سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

انتقاد اوباما از فعالیت های ضدتوافق هسته ای: نتانیاهو در آمریکا تفرقه ایجاد می کند 

  

وی با بیان اینکه " نتانیاهو و یهودیان کنگره، روابط اسراییل و آمریکا را به یک مساله سیاسی تبدیل کردند" بر ضرورت مذاکره در زمینه مساله کمک های آمریکا به اسراییل تاکید کرد.انتقاد اوباما از فعالیت های ضدتوافق هسته ای: نتانیاهو در آمریکا تفرقه ایجاد می کند

اوباما در سخنانی به شدت از تلاش های نتانیاهو علیه توافق هسته ای ایران انتقاد و او را به ایجاد تفرقه در آمریکا متهم کرد.

به گزارش عصر ایران، باراک اوباما در گفتگو با روزنامه یهودی فوروارد چاپ آمریکا توضیح داد: فعالیت های بنیامین نتانیاهو و لابی یهودی در کنگره آمریکا بسیار نگران کننده است.

اوباما همچنین نتانیاهو را به سوء استفاده از یهودیان آمریکا و ایجاد تفرقه در ایالات متحده و سوء استفاده از یهودیان آمریکا متهم کرد.وی با بیان اینکه " نتانیاهو و یهودیان کنگره، روابط اسراییل و آمریکا را به یک مساله سیاسی تبدیل کردند" بر ضرورت مذاکره در زمینه مساله کمک های آمریکا به اسراییل تاکید کرد.رئیس ایالات متحده آمریکا با اشاره به پرونده هسته ای ایران و تهدیدهای ایران علیه اسراییل گفت: نمی توان قدرت تخریب ارتش اسراییل را با ارتش ایران مقایسه کرد. ارتش اسراییل برتر است.اوباما با اشاره به تعهدات امریکا به حمایت امنیتی از اسراییل مدعی شد: نمی توان میان ارتش آمریکا و ایران نیز مقایسه قائل شد. توافق هسته ای در راه جلوگیری از دست یابی ایران به اسلحه هسته ای امضا شد.

روزنامه سعودی عکاظ مدعی شد:

ایران، سوریه و عراق را به استان های خود تبدیل کرده / تهران به دنبال بهود روابط با اعراب نیست!

روزنامه سعودی عکاظ مدعی شد: صحبت های رئیس جمهور ایران با اقداماتی که این کشور انجام می‌دهد، در تضاد است و ایران باید اقداماتی عملی در راستای بهبود روابطش با کشورهای عربی انجام دهد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران، سوریه و عراق را به استان های خود تبدیل کرده / تهران به دنبال بهود روابط با اعراب نیست!
روزنامه سعودی عکاظ مدعی شد: صحبت های رئیس جمهور ایران با اقداماتی که این کشور انجام می‌دهد، در تضاد است و ایران باید اقداماتی عملی در راستای بهبود روابطش با کشورهای عربی انجام دهد.
به گزارش «انتخاب»، این روزنامه ادعا کرد: صحبت های حسن روحانی، رئیس جمهور ایران مبنی بر ایجاد روابط خوب با همسایگان، اوج دوگانه گرایی ایران در تعامل با مسائل کشورهای عربی و اصول حسن همجواری به شمار می رود، اصولی که کاملا با دخالت های(!) آشکار ایران در امور داخلی کشورهای عربی و خلیج (فارس) در تضاد است. ابراهیم ناظر، کارشناس سعودی در این خصوص مدعی شد: صحبت های حسن روحانی، کاملا با اقداماتش تفاوت دارد. وی از تمایل کشورش به حسن همجواری صحبت می‌کند در صورتی که ایران، سوریه و عراق را به استان های خود تبدیل کرده است و نیروهای سپاه و شبه نظامیان حزب الله را به سوریه فرستاده است.
محمد عبدالغنی، کارشناس امور راهبردی در این خصوصادعا کرد: اگر ایران و رئیس جمهور این کشور می‌خواهند روابط خوبی با همسایگان داشته باشند، باید در فعالیت های خارجی خود تجدید نظر کنند و به دخالت هایشان(!) پایان دهند. روابط خوب بین کشورها، زیر سقف قانون شکل می‌گیرد نه با شکستن قانون.
آنتوان متی نیز ادعا کرد: ایران نمی‌تواند همزمان در دو مسیر حرکت کند. صحبت های حسن روحانی باید با اقدامات همراه باشد. اوضاع بعد از توافق هسته ای مانند قبل از آن نخواهد بود در نتیجه ایران باید بین نظام بین المللی و قوانین آن و بین شبه نظامیان، یکی را انتخاب کند. در نتیجه باید گفت اولین گام برای اصلاح روابط بین ایران و همسایگانش متوقف کردن شبه نظامیانی است که ایران در بسیاری از کشورها از آنها حمایت می‌کند.
یک منبع عالی رتبه دولت روسیه به خبرنگاران گفت مسکو پیش از آغاز تلاش های خود برای تحویل سامانه های دفاع موشکی «اس - 300» به ایران، منتظر صرفنظر کردن تهران از شکایت خود در خصوص تحویل نگرفتن این سامانه ها است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرط روسیه برای تحویل S300 به ایران: پس گرفتن شکایت تهران علیه مسکو

اسپوتنیک نوشت: یک منبع عالی رتبه دولت روسیه به خبرنگاران گفت مسکو پیش از آغاز تلاش های خود برای تحویل سامانه های دفاع موشکی «اس - 300» به ایران، منتظر صرفنظر کردن تهران از شکایت خود در خصوص تحویل نگرفتن این سامانه ها است.
به گزارش «انتخاب»، روسیه و ایران در سال 2007، یک قرارداد 800 میلیون دلاری را در خصوص تحویل پنج سامانه موشکی «اس -300» امضا کردند.
باراک اوباما:
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در مصاحبه با سایت فوروارد گفت، من نگفته ام مخالفان توافق هسته ای با ایران جنگ طلبند آنچه گفته ام این است که رد شدن توافق هسته ای با ایران می تواند در نهایت منجر به جنگ شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ماجرای ایران با لوبیای سحر آمیز حل نمی شود / من از اقدام نتانیاهو ناراحتم، اگر من به کنست اسرائیل می رفتم و علیه او لابی می کردم، برخی مطمئنا ابرو در هم می کشیدند

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در مصاحبه با سایت فوروارد گفت، من نگفته ام مخالفان توافق هسته ای با ایران جنگ طلبند آنچه گفته ام این است که رد شدن توافق هسته ای با ایران می تواند در نهایت منجر به جنگ شود.
به گزارش «انتخاب»، در این مصاحبه، سردبیر فوروارد پرسید: افرادی وجود دارند که حتی برخی از آنها حامیان شما هستند، این افراد احساس می کنند که شما به ایجاد ادبیات انتقادی و جنجالی درباره توافق کمک کرده اید آیا شما اینطور احساس نمی کنید؟
اوباما: به هیچ وجه. ممکن است یک مثال بزنید.
سردبیر فوروارد: گفتن اینکه افرادی که برضد توافق هستند افرادی جنگ طلب هستند.
اوباما: من اصلا این را نگفته ام. این در واقع جمله ای نیست که من استفاده کردم. آنچه من در سخنرانی خود در دانشگاه آمریکن گفتم و همچنان می گویم یک استدلال منطقی است و غیر احساسی است و آن این است که اگر در واقع ما این توافق را رد کنیم و اگر همه ما توافق داریم که ایران نباید سلاح هسته ای داشته باشد و در این مسئله هیچ شکی نیست! پس گزینه جایگزین چیست؟ گزینه جایگزینی که برخی ارائه کرده اند این است که باید تحریم ها را حفظ کنیم و به اعمال فشار به ایران ادامه دهیم و در نهایت به توافقی بهتر دست پیدا کنیم. توافق بهتر این گونه تعریف شده است که ایران نه تنها برنامه تسلیحات هسته ای را کنار بگذارد بلکه هر گونه برنامه هسته ای را چه صلح آمیز و چه غیر صلح آمیز کنار بگذارد.
و آنچه من گفتم و فکر می کنم که همه کارشناسان مسایل ایران و بین الملل نیز تایید می کنند، این است که ایران هیچگاه با آنچه تسلیم کامل قلمداد می کنند موافقت نخواهد کرد و ما در این موضع گیری حمایت جامعه بین المللی را نخواهیم داشت و این بدان معناست که نظام تحریم ها از هم فرو می پاشد. پس این گزینه یک گزینه خوب نخواهد بود و منتقدان به طور موثر و قوی به این نکته پاسخ نداده اند.
بنابراین اگر این مسیر مسدود است، همانطور که گفته ام با رد کردن این توافق ما برای خود گزینه های بسیار کمی باقی گذاشته ایم. ایران به طور بالقوه می تواند آنچه پیش از این مذاکرات انجام می داد را ادامه دهد و زمان فرار هسته ای خود را به چند ماه و حتی چند هفته کاهش دهد. ما از اتفاقاتی که درون ایران می گذرد اطلاع نخواهیم داشت و در این شرایط واقع گرایانه ترین گزینه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای اقدام نظامی خواهد بود.
همچنین این گفته یک گفته جنجالی نیست. بسیاری از افرادی که با این توافق مخالفت کرده اند، گفته اند که این کاری است که آمریکا باید انجام دهد. در مکان هایی مانند صفحه سرمقاله وال استریت ژورنال نیز این مسئله مطرح شده است و اکنون آنها این را می گویند این در حالی است که ما اصلا چنین چیزی نگفته بودیم. می توانید در گوگل نیز سرچ کنید.

با این حال نکته این است که من هیچگاه نگفته ام که منتقدان توافق، جنگ طلب هستند. آنچه من گفته ام این است که اگر ما توافق را رد کنیم، نتیجه منطقی این است که اگر ما خواستار جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم، بالاخره حملات نظامی آخرین گزینه باقی مانده خواهد بود. اگر در دولت من این اتفاق نیفتد احتمال این که در دولت آتی این اتفاق بیفتد وجود دارد. و این مسئله ای است که باید در این بحث ها مد نظر قرار گیرد.
بنابراین فکر می کنم مهم است که بتوانیم به چالش کشیدن انگیزه افراد را کاملا متوجه شویم. فکر نمی کنم فردی مثل چاک شومر خواستار جنگ باشد. این چیزی نیست که من مطرح کنم. آنچه من گفته ام این است که اگر توافق را رد کنیم باید درباره گزینه های پیش رو واقع گرا باشیم. نباید به دنبال پاسخ های ساده باشیم و اینکه به لوبیای سحر آمیز دست پیدا کنیم و ناگهان این مشکل را حل کنیم یا اینکه یک میانبر وجود دارد که می توانیم به سادگی مشکل را حل کنیم و به کار خود بپردازیم و چینی ها و روس ها و ژاپنی و هندی نیز با ادامه تحریم ها موافق باشند، این درحالی است آنها نیز مانند من بر این باورند که این یک توافق بسیار خوب است و با افرادی که با این توافق موافق هستند هم نظر نیستند.
نکته ای که میل دارم به شما و خوانندگان تان و هر کسی که درباره رابطه آمریکا و اسرائیل حساسیت دارد، اطمینان بدهم این است که این درک مشترک حاصل شود که یکی از پایه های اساسی این رابطه این است که موضوعی تک حزبی نیست. حمایت هر دو حزب از اسرائیل برای بقای رابطه ای قوی بین آمریکا و اسرائیل حیاتی است. برخی اقدام هایی که در کنگره اتفاق افتاده مرا ناراحت کرده است چرا که فکر می کنم این اتفاق بیشتر سیاسی بوده است تا سیاست.»
سردبیر فوروارد پرسید: «آیا دارید به سخنرانی نخست وزیر (بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا) اشاره می کنید؟»
اوباما پاسخ داد: « خوب ، پیشتر هم گفته ام ، این کار عاقلانه ای نبود. اگر من به کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) می رفتم و با اعضای کنست به شدت بر سر موضوعی که مخالف موضع نخست وزیر بود به لابی می پرداختم ، فکر می کنم حتما برخی در اسرائیل ابرو در هم می کشیدند (ناراحت می شدند). اما این حقیقت که تعدادی از - در حقیقت بیشتر جمهوریخواهان پیش از آنکه حتی توافق با ایران نهایی شود و آنها فرصت پیدا کنند، متن آن را مطالعه کنند، مخالفت خود را اعلام کردند، نشانگر این نکته است که گاهی وقت ها سیاسی کاری تا چه اندازه در امور دخالت داده می شود و این برای هیچ کس خوب نیست. و ببینید، شاید اگر نبود حمایت باور نکردنی جامعه یهودی، شاید هم اکنون در اووال آفیس (کاخ سفید) ننشسته بودم. جامعه یهودی همیشه از همان نخستین رقابت من در سنای ایالتی در هاید پارک شیکاگو ، رقابت برای مجلس سنا و رقابت ریاست جمهوری از من حمایت کرده است. جامعه یهودیان فقط به من رای نداده است، بیشتر عقاید، ارزش ها و حمایتی را که به من کمک کرد تا آدم کنونی باشم از جامعه یهودی دارم. دوستان زیادی هم در میان افراد این جامعه دارم که تا آخر عمر ادامه خواهد داشت و این شامل دوستانی می شود که با این توافق مخالفند.»
وزیر خارجه سابق اسرائیل: حرف های نتانیاهو درباره ایران توخالی است 
  
هدف نتانیاهو از ترویج ادعاهای مربوط به خطرناک بودن توافق هسته ای، در واقع ایجاد فرصتی برای درگیری با اوباماست زیرا وی با این ترفند توانست در انتخاب اخیر پیروز شود.وزیر خارجه سابق اسرائیل گفت که مخالفت نتانیاهو با توافق هسته ای ایران در راستای تلاش وی برای باقی ماندن در قدرت است.
"اویگدور لیبرمن" رییس حزب تندروی مذهبی "اسراییل بیتنا"  و وزیر خارجه سابق اسراییل گفت: هدف بنیامین نتانیاهو از مخالفت با اوباما در مورد ایران، باقی ماندن بر مسند حکومت است.
به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، لیبرمن ادامه داد: سخنان نتانیاهو در مورد خطر هسته ای ایران، توخالی است.
وی تاکید کرد: هدف نتانیاهو از ترویج ادعاهای مربوط به خطرناک بودن توافق هسته ای، در واقع ایجاد فرصتی برای درگیری با اوباماست زیرا وی با این ترفند توانست در انتخاب اخیر پیروز شود.
وزیر خارجه سابق اسرائیل: حرف های نتانیاهو درباره ایران توخالی است
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییلی پیش از این با اعتراض شدید نسبت به توافق هسته ای ایران و مجموعه 5+1 ، آن را خطری برای آینده دانست.
به گفته لیبرمن، نتانیاهو نمی تواند تصمیم بزرگی در مورد پرونده هسته ای ایران بگیرد و تمام شعارهای وی در واقع در راستای تحقق اهداف سیاست داخلی اش بیان می شود.وی همچنین تاکید کرد: نتانیاهو با بیان این شعارها در واقع در نظر داشت خود را دارای شخصیتی قوی معرفی کند که توانایی رو یارویی با اوباما را دارد.لبیرمن همچنین دلیل پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اخیر را بیانیه ای دانست که توسط وی در کنگره آمریکا بیان شد.
آلبرایت: رد توافق هسته ای، ما را منزوی و تندروهای ایرانی را قوی می کند 
آلبرایت تاکید کرده است بسیاری از منتقدان و مخالفان این توافق حتی یک بار هم متن کامل توافق اخیر بین ایران و گروه 1+5 را نخوانده و صرفا دارند انتقاد می کنند و این مساله برای او آزار دهنده است.
مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و استاد دیپلماسی در دانشگاه "جورج تاون" آمریکا با اعلام حمایت از توافق اخیر هسته ای بین ایران و گروه 1+5 ، رد آن از سوی کنگره را سبب انزوای آمریکا و قوی تر شدن تندروها در ایران دانسته است.آلبرایت: رد توافق ما را منزوی و تندروهای ایرانی را قوی می کند

به گزارش عصر ایران آلبرایت در مقاله ای که در وب سایت "سی ان ان " منتشر شده است با تشریح دیدگاه های خود در زمینه توافق اخیرهسته ای بین ایران و گروه 1+5 ، این توافق را یک نتیجه برد- برد دانسته و آن را یک دستاورد دیپلماتیک و نشانه پیروزی دیپلماسی دانسته است.

آلبرایت که از سال های 1997 تا 2001 وزیر امور خارجه دولت بیل کلینتون رییس جمهور اسبق آمریکا بوده است با تشریح تاریخچه ای از روابط خصمانه بین ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی در 37 سال گذشته نوشته است در دوره وزارت امور خارجه تلاش کرده است دیوار بی اعتمادی بین دو کشور را بردارد اما ایرانی ها برای تغییر روابط آماده نبودند.

او سپس به تشریح دستاوردهای توافق پرداخته و نقطه مهم این توافق را دور کردن ایران از احتمال دست یابی به سلاح هسته ای در یک دهه آینده دانسته است. آلبرایت تاکید کرده رسیدن به این هدف برای دستگاه دیپلماسی آمریکا یک دستاورد محسوب می شود چون رسیدن به این هدف نه از طریق نظامی میسر و ممکن بود و نه از طریق انزوای بین المللی و اعمال تحریم های شدید علیه ایران.
آلبرایت در عین حال توصیه کرده است برای دوره پس از توافق ایالات متحده آمریکا باید برای مهار قدرت ایران در منطقه ، ترتیبات امنیتی و نظامی جدیدی را با کمک و همراهی کشورهای متحد خود در منطقه ایجاد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد