سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هجوم مسافران عراقی به خوزستان و معضل فروش بلیت های چارتری

هجوم مسافران عراقی به خوزستان و معضل فروش بلیت های چارتری

اهواز- ایرنا- فرودگاهها و ایستگاه های قطار در استان خوزستان روزانه شاهد تردد مسافران عراقی بی شماری است که به نظر هزینه تردد برای آنها اهمیت چندانی ندارد و این امر موجب سودجویی برخی افراد و ایجاد اختلال در نرخ و عرضه بلیت ها بخصوص بلیت چارتری شده است.

به گزارش ایرنا استان خوزستان به دلیل همجواری با کشور عراق و دروازه ورود مسافران عراقی به این کشور روزانه شاهد گسیل مسافران بسیاری از کشور عراق به قصد درمان، زیارت، گردش، بازرگانی و مقاصد دیگر به این استان هستیم که این امر در رونق اقتصادی خوزستان بسیار می تواند موثر باشد اما کنترل ورود و خروج مسافران، ارایه خدمات بهینه، جلوگیری از تخلفات برخی دستگاه ها و بخش های خصوصی و هدایت و راهنمایی مسافران به شکل صحیح می تواند در این رونق اقتصادی این استان به نحو مطلوب تری عمل کند.
فرودگاهها و ایستگاههای قطار در استان خوزستان روزانه شاهد تردد مسافران عراقی بی شماری است که گاه برای نخستین بار و یا چندمین بار به این کشور سفر می کنند.
بدیهی است که با ایجاد هر زمینه مثبت برای رونق اقتصادی، مسیرهای منفی نیز باز شده و دست دلالان و سودجویان در اینگونه قضایا باز می شود.
صنعت هواپیمایی و گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست و سودجویان بسیاری هستند که در هر شرایطی به دنبال منفعت جویی و گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند.
فروش بلیت های چارتری که به دلیل تردد مسافران عراقی بیشترین آمار آن در شهرهای اهواز و آبادان گزارش شده بود، یکی از این معضلات است که نیاز به برخورد جدی و پیگیری کامل تا رسیدن به نتیجه لازم دارد.
این قصه از آنجا ناشی می شود که شرکت های هواپیمایی به دلیل داشتن فروش بالای بلیت در برخی مسیرها از جمله اهواز به تهران، اهواز به مشهد، اهواز به شیراز و دیگر شهرها، فروش این بلیت ها را به صورت یکجا با قیمت مصوب به آژانس ها واگذاری می کند و برخی افراد و دلالان نیز بلیت ها را از آژانس ها خریداری و با قیمت دو تا سه برابری به دست مسافر می رسانند.
در این خرید و فروش گاه دیده شده که بلیت چارتری به دلیل قابل برگشت نبودن فروخته شده و هواپیمایی برای پرواز با این بلیت وجود نداشته که مسافران می مانند که یقه چه کسی را در این مساله بگیرند؟
به تازگی فرودگاه اهواز در یک اقدام برای رفع این معضل و برخورد با فروشندگان بلیت های چارتری دفتر رسیدگی به شکایات و برخورد با عرضه بلیت چارتری را در ترمینال این فرودگاه راه اندازی کرد.
در این دفتر که با حضور اداره کل تعزیرات حکومتی خوزستان تشکیل شد، برخورد با عرضه کنندگان بلیت های چارتری با تشکیل پرونده قضایی و برخورد آنی انجام می شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با تشکیل دفتر رسیدگی به شکایات بلیت های چارتری تاکنون سه پرونده برای سه دفتر هواپیمایی تشکیل شد.
رضا سعیدی اظهار کرد: این بلیت ها برای مسیر اهواز به تهران با قیمت دومیلیون ریال تا دو میلیون و پانصد هزار ریال عرضه می شد که با این گرانفروشی برخورد شد.
وی افزود: البته هنوز هم بلیت هایی با این قیمت عرضه می شود که در اختیار ما نیست و توسط سایت های اینترنتی از تهران به فروش می روند.
سعیدی در خصوص عرضه بلیت گران به مسافران عراقی گفت: این مسافران بلیت های خود را از طریق سایتی با نام 'علی بابا' در خارج از کشور تهیه می کنند که در دسترس و اختیار ما نیست.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان از عرضه بلیت بدون وجود هواپیمایی برای پرواز ابراز بی اطلاعی کرد و افزود: این مورد نیز پیگیری خواهد شد.
همچنین مدیرکل فرودگاههای خوزستان چندی پیش اظهار کرد: شکایتی از فروش بلیت چارتری نداشتیم و بلیت های چارتری در فرودگاه اهواز عرضه نمی شود
محمدسعید شرفی افزود: بلیت چارتری در فرودگاه اهواز فروخته نمی شود و پس از ایجاد دفتر رسیدگی به شکایات فروش بلیت های چارتری، تاکنون کسی شکایت نکرده است.
وی افزود: الان بلیت ها با قیمت مصوب یا اختلاف کمی فروخته می شود و فروش بلیت چارتری بسیار کاهش یافته است.
شرفی با بیان اینکه برخورد با چارتر کنندگان ونظارت بر عملکرد فروش بلیت در حوزه وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است گفت: فرودگاه ها اختیاری در خصوص برخورد با شرکت های هواپیمایی و چارتر کنندگان ندارند و تنها مدیران می توانند تخلفات شرکت های هواپیمایی را به منظور رسیدگی لازم گزارش دهند.
مدیرکل فرودگاه های خوزستان ادامه داد: برای رفع این مشکل، با استقرار تعزیرات حکومتی در فرودگاه اهواز با فروش بلیت چارتری برخورد شد.
وی یادآور شد:متاسفانه این معضل به دلیل سهل انگاری شرکت های هواپیمایی در فروش بلیت ها و عرضه کم بلیت بوجود آمد.
اما رییس انجمن دفاتر هواپیمایی خوزستان معتقد است که باید 20 درصد صندلی های هواپیما به صورت چارتری فروخته شود.
امیر خوانساری گفت: باید به سمتی حرکت کرد که 20 درصد صندلی های هواپیما با بلیت چارتری آن هم در قالب تورگردشگری به فروش برسد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان یک استان مرزی است و با استان های زیاد دیگری نیز همجوار است، روزانه بیش از چهار هزار مسافر توسط خط حمل و نقل هوایی در خوزستان تردد دارند و این تعداد مسافر بدون افزایش ناوگان هوایی جا به جا می شوند.
خوانساری افزود: پدیده فروش بلیت چارتری هواپیما فقط در استان خوزستان مشاهده می شود.
رییس انجمن دفاتر هواپیمایی خوزستان با بیان اینکه راه حل جمع آوری بلیت چارتری تنها با بستن دفاتر متخلف ممکن نیست و باید به دنبال راه چاره دیگری بود، یادآور شد: امروزه مردم تنها از طریق دفاتر هواپیمایی بلیت چارتری تهیه نمی کنند و در فضای اینترنت نیز امکان تهیه بلیت برای متقاضیان فراهم است.
وی با بیان اینکه قانون و بخشنامه ای برای پلمپ دفاتر هواپیمایی فروشنده بلیت چارتری را در قوانین و بخشنامه های سازمان هواپیمایی کشور وجود ندارد، افزود: در حالتی که به صورت استانی مصوب شود و جلوی فعالیت دفاتر عرضه کننده بلیت چارترل گرفته شود انجمن دفاتر هواپیمایی استان نیز تابع این مصوبه خواهد بود.
خوانساری گفت: دفاتر هواپیمایی در استان نیز به سمت تورگردی و جذب گردشگر فعالیت دارند.
از پنجم شهریور ماه امسال طبق دستور استاندار خوزستان مقرر شده بود که فروش بلیت چارتری در استان ممنوع شود و با دفاتر هواپیمایی که بلیت چارتری می فروشند برخورد شود اما طبق گفته های مردم و آنچه در سایت های اینترنتی مشاهده می شود، همچنان بلیت چارتری به فروش می رسد.
7148/6065

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد