سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزیده اخبار سیاسی در فضای مجازی

رهبر انقلاب با این جملات از مذاکرات هسته‌ای حمایت کردند 

  

مقام معظم رهبری در دو سال گذشته ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی‌های گوناگون به تشریح دلایل حمایت از تداوم مذاکرات هسته‌ای پرداخته‌اند.
آفتاب :
 ایشان که همواره تاکیده دارند که «سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نداشتن سلاح هسته ای» است، بارها اعلام کرده اند که مذاکره را به نوعی «عبور هنرمندانه از موانعی که دشمن بر سر راه پیشرفت کشور ایجاد کرده» می دانند. چه آنکه در بیاناتشان در دیدار با مسئولان نظام در تیرماه سال92، فرمودند: «تعامل با دنیا هیچ ایرادی ندارد، ما از اول هم اهل تعامل با دنیا بودیم؛ منتها در تعامل، طرف مقابل را باید شناخت؛ شگردهای او را باید دانست؛ هدفهای اساسی و کلان را باید در مدّ نظر داشت. ممکن است دشمنی سر راه شما را بگیرد، بگوید از اینجا نباید جلو بروید. سازش با او به این صورت نیست که شما قبول کنید، برگردید؛ هنر این است که شما کاری کنید که راهتان را ادامه دهید، او هم مانع کار شما نشود».

ایشان در دیداری که با مردم قم در دی ماه سال 92 داشتند، نیز تاکید کردند که «نظام جمهوری اسلامی درباره‌ی موضوعات خاصّی که مصلحت بداند، با این شیطان برای رفع شرّ او و برای حلّ مشکل، مذاکره می کند؛ معنای این آن نیست که این ملّت مستأصل شده است، ابداً». رهبر معظم انقلاب در دیدار با مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی که در فروردین سال 93 برگزار شد نیز اذعان کردند که «موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد». ایشان در فراز دیگری از سخنانشان در این دیدار بار دیگر تاکید می کنند که «با طراحی جدید دولت برای مذاکره درخصوص موضوع هسته ای موافقت شد تا جوّ جهانی شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل گرفته شود».

به گزارش خبرآنلاین،دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای در گزارشی توصیه‌ مهم رهبر انقلاب در مورد بحث‌ها پیرامون مسئله‌ هسته‌ای را تاکید بر این نکته دانسته که «نگذارید دودستگی بشود». رهبر انقلاب در اولین روز سال جاری، آنچه را که موجب می‌شود انتقاد، منجر به دودستگی نشود، تبیین کرده‌اند؛ هم به دولتی‌ها تذکر داده‌اند که «دلواپس بودن جرم نیست» و «از تحقیر و اهانت به منتقدان» خودداری کنند، هم به منتقدین توصیه کردند که «انصاف را رعایت کنند» و نقدها «بایستی جوری باشد که اعتماد عمومی را از کسانی‌ که مسئولند و مشغول کارند، سلب نکند؛ تذکّر دادن باید جوری باشد که موجب بی‌اعتمادی عمومی نشود».

با این حال منتقدان توافق هسته ای که بر خود نام «دلواپس» نهاده اند تا مرز خائن خواندن اعضای تیم هسته ای از یکسو و تاویل سخنان رهبری از سوی دیگر و بیان مسائلی به نقل از ایشان در جلسات خصوصی و تریبون های عمومی اعم از مجلس، رسانه های همگانی و ...پرداخته اند.

آنچه در ادامه می آید، گزیده ای از حمایت های مقام معظم رهبری از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در دو سال گذشته است:

در مراسم تحلیف  دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش (1392.7.13): «ما از تحرک دیپلماسی دولت حمایت میکنیم، پشتیبانی میکنیم. در کنار آمادگی‌های همه‌جانبه‌ی ملّت ایران - چه از لحاظ اقتصادی، چه از لحاظ امنیّت داخلی، چه از لحاظ استحکام ساخت درونی نظام اسلامی، چه از لحاظ وحدت ملّی و چه از لحاظ نظامی - به تلاش و تحرک دیپلماسی هم اهمیت می دهیم و حمایت می کنیم.»

در دیدار پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر کشور(1392.8.29): « ک نکته هم درباره‌ی مسائل اخیر و این بگومگوهایی که در صحنه‌ی سیاست خارجی و مسائل هسته‌ای و گفتگو و مذاکره و از این حرفها هست، عرض بکنیم. اوّلاً بنده اصرار دارم بر حمایت از مسئولانی که اجرای کار برعهده‌شان است، از همه‌ی دولتها بنده حمایت می کنم، از مسئولان - مسئولان داخلی، مسئولان خارجی - حمایت می کنم و وظیفه‌ی ما است. من خودم مسئول اجرایی بوده‌ام، وسط میدان بوده‌ام، سنگینی کار و سختی کار را با همه‌ی وجود احساس کرده‌ام؛ میدانم که کار اداره‌ی کشور کار سختی است. لذا اینها به کمک احتیاج دارند، من هم کمکشان می کنم، حمایتشان می کنم»

در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان (1392.8.12): « هیچ‌کس نباید این مجموعه‌ی مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ی شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه‌ی یک - سازش‌کار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچّه‌های خودمان هستند، بچّه‌های انقلابند؛ یک مأموریّتی را دارند انجام میدهند. کار سختی هم هست [که‌] بر عهده‌ی اینها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده‌ی آنها است انجام میدهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده میشود - که اینها سازش‌کارند، و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرفها نیست...... اینهایی که در مسئله‌ی دیپلماسی مشغول کار هستند، بچّه‌های مایند، جوانهای خود مایند - [توصیه میکنیم‌]؛ توصیه‌ی ما به اینها این است: مراقب باشید لبخند فریبگرانه شما را دچار اشتباه نکند، دچار خطا نکند؛ ریزه‌کاریهای کار دشمن را ببینید».

در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران (1393.2.21): «من همواره طرفدار ابتکار در سیاست خارجی و مذاکره بوده و هستم و توصیه همیشگی من به مسئولان این بوده که در سیاست خارجی و مبادلات بین المللی هرچه تلاش و ابتکار وجود دارد به کار بندند اما نباید نیازمندی های کشور و برخی مسایل همچون تحریم ها، به مذاکره گره زده شود».

در دیدار با مسئولان نظام (1393.4.16): البتّه ما به تیم مذاکره‌کننده‌مان اعتماد داریم. مطمئنّیم یقیناً آنها به دست‌اندازی به حقوق کشور و حقوق ملّت و کرامت ملّت راضی نخواهند شد و اجازه نخواهند داد که چنین کاری انجام بگیرد.

در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین (1393.9.6): «هیئت مذاکره کننده‌ى ما حقّاً و انصافاً پرتلاش و جدّى هستند؛ ایستادگى میکنند، با منطق حرف میزنند، زیر بار حرف زور نمیروند، دارند کار میکنند؛ این را هم همه توجّه داشته باشند. حالا جزئیّات و آنچه را در این گفتگوها میگذرد، غالباً مردم مطّلع نیستند؛ نه، با جدّیت، با منطق، با دلسوزى دارند کار میکنند و منطقى هم عمل میکنند». «یکى از افراد هیئت مذاکره‌کننده چندى پیش حرف خوبى زد، گفت اگر به توافق هم نرسیدیم، آسمان به زمین نمى‌آید، دنیا به آخر نمیرسد؛ خب، نشود. حرف درستى است. ما آن‌چنان که حالا آنها خیال کردند، ضرر نمیکنیم؛ تصوّر کردند که اگرچنانچه چنین بشود، چنان خواهد شد؛ نه، راه حل وجود دارد، راه حل همین اقتصاد مقاومتى است»

در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى (1393.11.19): «مسئولین ما و هیئت مذاکره‌[ کننده‌ی‌] ما و دولت ما همه‌ی تلاششان را دارند میکنند که حربه‌ی تحریم را از دست دشمن خارج کنند». «طرف ایرانی، برخی از کارهایی که میتوانست او را به توافق نزدیک کند انجام داده است. کارهای متعدّدی را انجام داده». «این همه کارهای بزرگ انجام داده‌اند، طرف ایرانی بنابراین منطقی عمل کرده است، طبق منطق مذاکره عمل کرده است؛ طرف مقابل زیاده‌خواهی میکند، پررویی میکند، باج‌خواهی میکند؛ خب مسئولین ما اگر چنانچه در این زمینه‌ها ایستادگی نشان بدهند، حق با آنها است، کسی نباید آنها را ملامت بکند، باید ایستادگی به خرج بدهند و دارند به خرج میدهند، ایستادگی به‌خرج میدهند. »

در سخنرانی در حرم مطهر رضوی (1394.1.1): «مسئولان و هیأت مذاکره‌کننده در مقابل تحمیل‌ها و زورگویی‌های آمریکا کوتاه نخواهد آمد و با ایستادگی در این آزمون بزرگ موفق خواهند شد». «نه مسئولان و نه هیأت مذاکره‌کننده و نه ملت ایران، مطلقاً زورگویی‌های آمریکا را قبول نخواهند کرد.»
در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام (1394.1.20): «با وجود اینکه من خوش‌بین نبودم به مذاکره‌ی با آمریکا، با این مذاکرات موردی، مخالفت نکردم، موافقت کردم؛ از مذاکره‌کنندگان هم با همه‌ی وجود حمایت کردم، الان هم حمایت میکنم.  اگر کسی بگوید که ما مثلاً با توافق یا با رسیدن به یک نقطه مخالفیم، نه، خلاف حق و خلاف واقع گفته است. اگر یک توافقی انجام بگیرد که این توافق توافقی باشد که منافع ملّت را، منافع کشور را تأمین بکند، بنده کاملاً با آن موافقت خواهم کرد.» «همان‌طور که عرض کردم بنده به مجریان امر اعتماد دارم؛ این را شما بدانید؛ این آقایانی که مشغول کار هستند، اینها افرادی هستند مورد اعتماد ما، من در مورد آنها هیچ تردیدی [ندارم]؛ در آنچه تا حالا بودند، ان‌شاءالله بعد از این هم تردیدی به‌وجود نخواهد آمد؛ هیچ تردیدی نسبت به آنها ندارم.»

در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام (1394.2.30): «مسئولین عزیز ما که در این میدان با شجاعت حرکت میکنند، بدانند تنها راه مقابله‌ی با دشمن وقیح، عزم راسخ و عدم انفعال است؛ اینها باید بتوانند پیام ملّت ایران و عظمت ملّت ایران را در مذاکرات نشان بدهند. همه‌ی ما - هرکدام و در هرجا - کسانی هستیم که به برکت انقلاب اسلامی این توفیق را پیدا کردیم مسئولیّتی داشته باشیم».
در دیدار مسئولان نظام (1394.4.2): «بنده هیئت مذاکره‌کننده را - همین دوستانی که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین میدانم، هم غیور میدانم، هم شجاع میدانم، هم متدیّن میدانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضّاری که اینجا تشریف دارید، از محتوای مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس میگذرد مطّلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان میکردید. من البتّه علاوه‌ی بر اینها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابقشان می‌شناسم؛ اینها مردمانی هستند متدیّن و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش میکنند برای این کار. انصافاً غیرت ملّی هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیری از کسانی قرار میگیرند - که حالا نمیخواهم تعبیرِ متناسب واقعی را بکنم، چون گاهی تعبیرهایی هست که واقعاً شایسته‌ی آن تعبیرند امّا خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم - و انصافاً در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان میکنند، دنبال میکنند و تعقیب میکنند». «دوستان مذاکره‌کننده در جریان نظرات ما هستند؛ جزئیّات را با آنها در میان گذاشته‌ایم؛ [البتّه] جزئیّات مورد نظر و آن چیزهایی که بنده وارد میشوم؛ در خیلی از جزئیّات هم ما وارد نمیشویم.»
در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای (1394.4.24): «با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولاً لازم میدانم از تلاش پیگیر و پرطاقت هیئت مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ئی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است».

در خطبه های نماز روز عید فطر ( 1394.4.27): «یک مسئله هم مسئله‌ی داخلی ما است که مسئله‌ی مذاکرات هسته‌ای است. چند نکته را در زمینه‌ی این مسئله لازم است عرض کنم. نکته‌ی اوّل تشکّر از دست‌اندرکاران این مذاکرات طولانی و نفس‌گیر است، رئیس جمهور محترم و بالخصوص هیئت مذاکره‌کننده که حقیقتاً زحمت کشیدند و تلاش کردند؛ چه این متنی که تهیّه شده است، در مجاری قانونی پیش‌بینی‌شده‌ی خود تصویب بشود و چه نشود، اجر آنها محفوظ است؛ این را به خود آن برادران هم از نزدیک عرض کردیم».
در دیدار رئیس‌جمهور و اعضاى هیأت دولت‌ (1394.6.4): «حالا ما درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای تا حالا خیلی حرف زدیم، مطالب زیادی گفته‌ایم و شنیده‌ایم و آنچه مهم است این است که این مذاکرات را آقایان توانستند ختم کنند، چون بالاخره خود کِش دادنِ مذاکرات یک مسئله‌ای بود و توانستند سر این مسئله را ببندند؛ خود این خیلی کار مهمّی است. حالا ان‌شاءالله که اگر گوشه‌کنارش مشکلی هم وجود داشته باشد، با تدبیر شماها و دیگرانی که مسئولند، برطرف خواهد شد. به‌هرحال از همه‌ی برادران و خواهران که مشغول کار هستند، ما تشکّر میکنیم.»

حمید رسایی یک روز پس از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به این موضوع واکنش داد.
آفتاب : به گزارش ایلنا، حمید رسایی یک روز پس از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به این موضوع واکنش داد و در اینستاگرام خود نوشت:


هیچ دولتی در دنیا ازارتباط با این روباه سود نبرده. دیروز درآستانه هفته دولت، با مطالبه مقامات دولتی، دانشجویان معترض به بازگشایی لانه روباه کتک خوردند! درحالیکه اعتراض آنها به این سابقه منحوس بود:

 

1- جدا کردن افغانستان ازایران (پیمان پاریس سال1857).

2- اعطای 70سال انحصار استفاده ازمعادن، جنگلها، گمرکات وکشتیرانی رایگان در کارون به انگلستان که بامخالفت حاج‌ملا‌علی کنی باطل شد (قرارداد رویتر1872)

3- ایجاد فرقه‌های ضاله بابیت وبهائیت به قصد انحطاط مذهبی درایران.

4- جدا کردن بخشی ازبلوچستان از خاک ایران (1887).

5- تحمیل انحصار توتون وتنباکو به ایران که باحکم میرزای شیرازی لغو شد (قرارداد تالبوت).

6- تحمیل تاسیس قمارخانه به ایران ازسوی میرزا ملکم‌خان که بامخالفت روحانیون ملغی شد.(قرارداد لاتاری1889)

7- تلاش برای بهره برداری اکتشافات، استخراج وغارت منابع نفتی ایران (قرارداد دارسی 1901).

8- به انحراف کشاندن انقلاب مشروطیت وزمینه‌چینی برای اعدام شیخ فضل‌الله نوری.

9- تحمیل قرارداد1919 که براساس آن شمال ایران نیز زیرسلطه انگلستان قرار گرفت.

10- تحمیل قرارداد گس-گلشائیان در (1933) که حق بهره‌برداری ازمعادن، جنگل‌ها، معافیت گمرکی برای کالاهای کشاورزی بریتانیا، استفاده رایگان ازنفت ایران برای نیروی دریایی انگلیس و خرید زمین‌هایی که درآن نفت کشف می‌شد به قیمت زمین عادی به انگلستان اختصاص یافت.

11- اشغال ایران درچارچوب حمله متفقین به ایران وتحمیل قحطی به ملت ایران.

12- کمک به فرار رضاخان از ایران وروی کار آوردن فرزندش.

13- نقش مستقیم در کودتای 28 مرداد(1953).

14- نقش مستقیم در جدایی کل سرزمین‌های جنوبی خلیج‌فارس که در1971 به جدایی کامل بحرین انجامید.

15- تحریک گروهک‌ها وقومیت‌ها پس ازپیروزی انقلاب اسلامی.

16- کمک به رژیم بعثی عراق برای حمله به ایران و ادامه پشتیبانی‌ درطول هشت سال جنگ.

17- حمله به سفارت ایران درلندن وشهادت دوکارمند ایرانی.

18- حمایت مستمر ازگروهک‌ها وبراندازان جمهوری اسلامی در33 سال گذشته.

19- حمایت وپشتیبانی ازسلمان رشدی، نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی.

20- آموزش و تجهیز و پشتیبانی از بمب‌گذاری ودیگر اقدامات تروریستی.

21- حمایت ازفتنه88 ازطریق سفارتخانه‌اش درتهران.

22- مشارکت درتحریم‌های ایران طی 33سال گذشته.

23- زمینه‌چینی برای ترور دانشمندان هسته‌ای ایران.

24- حمایت ازبراندازان نظام جمهوری اسلامی ایران ازطریق دادن پناهندگی ومجوز اقامت دائم به آنها.

25- تجاوز ناوگان دریایی انگلیس به حریم دریایی ایران که به دستگیری تفنگداران آنها منجرشد
اتریش و آلمان مرزهایشان را به‌روی پناهجویان باز کردند
اتریش و آلمان مرزهای خود را به روی هزاران پناهجویی باز کرده‌اند که بسیاری از آنها از مناطق جنگ‌زده از جمله سوریه هستند. در حال حاضر شمار زیادی از پناهجویان از مجارستان وارد اتریش شده‌اند و بعضی از آنها مستقیما به شهر مونیخ در آلمان رفته‌اند.
آفتاب :
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است که کشورش بدون افزایش مالیات‌ها و یا تغییر در بودجه می‌تواند به پناهجویانی که وارد این کشور می‌شوند کمک کند. مجارستان هم اعلام کرده است که هر چند موقتا محدودیت انتقال پناهجویان از این کشور را کاهش داده، اما طرح هایی برای تشدید کنترل در مناطق مرزی کشور دارد. اتریش نیز گفته است که محدودیتی را در مورد شمار پناهجویانی که وارد این کشور می‌شوند، در نظر نخواهد گرفت.

به گزارش آفتاب، مقامات اتریش گفته‌اند که انتظار می‌رود حدود ده هزار پناهجو ظرف امروز از مجارستان وارد خاک اتریش شوند. یکی از سخنگویان وزرات کشور اتریش گفته است که این کشور درخواست همه پناهجویان واجد شرایطی را که از این کشور درخواست پناهندگی کنند، می‌پذیرد. گزارش ها حاکی است که برای دومین روز متوالی صدها پناهجوی دیگر پیاده به سوی مرز اتریش حرکت کرده اند.

این تصویر تاثرانگیز، جنازه یک پسر بچه 3 ساله مهاجر سوری به نام "آیلان" از شهر جنگ‌زده "کوبانی" را نشان می‌دهد که در ساحل بدروم ترکیه به خواب ابدی فرو رفته است و یک مامور گارد مرزی بالای سر او ایستاده است. این تصویر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت

جنگ و تنش در خاورمیانه؛ مهاجرت و پناه آوردن مردم به اروپا+تصاویر تکان‌دهنده

مقامات آلمان می گویند که انتظار می رود بسیاری از این پناهجویان به شهرهای مختلف این کشور سفر کنند. هزاران پناهجو پس از آن که مجارستان موافقت کرد که اتوبوس در اختیار آنها قرار دهد، از این کشور وارد خاک اتریش شده‌اند. مجارستان گفته است که به دلیل نگرانی از امنیت پناهجویانی که از روز گذشته پیاده عازم مرز اتریش شده بودند، حاضر شده که اتوبوس در اختیار آنها قرار دهد.

طی چند روز گذشته مجارستان با شدت دادن به تدابیر امنیتی مانع شده بود که پناهجویان با قطار به کشورهای غرب اروپا بروند. مقامات مجارستان گفته بودند که این پناهجویان پیش از سفر به سایر کشورهای اروپایی باید ثبت‌نام کنند که این اقدام باعث برانگیخته‌شدن خشم پناهجویان شده بود.

اتریش شب گذشته اعلام کرد که این کشور و آلمان توافق کرده‌اند که مرزهایشان را به روی پناهجویانی که در مجارستان هستند، باز کنند.

امدادرسانان اتریشی با دادن غذا و نوشیدنی‌های گرم از پناهجویانی که وارد خاک این کشور می‌شوند، استقبال کرده‌اند. اتریش گفته است پناهجویانی که وارد خاک این کشور می‌شوند می‌توانند از این کشور تقاضای پناهندگی کنند و یا در صورت تمایل از طریق این کشور به آلمان بروند.

پلیس اتریش گفته است که تا امروز صبح (شنبه ۵ سپتامبر) ۳۰۰۰ پناهجو وارد این کشور شده‌اند.
بسیاری از پناهجویان امیدوارند که از این طریق بتوانند به آلمان بروند. انتظار می‌رود آلمان در سال جاری ۸۰۰ هزار پناهجو بپذیرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت اقداماتی بیشتر برای حفاظت از پناهجویان و جلوگیری از قاچاق انسان تاکید کرد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اعتبار این اتحادیه بستگی به واکنش این نهاد در قبال بحران پناهجویان دارد. خانم موگرینی که پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ صحبت می‌کرد، بر ضرورت اقداماتی بیشتر برای حفاظت از پناهجویان و جلوگیری از قاچاق انسان تاکید کرد.

گزارش‌ها حاکی است که همچنان در مورد نحوه پاسخگویی به بحران فعلی پناهجویان هماهنگی زیادی بین اعضای اتحادیه اروپا وجود ندارد. آلمان از طرح کمیسیون اروپا مبنی بر عملی کردن سیستم سهمیه بندی برای پذیرش پناهجو از سوی اعضای اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای شرق اروپا با این طرح مخالف هستند. روز گذشته کشورهای لهستان، جمهوری چک و اسلواکی از تصمیم مجارستان در مورد تشدید کنترل مرزها حمایت کردند.

در سال‌های گذشته عکس‌های تکان‌دهنده دیگری هم درباره پناهجویان به اروپا منتشر شده است که بعضی از آنها را در زیر می بینید:

این عکس از خوان مدینا است که در سال ۲۰۰۴ عکاس یه روزنامه محلی در جزایر قناری بود. در آن هنگام قایقی که حامل مهاجران آفریقایی بود به آنجا می رسد و به دلیل واژگون شدن ۹ نفر از آنان غرق می شوند. عکس خوان مدینا که دو نفر از نجات یافتگان آن قایق را نشان می دهد، یک سال بعد جایزه ورلد پرس را از آن خود کرد.
این عکس از خوان مدینا است که در سال ۲۰۰۴ عکاس یه روزنامه محلی در جزایر قناری بود. در آن هنگام قایقی که حامل مهاجران آفریقایی بود به آنجا می رسد و به دلیل واژگون شدن ۹ نفر از آنان غرق می شوند. عکس خوان مدینا که دو نفر از نجات یافتگان آن قایق را نشان می دهد، یک سال بعد جایزه ورلد پرس را از آن خود کرد.
دو ناحیه کوچک در ساحل مراکش که قلمرو اسپانیا به شمار می آید، شمار زیادی از پناهجویانی که قصد رسیدن به اروپا را دارند به خود جلب می کند، زیرا فاصله این منطقه با اروپا تنها یک نرده فلزی است. عکس از خوزه پالازون.
دو ناحیه کوچک در ساحل مراکش که قلمرو اسپانیا به شمار می آید، شمار زیادی از پناهجویانی که قصد رسیدن به اروپا را دارند به خود جلب می کند، زیرا فاصله این منطقه با اروپا تنها یک نرده فلزی است. عکس از خوزه پالازون.
گهواره یک کودک که در مرز سوریه با ترکیه رها شده. عکس از مراد سیزر.
گهواره یک کودک که در مرز سوریه با ترکیه رها شده. عکس از مراد سیزر.
در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ یک قایق چوبی که حامل پناهجویان سوریه و اریتره بود و در مسیر جزیره رُدز یونان در حرکت بود، با صخره برخورد کرد. در عکس یک زن ۲۴ ساله اریتره ای دیده می شود که توسط یک مأمور ارتش یونان نجات داده شده است. یکی دیگر از نجات یافتگان آن حادثه زنی باردار بود که بعدا نام مردی را که او را نجات داد روی پسرش گذاشت.
در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ یک قایق چوبی که حامل پناهجویان سوریه و اریتره بود و در مسیر جزیره رُدز یونان در حرکت بود، با صخره برخورد کرد. در عکس یک زن ۲۴ ساله اریتره ای دیده می شود که توسط یک مأمور ارتش یونان نجات داده شده است. یکی دیگر از نجات یافتگان آن حادثه زنی باردار بود که بعدا نام مردی را که او را نجات داد روی پسرش گذاشت.
ماه گذشته وقتی مقدونیه مرز خود را به روی مهاجران بست، هزاران نفر شب را در یک منطقه بی طرف گذراندند و فردای آن روز تلاش کردند که از سد مأموران پلیس بگذرند. عکس از خبرنگار آسوشیتدپرس دارکو وُجینوویچ.
ماه گذشته وقتی مقدونیه مرز خود را به روی مهاجران بست، هزاران نفر شب را در یک منطقه بی طرف گذراندند و فردای آن روز تلاش کردند که از سد مأموران پلیس بگذرند. عکس از خبرنگار آسوشیتدپرس دارکو وُجینوویچ.
هفته گذشته این عکس در شبکه های اجتماعی بسیار دست به دست شد. بعدا معلوم شد که این مرد، به نام عبدالحلیم عطار، یک بی جاشده فلسطینی ساکن بیروت است. کمپینی برای کمک به او راه افتاد و تاکنون ۱۸۱ هزار دلار برای او جمع آوری شده است. او اکنون مصمم است که یک صندوق کمک به تحصیل کودکان فلسطینی راه بیندازد و هر چه زودتر به فلسطین برگردد.
هفته گذشته این عکس در شبکه های اجتماعی بسیار دست به دست شد. بعدا معلوم شد که این مرد، به نام عبدالحلیم عطار، یک بی جاشده فلسطینی ساکن بیروت است. کمپینی برای کمک به او راه افتاد و تاکنون ۱۸۱ هزار دلار برای او جمع آوری شده است. او اکنون مصمم است که یک صندوق کمک به تحصیل کودکان فلسطینی راه بیندازد و هر چه زودتر به فلسطین برگردد.
منبع: بی بی سی
   
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های خارجی منتشر کرد
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های خارجی فهرست رسانه‌های خارجی اعزام کننده خبرنگار غیر مقیم به کشور در سال های 87 تا 93 را منتشر کرد.
آفتاب :
 طبق جدول پیوست، در هفت سال گذشته(1387 تا 1393) بالغ بر 2170 گروه از رسانه‌های خارجی غیر مقیم با دریافت مجوز موقت فعالیت، وارد کشور شده اند و به فعالیت رسانه ای پرداخته اند. در این جدول علاوه بر نام رسانه‌ها، کشور، سال و ماه حضور، تعداد خبرنگاران و تعداد روزهای حضور در ایران نیز به تفکیک درج شده است.لازم به یادآوری است که 141 رسانه بین المللی دارای دفتر نمایندگی فعال در ایران هستند و رسانه های دیگری که در ایران دفتر ندارند، بنابر تقاضا، مجوز فعالیت زمان دار دریافت می کنند. پیش تر فهرست رسانه‌های خارجی که از ابتدای سال94 (تا نیمه مرداد) مجوز موقت فعالیت در ایران دریافت کردند منتشر شده بود.

نام رسانهکشور رسانهتعداد نفراتسال حضورماه حضورتعداد روز


تلویزیون BBCانگلستان392125
تلویزیون BBCانگلستان19066
تلویزیونBBC عربیانگلستان18915

 رادیو و تلویزیونBBC انگلستان18924

رادیو BBCانگلستان18964

      
رادیو و تلویزیون BBCانگلستان787220


رادیو و تلویزیون BBCانگلستان187118


رادیو و تلویزیون BBCانگلستان187631

رادیو و تلویزیون BBCانگلستان38785

رادیو و تلویزیون BBCانگلستان18776

تلویزیونBBC کانال 4انگلستان18776

رادیو و تلویزیون BBCانگلستان187815

رادیو BBCانگلستان187108

رادیو و تلویزیون BBCانگلستان18754
رادیو و تلویزیون BBCانگلستان1871119
 دانلود فهرست رسانه‌های خارجی غیر مقیم که در سالهای 87 تا 93 مجوز موقت فعالیت دریافت کردند
 
پای رویترز به پرونده "دکل گمشده نفتی" باز شد!
درحالی که موضوع "دکل گمشده نفتی" در هفته‌های اخیر بسیار مورد توجه رسانه‌های داخلی بوده است، به نظر می‌رسد پای رسانه های خارجی هم به این پرونده باز شده است.آفتاب : خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره "دکل نفتی گمشده ایران" نوشت: چهار سال پس از صرف 87 میلیون دلار از سوی ایران برای خرید یک دکل نفتی که هیچ‌گاه به این کشور تحویل داده نشد، دلال این قرارداد ماجرا از زاویه دید خود تعریف کرده است.
متهم اصلی پرونده دکل نفتی گمشده ایران با بیان اینکه برای پیدا کردن دکل نفتی جنجالی سه میلیون دلار حق دلالی دریافت کرده، مدعی شد که در قضیه تحویل داده نشدن این دکل بی تقصیر است.
رویترز نوشت: رضا مصطفوی طباطبایی دلال خرید دکل نفتی گمشده که از سوی یکی از مقام‌های سابق ایران و برخی رسانه ها به سرقت بخشی از پول خرید دکل متهم شده، برای اولین بار در گفت‌گو با رویترز توضیحاتی را در این زمینه ارائه داده است. پرونده دکل نفتی طی چند ماه گذشته به تیتر نخست روزنامه‌ها، رسانه های اجتماعی و بحث اصلی در مجلس تبدیل شده است. وزارت نفت ایران در حال تحقیق است و رئیس مجلس از رئیس کمیسیون انرژی خواسته این موضوع را بررسی کند.

طباطبایی که هم اکنون در دوبی به سر می‌برد، به رویترز گفت که وی به طور رسمی متهم نشده، ولی ده‌ها میلیون دلار دارایی اش در ایران مسدود شده است.
براساس گزارش رویترز، حرف‌های طباطبایی که صحت آنها به ‌طور کامل قابل تایید نیست، راه‌های پیچیده دور زدن تحریمها توسط ایران را مشخص می‌کند. پس از توافق هسته ای ایران و غرب تحریم‌های آمریکا احتمالا تا اوایل سال آینده میلادی لغو خواهند شد که راه را برای حضور شرکت‌های نفتی خارجی در ایران همواره می‌کند.
به گفته این واسطه نفتی و رسانه‌های ایران، در سال 2011 اجاره دکل حفاری نفت توسط ایران به دلیل تحریم‌ها دشوار شد بنابراین شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران برای خرید یک دکل نفتی سراغ طباطبایی رفت.
طباطبایی که یک واسطه تجهیزات صنعت نفت در خلیج فارس است، گفت: وی یک دکل متعلق به یک شرکت رومانیایی موسوم به گروه خدمات نفتی(GSP) پیدا کرد اما به دلیل تحریم‌ها علیه شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، این قرار‌داد باید از طریق یک شرکت بازرگانی ثبت شده در ترکیه انجام می‌شد.
رادو پترسکیو مدیر ارتباطات شرکت رومانیایی می‌گوید: این شرکت طباطبایی را نمی‌شناسد. وی افزود: سخنان وی بی‌پایه و اساس هستند و اطلاعات ارائه شده از سوی این واسطه صحت ندارد.
پترسکیو گفت: شرکت رومانیایی GSP در گذشته دو دکل حفاری نفت در ایران داشته و پس از لغو تحریم‌ها به ایران باز خواهد گشت.
این در حالی است که طباطبایی مدعی شد: قیمت دکل نفتی 67 میلیون دلار بود، اما شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به دلیل اینکه برای دورزدن تحریم‌ها به پول بیشتری احتیاج بود پرداخت 87 میلیون دلار را تصویب کرد.
وی مدعی شد: به دلیل تحریم‌ها، ایران پول کافی برای خرید این دکل را نداشت و به دلیل تاخیر در پرداخت‌ها، شرکت فروشنده قرار‌داد را فسخ کرد.این در حالیست که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران می‌گوید: اگرچه این دکل هرگز به ایران تحویل داده نشد، اما تهران 87 میلیون دلار را به طور کامل پرداخت کرده است. اما زنگنه به این موضوع که پول‌ها کجا رفته اشاره نکرده است.
براساس این گزارش، برخی گزارش‌های رسانه‌ای در ایران حاکی از این است که این دکل نفتی هم‌اکنون در مکزیک فعال است.
طباطبایی مدعی شد: قرار بود به عنوان واسطه سه میلیون دلار دریافت کنم، اما بخش عمده پول به جیب افرادی که در آن زمان در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی بودند رفت که در این قرار‌داد نقشی نداشتند.
"مراد ش" مشاور شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات دریایی در روزهای گذشته در راستای تحقیقات قضایی درباره فساد احتمالی پیرامون این قرار‌داد بازداشت شد.
سخنگوی شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات دریایی در تماس با رویترز گفت: سیاست این شرکت اجتناب از اظهارنظر درباره پرونده دکل نفتی است که در حوزه مسوولیت مدیریت کنونی آن نیست.رییس وقت شرکت تاسیسات دریایی در زمان امضای قرار‌داد، ماه گذشته به روزنامه جمهوری اسلامی گفت: به دلیل تحریم‌ها تضمین تحویل دکل یا حتی ردیابی اینکه پول به کدام حساب‌ها می‌رود غیرممکن بود.
وی افزود: ما کارها را انجام می‌دادیم و امیدوار بودیم که خدا به ما کمک کند. شرکت بازرگانی ترکیه‌ای در واقع متعلق به طباطبایی بود که بخشی از پول دریافتی را برای خود برداشته است؛ اتهامی که طباطبایی اساسا آن را رد کرده است.
طباطبایی مدعی شد که وی در تمام جلسات بین شرکت تاسیسات دریایی، شرکت بازرگانی ترکیه‌ای و شرکت مالک دکل درباره قرار‌داد حضور نداشت و بنابراین نمی‌داند این پول به کجا منتقل شده است.
وزارت نفت ایران در حال تحقیق درباره‌ این قرار‌داد است و رییس مجلس از رییس کمیسیون انرژی خواسته که در این باره تحقیق کند. مقامات قضایی اعلام کرده‌اند که این پرونده در جریان است و چندین نفر تحت تحقیقات هستند.
به گزارش ایسنا، طباطبایی در گفتگو با رویترز مدعی شد که بی‌گناه است و از سوی افرادی هدف قرار گرفته و قربانی شده است. وی از اشاره به نام این افراد خودداری کرد.
تصویـری از جان کری و نوه ایرانـی اش 
 تصویری از الکساندر؛ فرزند وانسا کری و بهروز ناهید در فضای محازی قرار گرفته است.
آفتاب : وانسا کری و بهروز ناهید در سال 2005 میلادی در بیمارستان ماساچوست با یکدیگر آشنا شدند و پس از چهار سال در سال 2009 میلادی ازدواج کردند. الکساندر فرزند این زوج در سال ۲۰۱۲ به دنیا آمد. 
 
یادداشت رئیس‌جمهور اتریش خطاب به ایرانیان
«هاینتس فیشر» رئیس جمهوری اتریش، با اشاره به اینکه ایران قدرت برتر منطقه ای است، تاکید کرد: ایران می تواند در دستیابی به راه حل پایان درگیری ها در سوریه، عراق و یمن نقش بسزایی در منطقه ایفا کند.
آفتاب :
فیشر در یادداشتی با عنوان «مسیر دوستی 160 ساله» خطاب به ملت ایران که روز دوشنبه در روزنامه ایران انتشار یافت، می افزاید: به دعوت دکتر روحانی رییس جمهوری ایران، از امروز -دوشنبه- به مدت سه روز به همراه هیأتی بلند پایه متشکل از مسئولان حوزه های اقتصاد، علوم و فرهنگ اتریش به ایران سفر خواهم کرد. از این دعوت بسیار خوشحال شدم. این دومین سفر من به ایران است. 
 
نخستین سفر به ایران در سال 2000 میلادی (1379 خورشیدی) و به عنوان رئیس شورای ملی (مجلس) اتریش انجام شد. تاریخ روابط نزدیک دو کشور اتریش و ایران به بیش از 160 سال پیش بازمی گردد. در آن زمان استادان دانشگاه های اتریش در رشته های پزشکی و معدن به دعوت نخست وزیر وقت که امروزه نیز از وی بسیار به نیکی یاد می شود یعنی امیر کبیر به ایران دعوت شدند. این استادان در تأسیس نخستین مرکز علمی در تهران یعنی دارالفنون کمک کردند. 
 
اتریش در سال 1872 (1251) نخستین نمایندگی خود را در تهران تأسیس کرد و ایران نیز شش سال بعد از آن به تأسیس نمایندگی در وین اقدام کرد. امروزه پزشکان ایرانی الاصل زیادی در اتریش مشغول طبابت هستند. این پزشکان از جایگاه والایی در جامعه اتریش برخوردار بوده و نقش بسزایی در سیستم سلامت اتریش ایفا می کنند. 
 
از دهه 60 میلادی تاکنون سالانه بیش از یک هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های اتریش مشغول به تحصیل بوده و در حال حاضر نیز نزدیک به یک هزار و 500 دانشجوی ایرانی در اتریش مشغول به تحصیل هستند. مشخصه بارز دانشجویان ایرانی، سختکوشی بسیار و هدفمندی آنهاست.
 
میزبانی گفت و گو های گروه «E3+3» و ایران در وین برای اتریش ارزشمند بود. بنده از خاتمه مثبت مذاکرات و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» استقبال می کنم. 
 
یک بار دیگر نیز اثبات شد که با ممارست، مثبت اندیشی و اراده برای توافق در چارچوب دیپلماسی، دستیابی به نتیجه مطلوب در مذاکرات امکان پذیر است. امیدوارم نقشه راه پیش بینی شده در ادامه توسط تمامی طرفین و در تمامی ابعاد رعایت شود.
 
تلاش همگی ما باید برای ایجاد منطقه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه و خاور نزدیک باشد. اتریش تلاش های بین المللی در راستای این هدف را تقویت خواهد کرد. ایران به اتفاق 113 کشور دیگر ابتکار «تعهد بشر دوستانه» (Humanitarian Pledge) اتریش را که نسبت به پیامد های انسانی فاجعه بار سلاح های هسته ای هشدار می دهد و هدف آن تقبیح کردن، طرد و از بین بردن این گونه سلاح ها است، مورد حمایت قرار داد. جای امیدواری است که پس از پایان مثبت گفت و گو های هسته ای، راه حلی برای درگیری های خونین سوریه، عراق و یمن نیز یافت شود.
 
ایران به عنوان قدرت برتر منطقه ای می تواند برای دستیابی به این مهم نقش بسزایی ایفا کند. آثار میراث فرهنگی و همچنین قدمت تاریخ و تمدن ایران، برای بسیاری از مردم اتریش جذابیت فراوانی دارد. انتظار می رود تعداد سفر های گردشگران اتریشی به ایران در سال های آینده به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد. صنعت گردشگری و مدارس عالی گردشگری اتریش آمادگی دارند دانش این بخش را در اختیار ایران قرار دهند.
 
ایران برای سالیان زیادی دومین شریک تجاری اتریش در خارج از مرز های اروپا به حساب می آمد. ایران، کشوری غنی از نظر منابع طبیعی و دارای جمعیتی بسیار تحصیل کرده است و هزاران سال است که این کشور، محل تلاقی مسیر های تجاری مهم محسوب می شود. در کنفرانس اقتصادی «ایران و اتحادیه اروپا، تجارت و سرمایه گذاری» که در روز های اول و دوم مرداد 1394 توسط ایران در وین برگزار شد، راه های سرمایه گذاری جالب توجهی معرفی شدند. 
 
در مقدمه سفر من نمایندگان وزارتخانه های ایران و اتریش در تهران راه های همکاری آتی را مورد ارزیابی قرار دادند و اکنون نقشه راهی تهیه خواهد شد که بر اساس آن مقاصد مشترک را در بخش های انرژی، فناوری، محیط زیست، گردشگری، زیر ساخت ها، حمل و نقل، جنگلداری و محافظت در برابر بلایا، اجرایی نماییم. شرکت های اتریشی علاقه فراوانی دارند تا با مشارکت شرکت های ایرانی بتوانند از ظرفیت بزرگ بازار ایران بهره مند شوند. 
یقین دارم سفر من به ایران دو ملت را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک خواهد کرد و از هم اکنون بسیار مشتاق انجام این سفر هستم.
استفاده عراق از «اف ۱۶» در نبرد با داعش 
   
نیروهای عراقی از چند روز پیش استفاده از جنگنده‌های «اف ۱۶» آمریکایی را برای بمباران مواضع گروه تروریستی داعش، آغاز کرده‌اند.
به گزارش مشرق، سرتیپ ستاد «انور حمه امین» فرمانده نیروی هوایی عراق، در کنفرانسی خبری در مقر وزارت دفاع این کشور، اعلام کرد جنگنده‌های «اف ۱۶» که اخیرا از آمریکا تحویل گرفته شده، «از دوم ماه جاری میلادی در عملیات ارتش علیه گروه تروریستی داعش» به‌کار گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد «طی پنج روز گذشته، این جنگنده‌ها در ۱۵ نوبت مواضع تروریست‌ها را به دقت هدف قرار داده‌اند.»

از طرف دیگر، «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق اعلام کرد جنگنده‌های «اف ۱۶» در عملیات آزادسازی موصل و الرمادی از اشغال گروه تروریستی داعش، مشارکت خواهند داشت.

همزمان، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) استفاده عراق از هواپیماهای جنگی «اف ۱۶» را ستود.

«پیتر کورک» سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا «نیروی هوایی عراق را به خاطر استفاده موفقیت‌آمیز از این هواپیمای مدرن در نبرد بین‌المللی برای تضعیف و شکست نهایی داعش می‌ستاید.»

وی افزود: «آمریکا به مشارکت راهبردی با دولت و ملت عراق متعهد است و ما به همکاری با دولت عراق برای تحویل هواپیماهای باقیمانده متعهدیم.»

این سخنگو تأکید کرد که این هواپیما‌ها در چارچوب جدول زمان‌بندی، تحویل عراق خواهد شد.
منبع: ایلنا
احمدی‌نژاد به مزار والدین خود رفت + تصاویر 
                                                                                   

محمود احمدی‌نژاد عصر روز پنجشنبه به زیارت قبور والدین خود در بهشت زهرا (س) رفت.

به گزارش ایلنا به نقل از میدان ۷۲، محمود احمدی نژاد عصر روز پنجشنبه به زیارت قبور والدین خود در بهشت زهرا (س) رفت.

۲۰۱۵-۰۹-۰۵-۱۲.۵۰.۳۸

۲۰۱۵-۰۹-۰۵-۱۲.۵۰.۲۴

۲۰۱۵-۰۹-۰۵-۱۲.۵۱.۰۹

                     ۲۰۱۵-۰۹-۰۵-۱۲.۵۰.۵۶

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد