه دارند.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این در سخنرانی خود در همایش تقدیر از فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: متاسفانه بعضی از فرایض اصلی تفکر اسلامی در کشاکش مسائل بومی و یا فرهنگ مختلف و یا تعاملات مختلف کمی غبارآلود شده و به غفلت از کنار آن گذشته‌ایم. یکی از این فرایض مهم امر به معروف و نهی از منکر است که گاهی در این زمینه تعلل می‌شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اجتماع مسلمین باید اجتماع برتر باشد افزود: ما در تاریخ حادثه‌ای مهم‌تر از قیام امام حسین (ع) نداریم. حداقل یک رکن مهم حقیقت قیام امام حسین (ع) نیز امر به معروف و نهی از منکر بوده است، اما آیا در جامعه ما که می‌گوییم یک جامعه حسینی است امر به معروف و نهی از منکر چنین جایگاهی دارد؟ اگر این جایگاه را ندارد در عشق ما به امام حسین (ع) نقص وجود دارد.

وی با اشاره به مسئولیت انسان نسبت به اجتماع در اسلام اظهار کرد: آیا ما می‌توانیم ضجه مردم فلسطین را بشنویم و به آن توجه نکنیم؟ این بی خیالی و بی غیرتی است. ما نه تنها نسبت به فلسطین بلکه نسبت به سایر ملت‌های اسلامی نیز باید احساس هم سرنوشتی کنیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در تاریخ ملت‌هایی که نسبت به رفتار حکومت هایشان دچار سستی شده اند، اشرار بر آن‌ها حاکم شدند مثل دوره پهلوی. بر اساس تعالیم اسلامی این خود ما هستیم که باید نسبت به اصلاح جامعه حساس باشیم و اگر برای تغییر تلاش نکنیم تغییر حاصل نمی شود.

لاریجانی یاد آور شد: برخی کشورها تفکر فردگرایی را تبلیغ می‌کنند و می‌گویند حریم خصوصی به کسی مربوط نیست اما خودشان به این موضوع عمل نمی کنند بلکه می خواهند کشورهای دیگر را بی‌خیال کرده و حساسیت آن‌ها را بردارند.

وی انکار، تنفر و اعراض قلبی، استفاده از زبان لین برای نصیحت و عمل را سه مرحله امر به معروف و نهی از منکر عنوان و خاطر نشان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر بی عملی نهفته نیست بلکه اگر در جایی اقدامی صورت می گیرد که به اجتماع لطمه می‌زند نیاز به عمل دارد مثلا اگر کسی به زن مسلمان تعرض می‌کند نمی‌توان از کنار آن گذشت و به نصیحت بسنده کرد؛ البته این عمل باید تابع قوانین و مقررات باشد و تا حدی نیز تدوین شده است.

رئیس مجلس در پایان امر به معروف ونهی از منکر را رشد تفکر اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد: فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر به گونه‌ای عمل کنند که مردم احساس کنند که نیتی جز خیر ندارند.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم و در حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر تقدیر شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد