سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

حمایت 34 مین سناتور آمریکایی از برجام/ تایید توافق هسته ای در آمریکا تضمین شد 

  

سناتور کیسی بیانیه ای 17 صفحه ای در این باره منتشر کرده است که تنها یک و نیم صفحه آن پی نوشت است.دو سناتور دیگر دموکرات در سنای آمریکا روز سه شنبه اعلام کردند از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند.به گزارش عصر ایران به نقل از نیویورک تایمز سناتورها " باب کیسی" از ایالت پنسیلوانیا و " کریس کُنز" از ایالت دلاوِیر اعلام کردند از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند.سناتور کیسی بیانیه ای 17 صفحه ای در  این باره منتشر کرده است که تنها یک و نیم صفحه آن پی نوشت است. او در مصاحبه ای پس از صدور بیانیه اعلام حمایتش از توافق هسته ای گفت که او هنوز تردید هایی جدی درباره آینده این توافق دارد اما به این جمع بندی رسیده است که این توافق در مجموع به نفع امنیت ملی آمریکا است.
سناتور کُنز نیز در روز سه شنبه و در سخنرانی خود در دانشگاه دلاوِیر گفت او صبح سه شنبه و پیش از اعلام حمایت رسمی از توافق هسته ای،نامه ای شخصی از باراک اوباما به دستش رسیده است که در آن پاسخ برخی نگرانی ها و دغدغه هایش از توافق هسته ای با ایران داده شده است.باربارا میکولسکی سناتور اهل ایالت بالتیمور سی و چهارمین سناتوری است که روز چهارشنبه حمایت خود از توافق هسته‌ای را اعلام کرد.سناتور باربارا میکولسکی به عنوان سی و چهارمین سناتور روز چهارشنبه در بیانیه‌ای حمایت خود را از برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کرد.به این ترتیب با اعلام حمایت سی و چهارمین سناتور از برجام، باراک اوباما آرا کافی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را دریافت کرد. با اعلام حمایت این4 سناتور تعداد حامیان دموکرات توافق هسته ای با ایران در سنا به 34 نفر رسید.
باربارا میکولسکی سناتوری که با اعلام رای مثبت خود به توافق هسته ای پیروزی اوباما در کشاکش سیاسی با جمهوریخواهان کنگره را تضمین کرد

حمایت 34 مین سناتور آمریکایی از برجام/ تایید توافق هسته ای در آمریکا تضمین شد
حمایت سناتور کُنز از توافق هسته ای به دلیل اعلام مخالفت های پیشین او با برخی از مفاد توافق هسته ای اهمیت زیادی دارد و این گمان می رود که اعلام حمایت او راه را برای دیگر سناتورهایی که هنوز اعلام موضع نکرده اند باز کند.همزمان در مجلس نمایندگان آمریکا نیز چهار نماینده دموکرات از روز دوشنبه از توافق هسته ای اعلام حمایت کردند که در میان حمایت "پااتریک مورفی" نماینده دموکرات ایالت فلوریدا ،"آدام اسمیت" نماینده دموکرات واشنگتن و " حکیم جفریس" نماینده دموکرات از ایالت نیویورک که با لابی های حامی اسراییل رابطه ای نزدیک دارد،مهم تر بودند.مورفی که این اقدام را سخت ترین تصمیم دوران نمایندگی اش دانسته است در بیانیه خود گفته است: "من پس از بررسی زیاد نظر سناتور نلسون را پذیرفتم و بر این باورم که توافق هسته‌ای به دست آمده، بهترین گزینه است." 
گفتنی است  بیل نلسون که از سال 2001  سناتور ایالت فلوریدا است نخستین سناتور این ایالت بود که از توافق هسته ای با ایران اعلام حمایت کرد.
 نیویورک تایمز می نویسد با وجود ادامه مخالفت های جمهوریخواهان با توافق هسته ای، اما در محافل سیاسی این حزب آمریکا این موضوع مورد بحث است که در صورت رد توافق هسته ای با ایران، موضع آمریکا در قبال هم پیمانان این کشور در گروه 1+5 تضعیف خواهد شد و سایر کشورهای عضو گروه 1+5 از آمریکا جدا خواهند شد.بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی دموکرات های کنگره با کسب حمایت 34 سناتور از توافق هسته ای احتمالا به دنبال جلب نظر دیگر سناتورهای دموکرات خواهند بود تا بتوانند با کسب رای 41 تن از آنان حتی اجازه ندهند رای گری رد این توافق در سنا از سوی جمهوریخواهان انجام شود تا کار حتی به استفاده از حق وتوی اوباما نکشد.اگر غالب دموکرات های کنگره از توافق حمایت کنند، می توانند با " آبستراکسیون" مانع رای گیری جمهوریخواهان شوند.
تا کنون هیچ عضو جمهوریخواه کنگره از توافق هسته ای با ایران اعلام حمایت نکرده است و تنها دو سناتور دموکرات ( چاک شامر و رابرت منندز) با توافق هسته ای اعلام مخالفت علنی کرده اند.

اتهام دریافت رشوه سناتورهای دموکرات از ایران

همزمان با تقویت موضع دموکرات ها در حمایت از توافق هسته ای، برخی وب سایت های وابسته به لابی اسراییلی و محافظه کاران تندرو در آمریکا برخی سناتورهای دموکرات را به دریافت رشوه از ایران برای رای مثبت به توافق هسته ای متهم کرده اند.این سایت ها مدعی شده اند سناتورها "اد مارکی"، " ال فرانکن " و "جین شاهین" برای موافقت با توافق هسته ای از ایران رشوه گرفته اند.این وب سایت ها تلاش دارند فضای سیاسی و رسانه ای آمریکا را به سمتی سوق دهند که اعضای دموکرات کنگره که هنوز رای و نظر خود را درباره توافق اعلام نکرده اند، در صورت اعلام موافقت خود با توافق هسته ای در مظان اتهام دریافت رشوه از ایران قرار بگیرند.
کری: تحریم ها نتوانست ایران را به زانو در آورد 
  
کری با اشاره به اینکه این مذاکرات بود که باعث شد ایران برنامه اتمی خود را متوقف کند افزود تحریم ها نتوانست ایران را به زانو در آورد و ایالات متحده آمریکا توانست از راه مذاکرات موثرتر از تحریم ها عمل کند.جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دقایقی پس از اعلام حمایت سی و چهارمین سناتور دموکرات از توافق هسته ای با ایران که تضمین کننده حق وتوی اوباما در برابر مخالفت های جمهوریخواهان کنگره است، در سخنانی با فراخواندن مخالفان توافق به دیدن واقعیت ها گفت تحریم ها نتوانست ایران را به زانو در آورد و با این توافق خواسته آمریکا مبنی بر عدم دست یابی ایران به سلاح هسته ای تامین می شود.
به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه خبری " ان بی سی" آمریکا کری که در موزه قانون اساسی شهر فیلادلفیا سخنرانی می کرد مدعی شد ایران در آستانه دست یابی به سلاح هسته ای بود و فقط از راه مذاکره و دیپلماسی بود که می شد جلوی این روند را گرفت.
کری: تحریم ها نتوانست ایران را به زانو در آورد
ایران هر گونه اتهام تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده و بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود تاکید می کند.
کری با اشاره به اینکه این مذاکرات بود که باعث شد ایران برنامه اتمی خود را متوقف کند افزود تحریم ها نتوانست ایران را به زانو در آورد و ایالات متحده آمریکا توانست از راه مذاکرات موثرتر از تحریم ها عمل کند.
کری با اشاره به اینکه ایران تنها از راه مذاکرات بود که اجازه داد بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تاسیسات هسته ای این کشور دسترسی و نظارت داشته باشند، مدعی شد با این توافق همه راه های دسترسی ایران به سلاح هسته ای مسدود شده است.
وزیر امور خارجه آمریکا که نزدیک به دو سال مذاکرات هیات آمریکایی برای رسیدن به توافق هسته ای در قالب گروه 1+5 را هدایت و رهبری کرده است، به مخالفان توافق در کنگره هشدار داد همه کشورهای (عضو دایم) شورای امنیت با این توافق موافقند و اگر این توافق در کنگره آمریکا رد شود، متحدان آمریکا در گروه 1+5 کنار خواهند کشید و آمریکا تنها خواهد ماند.کری تاکید کرد مخالفان توافق هسته ای در آمریکا هیچ پیشنهاد جایگزین منطقی به جای توافق ندارند.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت توافق هسته ای با ایران به امنیت اسراییل نیز کمک خواهد کرد و ناقض امنیت تل آویو نخواهد بود. او بر ادامه حمایت های کشورش از رژیم تل آویو تاکید کرد و گفت ایالات متحده آمریکا به زودی تفاهم امنیتی جدیدی با اسراییل امضا خواهد کرد.
تحریم شرکت های روسی و چینی بخاطر ایران
بر اساس اطلاعاتی که تاکنون روی وبسایت "فدرال رجیستر" منتشر شده است، برخی شرکتهای مهم روسی از جمله کی بی پی، روس اوبورن اکسپورت و شرکت هواپیمایی میگ در فهرست تحریمهای جدید آمریکا قرار گرفته اند.تسنیم - دولت آمریکا با طرح ادعای نقض تحریمهای اشاعه سلاح علیه ایران و سوریه، شرکتهایی از چین، روسیه، سودان، ترکیه، سوریه و ایران را تحریم کرده است.
به گزارش راشاتودی، واشنگتن با طرح این ادعا که برخی شرکتها در فعالیت های مربوط به اشاعه سلاح در ایران و سوریه همکاری داشته اند، اقدام به اعمال تحریمهایی علیه شرکتهای روسی، چینی، ترکیه ای، سودانی، سوری و ایرانی نموده است.
بر اساس اطلاعاتی که تاکنون روی وبسایت "فدرال رجیستر" منتشر شده است، برخی شرکتهای مهم روسی از جمله کی بی پی، روس اوبورن اکسپورت و شرکت هواپیمایی میگ در فهرست تحریمهای جدید آمریکا قرار گرفته اند.آمریکا از اوت 2014 میلادی تاکنون تحریمهایی را به بهانه بحران اوکراین علیه شرکتها و برخی مقام های روسی اعمال کرده است. روسیه بارها ادعاهای غرب در خصوص دست داشتن در بحران شرق اوکراین را رد کرده است.
البته مسکو نیز در پاسخ به تحریمهای غرب، واردات مواد غذایی و کالاهای کشاورزی را تا اوت 2016 میلادی تحریم کرده است.ویکتور اوزروف رئیس شورای دفاع و امنیت فدراسیون روسیه تحریمهای جدید آمریکا علیه صنایع نظامی این کشور را محکوم کرده است.
آمریکا همچنین شرکت بی اس تی چین و یک شرکت شیمیایی تیانجین چین را تحریم کرده است. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت راک شیمی ایران نیز در فهرست تحریمهای جدید آمریکا قرار گرفته اند. نیروی هوایی سوریه و یک شرکت ترکیه ای و یک شرکت سودانی نیز در این فهرست هستند.منبع: تسنیم
طی بیش از چهار سال که از زمان آغاز درگیری ها و جنگ داخلی در سوریه می گذرد، روسیه همواره به عنوان یکی از متحدان اصلی دولت دمشق در عرصه بین المللی مطرح بوده است؛ اما برخی گزارش های منتشره در روزهای اخیر، حکایت از این احتمال دارد که مسکو حمایت خود را از سطح سیاسی به نظامی ارتقا داده و مستقیم وارد مبارزه با تروریست ها در سوریه شود.
کد خبر: ۵۲۸۷۱۹
جدی شدن احتمال حضور مستقیم نظامی روسیه در سوریهطی بیش از چهار سال که از زمان آغاز درگیری ها و جنگ داخلی در سوریه می گذرد، روسیه همواره به عنوان یکی از متحدان اصلی دولت دمشق در عرصه بین المللی مطرح بوده است؛ اما برخی گزارش های منتشره در روزهای اخیر، حکایت از این احتمال دارد که مسکو حمایت خود را از سطح سیاسی به نظامی ارتقا داده و مستقیم وارد مبارزه با تروریست ها در سوریه شود.
به گزارش «تابناک»، پس از انتشار برخی اخبار تأیید نشده در مطبوعات و رسانه های اسرائیلی، بحث درباره احتمال ورود مستقیم نظامی روسیه به نبرد سوریه، جنبه جدی تری به خود گرفته است؛ هرچند هنوز هیچ منبع رسمی روس این اخبار را تأیید نکرده و درباره جنبه های مختلف آن ابهام وجود دارد، افزایش حجم گمانه زنی ها و تحلیل ها در این زمینه، از احتمال جدی وقوع چنین امری حکایت دارد.
در این زمینه، روزنامه «یدیعوت آحارانوت» به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته، جنگنده های روسی به منظور مشارکت در عملیات هوایی علیه تروریست های داعش وارد سوریه شده و اکنون در یکی از پایگاه های تحت کنترل دولت سوریه در نزدیکی دمشق، پایتخت این کشور مستقر هستند. این منابع همچنین مدعی شده اند، شمار نظامی روسی در سوریه ممکن است در هفته های آینده به شدت افزایش یابد.
با این حال، منابع رسمی روسیه تاکنون این موضوع را تأیید نکرده اند.
فرانتس کلینتسویچ، معاون اول حزب روسیه متحد در دومای دولتی روسیه و رهبر اتحادیه جنگجویان سابق روسیه در افغانستان در این زمینه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفته: «من نمی توانم این اخبار را تأیید یا تکذیب کنم؛ اما با توجه به تهدید مشترکی که متوجه ماست، فکر می کنم این اخبار صحت داشته باشد». سرگئی کوروتکوف، رئیس شرکت «میگ» نیز گفته، هیچ اطلاعی از حضور این هواپیماها در سوریه ندارد.
با این حال، یک منبع وزارت دفاع روسیه امروز در مصاحبه ای اعلام کرد، تاکنون هیچ عملیاتی درباره انتقال جنگنده های روسی به سوریه صورت نگرفته و این جنگنده ها در فرودگاه ها و مناطق مأموریتی خود مستقر هستند. البته اظهارات وی نیز دستکم به معنای نبود برنامه ای برای اعزام این جنگنده ها در آینده ای نزدیک نبود.همزمان با این اخبار و گمانه زنی ها، روزنامه «واشنگتن تایمز» امروز گزارش تحلیلی درباره این موضوع منتشر کرده که نشان از جدی گرفته شدن این موضوع در میان محافل جمهوری خواه آمریکایی دارد. این روزنامه با اشاره به پیوندهای مسکو با دمشق، اشاره می کند که سوریه از دیرباز هم پیمان روسیه بوده و روس ها یک پایگاه دریایی در بندر «طرطوس» سوریه دارند که از آن به منظور انجام امور تدارکات و پشتیباتی استفاده می کنند. از سوی دیگر، وجود دولت بشار اسد، همواره از سوی روسیه به عنوان عاملی موازنه بخش در مقابل متحد اصل آمریکا در منطقه، یعنی رژیم اسرائیل در نظر گرفته شده است. واشنگتن تایمز در ادامه اشاره می کند، در چهار سال اخیر، از زمان آغاز درگیری ها در سوریه تاکنون، این پرسش از سوی بسیاری از ناظران مطرح که آیا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اجازه سقوط دولت بشار اسد را خواهد داد یا خیر. با این حال، اخبار منتشره روزهای اخیر درباره اعزام نیروهای نظامی و جنگنده های روسیه به سوریه، حکایت از آن دارد که روس ها عملاً به منظور حمایت از دولت دمشق وارد میدان شده اند. این روزنامه معتقد است که اعزام جنگنده های روسی به سوریه، با هماهنگی ایران انجام شده که دیگر حامی مهم دولت دمشق به شمار می رود.
در این میان، آنچه اسباب نگرانی واشنگتن تایمز ـ به عنوان تریبون نومحافظه کاران آمریکایی ـ را فراهم کرده، سکوت رئیس جمهور ایالات متحده درباره این موضوع است. به عقیده این روزنامه، این سکوت می تواند نشان از آن باشد که اوباما تمایل دارد کنترل ایران بر عراق و بخش های مهم دیگری از خاورمیانه را بپذیرد و در مقابل، وظیفه دشوار مبارزه با داعش را به ایران و روسیه بسپارد. به این ترتیب و با توجه به واکنش های صورت گرفته، به نظر می رسد بحث اعزام جنگنده های روس به سوریه چیزی بیشتر از شایعه صرف بوده و دستکم عناصری از واقعیت در آن باشد. به هر حال، تحولات هفته های پیش روی، نشان خواهد داد که آیا واقعاً مسکو تصمیم گرفته برای حمایت از دولت سوریه مستقیم وارد عمل شود یا خیر؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد