سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

رهبر معظم انقلاب اسلامی نکات مهمی را درخصوص برجام و شرایط بعد از برجام بیان کردند. / مسئولان امریکایی خیلی بد حرف می‌زنند و باید تکلیف اینگونه حرف زدن‌ها روشن شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به آقای رئیس جمهور گفته‌ام که مصلحت نیست مجلس از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود / اگر قرار است تحریم‌ها برداشته نشود، پس معامله‌ای هم در کار نخواهد بود /  آنچه که رسماً از سوی آمریکایی ها گفته می شود نیاز به پاسخ دارد
 رهبر معظم انقلاب اسلامی نکات مهمی را درخصوص برجام و شرایط بعد از برجام بیان کردند.

به گزارش«انتخاب»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، این مجلس را مظهر کامل مردم سالاری اسلامی و مایه سکینه و آرامش در جامعه خواندند و با توصیه مؤکد به همه مسئولان برای حرکت و تلاش در چارچوب منظومه فکری اسلامی و مراقبت برای همرنگ نشدن با ادبیات و کلیشه‌های نظام سلطه، تأکید کردند: امروز مهمترین وظیفه علمای دینی، روشنفکران دانشگاهی، و مسئولان حساسیت نسبت به طراحی دشمن و شناخت آن و تشریح آینده امیدبخش و رو به پیشرفت کشور در چارچوب شاخص‌های منظومه فکری اسلام و با استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌های جوانان و ظرفیت‌های گسترده کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین نکات مهمی را درخصوص برجام و شرایط بعد از برجام بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم درخصوص انزال سکینه الهی در قلب‌های مؤمنین، بواسطه تسلیم بودن در برابر خدا و داشتن حسن ظن به وعده‌های الهی، مجلس خبرگان را زمینه ساز سکینه و آرامش در جامعه خواندند و در تبیین علت این موضوع افزودند: مجلس خبرگان تنها مجلسی است که دو انتخاب در آن انجام می‌گیرد. یکی انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان که بوسیله مردم انجام می‌شود و دیگری انتخاب رهبری که بوسیله مجلس خبرگان انجام می‌گیرد.

ایشان خاطرنشان کردند: براساس این دو انتخاب، مجلس خبرگان از یک جهت مظهر کامل مردم سالاری دینی و مردم سالاری اسلامی است و از طرف دیگر مظهر حاکمیت ارزشها و احکام اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: وقتی مجلس خبرگان با چنین ویژگی‌های منحصر بفردی تشکیل می‌شود نمایندگان این مجلس و استقلال فکری و آگاهی خود را نشان می دهند، این موضوع زمینه ساز سکینه و آرامش در جامعه می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید در هر دو انتخاب مجلس خبرگان دقت لازم و استقلال فکری رعایت شود، گفتند: استقلال فکری به معنای آن است که نمایندگان این مجلس اسیر کلیشه‌ها و ادبیات نظام سلطه نباشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته این توصیه فقط برای نمایندگان مجلس خبرگان نیست بلکه همه مسئولان و ارکان نظام و همه صاحبنظران سیاسی و اجتماعی و دینی باید مراقب باشند تا همرنگ ادبیات و کلیشه‌های نظام سلطه نشوند.

ایشان با اشاره به تلاش گسترده و تبلیغات پرحجم جبهه استکبار برای تحمیل ادبیات و واژه‌های جعلی خود به مسئولان و تصمیم گیران و تصمیم سازان کشورها، افزودند: در ادبیات نظام سلطه، مفاهیمی همچون تروریسم و حقوق بشر معانی خاصی دارند و در این ادبیات حملات بی وقفه شش ماهه به مردم یمن و کشتن مردم بیگناه غزه، تروریسم نیست و سرکوب مردم بحرین به دلیل درخواست برای داشتن حق رأی، نقض حقوق بشر محسوب نمی‌شود!

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: در ادبیات نظام سلطه، دفاع مشروع نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین، تروریسم به حساب می‌آید ولی اقدامات کشورهای مستبد و نزدیک به امریکا، در منطقه، برخلاف حقوق بشر نیست!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در این ادبیات ترور دانشمندان هسته‌ای نیز که صهیونیست‌ها تقریباً به صراحت به آن اعتراف کرده‌اند و برخی کشورهای اروپایی هم به نقش خود در پشتیبانی از این اقدام اذعان داشته‌اند، تروریسم محسوب نمی‌شود!

ایشان با تأکید بر اینکه جعل چنین مفاهیمی و انتظار اینکه همه در چارچوب این ادبیات سخن بگویند یکی از نشانه‌های بارز سلطه و استکبار است، گفتند: در مقابل، نظام جمهوری اسلامی دارای یک منظومه فکری اسلامی است که بعد از گذشت سالها همچنان در دنیا، دارای جذابیت و طراوت و تازگی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح اجزاء منظومه فکری اسلامی، نفی ظلم و استکبار و استبداد، عزت ملی و اسلامی و استقلال فکری، سیاسی و اقتصادی را از اجزاء این منظومه فکری برشمردند و درخصوص اهمیت استقلال و نقش آن در خودباوری و پیشرفت یک ملت، افزودند: استقلال بخشی از آزادی است، بنابراین کسانی که استقلال را نفی می‌کنند در واقع مخالف آزادی هستند.

ایشان، شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» را در بردارنده ارتباط منطقی این سه مفهوم دانستند و گفتند: استقلال همه جانبه و آزادی فکری و عملی، هر دو در منظومه فکری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی قرار دارند و چنین نظام فکری زمینه ساز خودباوری و حرکت بالنده و رو به جلو برای هر ملتی خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی سبک زندگی اسلامی، نوآوری و هم افزایی و اتحاد ملی را از دیگر اجزاء منظومه فکری اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: ملت ایران در طول 36 سال گذشته بواسطه حرکت در چارچوب این منظومه فکری، توانسته است با وجود موانع فراوان، پیشرفتهای زیادی را داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افق مورد نظر نظام اسلامی را، ایرانی پیشرفته از لحاظ علم و صنعت، با جمعیتی 150 تا 200 میلیونی و برخوردار از معنویت و بدور از سلطه گری اما در مقابلِ زورگویان و سلطه گران، توصیف کردند و گفتند: دستیابی جمهوری اسلامی ایران به این جایگاه، برای جبهه استکبار بسیار سنگین است، و علت همه توطئه‌ها و تلاشها در مقابله با نظام اسلامی، جلوگیری از تحقق چنین آینده ای است.

ایشان با تأکید بر اینکه ظهور چنین کشور اسلامی، زمینه ساز برچیده شدن بساط استکبار و کفر خواهد شد، افزودند: ملت ایران بویژه جوانان، علمای دین و روشنفکران دانشگاهی باید حرکت خود را در چارچوب منظومه فکری اسلامی پیش ببرند و همه از جمله مسئولان نسبت به طراحی و نقشه دشمن، حساس و هوشیار باشند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: نباید و بواسطه لبخند دشمن و یا احیاناً مساعدت کوتاه مدت او در موضوعی خاص، فریب دشمن را خورد بلکه همواره باید متوجه این موضوع باشیم که طراحی و نقشه او چیست؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بار دیگر تأکید کردند که دشمن و استکبار جهانی موضوعی موهوم نیست بلکه واقعیتی است که بزرگترین مصداق آن دولت امریکا و کمپانی‌ها و کارتل‌های اقتصادی صهیونیستیِ پشتیبان آن، است.

ایشان با اشاره به توانایی‌ها، قابلیت‌ها و استعدادهای جوانان با ایمان و همچنین ظرفیت‌ها، ثروت‌ها و منابع طبیعی کشور و عمق فرهنگ اسلامی و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام در میان مردم، خاطرنشان کردند: همه مسئولان و شخصیت های مؤثر و دارای نفوذ کلام در میان جامعه باید این آینده روشن را بیش از پیش برای مردم تشریح کنند و ضمن امیدوار کردن آنان به آینده، زمینه ساز آرامش و سکینه در کشور شوند.

رهبر انقلاب اسلامی بخش دیگری از سخنان خود را به بیان نکات مهمی درخصوص برجام و مسائل بعد از برجام و همچنین موضوع اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی اختصاص دادند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به بحث های روزهای اخیر درباره نقش مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام ،گفتند: درخصوص ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع و اقتضائات آن، باید صاحبنظران و کارشناسان حقوقی نظر دهند اما از نگاه کلی، من معتقدم و به آقای رئیس جمهور هم گفته‌ام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.

ایشان با تأکید بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، در عین حال خاطرنشان کردند: من در مورد نحوه بررسی و اینکه آن را رد کنند و یا تصویب کنند هیچ توصیه‌ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص مسائل بعد از برجام گفتند: من درباره این مسائل، برخی نکات را با برادران عزیز و صمیمی خود در دولت، در میان گذاشته‌ام که اکنون برای اطلاع نمایندگان مجلس خبرگان و همه مردم، آنها را بیان می‌کنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شش کشور مذاکره کننده با ایران و نقش امریکا در میان این شش کشور، افزودند: در واقع طرف اصلی ما دولت امریکا است اما مسئولان امریکایی خیلی بد حرف می‌زنند و باید تکلیف اینگونه حرف زدن‌ها روشن شود.

ایشان با اشاره به سخنان مقامات امریکایی مبنی بر حفظ چارچوب تحریم‌ها، تأکید کردند: اگر قرار است چارچوب تحریم‌ها حفظ شود، پس ما برای چه مذاکره کردیم؟ و این، کاملاً مخالف علت حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها بود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر ما در مذاکرات در برخی موارد کوتاه آمدیم و برخی امتیازات را دادیم عمدتاً برای این بود که تحریم‌ها برداشته شود و گرنه چه لزومی به حضور در مذاکرات بود و ما کار خود را ادامه می‌دادیم و می‌توانستیم از نوزده هزار سانتریفیوژی که داریم، در مدت کوتاهی به پنجاه تا شصت هزار سانتریفیوژ برسیم و غنی سازی بیست درصد را نیز ادامه دهیم و تحقیق و توسعه را هم سرعت بیشتری ببخشیم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر قرار است تحریم‌ها برداشته نشود، پس معامله‌ای هم در کار نخواهد بود، بنابراین باید تکلیف این موضوع مشخص شود.

ایشان خطاب به مسئولان کشور گفتند: نگویید که امریکایی‌ها این سخنان را برای قانع کردن رقبای داخلی خود می زنند، البته من معتقدم که دعوای داخلی امریکا واقعی است و آنها با هم اختلاف دارند و علت این اختلاف هم برای ما روشن است، اما آنچه که رسماً گفته می شود نیاز به پاسخ دارد و اگر پاسخ داده نشود، صحبت طرف مقابل تثبیت خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان مقامات امریکایی مبنی بر تعلیق تحریم‌ها، تأکید کردند: از ابتدا مسئله ما این نبوده است، ما تأکید داشتیم که تحریم ها باید برداشته شوند و نه تعلیق.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: البته نظر ما برداشته شدن فوری تحریم ها بود اما دوستان در اینجا، این موضوع را به شکلی معنا کردند و ما هم مخالفتی نکردیم ولی تحریم ها باید برداشته شوند. اگر قرار است تحریم ها تعلیق شوند، ما هم اقداماتی را که باید انجام دهیم، در حد تعلیق و نه در سطح اقدام اساسی بر روی زمین، انجام خواهیم داد.

ایشان خاطرنشان کردند: البته طرف مقابل می گوید برداشتن برخی تحریم ها دست دولت امریکا نیست ما هم می گوییم همان تحریم هایی که در دست دولت امریکا و دولتهای اروپایی است، باید برداشته شوند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، بخش دیگری از حرفهای بد مقامات امریکا را اظهاراتی کاملاً خارج از موضوع توافق هسته‌ای خواندند و خاطرنشان کردند: هیئت حاکمه امریکا همانند انگلیسی های قرن نوزدهم در مورد ایران سخن می گویند و گویا دو قرن از دنیا و تاریخ عقب هستند در حالیکه دنیا تغییر کرده و ابرقدرتها دیگر قدرت و توانایی و عُرضه آن کارها را ندارند و در طرف مقابل نیز جمهوری اسلامی با تواناییهای شناخته شده و ناشناخته ای که در زمان عمل شناخته خواهد شد قرار دارد و ایران مانند فلان کشور عقب مانده نیست که هر طوری بخواهند بتوانند با آن صحبت کنند.

رهبر انقلاب، در بیان یکی از اظهارات سلطه‌جویانه آمریکایی‌ها گفتند: مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار داریم مسئولان و دولت جمهوری اسلامی کاری متفاوت انجام دهند!

ایشان افزودند: کار متفاوت از نظر آنها کاری متفاوت از گذشته ی جمهوری اسلامی و عبور از ارزشهای اسلامی و از دست دادن پایبندی به احکام اسلامی است، اما چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد و نه دولت، نه مجلس و نه مسئولین مطلقاً چنین کاری نمی‌کنند و کسی هم که بخواهد چنین کاری بکند، مردم و نظام جمهوری اسلامی از او قبول نمی‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین یکی از مصادیق مورد انتظار امریکایی‌ها گفتند: از جمله سیاستهای امریکا در منطقه، محو و نابودی کامل نیروهای مقاومت، و تسلط کامل بر سوریه و عراق است و توقع دارند که جمهوری اسلامی وارد این چهارچوب شود که هرگز چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

رهبر انقلاب در اشاره به یکی دیگر از اظهارات حساسیت‌برانگیز مقامات امریکایی گفتند: آنها می‌گویند برجام فرصت‌هایی را هم در داخل ایران و هم در خارج ایران و منطقه در اختیار امریکا قرار داده است.

ایشان خطاب به مسئولان در دولت و سایر دستگاه‌ها تأکید کردند: مسئولان در دولت و در دستگاه‌های گوناگون، به هیچ وجه نباید اجازه این فرصت‌طلبی را در داخل به امریکا بدهند و در خارج هم باید تلاش کنند که این فرصتها در اختیار امریکا قرار نگیرد، زیرا هر چه آنها به این فرصتهای خود نزدیک شوند، یقیناً ذلت، محنت و عقب ماندگی ملتها بیشتر خواهد شد.

رهبر انقلاب با اشاره به تأکید به مسئولان اعم از مسئولان سیاست خارجی و دیگر مسئولان مبنی بر ممنوعیت کامل مذاکره با طرف امریکایی به جز در موضوع هسته‌ای، گفتند: علت این مخالفت، جهت‌گیری‌های امریکاست که درست در نقطه مقابل جمهوری اسلامی قرار دارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به مسئله مهم اقتصاد کشور اشاره کردند و گفتند: سیاستهای اقتصادی مقاومتی یک مجموعه کامل و غیرقابل تجزیه است و اجرای آنها به برنامه عملیاتی کامل نیاز دارد، بنابراین از رئیس‌جمهور محترم و دولت خواسته‌ایم که برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یک برنامه جامع، عملیاتی و کاربردی تهیه شود و انتظار داریم که این اقدام انجام گیرد.

ایشان در خصوص اهمیت تحقق اقتصاد مقاومتی افزودند: اگر اقتصاد مقاومتی محقق شود دیگر هیچ اهمیتی ندارد که پولی که به ایران باز می‌گردد، 5 میلیارد دلار باشد، یا 100 میلیارد دلار؛ البته آن مقدار پولی که از دنیا طلبکار هستیم و تاکنون به‌طور ظالمانه جلوی آن را گرفته‌اند باید مورد استفاده قرار بگیرد، اما اقتصاد مقاومتی نباید متوقف به این مسائل شود.

رهبر انقلاب، همچنین بر لزوم تشکیل یک ستاد عملیاتی فعال برای اجرای اقتصاد مقاومتی تأکید کردند و گفتند: این ستاد باید در دولت تشکیل شود و با مشخص کردن وظایف هر یک از دستگاه‌ها و پیگیری و زمان‌بندی فعالیت‌ها، یک تحرک عظیم ایجاد کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانشان، خطاب به نیروهای مؤمن در سراسر کشور خاطرنشان کردند: حرکت عمومی به سمت آرمانها و اهداف اسلامی است و نیروهای مؤمن، اصیل و معتقد که اکثریت قاطع کشور را تشکیل می‌دهند باید با حسن ظن به وعده نصرت خداوند، آمادگی خود را برای کار در میدانهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و در مواجهه با جهت‌گیریهای دشمن حفظ کنند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، آیت الله یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی عامل پیروزی انقلاب اسلامی را رهبری حضرت امام خمینی (ره) و شجاعت مردم ایران دانست و نکاتی در خصوص اجلاس اخیر خبرگان بیان کرد.

همچنین آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رییس مجلس خبرگان با ارائه گزارشی از هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری، دستورالعمل اجلاس اخیر را اصلاح آیین نامه تعداد اعضای این مجلس اعلام کرد.
نایب رییس مجلس خبرگان با اشاره به بررسی اوضاع منطقه و فتنه تکفیری‌ها در جهان اسلام و تبیین مذاکرات هسته‌ای با دعوت از مهمانان در اجلاس مجلس خبرگان، گفت: ارائه پیشنهادها و راه حل‌هایی برای مسائل کشور، دغدغه اعضای مجلس خبرگان نسبت به مسائل فرهنگی، تجلیل از مقام شامخ شهیدان و حرکت فرهنگی ارزشمند ملت در تشییع پیکرهای شهدا، توجه به اهمیت انتخابات آتی خبرگان و وظیفه سنگین شورای نگهبان برای صیانت از جایگاه این مجلس و لزوم احراز صلاحیت‌ها طبق قانون و ارائه گزارش از پیشرفت‌های صورت گرفته پس از انقلاب در استان‌های محروم بویژه مناطق اهل سنت از جمله مهمترین محورهای مباحث، نطق‌ها و مذاکرات اعضای مجلس خبرگان در اجلاس اخیر بود.آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: اعضای مجلس خبرگان تاکید کردند که توافق هسته‌ای به معنای عادی شدن رابطه با آمریکا نیست.
نیویورک تایمز:
جمهوری خواهان سعی دارند از طرق دیگر در کنگره توافق هسته ای ایران را تضعیف نمایند و دموکراتها را هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز نوشت: جمهوری خواهان سعی دارند از طرق دیگر در کنگره توافق هسته ای ایران را تضعیف نمایند و دموکراتها را هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهند.

به گزارش «انتخاب»، در پی موفقیت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در روز چهارشنبه در کسب آراء لازم برای حفظ توافق هسته ای ایران در جریان مباحثات کنگره، جمهوری خواهان در پی گزینه های قانونی برای مقابله با این توافقند، از جمله امکان اعمال مجدد تحریم هایی که قرار است طبق این توافق لغو شود.

سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه با اشاره به امکان توسل اوباما به وتوی اقدام کنگره، بر ضرورت اقدام یک کنگره دو حزبی برای تقویت قدرت دفاعی آمریکا در خلیج فارس و مقابله با تخلفات(!) ایران از این توافق و رسیدگی به آنها پس از اتمام دوره تصدی اوباما تاکید کرد.

جمهوری خواهان با وقوف به احتمال موفقیت اوباما در مقابل تلاش مخالفان جهت جلوگیری از وتو قطعنامه شان توسط رئیس جمهور، ماهها در حال بررسی راههای دیگر برای مقابله با این توافق بوده اند. با اعلام موافقت سناتور دموکرات باربارا میکولسکی با توافق ایران در روز چهارشنبه اجرای آن تضمین شده به نظر میرسد و اکنون اوباما با اعلام حمایت سی و چهار سناتور دموکرات از آراء‌کافی برای رد هر قطعنامه ای بر ضد توافق ایران برخوردار است.

مجلس نمایندگان نیز هفته آینده با خاتمه تعطیلات کنگره موضوع قطعنامه ای در رد توافق هسته ای را در دستور کار قرار خواهد داد. دموکراتها امیدوارند بتوانند با جلب آراء کافی در آن مجلس نیز امکان وتو رئیس جمهور حفظ شود. رد وتو مستلزم رای دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و سنا است.

چند تن از دستیاران قانون گذاران تصویب تحریم های جدید را، حتی بسیاری تحریم هایی که قرار است به عنوان بخشی از توافق لغو شود، یک مسیر ممکن می دانند چون پیامی برای تهران و کاخ سفید دارد و دموکراتها را در موقعیت دشواری قرار خواهد داد.

ایران طبق توافق با شش قدرت جهان از تحریم های کنگره در ارتباط با برنامه هسته ای اش خلاص خواهد شد. اما کنگره می تواند تحریم های جدید و حتی سخت تری در ارتباط با تروریسم بر ضد ایران تصویب کند.

کاخ سفید به کرات گفته است لغو تحریم های کنونی تاثیری در عزم واشنگتن برای مقابله با تجاوزگری ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) نخواهد داشت. اما تصویب تحریم های بیشتر می تواند مشروعیت آمریکا را نزد شرکای مذاکره کننده اش تضعیف نماید.

اما گزینه های دیگری نیز مطرح است. از جمله، ارائه یک لایحه مستقل جهت حمایت بیشتر از اسرائیل که به موجب آن توسل به نیروی نظامی در منطقه و شاید قطعنامه ای در تصویب، بجای رد، توافق ایران باشد، تصویب خواهد شد که در آنصورت تضعیف حمایت دموکراتها را در پی خواهد داشت. مجلس نمایندگان و سنا همچنین سعی در هماهنگ سازی لوایح دفاعی شان دارند که می تواند ابزاری برای چنین گزینه هایی باشد.

در عین حال بسیاری از جمهوری خواهان و دموکراتها سعی دارند اجرای برخی اجزاء توافق را به تاخیر اندازند.

سناتور دموکرات کریس کونز در نامه ای با مشورت چند دموکرات دیگر به اوباما نگرانی شان را درباره امنیت اسرائیل، نقش اروپا در تحریم ها، امکان استفاده ایران از امکانات مالی عظیم جدیدش در جهت حمایت از تروریسم و موضوع نظارت بر انرژی هسته ای ایران ابراز داشت.

اوباما در پاسخ به آن نامه ابراز اطمینان کرد که تمهیدات آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازرسی از پارچین به لحاظ فنی درست و با رویه های اساسی آن هماهنگ است و اطلاعات لازم را برای شفاف سازی مسائل معوقه گذشته و حال درباره برنامه هسته ای ایران فراهم می سازد.

سناتور کونز همچنین در مورد بخشی از نامه اوباما مبنی بر ادامه تحریم های قوی بر ضد حمایت ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و فعالیتهای بی ثبات کننده در منطقه ابراز رضایت کرد.

اعلام نظر میکولسکی یک روز پس از آن صورت گرفت که سناتور کونز و باب کِیسی و چند دموکرات مجلس نمایندگان نیز حمایت شان را از توافق اعلام کردند.

کاخ سفید و دموکراتهای سنا امیدوارند هفته آینده با کسب هفت رای دیگر بتوانند در مورد قطعنامه جمهوری خواهان به رویه مباحثات طولانی متوسل شوند. چنین اقدامی خشم جمهوری خواهان را که خود در موارد مکرر از این رویه استفاده کرده اند، بر می انگیزاند.

سناتور جمهوری خواه مارک کِرک و رابرت منندز دموکرات که هر دو از مخالفان توافق کنونی ایرانند، امسال لایحه ای ارائه دادند که قانون تحریم ایران را که در پایان سال دو هزار و شانزده منقضی می شود، برای یک دهه دیگر تمدید خواهد کرد.

درحالیکه اکثر قانونگذاران به لزوم برخورداری از قدرت قانونی برای بازگرداندن فوری تحریم هایی که لغو می شود، واقفند، جمهوری خواهان به احتمال زیاد برای اعمال آن تحریم ها اقدام خواهند کرد و با تلاش برای رای گیری درباره قانونی علیه ایران،دموکراتها را در سال انتخابات در مضیقه قرار خواهند داد و برای رئیس جمهور راهی جز وتو آن وجود نخواهد داشت چون اگر آن قانون را امضا کند، ایرانیان دیگر خود را به ادامه توافق پایبند نمی دانند.
حتی اگر آن تحریم ها هرگز مجددا برقرار نشود، جمهوری خواهان می توانند از این مسئله در جهت ایجاد تفرقه در میان دموکراتها در سال دو هزار و شانزده استفاده کنند.
:‌ ما امروزه شاهد شکل گیری منحنی زوال قدرت غرب در جهان هستیم و درخشش نور خورشید انقلاب اسلامی را در تمامی جهان اسلام حس می‌کنیم. آنها باید بدانند که دیگر بیش از این نمی‌توانند ثروت و هویت مسلمانان را به غارت ببرند؛ چرا که مسلمانان بیدار شده‌اند و در برابر سلطه جویی‌های آنها مقاومت می‌کنند.
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: چه توافقی بین ایران و آمریکا انجام بگیرد و چه انجام نگیرد، آمریکا دشمن درجه یک ملت ایران و مسلمین جهان است.

به گزارش «انتخاب»، سردار حسین سلامی صبح امروز طی سخنانی در رزمایش اقتدار ثارالله با اشاره به رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری اظهار کرد: ایشان در عصر فتنه‌ها و توسعه‌های جهانی هدایت امت اسلامی را بر دوش خویش قرار داده‌اند و پرچم احیای هویت و عظمت اسلام را در دست دارند و با الهام بخشی‌های خود روح بیداری اسلامی را در جهان اسلام منتشر می‌سازند.

وی با اشاره به حضور 50 هزار نفری بسیجیان در این رزمایش خطاب به آنان گفت: شما بیرق دار آزادگی، ثبات، اقتدار، ایستادگی و مقاومت ملت ایران و امت اسلام هستید و آرامش خاطر رهبر عزیزمان نیز هستید.

به نوشته ایسنا، وی با بیان این که بسیجیان از دل یک انقلاب شکوهمند متولد شده‌اند عنوان کرد: انقلاب شکوهمندی که شما از دل آن برخاسته‌اید سیاست‌ها و راهبردهای آمریکا را در هم شکست و ملت ایران را از اسارت و برده داری مدرنی که توسط آمریکا و غرب در دوران سیاه رژیم پهلوی حاکم شده بود نجات بخشید و ایران را به کشوری بزرگ و تاثیرگذار در عرصه‌ جهانی تبدیل کرد.

سردار سلامی با تاکید بر این که تجربه جنگ تحمیلی پیام آور حقیقی استقلال ملت ایران بود گفت: شما بسیجیان میراث داران شهدای مقاوم و با شکوهی هستید که پیکر جاودانه آنها روی در نقاب خاک کشیده است، اما آثار شهادت و جانبازی‌شان برای همیشه شخصیت و هویت اسلامی این ملت را ترسیم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بسیجیان از دل فتنه‌های پیچیده‌ای که آمریکا و نظام سلطه برای تهی کردن محتوای این ملت طراحی کرده بود و شکست خورد شکل گرفته‌اند عنوان کرد:‌ استراتژی تحریم را این ملت با صبر و شکیبایی و ثبات و اقتدار و نیز پیروی از اوامر ولی امر خودشان و با تکیه بر فرهنگ عاشورا و تاسی از ایستادگی پیامبر و اصحابش در برابر تحریم‌های مشرکان در هم شکستند.

سلامی تصریح کرد: نظام سلطه غرب و آمریکا در صدد تهدید کردن ایران با گزینه نظامی بودند، اما ایستادگی و شکوه و عظمت ملت ایران بود که آنها را از جاده گزینه نظامی علیه ما و از مسیر تحریم اقتصادی و انزوای سیاسی و تهاجمات فرهنگی رذالت آور خارج ساخت و به سوی مسیر دیپلماسی کشاند.

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین تاکید کرد:‌ این ملت تصمیم گرفته است تا برای ابد مستقل باقی بماند.

وی همچنین با پاسداشت یاد و خون شهدای هسته‌ای عنوان کرد: ما با رشادت‌ها و فعالیت‌های علمی شهدایی چون احمدی‌روشن، شهریاری و ... به باشگاه کشورهای دارای انرژی هسته‌ای راه پیدا کرده‌ایم و از دل پیشرفت‌های بزرگی که بدست آورده‌ایم تحریم و محاصره دشمن را شکسته‌ایم و از موانع عبور کرده‌ایم.

سلامی همچنین با بیان این که ما تا آخر ایستاده‌ایم و در برابر تهدیدات آمریکا مقاومت خواهیم کرد، افزود: اگر آمریکا از دسترس بودن گزینه نظامی صحبت می‌کند ما با عمل و منطق همان عبارت امام رحمته الله را تکرار می‌کنیم که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. مقامات آمریکایی می‌توانند هر چه می‌خواهند بگویند اما نمی‌توانند به آن عمل کنند و فرق بین رویا و عمل آنها در این است که می‌دانند ایران کشوری است که می‌تواند سفره‌ تنفس آنها در منطقه را ببندد و جلوی سلطه‌ آنها را در منطقه و جهان اسلام بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد:‌ آنها با اینکه می‌دانند قدرت دفاعی ما به چه اندازه است ولی در عملیات‌های روانی خود از دسترس بودن گزینه جنگ با ما سخن می‌گویند، اما بدانند این عبارت نخ نما شده برای ملت ایران حقیرتر از آن است که به آن توجهی کند.

سلامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد:‌ ما امروزه شاهد شکل گیری منحنی زوال قدرت غرب در جهان هستیم و درخشش نور خورشید انقلاب اسلامی را در تمامی جهان اسلام حس می‌کنیم. آنها باید بدانند که دیگر بیش از این نمی‌توانند ثروت و هویت مسلمانان را به غارت ببرند؛ چرا که مسلمانان بیدار شده‌اند و در برابر سلطه جویی‌های آنها مقاومت می‌کنند.

 جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این که چه توافق انجام شود و چه نشود آمریکا دشمن درجه یک ملت ایران و جهان اسلام است، اظهار کرد:‌ توافق از منظر موافقان آمریکایی آن به عنوان یک رهیافت تازه برای تحمیل تهدید و فشار علیه ایران به کار می‌رود و مخالفان توافق نیز در صدد توسعه دشمنی خود با ایران هستند. بنابراین هر دو جریان سیاسی اصلی در آمریکا مثل دو لبه قیچی به شکلی علیه ایران عمل می‌کند.

وی افزود: ما نقاط ضعف و قدرت آنها را می‌شناسیم و در ضمن در کمین نشسته‌ایم و منتظر فرصتی هستیم که اگر غلطی بکنند تمام منافع سیاسی و اقتصادی آنها را به آتش بکشیم. آنها بدانند اگر بخواهند از محتمل بودن گزینه‌های روی میز سخن به میان بیاورند گردن ایشان را به آسمان پرتاب می‌کنیم و سرانگشتشان را می‌بریم. ملت ایران در مقابل هیچ تهدیدی کرنش نمی‌کند.

سلامی افزود:‌ چه توافق بشود و چه نشود ما از حمایت‌های خود از ملت‌های مظلوم و مسلمان در برابر سیاست‌های سلطه جویانه آمریکا کوتاه نخواهیم آمد و چه توافق بشود و چه نشود از پیشرفت‌های علمی و فنی خود برای تبدیل شدن به یک تمدن بزرگ دست نخواهیم کشید و هرگز ظرفیت‌های اقتصادی خود را در اختیار دشمنانمان، نظام سلطه و قدرت‌های غربی قرار نمی‌دهیم و در ایران هیچ فرش قرمزی زیر پای سران کشورهای سلطه‌ پهن نخواهد شد. چه توافق بشود و چه نشود ما اجازه هیچ گونه نفوذ اندیشه‌های غرب‌گرایانه را به کشور نمی‌دهیم.
وی در پایان سخنانش نیز اظهار کرد: ما بدون قرار گرفتن در میدان تاثیرپذیری از سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی غرب در حال تبدیل شدن به قدرتی بزرگ هستیم.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تجار بین المللی علاقه مند به استفاده از فرصت های بازار اقتصادی هستند که ایران ارائه می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری: کشورها برای تجارت با ایران بی طاقت شده اند / می گویند آمریکا به خزانه ایران پول واریز می کند، اما این پول ها، برای خود تهران است نه ما

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تجار بین المللی علاقه مند به استفاده از فرصت های بازار اقتصادی هستند که ایران ارائه می کند.
به گزارش «انتخاب»، کری در گفتگو با شبکه ام اس ان بی سی گفت:« کشورهایی هستند که برای تجارت با ایران بی طاقت شده اند.»
وی افزود این استدلال منتقدان توافق هسته ای تاریخی با تهران اشتباه است که می گویند این توافق پول آمریکا را به خزانه های ایران واریز می کند.
وی ادامه داد:« این پول ما نیست بلکه پول آنهاست»
کری تاکید کرد هر مبلغی که ایران دریافت می کند مربوط به پول مسدود شده این کشور به سبب تحریم های اقتصادی است.
کری ادامه داد این واقعیت اقتصادی موافقت کنگره را با توافق اوباما با ایران ضروری می سازد.
به گزارش ام اس ان بی سی وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به پتانسیل ایران درخصوص تسلیحات هسته ای گفت:« ایران پیش از این یک کشور در آستانه دستیابی به توانمندی ساخت سلاح هسته ای بوده است. اگر این توافق برجا باشد ما قطعا می دانیم ایران چه می کند.»
کری افزود:« سریع ترین راه برای مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه این توافق نیست.»
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، در مورد سخنان جنجالی اخیرش گفت: من متن صحبت های خودم را پیاده کردم و آنچه که در حضور خبرنگاران بیان کردم این بود که مردم محق هستند و مردم ولی نعمت ما هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر صنعت: عذرخواهی می کنم؛ به خریداران جسارت نکرده ام

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد: من عذرخواهی می کنم و به خریداران خودرو جسارت نکرده ام.

به گزارش «انتخاب»، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، در مورد سخنان جنجالی اخیرش گفت: من متن صحبت های خودم را پیاده کردم و آنچه که در حضور خبرنگاران بیان کردم این بود که  مردم محق هستند و مردم ولی نعمت ما هستند.

وی درباره کمپین نخریدن خوردهای داخلی گفت: کمپین یعنی مبارزه سازمان یافته، اگر گروهی بخواهند مبارزه سازمان یافته با تولید داخلی کند، گناه است و هر کسی چنین کمپینی راه بیندازد مغایر منافع ملی عمل کرده است.
وزیر صنعت تولید روزانه خودرو در کشور را 4 هزار دستگاه در کشور بیان کرد و گفت: نخریدن خودروی داخلی مغایر با مصالح ملی است.مردم همیشه خودروی داخل را خریده اند ولی راه افتادن این کمپین با فرمایشات رهبری همخوانی ندارد.
نعمت زاده تاکید کرد: من عذرخواهی می کنم و به خریداران جسارت نکرده ام، دروغ بستن درباره ثروت من، در شان ما نیست، هیچگاه حتی یک سهم از ایران خودرو ندارم.
نعمت زاده با تاکید بر اینکه پارسال با 50 درصد افزایش تولید خودرو در کشور، قطعه سازان 50 هزار نیرو استخدام کردند اظهار داشت: خودروسازی بین 18 تا 19 درصد ارزش افزوده ایجاد می کند، 3/5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور و 12 درصد اشتغال بخش صنعت به خودروسازی اختصاص دارد که همه اینها نشان می دهد باید از تولید داخلی و ملی حمایت کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم تاکید کرد: بنده با کمپین نخریدن کالای داخلی مخالف و معتقدم به جای این کمپین باید برای بهبود کیفیت، رضایتمندی مشتری، کاهش قیمت، خرید کالاهای داخلی و حمایت از تولید ملی کمپین راه انداخت.
نعمت زاده با اشاره به اینکه کیفیت خودروی امروز پایین ، ولی نسبت به سه ماه پیش بهتر شده است ادامه داد: هر چیزی قیمت خودش را دارد، معلوم است کیفیت پراید با خورویی که 150 سال سابقه دارد یکسان نیست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: من عرض می کنم که چون مذاکرات هسته ای طول کشید اثرات آن دیر نمایان شد، اینکه امروز قیمت ارز از 1/5 سال پیش کمتر است، باید پذیرفت این نرخ طبیعی ارز است و نباید انتظار داشت نرخ ارز خیلی کمتر شود. الان تورم حد 14 تا 15 درصد است، قبلا واردات ما با ارز مبادله ای بود و این تفاوت به ضرر تولید داخلی بود، ولی با تک نرخی شدن ارز امروز واردات در مقایسه با تولید داخل مقرون به صرفه نیست.
وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به منتقدانی که می گویند این توافق محکوم به شکست است، گفت: حتی یک ماده این توافق بر پایه اعتماد به ایران گذاشته نشده و همه بندهای آن قابل راستی آزمایی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : جان کری: رد کردن توافق در کنگره یعنی تقویت موضع آن هایی که می گویند «مرگ بر روحانی» / ایران با موفقیت توانست به یک کشور هسته ای تبدیل شود
جان کری وزیر امورخارجه آمریکا گفت، تهدیدات و تحریم ها نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند و تحریم ها به تنهایی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران کافی نبوده است و باید وارد مذاکراه با ایران می شدیم. شدید ترین تحریم ها هم نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.

به گزارش «انتخاب»، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به منتقدانی که می گویند این توافق محکوم به شکست است، گفت: حتی یک ماده این توافق بر پایه اعتماد به ایران گذاشته نشده و همه بندهای آن قابل راستی آزمایی است.

کری گفت: موضع تندروهایی که در ایران شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و حتی مرگ بر روحانی سر می دهند در صورتی که کنگره این توافق را رد کند قوی تر از گذشته خواهد شد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری آمریکا در سیستم سپر موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی، گفت: واشنگتن تا آخر کنار اسرائیل ایستاده و از اسرائیل نه تنها در برابر ایران بلکه در برابر همه گروه های تروریستی(!) از جمله حماس ، حزب الله و جهاد اسلامی دفاع خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: در همه سال های حضورم در مجلس سنا و هم اکنون که وزیر امور خارجه هستم همواره از منافع اسرائیل دفاع کرده و می کنم و معتقدم این توافق بهترین و کامل ترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.
کری گفت بر اساس توافق هسته ای ایران باید پروتکل الحاقی را امضا و برای همیشه از اقدام به ساخت سلاح هسته ای اجتناب کند. در غیر این صورت ، آمریکا از همه گزینه هایی که در اختیار دارد چه دیپلماتیک ، چه تحریم ها و چه ابزار دیگر برای مقابله با نقض توافق استفاده خواهد کرد.

 کری گفت که اگر ما موضع مان را در قبال توافق هسته ای با ایران تغییر دهیم بهای سنگینی را در قبال آن باید پرداخت کنیم.
وی افزود: توافق هسته ای با ایران با موافقت همه کشورهای جهان صورت پذیرفت.
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به بندهای مرتبط با راستی آزمایی در برجام گفت اگر ایران تصمیم بگیرد توافق را نقض کند آمریکا نه تنها کشف این نقض را تضمین می کند بلکه کاری خواهد کرد که ایران از نقض توافق پشیمان شود.
 وزیر خارجه آمریکا گف: ما با ایرانی روبرو بودیم که توانسته بود اورانیوم را غنی سازی کند.
وی افزود: ایران با موفقیت توانست به یک کشور هسته ای تبدیل شود و دولت رئیس جمهور اوباما به این مسئله واقف بود.
جان کری تاکید کرد: ما به روشنی بیان کرده بودیم که یک توافق موثر و فراگیر می خواهیم.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت نمی تواند با اطمینان پیش بینی کند در صورت رد توافق از سوی کنگره ، ایران چه واکنشی نشان خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه وال استریت ژورنال، مصاحبه ای جذاب با یک ژنرال سابق عربستان که موظف به آزمایش - یا می توان گفت مجاز به بررسی- گزینه های استراتژیک در خاورمیانه بود، انجام داده است.

به گزارش امریکن اینترست، انور ماجد عشقی، همان ژنرالی است که همراه سفیر اسرائیلی سابق ایالت متحده، دور گلد، در رویدادی در اوایل ماه ژوئن در واشنگتن بعد از یک سری جلسات مخفی طولانی حضور داشت.

درک چنین مکالمه ای سخت به نظر می رسد- ژنرال عشقی دیگر هیچ نقشی در دولت عربستان ندارد و اصرار دارد که گفتگوهایش با سفیر گلد، کاملا خصوصی بوده است. اما نکات مهم متعددی در این مکالمه نمایان است که ارزش باز کردن را دارد، و می تواند به خواننده دقیق، حداقل چنین حسی دهد که چگونه عربستانی های مخفی و سری استراتژی تدوین می کنند.

اسرائیل به عنوان یک متحد منطقه ای
مشخص است که در حال حاضر یک دیپلماسی عرب-اسرائیلی جریان دارد که از سوی آمریکا هدایت نمی شود - مانند بحث مذاکرات آتش بس با حماس فقط برای آبروداری. فرض بر این است که هردو طرف در همکاری با یکدیگر علیه تهدید ایران به دنبال راه هایی برای محدود کردن ظرفیت هایی هستند که مسئله فلسطین برای دخالت ایران مهیا می کند. اعراب نیاز به جنبش و حرکت کافی از سوی اسرائیل دارند، به طوری که همکاری علیه ایران، به طور کامل در تبلیغات شیعه درمورد ایران که تنها مرکز واقعی مقاومت دربرابر صهیونیسم و غرب است، نقشی ندارد. جناح راست اسرائیل، دولت طرفدار شهرک سازی، به دنبال امتیازاتی هستند که می تواند باعث رضایت اعراب بدون خشمگین کردن آن ها شود.

معلوم نیست که این روش پاسخ گو خواهدبود یا نه- هردو طرف خطوط قرمز زیادی دارند. گروهی به منزله یک علامت مسحورکننده تغییر در خاورمیانه- که بالقوه یک فرصت تاریخی هم هست؛ امید دارند که اسرائیلی ها آماده افکار بزرگ و خلاق باشند.

سوریه به عنوان نقطه تمرکز استراتژیک
به نظر می رسد ژنرال عشقی درمورد اقدامی مستقیم علیه ایران، حداقل دراین لحظه، نمی اندیشد. به جای آن، تمرکزش بر روی سوریه است، جاییکه ژنرال، دو هدف در ذهنش دارد. یکی از اهدافش، تغییر رژیم اسد بدون "تغییر سیستم" است، البته بدون از بین بردن ساختارهای دولت سوریه. او برای کاهش نفوذ ایران در سوریه درنظر دارد سبب همکاری اسرائیل و اعراب سنی علیه حزب الله شود. این موضوع منجربه تسلط عربستان در لبنان و قدرتمند شدن مجدد اعراب سنی خواهدشد. عشقی چنین می گوید که روش حذف ایران در وهله اول، حمله به قدرت منطقه ای آن است. اما چیزیکه به طور واضح بیان نشده، عراق است. به نظر می رسد ژنرال چنین می اندیشد که تجارت در شام (سوریه و لبنان) تحت سلطه سنی ها در ازای به چالش کشیده نشدن قدرت شیعیان در عراق است. این یک توافق منطقی است. هدف ما، فعالیت سیاست امور خارجه آمریکا در منطقه است.

یمن، اولویت عربستان سعودی
ژنرال عشقی به پیامدهای مداخله عربستان در یمن نسبت به بسیاری از تحلیلگران غربی امیدوارتر است. مورد اصلی او: ناتوانی ایران در ارسال سلاح و کمک های دیگر به متحدان حوثی خود، آن را ضعیف نشان داده است. اگر ایده او قطع ارتباط ایران با یمن و بعد انجام برخی معاملات بین سازمان های محلی با عربستان سعودی به عنوان مهم ترین قدرت خارجی باشد، دراین صورت این دیدگاه نیز معقول است. روشن نیست که اگر این مسئله قابل دستیابی باشد و یا اگر سعودی ها بتوانند خویشتن داری کرده و انعطاف پذیر باشند، این دیدگاه موردپسند واقع شود، اما دشوار است که به دیدگاه دیگری در یمن فکر کنیم که بتواند آنرا به سرانجام برساند.

روسیه به عنوان نیروی مثبت
به محض اینکه اعراب سنی با سردی و بی اعتمادی واشنگتن ساختند، علایم زیادی مبنی براینکه آن ها به دنبال راه هایی برای بازگرداندن روسیه به معادله منطقه ای به منظور حفظ تعادل ایران هستند، وجود داشته است. و تردیدی نیز وجود دارد که آیا روسیه علاقه مند به شرکت در فروش سلاح به خلیج فارس است یا نه.

تاکنون، روسیه در منطقه با ایران هم راستا شده است. این موضوع تاحدودی به خاطر مسئله ضدآمریکایی و تاحدودی به دلیل ترس روسیه از گسترش جهاد سنی به مناطق خود، با بازگشت داعش و مبارزان آموزش دیده القاعده به بنیادشکنی مسلمانان روسیه، و آوردن سلاح و سرمایه از منطقه جهاد سنی به روسیه، می باشد.

درنهایت، به این دلیل است که بسیاری از مسیحیان باقی مانده خاورمیانه، ارتودوکس با روابط عمیق به روسیه هستند. اسد (مانند صدام) برای تمامی اشتباهاتش، مسیحیان سوریه را حمایت کرده است.

روس ها دلایل زیادی برای تمایل خود به دیدن پیشرفت مسیحیان حمایت شده دارند- حداقل برای اینکه تضمینی خواهدبود که دولت سوریه، جهادی نمی شود. اگر آنگونه که اکثریت فکر می کنند، ایران و آمریکا باهم حرکت کنند، روسیه نیاز به دوست جدیدی خواهدداشت. معامله بزرگی بین سنی ها و روس ها وجود دارد: روسیه از ایران جدا می شود و متحد عرب علیه ایران می شود و از حمایت اسد کناره گیری می کند. درمقابل، کشورهای حوزه خلیج فارس، در حفظ داعش و همسفران خون آلود آن از قدرت در سوریه، همکاری برای حفظ جهاد از قفقاز و سایر مناطق روسیه، و خرید کالاهای روسی، توافق می کنند.

از دیدگاه روسی، یک جهت دیگر در اینجا وجود دارد: روس ها و اسرائیلی ها بسیار نزدیکتر از آنی هستند که برای آمریکایی ها قابل درک باشد. مهاجرت گسترده روس ها به اسرائیل از زمان شکست اتحاد شوروی، در ایجاد ارتباط قوی انسانی و اقتصادی کمک زیادی کرده است؛ پوتین از یک دیپلماسی طرفدار اسرائیل، باوجود ارتباطش با ایران، دنباله روی می کند. ولادیمیر پوتین امید دارد که با گسترش نفوذ روسی در یکی از نقاط تاریخی کشور و افزایش قابل ملاحظه نقش روسیه، نقش مهمی در خاورمیانه با داشتن ارتباط خوب با عرب و اسرائیل ایفا کند. این طرح کاملا جدید و هنوز داغ است، چون بخش های درحال حرکت زیادی وجود دارند. دیپلماسی روسیه به شرایط متغیری وابسته است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد