سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از سد گتوند

شبکه های زیست محیطی 20 استان ورود سازمان محیط زیست به مشکل سد گتوند را خواستار شدند

اهواز- ایرنا- شبکه های زیست محیطی 20 استان کشور در نامه ای به رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ورود این سازمان را برای حل مشکل سد گتوند در خوزستان و تعیین تکلیف آن را خواستار شدند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان شبکه های مردم نهاد و فعالان محیط زیست در 20 استان کشور، نامه ای با موضوع مشکل سد گتوند به معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست نوشتند.
در این نامه آمده است: بیش از دو سال از وضعیت فاجعه بار محیط زیستی سد گتوند در خوزستان می گذرد و با وجود هشدارهای کارشناسان و فعالان محیط زیست، تاکنون هیچ راهکار مشخص و امیدبخشی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، وزارت نیرو و سایر دستگاه های مسوول ارایه نشده و نیک می دانیم که هر لحظه بر انحلال گنبدهای نمکی واقع در دریاچه این سد و غلظت آن افزوده می شود.
امضاکنندگان این نامه با اشاره به عواقب جبران ناپذیر این فاجعه محیط زیستی، نوشته اند: با توجه به اینکه هر روز که می گذرد بر ابعاد و عواقب خسارت بار آن افزوده می شود، لازم است هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف سد گتوند برای کاهش خسارت مالی ناشی از آن اقدام شود.
سد گتوند علیا، بلندترین سد خاکی کشور و آخرین سد روی رودخانه کارون در فاصله 25 کیلومتری شهر گتوند در شمال خوزستان قرار دارد که پیش از زمان آبگیری هم با حاشیه های بسیاری همراه بود. کارشناسان نسبت به تبعات این سد که گفته می شود به درستی جانمایی نشده، هشدار داده بودند. این سد در سال 90 آبگیری را آغاز کرده است.
ویژگی خاص زمین منطقه، از جمله سازند نمکی 'گچساران' که درون مخزن سد قرار گرفته و فروچاله های (sinkhole) متعدد همچنین وجود چند حلقه چاه نفت که هر چند یک بار نشت می کنند، مهم ترین چالش های سد گتوند بوده است.
انحلال نمک سازند گچساران بر اثر تماس با آب مخزن اما شرایط سد گتوند و رودخانه کارون و اراضی دشت خوزستان را بحرانی کرده است. تحقیقات موسسه آب دانشگاه تهران به عنوان مشاور طرح علاج بخشی سد گتوند نشان می دهد که هم اکنون 8.2 میلیون تن نمک پشت این سد انباشته شده است.
7151/6037

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد