سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

اوباما ملک سلمان را راضی کرد 

  

وزیر امور خارجه عربستان پس از دیدار اوباما و ملک سلمان اعلام کرد کشورش از توافق هسته ای با ایران راضی است/ الجبیر پس از دیدار اوباما و ملک سلمان گفت اوباما در جریان این دیدار تاکید کرده است این توافق‌ از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند و سازوکار دقیقی برای بازرسی از مراکز مظنون ایران دارد.باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دیروز (جمعه) با ملک سلمان بن عیدالعزیز پادشاه عربستان در کاخ سفید دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز یک منبع سعودی گفته است با تضمین های ارایه شده از سوی اوباما به پادشاه عربستان دولت ریاض از توافق اخیر هسته ای با ایران راضی است و معتقد است این توافق می تواند به تقویت صلح و ثبات در منطقه کمک کند.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی نیز اعلام کرده است دولت سعودی با تضمین های ارایه شده از سوی آمریکا بر این باور است که توافق هسته ای با ایران خطری را متوجه کشورهای عربی منطقه نخواهد کرد.
دیدار اوباما با ملک سلمان در کاخ سفید

اوباما ملک سلمان را راضی کرد
سفر ملک سلمان به آمریکا نخستین سفر او به این کشور از زمان رسیدن به منصب پادشاهی در ژانویه سال جاری میلادی است.
پیشتر ملک سلمان دعوت اوباما را برای شرکت در نشست کمپ دیوید نپذیرفته و به این سفر نرفته بود.
الجبیر پس از دیدار اوباما و ملک سلمان گفت اوباما در جریان این دیدار تاکید کرده است این توافق‌ از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند و سازوکار دقیقی برای بازرسی از مراکز مظنون ایران دارد.به گفته وزیر امور خارجه عربستان اوباما به ملک سلمان وعده داده است درصورت نقض این توافق‌  از سوی ایران، تحریمها علیه این کشور بلافاصله احیا می‌شود.
در تماس تلفنی با ولیعهد این کشور
اوباما کشته شدن ۴۵ نظامی اماراتی در یمن را تسلیت گفت

در بیانیه کاخ سفید آمده است: رئیس‌جمهور اوباما تلفنی با ولیعهد ابوظبی صحبت کرد تا همدردی عمیق خود را به خاطر از دست دادن ۴۵ نیروی نظامی اماراتی در یمن را اعلام کند. فکر و دعاهای مردم آمریکا با مردم امارات عربی متحده و خانواده‌های افراد از دست رفته است.

خبرگزاری فارس: اوباما کشته شدن ۴۵ نظامی اماراتی در یمن را تسلیت گفت                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی کشته شدن نظامیان اماراتی در یمن را تسلیت گفت.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «رئیس‌جمهور اوباما امروز(شنبه) تلفنی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی صحبت کرد تا همدردی عمیق خود را به خاطر از دست دادن 45 نیروی سرویس(نظامی) اماراتی در یمن در روز 4 سپتامبر 2015 را اعلام کند. فکر و دعاهای مردم آمریکا با مردم امارات عربی متحده و خانواده‌های افراد از دست رفته است».

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در تماسهای تلفنی جداگانه با همتایان اماراتی و بحرینی، «همدری» خود را بابت کشته شدن نظامیان این دو کشور در یمن  اعلام کرد.دو روز قبل بود که خبرگزاری رسمی بحرین اعلام کرد 5 تن از نظامیان آل‌خلیفه که در حال عملیاتی مشترک با نیروهای سعودی در نزدیک مرزهای عربستان با یمن بودند، کشته شدند.در خبرها آمده بود که 75 نظامی اماراتی توسط ارتش یمن کشته شدند. البته مقامات ابوظبی رقم کشته‌های خود را 45 نفر اعلام کردند. سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که دولت امارات به کشته شدن 45 نفر از سربازان خود به دست نیروهای یمنی اعتراف کرده، اما تعداد واقعی کشته‌ها بیش از 75 نفر است.گفتنی از زمان حمله ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی به یمن تاکنون حدود 3 هزار نفر از مردم این کشور که اکثر آنان زن و کودک هستند بر اثر حملات هوایی و بمباران های شدید این ائتلاف کشته شده اند. مسئولان دولت آمریکا طی این مدت بارها از حمله به یمن حمایت کرده اند.

پوتین: مردم سوریه از دست داعش فرار می کنند نه بشار اسد 
پوتین در ادامه افزود: سوری ها شهر و کاشانه خود را به دلیل وحشت از داعش رها می کنند زیرا داعش بر بخش های بزرگی از سوریه و عراق مسلط شده و بدترین جنایت ها را مرتکب می شود.پوتین: مردم سوریه از دست داعش فرار می کنند نه بشار اسد
پوتین گفت: مردم سوریه کشور خود را از ترس گروه داعش ترک می کنند نه دولت بشار اسد.
به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رییس جمهوری روسیه در جریان برگزاری نشست اقتصادی شرق در شهر " ولادی وستک" روسیه اظهار داشت: دلایل متعددی برای شکل گیری بحران در سوریه که چهار سال نیز طول کشیده وجود دارد اما مردم سوریه کشور خود را نه به دلیل دولت بشار اسد بلکه به دلیل وحشیگری داعش ترک می کنند. 
این سخنان پوتین در پی انتشار عکسی از یک کودک سوری غرق شده در سواحل ترکیه مطرح شد.
انتشار عکس های این کودک سه سال سوری به نام آیلان که در راه مهاجرت به اروپا در دریا غرق شد موجی از خشم و اندوه را در سراسر جهان به دنبال داشت.
هم اکنون هزاران نفر از پناهجویان سوریه در مسیر مهاجرت به سمت کشورهای اروپایی هستند.
طبق گزارش های سازمان ملل متحد در اثر درگیری های موجود در سوریه، در طول 4 سال اخیر 250 هزار سوری کشته و تعداد آواره ها و پناهجویان این کشور به حدود 11 میلیون نفر رسیده است.سوریه 22 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد هم اکنون حدود 4 میلیون نفر آواره شده و به خارج از این کشور فرار کرده اند و به دیگر کشورهای همسایه و غیرهمسایه رفته اند. همچنین حدود 7 میلیون نفر از مردم سوریه نیز پس از آوارگی به دیگر مناطق کشور خود رفته اند.
پوتین در ادامه افزود: سوری ها شهر خود را به دلیل وحشت از داعش رها می کنند زیرا داعش بر بخش های بزرگی از سوریه و عراق مسلط شده و بدترین جنایت ها را مرتکب می شود.رییس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی در مورد آمادگی روسیه برای مشارکت نظامی علیه داعش گفت: سخن در مورد دخالت نظامی روسیه بسیار زود است. وی حملات هوایی آمریکا را بی تاثیر و غیر فعال در جلوگیری از پیش روی داعش دانست.
پوتین در مورد ارائه کمک های نظامی به سوریه گفت: ما اسلحه و تجهیزات در اختیار دولت سوریه قرار می دهیم، به نظامیان سوری فنون نظامی می آموزیم و مشاوران نظامی را در اختیار ارتش این کشور قرار می دهیم.وی همچنین گفت: مشارکت در عملیات نظامی در حال حاضر در دستور کار روسیه قرار ندارد ، اما با نظام دولتی سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه و جهان مذاکراتی در مورد تشکیل ائتلاف مبارزه با تروریسم برگزار می کنیم.
اتحادیه اروپا: بررسی لغو تحریم ایران
 سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه گفت که وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست غیررسمی امروز(جمعه) و شنبه در لوگزامبورگ، لغو تحریم های ایران را بررسی می کنند.به گزارش ایرنا از برلین، «مارتین شیفر» در پاسخ به پرسش ایرنا درباره قرار داشتن موضوع لغو تحریم ها در برنامه نشست بعدازظهر شنبه اتحادیه اروپا گفت: پیش از این مذاکرات اولیه و مقدماتی دراین باره در بروکسل انجام شد و انتظار داریم که این موضوع در گفت و گوهای لوگزامبورگ نیز مطرح شود.
شیفر پیش بینی کرد که تحریم های وضع شده علیه ایران در سه ماهه نخست 2016 «به شرط پایبندی تهران به تعهداتش در توافقنامه هسته ای 14 ژوییه (23 تیر) وین» تعلیق یا لغو شود.به گفته شیفر، نشست روز شنبه وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین بر روابط این نهاد اروپایی با ایران متمرکز خواهد بود.
این دیپلمات آلمانی همچنین از رئیس جمهوری آمریکا به علت به دست آوردن پیروزی درباره توافق هسته ای ایران در سنای این کشور، تقدیر کرد.
وی افزود: «به نظر ما، کسب و برخورداری از میزان نسبتا بالایی از اعتماد سیاسی در این مرحله نخست، نسبت به توانایی و خواست طرف آمریکایی به ایفای قول و تعهدش و اجرای پیمان هسته ای وین، خوب است.»وی همچنین ابراز اطمینان کرد «ایران نیز تصمیم های سیاسی لازم برای پیشرفت اجرای این توافق تاریخی را بگیرد.»
روزنامه سعودی الوطن در ادامه دروغ‌پردازی‌های خود تصویر پیرمردی سالخورده و ناتوان را منتشر و ادعا کرده که وی یک مستشار نظامی ایرانی در یمن بوده که دستگیر شده است.
فارس: روزنامه «الوطن» عربستان روز چهارشنبه دوم سپتامبر 2015 خبری از بازداشت یک مستشار نظامی ایران به همراه تصویری مربوط به آن منتشر کرد که یک پیرمرد را با لباس رکابی قرمز نشان می‌داد.


الوطن در این خبر به نقل از «نایف البکری» استاندار عدن ادعا کرد که شخصیت مذکور که به زبان فارسی تکلم می‌کند، در حومه شهر المنصوره در استان عدن در حال فرار دستگیر شده است.جای تعجب است که روزنامه سعودی و استاندار عدن، مخاطب خود را از درجه مستشار نظامی مذکور یا شماره یگان نظامی که در آن مشغول خدمت بوده یا از آن بیرون آمده است، مطلع نکرده و نگفته که وی وابسته به سپاه پاسداران، ارتش یا نیروی بسیج ایران بوده است، در حالی که این اطلاعات، ابتدایی‌ترین موضوع در روند تحقیق و بازجویی است.برای افکار عمومی سوال است که این پیرمرد سالخورده و لاغر استخوانی که خودش به مراقبت و درمان نیاز دارد، چگونه می‌تواند، یک مشاور نظامی در جنگ بی‌رحمانه ائتلاف سعودی علیه ملت بی دفاع یمن باشد.
شاید برخی گمان کنند که پیری و سن بالای این فرد از وی مشاوری خبره ساخته، اما کدام کشور، فردی را که سن و سال او از 80 فراتر نهاده به درگیری‌ سنگینی سوق می‌دهد که در آن 10 کشور عربی از زمین و هوا و دریا یمن را هدف گرفته است، در حالی که مشاوره نظامی نیاز به فردی توانمند و در عین حال با تجربه دارد.نمی‌توان گفت که این حرف خنده‌دار است یا نه، اما کشور یمن که با قدرت ارتش و ملت دلاور خود توانسته طی شش ماه گذشته از آغاز تجاور ائتلاف عربی، این کشور را گورستان متجاوزان قرار داده و دشمن سعودی را به زانو درآورد، چگونه ممکن است که به فردی سالخورده تکیه کرده باشد که حتی توان حرف زدن یا راه رفتن برای مشاوره دادن را هم ندارد.
رسانه‌های سعودی با انتشار این خبر علاوه بر اینکه به شعور مخاطبان خود توهین کرده‌اند، ارزش‌های اخلاقی عربی و اسلامی در حفظ شرافت اسرا را به فراموشی سپرده و به طور عمدی تصویری را از اسیر یمنی در حالی که لباسی نامناسب به تن اون شده بود، منتشر کردند.
آیا دور جدید ضربات انصار الله به ائتلاف عربی آغاز شده است؟
انصارالله با شلیک دقیق یک موشک بالستیک به سمت مقر نیروهای ائتلاف سعودی در استان مأرب 103 نظامی ائتلاف سعودی را به هلاکت رساند طوری که امارات ضمن تایید این خبر 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.

سرویس بین الملل فردا:
انصارالله با شلیک دقیق یک موشک بالستیک به سمت مقر نیروهای ائتلاف سعودی در استان مأرب 103 نظامی ائتلاف سعودی را به هلاکت رساند طوری که امارات ضمن تایید این خبر 3 روز عزای عمومی اعلام کرد. از فروردین ماه که سعودی‌ها بیرحمانه به یمن حمله کردند انقلابیون این کشور همواره وعده واکنش سخت به سعودی‌ها را داده‌اند. در این مدت ضربات زیادی بر نظامیان ائتلاف سعودی‌ وارد شد. آنها در داخل یمن تلفات زیادی متحمل شدند و استان جنوبی عربستان نیز هدف موشک‌ها و یورش‌های انقلابیون یمنی قرار گرفت اما گویا این واکنش‌ها تنها مقدمه‌ای برای یک واکنش «بزرگ‌تر» بودند. سرانجام ارتش یمن به همراه نیروهای انصارالله اولین تیر مخفی و پنهانی خود را به سمت متجاوزان پرتاب کرد. نتیجه بسیار شگفت‌انگیز بود. متجاوزان قلع و قمع شدند. وحشت بر نیروهای سعودی، بحرینی و اماراتی مستولی شد. این حمله روز جمعه اتفاق افتاد. ارتش و نیروهای مردمی یمن با شلیک موشک بالستیک «توشکا» به یک پایگاه نظامی در منطقه صافر در استان مارب،103 نظامی متجاوز را به هلاکت رساندند.

تلفات بی‌سابقه ارتش امارات

ابعاد این حمله بسیار گسترده بود. دو فروند هلیکوپتر آپاچی مستقر در فرودگاه صافر و چند دستگاه خودروی نظامی اماراتی نیز منهدم و چند انبار اسلحه طعمه حریق شد. شبکه تلویزیونی المسیره،  از تخلیه 103 جسد نیروهای ائتلاف سعودی علیه یمن از فرودگاه صافر در استان مأرب خبر داده است. دولت امارات با تایید این خبر اعلام کرده 45 تن از کشته‌ها متعلق به کشورش است. پایگاه خبری «دبکا» نیز، با اشاره به تعداد «زیاد» کشته‌های امارات تاکید کرده «این تعداد از کشته‌ها طی 44 سال اخیر یعنی از زمان تشکیل ارتش امارات بی‌سابقه بوده است.» علاوه بر اماراتی‌ها بحرینی‌ها نیز بی‌نصیب نماندند و 30 نظامی این کشور نیزبا این شلیک دقیق و حساب شده به هلاکت رسیدند.  بنا بر گفته مقامات بلند پایه یمن، باقی اجساد نیز از چندین تابعیت مختلف از جمله سعودی هستند. 70 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند که اکثر آنها را نیروهای اماراتی تشکیل می‌دهند و وضعیت بیشتر آنها «بسیار وخیم» است.به دنبال این حمله،  دولت امارات جمعه شب با اعلام سه روز عزای عمومی خاطرنشان کرد که پرچم‌های خود را از بامداد شنبه به حالت نیمه افراشته در می‌آورد انصارالله این بار حقیقتا ائتلاف اجاره‌ای سعودی را تحقیر کرد.

واکنش ها

هلاکت 45 نظامی اماراتی در یمن، واکنش شماری از سران و روسای کشورهای جهان را به دنبال داشت. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان» ولیعهد و جانشین ولیعهد سعودی در تماس‌هایی با «شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی مرگ نظامیان اماراتی در یمن را تسلیت گفتند. این شلیک دقیق باعث شد تا سرتیپ «شرف غالب لقمان» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کند، عملیات منحصر به فرد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی علیه متجاوزان سعودی و مزدورانشان، میزان اقتدار ارتش و کمیته‌های مردمی و توان بازدارندگی و رویارویی با متجاوزان با تمام وسایل و شیوه‌ها را ثابت کرد و هیچ تردیدی در این زمینه باقی نگذاشت. وی تاکید کرد: «این حمله پیامی قوی به دشمن سعودی و مزدورانش و پاسخ عملی ارتش و کمیته‌های  مردمی به جنایات متجاوزان سعودی علیه کشور و امکانات و  دارایی‌های ملت ما بود.»

اهمیت این حمله

این عملیات حقیقتا منحصر به فرد ارتش و نیروهای مردمی یمن به دو دلیل حائز اهمیت است: نخست، این عملیات نتایج فوری و مستقیم داشت که مهم‌ترین آن کشته شدن تعداد زیادی نیروی اماراتی و سعودی بود.دوم، سمبلیک بودن محل این عملیات، زیرا رسانه‌های دشمن با تبلیغ در مورد «عملیات آزاد‌سازی صنعا» اینگونه تبلیغ می‌کردند که مارب نقطه آغاز این عملیات خواهد بود. ضربه سخت و قاطع یمنی‌ها بر پیکر متجاوزان آنچنان دردناک بود که برخی از رسانه‌ها از احتمال خروج برخی از متجاوزان از خاک یمن را مطرح کرده‌اند. پایگاه یمنی «الاتحاد» به نقل از منابع آگاه در این زمینه اعلام کرد که امارات آماده است تمام نیروهای زمینی‌ خود را از یمن خارج کند.  منابع مذکور عنوان داشتند که وزارت دفاع امارات اعلام کرده است که تمامی نیروهای زمینی‌ خود را از یمن خارج خواهد کرد.

واکنش انفعالی ائتلاف

حملات دیوانه‌وار به سرتاسر یمن، واکنش از سر استیصال ائتلاف سعودی به این حمله بود. در این ارتباط شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد، ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان «شدید‌ترین» حملات خود علیه یمن را آغاز کرده است. جنگنده‌های اماراتی در تلافی شکست سنگین روز جمعه از صبح دیروز مناطق مختلف یمن را بمباران کردند. جنگنده‌های اماراتی مناطقی را در استان صعده واقع در شمال این کشور و همچنین مناطقی را در مارب  بمباران کردند. خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد، نیروهای ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان، ساختمان وزارت دفاع یمن را بمباران کردند. اما آنچه در این میان حائز اهمیت است مربوط به توان انقلابیون یمنی با وجود چهار ماه تحریم و محاصره همه جانبه است. این در حالی است که ائتلاف سعودی از تمامی تجهیزات مدرن نظامی وحمایت‌های غرب برخوردار است اما چون مبنای حمله آنها مشروعیت ندارد و از حمله مهمتر ائتلاف یک ارتش اجاره‌ای بیش نیست، بدون شک شکست با آنها خواهد بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد