سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

حدیث گوهربار روز

حدیث روز/ چرا حاکمان باید نسبت به مردم گذشت داشته باشند؟ 

   

همان‌گونه که دوست دارى خداوند نسبت به تو بخشش و گذشت کند، تو نیز نسبت به آنان بخشش و گذشت داشته باش....و خداوند بالا دست کسى است که تو را به امارت گماشته است.
مشرق- امیرالمومنین امام على علیه‏‌السلام-در فرمان استاندارى مصر به مالک اشتر-: دل خود را آکنده از مهر و محبّت و لطف نسبت به مردم گردان و مبادا براى آنان چون جانور درنده‌‏اى باشى که خوردنشان را غنیمت دانى؛
زیرا که مردم دو دسته‏‌اند: یا برادر دینى تو هستند و یا همنوع تو.
در معرض لغزش و خطا قرار دارند و گاه از روى عمد یا خطا دست به گناه و تجاوز مى‏‌آلایند. پس همان گونه که خود دوست دارى خداوند نسبت به تو بخشش و گذشت کند، تو نیز نسبت به آنان بخشش و گذشت داشته باش؛ زیرا تو بالادست آنها هستى و فرمانرواى بر تو ، بالا دست تو مى‏‌باشد و خداوند بالا دست کسى است که تو را به امارت گماشته است!

متن حدیث:

مِن کِـتابهِ للأشتَرِ لَمّاوَلاّهُ مِصرَ: و أشعِرْ قَلبَکَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِیَّةِ، و المحبَّة لَهُم، و اللُّطفَ بهِم، و لاتَکونَنَّ علَیهِم سَبُعا ضارِیا تَغتَنِمُ أکلَهُم؛ فإنَّهُم صِنفانِ: إمّا أخٌ لَکَ فی الدِّینِ، أو نَظیرٌ لَکَ فی الخَلقِ، یَفرُطُ مِنهُمُ الزَّلَلُ، وتَعرِضُ لَهُمُ العِلَلُ، و یُؤتى على أیدیهِم فی العَمدِ والخَطأِ، فأعطِهِم مِن عَفوِکَ وصَفحِکَ مِثلَ الّذی تُحِبُّ وتَرضى أن یُعطِیَکَ اللّه‏ُ مِن عَفوِهِ وصَفحِهِ، فإنَّکَ فَوقَهُ، وَ والِی الأمرِ علَیکَ فَوقَکَ، واللّه‏ُ فَوقَ مَن وَلاّکَ!



«نهج البلاغه، نامه 53»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد