سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

پیمانکار قطار شهری، مردم و کارفرما را به گروگان گرفته است/

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز:
پیمانکار قطار شهری، مردم و کارفرما را به گروگان گرفته است/ درخواست تعویض پیمانکار پروژه قطار شهری
کارون پرس- مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز از احتمال تعویض پیمانکار پروژه قطار شهری این شهر به دلیل خواسته های واهی خبر داد.
  

سرویس شهری- روند کند اجرای پروژه قطار شهری اهواز که رفته رفته صدای اعتراض شهروندان را نیز به صدا در آورده است مدتی است به دلیل عدم اختصاص اعتبار کافی و کمبود منابع ریالی پیمانکار مربوطه متوقف شده است.

شرکت کیسون با مشارکت یک شرکت چینی پیمانکار اجرا کننده پروژه قطار شهری اهواز است که در آخرین جلسه بررسی روند اجرایی آن درخواست مبلغ 300میلیون دلار را برای ادامه روند اجرای فاز یک این پروژه داده است. این رقم با مخالف شورای عالی فنی و مسئولان عمرانی استان مواجه شده و معاون عمرانی استاندار خوزستان این درخواست را خواسته واهی و به دور از قرارداد کاری منعقده با این پیمانکار اعلام کرد و گفته است با این تفاسیر نمی توان به این زودی های به راه اندازی فاز اول این پروژه نه تنها در آبان 94 امیدوار بود بلکه این پروژه تا آبان 95 هم به سرانجامی نخواهد رسید.

در این رابطه مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز به خبرنگار کارون پرس گفت: این درخواست های نامعقول پیمانکار مسبوق به سابقه است و بارها مبالغی خارج از قرارداد منعقده را درخواست داشته است اما این بار به دلیل درشت بودن مبلغ درخواستی،درخواست رسیدگی به این موضع از طریق شورای عالی فنی کشور را داده ایم.

عباس هلاکویی افزود: براساس قرار کاری EPCیا به عبارتی کلید در دست، پیمانکار متعهد می شود مبلغ قید شده در قرارداد را در مدت تعیین شده در قرار داد هزینه و کار را براساس آنچه که تعهد کرده است تحویل دهد.

وی گفت: به طور مثال اگر پروژه در قرار داد با رقم 800 میلیون دلار به تصویب رسید امادپیمانکار با رقم اضافه ای معادل 200میلیون دلار کار را انجام داده و ادعا کرده کار اضافی انجام داده است این در حالی است که اضافه شدن یک ریال بیش از رقم قرارداد منوط به کسب رضایت و مجوز از کارفرما و مشاور طرح است و این تخلفی است که بارها پیمانکار مربوطه مرتکب شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اما پیمانکار مربوطه نه تنها به تعهد خود در اتمام فاز اول پروژه قطار شهری از فرودگاه تا مصلا عمل نکرده بلکه حقوق چند ماهه کارگران را نیز پرداخت نکرده و نه تنها صدای اعتراض کارگران بلکه صدای اعتراض شهروندان را نیز به صدا درآورده است.

هلاکویی تصریح کرد: به طور صریح خدمتتان عرض می کنم که پیمانکار پروژه قطار شهری با این خواسته واهی خود به عبارتی مردم شهر و کارفرما را به گروگان گرفته که کار را تا اجرایی شدن خواسته اش متوقف نگه داشته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در پاسخ به اینکه با این تفاسیر تکلیف این پروژه که در حال حاضر متوقف شده است،چه می شود، گفت: فعلا از طریق مقامات استانی درخواست تعویض پیمانکار مربوطه داده شده و یا اینکه در شورای عالی فنی درخواست وی که از نظر ما واهی و غیر منطقی به نظر می رسد مورد بررسی و پذیرش قرار گیرد تا مبلغ خواسته شده در قالب اعتبار به سازمان اختصاص داده شود و روند ادامه کار از سر گرفته شود.

وی ادامه داد: هرچند این پیمانکار در زمان سه دوره ریاست جمهوری به دو رئیس جمهور قول راه اندازی فاز اول این پروژه را داده بود و در آخر نیز قول راه اندازی و افتتاح آن را تا آبان امسال داد اما باز هم روند کار را به دلیل عدم تخصیص اعتبار مربوطه متوقف کرد.

هلاکویی با یادآوری اجرای روند پیشرفت 27درصدی فاز اول پروژه قطار شهری اهواز به مشکل تامین واگن های این پروژه اشاره کردو گفت:اتمام فاز اول این پروژه نیازمند هزینه تمام اعتبارات این پروژه است در نتیجه پولی معادل60 تا70میلیارد تومان برای خرید واگن باقی نخواهد ماند.

وی افزود: در حال حاضر شرکت چینی سازنده واگن های قطار شهری اهواز 300واگن را برای شهرهای اصفهان،تبریز و شیراز آماده تحویل دارد اما به دلیل مازاد بودن این واگن ها برای شهرهای ذکر شده مقرر شد تعداد دو قطار 5 واگنی به صورت عاریه و امانتی در اختیار شهر اهواز قرار بگیرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد