سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ایران ، در شکایت نفتی علیه اسراییل پیروز شد

دستگاه قضایی سوییس، رژیم صهیونیستی را به پرداخت وجه نقد به ایران در خصوص شکایت نفتی تهران از تل آویو محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، در پی شکایت نفتی ایران از اسراییل در دو دهه گذشته، دستگاه قضایی سوییس طی هفته های گذشته حکمی صادر کرد که به موجب آن شرکت ایرانی-اسراییلی «ترانس-اوشیانک» باید مبلغ یک میلیارد و صد میلیون دلار بعلاوه هفت میلیون دلار به عنوان جبران هزینه های دادرسی به ایران پرداخت کند.
اسراییل این حکم را رد کرده است و بهانه اش این است که بر اساس قانون، تجارت با دشمن ممنوع است.
به نوشته الحیات این مسئله به دادگاه تجدید نظر ارجاع خواهد شد.
این در حالی است که بر اساس عرف ملحوظ شده در مسائل داوری، اسراییل باید در برابر تصمیمات کمیته داوری تسلیم شود و زمانی هم که اسراییل با داوری در خصوص این پرونده موافقت کرد، پذیرفت تسلیم کمیته داوری باشد.
پیشنهاد اسراییلی ها به اوباما: خاک در برابر توافق هسته ای ایران
" اوباما اگر به موافقت اسراییل در برابر توافق هسته ای اهمیت می دهد باید با الحاق شهرک اسرائیلی نشین یتهسار و سایر شهرک های دیگر به خاک اسراییل موافقت کند."
شماری از صاحبنظران و مقامات اسراییلی پیشنهاد کردند موافقت تل آویو با توافق هسته ای ایران منوط به موافقت اوباما با الحاق منطقه کرانه غربی فلسطین، شهرک های اسرائیلی نشین و منطقه جولان سوریه به خاک اسراییل باشد.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مقامات و نخبگان اسرائیل تاکید کردند اوباما با چنین کاری در واقع خسارت های وارده به اسراییل در اثر توافق هسته ای ایران را جبران می کند.روزنامه راستگرای اسرائیلی "میکور ریشن" در مقاله ای با بیان اهمیت استراتژیک شهرک ها برای اسراییل نوشت: " شهرک ها، عمق استراتژیک اسرائیل هستند. ریاست جمهوری آمریکا باید موضعی روشن و صریح در برابر حق اسراییل در الحاق این شهرک ها به خاک اسرائیل در پیش گیرد."
اسرائیل در مناطق کرانه باختری (تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین) اقدام به ساخت شهرک هایی می کند که آمریکا، سازمان ملل متحد و اروپا ساخت آنها را غیرقانونی می دانند.
" اریی کهانا" نویسنده مقالات سیاسی روزنامه در مقاله ای تحت عنوان " یتهسار (نام یک شهرک اسرائیلی نشین) در برابر بوشهر" نوشت : "اوباما اگر به موافقت اسراییل در برابر توافق هسته ای اهمیت می دهد باید با الحاق شهرک اسرائیلی نشین یتهسار و سایر شهرک های دیگر به خاک اسراییل موافقت کند."
کهانا در ادامه از بنیامین نتنیاهو نخست وزیر اسراییل خواست تا در دیدار خود با اوباما در ماه نوامبر آینده از وی بخواهد تعهد کتبی مبنی بر عدم به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین ارائه دهد. همچنین تعهد دهد در برابر ادامه ساخت شهرک ها و طرح های یهودی سازی شهر قدس و کرانه غربی چشم پوشی کند.
به عقیده وی، نتنیاهو می تواند از تغییرات ژئواستراتژیک در منطقه و جدایی های داخلی موجود در فلسطین استفاده و اوباما را متقاعد کند که به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل فلسطین ایده ای نادرست است و باعث ایجاد ثبات نخواهد شد.
نتنیاهو در تبلغاتی انتخاباتی اخیر خود گفته بود: "هر کس خواهان تاسیس دولت مستقل فلسطین در کرانه غربی است در واقع خواهان دادن زمین به اسلام افراطی برای اجرای عملیات ضد اسراییل است.""گیلاد اردان" وزیر امنیت داخلی اسراییل نیز در توییتر نوشت: " ایالات متحده آمریکا و غرب همگی باید ملحق شدن منطقه جولان به خاک اسراییل را به رسمیت بشناسند." وی تاکید کرد این اقدام دلیلی بر جدیت باراک اوباما در درک نگرانی های اسراییل محسوب می شود.
منطقه جولان بخشی از خاک سوریه است که هم اکنون در اشغال نظامی ارتش اسرائیل است.
" نفتالی " وزیر آموزش اسراییل که ریاست حزب تندروی مذهبی " خانه یهودی" را به عهده دارد نیز از کشورهای جهان به ویژه آمریکا خواست تا الحاق منطقه جولان به خاک اسراییل را به رسمیت بشناسند
کودتای ناکام در داعش
 منابع محلی در عراق می‌گویند، رهبر گروه تروریستی داعش به تازگی موفق شده تلاش برای کودتای داخلی علیه خود در موصل را ناکام بگذارد.  
به گزارش ایسنا  رأفت الزراری، از فعالان رسانه‌ای استان نینوا عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: بغدادی اخیرا موفق شده طرح کودتا علیه خود را ناکام بگذارد و عوامل این طرح را که بیشترشان عراقی بودند اعدام کرده است.  
الزرای به نقل از برخی منابع بومی موصل گفت: بغدادی جمعی از فرماندهان خود از جمله مسئولان بخش جذب نیرو، امور نظامی و هفت فرمانده دیگر که بیشترشان از قبیله الجبور عراق بودند و قصد داشتند علیه وی کودتا کنند را به نشستی در جنوب موصل دعوت کرده و بلافاصله تمامی آنها را به اتهام خیانت و تلاش برای کودتا به اعدام محکوم کرده که این حکم همان روز (شنبه) اجرا شده است.  
پیشتر نیز اخباری از تلاش برای کودتای داخلی علیه بغدادی منتشر شده بود که ظاهرا وی توانسته این تلاش‌ها را ناکام بگذارد.  
الزراری افزود: در صحنه نبرد نیز با پیشروی نیروهای پیشمرگ در محورهای جنوبی کرکوک و شمال شرق موصل، البغدادی تغییرات گسترده‌ای در سطح فرماندهان نظامی خود اعمال کرده است. 
آلمانی ها چگونه از پناهجویان استقبال کردند؟ (+عکس)
آنها با لبخند‌هایی شرمسار برای منتظران دست تکان می‌دهند و شیشه‌های آب، کاپشن‌ها و کلاه‌ها و بسته‌های غذایی و میوه را با خوشحالی از دست آنان می‌گیرند.
اگر در این روزها از ایستگاه اصلی راه‌آهن مونیخ رد شوید شاید فکر کنید که تیم ملی فوتبال این کشور جام قهرمانی دیگری را برده و تا چند دقیقه دیگر با قطار وارد مونیخ خواهد شد. صد‌ها نفر در ایستگاه قطار ساعت‌ها در انتظار ایستاده‌اند.

به گزارش اعتماد، در دست‌های‌شان پلاکارد‌هایی به مضمون «خوش آمدید» به چشم می‌خورد و دسته‌های گل. برای افرادی که از قطار‌ها خارج می‌شوند هورا می‌کشند و دست می‌زنند.

 چند نفر کورال شادی بتهوون را می‌خوانند. اما کسانی که این افراد مشتاقانه در انتظار آنانند نه قهرمان‌های فوتبال آلمانی که پناهجویانی‌اند که پس از هفته‌ها سرگردانی در مجارستان با قطار وارد خاک آلمان شده‌اند.

 آنها با لبخند‌هایی شرمسار برای منتظران دست تکان می‌دهند و شیشه‌های آب، کاپشن‌ها و کلاه‌ها و بسته‌های غذایی و میوه را با خوشحالی از دست آنان می‌گیرند.

استقبال آلمانی از پناهجویان خارجی

استقبال مردم آلمان از مهاجران خارجی (عکس)

تنها در آخر هفته گذشته ١٤ هزار پناهجو وارد مونیخ شده‌اند. دولت آلمان اعلام کرده است که تا پایان سال جاری میلادی حدود ٨٠٠ هزار پناهجو وارد آلمان خواهند شد. ادارات مسوول امور پناهندگی در مقابل این افزایش ناگهانی پناهجو، درمانده‌اند.

تصاویر پناهجویانی که در شهر برلین در پارک‌ها شب را سر می‌کنند در رسانه‌های آلمان بارها پخش و باعث بحث‌ها و انتقادات فراوانی شده است.

ساکنان آلمان، به خصوص در شهرهایی مانند برلین، هامبورگ ومونیخ که با تعداد زیادی از پناهجویان روبه‌رو هستند، با کارهای داوطلبانه تا حدودی کار را از دوش ادارات برداشته‌اند.



 مردم در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک گروه‌های کمک ایجاد کرده و کمک‌های مالی و غیرمالی را به پناهجویانی می‌رسانند که هنوز در انتظار پذیرفته شدن پرونده خود در ادارات آلمانند و به همین دلیل وارد سیستم کمک‌های اجتماعی نشده‌اند.

کمک‌های مردم آلمان به حدی زیاد است که بسیاری از گروه‌های کمک‌کننده پس از چند روز اعلام کردند که از پذیرش لباس خودداری می‌کنند چون در چند هفته گذشته بیش از نیاز لباس صدقه گرفته‌اند.

در مقابل آن تقریبا هر روز در شهری از آلمان خانه‌ها و اماکنی که برای سکونت پناهجویان انتخاب یا ساخته شده‌اند به آتش کشیده می‌شوند. تاکنون کسی در این آتش‌سوزی‌ها کشته نشده اما حدود ١٠ نفر مجروح شده‌اند. خبر حمله به پناهجویان و خارجی‌ها در اماکن عمومی در سراسر آلمان تقریبا هر روز در رسانه‌ها دیده می‌شود.

استقبال آلمانی از پناهجویان خارجی
استقبال مردم آلمان از مهاجران خارجی (عکس)

واکنش رسانه‌ها، سیاستمداران، روشنفکران، هنرمندان و متفکران آلمانی درباره موج جدید پناهجویان ابعاد مختلفی از گفتمان پناهجویی در آلمان را روشن می‌کند.

تاکنون بیشتر هنرمندان و شخصیت‌های محبوب تلویزیونی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند تا متفکران و روشنفکران. کسانی مانند یورگن هابرماس، فیلسوف بزرگ آلمانی تاکنون در این باره سکوت کرده‌اند. جای خالی کسی مانند گونتر گراس، نویسنده آلمانی که در آوریل ٢٠١٥ درگذشت و در بسیاری از مسائل سیاسی روز مداخله می‌کرد، حس می‌شود.

هنرمندان و چهره‌های محبوب عامه اما واکنش‌های روشن و فراوانی از خود نشان داده‌اند. برای مثال بازیگر و کارگردان مشهور و محبوب آلمانی، تیل شوایگر Till Schweiger، در صفحه فیسبوک خود با لحنی تند با کسانی برخورد کرد که در کامنت‌های خود نسبت به پناهجویان تنفرپراکنی می‌کردند.

شوایگر اعلام کرد که چنین کسانی را در صفحه خود و به عنوان طرفدار خود نمی‌خواهد. او همچنین در چند برنامه تلویزیونی و در اخبار سراسری هم ظاهر شد و نظرات خود را تکرار کرد. او قصد دارد با پول شخصی خود یک کمپ پناهندگی با شرایط مناسب بسازد.



گروه‌های موسیقی مانند die Toten Hosen و die Ärtze جزو گروه‌هایی بوده‌اند که به نفع پناهجویان و بر ضد جو ضدخارجی آلمان موضع‌گیری کرده‌اند. این گروه‌ها که از سنت پانک برمی‌خیزند در گذشته نیز موضع‌گیری‌های مشابهی از خود نشان داده‌اند.
 
Udo lindenbergاودو لیندن برگ، خواننده بسیار محبوب آلمانی، اعلام کرده است که در اویل ماه اکتبر کنسرت بزرگی با شرکت دیگر خواننده‌های مشهور آلمانی برگزار خواهد کرد تا همبستگی خود را با پناهجویان اعلام کرده و به آنها خوشامد بگوید.

حتی کمدین‌هایی مانند یوکو و کلاس، Joko und Klaas که تا کنون به مسائل سیاسی اهمیتی نشان نمی‌دادند و با برنامه طنز تلویزیونی خود در میان قشر جوان و دور از سیاست بسیار موفق‌اند، با پیامی طولانی در یوتیوب و فیسبوک به نفع پناهجویان موضع‌گیری کرده و صریحا از مخاطبان خود خواسته‌اند که با جریان‌های راست و ضدخارجی همراهی نکنند.

مهم‌تر و جالب‌تر از نگاه هنرمندان و روشنفکران به مساله پناهندگی، واکنش جدید رسانه‌ها و سیاستمداران و تغییر افکار عمومی نسبت به این موضوع است.




 مساله پناهجویان خبر اول همه رسانه‌های آلمانی، از تلویزیون و رادیو تا روزنامه‌ها و سایت‌های خبری در چند هفته گذشته است.

تصویر‌هایی که در این اخبار نشان داده می‌شوند نه هجوم سیل‌وار پناهجویان به اروپا و آلمان بلکه تصویر انسان‌هایی است که از جنگ و تعقیب گریخته، ماه‌ها آواره بوده، با زحمت و با ریسک‌های فراوان خود را به اروپا رسانده و اکنون به کمک نیاز دارند، زیرا ادارات آلمانی از عهده رسیدگی به آنها برنمی‌آیند.

موضوع اصلی پناهجویانی‌اند که در راه اروپا در دریای مدیترانه غرق شده یا در کامیون‌های سربسته خفه شده‌اند و نه خارجیانی که به قصد سوء استفاده مالی به اروپا هجوم می‌آورند. بسیاری از رسانه‌های مهم میانه‌رو و حتی محافظه‌کار آلمانی، که تا چند ماه یا سال پیش از خطر اسلامیزه شدن اروپا به دلیل پناهجویان و مهاجرین سخن می‌گفتند، نسبت به «پناهندگان قلابی» هشدار می‌دادند یا اعلام می‌کردند که ظرفیت اروپا و آلمان برای پذیرش پناهجویان به زودی به پایان خواهد رسید، اکنون تیتر‌ها، مقالات و نظرات مثبت‌تری درباره مساله پناهجویان منتشر می‌کنند.

 بسیاری از سیاستمداران میانه‌رو، محافظه‌کار و دست‌راستی آلمان که تا چندی پیش نگاهی بسیار انتقادی به پناهجویان داشتند و با جملات و سخنان خود به پوپولیسم علیه خارجی‌ها دامن می‌زدند، اکنون از جریان‌های راست افراطی و نظرات ضد پناهجویی آنها انتقاد کرده و مردم آلمان و رای‌دهنده‌های خود را به کناره‌گیری از آنها فرا می‌خوانند.

مثال شاخص آن سخن‌های صدراعظم آلمان آنجلا مرکل است که تا کنون چند بار و به روشنی از مردم آلمان خواسته است که در تظاهرات یک گروه راست با نظرهای ضدخارجی شرکت نکنند؛ خواهشی که معمولا از سوی یک مقام دولتی بیان نمی‌شود.



رییس حزب سوسیال دموکرات آلمان، زیگمار گابریل اعلام کرده که آلمان می‌تواند سالی ٥٠٠ هزار پناهنده بپذیرد و با تکذیب احزاب محافظه‌کار مواجه نشده؛ امری که تا چند ماه پیش ناممکن می‌نمود.

دولت آلمان در سیاست‌های جدید پناهندگی خود که چند روز پیش اعلام شد اگرچه قدم‌هایی به عقب برداشته اما در بسیاری موارد شرایط را برای پناهجویان آسان‌تر کرده است. بسیاری از فعالان در زمینه امور پناهجویی و سیاستمداران متمایل به چپ، از طرفداران سنتی پناهجویان، در گفت‌وگو‌های غیررسمی می‌گویند که فضای سیاسی کنونی آلمان قویا به نفع پناهجویان است.

بسیاری از مفسران سیاسی علت اصلی این تغییر فضا و سیاست را قوی‌تر شدن جریان‌های راست افراطی در آلمان و حرکات خشونت‌باری مانند به آتش کشاندن کمپ‌های پناهندگی می‌خوانند.

ورود مهاجران خارجی به آلمان
ورود مهاجران خارجی به آلمان


به عقیده این مفسران رسانه‌ها و سیاستمداران محافظه‌کار و دست راستی آلمان با اظهارات خود در بسیاری موارد در ساخت تصورهای راسیستی و نژادپرستانه و آن جو ضد خارجی شریک بودند که هر پناهجو را به چشم دشمن، «انگل اجتماعی» و «جنایتکار» می‌بیند. حالا و پس از حملات تروریستی به کمپ‌های پناهندگی، این رسانه‌ها و سیاستمداران انگار از اشباحی که خود فراخوانده‌اند ترسیده‌اند. البته در این جریان غالب هنوز سیاستمدارانی هستند که به سیاست و نظرات پوپولیستی خود ادامه می‌دهند.

چند روز پیش یکی از سیاستمداران حزب دست راستی CSU اعلام کرد که می‌شود پناهجویان سوری را به مناطقی از سوریه برگرداند که در آن جنگ داخلی جریان ندارد. اما این اظهارنظر با مخالفت شدید چند عضو ارشد همان حزب روبه‌رو شد.

پاسخ به این پرسش که این نگاه مثبت به پناهجویان در جامعه آلمان تا چه حد متداوم و دور از مدهای روز خواهد بود، ساده نیست. مردم آلمان اکنون تحت تاثیر اخبار دهشتناکِ وضعیت پناهجویان آماده به کمکند.

 این پناهجویان تا چند وقت دیگر به همکلاسی‌ها، همسایه‌ها و رقبای کاری ساکنان آلمان تبدیل خواهند شد. ادغام این پناهجویان در جامعه آلمان لازم است اما با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود. آیا مردم آلمان آن وقت نیز چهره‌ دوستانه خود را نشان خواهند داد؟



ورود مهاجران خارجی به آلمان
ورود مهاجران خارجی به آلمان

جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی
جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی

جمع آوری لباس از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی
جمع آوری لباس از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی

جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی
جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی

جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی
جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی

جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی
جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی

جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی
جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی

ارائه بسته های غذایی از سوی مردم آلمان به مهاجران خارجی
ارائه بسته های غذایی از سوی مردم آلمان به مهاجران خارجی

جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی
جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی

جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی
جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی

جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی
جمع آوری آب و غذا از سوی مردم آلمان برای مهاجران خارجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد