سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

دریاچه کارون 3 ظرفیت خاموش ورزش‌های آبی

فارس گزارش می‌دهد
دریاچه کارون 3 ظرفیت خاموش ورزش‌های آبی

عدم بهره‌وری از دریاچه سد کارون 3 در ورزش‌های آبی و گردشگری به‌عنوان یک ظرفیت خاموش در خوزستان است.

خبرگزاری فارس: دریاچه کارون 3 ظرفیت خاموش ورزش‌های آبی                

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، بعد از آبگیری سد کارون 3 و زیر آب رفتن منطقه عظیمی از روستاها و مناطق حاشیه‌ای رود کارون در این شهرستان، ارتفاع آب تا صدها متر و گاها بر فراز برخی از کوه‌ها و تپه‌های بالادست سد روانه، و باعث از دست رفتن اکوسیستم چندین هزارساله منطقه با درختان بومی خود از جمله بلوط شد.

این آبگیری هرچند موجب مهاجرت‌های بسیار زیادی در منطقه شد و دل دوستداران محیط زیست را رنجش داد ولی باعث ایجاد یک ظرفیت جدید در منطقه نیز شد که تا به امروز توجه زیادی به آن در جهت توسعه و جذب گردشگر نشده است.

پل های دو قوسی کارون 3

حاشیه دریاچه کارون 3

حاشیه دریاچه کارون 3

با این آبگیری و محصور شدن آب خروشان رود کارون پشت دیواره عظیم سد و بالا آمدن آب آن تا چند صدمتر ارتفاع، حرکت خروشان این رود هزاران ساله به حالت سکون گرایید و کارون مسیر آرامش در پشت سد را پیش گرفت.

از این رو، این ساکن شدن آب و مساحت طولی و عرضی زیاد، ظرفیت بی‌نظیر را برای آغاز ورزش‌های آبی و برگزاری مسابقات جت اسکی و... در منطقه به‌وجود آورد ولی متاسفانه این ایده تا به امروز در سطح شهرستان ایذه عملی نشده و تنها استفاده کنونی از آب کارون در جهت تولید برق در توربین‌ها است.

استان خوزستان به‌دلیل گرمای شدید فصول نیازمند توجه بیشتر در راستای ورزش‌های مفرح آبی از جمله شنا و قایق سواری است تا هیجانات دریاچه‌های آبی کمی از شدت گرما کاسته و این فشارهای جوی در کنار تفریحات تابستانه کم‌رنگ تر شود.

ورزشهای آبی در منطقه - رفتینگ

دریاچه آرام کارون 3 از نمای بالا

با وجود دریاچه آب‌های آرام در پشت دریاچه سد کارون 3 و وجود داشتن ظرفیت بی‌انتهای آبی آن، می‌توان با توجه بیشتر توسط سرمایه‌گزاران درون استانی و خارج از استان، هم زمینه توسعه صنعت گردشگری را فراهم کرد و هم مجریان طرح ورزش‌ها و تفریحات آبی در منطقه به سود خوبی برسند.

حرکت در جهت احداث رستوران‌های دریایی، استخرهای طبیعی، شیلات، اسکی روی آب، قایق‌سواری در آب‌های آرام، جت اسکی و... که به نوعی موجب رضایت و شادابی مردم می‌شود، نه تنها یک سرمایه‌گزاری مطمئن در منطقه به‌حساب می‌آید، بلکه موجب تقویت صنعت گردشگری و ایجاد شغل می‌شود.

قرار گرفتن دریاچه در بین کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس و دامنه‌های پوشیده از برف منگشت، امتداد در مسیر روستاهای شیوند و غریبی‌ها به‌عنوان بهشت پنهان خوزستان و اتصال به مسیر آثار باستانی و چند هزار ساله دشت ایذه می‌تواند زمینه‌ساز یک حرکت نوین در گردشگری این دیار و معرفی افراد سرمایه‌گزار به‌عنوان اولین‌های این کار در شهرستان ایذه و ماندگار شدن در ذهن مردم باشد.

به‌نظر می‌رسد توجه به شهرهای کوچک‌تر ولی با ظزفیت بالای گردشگری و توریستی می‌تواند زمینه شکوفایی بیشتر سرمایه‌گزاران طرح‌های رفاهی و مناطق با این ظرفیت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد