سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

ساخت مجتمع فولاد در بندر امام، فرصت یا تهدید؟

ایلنا بررسی می‌کند

طبق گفتهٔ بخشدار بندر امام، قرار است به زودی کلنگ احداث یک مجتمع فولاد با ظرفیت تولید دو میلیون تن در شهرک صنعتی این شهر به زمین زده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام، درحالی‌که این شهر بندری در دوران گذار از سنت به مدرنیته صنعتی، به‌سرعت در دهه‌های اخیر رشد داشته، اما در بعُدِ توسعه اجتماعی و زیرساخت‌ها، رشد چندانی نداشته است.

وجود اداره کل بنادر و منطقه ویژه اقتصادی و شرکت‌های همجوار، در جنوب این شهر – وجود منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ده‌ها مجتمع عظیم در جنوب شرقی – وجود آزادراه خلیج‌فارس و راه‌آهن سراسری در شرق و ایجاد مجتمع فولاد شادگان در غرب این شهر یکصد هزارنفره، علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، عملاً راه توسعهٔ شهری را گرفته است.

این شهر که در شمال خود تنها شهرک صنعتی را با تعدادی از صنایع کوچک و متوسط می‌دید، حالا با ایجاد یک مجتمع فولاد دو میلیون تنی عملاً به محاصره صنایع و آلاینده‌های آن‌ها در خواهد آمد. شهری که متناسب با رشد صنعت، در ابعاد دیگر رشد نداشته است.

عدم زیرساخت‌های مناسب مانند جاده‌های کمربندی، پل‌های روگذر، فقدان کمربند سبز، ازیک‌طرف و عدم ایجاد امکانات بهداشتی، درمانی و رفاهی از طرف دیگر، علاوه بر دو معضل بیکاری جوانان شهر و سهم ناچیز شهرداری از درآمدهای صنایع، شرح مختصری ست از شرایط موجود.

طبق گفتهٔ برخی مسئولان، ایجاد مجتمع فولاد در شهرک صنعتی بندر امام، علاوه بر ایجاد زمینهٔ اشتغال مستقیم دو هزار نفر، زمینهٔ اشتغال غیرمستقیم پانزده هزار نفر را فراهم خواهد کرد.

حال، پرسشی که مطرح می‌شود این است که ایجاد اشتغال به چه قیمت؟ آیا فوج عظیم صنایع موجود در منطقه، قادر به رفع مشکل بیکاری جوانان این شهر نیستند؟

آیا تأمین انرژی موردنیاز این مجتمع جدید که آب، برق و گاز فراوانی می‌خواهد، از امکانات موجود مانند کانال انتقال آب که به‌سختی جوابگوی نیاز شهروندان است، تأمین خواهد شد؟

آیا توسعهٔ زیرساخت‌ها نیز در این طرح دیده شده، یا قرار است با اتکا به همین شرایط موجود، بر مشکلات فعلی افزوده شود؟

البته مسائل دیگری مانند دفع پساب‌ها، و مسائل زیست‌محیطی با توجه به قرار گرفتن این مجتمع در جوار کانال انتقال آب، نیز مطرح است. مانند پرسش‌هایی که چرا از این طرح در ماهشهر و منطقه آزاد اروند استقبال نشد؟

در پایان بد نیست استقبال‌کنندگان از این طرح، از علت کُندی پیشرفت پروژه فولاد شادگان که در کمتر از ۱۰ کیلومتری بندر امام قرار گرفته، اطلاعانی را کسب نمایند. تا خدایی نکرده در صورت اپیدمی بودن این مشکلات، گریبان این میهمان ناخوانده بندر امام را نگیرد.

مجتمع فولاد بندر امام
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد