سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار و تحلیل های سیاسی روز

در کنفرانس ویدئویی با جامعه یهودیان آمریکا
اوباما: ایران دشمن آمریکا، یهودستیز و منکر هولوکاست است/توافق را رد کنیم، ابتکار عمل را به ایران سپرده‌ایم/ «برجام» توان پاسخدهی به ایران را تقویت می‌کند

رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس ویدئویی درباره جنبه‌های مختلف نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ توضیح داد.

خبرگزاری فارس: اوباما: ایران دشمن آمریکا، یهودستیز و منکر هولوکاست است/توافق را رد کنیم، ابتکار عمل را به ایران سپرده‌ایم/ «برجام» توان پاسخدهی به ایران را تقویت می‌کند                

به گزارش گروه مانیتورینگ خبرگزاری فارس، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس ویدئویی به توضیح درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ برای جامعه یهودیان آمریکای شمالی پرداخت.

رئیس‌جمهور آمریکا، ایرن را دشمن آمریکا خواند و بر همین اساس گفت که توافق هسته‌ای با تهران نه بر اساس اعتماد بلکه بر اساس راستی‌آزمایی است.

* ایران دشمن آمریکا است

اوباما گفت: «ما به ایران اعتماد نداریم؛ ایران دشمن آمریکا است؛ یهودستیز و منکر هولوکاست است.» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین ایران را «رژیمی ناخوشایند» خطاب کرد و افزود «هنگامی که با حکومتی سر و کار دارید که هولوکاست را انکار می‌کند، باید آن را جدی بگیرید.»

ایران و 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین وآلمان سه‌شنبه (۲۳ تیر) پس از ۱۸ روز مذاکرات سخت و فشرده در وین، پایتخت اتریش، سرانجام بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» به جمع‌بندی دست یافتند. 

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی آمیخته به ادعا تصریح کرد سند امضا شده میان ایران و گروه ۱+۵ تمامی مسیرهای تهران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را مسدود می‌کند.

اوباما در ادامه در توضیح مفاد سند «برجام» گفت: «ما در صورتی که ایران تقلب بکند، توان بازگشت آنی تحریم‌ها را خواهیم داشت.» او تأکید کرد این چیزی است که در «برجام» آمده است.

* «برجام» موضع آمریکا برای پاسخدهی به ایران را تقویت می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا افزایش توان آمریکا برای مقابله با ایران بعد از انقضای عمر سند «برجام» را از جمله دیگر مزیای توافق خواند و گفت: «با این توافق، بعد از گذشت ۱۵ سال، رئیس‌جمهور آمریکا، هر کسی که باشد، از موضع قدرتمندتری برای پاسخدهی به ایران برخوردار خواهد بود.»

اوباما درباره دلیل این استدلال خود گفت زیرا با توافق ایران، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا آن زمان مهار شده، و پیشرفتی نخواهد داشت.

رئیس دولت آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه درباره روابط کشورش با رژیم صهیونیستی که منتقد توافق هسته‌ای و رویکرد دولت اوباما در قبال آن بوده توضیحاتی ارائه کرد.

اوباما گفت: «در مباحثات مربوط به ایران، این نکته را به خاطر داشته باشید که ما همه طرفدار اسرائیل هستیم.»

او ادامه داد: «رابطه بی‌سابقه [آمریکا] با اسرائیل باعث شده است که [تل‌آویو] از قدرت نظامی قویتری برخوردار باشد».

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد، به باور او، سیاستهای آمریکا و اسرائیل بعد از اتمام مباحثات کنگره درباره «برجام»، «به سرعت» با یکدیگر همسو خواهد شد.

«اوباما» همچنین یادآور شد دولت آمریکا اکنون ماه‌هاست با اسرائیل برای بازگشت به روال سابق جهت ادامه همکاری‌ها و تقویت همکاری‌های امنیتی گفت‌وگو می‌کند. 

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد که این همکاری‌ها می‌تواند بحث درباره نسل بعدی برنامه‌های دفاع موشکی، بهبود امور اطلاعاتی و نحوه مقابله با «شبکه‌های نیابتی ایران» را شامل شود.

وی تاکید کرد که اجرای توافق هسته‌ای با ایران روابط آمریکا و اسرائیل را بهتر خواهد کرد.

* توافق به معنی عادی‌سازی روابط با تهران نیست

رئیس دولت آمریکا در بخش دیگر مصاحبه جمعه نقش ایران در تحولات منطقه در پرتو توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار داد. 

اوباما گفت این توافق امنیت آمریکا را بیشتر می‌کند اما تمامی مشکلات با ایران را حل نمی‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: «ما در اینجا، رابطه‌مان با تهران را عادی نکرده‌ایم.»

اوباما در ادامه گفت که امیدوار است که «شخصیت (ماهیت) رژیم ایران تغییر کند»، اما افزود که روی این موضوع حساب باز نکرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آیا من امید دارم که شخصیت (ماهیت) رژیم ایران تغییر کند؟ بله، اما روی آن حساب باز نکرده‌ام.»

او ادامه داد: «مقابله با نیروهای نیابی ایران، کاری است که باید در هر حال آن را انجام دهیم.»

رئیس دولت آمریکا به علاوه پس از بیان اینکه بایستی جلوی انتقال موشک از ایران به گروه حزب‌الله لبنان گرفته شود گفت: «هیچ یک از مفاد توافق فعلی، مانع مقابله شدید با ارسال سلاح از سوی ایران به حزب‌الله نیست.»

اوباما همچنین تأکید کرد توافق هسته‌ای، ابزارهای کشورش برای مقابله با ایران را محدود نمی‌کند. او گفت: «ما هنوز تمامی ابزارهای لازم برای مقابله با اقدامات مخرب ایران در منطقه را در اختیار خواهیم داشت.»

رئیس‌جمهور آمریکا به رغم این، بار دیگر گفت گزینه نظامی برنامه هسته‌ای ایران را تنها برای یک یا دو سال به عقب می‌راند.

«باراک اوباما» سپس به مقایسه بودجه نظامی آمریکا و ایران پرداخت و با بیان اینکه بودجه نظامی کشورش ۶۰۰ میلیارد دلار در برابر ۱۶ میلیارد دلار بودجه نظامی ایران است گفت: «ایران یک قدرت منطقه‌ای است و نه یک ابرقدرت.»

* رد توافق در کنگره ابتکار عمل را به ایران می‌دهد

«اوباما» بار دیگر به نمایندگان کنگره آمریکا که قرار است تا روز ۲۶ شهریور ماه نظر خود را درباره سند «برجام» اعلام کنند نیز درباره رد احتمالی آن هشدار داد. او گفت: «اگر این توافق را رد کنیم، ابتکار عمل را به دست ایران سپرده‌ایم. آنها می‌توانند آمریکا و اسرائیل را به عنوان برهم زنندگان توافق معرفی کرده و منزوی کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد حتی مخالفان ایران نیز معتقدند که ایران بایستی از حق انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشد.

گزارش خبرنگار اعزامی فارس به روسیه/ 15
ابراز تمایل چین و شرکت «لوفت‌هانزا» برای همکاری با ایران در زمینه‌های فضایی و هوایی

کشور چین و شرکت هوایی «لوفت‌هانزا»برای همکاری با ایران در زمینه‌های فضایی و هوایی ابراز تمایل کردند.

خبرگزاری فارس: ابراز تمایل چین و شرکت «لوفت‌هانزا» برای همکاری با ایران در زمینه‌های فضایی و هوایی                

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به روسیه، شرکت‌های مختلف خارجی در جریان برپایی نمایشگاه هوافضای ماکس ٢٠١٥ با مراجعه به غرفه های جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری روابط علمی و همکاری های گوناگون در زمینه های فناوری هستند که برای نمونه می توان به کشورهای آلمان، چین، روسیه، هند، ایتالیا، فرانسه، امارات و ... اشاره کرد.

هرچند این شرکت‌ها ترجیح می دادند که این همکاری ها به دلیل جلوگیری از برخی حواشی احتمالی آینده، چندان رسانه ای نشود، اما خبرنگار فارس  به برخی اطلاعات در این حوزه دست پیدا کرد که یک نمونه آن درخواست روس‌ها برای تهیه موتور هواپیمای بدون سرنشین از شرکتهای ایرانی بود که خبر آن روز گذشته در فارس منتشر شد.یکی از دلایل عمده این درخواست روس‌ها، هزینه پایین تولید این موتورها در ایران است.

علاوه بر روس‌ها، چینی ها نیز با مراجعه به غرفه «شریف همراه پژوهان علم و فناوری» که در سالن F3 این نمایشگاه و در میان غرفه های کشورهای غربی قرار دارد، خواهان همکاری در حوزه های فضایی شده اند.

کشور چین ٣ غرفه در این سالن دارد که یکی از این غرفه ها تنها در حوزه فضایی فعالیت داشته و دستاوردهای فضایی این کشور ازجمله موشکها و ماهواره ها را به نمایش گذاشته است.شرکت لوفت هانزای آلمان نیز از دیگر شرکت‌های غربی بود که با مراجعه به غرفه جمهوری اسلامی، برای همکاری با شرکت های ایرانی ابراز تمایل کرده است.مدیر بخش تکنیکی این شرکت هواپیمایی به همراه 4 نفر دیگر از مسئولان «لوفت‌هانزا» ازجمله افرادی بودند که برای انجام رایزنی به غرفه ایران آمدند.

این موارد درحالی است که با ایجاد برخی تغییرات در فضای بین المللی پس از انجام مذاکرات هسته ای ایران و ١+٥ کشورهای زیادی خواهان برقراری روابط علمی، فناوری و تجاری با کشورمان هستند.

گرت پورتر: تهدیدهای اسرائیل برای حمله به ایران توخالی است/آمریکا «پلیس خوب» این بازی بود

روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر آمریکایی با بررسی مدارک و اسناد می‌گوید که داستان سه نوبت حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران یک تهدید توخالی بوده و اوباما با اطلاع از واقعیت، از این شرایط برای تشدید تحریم‌های ایران استفاده کرده است.

خبرگزاری فارس: گرت پورتر: تهدیدهای اسرائیل برای حمله به ایران توخالی است/آمریکا «پلیس خوب» این بازی بود                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «گرت پورتر» روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر آمریکایی که تحقیقات گسترده‌ای در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات نمایندگان اتمی این کشور و 1+5 دارد، به ادعای جدید صهیونیست‌ها در خصوص حمله به ایران پرداخته و با بررسی اسناد موجود، ضمن اثبات توخالی بودن این تهدیدات، فرصت‌‌طلبی با جلو انداختن صهیونیست‌ها را نیز آشکار کرده است.

در ادامه نظر مخاطبان فارس را به بخش‌هایی از این مقاله جلب می نمائیم.


«ایهود باراک» وزیر جنگ سابق صهیونیست‌ها اخیراً مدعی شده که رژیم متبوعه‌اش در سال‌های اخیر، 3 نوبت تا مرز حمله به ایران پیش رفت.

اما شما نباید این گفته‌های باراک را باور کنید زیرا این تنها داستانی است ادامه‌دار و زیرکانه از سوی کابینه‌های مختلف اسرائیل از جمله کابینه ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو که می‌خواهند دنیا را مجاب کنند که اسرائیل به صورت جدی به حمله به ایران فکر می‌کند و از این طریق دیگر کشورها را حداقل برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه این کشور، تحت فشار بگذارند.

شواهد قوی وجود دارد که آمریکا هم از این تهدیدها استفاده کرده و در این میان، نقش پلیس خوب را بازی می‌کند.

بر اساس گفته‌های این وزیر سابق صهیونیست، یکی از این سه نوبت در سال 2010 اتفاق افتاده؛ وی گفته که در آن سال بنیامین نتانیاهو ارتش را در حالت آماده‌باش کامل یعنی آمادگی برای جنگ واقعی قرار داد و فقط به خاطر مخالفت «اشکنازی» رئیس ارتش اسرائیل، از حمله به ایران منصرف شد.

بی‌مبنا بودن این ادعا اما در یک برنامه تلویزیونی در سال 2012 فاش شد؛ بر اساس گفته‌های مجری این شبکه متعلق به تلویزیون رژیم صهیونیستی، فرمان مزبور پس از اعلام توافق ایران، ترکیه و برزیل برای تبادل سوخت هسته‌ای صادر شد ولی اصلا مقدمه‌ای برای جنگ نبود.

بر اساس اسناد فاش شده در این برنامه، مخالفت اشکنازی با این فرمان هم در حقیقت یک بلوف بوده زیرا هم این فرمانده کهنه‌کار صهیونیست و هم ایهود باراک می‌دانستند که ارتششان بدون مداخله ارتش آمریکا، شانسی برای حمله موفقیت‌آمیز به ایران را ندارد.

سران رژیم صهیونیستی بهرحال با وجود این اطلاع از ظرفیت‌های نظامی خود، در صدد آن بودند که با تهدید به حمله نظامی، دنیا را به واکنش در برابر این تصمیم ایران وادار کنند. «یوسیپ آلفر» از دستیاران سابق بنیامین نتانیاهو نیز در سال 2012 به من (گرت پورتر) گفته که اکثریت مقامات بازنشسته امنیتی رژیم صهیونیستی با حمله به ایران مخالف بودند ولی نمی‌خواستند با علنی کردن مخالفت خود، تأثیر هیاهوهای نتانیاهو را از بین ببرند.

نوبت دومی که بنا بوده به گفته ایهود باراک، اسرائیل به ایران، مقارن با لغو رزمایش مشترک با ارتش آمریکا بود است.

باراک مدعی است که نتانیاهو برای اینکه آمریکا نتواند بر تصمیم‌اش برای حمله به ایران تأثیر بگذارد، این رزمایش را که بنا بود که در بهار 2012 برگزار شود، لغو کرد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که خبر تعویق برگزاری رزمایش، در اوایل دی ماه اعلام شد و نتانیاهو اگر می خواست به ایران حمله کند، زمان کافی داشت.

دولت آمریکا هم از غیرواقعی بودن تهدید اسرائیل خبر داشت ولی برای اینکه بتواند حمایت لازم برای تحریم‌های شدیدتر را به دست آورد، وانمود کرد که این تهدید حقیقی است.

یکی از شواهد این مدعا آنکه «گری سیمور» مشاور اوباما در امور سلاح‌های کشتار جمعی، پیش از اینکه به سمت مشاورت برسد، در سال 2008 گفته بود که آمریکا باید از تهدید اسرائیل برای فشار بر برنامه اتمی ایران بهره‌برداری کند.

این امر وقتی روشن‌تر می شود که تنها چند هفته پس از ورود سیمور به کاخ سفید، در تاریخ 1 آوریل 2009، «رابرت گیتز» وزیر دفاع وقت و «دیوید پترائوس» رئیس آن روزهای «سیا» اعلام کردند که اگر ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود با دنیا همکاری نکند، اسرائیل حداکثر ظرف چند سال، مجبور به حمله به ایران خواهد بود.

بر اساس همین رویکرد، اوباما در اواسط نوامبر 2009، دنیس راس و جفری بیدر را به چین فرستاد و به سران پکن هشدار داد که اگر شورای امنیت، تحریم‌های شدیدتری علیه ایران تصویب نکند، واشنگتن نخواهد توانست جلوی حمله نظامی اسرائیل به ایران را بگیرد.

آنچه اواخر 2011 و اوایل 2012 اتفاق افتاد، یک بازی پلیس خوب و پلیس بد معمولی بود که آمریکا با آن، در یک برهه تاریخی توانست ضمن متقاعد کردن ایران به مذاکره در خصوص برنامه هسته‌ای خود، تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه این کشور اعمال کند

نسخه چاپیارسال به دوستان

گزارش فارس
آیا بانک ملی اموالی در آمریکا دارد که مصادره شود؟

در خبر آسوشیتدپرس ادعا شده است که بانک ملی ایران از سال 1991 با موسسه ویزا همکاری دارد. اما بانک ملی در سال 1388 طی اطلاعیه‌ای همکاری خود با این موسسه را تکذیب کرده است.

خبرگزاری فارس: آیا بانک ملی اموالی در آمریکا دارد که مصادره شود؟                

به گزارش خبرگزاری فارس، رویه آشنایی شده است که هر شهروند آمریکایی که اراده کند، بتواند بدون کمترین سند و مدرکی، حکمی از یک دادگاه داخلی آمریکا بگیرد و مبلغی از دارایی های موجود ایران در آمریکا را به جیب بزند.

این بار قرعه به نام مایکل بنت و لیندا بنت افتاده است که ادعا کنند حماس مسئول کشته شدن فرزندشان در سال 2002 بوده است و چون ایران از حماس حمایت می کند، باید اموال بانک ملی در آمریکا مصادره شده و به آنها داده شود. بر اساس همین فرمول، 25 میلیارد و 800 میلیون دلار باید از اموال آمریکا مصادره شده و به خانواده 2 هزار شهید جنگ 51 روزه غزه داده شود؛ چرا که آمریکا حامی اصلی رژیم  کودک کش صهیونیستی بوده است. اما دادگاهی در آمریکا یا غیر آمریکا نیست که چنین حکمی صادر کند. 

حکمی که روز چهارشنبه توسط دادگاه استیناف حوزه نهم آمریکا صادر شد، در حقیقت پیرو حکمی است که پیش از آن در سپتامبر سال 2010 صادر شده بود تا دارایی های دیپلماتیک ایران به همین مناسبت مصادره شود اما به دلیل مصونیت دارایی های دیپلماتیک، حکم جدیدی برای مصادره اموال بانک ملی صادر شد و دادگاه استیناف، رای به مصادره 12.9 میلیون دلار از 17.6 میلیون دلار دارایی این بانک نزد موسسه مالی ویزا (VISA Inc) داد.

در خبر آسوشیتدپرس ادعا شده است که بانک ملی ایران از سال 1991 با موسسه ویزا همکاری دارد. اما بانک ملی در سال 1388 طی اطلاعیه ای همکاری خود با این موسسه را تکذیب کرده است. برخی مشتریان بانک ملی در شبکه های اجتماعی نوشته اند که از ویزا کارت بانک ملی استفاده کرده اند. اما باید منتظر ماند و دید که مسئولان بانک ملی چه واکنشی نسبت به این خبر نشان می دهند.

بی تردید این نه اولین بار است که از این اتفاق ها رخ می دهد و نه آخرین بار خواهد بود. تاکنون افرادی با ادعاهای مشابه، میلیاردها دلار از اموال ملت ایران را به جیب زده اند. از دشمن، انتظار دوستی نباید داشت و کار عاقلانه، دور نگه داشتن اموال از دست راهزن پیشانی سفید است.

پروژه جدید آمریکا بعد از پایان مذاکرات هسته ای و جمع بندی برجام، اعمال فشار بر ایران با هدف دست کشیدن تهران از حمایت از جریان مقاومت در منطقه است. به نظر می رسد همزمانی صدور حکم مصادره اموال بانک ملی با پایان مذاکرات هسته ای، نشانه ای از یک روند جدید در همین رابطه است. آمریکایی ها بنا دارند بهانه هزینه حمایت از مقاومت را جایگزین بهانه هزینه داشتن صنعت هسته ای کنند و ابایی از اعلام علنی این مقصود ندارند.

آنها که آمریکا را دشمن ایران نمی دانند، یا بر این پندارند که بعد از توافق هسته ای احتمالی، آمریکا دست از دشمنی با ایران کشیده است، شاید دوست ندارند اظهارات صریح آمریکایی ها را بشنوند که می گویند «ایران دشمن ماست» و این سخنان را برای مصرف داخلی آمریکا بخوانند، اما بلاتردید نمی توانند مدعی شوند این مصادره های اموال نیز فقط «حرافی» است، هر چند دقیقا «برای مصرف داخلی آمریکایی هاست»!

مصاحبه با روزنامه «جروزالم‌پست»
واشنگتن: ساخت و ساز در «پارچین» ارتباطی با مأموریت آژانس درباره PMD ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با بیان اینکه «پارچین» سایت متعارف نظامی است تصریح کرد ساخت و ساز در آن ارتباطی با مأموریت آژانس درباره موضوع ادعایی PMD ندارد.

خبرگزاری فارس: واشنگتن: ساخت و ساز در «پارچین» ارتباطی با مأموریت آژانس درباره PMD ندارد                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در مصاحبه‌ای با بیان اینکه «پارچین»، سایت متعارف نظامی است تصریح کرد ادعای ساخت و ساز در آن، ارتباطی با مأموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحقیق درباره موضوع ادعایی «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران یا PMD ندارد.

«کربی»، علی‌رغم این در این مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» ادعا کرد «پارچین» قبلاً به عنوان سایت هسته‌ای توسط ایران مورد استفاده قرار گرفته است. او افزود اکنون چنین نیست و پارچین، سایت متعارف نظامی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را برای توضیح درباره اظهارات روز گذشته خود در کنفرانس خبری مطرح کرد. «کربی»، پنجشنبه در این نشست گفته بود سایت «پارچین» یک سایت متعارف نظامی است، نه سایت هسته‌ای.

«یوکیا آمانو»، روز پنجشنبه در گزارش روز پنجشنبه مدعی فعالیت ساخت و ساز جدید در سایت پارچین شده بود.

«رضا نجفی»، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی بعد از انتشار گزارش فصلی آژانس گفت ایران برای انجام فعالیت‌های ساخت و ساز در اماکن خود نیازی به اجازه آژانس ندارد.

«کربی» در مصاحبه روز جمعه در پاسخ به این سوال که آیا ساخت و ساز در «پارچین» حق ایران است یا اینکه این سایت، هسته‌ای تلقی شده گفت: «هر دو، درست هستند.»

او در ادامه گفت: «چیزی که درباره پارچین مهم است این است که قبلاً سایت هسته‌ای بوده و به همین دلیل است که آژانس برای تعیین وسعت ابعاد نظامی احتمالی (PMD) برنامه هسته‌ای ایران نیازمند دسترسی به آن است.»

کربی افزود: «اما، پارچین، در حال حاضر سایت متعارف نظامی است. ساخت و ساز در آن، در صورت صحت، ممکن است ارتباطی با مأموریت آژانس برای تعیین PMD نداشته باشد.»

پارچین، سایت نظامی در جنوب شرقی تهران است که از حدود 11 سال پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس اسناد نهادهای اطلاعاتی برخی کشورهای غربی مدعی برخی آزمایش‌های هسته‌ای در این سایت شده بود.

آژانس این ادعا را در سال ۲۰۰۳ میلادی بر پایه تصاویری که از وجود اتاقک و مخزنی که برای آزمایش های هسته‌ای به کار می‌رود مطرح کرد.

بازرسان آژانس در چارچوب ادعای خود موفق شدند، سال ۲۰۰۵ یک بار از پارچین بازدید کردند، اما موفق به اثبات این ادعا نشدند.

براساس پیمان «ان‌پی‌تی» که ایران از کشورهای امضاکننده آن است آژانس تنها مجاز به بازدید و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای اعلام شده از سوی کشورهای عضو است.

       

نشنال اینترست گزارش داد
طرح روسیه و چین در مقهور ساختن جنگنده‌های رادار گریز آمریکا/ اف۳۵، اف‌۲۲ و بمب‌افکن بی۲ آمریکا در تور پهپادهای جدید روسیه و چین

یک نشریه آمریکایی از تلاش‌های روسیه و چین در ساخت پهپادهای پیشرفته با قابلیت رصد اهداف در بسامدهای مختلف راداری جهت مقابله با مجموعه جنگنده‌های نسل چهارم و پنجم آمریکا خبر داد.

خبرگزاری فارس: طرح روسیه و چین در مقهور ساختن جنگنده‌های رادار گریز آمریکا/ اف۳۵، اف‌۲۲ و بمب‌افکن بی۲ آمریکا در تور پهپادهای جدید روسیه و چین                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسیه و چین در برنامه‌ای مشترک در صدد طراحی پهپادی برای خنثی سازی مزیت‌های جنگنده پیشرفته رادار گریز آمریکا هستند.

«زاخاری کک» سردبیر نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی در همین رابطه نوشت: اوائل سال جاری اولین تصاویر پهپاد موسوم به « Divine Eagle» که قابلیت پرواز در ارتفاعات بالا را داشته و بنابر نظر تحلیلگران برای شناسایی و مغلوب کردن جنگنده‌های دشمن خارج از خاک چین است، انتشار یافت.

بر اساس این گزارش، «جفری لین» و «پی دابلیو سینگر» از کارشناسان امور نظامی در این رابطه گفتند: «پهپاد برد بلند و ضد جنگنده‌های رادار گریز" Divine Eagle" می‌تواند علیه هواپیماهایی چون بمب افکن «بی_ 2» و ناوشکنی چون «دی دی جی _ 1000» بکار رود. بکارگیری پهپاد Divine Eagle به عنوان دیده‌بان، نیروی هوایی چین را قادر می‌سازد به سرعت جنگنده رادار گریز دشمن، موشک‌ها و کشتی‌های دشمن را قبل از ورود به خاک این کشور رهگیری کند. این پهپاد با پرواز در ارتفاع بالا همچنین می‌تواند کامیون‌های حامل موشک‌های ضد کشتی، سامانه‌های دفاع هوایی مستقر در روی زمین را شناسایی کند.

نشنال اینترست نوشت: بنظر می‌رسد روسیه نیز چنین سامانه‌ای را طراحی کرده باشد به طوری‌که «ولادیمیر می‌کیف» معاون شرکت"کرت" تولید کننده سامانه‌های الکترونیکی که در نمایشگاه ماکس _ 2015 حضور داشت، در این زمینه گفت، پهپاد جدید روسیه شبیه پهپاد Divine Eagle چین بوده و قادر است در بسامدهای پایین راداری پرواز کرده تا بدین وسیله جت‌های رادار گریز «اف _ 35»، «اف _ 22» و بمب افکن‌های «بی _ 2» را که غالبا برای گریز از سامانه‌های راداری با بسامد بالا طراحی شده‌اند، شناسایی کند.

این کارشناس روسی در ادامه با اشاره به مشخصات پهپاد جدید روسیه گفت: «شرکت کرت در حال ایجاد حوزه الکترو مغناطیسی در اطراف این پهپاد است به طوری‌که این هواپیما نه تنها بتواند با موشک‌های هوا به هوا مقابله کند، بلکه از دید رادار نیز پنهان ماند.»

این نشریه در ادامه نوشت: در صورت واقعیت داشتن این سخنان پهپاد جدید روسیه نیز قادر است بدون این‌که خود شناسایی شود، جنگنده‌های رادار گریز آمریکا را شناسایی کند.

«دیو ماجیمدار» سردبیر نشریه نیروی دریایی آمریکا نیز در این باره گفت: «روسیه و چین هم اینک در حال کار بر ساخت سامانه‌های دفاع هوایی همراه با رادارهای جدید با پهنای باند «یو اچ اف» و «وی اچ اف» هستند که سرمایه گذاری عظیم آمریکا بر جنگنده‌های نسل پنجم بهینه سازی شده تنها قادر به اجرای عملیات علیه امواج راداری با بسامدهای بالای "کی یو"، "ایکس"، "سی" و بخشی از "اس" است را خنثی می‌سازد.»

 ژنرال «هاوک کارلیسل» رییس بخش فرماندهی نبرد هوایی آمریکا ( از 10 مقر فرمانده‌ای مهم نیروی هوایی آمریکا) نیز در این زمینه گفت: «جنگنده رادار گریز شگفت انگیز است اما شما باید چیزی بیش از یک جنگنده رادار گریز داشته باشید. شما باید تلفیقی از قابلیت‌های مختلف را در این عرصه داشته باشید و این بسیار مهم است.»

حضور رهبران عربی در مسکو/ همه راه‌ها به اسد ختم می‌شود

    
شناسهٔ خبر: 2897884 -
تاکنون ۲ نماینده پرتجربه سازمان ملل در امور سوریه، یعنی کوفی‌عنان و اخضر ابراهیمی، با استناد به مواضع سرسختانه طرف‌های درگیر و سنگ‌اندازی کشورهای حامی تروریست‌ها در مسیر حل بحران، شکست خورده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وطن امروز در یادداشتی به قلم «زیبا اکبر زاده» با اشاره به حضور رهبران عربی در مسکو برای حل سیاسی بحران سوریه و تکاپو برای حل این بحران بعد از توافق هسته ای ایران نوشت:

پس از توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای غربی، تلاش‌های بازیگران اصلی جهانی و منطقه‌ای برای حل بحران سوریه جدی‌تر شده است و همچنین این توافق در اجماع جهانی برای حل‌وفصل سیاسی این بحران تاثیر عمده‌ای داشته است. آمریکا و روسیه این موفقیت را محملی برای همکاری‌ در حل بحران‌های عمیق از جمله سوریه تلقی می‌کنند ولی با وجود این، اختلافات در حال حاضر بر سر شخص بشار اسد و آینده سیاسی وی پایدار است. روسیه پس از آنکه با آمریکا بر سر حل سیاسی بحران سوریه به توافق رسید، محل رفت و آمد دیپلمات‌ها شده است. هفته گذشته ۳ تن از رهبران عربی، میهمان روسیه بودند؛ رئیس‌جمهور مصر، پادشاه اردن و ولیعهد امارات برای شرکت در نمایشگاه صنایع نظامی روسیه به مسکو سفر کرده بودند و در حاشیه این سفر نیز درباره بحران سوریه و مبارزه با تروریسم داعش به بحث پرداختند. منابع دیپلماتیک اعلام کردند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدارهایش با عبدالفتاح السیسی، ملک عبدالله دوم و شیخ محمد بن‌زاید درباره مسائل منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و تهدید داعش گفت‌و‌گو کرده است و این گفت‌و‌گوها در چارچوب تلاش مسکو برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه داعش می‌گنجد.

بنا به این گزارش، با وجود حضور پادشاه اردن و ولیعهد امارات اما حضور عبدالفتاح السیسی از اهمیت بیشتری برخوردار است و دلیل این مساله به میزبانی قاهره از برخی معارضان سوریه بازمی‌گردد. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد موضع مصر با موضع کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به رهبری عربستان درباره سوریه متفاوت است؛ کشورهای جبهه عربستان عقیده دارند پیش از هر کاری باید بشار اسد از قدرت کنار رود و در مقابل مصر و روسیه مبارزه با داعش را در اولویت می‌دانند و عقیده دارند بشار اسد نیز باید در این روند نقش داشته باشد، زیرا هر گونه غیبت بشار اسد در صحنه سیاسی سوریه موجب می‌شود در این کشور سناریوی لیبی تکرار شود. روسیه سعی دارد نظر کشورها را درباره ابقای بشار اسد در چرخه قدرت در سوریه مجاب کند ولی عربستان‌سعودی در خلاف این جریان حرکت می‌کند و بر راه‌حلی اصرار دارد که از همان ابتدا اسد را کنار بگذارد، سناریویی که موفقیت آن بسیار کم است. وزیر خارجه سعودی روز پنجشنبه در سخنانی در لندن گفته است بشار اسد یا باید با حمله نظامی به سوریه یا با راهکاری سیاسی قدرت را ترک کند.

سفر فرستاده ویژه جدید آمریکا به روسیه و عربستان سعودی و دیدار با مقام‌های این کشورها را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با اعلام اینکه مایکل رنتی، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه ماموریت دارد در سفر به عربستان سعودی و روسیه به جنگ داخلی در سوریه پایان دهد و در مسیر «حل‌وفصل سیاسی و پایدار بحران تلاش کند»، افزود: «من نمی‌خواهم از جانب روسیه سخن بگویم اما به روشنی تمام می‌گویم سوریه راه‌حل نظامی ندارد. این موضع آمریکا و وزیر خارجه آن است». ناگفته نماند انگیزه‌ای که باعث شد بویژه آمریکا به مذاکره برای پایان دادن به جنگ جاری در سوریه روی بیاورد عبور گروه‌های تروریستی از جمله داعش از خطوط قرمز آن و افزایش قدرت این گروه تروریستی در سوریه بود که این نگرانی را برای آمریکا و دیگر حامیان تروریست‌ها به‌وجود آورده است که با برافتادن نظام اسد قبل از آنکه ساختار جدیدی برای جایگزینی آن شکل گرفته باشد، عملا کل سوریه به دست تروریست‌های تندرو  خواهد افتاد و هرج و مرج و افراط‌گرایی در کل منطقه و بویژه پشت مرزهای سرزمین‌های اشغالی ابعادی بی‌سابقه خواهد گرفت. این نگرانی یکی از عوامل اصلی منتفی‌شدن اولویت براندازی رژیم اسد یا برکناری او قبل از آغاز مذاکرات بوده است. تحرکات کشورها برای حل بحران سوریه در حالی شدت گرفته است که هفدهم ماه آگوست اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای بی‌سابقه بر شروع تلاش‌های جدید برای حل سیاسی این بحران مهر تایید زدند.

امیدهای دی‌میستورا

تاکنون ۲ نماینده پرتجربه سازمان ملل در امور سوریه، یعنی کوفی‌عنان و اخضر ابراهیمی، با استناد به مواضع سرسختانه طرف‌های درگیر و سنگ‌اندازی کشورهای حامی تروریست‌ها در مسیر حل بحران، تلاش‌های خود را شکست‌خورده اعلام‌ کرده‌اند و راهی جز استعفا ندیده‌اند ولی شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای برای پیشرفت طرح‌های استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه بهتر از قبل شده است و او حل بحران سوریه را نه در چارچوب کنفرانس‌های بزرگ، بلکه از طریق گام‌های کوچک و مذاکرات سخت، آرام و طولانی میسر می‌داند. روز پنجشنبه، منابع آگاه سوری از انتشار مضمون ۲ سند ارائه شده سازمان ملل به دولت سوریه درباره طرح دی‌میستورا برای حل سیاسی بحران این کشور خبر دادند. به گفته این منابع سوری، طبق یکی از این ۲ سند ارائه شده، سازمان ملل از دولت سوریه خواست اسامی اعضای کارگروه خود برای تعیین مجموع راه‍کارهای سیاسی جهت مشخص کردن چارچوب راه‌حل بحران سوریه را ارائه کند. این سند هدف فعالیت این کارگروه‌ها را دستیابی به پیش‌نویس سندهایی به عنوان زمینه مناسب برای برگزاری کنفرانس ژنو ۳ تعیین کرده است. در سند دی‌میستورا همچنین جدول زمانی
۹۰ روزه برای ارائه مجموع راهکارها جهت حل بحران سوریه که از ۱۷ آگوست آغاز شد، تعیین شده است. مضمون سند دوم نماینده سازمان ملل در امور سوریه، شامل اجرای بیانه ژنو ۱ است که براساس آن مذاکرات روند خود را دنبال می‌کند. دومین سند ارائه شده همچنین تاکید می‌کند مذاکرات باید از پرونده‌های آسان که اختلافی درباره آن وجود ندارد، آغاز شود و تشکیل حکومت انتقالی آخرین مساله در این چارچوب تدریجی است. سند سازمان ملل همچنین به کمیته انتقالی این حق را می‌دهد که بتواند شورای نظامی مشترک تشکیل دهد و علاوه بر آن می‌تواند بستر انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در سوریه را در قالب قانون اساسی جدید فراهم کند.

زیبا اکبرزاده: پس از توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای غربی، تلاش‌های بازیگران اصلی جهانی و منطقه‌ای برای حل بحران سوریه جدی‌تر شده است و همچنین این توافق در اجماع جهانی برای حل‌وفصل سیاسی این بحران تاثیر عمده‌ای داشته است. آمریکا و روسیه این موفقیت را محملی برای همکاری‌ در حل بحران‌های عمیق از جمله سوریه تلقی می‌کنند ولی با وجود این، اختلافات در حال حاضر بر سر شخص بشار اسد و آینده سیاسی وی پایدار است. روسیه پس از آنکه با آمریکا بر سر حل سیاسی بحران سوریه به توافق رسید، محل رفت و آمد دیپلمات‌ها شده است. هفته گذشته ۳ تن از رهبران عربی، میهمان روسیه بودند؛ رئیس‌جمهور مصر، پادشاه اردن و ولیعهد امارات برای شرکت در نمایشگاه صنایع نظامی روسیه به مسکو سفر کرده بودند و در حاشیه این سفر نیز درباره بحران سوریه و مبارزه با تروریسم داعش به بحث پرداختند. منابع دیپلماتیک اعلام کردند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدارهایش با عبدالفتاح السیسی، ملک عبدالله دوم و شیخ محمد بن‌زاید درباره مسائل منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و تهدید داعش گفت‌و‌گو کرده است و این گفت‌و‌گوها در چارچوب تلاش مسکو برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه داعش می‌گنجد.

بنا به این گزارش، با وجود حضور پادشاه اردن و ولیعهد امارات اما حضور عبدالفتاح السیسی از اهمیت بیشتری برخوردار است و دلیل این مساله به میزبانی قاهره از برخی معارضان سوریه بازمی‌گردد. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد موضع مصر با موضع کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به رهبری عربستان درباره سوریه متفاوت است؛ کشورهای جبهه عربستان عقیده دارند پیش از هر کاری باید بشار اسد از قدرت کنار رود و در مقابل مصر و روسیه مبارزه با داعش را در اولویت می‌دانند و عقیده دارند بشار اسد نیز باید در این روند نقش داشته باشد، زیرا هر گونه غیبت بشار اسد در صحنه سیاسی سوریه موجب می‌شود در این کشور سناریوی لیبی تکرار شود. روسیه سعی دارد نظر کشورها را درباره ابقای بشار اسد در چرخه قدرت در سوریه مجاب کند ولی عربستان‌سعودی در خلاف این جریان حرکت می‌کند و بر راه‌حلی اصرار دارد که از همان ابتدا اسد را کنار بگذارد، سناریویی که موفقیت آن بسیار کم است.

وزیر خارجه سعودی روز پنجشنبه در سخنانی در لندن گفته است بشار اسد یا باید با حمله نظامی به سوریه یا با راهکاری سیاسی قدرت را ترک کند. سفر فرستاده ویژه جدید آمریکا به روسیه و عربستان سعودی و دیدار با مقام‌های این کشورها را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با اعلام اینکه مایکل رنتی، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه ماموریت دارد در سفر به عربستان سعودی و روسیه به جنگ داخلی در سوریه پایان دهد و در مسیر «حل‌وفصل سیاسی و پایدار بحران تلاش کند»، افزود: «من نمی‌خواهم از جانب روسیه سخن بگویم اما به روشنی تمام می‌گویم سوریه راه‌حل نظامی ندارد. این موضع آمریکا و وزیر خارجه آن است». ناگفته نماند انگیزه‌ای که باعث شد بویژه آمریکا به مذاکره برای پایان دادن به جنگ جاری در سوریه روی بیاورد عبور گروه‌های تروریستی از جمله داعش از خطوط قرمز آن و افزایش قدرت این گروه تروریستی در سوریه بود که این نگرانی را برای آمریکا و دیگر حامیان تروریست‌ها به‌وجود آورده است که با برافتادن نظام اسد قبل از آنکه ساختار جدیدی برای جایگزینی آن شکل گرفته باشد، عملا کل سوریه به دست تروریست‌های تندرو  خواهد افتاد و هرج و مرج و افراط‌گرایی در کل منطقه و بویژه پشت مرزهای سرزمین‌های اشغالی ابعادی بی‌سابقه خواهد گرفت. این نگرانی یکی از عوامل اصلی منتفی‌شدن اولویت براندازی رژیم اسد یا برکناری او قبل از آغاز مذاکرات بوده است. تحرکات کشورها برای حل بحران سوریه در حالی شدت گرفته است که هفدهم ماه آگوست اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای بی‌سابقه بر شروع تلاش‌های جدید برای حل سیاسی این بحران مهر تایید زدند.

امیدهای دی‌میستورا
تاکنون ۲ نماینده پرتجربه سازمان ملل در امور سوریه، یعنی کوفی‌عنان و اخضر ابراهیمی، با استناد به مواضع سرسختانه طرف‌های درگیر و سنگ‌اندازی کشورهای حامی تروریست‌ها در مسیر حل بحران، تلاش‌های خود را شکست‌خورده اعلام‌ کرده‌اند و راهی جز استعفا ندیده‌اند ولی شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای برای پیشرفت طرح‌های استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه بهتر از قبل شده است و او حل بحران سوریه را نه در چارچوب کنفرانس‌های بزرگ، بلکه از طریق گام‌های کوچک و مذاکرات سخت، آرام و طولانی میسر می‌داند. روز پنجشنبه، منابع آگاه سوری از انتشار مضمون ۲ سند ارائه شده سازمان ملل به دولت سوریه درباره طرح دی‌میستورا برای حل سیاسی بحران این کشور خبر دادند. به گفته این منابع سوری، طبق یکی از این ۲ سند ارائه شده، سازمان ملل از دولت سوریه خواست اسامی اعضای کارگروه خود برای تعیین مجموع راه‍کارهای سیاسی جهت مشخص کردن چارچوب راه‌حل بحران سوریه را ارائه کند.

این سند هدف فعالیت این کارگروه‌ها را دستیابی به پیش‌نویس سندهایی به عنوان زمینه مناسب برای برگزاری کنفرانس ژنو ۳ تعیین کرده است. در سند دی‌میستورا همچنین جدول زمانی۹۰ روزه برای ارائه مجموع راهکارها جهت حل بحران سوریه که از ۱۷ آگوست آغاز شد، تعیین شده است. مضمون سند دوم نماینده سازمان ملل در امور سوریه، شامل اجرای بیانه ژنو ۱ است که براساس آن مذاکرات روند خود را دنبال می‌کند. دومین سند ارائه شده همچنین تاکید می‌کند مذاکرات باید از پرونده‌های آسان که اختلافی درباره آن وجود ندارد، آغاز شود و تشکیل حکومت انتقالی آخرین مساله در این چارچوب تدریجی است. سند سازمان ملل همچنین به کمیته انتقالی این حق را می‌دهد که بتواند شورای نظامی مشترک تشکیل دهد و علاوه بر آن می‌تواند بستر انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در سوریه را در قالب قانون اساسی جدید فراهم کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد