سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نگرانی دیر هنگام صالحی از خیانت آژانس؛
ابراز نگران مشترک نمایندگان ایران و روسیه در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران توسط آژانس شائبه‌های بسیاری در مورد عملکرد آمانو و همکارانش را به وجود آورده است.
آژانس اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران را می‌فروشد؟
گروه سیاسی مشرق – محرمانه‌های هسته‌ای ازجمله مواردی است که این روزها از سوی برخی از سیاسیون و نمایندگان کمسیون ویژه برجام مطرح‌شده است. بر اساس آنچه مطرح‌شده چهار سند هسته‌ای ازجمله سند برجام، قطعنامه 2231 ؛ برنامه بلندمدت غنی‌سازی و توافق محرمانه بین ایران و آژانس برای روشن شدن مسائل حال و گذشته (pmd) وجود دارد که سند مربوط به توافق ایران و آژانس که به‌عنوان نقشه راه هسته‌ای شناخته‌ می‌شود، محرمانه است و طی آن آژانس به‌عنوان طرف میانه حق ندارد که اطلاعات هسته‌ای کشورمان را به کشورهای دیگر ارائه و این اطلاعات را نزد آنان افشا کند.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به انعقاد قراردادی بین صالحی و آمانو با عنوان نقشه راه همکاری می‌گوید: «این تفاهم و اسناد مربوط به آن بین ایران و آژانس محرمانه است و بر اساس قوانین بین المللی، آژانس وظیفه حفاظت از این اسناد را دارد.»[1]

اما همواره کشورهای غربی ازجمله آمریکا درزمینهٔ ارائه اسناد محرمانه توسط آژانس درخواست‌هایی داشتند. این مطالبه از تشکیل جلسات بررسی برجام در کنگره آمریکا از سوی اعضا و دعوت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کنگره آمریکا مطرح شد و در این زمینه مقامات کشورمان از درز اطلاعات محرمانه ابراز نگرانی کردند. اما آمانو در دیدار با اعضای کنگره آمریکا به‌رغم انتقادهای شدید سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا گفت نمی‌تواند نسخه‌ای از سند بازرسی هسته‌ای آژانس با ایران را در اختیار کنگره آمریکا قرار دهدآمانو پس از دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصریح کرد به لحاظ قانونی وظیفه دارد این سند را محرمانه نگه دارد.]

اما به نظر می‌رسد که این مسئله باعث نشده که نگرانی ایران از درز و افشای اسناد محرمانه هسته‌ای از سوی آژانس برطرف شود.

همین نگرانی‌ها سبب شده تا دگربار علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان که برای شرکت در اجلاس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین بسر می‌برد، ضمن محکوم کردن حملات سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای، نگرانی ایران را درباره درز احتمالی اطلاعات محرمانه ارائه‌شده به آژانس تکرار کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره احتمال درز اطلاعات محرمانه توسط آژانس گفت: ایران نشان داده به انجام تعهدات خود در برجام و نقشه راه پایبند است در مقابل از آژانس و 1+5 انتظار دارد با برداشتن تحریم‌ها به اقدام متقابل دست بزند.

البته این هشدارها تنها از سوی مقامات کشورمان به آژانس داده نشده است و «گریگوری بردنیکوف» نماینده روسیه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در مصاحبه با «ریانووستی» تأکید کرد که مسکو نگران افشای اطلاعات و گزارش‌های محرمانه آژانس است.[4]

این مقام روس گفت: «ما بارها نگرانی‌مان را درباره اینکه گزارش‌های محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از آنکه توسط شورای حکام بررسی شود در رسانه‌ها منتشر و افشا می‌شوند، اعلام کرده‌ایم و ما این موضوع را در جلسات شورا مطرح کرده‌ایم.»
اعلام نگرانی‌ها درباره افشای اطلاعات محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی صورت گرفته که این نهاد بر اساس برجام به‌عنوان بازوی نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران فعالیت خواهد کردنگرانی‌ها از این موضوع درحالی است که اعضای تیم هسته‌ای کشورمان از جمله سید عباس عراقچی همواره نسبت به بازرسی‌های آژانس از کشورمان اطمینان داده‌اند.

البته باید در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده که نماینده ایران و روسیه هر دو به یکباره به آژانس بین‌المللی هسته‌ای هشدار می‌دهند که مراقب درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای باشند نیز تأمل شود.


 

چرا اسرائیل و عربستان موافق برجام شدند؟

بحث مخالفت و عصبانیت دشمنان نظام اسلامی از برجام، استدلال قوی! تیم دیپلماسی دولت یازدهم برای دفاع از برجام و حمله به منتقدان داخلی این توافق بود. حال با گذشت نزدیک به دوماه از تصویب برجام، تدریجا جهت گیری دشمنان جمهوری اسلامی به سمت موافقت با برجام تغییر کرده است.

مذاکرات هسته ای دو ساله بین ایران و گروه ۱+۵ که در تیر ماه امسال طی جمع بندی نهایی منجر به برجام گردید موافقان و منتقدانی را در سطوح داخلی، منطقه ای و بین المللی همراه داشت و تقریبا یکی از مهمترین موضوعاتی بود که سیاستمداران در قبال آن به موضع گیری پرداختند؛ اما نکته ی اساسی آنکه با گذر زمان و شفاف شدن برخی از ابهامات برجام، نوعی از راستی آزمایی در رابطه با موضع گیری افراد هم صورت می گیرد، با این توضیح که در طول مذاکرات و بعد از آن برخی از دولتمردان، منتقدان برجام را گاها متهم به همنوایی و هم صدایی با دشمنان می کردند و از طریق این استدلال نشان می دادند که منتقدان داخلی همان موضعی را اتخاذ کرده اند که دشمنان منطقه ای و بین المللی ایران آن رفتار را در قبال برجام بروز می دهند، به طوری که روحانی اظهار داشت توافق هسته ای به نفع جهان و منطقه است، البته ممکن است اقلیت تندرویی در داخل آمریکا یا رژیم تندرویی در منطقه باشند یا در داخل ایران هم ممکن است عده ای محدود تندرو باشند که خوشحال نباشند ولی این ها مهم نیست.
فارغ از اینکه روحانی برخلاف شعارهای انتخاباتی خود رفتار مناسبی را با منتقدان تاکنون نداشته اما سوال این است که جنگ زرگری که دشمنان ایران در رابطه با برجام شکل داده بودند گویا با گذشت زمان و با برخی اظهارات از طرف خود آنها برملا می گردد و پرده از خوشحالی آنها کنار کشیده می شود، که در ادامه به این مبحث پرداخته می شود. البته این موضوع به معنای آن نیست که اختلافات داخلی که در آمریکا و سایر بازیگران در قبال برجام شکل گرفته است واقعی نمی باشد «بله، دعوایی که در آمریکا هست، دعوای واقعی است؛ بنده عقیده ندارم که دعوای صوری و ظاهری است، واقعاً اختلاف دارند، علّت اختلافشان هم برای ما روشن است.»[۲] «آمریکا دشمنی خودش را پنهان هم نمی کند. بله، تقسیم وظایف می کنند؛ یکی لبخند می زند، یکی مصوّبه علیه جمهوری اسلامی تهیّه می کند و دنبال می کند؛ این به نحوی تقسیم وظایف است.»[۳] لذا در ادامه به برخی از اظهارات مخالفان ایران در رابطه با برجام پراداخته می شود:
اگرچه نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ابتدا مخالف هرگونه مذاکره با ایران بود و در رابطه با برجام هم همین موضع را گرفت اما موضع گیری های او چنان بی اساس می باشد که لیبرمن رهبر حزب "اسرائیل بیتنا" (اسرائیل خانه ماست) به شدت از عملکرد نتانیاهو در قبال توافق هسته ای ایران انتقاد کرده و در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: آنها (جامعه بین‌المللی) به راحتی به ما می خندند زمانی که شروع به صحبت کردن درباره ایران می کنیم. ما باید شخص دیگری را جایگزین نخست وزیر کنیم.
تا اینکه رئیس سابق موساد، افرایم هالوی، که زمانی مغز متفکر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی به شمار می رفت اعلام کرد که توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی به سود رژیم صهیونیستی خواهد بود و در گفتگو با کانال ۲ اسرائیل اذعان داشت: «این توافقی نیست که کاملا بد تلقی شود و موارد مثبتی نیز در آن وجود دارد.»؛ وی به صورت تلویحی از مخالفت نتانیاهو با این توافق انتقاد کرد و گفت که سیاست نتانیاهو باعث شده تا کسی نتواند مذاکرات مخفیانه ای با آمریکایی ها داشته باشد. وی در حمایت از این توافق گفت: «این توافق شامل مواردی است که برای اسرائیل بسیار مناسب است، مواردی نیز هستند که برای اسرائیل خوب نیستند. خلاء هایی وجود دارد اما به خاطر داشته باشید که مجلس ایران به این دلیل که توافق به سود قدرت های جهانی است از آن انتقاد کرد.» [۵] همچنین فضای بعد از برجام برای این رژیم جعلی چنان مناسب ارزیابی گردیده است که اذعان داشته اند «بعد از اتمام این مذاکراتِ هسته ای، شنیدم صهیونیست ها در فلسطین اشغالی گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا ۲۵ سال از دغدغه ی ایران آسوده ایم؛ بعد از ۲۵ سال فکرش را می کنیم.» [۶] که البته با موضع گیری شدید اللحن مقام معظم رهبری روبرو شدند و پاسخ آنها داده شد.
عربستان سعودی که همواره منافع خود را در تقابل با ایران تعریف کرده و به دنبال تثبیت جایگاه خود به عنوان ام القری بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و غرب آسیا است در طول مذاکرات هسته ای نگرانی خود را از این توافق ابراز کرده بود و واهمه ی بهبود روابط ایران با غرب موجب دیدارهای چندگانه بین عربستان با آمریکا شده بود، به گونه ای که رسانه های خبری آمریکا اعلام کردند دولت باراک اوباما که اخیرا به توافق هسته ای با ایران دست یافته است، در نظر دارد با کمک به کشورهای عربی برای توسعه و تقویت سامانه دفاع موشکی، نگرانی این کشورها نسبت به توافق هسته ای ایران را کاهش دهد. روزنامه وال استریت ژورنال هم نوشت واشنگتن قصد دارد علاوه بر توسعه سامانه دفاع موشکی همگرا بین متحدان کلیدی خود در منطقه خاورمیانه شامل عربستان، ارسال سلاح به این کشورها را نیز تسریع بخشد.
اما دیری نپایید که نقش مخالف بازی کردن ریاض علیه توافق هسته ای به اتمام رسید و «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد ریاض از ضمانت هایی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ داده خرسند است. الجبیر که بعد از دیدار ملک سلمان، پادشاه کشورش با باراک اوباما صحبت می کرد گفت اوباما به سلمان اطمینان خاطر داده که این توافق هسته ای از دست یابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری می کند، شامل بازرسی از سایت های نظامی ایران است و حاوی مفادی برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، در صورت عدم پایبندی آن کشور است. وی افزود: «پادشاه عربستان، بعد از سپری کردن دو ماه گذشته به مشورت با متحدانمان از این ضمانت ها خرسند شدند. ما معتقدیم این توافق به امنیت و ثبات در منطقه منجر می شود.»
اختلافات بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره آمریکا در رابطه با مذاکرات هسته ای گرچه قبل از برجام آغاز شده بود و هر دو جناح شروع به یارکشی کرده بودند اما نهایتا کشمکش ها منجر به این شد که رای گیری اخیر سنا در مورد طرح رد توافق هسته ای وین، ۵۸ رای مثبت همراه خود داشت و برای اینکه طرحی در سنای آمریکا به رای گیری نهایی گذاشته شود و پیش برود، باید ۶۰ عضو سنا با آن موافق باشند، لذا پیروزی موافقان برجام در کنگره ی آمریکا با این رای گیری نهایی گردید. علاوه بر این روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» از نامه بیش از ۱۰۰ نفر از سفرای سابق آمریکا به باراک اوباما رئیس جمهور این کشور و تقدیر آنها از توافق هسته ای با ایران خبر داده بود، این سفرا با اعلام اینکه بدون توافق با ایران، خطرات به مراتب بزرگ تری آمریکا و دوستان و متحدان واشنگتن را تهدید می کرد، نوشته اند که این قرارداد، شایستگی حمایت کنگره را دارد و باید به آن فرصت داد تا کارآیی خود را نشان دهد. [۹] همچنین به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، نیز نامه ای از سوی ۶۰ رهبر ارشد امنیت ملی و سفیر و سران نظامی و وزرای و مشاوران سابق دولت آمریکا مبنی بر حمایت از این توافق منتشر شد. این نامه توسط گروهی از جمهوری خواهان و دموکرات ها و از جمله «مادلین آلبرایت» وزیر گذشته آمریکا، «زبیگنیو برژینسکی» و «برت اسکوکرافت» مشاوران سابق امنیت ملی دولت واشنگتن و «میشل فلورنوی» از مقامات دفاعی سابق آمریکا و «توماس پیکرینگ» سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، روسیه، هند و سازمان ملل امضا شده است. [۱۰] که این ها صرفا بخشی از موضع گیری های حمایت آمیز غیردولتیان آمریکا می باشد چون بسیاری از دولتمردان آمریکا از رئیس جمهور تا وزراء و معاونین آن از ابتدا نقش موافق برجام را بازی کرده بودند لذا نیازی به ذکر آنها نمی باشد.

جمع بندی

به نظر دیدبان موافقان و منتقدان برجام اگرچه حق دارند در فضای آزادانه نظرات خود را بیان کنند اما قطعا حفظ منافع ملی و یکپارچگی مردم از اهمیت ویژه ای برخودار بوده و رعایت آن بر هر دو گروه ضروری می باشد. اگر از طرف موافقان استدلال می شود که «امروز شرایط کشور بهتر از یکسال و دوسال پیش است، زیرا ملت ما با توان سیاسی توانسته به توافقی برسد که از این توافق همه کشورهای دنیا بجز یک رژیم غاصب ، متجاوز و جنگ طلب و جماعتی جنگ طلب در کشوری دیگر خرسند هستند. این مسأله که از میان کشورهای جهان، فقط یک رژیم نامشروع و غاصب و عده ای جنگ طلب در داخل آمریکا با یک توافق مخالف هستند، مسأله ای کم نظیر است.» [۱۱] دلیل بر آن نمی شود که منتقدان برجام را هم متهم به هم صدایی با دشمنان کرد، بلکه وظیفه آن است که «مسئولین کشور جوان های انقلابی را گرامی بدارند؛ این همه جوان های حزب اللّهی و انقلابی را برخی از گویندگان و نویسندگان نکوبند به اسم افراطی و امثال اینها. جوان انقلابی را باید گرامی داشت، باید به روحیّه ی انقلابیگری تشویق کرد؛ این روحیّه است که کشور را حفظ می کند، از کشور دفاع می کند؛ این روحیّه است که در هنگام خطر به داد کشور می رسد.» [۱۲] پس اگر این نوع از منطق، معیار عمل قرار بگیرد به نظر می رسد با مطالبی که از اظهارات برخی دشمنان ملت ایران بیان گردید بعضی از گروه ها بیشتر از منتقدان برجام مستحق آن هستند که متهم به هم صدایی با دشمنان گردند لذا دیدبان معتقد است حفظ یکپارچگی مردم نه فقط وظیفه منتقدان بلکه وظیفه موافقان برجام هم بوده و نباید صرفا فضای بین المللی و رفتار بازیگران خارجی که گاها نوعی از تقسیم وظیفه بر اساس دکترین پلیس خوب و پلیس بد را همراه دارد، محور تحلیل و دسته بندی فضای داخلی کشور خود قرار داد.

محسن رضایی: نظارت رهبر معظم انقلاب بر برجام، جایی برای نگرانی نمی‌گذارد 

  

این‌بار و همزمان با بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی به همه گروه‌ها می‌گوید که بدون در نظر گرفتن مسائل جناحی قدردان زحمات مذاکره‌کنندگان باشند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت از برجام می‌گوید. برجامی که صدر اخبار کشور را به خود اختصاص داده، در نگاه وی جای هیچ گونه نگرانی را باقی نگذاشته است.
به گزارش نامه‌نیوز، آنجا که محسن رضایی از نظارت رهبری معظم انقلاب در همه امور یاد می‌کند و با تکیه بر آن نظارت‌ می‌گوید که جای نگرانی خاصی وجود ندارد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت که در تمام سخنرانی‌های خود بارها از منافع ملی گفته و از تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای ایران حمایت کرده است، توصیه‌هایی هم دارد.
 این‌بار و همزمان با بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی به همه گروه‌ها می‌گوید که بدون در نظر گرفتن مسائل جناحی قدردان زحمات مذاکره‌کنندگان باشند.
 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به همه امور نظارت دارند، گفت: جای نگرانی خاصی وجود ندارد. محسن رضایی اما با اشاره به این مهم یادآور شد که با این وجود، قطعا از یک سو باید همه گروه‌ها بدون در نظرگرفتن مسائل جناحی و شخصی قدردان زحمات تیم مذاکره‌کننده باشند و از سوی دیگر، باید منافع ملی در بررسی توافق بسیار مورد توجه قرار گیرد تا به مردم زیانی وارد نشود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با بررسی متن برجام در کمیسیونی ویژه در مجلس اظهار داشت: به دلیل اهمیت توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، هرچه ابعاد این توافق در مراجع قانونی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و صاحبنظران درباره آن بیشتر نظر دهند در استحکام توافق در آینده موثرتر است.
رضایی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با جدا شدن از جبهه ایستادگی قصد دارید برای انتخابات برنامه‌ مستقلی داشته باشید، گفت: قصد شرکت در انتخابات را ندارم.
مقامات دولتی اعم از رئیس کل بانک مرکزی، معاون ارزی بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه ریزی و مدیریت، وزیر اقتصاد و دیگر دست اندرکاران اقتصادی هر کدام رقمی را به عنوان ذخایر ارزی در بانک های خارجی مطرح کردند. حداقل ۱۰ روایت از این رقم ها مطرح شده است.
تسنیم: محمدکاظم انبارلویی در یادداشتی به موضوع "آیا دسترسی به اطلاعات آزاد است؟" پرداخته است. بخش هایی از این یادداشت به شرح ذیل است:
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در 6 بهمن 87 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در 31 مرداد 88 از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد. در تاریخ 26/5/94 آیین نامه های آن نوشته و برای اجرا به دستگاهها توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردید. این قانون مشتمل بر 23 ماده و هفت تبصره است.
ماده 2 این قانون می گوید؛ هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد. ماده 5 این قانون میگوید؛ موسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند.
تبصره همین ماده می گوید: اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است باید علاوه بر مواد قانونی موجود از طریق انتشار و اعلان عمومی در رسانه های همگانی به آگاهی مردم برسد. ماده 11 می گوید: مصوبه و تصمیمی که موجد حق یا تکلیف عمومی است قابل طبقه بندی به عنوان اسرار دولتی نمی باشد. انتشار آنها الزامی است.
حال ببینیم آیا این قانون رعایت می شود؟ اطلاعات عمومی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است در اختیار مردم قرار می گیرد؟ یک نمونه زیر را می توان به عنوان یک مثال برجسته مورد واکاوی قرار داد. قبل از توافق هسته ای مسئولان اندر فواید "توافق" می گفتند؛ دشمن ذخایر و داراییهای ما را در بانکهای خارج بلوکه کرده و میزان این دارایی ها بیش از 150 میلیارد دلار است، با آزادسازی این دارایی ها میتوان به درمان زخم های اقتصادی کشور پرداخت. اما پس از توافق این رقم به 22 میلیارد دلار و گاهی هم 6 میلیارد دلار کاهش یافت و برخی مقامات هم مصاحبه کردند و گفتند اصلا پولی در جریان نیست و از قبل پیشخور شده است.
مقامات دولتی اعم از رئیس کل بانک مرکزی، معاون ارزی بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه ریزی و مدیریت، وزیر اقتصاد و دیگر دست اندرکاران اقتصادی هر کدام رقمی را به عنوان ذخایر ارزی در بانک های خارجی مطرح کردند. حداقل 10 روایت از این رقم ها مطرح شده که اگر روایات منابع بانکی و بین المللی در خارج را هم اضافه کنیم بر ابهام و پیچیدگی و پراکنده گویی قبلی اضافه میشود.
مردم از خود سئوال می کردند بالاخره رقم دقیق این ذخایر چقدر است؟ رئیس جمهور محترم در هفتم شهریور نشست خبری داشت. در این نشست خبرنگار فارس به نمایندگی از افکار عمومی به طور مشخص سئوال کرد؛ "ارقام مختلفی برای پول های بلوکه شده ایران در خارج از کشور مطرح می کنند، این ارقام از 29 میلیارد دلار تا 180 میلیارد دلار مطرح شده، لطفا رقم دقیق دارایی های بلوکه شده در بانک های خارج را بفرمایید."
رئیس جمهور به روایت خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال گفت: "رقم هایی که شما به آن اشاره کردید برخی با واقعیت منطبق نیست، اما همان طور که شما بیان کردید، ارقام مختلفی بیان می شود که این ارقام می تواند درست باشد."
وی ادامه داد: "کل ارزهایی که ما در خارج از کشور داریم در مجموع چقدر است و گاهی کل ارقامی که مربوط به صندوق توسعه ملی است، منها و کم می شود و گاهی رقمی که مربوط به ذخایر بانک مرکزی است که از آن کسر می شود، بخشی از این پول مال دولت است که تبدیل به ریال و وارد خزانه می شود که خیلی بالا نیست و رقم هایی است که از سوی مقامات اقتصادی و رئیس بانک مرکزی اعلام می شود."
روحانی خاطرنشان کرد: "رقمی که مال دولت است، رقم زیادی نیست، اما در کل بخشی از این پول ذخایر بانک مرکزی است که بر کل تحرکات اقتصاد خارجی ما تاثیرگذار و مهم است و پشتوانه مهمی برای حرکتهای اقتصادی خواهد بود، بخشی برای صندوق توسعه ملی است که بسیار مهم است و می تواند در بخشهای مورد نظر فعال شود، بنابراین در برخی از این ارقام اغراق و مبالغه هست، اما اینکه چندگونه رقم گفته می شود بستگی دارد که کل آن را در نظر بگیریم یا اینکه پول ذخایر بانک مرکزی و پول صندوق توسعه ملی را از آن کم کنیم، بنابراین این رقم ها مختلف است."
همانطور که ملاحظه می شود پاسخ رئیس جمهور ناظر به سئوال نیست. اصل سئوال متمرکز است به مقدار و میزان مبلغ واقعی ذخایر ارزی بلوکه شده ایران در خارج متمرکز در حساب ایشان خیلی که دقت در پاسخ به سئوال کرده فرموده است؛ "رقمی که مال دولت است خیلی زیاد نیست!"
آیا این نوع پاسخگویی ... ورعایت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است؟
آیا رقم دقیق ذخایر ما که در خارج برای دشمن که بلوکه کرده مثل روز روشن است محرمانه نیست، اما برای مردم که حق و تکلیفی در دانستن آن نهفته، محرمانه است و باید آن را مخفی کرد؟!
...هر شهروند عادی همانگونه که میداند مانده حساب بانکی خود چقدر است. چطور ... با این همه دستگاه عریض و طویل و سازمان های مسئول و دستگاه های نظارتی که میلیاردها تومان هزینه آنهاست، برای پاسخگویی به همین سئوال نمی دانند مانده حساب کارگزاری های بانک مرکزی در تراز عملکرد بانک مرکزی را که هرساله به عنوان رئیس مجمع تصویب می کند، مبلغ آن را نداند؟
چه اصراری در پنهان کردن موجودی این ذخایر وجود دارد... فردا که می خواهند بودجه به مجلس ببرند آیا روی گردش این ذخایر به عنوان منبع تجهیز وجوه عمومی نباید هیچ حسابی باز کنند؟ اگر مردم حق دسترسی به این اطلاعات را ندارند که طبق ماده 2 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دارند، حداقل به نمایندگان مردم در مجلس این اطلاعات را بدهید تا در بررسی بودجه وفق اصل 52 قانون اساسی به وظیفه خود در رسیدگی به بودجه عمل کنند.
اگر قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هم نبود اصل 55 قانون اساسی تصریح دارد مردم برای دسترسی به این نوع اطلاعات نامحرم نیستند. دیوان محاسبات از طریق تفریغ بودجه آنها را باید در جریان ریز حساب و کتاب دولتی که به آن رای داده اند، قرار دهد. متاسفانه در این باره همه حرف می زنند و رقم واقعی را از مردم پنهان می کنند و دیوان محاسبات هم در این مورد مهر سکوت بر لب زده و به عنوان نگهبان بیت المال حرف و سخنی نمی گوید.
اتفاق مهمی که در این دوره افتاده است اظهارات یک مقام رسمی دولتی است که رقم ذخایر بلوکه شده را در یک مصاحبه خبری 400 میلیارد دلار ذکر کرده است!
اکبر سهیلی پور در این مصاحبه تصریح کرده است: "اگر این مبلغ 400 میلیارد دلار هم گفته شود دروغ نیست." (1) نزدیک به یک هفته از اعلام این رقم گذشته، نه او این خبر را تکذیب کرده و نه کسی نسبت به آن ابراز شگفتی کرده است.
واقعاً اگر ذخایر ارزی بلوکه شده ما در خارج 6 میلیارد دلار یا 22 میلیارد دلار یا 400 میلیارد دلار باشد هیچ فرقی به حال و روز اقتصاد ایران نباید داشته باشد؟ آنهایی که می گفتند در دولت های نهم و دهم 700 میلیارد دلار نفت فروخته شده این ذخایر کجاست، نباید بخشی از پاسخ خود را در این رقم نجومی جستجو کنند؟
سازمان حسابرسی بازرس قانونی همه شرکت های دولتی است و رسمی ترین نهادی است که می تواند در مورد دارایی های جاری شرکت های دولتی که بانک مرکزی هم یکی از آنهاست، اظهارنظر کند و کرده است.
به هر حال اینکه مقامات دولتی مسئول در این باره قانون "انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" را ورق پاره می دانند تاسفبار است. به مردم که گزارش نمی دهند، حتی شنیده شد نهادهای نظارتی هم که برای کشف چند و چون ذخایر ارزی ایران در خارج از کشور خواستار دسترسی به اطلاعات در این مورد هستند به آنها گفته اند اسناد مربوط به این اعداد و ارقام محرمانه است! پیدا کنید محرم کیست و نامحرم کدام است!
پی نوشت:
1- گفتگوی سهیلی پور با فارس -مورخه 16/6/94 کیهان
ادعای منابع صهیونیستی؛
بحث ها درباره افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه ـ که طی یکی دو هفته اخیر مطرح شده ـ همچنان با شدت در منابع مختلف سیاسی و رسانه ای ادامه دارد. در این زمینه، از یک سو منابع صهیونیستی مدعی پیشنهاد پوتین به نتانیاهو پیش از تقویت حضور روسیه در سوریه شده اند و از سوی دیگر، برخی منابع آلمانی، جزئیاتی از تقویت نیروهای روس در سوریه را منتشر کرده اند.
کد خبر: ۵۳۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶ - 14 September 2015
پیشنهاد محرمانه پوتین به نتانیاهو درباره سوریهبحث ها درباره افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه ـ که طی یکی دو هفته اخیر مطرح شده ـ همچنان با شدت در منابع مختلف سیاسی و رسانه ای ادامه دارد. در این زمینه، از یک سو منابع صهیونیستی مدعی پیشنهاد پوتین به نتانیاهو پیش از تقویت حضور روسیه در سوریه شده اند و از سوی دیگر، برخی منابع آلمانی، جزئیاتی از تقویت نیروهای روس در سوریه را منتشر کرده اند.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی صهیونیستی مدعی شده، حدود دو هفته پیش، دولت روسیه به رژیم اسرائیل پیشنهاد کرده، در ازای پذیرش سرمایه گذاری 7 تا 10 میلیارد دلاری مسکو برای توسعه میدان گازی «لویاتان» (بزرگترین میدان نفتی رژیم اسرائیل در دریای مدیترانه) و همچنین احداث یک خط لوله به ترکیه برای صادرات گاز به اروپا، مسئولیت محافظت از میدان های گازی رژیم اسرائیل در مدیترانه را بر عهده بگیرد.

بنا بر این ادعا، پیشنهاد مذکور محرمانه و در جریان یک گفت و گوی تلفنی به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل ارائه شده است. اما در آن زمان، پوتین از برنامه های خود برای افزایش نیروی دریایی، هوایی و تجهیزات موشکی در سوریه چیزی به نتانیاهو نگفته بود. در عوض، وی به نتانیاهو چنین گفته بود که میدان گازی لویاتان، در مقابل حملات احتمالی ایران، سوریه و حزب الله آسیب پذیر است و امکان حمله علیه آن وجود دارد.

در حقیقت، روی دیگر این پیشنهاد، این بوده که با سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری روسیه در این میدان نفتی، میدان مذکور عملاً متعلق به روسیه قلمداد شده و دیگر حمله ای علیه آن صورت نخواهد گرفت. با وجود این، نتانیاهو بیش از هر چیز به دلیل نگرانی از مخالفت آمریکا، در پاسخ به این پیشنهاد پوتین تعلل کرده و موافقت خود را با آن اعلام نکرده است. دبکا می افزاید با وجود این، اکنون و پس از مشخص شدن افزایش چشمگیر حضور نظامی روسیه در سوریه، از جمله در منطقه مدیترانه، اوضاع به کلی برای رژیم اسرائیل متفاوت شده است. 

پیشنهاد محرمانه پوتین به نتانیاهو درباره سوریه

در حقیقت، این امر چهار پیامد مهم برای تل آویو دارد: نخست اینکه دیگر نمی توان گفت که عمر دولت بشار اسد کوتاه است و به همین دلیل، رژیم اسرائیل باید در طرح های نظامی خود در قبال سوریه بازنگری کند. دوم، حضور نظامی روسیه، نه فقط برای دولت اسد، بلکه برای حزب الله نیز یک سپر حمایتی ایجاد خواهد کرد. سوم، این حضور نظامی، توانایی رژیم اسرائیل برای حمله احتمالی به اهداف مربوط به ایران و حزب الله را کاهش می دهد. چهارم، رژیم اسرائیل نه تنها به هیچ وجه توان رویارویی با نیروی نظامی روسیه را در مدیترانه ندارد، بلکه اکنون به دلیل حضور روس ها، هیچ کشور یا شرکت خارجی دیگری حاضر نخواهد بود در میادین گازی رژیم اسرائیل سرمایه گذاری کند.

گفتنی است، همزمان با انتشار این گزارش، سایت شبکه خبری «دویچه وله» نیز به جزئیاتی از افزایش حضور روس ها در سوریه پرداخته است. در این مطلب، با استناد به منابع امنیتی آلمان تصریح شده که روس‌ها با سرعت زیادی مشغول ساخت یک پایگاه نظامی جدید هستند. از اول ماه سپتامبر تاکنون بیش از ۲۵ هواپیمای ترابری غول‌پیکر آنتونف ۱۲۴ در فرودگاه «بسیل الاسد» در نزدیکی سواحل جبله فرود آمده‌اند که حامل تجهیزات جدیدی برای پیشبرد برنامه‌ روس‌ها در سوریه بوده است. کشتی‌های باری روسی نیز شمار زیادی خودروهای نظامی و زرهی، سیستم‌های پرتاب خمپاره و دستگاه‌های ارتباطی مدرن برای عملیات میدانی را به سوریه منتقل کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، روس‌ها تا پایان ماه سپتامبر، ساخت این پایگاه هوایی را به پایان خواهند رساند. تا زمان بهره‌برداری از این پایگاه، در مجموع بیش از ۱۰۰ پرواز هوایپماهای ترابری آنتونف ۱۲۴ در نظر گرفته شده است.

گفته می‌شود، تعجیل روس‌ها در ساخت این پایگاه هوایی، می‌تواند در ارتباط با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور در روز ۲۸ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک باشد. پوتین قصد دارد در این سخنرانی، پیشنهاد جدیدی برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی، به ‌ویژه برای مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه، آسیای مرکزی و قفقاز ارائه کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد