سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

اردوغان: ایران عامل بروز بحران مهاجرت است 

   

رئیس جمهور ترکیه، ایران و روسیه را به علت حمایت از دولت سوریه، مسئول بروز بحران آوارگان در اروپا خواند.
به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اتحادیه اروپا را متهم کرد که به رغم قرار دادن نام حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در فهرست سازمان‌های تروریستی ، همواره این گروه تروریستی را تحمل و با آن مدارا کرده است. اردوغان در مصاحبه ای تلویزیونی با بیان این مطلب اعلام کرد :« اتحادیه اروپا، که پ ک ک را سازمانی تروریستی قلمداد می کند، متاسفانه با این گروه کنار آمده است و اعضای این گروه در کشورهای اروپایی پناه می گیرند و حتی گاهی مقامات اروپایی به رهبران پ ک ک فرصت نمایش قدرت می دهند.»رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: "کشورهای غربی همواره ترکیه را در مبارزه با تروریسم تنها گذارده اند؛ ولی با این همه آنکارا به مبارزه خود بر ضد پ ک ک تا آخر و تا زمانی که تهدیدات تروریستی این گروه در ترکیه به قوت خود باقیست، ادامه می دهد." 
اردوغان در عین حال اعلام کرد: ترکیه در عزم خود برای مبارزه با داعش در چارچوب ائتلاف بین المللی راسخ است و این گروه را تهدیدی ثانویه بر ضد این کشور می داند. رئیس جمهور ترکیه همچنین حامیان دولت سوریه، یعنی ایران و روسیه را مسئول بروز بحران آوارگان در اروپا معرفی کرد. 
اردوغان مدعی شد: « این کشورها هرگز به دنبال میانجیگری در اوضاع سوریه نیستند، آنها همواره از بشار اسد حمایت کرده اند . آنها هرگز به این موضوع که چگونه باید این رهبر ظالم را از قدرت ساقط کرد فکر نمی کنند.»اروغان تصریح کرد: «کارهایی است که ایران و روسیه باید انجام دهند. آنها کشورهای حامی سوریه هستند. من این موضوع را به طور علنی اعلام می کنم زیرا قبلا در این خصوص با آنها (رهبران روسیه و ایران) صحبت کرده ام.
وی در ادامه مدعی شد:" چاره ای جز گفتن این مطلب ندارم زیرا ناراحت هستم. ایران و روسیه سلاح و پول در اختیار بشار اسد قرار می دهند و از رژیم سوریه حمایت می کنند. همه تلاش های آنها در جهت حذف مخالفان (سوری) قرار دارد."
 اردوغان همچنین در ادامه ادعا‌های بی اساس خود گفت: "داعش با رژیم سوریه منسجم عمل می کند و در حال حاضر بزرگترین حامی این گروه است و آنهایی که نهایت تلاش خود را برای بقای این رژیم به کار گرفته اند ، مسئول بروز این فجایع هستند."
جده و ریاض اهداف بعدی حملات ارتش یمن
در واکنش به تشدید جنایات هواپیماهای عربستان سعودی در حمله به شهرهای یمن، ارتش یمن تهدید کرد در صورتی‌که تجاوز ائتلاف سعودی به یمن متوقف نشود، شهرهای ابها،جده و ریاض را هدف قرار خواهیم داد.گروه بین الملل مشرق- ارتش یمن تهدید کرد در صورتی‌که تجاوز ائتلاف سعودی به یمن متوقف نشود، شهرهای ابها،جده و ریاض را هدف قرار خواهیم داد. سرتیپ ستاد «شرف غالب لقمان» سخنگوی ارتش یمن، اعلام کرد آماری که امارات عربی متحده درباره شمار کشته‌شدگان خود در «مأرب» شرق یمن اعلام کرد، واقعی نیست.

جده و ریاض اهداف بعدی حملات ارتش یمن

لقمان که با شبکه خبری «المیادین» گفت‌وگو می‌کرد، افزود که امارات مدعی شده که ۴۵ نظامی آن در انفجار پایگاه «صافر» در استان مأرب کشته شده است، در حالی‌که آمار واقعی بیش از ۷۵ نفر است. این مقام نظامی یمنی تصریح کرد شهرهای أبها، جده و ریاض در عربستان سعودی اهداف قانونی ارتش یمن هستند.

جده و ریاض اهداف بعدی حملات ارتش یمن

پیش از این، یک مقام نظامی یمنی اعلام کرده بود شماری سرباز سعودی در حالی‌که برای استرداد پایگاه نظامی «دار النصر» در شهر مرزی «جیزان» تلاش می‌کردند، توسط نیروهای یمنی کشته شدند. همزمان، ژنرال «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی کشته شدن ۱۰ نظامی این کشور در انفجار زاغه مهمات را تایید کرد.

جده و ریاض اهداف بعدی حملات ارتش یمن

دو اتفاق مهم در منطقه؛
انتشار اخبار مربوط به حضور نظامی مستقیم ارتش سرخ در سوریه، تحولات نظامی، استراتژیک و سیاسی شگرفی برای منطقه رقم ‌زده و معادلات را به هم می‌ریزد اما این را که میز این بازی چگونه به هم خواهد خورد، در ادامه می‌خوانید.
شاخص های استراتژیک حضور نظامی مستقیم مسکو در سوریه
گروه بین‌الملل مشرق - روزنامه الاخبار لبنان، در شماره امروز خود به حضور نیروهای نظامی روسیه در جنگ سوریه اشاره کرده و نوشت: حضور نظامی مبارزان روسیه در جنگ سوریه به واقعیتی موجود و رو به رشد تبدیل شده که برخی تأثیرات میدانی دارد، اما تأثیرات استراتژیک و سیاسی این روند مهم تر است. روسیه در راستای حمایت از سوریه توان نظامی خود را نیز به میدان آورده است. پیام این کشور از این اقدام واضح است، تفاهم نظامی با ایران و هم‌گرایی سیاسی با مصر برای حل بحران سوریه و یکپارچه کردن تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم. افسران و مبارزان ارتش سرخ روسیه در دهه سوم آگوست گذشته در اولین پایگاه نظامی روسیه در سوریه فرود آمدند، ‌روسیه از زمان اتحاد جماهیر شوروی یک پایگاه دریایی در طرطوس را برای خود حفظ کرده بود،‌اما این پایگاه تنها برای لنگراندازی کشتی‌های روسی و استفاده خدمه آنها و همچنین ورود محموله‌های تسلیحاتی و مهمات مسکو برای ارتش سوریه مورد استفاده قرار می‌گرفت.
پایگاه جدید در منطقه حمیمیم در جبله در نزدیکی لاذقیه قرار دارد، این پایگاه بخشی از فرودگاه بین‌المللی باسل الاسد و اراضی وسیع مجاور آن را شامل می شود. منطقه‌ای که زیرساخت‌های مربوط به فرودگاه و پادگان برای حضور خلبانان و نیروهای ویژه در آن احداث شده است. این ‌نیروها احتمالاً در حال حاضر بالغ بر 1000 نفر هستند اما به احتمال فراوان به زودی به 3000 نفر خواهند رسید. البته تعداد واقعی نیروهای روسیه مستقر در مناطق مختلف سوریه از جمله در حمص و حماه و لاذقیه و درعا و عین السودا مشخص نیست،‌ اما گزارش‌های مطبوعاتی حکایت از آن دارد که نیروهای واکنش سریع روسیه نیز وارد سوریه شده و در پایگاه عملیاتی پیشرفته ای در نزدیکی دمشق مستقر شده‌اند. 

شاخص های استراتژیک حضور نظامی مستقیم مسکو در سوریه
مشخص است که تحرکات نظامی روسیه در سوریه اخیراً افزایش چشمگیری داشته است،‌تا جایی که این اقدام جان کری وزیر خارجه آمریکا را مجبور به تماس تلفنی با همتای روس خود سرگی لاوروف کرده تا نگرانی واشنگتن را در این رابطه ابراز کند. این در حالی است که محافل سیاسی غربی و همچنین اسرائیلی اعتقاد دارند که مسکو پیش از این اقدامات،‌ افزایش فعالیت‌های نظامی خود برای دفاع از سوریه را به اطلاع مقامات آمریکا نرسانده بود.
در بررسی مواضع مسئولان سوری نسبت به گزارش‌های مطبوعاتی و میدانی فراوانی که در زمینه پیوستن روسیه به خط مبارزات سوریه منتشر شده، پاسخ اول که مطرح شده این است که سنت‌های مناسبات دفاعی بین دو ارتش روسیه و سوریه قدیمی و همیشگی و پیشرفته است و اتفاقی که در حال حاضر رخ داده در چارچوب همکاری بین دو کشور ، اتفاق غافل‌گیرکننده‌ای نیست،‌اما این اتفاق برای کسانی که در خواب و خیال‌ها و آرزوهای خود تصور می‌کردند مسکو در این مسیر تا آخر با سوریه همراه نخواهد بود،‌ یک غافلگیری است. این واکنش‌ها تأکید دارد که گزارش‌های مطرح شده در مورد افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه در سوریه به صورت کلی درست است، اما برخی جزئیات آنها درست نیست، چرا که اطلاعات دقیق در این رابطه جزو اسرار نظامی به شمار می‌رود.

شاخص های استراتژیک حضور نظامی مستقیم مسکو در سوریه
حضور روسیه در درگیری‌ها در محافل نظامی سوریه یک اصل مسلم به شمار می‌رود، حتی صفحات مربوط به روسیه در پایگاه‌های اجتماعی شبکه مجازی نیز تصاویری از نظامیان روس را در جبهه‌های مختلف سوریه نشان می‌دهد. روزنامه الاخبار شنبه گذشته از اقدام هواپیماهای پیشرفته سوخوی روسیه به پروازهای جنگی در آسمان استان ادلب خبر داد که در اشغال تروریست‌ها است. یک منبع میدانی در این رابطه گفت که معادله میدانی در مورد نیروی هوایی تغییر کرده هدف است، در حالی که ما تنها به 50% از مطالبات خود برای موشک باران اهداف مربوط به تروریست‌ها دسترسی داشتیم، نیروی هوایی در حال حاضر از ما می‌خواهد اهداف بیشتری را مشخص کنیدم. من اعتقاد دارم که توان نیروی هوایی سوریه دو برابر شده است. در حال حاضر ارتش روسیه اقدام به تجهیز همتای سوری خود نموده است، این را تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از جبهه‌های مختلف درگیری‌ها و مناطق اشغالی از سوی گروه‌های تروریستی نشان می‌دهد.
ارتش سرخ مبارزه در کنار ملت سوریه را برای جنگ دفاع در برابر تروریسم آغاز کرده است، اما این تحول استراتژیک به صورت یکباره و در هفته‌های اخیر ایجاد نشده، بلکه زمینه‌های آن به اوایل بهار سال جاری باز می‌گردد، هنگامی که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با رسانه‌های روسیه تأکید کرد که ایجاد پایگاه نظامی جدید روسیه در سواحل سوریه را تأیید می‌کند. وی در آن زمان توضیح داد که تقویت حضور نظامی روسیه در دنیا برای ایجاد نوعی توازن از دست‌ رفته از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسیار ضروری است. وی گفت ما از توسعه حضور روسیه در شرق دریای مدیترانه به‌ ویژه در سواحل و بنادر مربوط به سوریه استقبال می‌کنیم.

شاخص های استراتژیک حضور نظامی مستقیم مسکو در سوریه
در آن زمان بر روی میز کاری ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گزارش‌های میدانی از کارشناسان ارتش سرخ این کشور بود که برخی از آنها به صورت علنی مورد تأیید قرار گرفت. این گزارش‌ها در زمینه توسعه و پیشرفته سازی پایگاه دریایی روسیه در شهر طرطوس بود، به گونه‌ای که به بزرگ‌ترین پایگاه نیروی دریایی اتحادیه روسیه در خارج از این کشور تبدیل شود. اما بخش دیگری از این گزارش‌ها در مورد پاسخ دادن به پیشنهاد بشار اسد برای ایجاد پایگاه نظامی جدید در سوریه بود.  این سابقه در مورد توسعه مناسبات دفاعی روسیه و سوریه نشان می‌دهد که افزایش روند فعالیت‌های نظامی روسیه در سوریه ناگهانی نبوده است، بنابراین انتشار برخی تحلیل‌ها درباره ایجاد ارتباط بین حضور نظامی روسیه و نگرانی‌ها از عقب‌نشینی ارتش سوریه و حضور داعش در نزدیکی دمشق به این ترتیب رد می شود. واقعیت این است که هر اقدام نظامی روسیه در چارچوبی استراتژیک انجام شود و به عنوان واکنشی میدانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به این ترتیب می‌توان گفت این روند تا زمان ایجاد ائتلاف نظامی فراگیر بین روسیه و سوریه رو به رشد خواهد بود، روندی که می‌تواند معادله‌های قدرت در منطقه را به صورتی اساسی به هم بریزد. با وجود اینکه مناسبات دفاعی بین مسکو و دمشق به شش دهه قبل باز می‌گردد، اما لحظه سرنوشت ساز این مناسبات زمانی است که آنها تصمیم به ایجاد رویکردی بی‌سابقه و جدید در این روند می‌گیرند، این اتفاق زمانی بود که دو پایتخت در سال 2013 در مورد خارج کردن بهانه سلاح‌های شیمیایی از دست جنگ‌طلبان آمریکایی بر ضد سوریه به توافق رسیدند. در آن زمان بود که سوریه زیر چتر هسته ای روسیه در آمد تا از سلاح های شیمیایی بی نیاز باشد. به این ترتیب ملاحظه خواهید کرد که معامله سلاح‌های شیمیایی سوریه بین دو قدرت بزرگ جهانی [آمریکا و روسیه ] زمینه را برای رشد حضور سیاسی روسیه در منطقه و اعتراف روزافزون آمریکا به این حضور چه در زمینه پرونده سوریه یا برنامه هسته‌ای ایران، مساعد کرد.
شاخص های استراتژیک حضور نظامی مستقیم مسکو در سوریهبرخلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته امضای توافق هسته‌ای بین تهران و قدرت‌های جهانی به چارچوب و مشوق برای تقویت ائتلاف بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران در تمامی ابعاد از جمله در زمینه‌های نظامی و همکاری مشترک در حل مشکلات منطقه‌ای تبدیل شد. در مورد سوریه، تهران و مسکو یک خط واحد در دفاع از دولت سوریه در جنگ بر ضد تروریسم در پیش گرفته اند، البته ممکن است روند سیاسی آنها اندکی با هم متفاوت باشد. در این رابطه مسکو در زمینه افزایش حضور نظامی خود در سوریه هماهنگی‌های لازم را با ایرانی‌ها در چارچوب تفاهم کامل بین دو هم‌پیمان انجام داده است.
در حالی‌ که موقعیت اول حمایت از تلاش‌های نظامی و مبارزاتی سوریه در جنگ بر ضد تروریسم از ایران به سمت روسیه منتقل می‌شود، اما به نظر می‌رسد ایرانی‌ها در نتیجه توافق هسته‌ای و آماده‌سازی تحولات سیاسی و اقتصادی در چارچوب مناسبات ایران با غرب و همچنین افزایش وزنه مأموریت ایران در مبارزه با تروریسم در عراق، این اقدام را در راستای منافع پیچیده خود می‌دانند.  
مشارکت روسیه در درگیری‌های سوریه تأثیرات میدانی روزافزون خواهد داشت، اما مهم‌ترین ابعاد و پیامدهای این اقدام در شاخص‌های استراتژیک و سیاسی خود را نشان می‌دهد. در ابعاد استراتژیک این اقدام را می‌توان عرض اندام روسیه در برابر اسرائیل و ترکیه و هشدار به آنها برای توقف مداخله در امور داخلی سوریه دانست. اسرائیل حتی قبل از دریافت رسمی این پیام متوجه محتوای آن شده و به این نتیجه رسید که آسمان سوریه در برابر جنگنده‌های این رژیم قفل خواهد شد، اما ترکیه احتمالاً قبل از پذیرش و تسلیم شدن در برابر معادله جدید منطقه‌ای اندکی سرسختی از خود نشان دهد.

شاخص های استراتژیک حضور نظامی مستقیم مسکو در سوریه

این معادله دو اتفاق مهم را در منطقه رقم خواهد زد :
اول: فعالیت‌های آنکارا در پشت مرزهای سوریه متوقف می‌شود تا این کشور در برابر بحران انتفاضه کردها قرار بگیرد.
دوم: اسرائیلی‌ها در برابر بحران ایجاد منطقه مقاومت در جنوب سوریه با پوشش روسیه قرار می‌گیرند، این موضوع باعث می‌شود مسائل مربوط به جولان اشغالی به برنامه کاری کشورهای جهان  بازگردد. در ابعاد سیاسی نیز روند تحولات نظامی مناسبات روسیه با سوریه، با رویکردی سیاسی همراه است. مسکو پیام شدیداللحنی را به تمامی طرف‌ها ارسال کرده مبنی بر اینکه زمان رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه فرا رسیده است. این همان راه حلی است که مصری‌ها برای رعایت آن مجاب شدند و روسیه نیز تصمیم خود را در چارچوب آن برای ورود به جنگ بر ضد عناصر مسلح و تروریست‌های سوریه تا پایان این مرحله گرفته است. ایران نیز موافقت خود را با حضور مصر در این چارچوب اعلام کرده، به این ترتیب زمینه برای انزوای ترکیه مهیا شده و عربستان سعودی نیز در برابر دو راهی پذیرش صلح (هم‌زمان در سوریه و یمن) یا انزوا و فروپاشی قرار دارد.

نگاهی به یک رزمایش در اروپا/
نوع و حجم نیروهای ناتو و بویژه آمریکا در کشورهای اروپای شرقی نشانگر این امر است که این حضور صرفا نه یک اقدام بازدارنده در قبال تحولات اوکراین بلکه شروع یک جنگ سرد جدید و محاصره روسیه از سمت غرب است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در یک سال اخیر میزان حضور نظامی ناتو و خصوصا نظامیان آمریکایی در منطقه شرق اروپا و در مرزهای کشور روسیه به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده و به نوعی می توان علائم زمان جنگ سرد را در آن یافت. کارشناسان نظامی و سیاسی اعتقاد دارند که به علت عدم وجود ثبات در کشور اوکراین، این امکان وجود دارد که شرایط در این کشور دوباره همانند سال گذشته رو به وخامت رفته و این بار ارتش روسیه به صورت کامل به طرف اشغال اوکراین خواهد رفت.
اما نوع و حجم نیروهایی که در حال حاضر در کشورهای اروپای شرقی قرار دارد در حقیقت نشانگر این امر است که حضور ناتو در منطقه شرق اروپا صرفا نه یک اقدام بازدارنده در قبال تحولات اوکراین و بلکه شروع یک جنگ سرد جدید و محاصره روسیه از سمت غرب است. برای فهم بهتر این مسئله کمی بیشتر به ابعاد این احتمال خواهیم پرداخت.در هفته گذشته بزرگترین رزمایش هوابرد ناتو در خاک اروپا پس از پایان جنگ سرد آغاز شد که در جریان آن نظامیان از 11 کشور به استعداد 5000 نفر شرکت می کنند. به صورت سنتی و با نگاهی به دکترین ناتو، وظیفه یگان های هوابرد در حقیقت ایفای نقش در بحث یگان های واکنش سریع هستند که به سرعت آماده استقرار در یک منطقه شده و با پرش در مکان مورد نظر، آنجا را تا زمان رسیدن یگان های سنگین تر پیاده و زرهی حفظ می کنند.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
رزمایش هوابرد Swift Response 15 در اروپا

جالب اینجاست که در جریان این رزمایش، لشکر 82 هوابرد آمریکا بعد از 14 سال غیبت به اروپا باز خواهد گشت. این یگان که از جمله قدیمی ترین واحدهای هوابرد ارتش آمریکا محسوب می شود در سالهای جنگ سرد یکی از اصلی ترین یگان های ارتش آمریکا در منطقه اروپا محسوب می شد.بسیج کردن این حجم از نیروهای نظامی آن هم برای مدت 4 هفته تمرین در چند کشور مختلف پدیده ای است که در سالهای اخیر به هیچ عنوان سابقه نداشته است. این یگان ها در کشورهای آلمان، بلغارستان، ایتالیا و رومانی به تمرین می پردازند. در همین حال منابع خبری اعلام کردند که یگانی جدید از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا مجهز به تانک، توپخانه و خودروهای زرهی سبک شناسایی برای حمایت از متحدان ناتو عازم بلغارستان شدند.از سوی دیگر، بیش از ۱۶۰ تفنگدار نیروی دریایی آمریکا همراه با چهار تانک آبرامز، سه یگان توپخانه هویتزر، شش خودروی زرهی سبک و برخی ادوات دیگر وارد آلمان شده‌اند و قرار است راهی بلغارستان شوند. واحد تفنگداران نیروی دریایی آمریکا قرار است با استقرار در بلغارستان به مدت سه دوره شش ماهه متحدان و شرکای خود را آموزش دهد.مسئله بعدی ارسال برخی سلاح های خاص به کشورهای شرق اروپا است. ایالات متحده از چند ماه قبل تصمیم خود را برای استقرار 250 دستگاه تانک آبرامز به همراه حجم گسترده ای از نفربرهای بردلی و توپهای خودکششی در کشورهای استونی، لیتوانی، بلغارستان، رومانی و لهستان اعلام کرده است که بخش عمده ای از این تجهیزات در حال حاضر در این کشورها استقرار پیدا کرده اند.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
تمرین تانک های آمریکایی در لتونی

ذکر این نکته بسیار مهم است که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی سابق و از بین رفتن پیمان ورشو در سال 1991 میلادی، بسیاری از یگان های ارتش آمریکا در منطقه اروپای غربی به خاک اصلی ایالات متحده بازگشتند. یگان های زرهی و واحدهای هوایی با تخصص ضد زره از جمله این یگان ها به شمار می آمدند.

بازگشت پرخبر A-10 به اروپا

در بخش هوایی نیز شاهد حضور هواپیماهای جالبی هستیم. از چند سال قبل وظیفه گشت هوایی بر روی دریای بالتیک و زیر نظر داشتن فعالیت های هوایی روسها در این منطقه به عهده ناتو بود و هر کدام از اعضای این سازمان به صورت دوره ای این وظیفه را انجام می دادند. اما اخیرا هواپیماهایی مثل A-10، F-15C و F-22 نیز به منظقه شرق اروپا وارد شده اند.حضور هواپیمای ضد زره A-10 که بعد از جنگ سرد اروپا را ترک کرده بود برای بسیاری از کارشناسان یک علامت مشخص و واضح از بحرانی شدن اوضاع در شرق اروپا بود. این هواپیما که در دهه 1970 میلادی به قصد ایفای نقش پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی و نابودی قوای زرهی و پیاده دشمن طراحی و ساخته شد و در طول جنگ سرد تعداد بالایی از آنها در خط مقدم ناتو در برابر شوروی سابق حضور داشت.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
هواپیماهای A-10 در استونی

در حال حاضر نیروی هوایی آمریکا قصد دارد در کنار دوازده فروند A-10 حاضر در اروپای مرکزی و شرقی 12 فروند دیگر از این هواپیما را به این منطقه ارسال کند. این هواپیما ها به صورت مرتب در کشورهایی مثل لهستان و استونی به تمرین می پردازند.حضور جنگنده های برتری هوایی F-15C و F-22 در اروپای شرقی اقدام دیگری بود که بسیاری از کارشناسان را به این باور رساند که شرایط در شرق اروپا به هیچ وجه رو به آرامش نرفته است. در حال حاضر دو فروند جنگنده اف 22 آمریکایی در کشور لهستان حضور داشته و به تمرین با نیروی هوایی این کشور می پردازند. این اولین حضور اف 22 ها در منطقه شرق اروپا محسوب می شود.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
فرود جنگنده F-15C در هلند

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
جنگنده های اف 22 در لهستان

تحول اخیر دیگر در بخش هوایی در منطقه اروپا حضور 3 فروند بمب افکن B-52 و دو فروند بمب افکن B-2 در انگلستان است که در راستای افزایش حضور نظامی آمریکا برای تقویت ناتو بر ضد روسیه تفسیر شده است. حضور این بمب افکن های راهبردی یکی از مهمترین نشانه های بدتر شدن اوضاع در منطقه شرق اروپا می باشد.مسئله بعدی افزایش عجیب تمرین های نظامی ناتو در شرق اروپا است که در یک سال اخیر توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. تمرین های نظامی گسترده در بخش های زمینی، هوایی و دریایی به صورت مشخص برای افزایش آمادگی ناتو برای مقابله با روسیه انجام می شود. این تمرین های نظامی به همراه افزایش حضور شناورهای آمریکایی در منطقه دریای سیاه حتی در مواردی به برخوردهای نزدیک بین طرفین و افزایش تشنج در منطقه نیز شده است. حضور هواپیمای سوخوی 24 روسیه در نزدیک ناو آمریکایی یو اس اس دونالد کوک از جمله این حوادث بود که در طی آن ناو آمریکایی به سمت بندری در رومانی عقب نشینی کرد.در بحث کمک های نظامی هم آمریکا حجم گسترده ای از کمک های آموزشی و تسلیحاتی را به کشورهای شرق اروپا آغاز کرده است که در میان آنها موشک های "جاولین" نقش بسیار ویژه ای را دارند. نگاهی به ساختار ارتش روسیه نشان می دهد که تانک و نیروی زرهی برای روسها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر حمله ای بر پایه و مرکزیت قوای زرهی برنامه ریزی خواهد شد. حال آمریکا می خواهد با تحویل موشک های ضد زره جاولین قوای زرهی روسها را با چالش مواجه کند.اخیرا آمریکا قصد دارد تا تعدادی از این موشک ها را به کشور استونی تحویل دهد. از سوی دیگر دولت اوکراین شدیدا به دنبال تهیه این موشک هاست و حتی رییس جمهور این کشور در مصاحبه ای با روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" گفته است که کشورش برای مقابله با قوای زرهی جدایی طلبان شرق اوکراین به حدود 1200 تیر موشک جاولین نیاز دارد. البته در حال حاضر سیاست آمریکا مبنی بر عدم فرستادن کمک های مرگبار به اوکراین تحویل این موشک ها به اوکراین را متوقف کرده است.  البته روسیه نیز درباره تحویل هرگونه سلاح، خصوصا موشک های جاولین به اوکراین، هشدار داده است.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
موشک جاولین

اما شاید بتوان بخش دیگری از سیاست های مربوط به محاصره روسیه را در بحث عدم جمع آوری سامانه های دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا دانست. در ابتدا آمریکایی ها به بهانه واهی تهدید موشکی ایران تشکیلات عریض و طویل راداری و موشکی را در شرق اروپاف خصوصا کشور لهستان نصب کردند.پس از امضاء توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 ، روسیه فورا از آمریکا خواست که بر اساس صحبتهای پیشین خود مبنی بر این که در صورت حل و فصل موضوع هسته ای ایران سپر موشکی از شرق اروپا برچیده خواهد شد به حضور این سامانه در شرق اروپا پایان دهد. مسئله ای که تا به امروز آمریکا از آن سرباز زده و موجبات نارضایتی شدید روسها را فراهم کرده است.

جنگ سرد جدید یا جنگ جهانی سوم؛ کدامیک رخ خواهد داد؟
موشک پاتریوت در لهستان

آنچه که در بالا آمده است نگاهی کوتاه به افزایش حضور نظامی ناتو در منطقه شرق اروپا است. در حال حاضر تعداد نیروها و جنگ افزارهای ناتو در منطقه اروپای مرکزی و شرقی بمانند شرایط زمان جنگ سرد نیست اما مسلما در صورت هرگونه وخامت بیشتر اوضاع در شرق اوکراین این حضور گسترده تر خواهد شد و در صورتی که درگیری ها در شرق اوکراین دوباره به صورت علنی بین طرفین با سلاح های سنگین آغاز شود امکان بروز هر پیشامدی وجود دارد؛ حوادثی که حتی به نظر برخی از رسانه ها می تواند به آغاز جنگ جهانی سوم منجر شود
بحران شدید مالی عربستان را فرا گرفت 
    وزیر دارایی عربستان اعتراف کرد با کاهش قیمت نفت بحران شدید مالی این کشور را فرا گرفته و پروژه‌های مختلفی که سال‌ها پیش تصویب شده به‌دلیل کمبود بودجه امکان اجرا ندارد، کسری بودجه این کشور نیز از 39 میلیارد دلار فراتر رفته است.به گزارش مشرق به نقل از میدل ایست آنلاین، وزیر دارایی عربستان اعلام کرد بعد از اینکه قیمت نفت به نصف،‌ یعنی 50 دلار در هر بشکه رسید، این کشور با بحران مالی شدیدی روبه‌رو شده است.
براساس این گزارش وزیر دارایی عربستان اعلام کرده است که این کشور مجبور است هزینه‌های خود را کاهش داده و اوراق قرضه بیشتری منتشر کند ؛ چراکه با افت مالی بی‌سابقه‌ای به‌دلیل کاهش قیمت نفت مواجه شده است.
 ابراهیم العاصف وزیر دارایی عربستان که ملک سلمان پادشاه این کشور را در دیدار با اوباما همراهی می‌کرد، به خبرنگار CNBC گفت: تاکنون عربستان برای پر کردن شکاف‌های مالی به ذخایر ارزی وابسته بود و اکنون لازم است اقدامات ضروری برای کسری بودجه انجام شود.
ابراهیم العاصف گفت: «ما به دنبال این هستیم تا هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهیم».
وی به جزئیات کاهش هزینه‌ها اشاره‌ای نکرد، اما گفت: کم کردن هزینه‌ها مربوط به بخش‌های کلیدی مانند آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت و زیرساخت‌ها نخواهد بود.العاصف گفت: پروژه‌های مختلفی را از سال‌ها پیش تصویب کردیم، اما هنوز به‌دلیل کمبود بودجه نتوانسته‌ایم اجرایی کنیم و احتمال دارد بیش‌تر از اینها هم به تأخیر بیفتد.به گفته وزیر دارایی عربستان این کشور باید اوراق قرضه و همچنین صکوک اسلامی بیشتری برای تأمین کسری بودجه منتشر کند که پیش‌بینی می‌شود از طریق صندوق بین‌المللی پول این میزان به 130 میلیارد دلار معادل 117 میلیارد یورو طی سال جاری برسد.
وی گفت: عربستان تاکنون اوراق قرضه به ارزش حدود 100 میلیارد ریال معادل 27 میلیارد دلار برای جبران افت بودجه منتشر کرده است.
العاصف افزود: «ما تمایل به انتشار اوراق قرضه بیشتری و نیز صکوک اسلامی برای پروژه‌های مشخص قبل از پایان سال 2015 داریم»،
میزان کاهش بودجه رسمی عربستان در سال جاری 39 میلیارد دلار است، در صورتی که صندوق بین‌المللی پول و دیگر مؤسسات معتقدند که کسری واقعی بیش‌تر از این خواهد بود.براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در ماه جولای، کسری بودجه عربستان 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود. درحالی که شرکت سرمایه‌گذاری جادوا عربستان روز چهارشنبه گفت: انتظار دارد افت بودجه این کشور حدود 109 میلیارد دلار باشد. در سال 2014 عربستان کسری بودجه 17.5 میلیارد دلاری را بر جای گذاشت.جادوا گفت: تا پایان ماه جولای عربستان 82 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را استفاده می‌کند و میزان ذخایر این کشور به 650 میلیارد دلار افت خواهد کرد.
جادوا گفته است:‌پیش‌بینی می‌شود ذخایر ارزی عربستان تا پایان امسال به 629 میلیارد دلار کاهش یابد.
همچنین گزارش صندوق بین‌المللی پول حاکی است، رشد اقتصادی این کشور با آهنگ کندتر از 3.5 درصد سال گذشته به 2.8 درصد در سال جاری می‌رسد و این رقم در سال آینده به 2.4 درصد خواهد رسید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد