سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وزیر صنعت:

کمپینِ «نخریدن خودروهای داخلی» گناه و خلاف است؛ هر کس این را بگوی د «ضدانقلاب» است و «خائن»!

وزیر صنعت بار دیگر راه اندازی و حمایت از کمپین نخریدن خودرو را خیانتی به منافع ملی عنوان کرد و گفت: این بی انصافی است که علیه خودروهای داخلی جریان سازی کنیم لذا از رسانه ها می خواهیم که از خودروسازان داخلی در این شرایط حمایت کنند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمپین نخریدن خودروهای داخلی گناه و خلاف است؛ هر کس این را بگوید ضدانقلاب است!

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دنبال گران کردن خودروهای داخلی نیستیم، گفت: کمپین نخریدن خودروهای داخلی گناه و خلاف است و هر کس این را بگوید ضدانقلاب است چرا که حمایت از کمپین در شرایط فعلی به هیچ وجه معنا ندارد.
به گزارش «انتخاب»، ، محمدرضا نعمت زاده در نشستی خبری به انتظارات مردم برای کاهش قیمت خودروهای داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: این انتظار بسیار طبیعی است اما همین که پس از توافق، قیمت خودروها افزایش نیافت و تثبیت شد به معنای کاهش قیمت است، هرچند باید منتظر ماند که در آینده چه پیش خواهد آمد.وی با اشاره به حضور خودروها در پارکنیگ خودروسازان، اظهار داشت: خودروسازان داخلی روزانه بین 4 تا 5 هزار دستگاه خودرو تولید می کنند و این در حالی است که برای تحویل یک دستگاه خودرو به مشتری یک دوره 15 روزه زمان نیاز است حال با توجه به این موضوع وجود تعداد زیادی از خودروهای تولیدی در پارکینگ ها طبیعی است پس نباید از این موضوع نگران شد.نعمت زاده اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال کاهش قیمت و ارزانی است منتهی این موضوع راهکار خود را دارد نه آنکه با ضرر یک کارخانه و فشار آوردن به آن دستور دهیم قیمت های آن را کاهش دهد، البته این در حالی است که گروه خودروساز سایپا امسال هم دچار ضرر شده لذا نمی توان به آن فشار زیادی وارد ساخت تا قیمت های خود را کاهش دهد.
وی بار دیگر راه اندازی و حمایت از کمپین نخریدن خودرو را خیانتی به منافع ملی عنوان کرد و گفت: این بی انصافی است که علیه خودروهای داخلی جریان سازی کنیم لذا از رسانه ها می خواهیم که از خودروسازان داخلی در این شرایط حمایت کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه خودروسازان داخلی مشکل خاصی ندارند و طبق برنامه بلندمدت در فعالیت هستند، افزود: مهمترین سرمایه ما اعتماد مردم است، ما سعی می کنیم همه موارد را اعلام کنیم هرچند این موارد منفی باشد لذا شما کمک کنید عده ای به حق و ناحق فضایی ایجاد نکنند که تولید ملی از این قضیه ضربه ببیند.
نعمت زاده تصریح کرد: عده ای هم اکنون فضایی ایجاد کرده اند که خودرو داخلی ارزان شود اما باید اعلام کرد هیچ مسئولی چنین قضیه ای را اعلام نکرده که خودرو ارزان خواهد شد لذا عده ای هم به این خبرهای نادرست دامن می زنند.
وی با اشاره به نتایج مذاکرات وین، گفت: نتایج این مذاکرات شاید بر قیمت خودروهای خارجی و وارداتی تاثیرگذار باشد اما تولید خودروهای داخلی تابع مسایل داخلی و تورم است و به نظر می رسد چنانچه خودروسازان داخلی قیمت خود را ثابت نگه دارند عملا در حال کاهش قیمت هستند چرا که با وجود تورم بالا آنها تلاش دارند تا با افزایش تولید و بهره وری به نقطه مطلوب برسند.نعمت زاده با اشاره به برنامه اصلاح ساختار مالی خودروسازان، اظهار داشت: خودروسازان براساس این برنامه تلاش دارند تا برای کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت تولیدات خود فعالیت کنند. بنابراین امید داریم پس از عملیاتی شدن توافق وین شرایط تغییر کند.
به گفته وی، تحقق برنامه های خودروسازان کشور پس از رفع تحریم ها و عملیاتی شدن توافق خواهد بود ضمن آنکه ما هم در حال مذاکره با طرف های خارجی هستیم.
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس گفت که دو سناتور آمریکایی درخواست دیدار با رئیس مجلس در نیویورک داشته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درخواست 2 سناتور آمریکایی برای دیدار با علی لاریجانی / مشاور رئیس مجلس: این دیدار هنوز قطعی نیست

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس گفت که دو سناتور آمریکایی درخواست دیدار با رئیس مجلس در نیویورک داشته اند.
به گزارش «انتخاب»، حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس گفت: «رئیس مجلس طی 4 سال نمی‌تواند با بسیاری از کشورها دیدار کند؛ بنابراین 20 کشور را اولویت‌بندی کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با آن‌ها ملاقات کنیم.
شیخ‌الاسلام که با رادیو گفتگو مصاحبه می کرد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر دیدار با هیئت عربستانی، گفت: عربستان دارای مجلس نبوده و فرمایشی است. ممکن است به عنوان یک عمل حسن نیتی با آن‌ها ملاقات کنیم؛ ولی اگر گفت‌وگویی حاصل شود به منظور ارائه تذکر می‌باشد.
وی همچنین درباره انتشار خبری مبنی بر دیدار دو سناتور آمریکایی با لاریجانی، گفت: صحبت‌هایی بوده ولی هنوز هیچ چیز قطعی نشده؛ از طرف آمریکا درخواست شده و اینکه موضوع اجرایی شدن آن چه خواهد شد، برای سفارت ما در نیویورک نیز قطعی نبود.

وزیر دفاع ایران: گفتگو با روسیه برای خرید سوخو

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران: ایران به تعهداتش در توافق نامه هسته ای پایبند خواهد بود، اما اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، این کشور پاسخ قاطعی خواهد داد.به گزارش خبرگزاری صدا  وسیما به نقل شبکه تلویزیونی المیادین ، حسین دهقان اعلام کرد: مسکو تحویل سامانه موشک های اس 300 به ایران را از اواخر امسال آغاز خواهد کرد.وزیر دفاع ایران همچنین از گفتگو با روسیه برای خرید جنگنده های سوخوی پیشرفته از این کشور خبر داد.

هافینگتون پست:

پوتین هم به دنبال ایران است، هم به دنبال اعراب؛ چرا؟

به منظور غلبه بر موانعی که رابطه روسیه و ایران ایجاد کرده است، تردیدها و بی اعتمادی های حاصل از آن و پر کردن خلاء حاصل از سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر که موجب تیره شدن روابط اعراب و آمریکا شده است، یکی از خواسته های روسیه و مقامات بلند پایه کشورهای عربی که به مسکو سفر کرده اند، گسترش روابط دو جانبه است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پوتین هم به دنبال ایران است، هم به دنبال اعراب؛ چرا؟
روزنامه هافینگتون پست نوشت : روسیه در حال افزایش نفوذ خود در منطقه است.
به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی نوشت : به منظور غلبه بر موانعی که رابطه روسیه و ایران ایجاد کرده است، تردیدها و بی اعتمادی های حاصل از آن و پر کردن خلاء حاصل از سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر که موجب تیره شدن روابط اعراب و آمریکا شده است، یکی از خواسته های روسیه و مقامات بلند پایه کشورهای عربی که به مسکو سفر کرده اند، گسترش روابط دو جانبه است.با این حال این بدان معنی نیست که کشورهای حاشیه خلیج (فارس)، مصر و اردن تصمیم گرفته اند آمریکا را کنار بگذارند و روسیه را به عنوان شریک امنیتی، جایگزین آن کنند.
با توجه به همکاری احتمالی آمریکا و ایران در آینده در پی توافق هسته ای با تهران، سفر هفته آینده ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به واشنگتن تایید مجددی بر روابط آمریکا و کشورهای منطقه خلیج (فارس) خواهد بود گرچه شکاف های این روابط را به سختی می توان مخفی کرد.
رابطه میان مقامات عربی و روسی به اندازه ای نیست که واشنگتن احساس کند اتفاق خاصی در روابط آنها در حال روی دادن است و ممکن است روسیه جای وی را بگیرد. آن چه که مقامات عربی باید انجام بدهند این است که با درخواست های شفاف و موضع محکم در مورد مسائل مهمی مانند یمن که به طور مستقیم بر امنیت ملی عربستان و کشورهای منطقه خلیج (فارس) تاثیر دارد و مسائل کم اهمیت تری مانند فرورفتن لبنان به واشنگتن و مسکو سفر کنند.
واقع گرایی که مقامات عربی در حال حاضر از خود نشان می دهند گام خوبی برای مقابله با سیاست ایران در قبال مسکو، واشنگتن و دیگر کشورهای مهم است. سفر مقامات عرب به مسکو در این هفته و در آینده نشانه رویکرد جدیدی است. مسئله اصلی آن است که بدانیم مسکو با تعامل با کشورهای منطقه خلیج (فارس) و در عین حال حفظ اتحاد خود با ایران چه می خواهد.
یکی از دلایل آن این است که پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه روسیه می خواهند بار دیگر اعتبار روسیه را در جهان عرب به دست آورند. پیش از این، این روابط بسیار گرم بود اما به علت موضع روسیه در مورد سوریه و تردیدهایی که در مورد اهداف روسیه در اتحاد با ایران وجود دارد، این روابط خصمانه شد.
در گذشته، مسکو یکی از دو ابرقدرت جهان بود که در بحران های منطقه و حل آنها نقش مهمی داشت. اما واشنگتن فرایند صلح اعراب و اسرائیل را منحصر به خود کرد و نقش روسیه را کاهش داد. در دوران ریاست جمهوری پوتین، وی به شدت تلاش می کند نفوذ روسیه را در خاورمیانه از طریق مسائل جدید، بار دیگر برقرار کند. مسکو تهران را به عنوان دروازه ای به سمت کشورهای منطقه خلیج (فارس) انتخاب کرد.
مسکو این هفته میزبان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی بود. احتمال دارد ملک سلمان، پادشاه عربستان ظرف دو ماه آینده به روسیه سفر کند و امیر قطر نیز ماه آینده به این کشور سفر خواهد کرد. احتمالا موضوع مصر یکی از موضوعات اصلی در گفتگوها در مسکو است. روسیه از این مسئله در زمینه های مختلف سیاسی، مالی و نظامی سود خواهد برد.
سوریه یکی از اولویت های ریاض، قاهره، امان، دوحه و ابوظبی است. به همین علت مقامات این کشورها برای یافتن راه هایی برای رسیدن به توافق در این زمینه، در سفر به مسکو و واشنگتن در مورد این موضوع گفتگو خواهند کرد. مسکو آماده است با توافقات تجاری و تسلیحاتی و سرمایه گذاری مشترک در انرژی هسته ای و دیگر بخش ها، تنش ها و فاصله ها را با این کشورها کاهش دهد.

روسیه: اس 300 جدید را منطبق با آب و هوای ایران می سازیم 

  

این مقام روسی گفت که آزمایش هایی برای شناخت میزان قدرت موشک ها در برخورد با شرایط آب و هوایی ایران صورت می گیرد.روسیه اعلام کرد در سامانه های موشکی که قرار است به ایران بفروشد تغییراتی برای انطباق با شرایط آب و هوایی ایران ایجاد می کند.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، یکی از مسوولان شرکت دولتی صادرات سلاح روسوبورون روسیه گفت: روسیه در نظر دارد موشک های "Antey-2500 از سری مجموعه موشک های اس 300 را به گونه ای اصلاح می کند تا با شرایط آب و هوایی ایران متناسب باشند.
شرکت "روسبورون اکسپورت" از سری شرکت های دولتی روسیه است که در زمینه صادرات اسلحه فعالیت می کند و در نظر دارد موشک های آنتی 2500 را به ایران بفروشد.
روسیه: اس 300 را منطبق با آب و هوای ایران می سازیم
این مسوول روسی بیان کرد: به موجب این  اصلاحات سیستم تهویه و فیلتراسیون در موشک ها تقویت خواهد شد و به سیستم تعامل با شرایط آب و هوایی مجهز می شود.به گفته وی تصمیم نهایی در مورد هر نوع اصلاح دیگری بعد از امضای قرارداد جدیدنامه گرفته خواهد شد.
وی اشاره کرد که آزمایش هایی برای شناخت میزان قدرت موشک ها در برخورد با شرایط آب و هوایی ایران صورت می گیرد.
این در حالی است که ایران و روسیه تا امروز در مورد ارزش قراردادی که قرار است امضا شود به توافق نرسیده اند اما مسوول روسی خاطر نشان کرد که روسیه این قرارداد را امضا خواهد کرد.
ایران در نظر دارد سامانه موشکی را به قیمت قرارداد سال 2007 از روسیه خریداری کند و پیشنهاد می کند تعداد موشک ها از 5 به 3 فروند فروند برسد.
این در حالی است که روسیه بر این عقیده است که ارزش سامانه های موشکی S-300B4 و Antey-250، که قرار است به ایران فروخته شوند از قیمت موشک های S-300PMU قرارداد سال 2007 بیشتر است.
دولت روسیه خط تولید موشک های S-300PMU را متوقف کرده است.
روسیه و ایران در سال 2007 قراردادی امضا کردند که بر اساس آن دولت روسیه موشک های S-300PMU را به ایران می فروشد اما با اعتراض اسراییل و آمریکا رو به رو شد.
بعد از این اعتراضات روسیه اعلام کرد قرارداد را به صورت یک طرفه به حالت تعلیق درآورده است.
اما بعد از تحریم های شورای امنیت مبنی ممنوعیت فروش اسلحه به ایران در سال 2010 و در پاسخ به تصمیم روسیه، ایران به دادگاه بین الملل شکایت برد و خواهان دریافت 4 میلیارد دلار به عنوان مبلغ جبران خسارت های ناشی از فسخ قرارداد از سوی روسیه شد.
مساله فروش سامانه موشکی همزمان با دیدار وزیر دفاع روسیه از ایران در ماه ژانویه گذشته بار دیگر آغاز شد.
در آوریل سال 2015 " ولادیمرپوتین"، رییس جمهوری روسیه فرمان لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی S-300 به ایران را امضا کرد.
سامانه موشکی اس 300، یک سیستم دفاعی دور برد روسی است که پیش از این از سوی شرکت صنعت Almaz Scientific Industrial Corporation ساخته می شد.

اعلام حمایت سی و یکمین سناتور دموکرات
در جدال بین اوباما و جمهوریخواهان بر سر توافق هسته ای، هم اکنون اوباما در موقعیت بهتری قرار گرفته است.
با حمایت سی و یکمین سناتور دموکرات از توافق هسته ای با ایران ، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا برای اطمینان یافتن از تصویب توافق هسته ای با ایران در سنا تنها به رای 3 سناتور دموکرات دیگر نیاز دارد.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت رادیو ملی آمریکا (NPR) با حمایت "جف مرکلی" سناتور دموکرات ایالت اورگان از توافق هسته ای در روز یکشنبه تعداد حامیان دموکرات توافق هسته ای در سنای آمریکا به 31 نفر رسید.
مرکلی با صدور بیانیه ای مفصل ضمن حمایت از توافق هسته ای با ایران اعلام کرده است: "این توافق بهترین استراتژی برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای است."
جمهوری اسلامی ایران همواره اتهام تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده است و تا کنون هیچ مدرک معتبری درباره انحراف برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران از سوی مراجع معتبر بین المللی منتشر نشده است.
سناتور مرکلی در بیانیه اش به زغم خود به کاستی های توافق هسته ای نیز اشاره کرده و از جمله بر این نکته تاکید کرده که این توافق جلوی توسعه قابلیت های نظامی و موشکی ایران را نمی گیرد. همچنین او در بیانیه خود مشخص نبودن نحوه هزینه کرد میلیارد ها دلار از دارایی های آزاد شده ایران را از نقاط ضعف و کاستی توافق دانسته است.با این حال این سناتور دموکرات گفته است به این توافق رای مثبت خواهد داد و در بخش پایانی بیانیه خود تاکید کرده است:" هیچ انتخابی در عرصه سیاست خارجی همراه با تضمین آینده نیست. آینده این توافق از منظر تایید یا رد آن ناشناخته است و ممکن است خطراتی نیز در پی داشته باشد. اما این توافق چشم اندازی بهتر برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای در اختیار ما قرار می دهد و ابزارها و اهرم هایی در اختیار ما قرار می دهد که از این امر اطمینان حاصل کنیم. بنابراین، پس از روز کارگر که قرار است سنا بررسی این توافق را در دستور کار قرار دهد من به تصویب این توافق رای مثبت خواهم داد."
با وجود حمایت مرکلی و رسیدن تعداد سناتورهای حامی توافق به 31 نفر هنوز 10 تن از اعضای دموکرات مجلس سنا موضع نهایی خود را درباره این توافق آشکار نکرده اند. 34 رای دموکرات ها تضمین کننده عدم توانایی جمهوریخواهان برای عبور از سد وتوی اوباما است . اوباما تهدید کرده است در صورت رای منفی کنگره به این توافق ، بر اساس اختیارات قانون اساسی این مصوبه کنگره را وتو خواهد کرد و در این صورت با بازگشت مجدد توافق هسته ای به کنگره برای رای گیری مجدد جمهوریخواهان برای عبور از سد وتوی اوباما باید رای دو سوم اعضای کنگره (مجالس نمایندگا و سنا) را کسب کنند.
همزمان در روزهای گذشته در رسانه های آمریکا و محافل سیاسی این کشور احتمال به نتیجه رسیدن تلاش جمهوریخواهان برای رد توافق هسته ای در نخستین رای گیری کنگره (تا 26 شهریور) در هاله ای از تردید قرار گرفته است.

جمهوریخواهان برای رد این توافق در نخستین رای گیری خود در سنا نیاز به رای 60 سناتور دارند در حالی که اگر با فرض رای منفی همه 54 عضو جمهوریخواه سنا به توافق، آنها به رای 6 سناتور دموکرات نیز نیاز دارند . تا کنون تنها دو سناتور دموکرات با این توافق مخالفت کرده اند و با فرض حمایت تمامی جمهوریخواهان و دموکرات های مخالف سنا آنها تا کنون 56 رای دارند و 4 رای کمتر از میزان لازم برای رد این توافق در نخستین جلسه رای گیری درباره توافق دارند.

اوباما ؛ تنها 3 رای تا تصویب توافق هسته ای
با این حساب اوباما تا کنون در جدال سیاسی با کنگره از جمهوریخواهان مخالف در کنگره پیش افتاده است چون او برای اطمینان از حفظ حق وتوی خود تنها به رای 3 سناتور دموکرات دیگر نیاز دارد در حالی که جمهوریخواهان برای رد توافق در نخستین رای گیری سنا به رای 4 سناتور دموکرات دیگر نیز نیاز دارند و کسب نظر این تعداد سناتور دموکرات با توجه به رقابت حزبی موجود بین دو اردوگاه اصلی سیاسی آمریکا سخت تر به نظر می رسد؛ چون اوباما برای اطمینان از حق وتوی خود به رای 3 سناتور هم حزبی خود نیاز دارد در حالی که جمهوریخواهان برای رد توافق هسته ای در نخستین رای گیری سنا به رای 4 سناتور دیگر از حزب رقیب نیاز دارند.
راشاتودی:
منابع یمنی تایید کرده اند که هادی، رئیس جمهور، به دنبال ایجاد اتحادی از قبایل جنوب است تا در برابر مقاومت بایستند، با آگاهی از اینکه چنین مواجهه ای تنها کشور را بیشتر به دوپارگی سوق می دهد و می تواند قدرت پادشاهی عربستان و جایگاهش را در این منطقه به مخاطره بکشد. برای حکومت مذهبی که خود را چنان بزرگ و قدرتمند می داند، جنبش مقاومت یمن تبدیل به هزینه ای خطرناک و مایه خجالت شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بحران یمن به نقطه ی سرنوشت ساز خود رسید / صنعا؛ میدانی که پیروزی و شکست همه نبردها در آن رقم می خورد

راشا تودی نوشت: یمن اکنون در نبردش با استعمار عربستان سعودی به نقطه سرنوشت سازی رسیده است. درحالیکه گروه ها، مذاهب و مناطق مختلف در برابر هم قرار داده شده اند تا خواست قدرت های بیگانه را اجرا کنند، شاید هنوز جنبش مقاومت حوثی و متحدانش چند تیر در چنته داشته باشند.

به گزارش «انتخاب»، درحالیکه عربستان امیدوار است آخرین ضربه بر جنبش مقاومت را وارد کند، یمنی ها خود را آماده اتفاقات احتمالی پیش رو می کنند؛ در واقع آن ها خوب می دانند که شهر صنعا می تواند به زودی به آخرین سنگر برابر آل سعود بدل شود، میدانی که پیروزی و شکست همه نبردها را رقم می زند.

در حال حاضر پادشاهی عربستان و متحدان منطقه ایش توانسته اند استحکاماتی در شهر بندری عدن در جنوب یمن برای استقرار نظامیان خود بنا کنند، و از این راه هم دسترسی سربازان طرفدار هادی به دریا را فراهم کنند و هم با ایجاد شاهراهی به قلب یمن، جنگ افزارها و سربازان انبوهش را به میانه کارزار روانه سازند. اما اگر به واقع رنج ها بر یمن رفته است، اگر به واقع شهرها و قراگاه ها پیش از شلیک آتش عربستان و متحدانش خالی از سکنه شده شدند، یمن راه زیادی تا پایان کار دارد.

نبرد حقیقی در یمن سرانجام در بلندی ها و کوه ها در خواهد گرفت، سرزمینی که هیچ فاتحی در طول تاریخ نتوانسته آن را به یوغ اسارت خود بکشد. و بسیاری در این راه کوشیده اند؛ از رومی ها گرفته تا عثمانی ها، هیچ کس نتوانسته فرزندان حمدان را به زانو در آورد. اکنون نیز بار دیگر قبیله های شمالی یمن می توانند چالشی سخت به روی اشغالگران قرار دهند، دشوار حتی برای مجموع ثروت نفتی ریاض و قدرت نظامی آمریکا.

تاریخ به یاد دارد، یمن به اشغالگرانش به ترحم نگاه نمی کند!

و درحالیکه در اکثر رسانه ها تصویر ارائه شده از جنگ با جمهوری یمن، تنها دموکراسی شبه جزیره عرب، به عنوان نبردی بر ضد حوثی های شیطان خویی نشان داده شده که با فرض نگاه آن ها به ایران برای حمایت و هدایت سیاسی همراه است، ناظران هنوز نمی داند آن ها مرتکب چه شده اند که سزاوار نابودی کامل باشند.تنها در عرض 5 ماه یمن شاهد خرابی ها و تلفاتی بیش از آن است که در 4 سال بر سوریه رفت. حتی می توان از خود پرسید اگر این به اصطلاح "متحدان" چنین عزمی در شکست داعش داشتند، شاید جهان جای بسیار متفاوتی می بود.

با آنکه اکنون حوثی ها به دلیل ارتباط دینیشان با اسلام شیعه و همچنین علاقه شان به برخواستن دموکراسی مردمی در یمن به زشتی در رسانه ها ترسیم می شوند، آن ها هیچ در این نبرد تنها نیستند.در پس آنها، قبیله های شمالی به پا خاسته اند، و سلاح و توان سیاسی شان را در اختیار گذاشته اند همه مصمم به نابودی میراث استعماری، و همه کاملا آگاه که اگر شمال یمن سقوط کند، تهدید خفته افراط گرایی هیولای افسارگسیخته ای را در جنوب شبه جزیره بیدار می کند.

هرچند رسانه های غربی به دقت به سانسور خبری مشغولند، گزارش ها تایید کرده اند که القاعده به راحتی در استان های جنوبی در حال بازیابی قدرت خویش بوده و تصادفا پیشروی خود را با اتحاد عربستان هماهنگ کرده است.

با از دست رفتن عدن، صنعا شهر بعدی است که انتظار جنگ را می کشد محصور در میان دیوار کوه های اطراف، گودال ها آماده سنگر گرفتن.

اما هرچند ریاض همچنان با امید نابودی زاغه های سلاح و اخلال در ورود مبارزان شمالی به پایتخت بمباران خود را ادامه می دهد، صنعا هیچ گاه درهایش را به روی آل سعود باز نمی کند؛ مردمش می ایستند و مبارزه می کنند، و تا آخرین توانشان ایستادگی و صنعا را حفظ خواهند کرد.

زیرا اگر صنعا سقوط کند، شمال یمن در آتش خواهد سوخت و در آن مردمش، میراث فرهنگ چند هزارساله اش، تاریخش و همه و همه در آتش خواهند سوخت. تهدید عربستان بر دستگیری و به خاک کردن هر آن کس که جرات کند در برابر حکومتش بایستد در ذهن مردم حک شده است. این نبرد برای بقا است.

و اگر تا کنون این به اصطلاح اتحاد از مواجهه با متحدان حوثی ها در قوی ترین موقعیتشان امتناع کرده است، تنها به این خاطر است که به خوبی قدرت قبیله ها و میزان حمایتشان از یکدیگر را می داند.منابع یمنی تایید کرده اند که هادی، رئیس جمهور، به دنبال ایجاد اتحادی از قبایل جنوب است تا در برابر مقاومت بایستند، با آگاهی از اینکه چنین مواجهه ای تنها کشور را بیشتر به دوپارگی سوق می دهد و می تواند قدرت پادشاهی عربستان و جایگاهش را در این منطقه به مخاطره بکشد. برای حکومت مذهبی که خود را چنان بزرگ و قدرتمند می داند، جنبش مقاومت یمن تبدیل به هزینه ای خطرناک و مایه خجالت شده است.

آنچه بر مشکلات عربستان می افزاید، الهام گرفتن مناطق دیگر به قیام علیه حکومت دینی عربستان می باشد.

و اگر این پادشاهی در طرح نابودی یمن شمالی با تکیه بر اتحادهای اجاره ای و بازی ها و کمک های سیاسی است، حوثی ها و متحدانشان تمام این مدت در حال این جنبش بزرگ مقاومت بوده اند- جنبشی که مرزی نمی شناسد.

شاید یمن نابود شده باشد، اما مردمش نه.

قبیله های شمالی اکنون که هیچ چیزی جز آزادی برای از دست دادن ندارند، مصممند تا هرآنچه لازم است برای حمله به عربستان سعودی انجام دهند، و آن را با اختلال در خط نفتی در مسیر تنگه باب المندب و حمله های مرزی به عربستان سعودی آغاز می کنند.

اگر صعودی ها بدون شک برتری نظامی و فن آوری پیشرفته تری دارند، اما مقاومت نقاط حیاتی استراتژیکی در دست دارد. مقاومت یمن به سادگی در سنگرهای قلمروش شکست نمی خورد نه در زمانی که تقریبا حمایت همه مردمش را دارد، نه زمانی که در برابر رژیم پادشاهی ایستاده است که تمام کشورش را نابود کرده است.

در این نبرد اراده، هنوز یمن می تواند غالب باشد.

زیرا با وجود ژست های سیاسی و بیانیه های پر تمطراق، عزم سعودی ها در مقابله با حوثی ها در حال تزلزل است. تا آنجا که گفتگوهای تجزیه خواهانه بین شمال و جنوب با هدف جلوگیری از جنگ تمام و کمال بین آنها انجام شد، تا همچنین راهی برای عربستان باشد تا دولت سنی مذهبی را در جنوب نصب کرده و حوثی ها را در میان دو رژیم متخاصم سنی در تنگنا داشته باشد و در عین حال ادعای پیروزی کند.اما این نیز می تواند برای عربستان نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا یمن جنوبی زمین پرورش بی ثباتی قبیله ای و دیدگاه های متضاد می باشد.همانطور که به زودی به یاد خواهیم آورد، جنگ عربستان سعودی با یمن به فروپاشی خودش خواهد انجامید.

مترجم: محمد صفری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد